• No results found

Als Kerken gaan samenwonen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Als Kerken gaan samenwonen"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

17 augustus 2016

op de voorgrond 5

Als Kerken gaan samenwonen

Almaar meer niet-katholieke erediensten vinden een thuis in katholieke kerken

X

X

Medegebruik brengt christenen bij elkaar

X

X

Katholiek kerkgebouw kan ook gewoon worden doorverkocht

X

X

Niet-christelijke eredienst blijft taboe

Erik DE SmEt

Almaar meer katholieke kerk- gebouwen in ons land worden tegelijk ook door orthodoxe en protestantse gemeenschappen gebruikt. Dat stelt opmerkelijk weinig problemen en sommi- ge katholieken beschouwen het zelfs als een boeiende uitdaging.

In de grootstad Brussel bestaat de praktijk al sinds jaren. Een voorbeeld vind je in de paro- chiekerk Onze-Lieve-Vrouw van Blankedelle in Oudergem, die de katholieke parochiegemeen- schap deelt met een Engelstalige protestantse gemeenschap.

„Noem het gerust een samen- wonen van twee gemeenschap- pen,” lacht parochieassistente Claire Jonnard, „dat we nu al drie jaar volhouden. De protes- tantse eredienst sluit naadloos aan op de zondagsmis van kwart voor tien. Aan de inrichting van de kerk werd niets gewijzigd.

Zo blijft het Mariabeeld gewoon staan. Bestaat onze Belgische katholieke gemeenschap veel- eer uit oudere mensen, dan is de protestantse jonger en zichtbaar multinationaal. Gemeenschap- pelijke erediensten zijn er niet, maar zo’n vier keer per jaar orga- niseren we een gezamenlijke ac- tiviteit, bijvoorbeeld samen zin- gen tijdens de advent.”

Exacte cijfers zijn niet te vin- den, maar overal in het land zijn katholieke gemeenschappen van

vreemde origine en niet-katho- lieke gemeenschappen op zoek naar kerken. Volgens richtlijnen van de Belgische bisschoppen uit 2012 komen voor medegebruik enkel christelijke Kerken in aan- merking die aangesloten zijn bij de Wereldraad van Kerken.

Zo huisvest de weekkapel van de Sint-Martinus in Hasselt sinds 2014 de Grieks-orthodoxe parochie Drie Hiërarchen. En in de Sint-Antonius aan de Paar- denmarkt in Antwerpen ‘kerken’

drie gemeenschappen: een Ne- derlandstalige katholieke, een Eritrees-orthodoxe en een Ko- reaans protestantse.

„Dat geeft ons kerkgebouw be- slist een meerwaarde”, meent Kenny Brack, pastoor van Sint- Antonius. „We maakten helde- re afspraken en het kerkgebouw onderhouden doen we gezamen- lijk. De Mariadevotie hebben we alvast gemeen met de ortho- doxen. In de toekomst blijven de Koreanen de weekkapel gebrui- ken, maar wordt het voorste deel van de kerk ingericht voor de Eri- trese liturgie.”

Jan Jaspers, directeur van het Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur (CRKC), volgt de ontwikkelingen op de voet. „De richtlijnen van de bisschoppen over medegebruik laten wel wat ruimte, zolang de katholieke li- turgie maar wordt gerespec- teerd”, stelt Jaspers vast. „De kerk blijft het statuut van gebouw voor de rooms-katholieke ere- dienst behouden. Het CRKC stel-

de alvast standaardformulieren op voor gebruiksovereenkom- sten.”

Soms blijkt medegebruik een tussenstap naar religieuze herbe- stemming, de overname door een niet-katholieke gemeenschap. Zo werd in 2015 de Sint-Jozefkerk in Antwerpen na jaren van medege- bruik overgedragen aan een Rus- sisch-orthodoxe parochie.

Uit een (onvolledige) lijst van het CRKC blijken medegebrui- kers bovenal orthodox, veel min- der vaak protestant. „Gewoon omdat de iconografie en de in- richting van een katholieke kerk beter passen bij de orthodoxe aard dan bij de protestantse”, ver- moedt Jan Jaspers.

Jaspers meent dat in het debat over herbestemming te weinig aandacht uitgaat naar een mo- gelijke verkoop aan een andere christelijke confessie. „Positief daaraan is alvast dat je een ge- bouw een bestemming geeft die overeenkomt met de oorspron- kelijke intentie, namelijk christe- lijke eredienst.”

Wat echter met gebruik door niet-christelijke godsdiensten, versta de islam? Mgr. Jean Kocke- rols, hulpbisschop voor het vi- cariaat Brussel, wijst dat zonder meer af. Jan Jaspers: „Herbestem- ming van een kerk tot moskee ligt om inhoudelijke redenen ge- voelig voor beide religies. Het ge- bouw blijf je ook altijd herken- nen als een kerk. In de media wordt er wel over gepraat, maar ik ken slechts één voorbeeld in de buurlanden, namelijk een kerk in Amsterdam die na jarenlang gebruik als tapijthandel moskee werd. Van de kant van de mos- lims is er overigens geen vraag naar.”

Koptische liturgie met roomse kerkstoelen in Sint-Antonius, Antwerpen. © Frank Bahnmüller

Diaken Rob Allaert pent graag bedenkingen neer die gelovi- gen aanzetten tot nadenken, zoals onlangs op zijn Facebook- pagina: „Mijn zoon vraagt mij of ik honderd procent zeker weet dat er leven is na de dood. Waarop ik zeg: ‘Nee, want ik geloof het.’”

Daarmee vat Allaert de essentie van geloven samen: het is de tegen- pool van zeker weten.

