• No results found

Saddleback: mantra-meditatie als “geestelijke vorming”

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Saddleback: mantra-meditatie als “geestelijke vorming”"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

1

Saddleback: mantra-meditatie als “geestelijke vorming”

door Sola Sisters, 13 juni 2010

Indien niet anders vermeld komen Schriftaanhalingen uit de Statenvertaling (1977 of HSV) Vertaling en voetnoten door M.V.

Rick Warren’s Saddleback Church website promoot twee boeken van Quaker en mysticus Richard Foster, de hedendaagse leidende proponent van dingen die bekend staan als Spiritual Disciplines - geestelijke disciplines of Spiritual For- mation - geestelijke vorming. Ook worden verscheidene andere boeken over Spiritual Disciplines gepromoot die in feite niets anders leren dan een “christe- lijke” versie van mantra-meditatie, een heidense praktijk ontleend aan het hin- doeïsme en boeddhisme. In deze heidense praktijk zal een persoon zijn geest

“ledigen” door gebruik te maken van een soort van hulpmiddel: ritmische mu- ziek, het herhalen van een woord of frase, focussen op ademhaling, enz., in een poging contact te leggen met God.

Maar in de kortzichtige, niet onderscheidende, niet wakende kerk van vandaag, is deze heidense praktijk de kerken binnengestroomd doordat de aanhangers ervan volhouden dat dit een christelijke praktijk is, en dat deze al eeuwenlang door christenen werd beoefend. Wat kan er tenslotte fout zijn met iets wat Spiritual Formation of geestelijke vorming wordt genoemd, niet?

Fout! Spiritual Formation is een reeks van disciplines die zogezegd hulp bieden voor geestelijke ontwikke- ling en die algemeen als “christelijk” worden aanzien omdat deze disciplines eeuwen geleden door monniken werden ontwikkeld in de Rooms-katholieke kloosters.

Er is hierbij één groot probleem: deze Rooms-katholieke monniken, die bekend staan als de Woestijnvaders, za- ten in kloosters in Egypte en het Midden-Oosten; en, door de nabijheid van oosterse culturen werden zij sterk beïnvloed door het heidendom, zo erg dat zij heidense praktijken overnamen voor hun gebeden, in het bijzon- der mantra-meditatie. In essentie zijn deze “geestelijke disciplines”, die vandaag deel uitmaken van Spiritual Formation-programma’s, niets anders dan klassieke, oosterse occulte praktijken die gewoon “gechristianiseerd” werden door een besprenkeling met wat magisch feeënstof van christelijke terminologie. Maar vergis u niet: deze praktijken zijn occult.

De Heer Jezus blijkt dit onderwerp aan te raken toen Hij zei:

“Als u bidt, gebruik dan geen omhaal van woorden zoals de heidenen, want zij menen dat zij door de veelheid van hun woorden verhoord zullen worden” (Mattheüs 6:7).

“But when ye pray, use not vain repetitions1, as the heathen do: for they think that they shall be heard for their much speaking” (Mattheüs 6:7; KJV)

Ik heb dikwijls pastors deze schriftplaats horen gebruiken als een aanmaning om zich niet over te geven aan “verstandeloos” gebed - dat is machinaal bidden - zonder nadenken of zorgvuldigheid in de uitdrukkingen. Maar dat is het niet waar dit vers over spreekt. Dit vers is voor christenen een aanmaning om niet te bidden zoals de heidenen dat doen. En hoe bidden heidenen? Wel, buiten het

1 Strong’s code 945 - -battologeo - from Battos (a proverbial stammerer) and  - logos 3056; to stutter, i.e. (by implication) to prate tediously:--use vain repetitions.

(2)

2

Christendom is mysticisme de natuurlijke neiging van de heidense mens. Alle grote religies die ik ken hebben een of ander soort van mystieke traditie waardoor zij God trachten te benaderen:

“Other methods of meditation involve drumming, dancing, and chanting. This percussion-sound meditation is perhaps the most common form for producing trance states in the African, North/ South American Indian, and Brazilian spiritist traditions. In the Islamic world, the Sufi Mystic Brotherhoods have gained a reputation for chanting and ritual dancing. These are known as the Whirling Dervishes. Indian Guru, Rajneesh, developed a form of active meditation called dy- namic meditation which combines the percussion sound, jumping, and rhythmic breathing” -- Ray Yungen, For Many Shall Come In My Name2.

In plaats van ons in de aanwezigheid van God te brengen, brengen deze mystieke praktijken het brein in een trance-achtige staat, overschrijden ze de door God opgelegde grenzen en stellen de be- oefenaars bloot aan het demonische rijk. Dat is waar Jezus ons voor waarschuwt.

En toch is het exact deze praktijk die Rick Warren - “America’s Pastor” - nu promoot op zijn Sad- dleback website. En daarom moet men zich afvragen: hoeveel verder weg van de orthodoxie moet Rick Warren afwijken eer christenen en christelijke leiders eraan zullen denken hem te “tekenen”3 en zich van hem af te keren (Romeinen 16:17)4, in plaats van hem een podium te blijven geven voor onderwijs en prediking?

verhoevenmarc@skynet.be - www.verhoevenmarc.be - www.verhoevenmarc.be/NieuwsteArtikelen.htm

2 http://www.amazon.com/Many-Shall-Come-My-Name/dp/097215129X

3 “Als iemand niet gehoorzaam is aan ons woord door middel van deze brief, maak hem als zodanig bekend (Gr. touton sèmeiousthe: lett. teken hem - mark that one) en laat u niet met hem in, opdat hij tot inkeer komt.

En beschouw hem niet als een vijand, maar vermaan hem als een broeder” 2 Th. 3:14-15.

4 “En ik wek u op, broeders, hen in het oog te houden (Gr. skopeo) die onenigheden teweegbrengen en strui- kelblokken opwerpen tegen het onderwijs dat u hebt ontvangen, en keer u van hen af ” Rom. 16:17.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wat me aan dat verhaal altijd zo getroffen heeft is dat het volk na de bevrijding niet meteen, om zo te zeggen, in de zandbak van de Nieuwe Aarde terechtkomt, maar middenin in

44Dan zullen ook zij antwoorden: “Heer, wanneer hebben wij u hongerig gezien of dorstig, als vreemdeling of naakt, ziek of in de gevangenis, en hebben wij niet voor u gezorgd?” 45En

Steeds meer dringt de vraag zich op: zullen er in de toekomst voldoende plaatsen zijn waar Gods Woord wordt gehoord en het evangelie daadwerkelijk wordt beleefd en

Het CSP probeert de eeuwige vraag naar de identiteit van de geestelijk verzorger te verschuiven naar de praktijk van de geestelijk verzorger - misschien wel vanuit de gedachte

Zijn er voor de grondroerder, ondanks de verstrek- te tekeningen, aanwijzingen dat de kabel op een andere plaats ligt en zijn deze voldoende concreet.. Dan kan hij toch

Winter heeft nu het compro- mis gesloten dat iepen van PWN binnen 500 meter van een gemeentelijke boom wel worden beheerd, maar andere bomen niet. De afstand van 500 meter zou

De arbeidsmarktpositie van hoger opgeleide allochtone jongeren is weliswaar nog steeds niet evenredig aan die van hoger opgeleide autochtonen, maar wel veel beter dan die

Ondersteuning diaconaat in arme regio’s. In Oost-Groningen en Limburg wordt armoede vaak doorgegeven van generatie op generatie. Er is weinig werk en er zijn weinig voorzieningen