• No results found

Voor wie stierf Christus? Een verdediging van Onbeperkte Verzoening

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Voor wie stierf Christus? Een verdediging van Onbeperkte Verzoening"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Voor wie stierf Christus?

Een verdediging van Onbeperkte Verzoening1

7. Oprechtheid bij het aanbieden van het Evangelie

Deze studies werden geschreven door George Zeller, http://www.middletownbiblechurch.org/doctrine/4wchdied.htm Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling (1977 of HSV)

Vertaling en voetnoot door M.V.: http://www.verhoevenmarc.be/voor-wie-stierf-christus.htm

Hoe kunnen wij mensen oprecht iets aanbieden wat niet voor hen is voorzien? Hoe kunnen wij hen een vrije gave aanbieden wanneer die gave voor hen niet was gekocht? Hoe kunnen wij er bij hen op aandringen te drinken van de levensbron als voor hen geen water is voorzien? Hoe kunnen we hen vertellen gered te worden als de Heer Jezus Christus niet heeft voorzien in hun redding? Hoe kunnen we tot een mens zeggen: “Neem het medicijn en wordt genezen!” als er geen medicijn is om in te nemen en geen genezing is voorzien? W. Lindsay Alexander zegt het op deze manier:

“Met deze veronderstelling [die van beperkte verzoening] zijn de algemene uitnodigingen en be- loften van het evangelie zonder een adequate basis, en lijken louter op een schijnvertoning, een aanbod van iets wat niet is voorzien” -- A System of Biblical Theology, 2nd volume, page 111;

and see Lightner pages 117-118).

Robert Lightner stelt de zaak duidelijk: “Tenzij Christus stierf voor alle mensen, moet de boodschap van Gods liefde en Christus’ dood op een vrij ironische wijze gegeven worden, en met een bepaalde reservatie, omdat sommigen wel eens zouden kunnen luisteren die niet gerekend worden tot Gods geliefden voor wie Christus stierf … Daarom, alle mensen vertellen dat redding beschikbaar is voor hen, is te zeggen wat niet waar is, indien beperkte verzoening wordt aangehangen” -- The Death Christ Died, p. 15.

Als zij die geloven in een “bepaalde verzoening” (Gary Long’s term voor “beperkte verzoening”), werkelijk eerlijk en oprecht zijn, worden zij gedwongen tot een onbepaalde aanbieding van het evangelie:

“Misschien stierf Christus voor u”.

“Misschien heeft God u zo liefgehad”.

“Christus stortte misschien Zijn bloed voor u”.

“Redding is misschien voorzien voor u”.

“Misschien bevestigt God Zijn liefde voor u”.

“Hopelijk is Hij de verzoening voor uw zonden”.

“Er is een mogelijkheid dat Christus voor u stierf als uw Plaatsvervanger”.

“Ik breng u misschien goed nieuws”.

“Het is mogelijk dat Christus voor u stierf. Als u gered wordt dan weten we dat Hij voor u stierf, maar als u Hem blijft afwijzen dan stierf Hij niet voor u”.

1 Let op: dit is geen Alverzoening of Universalisme! Onbeperkte verzoening is de leer die zegt dat Christus stierf voor de zonden van alle mensen, voor de hele mensheid, voor ieder persoon, voor de hele wereld. Echter, enkelingen doen voor hun redding geen voordeel met de dood van Christus, tenzij zij tot Christus komen en Hem geloven. Gods gave wordt aangeboden aan, en strekt zich uit tot allen (1 Johannes 5:11), maar ze moet persoonlijk aangenomen worden door geloof (1 Johannes 5:12; Johannes 1:12). Over de valse Alverzoening of het Universalisme, lees het volgende:

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/alverzoening.pdf ; http://www.verhoevenmarc.be/PDF/alverzoening2.pdf ; http://www.verhoevenmarc.be/PDF/evangelicals-universalisme.pdf ; http://www.verhoevenmarc.be/PDF/uu.pdf

(2)

2

“Christus stierf voor u enkel als u gelooft dat Christus voor u stierf (en daardoor bewijst dat u uitverkoren bent), maar als u niet gelooft, dan stierf Christus niet voor u”.

Zij die zich houden aan bepaalde of beperkte verzoening bieden het evangelie niet op deze manier aan, maar zou bovenstaande presentatie niet consistent zijn met hun theologie? Zou het geen correc- te, voorzichtige en oprechte manier zijn van meedelen aan de ongeredden? Een extreme calvinist moet erg voorzichtig zijn met betrekking tot hoe hij het kruiswerk van Christus voorstelt aan een ongered persoon omdat deze laatste nooit echt zeker kan zijn dat Christus voorziening heeft gedaan voor die persoon. Zoals Robert Lightner heeft gezegd: “Geloof in beperkte verzoening betekent dat het goede nieuws van Gods reddende genade in Christus niet gepersonaliseerd kan worden. Zij die zich houden aan zo’n standpunt kunnen iemand niet vertellen dat Christus voor hem stierf, omdat dit in feite misschien niet de persoon is waarvoor Christus stierf” – Artikel in Walvoord: A Tribute, p. 166.

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Christus’ dood voor onze zon- den, overeenkomstig de Schriften, was niet beperkt tot de zonden van de uitverkorenen, maar het was ten behoeve van elke verloren enkeling: “Wij

Vaak lijken ongelovigen wel-onderhouden te zijn in dit leven, terwijl gelovigen “als het uitvaagsel van de wereld en het afschraapsel van allen” zijn (1 Korinthiërs 4:13). Het is

John MacArthur gelooft niet dat Christus stierf als Plaatsvervanger voor alle mensen: “Hij [Christus] betaalde niet de straf op zonde voor dezen die Hem afwijzen, omdat, als Hij

Wanneer God ons zo duidelijk als maar kan zegt dat Christus stierf en de dood smaakte voor al- len 2 , dan zullen mensen dit ontkennen en daarom de duidelijke betekenis

Deze zou kunnen denken: “Ik weet dat ik een zondaar ben, dus moet het goede nieuws zo zijn dat Christus voor mij stierf!” Als de leer van beperkte verzoening waar zou zijn, dan

Eén manier waarop beperkte-verzoening-evangelisten kunnen omgaan met dit probleem is door de dood van Christus in erg algemene termen te prediken: “Christus stierf voor

Een Christus-ontkennende ongelovige zegt dit: “Ik geloof niet dat Christus voor mij stierf!” Als wat extreme calvinisten leren juist zou zijn, dan ziet hij het correct dat hij

Over Johannes 1:29 – “En wanneer hij zegt ‘de zonde VAN DE WERELD’, dan breidt hij deze gunst uit tot het hele menselijke ras zonder onderscheid te maken … alle mensen