Voor sommige gelovigen kan het een schokkende gedachte zijn, voor anderen is het de evidentie zelve: geloven en zeker weten, gaan niet samen. Zodra je iets zeker weet, valt er niets meer te geloven. Gelo- ven is voor waar aannemen zonder zekerheid te hebben. Daarom is geloven zoveel moeilijker dan weten. En daarom botst geloven zo met een tijdsgeest die zich zo graag vastklampt aan (schijn)zekerhe- den.

Het woord ‘geloven’ is breder dan een louter religieus begrip. Het is elke dag aanwezig in ons leven. Telkens iemand iets zegt, kunnen we die persoon geloven of niet geloven. Mochten we elke keer zeker- heid willen, en dus bewijzen vragen, dan werden we gek. We geloven elkaar tientallen keer per

dag, zonder op zoek te gaan naar bewijzen en zekerheid.

Menselijke relaties zijn niet mogelijk zonder elkaar te geloven.

Nog fundamenteler wordt het geloof in de liefde. Wan- neer onze partner zegt

„Schat, ik hou van je”, dan kunnen we twee dingen doen: die woor- den geloven, of niet geloven. Wat we beslist niet moeten doen, is ant- woorden: „Kun je dat wetenschappelijk bewijzen?” Wat in het leven van waarde is, berust vaak op geloven.

Geloven in de religieuze betekenis is natuurlijk veel moeilijker. Een partner geloven, of een vriend, of een collega, dat valt wel mee. We zien die mensen fysiek, we horen hen, kunnen hen aanraken. God is niet fysiek waarneembaar. Bestaat Hij? Dat kunnen we enkel gelo- ven, niet bewijzen. Geloven is daarom aartsmoeilijk. Het is het aan- vaarden van een innerlijke overtuiging, zonder wiskundig of weten- schappelijk bewijs.

Gelovigen kampen bijgevolg wel eens met twijfel. Sommigen voe- len zich daarover schuldig. Dat is volstrekt niet nodig, want echt geloof vereist net twijfel. Wie nooit twijfelt, verwart geloven met zeker weten. Geloven is ondanks twijfel toch overtuigd durven te zijn. Natuurlijk mogen we niet ten onder gaan aan twijfels die ons zo overmannen dat we er finaal geen enkele overtuiging meer op nahouden. Het nut van twijfel is dat hij onze overtuiging uitdaagt en scherp houdt, niet dat hij ons volledig verlamt.

Het is voor gelovigen belangrijk veel en grondig na te denken. In die zin was geloven vroeger misschien eenvoudiger. De catechismus lijstte netjes alle mogelijke vragen op en zette er meteen het juiste antwoord bij. Zelf nadenken was niet nodig, zelfs af te raden. Van- daag willen velen zelf hun geloof verdiepen en dat vergt eigen denk- werk. Dat niet iedereen uitkomt bij dezelfde antwoorden, hoeft daarbij geen bedreiging te zijn. De essentie van ons geloof verbindt ons en de Kerk verenigt ons. Laten we dus niet bang zijn van wat diversiteit.

Zekerheid is het makkelijkste deel van het leven, geloven is het boei- endste. Het geloof daagt ons elke dag uit, confronteert ons met vra- gen die ertoe doen. De ene dag haalt geloven het beste uit ons, een andere keer knagen de twijfels.

Laten we vooral niet jaloers zijn op de schijnzekerheid van veel niet- gelovigen. Er zijn mensen die na lang nadenken het geloof afwij- zen en daarvoor moeten we respect hebben. Veel talrijker zijn echter degenen die niet geloven omdat ze er nooit bij stilstaan. Ze stellen geen vragen, koesteren geen twijfels, zoeken geen antwoorden. Ze dobberen op stilstaand water. Dat is een jammerlijke levenshou- ding. Geef mij maar het woelige water van geloven, twijfelen, naden- ken en vervolgens verder en dieper geloven.

Zekerheid is het makkelijkste deel van het leven,

geloven het boeiendste

Geloof en zekerheid

Luk Vanmaercke

standpunt

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

Reageren op dit artikel? Dat kan op lezersbrieven@kerknet.be

„Positief is dat een kerk

een bestemming krijgt

die overeenkomt met de

oorspronkelijke”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wie op zoek is naar effectonderzoek, denkt in de eerste plaats aan studies waarin de resultaten van taalgericht vakonderwijs worden vergeleken met de prestaties van leer- lingen

Waar het in Genesis gaat om het scheppen van de wereld, wordt in dit verhaal juist toegewerkt naar verval: Agnes' leven zal nooit meer hetzelfde worden, ze is het vakantiehuis kwijt

Ik geloof Heer ik weet zeker dat u mij nooit alleen laat En uw liefde duurt voor eeuwig Als ik mijn kracht verlies. Ik geloof dat u mij optilt en vasthoudt Ik weet

Over tien jaar beoordelen men­ sen de politiek in Nederland, en het ant­ woord zal 'ja’ zijn, maar er zal wel veel voor moeten worden ingeleverd. We krij­ gen er

Het gaat goed met de VVD in de peilingen, maar het is eigenlijk te mooi om waar te zijn dat de VVD wer­ kelijk de grootste partij van Nederland zou worden.. De politiek is

In zestien gem eenten en één waterschap vinden w oensdag 24 novem ber herindelingsverkiezingen o f uitgestelde verkiezingen plaats. Inm iddels hangen bijna overal

Aan mijn kinderen leg ik uit dat ze niet alleen goed hun best moe­ ten doen op school voor hun eigen toekomst, maar ook dat zij de extra miljarden-schulden, die

Niet alleen voor de positie van de VVD in de nieuwe gemeente, maar ook als signaal voor de noodzaak van vernieuwing van alle geledingen van de partij.. T e k s t: