• No results found

Direk of indirek – ’n antwoord op H.M. Kuitert se siening van skrifberoep in die etiek

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Direk of indirek – ’n antwoord op H.M. Kuitert se siening van skrifberoep in die etiek"

Copied!
50
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

D IR E K OF IN D IR E K - 'N ANTWOORD OP H . M. K U IT E R T SE S IEN IN G VAN S K R IF B E R O E P IN D IE E T IE K

H. G . S to k e r, D iensp lig kapelaan, Gereforrneerde K e r k , V o o rtre kk erh o o g te, Pretoria

A B S T R A C T

An a n a ly sis is p ro vid ed of H M K u ite rt's view of a call on S c rip tu re in E t h ic s . T h is is effected b y the au th o r's a n a ly sis and sy n th e sis of the view of K u it e r t. In K u ite rt's view man, together with h is ca p a b ilitie s, is co n sidered so h ig h ly that man becomes the norm of the m oral. T h is an th ro p o cen tric eth ics is in co n flict with the trad itio n al Refored v ie w , v iz . th at E th ic s should be th e o ce n tric. T h e author co ncentrates on K u ite rt's argum entation in his work Het S ch riftb e ro e p in de E th ie k . In th is a rtic le the view is taken that the B ib le is the Word of God and that the au th o rs of the B ib le were in sp ire d b y the Holy S p irit in an organic m anner. It is also argued th at Holy S c rip tu re as the Word of God cannot co n tra d ict it s e lf, and th at the seeming co n trad ictio n s e x is t as a re su lt of the sin -in d u ce d co rru p tio n of the mind of the exegete/h erm en eu t. In opposition to K u it e rt's v ie w , guidelines are o ffere d fo r S c rip tu r a lly valid ca lls on S c rip tu re in E th ic s .

I . IN L E ID IN G

1.1 ONDERW ERP VAN O N D ERSO EK

Soos uit die tite l b ly k , is die onderw erp van ondersoek 'n eva lu e rin g van H .M . K u ite rt se sien in g van 'n beroep op die S k r if in die e tie k . H iervoor is d it nodig om k o rtlik s s til te staan by wie K u ite rt is en by wat onder die term 'S k rifb e ro e p in die etiek' v e rsta a n moet w ord.

H .M . K u ite rt is 'n N ederlander van geboorte (1 9 2 4 ). Nadat h y sy teologiese stu d ies aan die V rije U n iv e rs ite it van Amsterdam voltooi h et, was hy v an af 1950 v i r v y ftie n ja a r p re d ik a n t in N ederland. In 1962 prom oveer hy aan die V r ije U n iv e rsite it met G .C . B erkh o u w e r as promo­

(2)

-to r. V an a f 1965 is hy verbonde aan die F a ku lte it Teologie van die V rije U n iv e rs ite it, w aar hy in 1967 aangestel word as p ro fe sso r in e tiek .

Wat K u ite rt se denke b e tre f, w ys De B ru y n (1977:15) daarop dat K u ite rt oor v e rs k e ie sake standpunt inneem wat d u idelik v é rs k il van wat trad isio n ee l in die G ereform eerde teologie aan vaar is . D aarby k r y ons by K u ite rt so 'n hoogskatting van die mens en s y moontlikhede (Velem a, 1971:162) dat die mens die norm van die moraal word (Douma, 1972:40). Dit maak dat K u ite rt se 'antro p o sen triese' etiek in kon fro n tasie staan met die trad isio n ele gereform eerde siening dat die etiek 'te o se n tries' moet wees (De B r u y n , 1977:17). V an d aar dat K u ite rt hom nie d ire k op die S k r if as "suprem a iudex co n tro versia ru m " v ir die etiek kan beroep nie, maar die taak aan die mens ( k e r k ) gee om die Bybel te 'o n tso sialiseer' (K u it e r t , 1 9 7 0 :8 7 ). Sodoende is God se wil nie meer die gesagvolle m aatstaf v ir die beoordeling van die mens se lewe n ie , maar wel die mens se s u b je k tiw istie se e rv a rin g en in sig te van God, sy Woord en die situ asie v a n d a g .

S ch u l/e (1981:93) w ys daarop dat K u ite rt met behulp van kategorieë van die logiese positivism e teologie beoefen. In die verb an d v e rw y s Sch u lze na die w ork van K u ite rt Wat heet geloven' (1977) w aar K u ite rt klem lê op die belang van die mondigheid van die mens. Wanneer die mens bloot glo op grond van gesag van buite a f, b ly hy onmondig ( K u it e r t , 1977:15). Hy sien dan die B yb el as bloot die e e rste getuie van die C h ris te lik e so ekon tw erp, wat dus geen m aatstaf is of normatiewe gesag het nie. Daarom kan die B y b e lse gebooie hoogstens voorbeelde, of etiese modelle wees v i r hoe ons ons lewens kan in rig ( K u it e r t , 1 9 7 0:8 5 ). Dit is dan ju is volgens S ch u lze (1 9 8 1 :1(H)) 'n kenm erk van die logiese po sitivism e dat die besondere openbaring in die algemene openbaring opgelos w ord.

Wat die terme " S k rifb e ro e p " en "e tie k " b e tre f, die volgende:

• O n der etiek word saam met H eyns (1 9 8 2 :8 ) v e rsta a n "alle handelinge wat die persoon van die mens op die een of an d er w y se , d ire k of in d ire k , e k s p lis ie t of iin p lisie t, in positiewe of in negatiewe sin ra a k " . H eyns sien dan k o rt gestel die etiese as "perso o n sbeh an d elin g” . In d ie v erb an d s lu it H eyns b y S to k e r aan (1 9 6 7 :2 5 1 ), wat die etiese as 'p erso o n sb e h artig in g ' (d it w il së die b e h artig in g van persoon tot

(3)

-203-persoon) s ie n .1 S to ker o m skryf d it soos volg (1 9 6 7 :2 5 0 ): "Ons vin d die sedelike in die m enslike persoon, in sy ’h a rt', in sy gesin dh eid, in sy ged rag , soos dit in die verhouding van menslike persoon tot m enslike persoon tot m anifestasie kom ."

• Wat die term "S k rifb e ro e p " b e tre f, stel Jo n k e r (Ongedateerd b :1 ) dat d it dui op "die beroep . . . op die Bybel as suprema index co n tro v e rs ia ru m ". V e rd e r stel hy dat v ir die etiek die term

S k rifb e ro e p ' meer van toepassing is as die term S k rifb e w y s ’ .

B u y s (O n g ed ateerd : 1) s lu it in sy denke aan by die van Jo n k e r. H y stel dat terw yl in die dogmatiek by v o o rke u r van 'S k rifb e w y s' gepraat w o rd , die term S krifb e ro e p ' meer g e skik v ir die etiek is . Hy gee dan as rede v ir die o nderskeid aan dat te rw yl in die dogmatiek ’n w aarheid o n versw ak te alle tye geld, in die etiek daarenteen die situ a sie 'n pertin en te rol speel: " ’n B yb else situ asie w aarin 'n sekere daad as goed bestempel kon w o rd , herhaal hom nooit weer presies so nie. Dieselfde daad wat in die B yb el onder bepaalde omstandighede as goed b e sk ryw e kon w o rd , kan dus nie in huidige omstandighede noodwendig as goed deurgaan n ie ."

• K u ite rt (1970:63) stel dat w anneer hy van 'S k rifb e ro e p ' p ra a t, bedoel hy om die p ra k ty k onder oë te sien dat C h riste n e hulle ten opsigte van v ra e uit die alledaagse lewe, hulle op die Bybel beroep om antwoorde te gee. V e rd e r verstaa n hy onder S krifb ero e p n beroep van die sondaar op Gods beloftes soos wat dit de u r die S k r ift e tot ons kom. H ierb y behels die S krifb e ro e p in die etiek de u r die eeue volgens K u ite rt ook 'n m ateriële re g verd ig in g van die C h ris te lik e handele, naamlik in s o v e rre die 'S k rifb e ro e p ' daarvoor dien om h ierdie

Die term 'p erso o n sbeh artig in g' omvat volgens die s k ry w e r meer as die term 'p erso o nsbehandeling ', want dit gaan in die etiek nie net om hoe mense mekaar behandel nie (n ie net om m enslike gedrag n ie ), maar ju is ook om die h artsg e sin d h eid w aaruit h ie rd ie handeling v o o rtsp ru it.

(4)

-204-handelinge te legitim eer as -204-handelinge volgens die aan w ysin g van die B y b e l.

• Wat etiek b e tre f, stel K u ite rt (1981c: 11,12) dat moraal v ir hom rig ly n e is oor wat ons ons medemens mag of nie mag aandoen nie. E tiek is dan 'n besinn in g wat ten doel het om tot ooreenstemming te kom oor h ie rd ie morele rig ly n e . E tie k is "een rationele onderneming van re d elijke mensen die hun d isc u ssie o v e r wat mag en niet mag n a tu u rlijk voeren van u it hun eigen g e estelijk e achterg ro n d maar met a l s doel: regels vinden waarmee iedereen in ste m t." K u ite rt vin d dus nie die diepste begronding v ir sy etiek in die B yb el of sy 'eie g e estelike ag tergrond ' n ie , maar in 'n konsensus tu ssen redelike m ense'. Die mens se v e rs ta n d is h ie r die hoogste norm.

1 .2 A K T U A L I T E I T VAN ONDERW ERP

E tie k staan vandag in die b ra n d in g . As na die hedendaagse a rtik e ls en debatte g e k y k w o rd , is dit d u id e lik dat dogmatiese s tr y d v r a e nie meer so s te rk in die sentrum staan n ie , maar dat die s try d v e ld v e r s k u if het na die van die etiese. K e rke en teoloë wat dogmaties op vele te rre in e van m ekaar v e r s k il, w e rk ten nouste saam ten o psigte van etiese pro blem atieke. 2 Daarenteen word k e rk e en persone wat le e rste llig s te rk ooreenstem , d e u r etiese kw essies uit mekaar g e d r y f .’

