LISTINGS O.A.
TOPOGRAFIE (2) — VLAGGEN QUIZ
OTHELLO -TENNIS — INVASION FORCE E MYSTERY TOWER:
EEN NEDERLANDS TEKSTADVENTURE 64 TEKENS +
TASWORD MSX-2 3 NIEUWE KONAMI'S
EN DIVERSE ANDERE PROGRAMMA'S GETEST
PROGRAMMEREN:
CLOAD + RUN
NIET OFFICIELE Z80 INSTRUCTIES ì PEEKS, POKES EN TIPS
MSX TEKENSET VOOR FASTEXT 80
SVI 838 X'press 16:
én MS-DOS, én MSX-2 features, én 256k RAM, én 128k Video-RAM, én 512 kleuren,
én toch maar
f 1665!*
*excl. btw.
een bereik van 8 octaven. Een aantal
geluidseffecten zijn standaard ingebouwd.
De SVI 838 Xpress 16 wordt geleverd inclusief:
Compatible
De SVI X'press 16 is
volledig MS-DOS compatible
en bovendien voorzien van MSX 2 technologie zoals graphics, kleuren en geluid
De computer is opgebouwd rond de snelle 16-bits 8088 microprocessor. Deze
processor is gekoppeld aan een geheugen van 256k RAM en uitbreidbaar tot 640k
RAM. Een 51/4” 360k disk drive is
ingebouwd
Het AT-style toetsenbord is volledig PC compatible en in hoogte verstelbaar.
Bijna alle MS-DOS programmatuur, zoals Sidekick, Dbase 2 & 3, Flightsimulator enz. is direkt bruikbaar op de X press 16.
Internal Superimposing
SVL ontwikkelde deze volledig nieuwe technologie om het MS-DOS systeem te ondersteunen met de geavanceerde MSX-2 eigenschappen. Hiermee kunnen bv. ge- gevens uit een data-base of tekstverwerker voorzien worden van alle denkbare
illustraties. Ook xunnen MSX-2 beelden
als achtergrond gebruikt
worden bij een MS-DOS
programma
Graphics, kleur en geluid
De X press 16 heeft uitzonderlijk goede video prestaties. Dit door de AVD-processor met een eigen RAM-geheugen van 128k
U kunt dan ook werken met 3 video
uitgangen: PC standaard (80 kolommen), PC flicker-free colour graphics adaptor
(640 x 200) en advanced video output.
Vooral de mogelijkheden van AVO zijn fabelachtig; 256* 212 pixel resolutie met 256 kleuren gelijktijdig op het scherm of 512* 212 pixel met 16 kleuren (keuze uit 512 combinaties), 32 meerkleurige sprites, etc
De Xpress 16 heeft een geavanceerde geluidsgenerator met 3 geluidskanalen over
SVI
Video kabel, Quickshot j MS-DOS en Enhanced GW-BASIC schijven en handboeken.
© SVIX'press 16.
Zo kan het dus ook!
stick,
Importeur:
Electronics Nederland bv
Tijnmuiden 15/19,
| 1046 AK Amsterdam
Telefoon (020) 139960.
Fax (020) 136077.
Telex 13406 elne nl
Electronics Belgium NV Brixtonlaan IH,
1930 Zaventem.
Telefoon (2) 7208945.
Fax (2) 7206384.
Telex 67212 elbel b
ds
DEC. '86/JAN. '87
NR.9 VERSCHIJNT ROND 3 FEBRUARI
COLOFON
De MSX-gids is een uitgave van:
Uitgeverij Herps,
Postbus 10252, 1001 EG AMSTERDAM Tel, 020 - 32.74.64
De MSX-gids verschijnt 6 keer per jaar.
Een abonnement kost Fl. 40— per 6 nummers en is te verkrijgen door Fl. 40,—
over te maken op Gironummer: 503601 1 t.n.v. Jose Herps te Amsterdam.
Voor België: Bfr. 750 op Bankrekening- nr. 235-0430464-87 bij de Generale Bankmaatschappij te Hasselt t.n.v. Jose Herps, Postbus 10252, 1001 EG Am- sterdam.
Hoofdredaktie:
Alfred Debels Postbus 10252
1001 EG Amsterdam Tel. 020 - 32.08.07
Advertenties:
Jose Herps
Tel. 020 - 32.74.64
Verspreider Nederland:
BETAPRESS, Gilze Verspreider België:
AMP- Brussel
Uit deze uitgave mag alleen geheel of gedeeltelijk worden overgenomen en/of vermenigvuldigd, dan na voorafgaande
schriftelijke toestemming van de uit- gever.
