• No results found

De doodstraf:

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De doodstraf:"

Copied!
41
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

De doodstraf:

formeel en informeel

pre-university college 1718

© Prof. dr. P.B.

Cliteur 10.00 – 12.00 uur Oude Sterrenwacht Leiden

De doodstraf: formeel en informeel 1

(2)

Vier vragen over de doodstraf

Vraag 1 Is straffen verantwoord?

Vraag 2 Is het opleggen van de doodstraf verantwoord?

Vraag 3 Moeten we anderen overtuigen over de doodstraf?

Vraag 4 Hoe zit het met het informeel opleggen van de doodstraf?

2

(3)

Wetenschap en recht

De wetenschap van het recht systematiseert het recht

Maar het probeert ook op systematische en een coherentie manier na te denken over het recht

Zie de tekst over “Wat is rechtswetenschap?”

3

(4)

De legitimatie van straf

Vijf vragen:

1. Is straffen verantwoord?

2. Is het opleggen van de meest ingrijpende straf (doodstraf) verantwoord?

3. Zo nee, moeten we anderen daarvan overtuigen?

4. Hoe denkt de Tweede Kamer hierover?

5. Wat heeft dit met tolerantie te maken?

4

(5)

Hoeveel mensen in Nederland zijn voor de doodstraf ?

Minister van Justitie Donner in 2002:

“Men moet niet vergeten dat in Nederland vrijwel permanent zo'n 40 procent van de bevolking dat van mening is. Juist vanwege die

achtergrond is het niet goed om daar een debat over te houden”.

5

(6)

Hoeveel mensen in deze zaal zijn voor de

doodstraf ?

Hoeveel voor ? Hoeveel tegen ?

Hoeveel weten het niet ?

6

(7)

Hoeveel Kamerleden zijn voor de doodstraf ?

Nul procent, bleek tijdens een debat in 2002

7

(8)

Vraag 1 Is straffen verantwoord?

Straffen: bewuste leedtoevoeging van de kant van de overheid als reactie op het begaan van een strafbaar feit.

1. Bewust: niet “per ongeluk”

2. Leedtoevoeging: het is de bedoeling dat de straf “leed” toevoegt 3. Reactie op strafbaar feit: niet “zo maar”

4. Overheid: niet de maffia of een privépersoon

8

(9)

Strafrecht als “ultimum remedium”

Als andere normsystemen hebben gefaald → straf

Maar ook: noodzaak van rechtvaardiging dringt zich sterker op Hoe kan men straffen rechtvaardigen?

Deontologisch Utilistisch

9

(10)

Deontologische rechtvaardiging van de straf

• Deontologisch: uiting van een absolute plicht

• Straf is “vergelding”

• Geschiedt op basis van het verleden

• Dient geen “nuttigheidsdoel”

• Immanuel Kant: als morgen de wereld vergaat moet vandaag nog de laatste misdadiger worden opgehangen

10

(11)

Opleggen doodstraf eis van absolute rechtvaardigheid

Immanuel Kant (1724-1804)

Voor de zwaarste delicten moet de zwaarste straf worden gegeven Zo niet, overheid begaat onrecht

11

(12)

Kijkt straf naar verleden of toekomst?

“Punitur quia peccatum est”:

Er wordt gestraf omdat er gezondigd is

Richt zich op het verleden

“Punitur ne peccetur”:

Er wordt gestraft opdat niet meer gezondigd zal worden

Richt zich op de toekomst

12

(13)

De twee theorieën vergeleken

Oriëntatie op verleden:

kenmerkend voor deontologie

Deontologie: plichtenleer, Gr.

Deon=plicht

Zoekt absolute regels

Oriëntatie op toekomst:

kenmerkend voor utilisme

Utilisme: nuttigheidsleer,

“utilitas”, Lat. Nuttigheid Zoekt pragmatisch nut

13

(14)

Jeremy Bentham (1748-1832)

 Straf moet nuttigheidsdoel dienen

 Nuttig is: voorkomen van strafbare feiten (preventie)

 Preventie

a. Generale preventie b. Speciale preventie

14

(15)

Preventieleer: twee vormen

Generale preventie:

Straffen is gericht op het

afschrikken van anderen dan de dader

Speciale preventie:

Straffen is gericht op het afschrikken van individuele dader voor de toekomst

15

(16)

Straffen helpt niet?

• Hangt ervan af welke functie men voor ogen heeft

• Doodstraf: speciaal preventief 100% garantie (Mill: een dode recidiveert niet)

• Generaal preventief? Houdt de doodstraf potentiële daders tegen?

• Experimenteren via de Verenigde Staten

16

(17)

Vraag 2 Is opleggen van de doodstraf moreel verantwoord?

1. Beschavingsargument

- De Graaf (D66): “Het is een absolute stap terug in de beschaving”

Kritiek:

- Is China on- of minder beschaafd?

- Is de Verenigde Staten minder beschaafd?

17

(18)

Doodstraf in de Verenigde Staten

Tussen 1972 en 1976: Geen doodstraf in de VS

• In 1972 werd in Furman v. Georgia de doodstraf onconstitutioneel verklaard (“cruel and unusual”)

• In 1976 werd in Gregg v. Georgia dit weer teruggedraaid

• Daarna weer vrije kwestie voor de deelstaten

18

(19)

Is Amerika onbeschaafd?

19

(20)

Of gaat het om de wijze waarop de straf wordt uitgevoerd?

Geen wrede en ongewone straffen?

En wat zijn wrede en ongewone straffen?

1. Electrische stoel?

2. Injecties?

3. Executie voor vuurpeleton?

4. ….

20

(21)

Bestaat een “humane” doodstraf?

21

(22)

Wijze waarop doodstraf wordt uitgevoerd in VS

22

(23)

2. Onomkeerbaarheid

David Simons (1860-1930):

beroep → feilbaarheid

23

(24)

Onomkeerbaarheidsargument (vervolg)

“In landen waarin de doodstraf nog wordt opgelegd, stikt het (…) van twijfelachtige rechterlijke beslissingen die veroordeelden ten onrechte de dood hebben ingejaagd”

(Thom de Graaf, D66)

24

(25)

Kritiek op onomkeerbaarheidsargument

• Contra: waar wordt gewerkt worden vergissingen gemaakt: operaties door een chirurg

25

(26)

Onomkeerbaarheidsargument (vervolg)

- Bos (PvdA): “In 1980 werd

oppositieleider Kim Dae-jung in Zuid-Korea ter dood

veroordeeld. In 2000 kreeg hij als president van Zuid-Korea de Nobelprijs voor de vrede.”

26

(27)

Groenhuijsen:

“Ten aanzien van de echte

kopstukken (…) geldt namelijk dat er geen spoor van twijfel kan

bestaan omtrent de kern van het verwijt dat hen wordt gemaakt.”

27

(28)

3. Discriminatie-argument

Meer zwarten krijgen de elektrische stoel

Kritiek: Argument tegen straffen of argument tegen de doodstraf?

28

(29)

4. Doodstraf uiting van wraak

De Savornin Lohman (1837-1924):

“Ik erken, tot die barbaren te behooren, die inderdaad

meenen, dat het strafregt in het wezen der zaak niets anders is dan een wraakregt”

29

(30)

5. Doodstraf als gelegaliseerde moord

“Het verbod op de doodstraf is het hart van onze rechtsstaat en van ons strafrecht. (…) In een beschaafd land vermoordt of martelt de overheid haar onderdanen niet.”

(F. Halsema, GroenLinks)

30

(31)

Het hart

• Doodstraf “hart” van onze rechtsstaat?

• Wat is eigenlijk een “rechtsstaat”?

• Doodstraf het “hart” van ons strafrecht?

• Zijn dit soort metaforen argumenten?

31

(32)

Overheid vermoordt of martelt onderdanen niet

• Door gebruik van woordje “of” suggereer je een identieke relatie.

• Maar is dat “vermoorden” wel identiek aan het “martelen”?

• Is het woord “moord” hier wel op zijn plaats?