Ten opsigte van die " v e rs k u iw in g van die dogmatiese na die etiese” stel J . A . Heyns (1 9 8 2 :3 ) "dat die etiek tans 'n k r is is belewe so groot as wat

7 V e rg e ly k byvoorbeeld die sam ewerking in die Wéreldrand van K e rk e , die S .A . Raad van K e rk e , die sam ewerking ten opsigte van H ie , sogenaamde K airo s-d o ku m en t, en 'v e rso e n in g sa k sie s' in S u id - A frik a .

5 Soos byvoorbeeld die lede van die G ereforrneerde Ekum eniese Sinode oor etiese sake soos m enseregte, hom oseksualism e, a b o rsie , pasifistne en b u rg e rlik e ongehoorsaamheid.

(5)

-205-dit na alle w a a rsk y n lik h e id nog nooit tevore was nie - en dáárom ju is nóu aandag moet k r y , so d rin gen d en so toegewyd as nog nooit tevore n ie ." Hy stel v e rd e r dat leer en lewe vandag los van mekaar gemaak word. Die uniekheid van die B yb else boodskap word v e rv a n g deur 'n sin kretism e van 'n C h ris te lik e en llum anistiese e tie k . D aarby word trad isio n ele C h ris te lik e norme en waardes vandag nie net e rn stig bevraagteken nie, maar meestal ook rad ikaal omgekeer. In die sin is d it b e lan g rik om te k yk wat in g eb rin g word teen die trad isio nele gereform eerde teologie (w aaro n d er etie k ) se S k rifg e b ru ik (w aaronder S k rifb e ro e p ).

As bogenoemde in ag geneem w o rd , dan kom die a k tu a lite it van die o nderw erp onm iddellik voor die oog. Saam met die etiek is sy fin ale grond waarop hy hom kan beroep, die S k r i f , vandag in die teologiese b ra n d in g . T e rw y l v ro e ë r in die k e rk se geskiedenis by die meeste leerstellig e s try d p u n te die S k r if as hoogste gesag en fin ale a rb ite r d eu r beide stryd e n d e p a rty e aan vaar is (hoewel hul eksegese van sekere Bybelgedeeltes v e rs k il h e t ), gaan die s try d vandag oor die gesag van die S k r if as sodanig as fin ale a rb ite r. Jo n k e r (O ngedateerd b :1 ) merk dan heeltemal tereg op dat "die reg van die S k rifb e ro e p in die etiek" vandag "van v e rs k ille n d e kante bevraagteken of ten minste g e re la tiv e e r" w o rd . As vernaam ste g estaltes h ie rvan noem h y : " ( a ) die problem atisering van die pro testan tse S k rifb e g in s e l; (b ) die beklemtoning van die h isto rie se k a ra k te r van die S k r if ; ( c ) die afk e e r van alle vorme van k a s u ïs tie k ; (d ) die aanvaarding van b u ite -b yb else bronne v ir die kennis van die sedelike n o rm a tiw ite it." In die verb an d is ju is die gedagtes van K u ite rt aktueel en in v lo e d ry k . Soos De B ru y n (19 7 7 :1 9 ) dit s te l: "D it is b y k a n s onmoontlik om vandag op w etenskaplike w yse enige onderw erp in die G ereform eerde etiek behoorlik te bestudeer sonder om ook kennis te neem van K u ite rt se siening d a a ro o r."

1 .3 B E G R E N S IN G VAN O N D ERSO EK

Dit is u it die aard van die saak nie moontlik om in die b eperkte omvang van h ie rd ie a rtik e l in besonderhede in te gaan op die agtergrond en inhoud van K u ite rt se denke n ie . In lyn met die tema van h ie rd ie a rtik e l sal g e ko n sen tre er word op K u ite rt se argum entasie in sy w e rk , Het

(6)

-206-S c h riftb e ro e p in de e th ie k '. Die beperkte omvang van die a rtik e l maak dit onmoontlik om diepte eksegese te doen van die v e rs k ille n d e S k rifte k s te wat K u ite rt aanvoer om sy standpunte te b e w ys. Hieraan sal eg ter wel o o rsig te lik aandag gegee word w aar dit nodig b ly k .

In h ie rd ie stud ie word v e rd e r d aarvan uitgegaan dat die B yb el die Woord van God is , en dat die B y b e ls k ry w e rs op organiese w yse d eu r die Heilige Gees g e ïn sp ire e r is . Hierop sal dus nie v e rd e r ingegaan word of o o r geargum enteer word nie. H ierb y word ook uitgegaan d aarvan dat die Heilige S k r if as Woord van God homself nie kan w e ersp re ek nie, en dat s k y n b a re te e n stryd ig h ed e bestaan as gevolg van die sonde- v e rd u is te rth e id van die eksegeet/herm eneut se v e rs ta n d . Hermeneutiese kw essies sal net aangeraak word in s o v e rre dit die onderw erp en die argum entasie daaromheen dien.

1 .4 W ERKPLA N

E e rs word 'n eie analise en sin tese van K u ite rt se sien in g oor S krifb e ro e p in die etiek gem aak; w a artyd en s v e ra l (m aar nie u itslu ite n d nie) g e ko n se n tre e r word op s y a rtik e l met dieselfd e tite l (H et S ch riftb e ro ep in de e th ie k ) wat in sy bundel 'A n d e rs gezegd' v e rs k y n het (1 9 7 0 :6 3 -8 7 ). H ie ru it en hierteenoor sal dan apologeties-herm eneuties gepoog word om rig ly n e te gee v i r ’n S k rifg e tro u e w yse van S k rifb e ro e p in die e tie k .

2 . U IT E E N S E T T IN G

In s y w e rk 'V e rsta a t gij wat gij leest' (1 9 6 9 :8 ) ste l K u ite rt dat hoewel die B yb el die Woord van God genoem kan w o rd , d it nie beteken dat alles wat in die B yb el as gebod van God staan d e u r ons gehoorsaam behoort te word n ie . Hy stel dan dat d a ar talle gebooie in die B y b el is (sab b atsg eb o d , die verb od op die eet van bloed, en so vo o rts) wat geen en kele C h ris te n meer hou n ie .

(7)

-207-In sy a rtik e l wat handel oor S krifb e ro e p in die etiek (1970:63-87) gee K u ite rt 'n aantal argumente wat volgens hom sou inhou dat 'n d irek te beroep op die S k r if v ir die etiek nie moontlik is nie.

2.1 A RG U M EN TE T E E N 'n D IR E K T E S K R IF B E R O E P IN D IE E T IE K

In genoemde a rtik e l g e tite ld , "Het S ch riftb e ro ep in de E th ie k " , stel K u ite rt tereg dat dit tip ies is van die reform atoriese tra d is ie om van 'n beroep op die S k r if te p raat in die sin dat die Bybel ten opsigte van enige etiese-dogm atiese problematiek gesagvol geld as die suprema iudex c o n tro v e rs ia ru m '. J u is h ie rin v e rs k il die reform asie van die Roomskatolisisme wat die k e rk en sy leergesag sien as die hoogste appelhof. Maar ju is "deze trad itio n ele po sitiekeuze (v an die reform asie -H . G . S . ) is intussen aan vech tbaar geworden" (K u it e r t , 1 9 7 0 :6 4 ,6 5 ).

K u ite rt wil dan in sy a rtik e l aantoon dat die reform asie met hulle keuse v ir die S k r if as hoogste gesag in enige g e s k il, nie daarin kon slaag om los te kom van die k e rk se siening en uitleg van die S k r if nie. Die eksegese van die reform atoriese tra d isie is net soos die van Rome van 'n sek ere k e rlik e hoek gesien . "Aan reform atorische zijde b re e k t meer en meer de v is ie door dat men de S c h rift als iudex niet kan losmaken van een uitleggende k e rk , en dat hieraan bepaalde consequenties verbonden zijn voor het beroep op de S c h rift in etische aangelegenheden” (1 9 7 0 :6 6 ). In die sin stel K u ite rt dat hy deur die b etrokke a rtik e l wil meehelp tot 'n v e rh e ld e rin g van die vraag hoe die verhouding tu ssen die S k r if en k e rk gesien moet word.

In die res van sy a rtik e l w erk K u ite rt dan bogenoemde probleem stelling v e rd e r u it. Ily begin eers d eu r die w aarheid van sy ste liin g dat S k rifb e ro e p en k e rk lik e eksegetiese tra d isie nie van mekaar losmaakbaar is n ie , en dat die S k r if dus nie w e rk lik as suprema iudex co n tro versia ru m ' in die etiek kan geld n ie , te b ew ys. Die argum ente wat g e b ru ik w o rd , sal vervo lg en s onder eie o p s k rifte saamgegroepeer w ord:

(8)

208-2 .1 .1 D IE V F R S K IL VAN H A N D ELIN G E EN S IT U A S IE IN B Y B E L S E T Y D EN VANDAG

In genoemde a rtik e l ( ’Met S ch riftb e ro e p in de E t h ie k ') , w ys K u ite rt op "de onmogelijkheid van een re g elrech t S ch riftb e ro e p in 'tra d itio n e le z in ” , w a n t: "Wij doen het vandaag and ers dan de bijbel v o o rs c h rijft en in de bijb el doet men het and ers dan wij vandaag voor geboden h o u den ." (1 9 7 0 :6 9 ).* Hy gee dan v e rs k e ie voorbeelde van wat volgens hom in die B y b e lse ty d normatief w a s, maar wat vandag nie in die C h ris te lik e etiek geld n ie : " E r zijn n . l . talloze voorbeelden te geven w a aru it b lijk t dat w ij heel an d ers handelen, ook in eth isch o p zich t, dan het G odsvolk onder het Oude Verbond of de e e rste c h ris te lijk e gemeenten u it de tijd van het Nieuwe Testam ent" (1 9 7 0 :6 7 ).

