• No results found

Marcel Cloet

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Marcel Cloet"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

K L A P S T O E L 7

K E R K + L E V E N - 1 2 D E C E M B E R 2 0 0 7

Armoede uitsluiten is een van de levensidealen van Marcel Cloet, de voorzitter van Welzijnszorg. Als priester van het bisdom Brugge woont hij inmiddels al vele jaren in Brussel, waar hij onder meer verantwoordelijk is voor de Nederlandstalige pastoraal in Sint-Gillis. Met armoede en uitsluiting wordt hij dus dagelijks geconfronteerd. Deze uit de wereld helpen is wat hem betreft zonder meer een goddelijk gebod.

E r i k D e S m e t

‘Inderdaad,

het evangelie stoort’

EPOKT en ge- mazzeld in de christelijke ar- b e i d e r s b e w e - ging, dat is de voorzitter van de a d v e n t s a c t i e Welzijnszorg. Voor Marcel Cloet begon het als proost van de arbei- dersbeweging in Ieper en later van KAJ-nationaal. De methode van Cardijn zit hem in het bloed.

Het waren ook de roerige jaren na mei ’68, met het appèl van de ‘ro- de’ Braziliaanse bisschop Helder Camara: „Geef ik voedsel aan de armen, dan noemen ze mij een heilige. Vraag ik waarom de arme geen voedsel heeft, ben ik een communist.”

Na een tussenstop als pastoor in De Panne verkaste de geboren Pittemenaar naar Brussel als pas- tor van KWB en vervolgens van de internationale KWB. In 2000 vroeg Welzijnszorg hem als haar voor- zitter. Na afloop van zijn manda- ten in de arbeidersbeweging bleef Marcel Cloet in de hoofdstad.

– Wat trekt u zo aan in Brussel, dat u er nog steeds woont en werkt?

Ik zocht een pastorale opdracht in de lijn van datgene waarmee ik jaren bezig was: de Kerk als dienst aan de wereld en de mensen, en van daaruit verkondigen en vie- ren. De eerste christelijke ge- meenschappen trokken mensen aan, omdat ze zo sterk vorm gaven aan de diaconie. „Niemand onder hen leed enig gebrek”, zo lezen we in het boek Handelingen.

Mijn pastorale engagement was altijd sterk maatschappelijk be- trokken. Mensen horen zich te be- keren, maar de structuren even- zeer. Mijn persoonlijke engage- ment raakte met de jaren meer betrokken op de grootstad. Hier word je, meer dan elders, met de neus op de feiten geduwd. Veertig procent van de kinderen in Brus- sel groeit op in een gezin dat geen inkomen heeft uit arbeid. Eén op vier Brusselaars leeft onder de ar- moedegrens. Twintig procent van de Brusselse jongeren verlaat de school zonder diploma. (Heftig) Beseffen we wel de betekenis van deze cijfers? In Sint-Gillis, waar ik woon, leven ongeveer vijfduizend inwoners geheel of gedeeltelijk van het ocmw. Dat heeft te maken met concentratie van vluchtelin- gen, mensen zonder wettig ver-

blijf, lieden die in de stad de ano- nimiteit zoeken.

– Armoede heeft een kleur, om het zo te zeggen. Waarom voerde Welzijnszorg nog nooit campagne met migranten als thema? Angst om aan populariteit in te boeten?

Ik hoop alvast dat ooit eens een thema aan hen wordt gewijd.

Mensen zonder wettig verblijf worden hier immers als paria’s behandeld en leven in menson- waardige omstandigheden. De discriminatie van migranten op de arbeidsmarkt is wraakroe- pend. In Molenbeek is zestig pro- cent van de allochtone jongeren werkloos. Tegen hen zegt de sa- menleving daarmee dat ze er niet bijhoren. Dat is een tikkende tijd- bom! Vanuit mijn verleden in de KAJ weet ik drommels goed dat die jongeren willen leven én wer- ken zoals iedereen, maar dat zij op muren stoten. Als Kerk moeten wij hun stemversterker zijn. Al- vast ik wil niet zwijgen.

– We hebben mutualiteiten, vak- bonden, welzijnswerk. Er zijn zo- veel vangnetten in onze samenle- ving, en toch stijgt het aantal ar- men. Is dat niet frustrerend?

Inderdaad, de kloof tussen arm en rijk vergroot. Wie minder mee kan, boert achteruit. En zonder onze sociale zekerheid zou de ar- moede zich nog ongenadiger to- nen. Als Kerk moeten we die soli- dariteit verdedigen. Klopt, dat is politiek bedrijven. We mogen het aanklagen dat onze regering de belastingen wil verminderen zon- der te zeggen waar er gesnoeid wordt. Vervangingsinkomens hin- ken achterop tegenover de lonen. Tegelijk swin- gen de prijzen van voe- ding en energie de pan uit. De koopkracht daalt. Voor wie maande- lijks met amper 700 euro moet rondkomen, is de- ze toestand ronduit dra- matisch.

– Hoe kunnen we vorm blijven geven aan solida- riteit?