De inhoud van de MSX-gids komt voor een groot gedeelte tot stand door in- zendingen van de lezers. De aanspra- kelijkheid voor auteursrechten voor in- gezonden stukken ligt bij deze inzenders.
SUBSCRIPTION PRICE ABROAD:
People living outside Holland and Bel- gium have to pay DG 55 — a year for 6 issues.
Single copies DG 10—.
Payments can be made cash by regis- tered mail or by int. postal order,
Bankcheques can not be accepted.
ISSN 0169-9792
INHOUD
LISTING S
TENNIS „oassssvmme ses eme OTHELLO .…...…veeee
TOPOGRAFIE DRENTHE ...--eeeree à
1e GELDERLAND .….... BDE ET RE 4 12 Le N-HOLLAND .….…. wines evene 14 er Z-HOLLAND .
UTRECHT
re
INVASION FORCE .…...essaeeseeeeseeeree.
64 TEKENS + ...seevvee wees er dens samen
VLAGGEN QUIZ ... drivinejekerern magenta OD LUCIFER SPEL .………...…. ennsndnmd innn ennen 38 MYSTERY TOWER .…….…
PROGRAMMEREN
PEEKS, POKES EN TIPS ...e.««
NIET OFFICIELE 2-80 INSTRUCTIES ..……..
SOFTWARE
VERA CRUZ ...…. ss/sosienee sw ddersrersie
CASTLE BLACKSTAR ...everee veren 42 TASWORD MSX-2 TEKSTVERWERKER ... .….…. 42 OPERATION ALIGNMENT ... vamenen senen 44 TRAFFIC „sons nessen st dorens ness seen
PIPPOLS ..
CHECKMATE
BREAKOUT ……. ee.
TEACH YOURSELF BASTC tous sns moronnes DIVERSEN
MSX-2 INFO „...sossesaeveereseseeees
NOGMAALS: FASTEXT 80 PRINTER ……... … 49 VOLLEDIGE MSX TEKENSET VOOR DE FASTEXT 80 51 BOEKEN „aevereseveenntensenennamensn senen. 52
VOORWOORD
We hebben ons 1-jarig bestaan alweer achter de rug en nummer 8 ligt weer op tafel. Erg veel listings dit keer om zo snel mogelijk de gehele topografieset compleet te krijgen en omdat
enkele artikelenreeksen afgelopen zijn. Hier komt in het komende nummers weer wat voor in de plaats en we laten een definitieve beslissing over wat er zal komen ook afhangen van de ingezonden enquete formulieren. We hebben geprobeerd in dit nummer alle rubrieken netjes bij elkaar te houden maar toch moet ik deze tekst onderbreken voor een paar wijzigingen en aanvullingen op eerdere programma's:
In het kaartenbak programma uit Gids nummer 7 moet het volgende worden veranderd:
605 FOR I=1 TO 5:YS(I)="":NEXT
1659 OS(J)=LEFTS(X$,7) +RIGHTS (* "+STRS(N) , 4) 1740 N=VAL (RIGHTS (OS (J),4))
2960 LPRINT USING" ###H";N;
IN DE REGELS 2980 T/M 3080 MOET SPC(4) VERVANGEN WORDEN DOOR SPC(5)
In het programma '4 op een rij’ uit Gids nummer 6 (pagina 19)
moet de volgende extra regel worden opgenomen:
945 IF POINT (X+4,71)<>3 THEN 820
Zo, dat was dat. De fouten, die gepubliceerd worden, worden op de diskettes -direkt na binnenkomst- gecorrigeerd maar op de cassettes niet. Dit is helaas onmogelijk en deze fouten zullen door de lezers zelf hersteld moeten worden. De meeste fouten
hebben betrekking op de verwerking van gegevens binnen het
programma en zullen zelden tot foutmeldingen leiden. Wanneer een programma is ingetoetst, en er treden dan meteen foutmeldingen op, dan zullen de foutmeldingen vrijwel altijd te wijten zijn aan intikfouten.
EERST GOED CONTROLEREN, DAN PAS OPBELLEN!!!!