K u ite rt stel dat C h ris te n e vandag nie net dinge wat in die B yb else tyd v a n se lfsp re k e n d w a s, doen n ie , maar dat ju is die doen van d it wat in die B yb else ty d as aan vaarde norm gegeld h e t, in die C h ris te lik e gemeente vandag o p sp raak sou v e rw e k . As voorbeeld h ie rv an v e rw y s K u ite rt dan na huw eliksw etgew ing (" d ie door het Oude en Nieuwe Testam ent v ero n d ersteld w ordt" - 1 9 7 0 :6 7 ), wat as d it vandag onderhou sou w o rd , se lfs kon vero o rsaak dat die onderhouer d e u r die C h ris te lik e k e rk onder se n su u r geplaas kan w o rd ; asook, meer b re ë r, na die B yb else siening van die m a n -vro u -verh o u d in g :

• Nm.5 - Die ritu e el word (e e n s y d ig ) op die vro u toegepas en nie ook op die man nie.

* Die stan dpu n t van die deputate K e rk en Theologie van die G ereform eerde kerken in Nederland (1982:24) kom s te rk met die van K u ite rt ooreen as hulle s te l: "Het is onverantw oord zich voor zijn morele opvattingen lo uter en alleen te beroepen op het feit dat iets in de B ijb el s t a a t ." Hulle v e rd u id e lik dan h ie rd ie stan dpu n t aan die hand van die gebod dat diegene wat homoseksualisme b e d ry f, doodgemaak moet word (L e v . 2 0 :1 3 ). Vandag eis niemand meer d oodstraf op hom oseksualiteit n ie , wat beteken dat die Christendom hulle stre n g genome nie aan h ie rd ie gebod hou n ie . *

(9)

-209-• Jh .8:1 -1 1 - S k y n b a a r word nie aan die sku ld van die man gedink n ie .

• 1 T m .2 :1 5 - Die heilsweg is v ir die vrou om k in d e rs voort te b rin g .

• 1 K o r .11:3 ,7 e v . - Die man het 'n d ire k te verh o u din g tot God, maar die vro u n in d ire k te (d e u r die m an).

Op grond van h ie rd ie v e rs e kom K u ite rt (1970: G8) dan tot die g e vo lg tre kk in g d a t: "Hoe k ra s het ook mag k lin k e n : wij zouden vandaag onmogelijk zo met onze vrouwen kunnen omgaan als to en tertijd door God aan Isra ë l is geboden." Hopwel die argument aangevoer kan word dat die vro u e d e u r h ie rd ie wetgewing van iets erg ers g e v ry w a a r is , ve ra n d e r dit n ie , volgens K u it e rt, aan die hulle lyde onder die (God se - HGS) w etlike reeling van o n d e rg eskikth e id aan die man nie. Dour God se wetgewing is dus aan die vrou lyd in g besorg en van haar n tweedeklas b u rg e r gemaak.

n V e rd e re . voorbeeld waarmee K u ite rt sy stellin g wil bewys is die etiese probleem van slaw ern y (1 9 7 0 :7 0 ,7 1 ). T e rw y l die samelewing vandag slaw ern y tereg as w eersin sw ekken d beskou en lank reeds afg eskaf het, gee die Nuwe Testam ent (om van die Ou Testament nie te prnat nie) nie net aanw ysing s hoe met slawe gehandel moes word nie, maar b e vrel die S k r it selfs slawe om hulle base te gehoorsaam! K u ite rt stel dan dat die h uidige S k rifb e ro e p om deelname aan oorlog goed te k e u r, eendag soos slaw ern y ta n s, as onsinnig beskou sal w ord.

As v e rd e re voorbeelde noem K u ite rt die ag rariese wetgewing van Is ra e l, soos die sabbats- of ju b e lja a r, of die eet van bloed (v e rg e ly k 2 .2 .2 &

2.4.5.2).

Met h ierdie argument van K u ite rt dat God se w ette, soos in die S k r if gegee, slegs tydsgebonde is , stel K u ite rt hom teenoor die gereform eerde tra d is ie (1 9 7 0 :7 9 ). Alhoewel laasgenoemde, volgens K u ite rt, aan die tydloosheid van God se wil vash o u , word hulle volgens K u ite rt gedwing (v e rg e ly k die voorbeeld hierbo gegee ten opsigte van die m an-vrou- v e rh o u d in g , s la w e rn y , enso vo o rts) om u itso nd erin gs te maak, soos wat

(10)

-210-die omstandighede dit e is: "men v e rk la a rd e voor tijdloos geldig naar gelang de omstandigheden daarom v ro e g e n ."

2 .1 .2 D IE V E R S K IL T U SS E N OU EN NUWE T E S T A M E N T IE S E C.EBO O IE

K u ite rt gaan in sy w erk oor S k rifb e ro e p in die etiek nie d ire k in op die v e r s k il tu ssen Ou Testam entiese en Nuwe Testam entiese gebooie as sodanig n ie , maar wel im plisiet w anneer hy die o n d e rskeid in g van serem oniële, b u rg e rlik e en sedelike/m orele wette afw ys (v e rg e ly k 2 .2 .2 ) . Die tra d is ie na hom bou dit eg ter uit as 'n b elan g rike argument teen die "tra d isio n e le " w yse van S k rifb e ro e p . Die rapport van die deputate K e rk en Theologie van die Gereforrneerde K erken in Nederland oor homofilie (1 9 8 2 :2 4 ), wys byvoorbeeld daarop dat daar 'n v e rs k il bestaan tu ssen die Ou Testam entiese en die Nuwe Testam entiese siening van s tr a f op seksu ele o o rtred in g s . ’

2 .1 .3 V E R S K IL (T E E N S T R Y D IG H E D E ) BIN N E D IE NUWE T E S T A M E N T (en binne die Ou Testam en t) S E L F

5 Die deputate w ys daarop dat in l.e v itik u s 20:13 die d o o dstraf geëis word v ir h om oseksualiteit. Hierteenoor word g ered en eer dat Je su s (Nuwe Testam en t) Horn by die v ro u wat owerspel gepleeg het nie hou b y die Joodse wet dat s y doodgemaak moet word n ie , hoewel My h aar gedrag u itd r u k lik sonde b ly noem (J o h . 8 :1 1 ). Die gebod b ly dus g e ld , maar d a ar word nie aan die reg seis vnldoen n ie . " B lijk b a a r worden bepaalde b ijb else geboden 'g e n e u tra lise e rd ' door een beroep op and ere b ijb e lte k ste n . D aarb ij mag men ken n elijk g e b ru ik maken van tek ste n die e ig e n lijk o v e r and ere zonden gaan (1 9 8 2 :2 5 ). Die v ra a g is nou of d it n geldige metode is , want dan kan volgens die o p ste lle rs net so goed beweer word dat ons nie d ieselfd e gesag as J e s u s en Paulus het om u itso nd erin g e op die reels te maak nie en dat ons L e v itik u s 20:13 in s y vo ile konsekw ensies moet a a n v a a r. *

(11)

-Om v e rd e r daarop te w ys dat 'n d ire k te S krifb ero e p v ir die C h ris te lik e etiek nie moontlik is n ie , w ys K u ite rt (1970:68) op 'n "tegengestelde tendens in het Nieuwe Testam ent” ten opsigte van die o n d erg eskikte posisie van die v ro u . Soos hierbo g e ste l, b lyk volgens K u ite rt die o n d e rg eskikte posisie van die vrou uit Nuwe Testam entiese te k ste , soos

1 K o r .1 1 :3 ,7 e v . ; 1 Tim . 2 :15 en J o h .8 :1 -1 1 . Daarteenoor is daar ook 'n "ten d en s" in die Nuwe Testam ent om die vro u "u it deze o ndergeschikte positie" te b e v ry (b yvo o rb ee ld : 1 K o r. 1 1:11,12 en G a l.3 :2 8 ) . Hierop v ra K u ite rt die vraa g of h ie r (en e ld e rs) tu ssen twee lyn e in die S k r if o n derskei moet w o rd . Indien w e l, waarom moet dan die een ly n gevolg word en nie die ander nie?

In 'n la te re w erk g e tite ld , 'Om en Om' (1 9 7 2 ), gaan K u ite rt in 'n a rtik e l oor Waarheid en v e rific a tie in de Dogmatiek' v e rd e r op bogenoemde probleem van die o n d e rsk ik te posisie van die vro u in . Ook in h ie rd ie w erk (1972:185) stel hy dat wie van die B yb el as k rite riu m wil uitg aan , nie met 'n eenvoudige of d ire k te S k rifb e ro e p kan kom n ie . Hy v e rw y s dan na 1 K o rin th ië rs 11:2-16 en stel dan dat niemand vandag hom op h ierdie v e rs e sal beroep om die o n d e rg eskikth e id van die vro u aan die man as w aarheid voor te stel n ie , hoewel d it geensins betw yfel kan word dat Paulus dit ju is v ir die doel g e s k ry f het nie. Wat h ie r in die B yb el staan , kan dus nie meer aan vaar word as geldig v ir ons samelewing nie en word dan ook d eu r ander S krifg ed ee ltes teengespreek.

2 .1 .4 V F .R S K IL IU S S E N D IE E K S E G E S E VAN V E R S K IL L E N D E E K S F.G E T E VAN D IE S E L F D E S K R IF G E D E E L T E

K u ite rt (1 9 7 0 :6 8 ,6 9 ) v e rw y s as voorbeeld na eksegete se v e rs k ille n d e eksegeses van die b e rg re d e. Sonder om name te noem, stel K u ite rt dat snmmige eksegete die gebooie van die bergrede sien as geldend v ir alle le w e n ste rre in e . A n d er beperk die geldingsgebied tot omgang binno die C h ris te lik e gemeente. n Derde groep sien d it as slegs geldig v ir die persoonlike (in teen stelling met die p u b liek e) lewe. ’n V ie rd e groep beskou weer die gebooie van die bergrede as eskatologies van aard en waaraan dus nie in h ie rd ie wêreld voldoen kan word nie.

