Begeleide rondreis Myanmar 19 dagen. Vertrekdatum: 12 november 2021

Share "Begeleide rondreis Myanmar 19 dagen. Vertrekdatum: 12 november 2021"

Myanmar

Begeleide rondreis Myanmar 19 dagen

Vertrekdatum: 12 november 2021

PROGRAMMA

Dag 1: Brussel – Yangon

Afspraak op de luchthaven van Zaventem voor vertrek naar Yangon.

Dag 2: Yangon

Aankomst in Yangon, waar we een bezoek brengen aan de Sule-pagode en een wandeling maken in het koloniale stadscentrum. Vervolgens nemen we onze intrek in het hotel waar we even kunnen uitrusten. In de latere namiddag, wanneer de ondergaande zon dit ‘gouden’ monument in een mysterieuze gloed hult, brengen we een bezoek aan de Shwedagon-pagode. Hotel Chatrium. (A)

Dag 3: Yangon - Loikaw

Vlucht naar Loikaw, de slaperige hoofdstad van de Kayah-staat. De regio is pas sinds enkele jaren toegankelijk voor buitenlanders en bijgevolg nog heel authentiek. In Kayah wonen verschillende etnische minderheden, waarvan de Kayan de bekendste zijn. Typisch voor de Kayan-minderheid, is dat de vrouwen koperen ringen rond hun armen, benen en hals dragen . Na aankomst in Loikaw vertrekken we meteen voor een tocht door het heuvelachtige platteland rond de stad en brengen een bezoek aan enkele Kayan-dorpen.

In de latere namiddag zijn we terug in Loikaw en brengen bij zonsondergang een bezoek aan de schilderachtig gelegen Taung Kwe-pagode. Hotel Keinnara Resort of Loikaw Lodge. (O-M-A)

Dag 4: Loikaw

Nog een ganse dag wordt uitgetrokken voor een verdere kennismaking met de etnische minderheden rond Loikaw. Een rit van ongeveer twee uur brengt ons naar een zeer authentiek Kayaw-dorp met een uiterst kleurrijke bevolking. We maken een rustige wandeling door het dorp en zien hoe de mensen er nog steeds leven volgens de oude tradities en gebruiken. Onze gids spreekt de taal van de dorpelingen en zorgt er voor dat al onze vragen beantwoord worden. (O-M-A)

Dag 5: Loikaw - Inle-meer

We verlaten Loikaw en rijden naar het plaatsje Hpe Khon waar we inschepen voor een 2 uur durende boottocht naar het Samkar-meer. Dit meer is gelegen ten zuiden van het Inle-meer en is nog relatief weinig toeristisch. We brengen er een bezoek aan het dorpje Samkar en aan de Tharkong-pagode waar we charmant-vervallen, pittoreske stoepa's aantreffen die na de moesson vaak half in het water liggen. Door een smal kanaal varen we verder naar het Inle-meer en genieten onderweg van mooie zichten op de landschappen en op de dorpjes van de Pa O-minderheid die deze regio bevolken. In de latere namiddag bereiken we ons hotel, gelegen aan de oever van het Inle-meer. Hotel Villa Inle Resort. (O-M-A)

Dag 6: Inle-meer

De ganse dag verkennen we per boot verder deze wondere waterwereld. Onderweg komen we wellicht de typische ‘beenroeiers’ tegen. Door een doolhof van kronkelende kreken en kanaaltjes varen we naar het charmante oude tempelcomplex van Indein, een woud van vervallen en gerestaureerde pagoda’s. De dorpjes rond het meer staan bekend om hun ambachten. Zo zijn er weversdorpjes, dorpen van zilver- en goudsmeden, dorpen waar de typische Birmese ‘cheroot’ (sigaar) gemaakt wordt… We gaan aan wal om een kijkje te nemen in een huisatelier. We bezoeken ook één van de kleurrijke markten die plaats vinden volgens een vijfdaags rotatiesysteem. (O-M-A)

Dag 7: Inle-meer – Kengtung

Rit naar Heho. Onderweg bezoeken we het Shwe Yan Pyay-klooster met zijn ovalen ramen. Vlucht naar Kentung, gelegen in het hart van de Gouden Driehoek. De heuvels rond de stad zijn bewoond door diverse etnische bevolkingsgroepen, waaronder de Lahu, Loi, Akha, Akhu, Palaung en Eng. Tijdens ons verblijf in Kengtung maken we kennis met verschillende van deze minderheden. We bezoeken Wan Pauk, een dorp van de Zilver Palaung-bevolkingsgroep, waarvan de vrouwen vaak nog traditionele felrode klederen dragen en

grote zilveren banden rond het middel. Avondmaal in een eenvoudig stadsrestaurant. Hotel Princess of hotel Amazing Kyaing Tong. (O-M-A)