OPROEP AAN INZENDERS VAN PROGRAMMA'S
Van diverse lezers —en van onze kant- komen de volgende verzoeken:
Houd bij machinetaalroutines zoveel mogelijk het HIMEM adres
aan van de MSX-2 (zie elders dit blad) dan kunnen bezitters van deze machine (en dat worden er steeds meer) de programma's ook
gebruiken. Eventueel kan het HIMEM adres gebruikt worden bij opstarten met 1 drive (dan wel even vermelden).
Vermeld bij programma's of ze ook draaien op 16K computers.
Geef (bijvoorbeeld bij spellen) op of de joystick of het toet- senbord moet worden gebruikt.
Gebruik RENUM voordat je het programma instuurt.
Wijzelf ontvangen teksten het liefst op diskette of cassette van een tekstverwerker. Het scheelt ons een hoop werk als we de
teksten niet opnieuw hoeven in te toetsen.
Uiteraard de programma's zelf ook op diskette of cassette insturen.
Ik stort me weer op het volgende nummer en doe dit fluitend, want ik heb er hulp bij gekregen.
Tot de volgende keer, Alfred Debels.
GOOD OLD TENNIS
Het spel start op in een automatisch spel waarbij de computer de beide plankjes be- stuurt. Dit kan worden onderbroken d.m.v.
de ESCape toets. Dan wordt, met behulp van
sprites, gevraagd of er een of twee spe- lers zijn en of de cursortoetsen gebruikt
gaan worden. Deze vragen moeten met de
cursortoetsen en de spatiebalk beantwoord worden.
Daarop start onmiddellijk het spel. Het linker plankje wordt door joystick 2 of de computer bestuurd, het rechter plankje door joystick 1 of de cursortoetsen. Dit betekent wel, dat bij gebruik door twee
spelers, waarvan een er de cursortoetsen
bedient, de joystick op poort 2 moet zijn aangesloten.
Het spel wordt -afhankelijk van de score- een aantal malen versneld en eindigt bij 109 punten, waarna de computer weer in z'n eentje speelt.
Het programma kan met ESCape worden ge- stopt.
Veel succes!
WIDTH
Beeldscherm: Zé
Less
1902 1984
ld At TENNIS
4 Door:
1856 °%& Ger Versluis,
1667 °% Wijk en Aalburg 188 *%
1818 °% (c)1987 MSX Gids Amsterdam X 112 PRK KRK KK KKK KK ARK KKOK KK 1814 *
ig16 * 1g22 7 15 154 891
16556 E55 1958 985
14 571
142 1844
146 °
DM MH MM
checksums
DATA 4528, 2588, 4854, 5534, 5318, 3 DATA 5574,5503, 4869, 5884, 4971,4 DATA 5726, 4489, 5996, 5507, 5620, 4
DATA 5175,5276, 4809, 4676, 4752, DATA X%
1852 156 1564
0 @ Pr NA
@
DAI DA lee AJ et Oe ee Je ve
Dh
en een jen en jen en jen je De ee ee ee AJ Te De Te Oe hJ on
„18
Dee
ee MEER
DATA DATA DATA DATA DATA
DATA DATA DATA DATA DATA DATA
machinetaal data
47,50,56,45,52,53, Ac, 55,49 BE BAD, EE, ED ED, EE, IO, ZU
EDE, DE, DE, HE, DE, DE, CH, CH
CH, CH, CH, CH, CH, EC, 7ELFF FF
FF„7E„3C, 18,18, 7E, 7E: 7E, 24
++
24,18, 3C, 7E, 18, 18, 7E, 5C, 18
2C,3C,3C,18,18,18,18, 40,52
DH, OF, SA, BT, DH, OF, E2,FB, O1 5A,FB, 01, OF, 5A,7F, 02, GE, 40
50,05, OF, 56, 50, 0E, OF, 56, 58
DATA ++