(12)

-212-2 .-212-2 ARG U M EN TE T E E N " T R A D IS IO N E L E O P LO SS IN G S " VAN BOGENOEM DE PRO BLEM E

K u ite rt sien die S k rifb e ro e p binne die C h ris te lik e tra d is ie as totaal-en-al w ille k e u rig : "het S ch riftb e ro e p b lijk in de p ra k tijk een kolossaal w ille k e u rig e beroep te z ijn . Met w ille k e u rig is bedoeld: niet héél de S c h r ift staat ken n elijk open voor een beroep, doch slech ts bepaaiden s tu k k e n . T e k s te n , fla rd e n van tekste n soms, fu n ctio n e re n ; andere tek ste n fu n ctio n eren niet en in vele gevalle nooit" (1 9 7 0 :7 1 ).

K u ite rt sien die trad isio n ele C h ris te lik e herm eneutiese sisteem van S k rifb e ro e p (w aaro n d er die indeling van sernm oniële, b u rg e rlik e en sedelike/m orele wette asook die klem op die tien gebooie as "le x m o ralis") as ’n fy n v e rta k te herm eneutiese sisteem , wat N IK S A N D ERS DOEN AS OM VAN D IE B Y B E L S E G E B O O IE A F T E S K R A P WAT N IE G E B R U IK KAN WORD N IE , en alleen d it oor te hou wat na HUL B E S T E W ETE v ir die m enslike samelewing VAN HUL E IE T Y D nodig w as.

K u ite rt sien dus die tra d is io n e e l- C h ris te lik e etiese S k rifb e ro e p , as 'n verbloem de s itu a s ie - e tie k . B yb else gebooie is g e b ru ik , nie g e b ru ik , of in g e k le u r soos wat die bestaande p ra k ty k d it v e re is h et. H ierdie situ asie -b e n ad e rin g is dan verbloem met "om slachtige re d en e rin g e n ” (1 9 7 0 :7 4 ).

K u ite rt s lu it in sy a rtik e l oor 'Met S c h riftb e ro e p in de eth ie k' by Robinson se w e rk 'V e rs c h u iv in g in de moraal' aan w aarin Robinson stel (1 9 6 4 :2 0 ,2 1 ) dat die inhoud van de C h ris te lik e sede d e u r die loop van die eeue in g ryp e n d v e ra n d e r h et. Volgens Robinson moet C h ris te n e nie o n ru stig voel daaroor dat v ro e ë re g e slag te , in an d er situ a tie s heeltemal anders as vandag geoordeel het n ie , en dat d a ar vandag steeds v e rs k ille n d geoordeel word oor die v ra a g wat goed en wat kwaad is . *

' Dat h ie rd ie standpunt van hom noodwendig tot relatiw isine in die etiek sal le i, is v ir Robinson geen probleem n ie . Hy stel (1970:22) dat solank ons 'n oog het v ir die relatiw ism e in al ons etiese oordele en

(13)

213-As voorbeelde van die vera n d e rin g van die C h ris te lik e etiek d e u r die eeue v e rw y s Robinson na die etiese beoordeling van oorlog, d o o dstraf, hom oseksualiteit, selfmoord en die gronde v ir eg skeidin g (1 9 7 0 :2 3 ,2 4 ):

• Oorlog: Nie-etiese fakto re uit die jongste verled e het vandag die d isk u ss ie tu ssen p a sifiste en n ie -p a s ifis te , asook die k la ssie k e idee van 'n re g verd ig e oorlog' eenvoudjg v e ro u d erd .

• D o o d straf: 'n Nuwe opvatting oor die sin van s tr a f het as gevolg van nie-teologiese fak to re gekom. Die afsku w elikh e id van doodstraf word vandag besef.

• Hom oseksualiteit: Die houding van die C h ris te lik e k e rk oor hom oseksualiteit is m erkb aar aan die v e ra n d e r.

• Selfmoord en g e bo o rtebeperkin g s: Dit word vandag d e u r die k e rk in 'n ander lig gesien as v ro e ë r.

• Gronde v ir eg sk eid in g : Die k e rk sal sy siening dat eg breuk die en igste grond v ir eg skeidin g is (in vandag se veran deren de s itu a sie ) moet w y s ig .

Met h ie rd ie voorbeelde wil Robinson aantoon "dat die C h ris te lijk e ethiek geen o n v e ra n d e rlijk complex van eens en voor altijd vastg esteld e regels is" (1 9 7 0 :2 5 ). Met so ’n standpunt is 'n d ire k te S k rifb e ro e p in die etiek n a tu u rlik onmoontlik (v e rg e ly k Rothuizen se debat met Robinson (1 9 6 4 :1 5 ,1 7 )).

V e rv o lg e n s w o rd , aan die hand van s y a rtik e l oor 'Het S ch riftb e ro e p in de e th ie k ', K u ite rt se argumente teenoor die oplossing wat trad isio neel gebied word om ’n d ire k te S k rifb e ro e p in die etiek moontlik te maak sonder oin in w ille k e u r te v e r v a l, g e ste l:

nie as C h riste n e bang is v i r sodanige relatiw ism e n ie , sal ons nie d e u r die v e rs k il in etiese in sig so s te rk van s t r y k g e b rin g word n ie .

(14)

-214-2 .-214-2 .1 V E R S K I L WAT D IE " C H R I S T E L IK E T R A D IS IE ” M A A K T U S S E N G E B O O IE WAT SONDER U IT S O N D E R IN G G E L D EN D IE W A T M ET U IT S O N D E R IN G G E LD

K u ite rt (1 9 7 0 :6 9 ) stel dat die " C h ris t e lik e tra d is ie " w ille k e u rig 'n v e r s k il maak tu ssen gebooie wat so n d er u its o n d e rin g geld en die wat met u itso nd erin g g eld . Gebooie oor e g sk e id in g in die b e rg re d e geld trad isio n eel "zonder u itz o n d e rin g e n ", t e r w y l an d er gebooie van die b e rg re d e , soos b yvo o rb ee ld oor d ie eed en oor geweld met u itzo n d erin g e n ” geld. 7

2 .2 .2 D IE V E R S K IL WAT D IE C H R I S T E L I K E T R A D IS IE M AA K T U S S E N S E R E M O N Ië LE , B U R G E R L IK E EN S E D E L IK E / M O R E L E W E T T E :

Volgens K u ite rt (1970:71 e v . ) g e b ru ik C a lv y n bogenoemde o n d e rsk e id in g as herm eneutiese middel om te oordeel w a t te r (Ou T e sta m e n tie se ) gebooie vandag geld en w atte r n ie .

Wat die re n te v ra a g stu k b yvo o rb eeld b e tr e f, sien C a lv y n die Ou Testam entiese verbod op re n te (D t .2 3 :1 9 ) as ’n o n d e rd ee l van die b u rg e lik e o rde van oud Is r a e l, en dat o n s dus nie meer d a araan gebonde is n ie .

«

Tog is v i r die gerefo rm eerd e tra d is ie d ie serem oniële w e tte nie heeltemal afg eska f n ie , maar b ly d ie morele k e r n d a a rv a n nog geld (K u it e r t , 1 9 7 0:7 3 ). C a lv y n pas d it b yvo o rb ee ld op die re n te verb o d to e , as h y stel dat die verb o d n ie 'm e e r g e ld nie, m aar die wese w e l. H ierd ie verb o d

7 Die deputate K e r k en Theologie v a n die G en erale S yn o d e van die G ereform eerde K e rk e n in N ederland s te l in hulle ra p p o rt oor homofilie (1 9 8 2 :2 3 ) dat die k e r k lik e tra d isie d e u r die eeue die C h ris te n e gehelp het om die S k r if te b e g ry p en in h u lle lewens toe te p a s . Die tra d is ie het bepaal "w elke te k s t gehoorzaamt men n aar de letter** en "aan w elk gebod kent men m ind er gew icht toe” .

(15)

-215-s lu it b y die a g -215-ste gebod aan, naam lik dat on-215-s on-215-s nie ten ko-215-ste van on-215-s naaste mag v e r r y k n ie . Dit b ly a lty d g e ld ig . As geld e g ter teen 'n klein re n te geleen w o rd , is d it nie daarm ee in s t r y d n ie . H ie rd e u r b rin g C a lv y n b illik h e id en ekonomiese ontplooiing in harm onie met m ekaar (G o u d zw a ard , 1 9 8 0 :1 1 ).

K u it e rt reag eer e g te r op C a lv y n se sie n in g met die v ra a g "w at m aakt moreel e ig e n lijk tot m oreel?" (1 9 7 0 :7 4 ). Hoe w ord b e slu it o f 'n gebo d/verbo d 'n b u rg e rlik e w e t is? Is die re n te v e rb o d b yvo o rb ee ld 'n b u rg e rlik e wet omdat C a lv y n so së? Wie b e slu it dat d ie Ou T estam en tiese h u w eliksw etg ew in g n ie geld n ie , behalw e dat die man die hoof v a n die v ro u moet wees? K u ite rt h e t d u s ’ n probleem met d ie s k y n b a a r w ille k e u rig h e id van bogenoemde in d e lin g . *

K u it e rt w ys ook daarop dat die C h ris t e lik e tra d is ie op geen ty d s tip moeite gedoen het om die sab b ats- of ju b e lja a r ( v g l. L e v . 2 5 :1 -2 2 ) te onderhou n ie . Die rede wat h ie rv o o r voorgehou word is dan dat d it b u rg e rlik e w etgew ing is wat alleen op Is ra e l b e tre k k in g gehad h e t. H ierteen o o r w y s K u it e rt (1 9 7 0 :7 0 ) dan daarop dat iets soos die v erb o d van die eet van bloed wat ook as b u rg e rlik e w et b e p erk tot Is ra e l gesien w o rd , en dus ook nie d e u r die C h ris te lik e t ra d is ie onderhou is n ie , tog u it d r u k lik in H andelinge 15:20 op nie-joodse C h ris te n e van to ep assin g gemaak is . D it dui dus v e rd e r op die w ille k e u r van sodanige o n d e rs k e id in g .

