• No results found

Straatnamen Oud Charlois

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Straatnamen Oud Charlois"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Straatnamen in Oud-Charlois

Op het Gemeentearchief is de afgelopen jaren hard gewerkt aan een boek waarin alle Rot terdamse straatnamen en hun geschie denis worden beschreven. Voor Stads tv wierp Jan van den Noort er vorig jaar al een blik in. Voor lezers van ‘Ons Rotterdam’ haalt hij de geschiedenis van Charlois op.

Charlois en de Riederwaard behoorden in de middeleeuwen nog tot het land van Putten. Dat was een onafhankelijk gebied met een eigen regering en eigen rechtspraak. In 1459 gaf Filips de Goede, Hertog van Bourgondië het in leen aan zijn zoon Karel de Stoute. Karel had niet alleen bezit tin-gen in de Nederlanden, maar ook in Bourgondië. Hij was onder meer graaf van Charo lais, een graaf schap in Frankrijk tussen Lyon en Dijon. Aan dat graafschap dankt Char lois zijn naam.

De grondheren van Putten en de Riederwaard hadden veel last van hoog water en zij trokken daardoor minder profi jt van hun grond. In 1460 be loofde hun leenheer Karel de Stoute dat hij de Riederwaard zou bedijken en de grondheren op die ma nier van een pro bleem af zou hel pen. Karel maakte van die gelegenheid gebruik om het gebied een andere naam te geven. Net als zijn vader streefde Karel ernaar om meer een-heid te brengen in zijn ver spreide be zittingen. Hij bepaalde daarom dat de Rieder waard voortaan Charlois zou heten, net als zijn graafschap Charolais in Bourgondië.

Verschillende straten herinneren nog aan de naamgever van Charlois. De Karel de Stoute straat en het Karel de Stouteplein zijn de duidelijkste voorbeelden. De Boer goense straat en de Boergoensevliet danken hun naam aan een verbastering van Bourgon dië, Karels hertogdom in Frankrijk. De grondheren van Charlois worden vernoemd in Grondherenstraat en Grondheren dijk. Enkele grondheren, zoals Meester Arend van der Woude, Ysbrant Utenhage en Mathijs de Buyser kre-gen zelfs een afzonderlijke vermelding.

Alvorens toe te stemmen in de aanleg van een dijk bij Charlois stelde Karel de Stoute de voorwaarde dat de grondheren er een kerk zouden stichten, gewijd aan de heilige Clemens. Deze heilige was een van de eerste pausen van de rooms-katholieke kerk. Het Christen dom stond toen nog in de kinder schoenen en regelmatig moest een voorvechter van het nieuwe geloof het met de dood be kopen. In het jaar 101 na christus stierf Clemens de mar teldood. Hij zou onder de regering van de Romeinse keizer Trajanus met een anker om zijn nek in het water zijn gegooid.

Dankzij Karel de Stoute werd Clemens de patroonheilige van Charlois en ter zij ner nage dachtenis werd er een kerk gebouwd, op de plek waar nu de oude kerk aan de Charloisse Kerk singel staat. Een legende verhaalt dat de inwijdingsplechtigheid van de kerk voor een aantal Rotterdamse monniken rampzalige gevolgen had. In 1512 werd de Clemenskerk ingewijd en een gezelschap monniken uit Rotterdam ging in processie op pad naar Charlois om de inwijding bij te wonen. De legende gaat dat zij heb ben

geprobeerd om over de dichtgevroren Maas de overzijde te bereiken. Ze waren er bijna toen het gezelschap plotsklaps door het ijs zakte. Een groot aantal monniken zou daarbij om het leven zijn ge komen en de plek waar deze ramp zich voltrok werd voortaan Papengat of Monnikenput genoemd.

In 1567 woedde de Reformatie en de katholieke kerk van Charlois werd een pro testante. De naam Clemenskerk raakte uit de gratie. Aan het begin van deze eeuw werd de naam van de patroonheilige opnieuw gebruikt. Toen werd de Clemensstraat naar de ver dronken paus genoemd. Dankzij de paters Capucijnen werd er in 1928 ook weer een kerk in Charlois naar de patroonheilige vernoemd. De katholieke kerk aan de Dorpsweg heet Michaël en Cle menskerk en staat er nu nog.

In de negentiende eeuw ontfermde de gemeente Rotterdam zich over een deel van Charlois. Aanvankelijk annexeerde Rotterdam een stukje in het noordoosten en ontlokte daarmee Burgemeester Barendregt van Charlois de opmerking dat zijn gemeente daardoor ‘hare schoone afgerondheid’ zou verliezen en dat Rotterdam er waarschijnlijk niet door zou winnen. Maar Rotterdam had de grond juist hard nodig voor het graven van de nieuwe havens op zuid. Slokop Rotterdam was al vele tientallen jaren de grootste grondbezitter op Charlois en kon er dus al aardig uit de voeten, maar het stadsbestuur vond het toch een veili ger idee ook op gemeentelijk terrein de lakens uit te kunnen delen en drong daarom aan op an nexatie.

Met de annexatie van het noordoosten van Charlois was de grondhonger niet ge stild. In 1895 werd de rest van Charlois bij Rotterdam gevoegd. Net als Delfshaven en Kralingen ging Charlois op in het zoveel grotere Rotterdam. De samenvoeging van beide gemeenten had tot gevolg dat een aantal straten in Charlois dezelfde naam had als in Rotterdam. Om verwarring te voorkomen werden de Charloise straten omgedoopt. De Kerksingel werd opgesplitst in Char loissche Kerksingel én Kaatsbaan. De Groenedijk werd voortaan Groene Hilledijk ge noemd, de Langeweg veranderde in Lange Hilleweg. En straatnamen als Kik kersteeg en Vildersteeg verdwenen uit het Charloise straatbeeld.

Zo werd de ge meente Charlois een onderdeel van de gemeente Rotterdam. Wie er oog voor heeft kan nog duidelijk zien dat Charlois eens een afzonderlijke gemeente was met een ei gen geschiede nis en een heel eigen karakter.

Jan van den Noort

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

hartcn en nicren beproeft. Eenc aan,dachtise ouerwe,gins, en dikwiilige overlggglng. Daarom staat er Ezech. - I)us moesten dezen dan ook, zoo aandachtig, ernstig en

daarvoor was ze te arm van geest en te eenvoudig van hart, maar omdat ze God grote dingen heeft laten doen in haar leven.. Als Maria moeder is van

Veelal is en wordt daarbij gebruik gemaakt van het Gemeenschappelijk leesrooster, zoals dat te vinden is in het Dienstboek – een proeve 1 dat in gebruik is bij de

Na het herstel van de staat Israël zijn velen opnieuw over de positie van Israël gaan nadenken en wordt door sommigen een opvatting voorgestaan die in feite het omgekeerde van de

En zo zij iets willen leren, laat ze thuis hun eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de gemeente spreken?. Is het Woord Gods van

De toten van de driepas zijn verbonden door een naturalistische bladgroep (afb. In de spitsboog zijn aan weerszijden zeven tanden en er staat één boven in het midden. 170 rechts

Op de avond van de misviering voor de kruisjes van de overledenen zullen we nog wat bladeren aansluitend op een tafeltje bijleggen en daar de kruisjes op schikken met een

Ze is niet vanzelfsprekend, want Iang niet alle kinderen doen vandaag nog hun eerste communie.. - U kiest ervoor om er meer over te weten, dan kan dat om zeer uiteenlopende redenen