Dag 8: Kengtung

We trekken er voor een ganse dag op uit om kennis te maken met enkele van de minderheden die de streek bevolken. Na een bezoek aan een dorpje van de Loi-minderheid maken we een wandeling door de heuvels naar enkele dorpen van de Akha-minderheid die nog verbazend authentiek zijn. De vrouwen van dit volk zijn gemakkelijk te herkennen aan hun uitbundig met zilver versierde hoofdtooien. Onze lokale gids spreekt de taal van deze mensen en kan bij vragen optreden als tolk, waardoor we heel wat kunnen leren over hun cultuur en gebruiken. Picknick-lunch. Terugkeer naar Kengtung in de latere namiddag. We nemen opnieuw het avondmaal in een simpel stadsrestaurant. (O-M-A)

Dag 9: Kengtung – Mandalay

Ten noorden van Kengtung maken we een korte maar pittige trekking naar dorpen van de Akha- en de Ann- minderheden. De animistische Ann zijn meestal in het zwart gekleed en hun vrouwen onderscheiden zich door hun gezwarte tanden. We nemen onze picknick-lunch in één van de dorpen. Namiddagvlucht naar Mandalay. Hotel Rupar Mandalar. (O-M-A)

Dag 10: Mandalay (Ava en Amarapura)

Te Mandalay bezoeken we het Shwenandaw-klooster (het 'Gouden Paleis'-klooster) en de Kuthadow-pagode, vaak beschouwd als het grootste boek ter wereld. We nemen ook een kijkje bij de restanten van het vroegere Koninklijk Paleis. Vlakbij Mandalay liggen de voormalige hoofdsteden Sagaing, Ava en Amarapura waar zich prachtige kloosters en pagodes bevinden. We rijden naar Sagaing dat nog steeds beschouwd wordt als het religieuze centrum van het land door de meer dan 400 kloosters die er in de heuvels verspreid liggen. In Ava bezoeken we per ossenkar het Mahaaungmyebonzan-klooster en het Bargaya-klooster, waarna we van op de Nanmyinth-uitkijktoren genieten van een schitterend uitzicht. In de latere namiddag zien we bij Amarapura de beroemde teakhouten U Bein-brug, die op z’n mooist is bij het licht van de ondergaande zon. (O-M-A)

Dag 11: Mandalay - Monywa

Per boot varen we de Irrawaddy-rivier op tot bij Mingun, waar we terug enkele indrukwekkende monumenten zien, waaronder de Pahtodawgyi-pagode. Deze monumentale onafgewerkte stoepa huisvest de grootste intacte klok ter wereld (90 ton). Terugkeer naar Mandalay en vertrek langs de oostelijke oever van de Chindwin-rivier naar Monywa. Onderweg brengen we een bezoek aan de Thanbodday-pagode, die gebouwd is in een heel eigen stijl en wat gelijkenis vertoont met de Borobodur op Java. De pagode herbergt meer dan 500.000 Boeddhabeelden. We zien vandaag ook nog de reusachtige staande boeddha van Laykyun Setkyar die meer dan 100 meter hoog is, alsook een grote liggende boeddha. Hotel Win Unity Resort. (O-M-A) Dag 12: Monywa - Bagan

De dag begint met een bezoek aan de Po Win Taung-grotten, een complex van meer dan 900 grotten die rijkelijk gedecoreerd zijn met duizenden Boeddhabeelden en muurschilderingen. Ook houden we halt in het dorpje Ma U, dat bekend staat om de productie van wierookstaafjes. Rit naar Pakokku, waar we de Irrawaddy- rivier oversteken en onze tocht verder zetten naar Bagan. Aankomst in Bagan in de loop van de namiddag.