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
GF, AD, 4E, 5D, DA, DE, 56, 5D, O5
DE BB « BO « DI AD « BE BI DO. DO
B BE, B, AH, CD, 6E, DH, CD, BI CD; 64, DEAF 52,8E, CP CDs EZ CD, 6%, DE, 3A,BE,CF, FE @1, 28
++
ZEGE, 32,06, D4, CD, #6, Di, 18 ZA, BE, CF, FE, 1,28, DE, CD, 67
1A, FE,
D2, CD, 5D, D2, 3E, 97, CD, 41, 1 DE, 2, B, 21, DÛ, 1E, CD
57,CB, 18, DE, ZA, BE, CF, FE, @1 E9,CD,67,D1, CD, 5D, D2, ED, Al ZE,67,CD, 41,81,CH,57,CB, 18
11,E9,F3, 3E, OF, 12,15, 3E, 01 15,12,CD, 6F, B, BI, B1, EG, CD UD A1,97,CF, 21,00, 28,CD, 10
++
15,21, 00, 1E,CD, 18,D4, 21, 0 db, GB, ZE, 10, CD, AD, BE, 25, 10 Hb, 8, ZE, BI, CD, AD, UB, 25, 10 De, GE, ZE,FF, CD, 4D, BG, 25, AF AD, 00,25, 10, FA, ZE, FF ‚CD 4D
++
CO, BL, 20, 00, C5, ZE, BZ, 21, 20 CD, 56, UU, CI, 21,EG, 1A, ZE, BE Sb, BU, Db, 15,11, UF, BD, 21,41 ZE, BE, CD, AD, BE, 19, CD, 4D, B
CD, 4D, B, 25, 23,18, F1,C9, ZA
ND OO @
NE
Je PD ID ee 56
en jn en jn en
74
72
Nt a
NN Dee ee Te Pe
PETE Oee Te OT
Me ee MDON 00 HAND IP TMO DD TN NO A
0 PP N A 0D @ PN E 0 >
8 1259
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
++
CF‚FE‚@1,CB,CD,67,D1, 1A, FE 28,48, 21,98, 1R,CD,E5,D2, 18 21,40, 1E,CD,ES,D2, 3E, 97, CD G1,CH, 57,24, DE,C9, 11, DD, CF
14, 18,E5,CD, 18,D4, 15, D5, 21
44+
IE, SE,4E,CD, 4D, GH, SE, 44,25
AD, GO, 2E,CD, 21,D5, DI, CD, 4A FE, 4E, 20,97, 3E, 90, 32, 23, DG 95, 3E, 22,32, 23, DH, E1,E5, CD D4, 13,D5, 21,19, 1B,CD, 21,D3
LA, UO, FE, 4E, 20,07, 3E, 00, 52 D2,18,05,3E,81,32,66,D2,D1
ED, 19, DA, 1,00, FF, OE, 78, FE
20, FA, CS, 11,8F,CF, LA, FE, @1 B5,D1, FE, #0, CC, 9E, DI, 15, 1A
tt
1, CC, EZ, Di, FE, BB, CC, #7. DZ 4, DA,CI, 21, 18, 1B,CD, 4A, DH UB, 38,09, Db, 1, 3D, 10, FD, CD B, CI, AF, 12,C9, 21, 15, 1E,CD UI, FE, BB, 38, 09, D6, D1, SC, 19
++
CD, 4D, BE, CI, 3E, B1, 12,C9, 21 1E,CD, 4A, B, Gb, 3, FE, F2, 28 SC, 10,F9, CD, 4D, B, CI, FS, ES CD, 4A, GD, CO, B6, 47, 21,08, 1E AA, GD, BB, 28, 1D, 30, 1F,C6, 14 28, 16,38, 18,3E,91,D5, 11,99
12, 11,A6,D1,12,CD, C@, UB, Di AF, 12,F1,C9,3E, 2, 18, EA, DS 93,CF,CD, BE, D3, D1,E1,F1,3C AD, 60, C9, 21,11, 1B,CD, 4A, GÓ
++
02, FE, GC, 28,47, 3D, 10,F9,CD 0, C9,FS,ES, 2E, CD, 4A, UG, C6 47, 21,00, 1E, CD, AA, OÚ, EB, 28 30, 20,C6, 14,E8, 28, 17,38, 19 GA,DS, 11,95, D1, 12,11, A6, DI
++
„3 1200 ED 1502 1504 1506 Ad
„dg 1508
„FG 1510
‚#5 1312
„1A 1314
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
ED, CG, BB, D1,E1, SE, GI, 12, F1 3E,92,18,E9,D5, 11,96,CF,CD Da, D1,E1,F1, 3D, CD, 4D, 4, C9 GB, 1E,CD, 4A, ID, ES, FS, ZE, B D5, 0, FE, 1,28, 1A,FE, 95, 20
++
F1,E1,06, 03, FE, B&,CB, 3C, 16 CD, 4D, GB, 21,8C, 1B,C6, #8, CD 0, CI, F1,E1, Db, 43, FE, 97, CB
14,FA,CD, 4D, @@, 21, GC, 1E, C6 ED, 4D, 4, C9,F1,E1,C9, 21, B CD, AA, HU, ES, FS, SE, 02, CD, DS FE, @1, 28, 1A, FE, 65, 20, 2C,F1 db, GE, FE, B, CB, 3C, 19, FA, CD GE, 21,04, 1B,C6, GB, CD, AD, UH F1,E1,%6, 5, FE, 7,CB, 3D, 18
