Master Duitslandstudies Universiteit van Amsterdam Faculteit Geschiedenis
Begeleider: Dr. Bas von Benda-Beckmann Tweede lezer: Dr. Christina Morina
Masterscriptie
Spelen of niet spelen
Theater maken in een bezet land
De invloed van de Duitse bezetting van 1940 – 1945 op Nederlandse Kultuurkameracteurs
Iduna Maria Paalman 10018514
Afstudeerdatum: Amsterdam, 1 juli 2015
Inhoudsopgave
Inleiding 3.
1. Het Nederlandse theater 1937 – 1945
1.1 Het vooroorlogse theaterlandschap in Nederland 15. 1.2 Een ideologisch instrument – theater in nationaalsocialistisch perspectief 21. 1.3 Nederlands theater tijdens de bezetting 1940 – 1945
1.3.1 Geestelijke steun of zelfcensuur? Toneel in de eerste oorlogsjaren 26. 1.3.2 Kultuurkamertheater versus weigeraars 29.
1.3.3 Nazigezelschappen 31.
1.3.4 Jong talent: vrijheid in bezetting? 33.
2. Doorspelen – een wankele zaak
2.1 Collaboratie en accommodatie 35.
2.2 Aanmelden of weigeren – Van der Lugt in het nauw 39. 2.3 Optreden of verdwijnen – Van der Moer speelt en speelt 46. 2.4 Het toneelverzet – idealisten en moraalridders? 49.
3. Zuiveren, verdedigen, verder spelen
3.1 Zuiveren, een gevoelskwestie? 51.
3.2 De processen tegen Van der Lugt en Van der Moer nader bekeken
3.2.1 Van der Lugts gebrek aan moed en inzicht 55.
3.2.2 Van der Moers defaitisme 60.
3.3 Gezuiverd. Wat nu? 61.
Conclusie 64.