Teen o o r die serem oniële en b u rg e rlik e w ette w at in die C h ris t e lik e t ra d is ie nie meer geld nie (behalw e d ie morele k e rn d a a rv a n wat nie " v e rlo re " gaan n ie ) , w ord die sedelike/m o rele w e tte g estel wat wel vandag nog g e ld .

* O n d e r die tite l In d e lin g in tydgebonde en algem een-geldige norme' ste l die depu tate k e rk en theologie van d ie G erefo rm eerde k e rk e n in N ederland (1 9 8 2 :2 5 ,2 6 ) d a t sowel die o n d e rsk e id in g b u rg e rlik e en morele w e tte , as die o n d e rsk e id in g serem oniële en morele w e tte, nie opgaan as re ëls om w ille k e u r in die S k rifb e ro e p te verh o ed n ie . Die Ou Testam ent maak buiten dien s e lf nie sodanige o n d e rsk e id in g n ie . En waarom sou d it nie v i r die k e rk as die 'nuw e Is ra e l' nodig wees om die gebooie w at binne Gods v o lk gegeld het te onderhou nie?

(16)

-216-Laasgenoemde word dan in s y kern saamgevat in die Tien Gebooie (K u it e r t , 1970:73). K u ite rt w ys dan daarop dat die Heidelbergse Kategism us d it waaraan die C h ris te n hom moet hou, saamvat in die Tien Gebooie. C a lv y n gaan volgens K u ite rt selfs nog v e rd e r as hy in 'n preek oor Deutronomium 23 aan die T ie n Gebooie 'n soort ko n tro lefu n ksie toeken. Om God se wil v ir ons vas te s te l, moet ons die Ou Testam entiese gebooie toets aan die Tien Gebooie.

Hoewel die gereforrneerde tra d is ie volgens K u ite rt (19 7 0 :7 3 ) h ierdie stan d p u n t van C a lv y n nie vo lledig gchandhaaf het n ie , is daar tog taamlik algemeen daarvan uitgegaan dat die T ie n Gebooie die "lex m oralis" is , wat as sodanig ook die alty d geldende "le x n a tu ra lis " b e va t.

H ierd ie in d elin g lei eg ter volgens K u ite rt sk ip b re u k wanneer by die Sabbatsgebod gekom w o rd . Hoewel dit deel van die T ien Gebooie is , bevat d it d u id e lik ook 'n seremoniële k a n t, wat niemand meer onderhou nie (1 9 7 0 :7 3 ,7 4 ). H ier het ons dus ’ n gebod wat deel is van die Tien Gebooie, maar wat net soos die seremoniële w ette, slegs ten opsigte van sy morele s y / k e rn g eld .

Op grond van Jerem ia 31, H ebreërs 8 :1 3 en G a la sië rs 4:1-11 stel K u ite rt in sy w erk V e rsta a t gij wat gij leest' dat die B yb el self die antwoord gee waarom die Wet van die H orebverbond d eu r C h riste n e nie meer gehou word n ie . Die rede is dat dit nie mág nie, omdat die Bybel dit verbied (v e r g e ly k : V is e e , 19G9: 18).

2 .2 .3 D IE V E R S K IL WAT D IE " C H R IS T E L IK E T R A D IS IE " MAAK TU SSEN G E B O O IE WAT GOD S F L F U IT D R U K L IK G E G E E IIL T EN G FB O O IE WAAR DIT NIE D IE G EV A L IS NIE

Op die v e rs k il wat die " C h ris te lik e tra d is ie " maak tu ssen gebooie wat God se lf u itd r u k lik gegee het en gebooie w aar dit nie die geval is n ie , gaan K u ite rt nie ap art in nie. In sy boek V e rsta a t gij wat gij leest' wys hy wel daarop dat daar bale gebooie is , ook gebooie wat u itd ru k lik d eu r God gegee is , wat geen enkele C h ris te n vandag meer hou n ie , al weet hy dat

(17)

-217-dit in die Bybel staan as 'n van God gegewe gebod. In die verband v e rw y s hy onder andere na die sabbatsgebod ( "door God zelf g e g e v e n !" ).

In aansluityng by h ierdie gedagte, gaan die deputate K e rk en Theologie van die Gerpform eerde kerken in Nederland in hulle rapport oor homofilie (1982:26) dieper hierop in . Hulle stel dat in die C h ris te lik e tra d isie dikw els ’n o nderskeid gemaak is tu sseri gebooie wat God se lf u itd ru k lik gegee het en ander gebooie w aar dit nie die geval was nie. H ierdie Godgegewe gebooie word dan dikw els skepping sord eninge genoem, en hiertoe behoort byvoorbeeld die owerheid (Rom. 13:1 e . v . ) , doodstraf (G e n .9 :6 ) en die verbod om bloed te eet (G e n .9 :4 ) . H ierb y word nog besit (d ie mens het van die begin af die opdrag om die aarde te onderwerp en te b e h eers) en die huw elik (monogaam - M t .l9 :4 e . v . ) as (sk e p p in g s-)o rd e n in g e van God gesien .

Teenoor h ie rd ie siening betoog die deputate dat splfs by bogenoemde Godgegewe gebooie nie met 'n eenvoudige beroep op die le k s te volstaan kan word n ie , want "b lijk b a a r kennen ook de ordeningen uitzonderingen en worden zij door de k e rk niet zonder meer als moraal a a n va ard ”

(1 9 8 2 :2 6 ). 5

K u ite rt se k ritie k op die trad isio n ele' w yse van d ire k te S krifb e ro e p in die etiek kan saamgevat word daarmee dat laasgenoemde volgens hom nie die probleem van w ille k e u r kon ontsnap nie (1 9 7 0 :7 1 ). Op grond van sy argum ente hierbo genoem, kom hy tot die g e vo lg tre kk in g dat die fyn v e rta k te sisteem van die trad isio n ele gereform eerde herm enentiek e in tlik nik s anders doen as om van die to taliteit van die B yb else gebooie af te sk ra p wat nie b ru ik b a a r is nie, en daardie gebooie oor te hou wat na die beste van hulle wete nodig was v ir die m enslike samelewing van hulle eie tyd (1 9 7 0 :7 4 ). Hierdie herm eneutiek kom dus "in " en "v a n u it" die bestaande p ra k ty k na die B yb else gebooie. Nie die omslagtige

So is die doodstraf byvoorbeeld a fg e s k a f: die verbod om nie bloed te eet nie word nie op ag gegee n ie . B y die o n verb reekb aarh eid van die huw elik noem Paulus tog 'n grond v ir eg skeiding (1 K o r. 7 :1 5 ).

(18)

-218-b ered eneringe n ie , maar die p ra k ty k was dus die rede waarom die S k rifb e ro e p in die een geval wel en in die ander geval nie gegeld het nie! Al wat "onze vad e re n " nog van volslae w ille ke u r g e v ry w a a r h et, was ” een conceptie als lex n a tu ra lis " (1 9 7 0 :7 4 ).

2 .3 K U IT E R T SE SIEN IN G VAN 'n IN D IR E K T E S K R IF B E R O E P IN D IE E T IE K

Om K u ite rt se siening van ’n in d ire k te S k rifb e ro e p reg te v e rs ta a n , is d it b e lan g rik om in gedagte te hou dat K u ite rt se lf sê dat hy nie bedoel om die gesag van die Heilige S k r if aan te tas n ie . Hy sien s y gedagtes dus nie as deel van 'n beweging om die S k r if en s y gesag te ondergraw e n ie . Dit gaan volgens hom inteendeel daarom om die Heilige S k r if te eer (1 9 6 9 :1 1 ). Die eer van dip Heilige S k r if lé dan d aarin dat dit tot sy reg laat kom moet word d eu r dit o p n u u t, vandag in die w êreld van die tw in tig ste eeu, v e rsta a n b a a r te maak v i r sowel die gemeente as die wéreld ( 19G9:1 1 ,1 2 ).

2 .3 .1 'n IN D IR E K T E S K R IF B E R O E P

Teenoor die trad isio n ele u itgangspunt van die tydlose geldigheid van Gods gebooie in die S k r if , stel K u ite rt (197 0 :7 8 ) dat die R y b e ls k ry w e rs as k in d e rs van hul tyd (k u lt u u r ) p raat en s k r y f . V ir hom is die b e lan g rik ste beginsel ten opsigte van die S k rifb e ro e p in die e tie k , dat alty d met die T Y D G E BO N DEN HEID of te wel h isto rie s-g e ko n d isio n ee rd h eid van die B yb el rekenin g gehou moet w o rd : "Het gezag van de S c h rifte n belijden betekent niet van de bijbel een verram elin g tijd lo se regels of waarheden m aken, integendeel, de ware eerbied voor de S c h rift bestaat in de pprbied voor de w e rk e lijk e d .w .7 . door haar h isto risch e bepaaldeheid getypeerd e b ijb e l." Die w ille k e u r in die trad isio n ele S k rifb e ro e p , is dan volgens K u ite rt 'n gevolg van die rn iskyk van die h isto rie s bepaald wees van die G A N SE S k r if .

K u ite rt se probleem met die trad isio n ele gereform eerde beroep op die S k r i f , is nie dat die h is to ris ite it van die S k r if ontken is n ie , maar dat

(19)

-219-d it slegs ge-219-deeltelik erken is (1 9 7 0 :7 8 ). Soos ree-219-ds g esien , erken selfs C a lv y n dat sek ere gebooie h isto rie se bepaald is (d ie sogenaamde b u rg e rlik e en seremoniële w e tte ). H ierd eu r word erken dat h ierdie goddelike v o o rs k rifte v o o rsk rifte is v i r ’n bepaalde ty d .