++
ED, 4D, B, 21,04, 1E,C6, GB, CD B, CI, F1,E1,C9,ES, 21, 10, 1E AA, DE, D6, GA, 47,E1,CD, 4A, U CB, 30, 15, FE, B@, CB, BW, SC, CD BU, 25, 25, 25, 25, CD, 4As BO, OD CD, 4D, 88, C9,FE, HB, CB, 3D, ED AD, U, 25, 23, 25, 25, CD, 4A, B ED, CD, 4D, BP, CO, 1 , BO, BIJ, GE FE,FF, 20, FA,ES, AF. CD, DS, G@
FE‚@1,28,F,FE, 5, 28, 19, 3E
44
CD, 41,@1,CB,47, 28, 1E, 18,E7 AA, GG, FE, 4E, 28, EG, D6, GB, CD B, 18,D9,CD, 4A, GH, FE, 56, 28 C6, 98, CD, 4D, BD, 18, CH, CS, ZE
11,91,CF, 6, Bo, 12, 15, 10, FC EE, D3,C9,E5, DS, C5, 21,02, 18 91,CF, GE, 2, Bb, BE, 1A, CD, 4D 25,15, 18,FB, 21, 1C, 18, 0D, 20 C1,D1,E1,C9, 1A, 3C,FE, 3A, 28
12,CD,6F,D3,C9, 3E, 30, 12, 1B
++
1516 DATA
„BC 1518 DATA er
3C, FE, 3A, 28, 1A, 12, FE, 33, 28 FE, 36, 28,98, FE, 39, 28, 64,CD
Ll
1529
„18 1322 B] 1324 El 1326 1528
„oi 1530
„0e 1352
DATA D3,C9, 11,86,D4, 1A, 3D, 00, 12 DATA F3,3E,30, 12, 1B,3C, 12, 3E, GE DATA @6,D4,CD,6F,D3, 3A,91,CF, FE DATA ++
DATA 28,2D,21,1C,18,%6,4B,E5,CS DATA 43,09, 3E, 24, CD, 56, @, CD, C@
DATA @6,56,CD,#4,D4, 19, FE, CD, BE
>
DATA d6,G6,CD,G4,D4, 19, FE,C1,E1
a DATA
DAS Cl
LA
DE, 3E, 01, 32,8E,CF,C9, 21,02
en
en Ae Ole A 158 DATA ++ 4
DATA 18,D1,C5, 9E, GE, 6, U, 10, FE
L
DATA 24,F9,C1,C9,1A,FE, 4#,CB, CD
DATA GG, 13,25, 18,F5, KX 1548 *
1354 ° initiatie A
KEYOFF : COLOR 1 „8, 8: SCREENG: WIDTH
15368 DEFINTA-Z:DEFSNGE: DEFFNO (A$) =VA L("&h"+A$) 2 DEFUSRG=&HDGGG: DEFUSR 1 =&H ZE
1570 1572 1574
A) 1476 * 1578 * 1584 * 1594 *
1596 FRINT:FRINT" Data controle oge nblik aub": PRINTE$: PRINT
1398 READA®$: IFASZ >" XX" THENA=VAL (A$) : B=B+A:C(D) =A: D=D+1: GOTO1 598
140% IFB<>115679 !THENPRINT" FOUT in
checksum data's": BEEP: GOTO142GEL SER RINT" checksum data's OK": BEEP: PRIN
TE$: PRINT
1462 R=d: D=
1404 READAS: IFAS< >" ++" THENIFASS >" kk"
THENA=FNG(A$) : POKEI, As I=I+1: B=Bt+A: GO TO1404
1486 IFB<>C(D) THENPRINT:PRINT" FOUT
in data regel";Js "TOT"; J+16:GOT0142
GELSEBEEF: PRINTJ: "tot"sJ+103"OK| "32 J=J+12:B=0: D=Dt 1: IFASS >" KX" THEN1I4G4
1498 PRINT:PRINT:PRINT" Data regels
correct: PRINTE$
1415 FORX=GTO20HH1 NEXT 2 PRINT: PRINT 1412 FRINT" Saven met: "zPRINT:PRINT"
bsave"CHR$ (54) "cas: tennis"CHR$ (54) "
kh" sHEXS(K) zg "Uh" EHEXSCI-1D) 3" Kh DAG G's PRINTE$S: PRINT: PRINT
1414 PRINT" laden met: ":PRINT" bload
"ECHR$ (54) 3 "cas:tennis"sCHR$(E4) 3" ‚Pr
"is PRINTB$: PRINT: PRINT
1418 PRINT:PRINT" Nu starten met: ':P RINT" azusr (@) ":PRINTB$
142% A=USRI (4) : KEYON DIMC (25)
I=&HCFB4: K=ls J=164
E$=STRING$ (2%, "<") +STRINGS (29, "
datacontrole & poke
OTHELLO
Othello is een typisch computerspel dat
kan worden gespeeld tussen twee personen of door 1 persoon tegen de computer. Bij de introductie van het spel worden de
spelregels uiteengezet terwijl tevens de
mogelijkheid wordt geboden om de computer een demonstratie te laten geven.