We beginnen ons bezoek aan deze unieke plek en bekijken de ‘gouden’ Shwezigon-pagode, de Gubyaukgyi- tempel met z’n Jakata-muurschilderingen en de Ananda-tempel. Hotel Tharabar Gate. (O-M-A)

Dag 13: Bagan

Bagan is één der opmerkelijkste religieuze plaatsen ter wereld. Ooit stonden hier meer dan 13.000 tempels, pagoden en kloosters waarvan er heden nog ongeveer 2.000 overblijven. We bezoeken een aantal van de belangrijkste monumenten maar maken ook tijd voor minder gekende, kleinere tempeltjes en pagodes die net door hun kleinschaligheid vaak aantrekkelijker zijn dan de grotere gebouwen. We bezoeken ook het teakhouten Nat Thaung klooster van het dorpje Taung Bi. Sinds enkele jaren is het verboden de tempels te beklimmen, daarom rijden we in de latere namiddag naar een kunstmatig aangelegd uitkijkpunt waar we bij zonsondergang een mooi zicht hebben op een deel van Bagan. (O-M-A)

Dag 14: Bagan - Ngapali

Ochtendvlucht naar Thandwe en korte transfer naar ons hotel, gelegen aan één van de mooiste en minst toeristische stranden van Myanmar. Het meer dan drie kilometer lange strand langs de Golf van Bengalen, waar maar twee hotels liggen, leent zich perfect voor een zalige, lange strandwandeling naar een kleine vissersnederzetting waar op grote matten vis gedroogd wordt. Met onze voeten in het witte zand en de brekende golven nauwelijks 15 meter van ons vandaan, genieten we daarna van een heerlijke vis- en zeevruchtenmaaltijd in een eenvoudige maar uiterst charmante eetgelegenheid op het strand. Rest van de dag vrij, ideaal om even de batterijen op te laden na de drukke voorbije dagen. Hotel Amara Ocean Resort of Jasmine Palace. (O-M)

Dag 15: Ngapali – Kyaikhtiyo

Rustige voormiddag. Transfer naar de luchthaven en vlucht naar Yangon. Na aankomst in Yangon rijden we door naar het zuiden, richting Kyaikhtiyo, waar zich de befaamde Gouden Rots bevindt, één der heiligste plaatsen van Myanmar. Hotel Golden Sunrise. (O-M-A)

Dag 16: Kyaikthtiyo - Hpa-An

Bezoek aan het heiligdom boven op de berg, waar de Gouden Rots lijkt te balanceren op de rand van een afgrond. Niet enkel de vergulde rots zelf is interessant maar vaak treffen we er heel wat pelgrims aan die dit bezoek een extra kleurig tintje geven. Daarna wordt de tocht verder gezet naar Hpa-An, gelegen in een regio die vroeger niet toegankelijk was voor buitenlanders. Hpa-An ligt aan de Thanlyin-rivier in een mooi karstlandschap waarin heel wat grotten gevormd werden. Sommige grotten werden in de loop der tijden versierd met talloze Boeddhabeelden en zijn een bezoek meer dan waard. In de latere namidddag trekken we naar de Shweyinhmayaw-pagode om de zonsondergang bij te wonen. Hotel Zwekapin Valley. (O-M-A) Dag 17: Hpa-An

Volledige dag voor bezoek aan de mooie omgeving. We bekijken de Kawgoon-grotten, waarvan de wanden op vele plaatsen bekleed zijn met honderden minuscule Boeddhabeeldjes. Daarna trekken we naar de Sadan- grot, die helemaal onder een berg doorloopt en ook veel boeddha's herbergt. Van de uitgang van de grot varen we door een schilderachtig landschap helemaal terug naar de andere kant. We bezoeken de Kyauk Kalat- pagode die pittoresk gelegen is op een kalkrots in een meer en houden halt bij de zogenaamde Lumbini-tuin, waar honderden boeddha's opgesteld staan in lange rijen naast elkaar. Indien de tijd het toelaat brengen we ook nog een bezoek aan de Kaw Ka Thaung-grot en het idyllisch gelegen dorpje Lakkana. (O-M-A)

Dag 18: Hpa-An - Brussel

Na het ontbijt rijden we terug naar Yangon. Onderweg houden we halt in de stad Bago, waar we een bezoek brengen aan Shwetalyaung-pagode met z’n enorme liggende boeddha. Aankomst in Yangon waar ieder nog een hotelkamer ter beschikking heeft om zich op te frissen. Daarna transfer naar de luchthaven voor vlucht naar Brussel. (O-M)

Dag 19: Brussel

Aankomst te Brussel in de voormiddag.

Korte Warandedreef 3 – 8490 Varsenare ꟾ Tel: +32 (0)50/38.68.19 ꟾ info@dromen.be Ond.nr BE 0673.319.065