32

(33)

6. Doodstraf demonstreert machteloosheid van de staat

Kritiek: is wel waar…

Maar is het argument tegen de doodstraf?

Straffen demonstreert ook machteloosheid van de staat

33

(34)

7. Van de doodstraf wordt misbruik gemaakt

34

(35)

8. Doodstraf wordt minder toegepast

Volgens Amnesty International in 2007: 128 landen kennen de

doodstraf niet; 69 kennen deze wel (Groenhuijsen)

35

(36)

Conclusie ?

Hoe verwerpelijk is de doodstraf?

36

(37)

Vraag 3 Moeten we anderen van de

morele verwerpelijkheid van de doodstraf overtuigen?

Abolitionisme: het streven om de doodstraf afgeschaft te krijgen

• Drie soorten:

- Afschaffing op nationaal niveau (1870)

- Afschaffen voor toekomstige generaties (1983) - Afschaffen voor de hele wereld (1990)

37

(38)

Afschaffing op nationaal niveau

• 1870 staat nauwelijks ter discussie

• Groenhuijsen: het vraagstuk van de doodstraf lijkt te zijn getroffen door “een soort academisch moratorium”

• Er is een “consensus ontstaan omtrent de verwerpelijkheid van de doodstraf” (Ibid.)

• Het wordt “bijna als not done beschouwd om bij die eensgezindheid vraagtekens te plaatsen” (Ibid.)

38

(39)

Modaliteiten in afwijzing van de doodstraf

(a) Zwak abolitionisme (alleen voor Nederland)

(b) Sterker abolitionisme (voor toekomstige Nederlanders) (c) Abolitionisme in volle zin (voor iedereen)

De argumenten moeten steeds sterker worden !

39

(40)

(Theo)terrorisme

Vraag 4 wat is het grootste probleem met de doodstraf tegenwoordig?

Antwoord: dat terroristen vinden dat westerse, immorele, ongelovige staten moeten worden “gestraft”

Zij moeten worden gestraft omdat het:

• Natiestaten zijn die

• Geen officiële godsdiensten kennen

• Geloofsvrijheid kennen

• Religiekritiek accepteren

40

(41)

Moreel probleem voor de Nederlandse rechtsorde

Politicus Geert Wilders heeft doodstraf opgelegd gekregen van de zijde van theoterroristen

Hij wordt bewaakt door de Nederlandse overheid om executie van die straf te voorkomen

Kan nu de Nederlandse overheid tegelijk ook Wilders vervolgen (en eventueel veroordelen) voor dezelfde feiten als waarvoor de theoterroristen hem willen executeren?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voor patiënten (met lagere inkomens) zal het eigen risico aanleiding kunnen zijn om de behandeling eerder te stoppen dan voor hun gezondheid

C In tekstfragment 1 wordt niet zozeer, zoals in de tekst De tijdgeest en de doodstraf gebeurt, de aandacht gericht op de doodstraf, maar meer op de preventie van misdaden. In

Worden de jeugdsancties voor delinquente jongeren ( PIJ , jeugddetentie en GBM ) in de praktijk toegepast zoals dit bedoeld is door de wetgever, zodat sprake is van een optimale

onderzoek, er moeten gegronde redenen zijn, het gaat over beleid en gang van zaken, oordelen kunnen worden geveld die na endossering door het parlement tot

Net als bij de toeslagenwet is het de burger die alert moet zijn om wijzigingen op het juiste moment door te geven, omdat anders het bestuur hard optreedt en de rechter geen

Deze bijdrage verschijnt naar aanleiding van de door dit tijdschrift georganiseerde en op 25 januari 2018 te houden studiedag over seksuele gedragingen in de digi- tale wereld.

Het terugdringen van deze lasten zou, op basis van de algemene norm dat waar informatieverplichtingen aan bedrijven worden opgelegd de te verstrekken gegevens toereikend, ter

45 En als uw voet u doet struikelen, hak hem dan af; het is beter voor u kreupel het leven in te gaan dan met twee voeten geworpen te worden in de hel, in het onuitblusbare vuur,