Daar de computer als tegenspeler kan fun- geren wordt een groot deel van het pro- gramma in beslag genomen voor de bereke- ning van de computerzet. Daarom betref- fende dit punt nog wat nadere toelichting.
Voor de computer is het belangrijk te
weten:
le Welk vak komt voor een eventuele zet in aanmerking.
2e Welk vak levert het meeste voordeel
op.
Voor wat het eerste betreft, alle vakken waar een pion kan worden geplaatst worden tijdens het spel telkens gemarkeerd en aangepast aan de laatste zet. Voor het be- palen van de zet moet het programma dan
alle gemarkeerde vakken doorlopen en voor elk vak de 'zetwaarde' berekenen. Doordat de zetwaarde door meerdere factoren kan worden bepaald (in dit programma 4) is het mogelijk om door bepaalde combinaties van die factoren de IQ van de computer op ver-
schillende nivo's in te stellen. Om de re-
actiesnelheid van de computer wat op te voeren zijn de meest tijdrovende bewerkin- gen in machinetaal geschreven (hybride programma). Dit had echter weer tot gevolg dat de computer- demonstratie onnavolgbaar snel werd. In regel 1640 is daarom de de- monstratie weer wat afgeremd. Bij het pro- gramma geheel in MSX-BASIC duurt de compu-
terzet gemiddeld 13 seconden, bij het hy- bride programma gemiddeld 3 seconden. En
deze 3 seconden worden dan nog voor een groot deel bepaald door die programma-
delen welke niet in machinetaal zijn ge- schreven.
ZETWAARDE VOOR DE COMPUTERZET
(De computer speelt met O)
A=Som van het totaal aan- tal pionnen van de te-
genspeler welke vanuit X kunnen worden geslagen,
4 maal 2. In het voorbeeld EEEN A is dat:
A=(2+2)x2=8
B=Som van het aantal pion-
nen welke bij de volgen- de zetten kunnen worden geslagen als gevolg van de zet in X. In het
voorbeeld B is dat:
B=2+3=5 (A is hier 2)
C=Aantal te behalen bonus- punten bij een zet aan
de rand van het speel-
veld of in een hoekpunt.
C=4 bij een zet op *.
C=10 bij een zet in een hoekpunt. (een zet in
een hoekpunt zal daar- door dus vrijwel altijd voorgaan) .
D=Strafpunten wanneer een zet voordeel oplevert
voor de tegenpartij. In voorbeeld D zou de te-
genspeler na de compu- terzet 5 pionnen kunnen terugpakken. Het aantal strafpunten is dan 1
minder dan het aantal pionnen dat de tegen-
partij zou kunnen slaan na de zet
in X. In dit geval dus 4 strafpun- ten. Ook een zet in een met * ge- merkt vak is goed voor 4 strafpun-
ten. Immers, een zet hier kan het
de tegenspeler gemakkelijk maken om later zijn pion in het hoekpunt te
plaatsen.
De totale score hangt af van de keuze van de IQ:
IQ: ZETWAARDE:
1 A
2 A-D
3 A+B
4 A+B-D
5 A+C
6 A+C-D 7 A+B+C
8 A+B+C-D
Speelveldmarkering.