Die probleem wat K u ite rt eg ter met die standpunt h et, is konsekwentheid (1 9 7 0 :7 9 ). Die gesigspu n t dat die .B y b e l h isto rie s bepaald is . moet konsekwent op die hele S k r if toegepas w o rd . E e rs dan kan tot die vraag oorgegaan word op welke w yse die gebooie van v ro e ë r aanw ysing s v ir handelinge in die hede kan wees.

Dit b ly k dus dat die omstandighede of situ a sie v ir K u ite rt ’n bepalende rol speel ten opsigte van die toepassing van Skrifgeb o oie in die etie k . Hy w ys dan ook daarop (1970:79) dat d e u r die hele g eskiedenis van etiese S k rifb e ro e p , volgens die eise van om standighede, uitso nd n rin gs gemaak is ten opsigte van die 'tydlose' geldigheid van Gods S krifg eb o o ie. Solank die samelewing stabiel b ly , kan die geldende norme ook vas b ly . In die snel veran d eren d e samelewing van van d a g , moet gebooie saam v e ra n d e r. Dit spreek van konserwatism e in die C hristendom as gepoog word om dit wat e e rg iste r p a slik was en g iste r nog d ra ag lik w as, vandag steeds te wil handhaaf as die wil van God (1 9 7 0 :8 0 ).

K u ite rt vat dan sy alte rn atie f op die trad isio n ele ' w yse van S krifb e ro e p in die etiek saam met die term in d ire k te S k rifb e ro e p . K u ite rt v e rk la a r d it self soos vo lg : "De term in d irect wil dan zeggen, dat e r geen directe v e rb in d in g slijn tu ssen de h isto risch bepaalde sociale leefw ereld van de bijbel en die van ons te tre k k e n v a lt en dat e r dus niet van een d irecte toepassing van Sch riftw oo rd en - als eth isch e loca probantia - op de huidige eth isch e situ a tie te spreken v a lt" (1 9 7 0 :8 0 ). V ir K u ite rt beteken S k rifb e ro e p dan dat die B yb el op 'n in d ire k te w yse - oor die h isto rie se afstan d heen • in die etiek tot s y reg kom (1 9 7 0 :8 1 ).

K u ite rt w ys dan v e rs k ille n d e w yses van ’ n in d ire k te beroep op die S k r if af (1 9 7 0 :8 1 -8 5 ), v e ra l die benadering wat die klem op die soteriologiese s tre k k in g van die S k r if laat val (w aaro n d er S ch w e itz e r, H ille rd a l en selfs B u ltm a n n ), asook die benadering wat soek na p a rallelle situ a sie s tu ssen toe en nou om 'n geldige S krifb e ro e p te maak (w aaro n d er W. S c h ra g e ).

(20)

-220-Hy sien daarenteen die Bybelsp gebooie as etiese paradigmas of voorbeelde v i r van dag.

2 .3 .2 B Y B E L S E G E B O O IE AS V O O R B E E LD E

In aa n slu itin g by Jo se f Blank en Paul Jaco bs p raat K u ite rt (1970:85) van die gebooie in die Bybel as "ptisch e modellen", "paradigm a's" en voorbeelde" v ir die etiek van van d ag . Op h ie rd ie w yse wil hy dan ’n verantw oorde (in d ire k te ) S k rifb e ro e p daar s te l. H ierdie herm eneutiese greep hou volgens hom in dat die B yb el ons GOD SE BED O ELIN G V IR ’n B E P A A L D E T Y D gee (wat daarom ook d eu r die S k r if voortdurend v a r ie e r ), en dat dit in die sin as voorbeeld' verstaa n en gehoorsaam moet w o rd .

K u ite rt glo dat d eu r bogenoeinde w yse van 'n in d ire k te S k rifb e ro e p in die e tie k , sowel die o n v e ra n d e rlik h e id van God se w il, as die h isto riese gebondenheid van die Bybel tot hulle reg kom. Die S k r if word so nie w eggesluit in die verled e n ie , maar die weg word so oopgpmaak v ir die S k r if om ook in die hede te kan fu n ksio n e e r (1 9 7 0 :8 6 ).

2 .3 .3 O N T S O S IA L IS E R IN G EN H ER FO R M U LER IN G VAN B Y B E L S E G E B O O IE

Om die S k r if te gehoorsaam, is v i r K u ite rt nie dieselfd e as klakkeloos doen wat die S k r if sé n ie . God het die mens met v e rs ta n d , 'n ve ra n tw o o rd e likh eid sb esef en kennis van sake g eskap e, sodat hy dit kan g e b ru ik om tot 'n w are gehoorsaamheid aan die Woord te koin. Dit kan e e rs gebeur w anneer ons die S k r if 'o n tso sialise e r' ( ’n term wat K u ite rt by H. Begemann (1960:170) k r y ) . K u ite rt stel (so n d e r S k rifb e w y s e ) dat h ie rd ie o n tso s ia lis e rin g ’ van die S k r if 'n eis is w aar die S k r if ons self voor p la a s. D it b e tre f nie alleen die gebooie n ie , maar die hele S k r if (1 9 7 0 :8 6 ). Daarom sê K u it e rt: "Wij moeten evang elie én qebod- herfo rm u leren opdat beide hetzelfde zouden b lijv e n als g is t e r” (1 9 7 0 :8 7 ).

(21)

-Die h e rfo rim ilerin g moet plaasvind d eu r middel van ’n voortgaande g esp rek' tussen die k e rk en die S k r if . In navolging van Paul Lehmann (1963:31) stel K u ite rt dan die S k r if en die deur die Gees geleide gemeente op een (g esag svo lh eid s) v lak (1 9 7 0 :8 7 ). Die Heilige Gees betrek die gemeente in 'n dialoog met die S k r if (as kanon) oor wat vandag gehoorsaamheid is aan Gods gebod.

2 .3 .4 N EG ER IN G VAN B Y B E L S E G EB O O IE

In late re w erke gaan K u ile rt nog v e rd e r d eu r ’n Skrifb ero e p in die etiek as ’n aangeleentheid van beperkte ry k w y d te te sien (1 9 8 3 :1 2 2 ). Hy negeer die belang van B yb else gebooie as hy ste l: "De bijbel is onontb eerlijk vanwege het v e rh a a l, niet vanwege de moraal. . . . Voor de moraal hebben wij wel andere b ro nnen. . . . Moraal is iets van alle mensen en niet al.lo e n iets van Joden en C h riste n e n " (K u it e r t , 1983:122, 123). Die Bybel word so d eu r K u ite rt g elykg estel met ander go d sdienstige en nie godsdienstige le e rstu k k e oor etiese o n derw erpe. U ite in d e lik berus dit by die mens en s y v e rsta n d om te b e slu it wat mag en wat nie mag nie (K u it e r t , 1981c: 12, 1 4 ). Die mens is die norm en kan self b e slu it of geloof en lew ensbeskouing in ’n etiese v ra a g s tu k en ig sin s 'n rol te speel het ( K u it e r t , 198 1c:2 3 ).

2 .4 E V A L U E R IN G VAN K U IT E R T SE A R G U M E N T A SIE T E E N ’n D IR E K T E S K R IF B E R O E P EN T R A D IS IO N E L E O PLO SSIN N G S IN D IE E T I E K

2 .4 .1 D IF V E R S K IL VAN H A N D ELIN G E EN S IT U A S IE IN B Y B E L S E T Y D EN VANDAG

K u ite rt wys tereg op die v e rs k il tussen die k u ltu u r-h isto rie s e situ asie in die B yb else tyd en vandag. Hy fouteer eg ter as hy die S k r if daarom as tydgebonde b e s k ry f (v e rg e ly k 2 .1 .1 ) en d it stel teenoor die siening van die S k r if as tydloos (w at die gereform eerde tra d is ie sou v o o rsta a n ). H ier word 'n derde term benodig, naamlik dat die S k r if 'ty d g e rig ' is .

(22)

-Op die w esenttike belang van die o nd erskeid in g tussen h ierdie terme word la te r op ingegaan.

As voorbeeld van die tydsgebondenheid van die Bybel v e rw y s K u ite rt na die v e rs k il tu ssen die B yb else siening en die siening van ons vandag van die m an-vro u -verho u d in g (v e rg e ly k 2 .1 .1 £• K u it e rt, 1970:67-68). K u ite rt im pliseer h ie r dat die vroue in dip geskiedenis gely het as gevolg van die onderhorige posisie wat die S k r if aan hulle toegeken het en dat dit vandag logies nie meer geld nie. God het dus d eu r sy gebooie in die Ou Testam ent 'n onreg aan die vro u gedoen. Hierteenoor handhaaf ons dat die m an-vrou verh o u din g soos in die Ou Testam ent geskets en in die Nuwe Testam ent die h ee rlike taak gegee is om as beeld van die verhouding tu ssen C h ris tu s en sy gemeente te d ien , nie 'n onreg d eu r God aan die vro u is n ie , maar 'n skeppingsgegewe en genadige ordening van God. (K u it e rt se argum ente ten opsigte van die m a n -vro u -verh o u d in g word v e rd e r onder punt 4 .2 .3 b e s p re e k .)

Die onderdanigheid van die vro u aan die man geld dus (in teen stelling met wat K u ite rt beweer) vandag nog v ir die h n w e lik . H ierd ie onderdanigheid moet ju is beeld wees van die onderdanigheid van die gemeente aan C h ris tu s (F fe s ië rs 5 :2 4 ). J u is in die sin is die onderdanigheid nie 'n slaafse onderdanigheid nie (soos wat d it d ikw els gesien w o rd ), maar 'n liefdesonderdanigheid in 'n liefd e sve rh o u d in g met iemand wat h aar tot die dood toe liefh et (E fe s ië rs 5 :2 5 -2 9 ).