Allereerst door de ar- me in zijn waardigheid te herstellen, door men- sen hun zelfwaarde te- rug te geven. Een daklo- ze zei me eens dat hij het gevoel had dat iedereen hem aankeek als was hij

stront. Treffend vind ik ook de uit- spraak dat er tussen arm en rijk een muur verrijst. Soms wordt een gat geslagen om wat voedsel en kleding door te geven, maar de muur wordt nooit afgebroken.

Net daarom vind ik de Welzijns- schakels zo’n krachtig instru- ment. Op die manier samen groep vormen benadert voor mij de christengemeenschap van de Handelingen. We moeten ook ver- mijden de schuld bij mensen te leggen. Indi- vidueel falen verhult het falen van de maatschap- pelijke structuren. Arm maakt ziek, ziek maakt arm (de campagne van Welzijnszorg enkele ja- ren terug, n.d.r.) toonde dat goed aan.

We moeten de oorza- ken van de uitsluiting blootleggen. Solidariteit is ook inzicht krijgen in de toestand van armen.

Vertellen de cijfers ons dat kinderen uit kansar- me gezinnen duidelijk minder slagen op school, dan moeten we dat gron- dig durven uit te klaren.

En vanuit het verworven

inzicht actie durven te onderne- men. En ja, dat heeft politieke ge- volgen. Daarom moeten we bond- genoten zoeken. Dit jaar werkt Welzijnszorg bijvoorbeeld samen met drie onderwijskoepels, dus ook met het gemeenschapsonder- wijs. Als je politiek wat wilt reali- seren, moet je breed mobiliseren.

Tegelijk beschouwt de buiten- wacht Welzijnszorg wel degelijk als een organisatie die werkt van- uit een christelijke inspiratie.

– Welzijnszorg is een advents- campagne. Wat is de band tussen armoede uitsluiten en uitkijken naar Kerstmis?

In de advent verwoorden de le- zingen van Jesaja voortdurend het visioen van gerechtigheid. De verwachting leeft dat een ko- ning/Messias zal komen, die ons gerechtigheid brengt. „De kleinen zal Hij recht verschaffen”, zo lezen we in de Bijbel. Vandaag zijn dat de illegale en uitgebuite mensen.

En er is de figuur van Maria. Zij zingt in het magnificat: „Armen en kleinen maakt Hij groot.” Recht zal ooit zegevieren, armoede wor- den teruggedrongen. We moeten blijven geloven dat dit ooit werke- lijkheid wordt. Dit is een op maat gesneden spiritualiteit voor Wel- zijnszorg. „Er zullen onder u geen armen zijn”, zo zegt de Heer. Daar zijn wij nog ver van af. Maar het is tegelijk een belofte zowel als een goddelijk gebod.

– De advent is inderdaad een tijd van bekering. Hoe kunnen wij die invullen?

Hoe ver kunnen wij in onze soli- dariteit gaan? Het evangelie roept ons op de naaste van de arme te worden. Hoe? Ieder draagt bij vol- gens mogelijkheden, ieder ont- vangt volgens behoeften. We voe- len vandaag de druk op de mecha- nismen van de solidariteit toene- men. We mogen niet toestaan dat het systeem wordt ondergraven.

Inderdaad, het evangelie stoort.

Maar laat ik me wel voldoende storen, dat vraag ook ik me vaak af. Dienstbaarheid is getuigenis afleggen van het evangelie. We moeten dat blijven doen, ook wan- neer zoals vandaag onze rangen uitdunnen. Vooral concreet han- delen en daardoor vragen oproe- pen, dat is voor mij getuigen. Hier- van hangt de geloofwaardigheid van ons geloof af.

© Luc Gordts

Dienstbaarheid is getuigenis afleggen van het evangelie.

We moeten dat blijven doen, ook wanneer onze rangen uitdunnen

K

G

MARCEL CLOET

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Op basis van de antwoorden kunnen we niet alleen de vraag beantwoorden welke eigenschappen goede lokaal bestuurders in het algemeen bezitten, maar ook de vraag welke

Bij alle aandacht voor de snel oplopende prijzen voor olie en gas, is de belangstelling voor de betekenis van de voedselzekerheid door de oorlog in Oekraïne nog aan de magere

Soms vloek je daar eens op, want je maakt het jezelf niet altijd makkelijk, maar je kan en wil niet anders.. Nieuwe bieren creëren of nieuwe klanten zoeken, dat geeft een

Bij deze pleinen is ook de keuze gemaakt om geen vaste verankeringspunten te maken, omdat deze zeer duur in aanleg zijn en bovendien weinig gebruikt worden. Gezien deze

Jaarlijks reisden ze voor en- kele maanden naar een zonnige be- stemming in Europa, maar dat lukt helaas niet meer.. Twee jaar geleden kreeg Jef Nijsmans de harde diag- nose van ALS

Mocht je de gegevens nodig hebben die bij Studio Nijenhuis opgeslagen liggen in het geval je overstapt naar een an- dere partij of dienst, dan heb je het recht op overdracht

Mocht u hiermee een vermoeden hebben dat er iets niet pluis is, kan u met deze lijst contact opnemen en dit bespreken met uw verantwoordelijke of de huisarts.. De informatie op

Het is de rest die ze niet kan hebben, de trappen en het glas en de straat, de beweging en het lawaai, of dat de andere man aan komt ren- nen en de moeder beetpakt en dat de