'n V e rd e re voorbeeld waarmee K u ite rt wil aantoon dat die v e rs k il in situ a sie tu ssen B yb else tyd en vandag 'n d ire k te beroep op die S k r if v ir die etiek onmoontlik maak, handel oor die v e rg e ly k in g wat hy tre k tussen slaw e rn y en oorlogvoeririg (v e rg e ly k 2 .1 .1 & K u ite rt, 1970:70, 7 1 ). Net so on sin n ig as dat iemand hom vandag op die Bybel sal beroep v ir die re g v e rd ig in g van s la w e rn y , sal volgens K u ite rt in die toekoms ’n beroep op die S k r if v ir oorlogvoering wees.

K u ite rt se p arallel tu ssen slaw ern y en oorlogsvoering gaan eg ter nie op n ie . Douma (19 7 5 :4 5 ) wys tereg daarop dat 'n beroep op die S k r if oni slawe aan te hou, on sin n ig is . Dit sal alleen kon gebeur as die S k r if ’n gebod gehad het om slawe aan te hou. Hy stel dan dat die rede waarom d it so lank g ed u u r het in C h ris te lik e k rin g om slaw e rn y af te s k a f, nie

(23)

-223-in die onduid elikheid van die S k r if lê n ie , maar -223-in die o n tb rek-223-in g van fyng evo eligh eid om te o n derskei w aar d it op aankom. (V e rg e ly k in die verb an d ook W ilder, 1 9 6 6 :2 0 .)

Hierteenoor het die staat die opdrag van God "om die een wat kwaad doen te s tr a f" (Romeine 1 3 :4 ). En die sw aard in die hand van die owerheid is dan nie net die polisiemag n ie , maar ook die weermag wat die wat van buite af die staat b e d re ig , moet s t r a f . J u is omdat daar deur die sondeval kwaad in die wéreld gekom h et, sal daar tot aan die voleinding oorlog gevoer word (soos ook in die hemele) om die kwaad te s t u i t . 10 Hoewel slaw e rn y nooit gebied (of v e rb ie d ) word in die S k r if nie, word die opdrag aan die staat gegee om die kwaaddoener te s t r a f . K u ite rt misken die sondigheid van die mens as hy din k dat die kwaad wat g e stra f moet w o rd , van v e rb yg a n e aard is . Alleen 'n optim istiese m aatskappybeskouing (w at nie re ke nin g met die sondige aard van die mens hou nie) kan beweer dat ons in h ie rd ie bedeling tot 'n permanente v red e kan kom.

Ten opsigte van s la w e rn y , opstand teen die owerheid en ander etiese probleme erke n Douma in 'n late re w erk (1984:43-44) dat die S k r if deur talle v e rk e e rd g e b ru ik is en w o rd . H ierd ie m isb rn ik hef eg ter nie die goeie g e b ru ik van die S k r if op n ie . Hoewel die F a ris e ë rs in hulle S k rifg e b ru ik tepnoor Je su s gestaan het en die Ju d a ïste teenoor P au lu s, "w erd daardoor de S c h rift nog niet uit de handen van Je zu s en Paulus g e sla g e n ".

2 .4 .2 D IE V E R S K IL TU SSEN OU EN NUWE T E S T A M E N T IE S E G EB O O IE

H ier moet die v e rtre k p u n t in die epnheid van die S k r if geneem w ord. Nuwe Testam ent en Ou Testam ent staan nie los van mekaar nie, maar die Nuwe Testam ent hou du idelik op die Ou Testam ent, en gebeure van die

H ier kan o n g elu kkig nie v e rd e r op die o o rlo g svraa g stu k ingegaan word nie. V ir v e rd e re v e rw y sin g kan die a rtik e l van J .H . van Wyk (1 9 8 3 ): Die o o rlo g svraa g stu k - 'n o rië n tasie aanbeveel w o rd .

(24)

-224-Nuwe Testam ent is die v e rv u llin g van profesieë van die Ou Testam ent. D it is dieselfd e God wat Hom in Ou en Nuwe Testam ent openbaar.

Tog b ly k h ie ru it ook dat binne die eenheid van die S k r if daar ook 'n d u id elik e v ersk eid en h eid bestaan waarmee in die etieV rekenin g gehou moet w o rd . Reeds die benamings 'Ou' en 'Nuwe' Testam ent dui aan dat laasgenoemde nie 'n blote h e rlia lin g van eersgenoemde is n ie . " B y die basiese k o n tin u ïte it kom tog ook die b e slisse n d nuwe van die Nuwe Testam ent (v e rg e ly k H e b r. 1 :1 - 4 ). . . . Die v e r s k il is geleë in die w yse waarop h ie rd ie God verk o n d ig w o rd , in die p e rsp e k tie f op die openb aring , e n s . Die grootste v e rs k il is die van vóór C h ris tu s en ná C h r is t u s , te rw yl C h ris t u s te rs e lfd e rty d ook die eenheidsband is ” (Coetzee et a l . , 1980:28). D it b rin g mee dat met die plek van 'n S krifg e d e e lte en -gebod in die o p enb arin g sg eskied en is rekenin g gehou moet w o rd .

Op die probleem van K u ite rt en andere dat die trad isionele' S k rifb e s k o tiin g w ille k e u rig b e slu it w atte r B yb else (Ou Testam entiese) gebooie geldig is , antwoord ons saam met Jo n k e r (O ngedateerd b :5 ) dat die S k r if self o n d erskei tu ssen die blywende en w isselen de elemente in die Ou Testam entiese gebod. Teenoor K u ite rt wat die oplossing sien in 'n in d ire k te S k rifb e ro e p w aar B yb else gebooie (w ille k e u rig - HGS) herfo rm u leer word de u r ’n voortgaande g e sp rek tu ssen k e rk en S k r if (1 9 7 0 :8 7 ), stel Jo n k e r dat die S k r if se lf aan ons toon hoe rekenin g gehou moet word met die dinamiese en h isto rie se situ asie w aarin die Nuwe Testam entiese gemeentps hulle bevind (ongedateerd b :5 ) . Op die vraag of vandag op dieselfd e manier met die gebooie van die Nuwe Testament omgegaan mag word as wat die Nuwe Testam ent met die gebooie van die Ou Testam ent omgaan, antwoord Jo n k e r dat ons h e ilsh isto rie s veel d ig ter by die Nuwe Testam ent sta an , as wat die Nuwe Testam ent van die Ou Testam ent af staan . Hoewel d it moontlik is dat ons vandag in ons S k rifb e ro e p in die etiek nuwe aksen te lê, bly ons deel van die Nuwe Testam entiese k e rk en van die Nuwe Testam entiese bedelirig, mot dit wat daarvo o r as geldend in die S k r if gegee i s ! 11

11 Floor gaan op die verh o u d in g van Ou en Nuwe Testam ent' in in sy a rtik e l met die titel (1 9 8 4 b :2 2 -3 6 ). V e rg e ly k Louw se a rtik e l oor Die

(25)

-225-2 .4 .3 V E R S K IL (T E E N S T R Y D IG H E D E ) BIN N E D IE NUWE T ES T A M E N T (en binne die Ou Testam ent) S E L F

Ten opsigte van die m an-vro u -verho u d in g w ys K u ite rt daarop dat daar sekere tek ste in die S k r if is wat uitgaan van die onderhorige posisie van die v ro u , te rw yl an d er te k ste die vro u u it h ie rd ie posisie w il b e v ry (v e rg e ly k 2 .1 .3 t K u it e r t, 1970:68 t 1972:185) en dus eersgenoemde tek ste "te e n s p re e k ".

Douma (1975:44) w ys daarop dat h ie r nie w e rk lik van tee n stryd ig h ed e sp ra k e is n ie . Hoewel die ritu e el in Numerie 5 (om vas te stel of owerspel gepleeg is ) daar net op die vrou van toepassing gemaak w o rd , wil dit nie op 'n eensydigheid dui soos K u ite rt d it sien n ie . V ir 'n gebalanseerde oordeel moet daarop gelet word dat L e v itik u s 20:10 en Deutronomeum 2 2 :2 2 , eg breuk gepleeg d e u r die man ook met doodstraf bed reig .

Douma (1975:44) stel dat dieselfd e geld ten opsigte van Johannes 8 :1 -1 1 , wat K u ite rt ook aanhaal. Hoewel h ie r oor die sku ld van die man geswyg word (soos ook by Num. 5 ) , beteken d it nie dat volgens die S k r if daar nie van sku ld by so 'n man sp ra k e is n ie . E g b reu k word in die S k r if by nipmand (man of v ro u ) goedgepraat n ie .

Ook met K u ite rt se siening dat die 'ininderw aardigheid' van die vrou (te e n s try d ig met ander v e r s e ), soos b ly k u it 1 Timotheus 2 :1 5 en K o rin th ië rs 1 1 :3 , 7 e v . kan nie mee saamgegaan word n ie . K u ite rt lei uit 1 Timotheus 2:1 5 af dat Paulus die v o o rtb rin g van k in d e rs as heilsweg v ir die vrou sien (1 9 7 0 :B 8 ). Herman Ridderbos (1967:83-81) stel eg ter dat d eu r h ierdie v e rs dip vo o rtb rin g van k in d e rs nie as middel aangewys word w aard eu r die vro u behou kan word van ondergang n ie , maar wel as die weg w aarin ook na die sondeval aan die v ro u ’n nuwe lew ensuitsig gebied is , ondanks die doodstraf wat God as die gevolg van die oortreding

B yb el en hom oseksualiteit', wat op die verb an d tu ssen L e v itik u s 20:13 en Johannes 8 (v e rg e ly k voetnoot 6) ingaan (1980:1 0 6 -1 1 0); asook Van den B erg se a rtik e l 'H om oseksualiteit: S iek te of sonde?'

(1981:1 4 ) .

(26)

6-gestel h et. Deur h aar sw ang erskappe bou die C h ris te n v ro u mee aan die ry k van C h r is t u s .

T ere g sé Douma (197 5 :4 4 ) dat K u ite rt se v e rw y sin g na 1 K o rin tliië rs 11:3, 7 e v . nie te m aklik beantwoord kan word nie. Dit maak egter nie dat ons h ierdie v e rs e as teen stelling moet sien met ander gedeeltes wat oor dip m a n-vro u -verho u d in g handel nie. Om die w aarheid te sé, is h ierdie gedeelte ju is 'n bewys dat ons h ie r nie met twee w eersp re ke n d e lyn e te doen het nie, want Paulus hanteer h ie r in een hoofstuk sowel die onderdanigheid van die vrou aan die man as die g e ly kh e id in C h ris tu s (v e rg e ly k v e rs e 3 , 7-9, met v e rs e 11 en 1 2 ).

2 .4 .4 V E R S K IL T U SS E N D IE E K S E G E S E VAN V E R S K IL L E N D E E K S E G E T E VAN D IE S E L F D E S K R IF G E D E E L T E

Dat eksegete d eu r die loop van die g eskiedenis en vandag nog v e rs k il oor die eksegese (v e r k la r in g ) van b ykan s elke S k rifg e d e e lte in die B y b e l, sal d eu r niemand b etw yfel kan word nie. Ook uit h ie rd ie w e rk stu k b lyk die v e rs k il in eksegese d u id e lik . Tog moet ons ons in gehoorsaamlieid na die Bybel rig wat aan ons gegee is as ’n lamp v ir ons voet en 'n lig v ir ons pad.

God het ons nie n o n verstaan b a re of d u iste re Boek gegpe nie, maar d u id elik en genoegsaam Horn in sy Woord aan ons geopenbaar. Dit beteken eg ter nie dat die Bybel nie m isverstaan kan word nie, want ons bly sondige mense (J o n k e r, Ongedateerd a :1 ) . Daarom is dit b e lan g rik dat ons na die B yb el self gaan om ons die ( herm eneutiese) sleutel tot 'n regte S k rifb e ro e p te gee. Want as ons die lig van die S k r if op ons lewertspad wil laat v a l, is dit gebiedend noodsaaklik dat op die regte w yse na die S k r if g e lu iste r w o rd . A n d ers laat ons die S k r if ons idees b u ik s p re e k .

Die sondigheid van die mens is eg ter nie al rede waarom eksegete oor die eeue tot v e rs k ille n d e v e rk la rin g s van die Heilige S k r if gekom het nie. Omdat tye v e ra n d e r en die S k r if en sy gebooie nie tydloos is nie, maar ty d sg e rig (le t wel nie tydsgebonde n ie ! ) , moet daar k le m ve rskille deur die eeue in dip C h ris te lik e etiek kom om dit tyd g e rig te hou. Dit wil egter

(27)

-227-geen w ille k e u r n ie , maar eis van eksegete die grootste veran tw o o rdeliklieid om God se Woord, O N V ER A N D ER D , d ire k v i r elke sp esifiek e tyd te laat sp ree k!

Ons besit nie ’n etiek wat kant en k la a r v ir alle tye geld nie. Weens die gebrokenheid van die C h ris te lik e etici voor o n s, roep ook die C h ris te lik e etiek telkens om reform asie. D aarby b rin g elke eeu nuwe v rae en probleme na vo re waarop antwoorde gevind moet w ord. Wat ons egter wel b e sit, is die belofte dat die Gees wat die O u teu r van die S k r if is , ons in die waarheid van die S k r if sal le i. Daarom, stel Douma (1 9 7 5 :4 6 ), moet ons met goeie moed bly s t r y , om v a n u it d it wat seker is (d ie ko n stan te/vaste wat ons in die S k r if gegee is ) antwoorde te vin d op v rae wat andere of o n sself aan ons ste l.

2 .4 .5 K U IT E R T S E ARGUM ENTE T EE N T R A D IS IO N E L E ' O PLO SSIN G S TEN O P S IG T E VAN 'n D IR E K T E S K R IF B E R O E P IN D IE E T I E K 1’

2 .4 .5 .1 Volgens K u ite rt maak die C h ris te lik e tra d is ie 'n o nderskeid tussen gebooie wat sonder u itso nd erin g geld en die wat met uitsond ering geld (v e rg e ly k 2 .2 .1 & K u ite rt, 1970:6 9 ). In die verb an d v e rw y s hy na die b e rg ie d e w aar gebooie oor eg skeiding trad isio n eel sonder uitsond ering g eld , terw yl die oor eed en geweld met u itso nd erin g g eld . Douma (1975:45) w ys daarop dat K u ite rt h ie r op 'n heel b ib lisistie se w yse met die S k r if omgaan. Dit is nie die C h ris te lik e tra d is ie wat b esluit het dat daar u itso nd erin g* is ten opsigte van die verbod op doodslag en die eed nie, maar die S k r if stel dit s e lf. Mattheus 5 mag nie los van die res van die S k r if gesien word nie (d it is biblisism e wat K u ite rt ju is wil b e s t r y ! ) , maar S k r if moet met S k r if v e rg e ly k word (v e rg e ly k 2 .5 ) .

” Op Robinson se argumente in die inleiding van 2 .2 g e ste l, kan nie in besonderhede ingegaan word nie. Ten opsigte van sy siening van die vera n d e rin g van die C h ris te lik e etiek deur die eeue, v e rg e ly k 2 .4 .4 .

(28)

-228-In Mattheus 5:33 e v . leer C h ris tu s dat ons hoegenaamd nie moet sweer n ie , maar dat ons 'ja ’ ’ja' moet wens en ons 'nee' 'nee’ . Tog roep Paulus in Romeine 1:9 en in 2 K o rin th ië rs 1:23 God tot g e tu ie , en w aarborg God self sy seen met n ped (H eb reërs 6 :1 7 ). Ook ten opsigte van doodslaan, maak die S k r if self 'n u itso n d e rin g . T e rw y l C h ris tu s in Mattheus 5:21 die verbod op doodslag h andhaaf, ken Romeine 13:4 aan die owerheid die sw aard toe om die kwaaddoener te s tr a f.

In weerw il d aarvan dat K u ite rt stel dat die verb o d ten opsigte van e g skeidin g wat C h ris tu s in Mattheus 5:32 h andhaaf, in die tra d is ie sonder u itso nd erin g geld, gee h ie rd ie selfde v e rs self 'n u itso nd erin g op die v e rb o d , naamlik h o ere ry (o n tu g ). Dit b lyk dus h ie ru it dat K u ite rt se argument teen 'n d ire k te S k rifb e ro e p as sou d it w ille k e u rig se lf b esluit of ’n B yb else gebod met of sonder u itso nd erin g s g e ld , nie opgaan nie. Ten opsigte van bogenoemde gevalle wat hy as voorbeelde g e b ru ik , gee die S k r if self v ir ons rig ly n e oor wanneer u itso n d erin g s gemaak word.

2 .4 .5 .2 Ten opsigte van K u ite rt se k ritie k op die o n d e rskeid wat geinaak word tu ssen seremoniële en b u rg e rlik e wette aan die eonkant en sedelike of morele wette aan die ander k an t, stel Douma (1 9 7 5 :4 3 ,4 4 ) dat die v ro eë re pro testan tse eksegete h ie rd ie o n d e rskeid in g tereg g e trek het - nie as 'n verleen th eidsarg u m en t soos wat dit u it K u ite rt se betoog wil b lyk nie, maar in re sp e k te rin g van h ie rd ie "vero u d e rd e " bcpalings w a aru it God se w y sh e id , barm h artig h eid en liefde v ir s y volk b ly k . Die Nuwe Testam entiese C h ris te n is nie net losgemaak van s y binding aan die tempel van Isra e l n ie , maar ook van die land Is ra e l s e lf. H ierd eu r kan baie van die a g ra rie se en b u rg e rlik e wetgewing van Is ra e l nie meer d ire k te gesag in die lewe van die volk van God he n ie .

H ebreërs 8 slu it by Jerem ia 31 aan as dit daarop w y s dat die Ou Verbond in C h ris tu s d eu r 'n Nuwe Verbond v e rv a n g is . Die Ou Verbo nd dui h ie r nie op die Ou Testam ent of op die verbond met Abraham nip (v e rg e ly k Flo o r, 1984b:3l e v . in h ie rd ie v e rb a n d ), maar op die Sin ai verbond (H e b re ë rs 8 :9 ) . Die S in aï-ve rb o n d wat ste rk v isu e e l kultres-serem onieel was en s p ru it uit die ’kin d erd ae' van die volk van G od, is dus met die koms van C h ris tu s v e rv a n g d eu r 'n nuwe v erb o n d . Die S in ai-ve rb o n d wat ingebou was in die Abraham verbond om die verb o n d sve rh o u d in g te

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Knowing about these two changes of object can help a chemist to be intelligible while using chemical language in the communication with non-chemi sts... gaat het helemaal

2 Lasten als gevolg van het (terecht) maken van bezwaar of beroep tegen een besluit (of verzoekschrift) van de Consumentenautoriteit Voor de berekening van de administratieve

Dit gedeelte moet komen uit het midden van het molecuul en bestaan uit één eenheid van elk van beide monomeren.. Het 1,4-butaandiamine wordt in een aantal

Studente word met minstens'skooleindeksamen en met 1 n standaard in musiek gelykstaande aan die Gevorderde eksamen van die Universiteit van Suid-Afrika,

[r]

Samevattend kan gese word dat nie een van die Skrifgedeeltes waarop die Jehovah- getuies hulle beroep vir hulle siening dat Jesus 'n hlote skepsel en dus nie

Daar behoort ook gewys te word op gemaskeerde depressie (Me Knew et al., 1983: 43) wat gekenmerk word deur anti-sosiale gedrag soos diefstal, brandstigting,

noegsaam water en elektriese krag, buitelugskuilings soos bome, ens.. onderv~sers met twintig kinders toegelaat word. Dan is daar die Kindertuin vir sub. Cb) Vir