8888888888 Bij aanvang van het spel wor- 8642222468 den aan de speelvakken als- 8440000448 mede aan de buitenrand om het
8201111028 speelveld bepaalde waarden
8201001028 toegekend.
8201061028 Zodra er een pion is geplaatst 8201111028 krijgt dat vak de waarde die
8440000448 bij die pion hoort:
8642222468 10 voor O (rood).
8888888888 20 voor @ (blauw).
De achten markeren de rand buiten het speelveld. 2,4 en 6 geven de vakken aan waarvoor bonus- of strafpunten gelden.
Wanneer een pion geplaatst is, dan worden alle naastliggende vrije vakken met 1 opgehoogd, tenzij dit al was gedaan bij
een vorige zet. De computer behoeft voor het bepalen van zijn zet dan alleen die vakken af te tasten welke een oneven waarde hebben (1,3,5 of 7). Hij zal hieruit dan dat vak uitkiezen wat in
samenhang met de gekozen IQ de hoogste score oplevert.
De markeringen welke zijn vastgelegd in de
adressen &HDO00 t/m &HDÓ63 worden bij elk
nieuw spel weer opnieuw ingelezen met bovenstaande waarden.Stappen in de diverse Zetwaarde per zet
‘windrichtingen! in dezelfde i
(delta adres) ‘windrichting' (uitsluitend zetwaarde A).
Adres: inh: richting: Adres:
&HD064 -10 (W) &HD073
&HD065 10 (0) &HD074
&HD066 -1 (N) &HD075
&HDO67 1 (2) &HDO76
&HDO68 -11 (NW) &HD077
&HD069 11 (ZO) &HD078
&HDO6A -—-9 (ZW) &HDO79
&HDO6B 9 (NO) &HDO7A
Overige adressen met hun inhoud:
&HDO6C: Zetnr.(adres=&HDO00+zetnr.)
&HDO6D: Score A (+C)
&HDO6E: Score B
&HDO6F: Strafpunten D
&HD070: Pionwaarde tegenspeler
&HD071: Pionwaarde computerzet
&HDO72: IQ (1-8)
&HDO7B: Hulpadres bij USRÓ
&HDO7C: Hulpadres bij USRÓ
Beeldscherm: WIDTH 56
105 OP KKKRKR KKK KK KKK KKK KOK KOK OR OKOK KOK KOK
25 °% OTHEL. %
za 4 5 6e
78
8 KA)
158 118 12 15 148 158 168 178 184 198 zag
°X Door:
2x
"Xx
G.W.J.v.d.Fol Nijmegen &
(c)1987 MSX Gids Amsterdam %X
%
SKRKKKK KKK RKK RKK KKK KKK RKK KKK KKK HK CLEAR:KEY OFF: SCREEN 2
COLOR 15,4,12:CLS:DEFINT A-Z CLEAR 61, &HCFFF
DEFUSRG=&HD SBE: DEF USR 1 =&HD 1 B DEFUSR2=&HDIEZ
PtttttttIntroductiettttttttt+t LINE(4G,8) -(215, 52) „11,BF
LINE(44,12)- (211,28) ‚2, BF OFEN"GRPF: "FOR OUTFUT AS#1 PSET (56,16) „2
PRINT#1, "WELKOM BIJ OTHELLO"
LINE (1,4) (250,48) , 4, BF
21% A$=" Wilt U eerst de spelregels (A) of zullen we maar direct met het spel beginnen (B) 7
224 Y=5:GOSUR 247
23 A$=" Tik Uw Keuze (A of EB) i n.
240 Y=9:GOSUR 2478: CLOSEHI 250 FOR I=&HDE80 TO &HD25F 260 READ E$:A=VAL ("&H"+B&) 270 POKE I,A: NEXT
284 IS=INKEY$:IF I$=""GOTO 284 294 IF I$="A" OR I$="A"THEN B=l 344 IF I$="B" OR I$="b"THEN B=2 305 IF Bí1 OR B>2 THEN 28%
Sig SCREEN gs: WIDTH 57:COLOR 15,4,4:0 LS 520 IF B=2 GOTO 51
556 LOCATE 5, @:PRINT"OTHELLO wordt g espeeld op een veldvan 8 bij 8 vakke n.Eij de aanvang vanhet spel zijn vo or elke speler reeds twee pionnen op
het middenveld ge- plaatst.
340 LOCATE S,6:PRINT"Het is de bedoe ling om Uw pion telkens zodanig te p laatsen dat zich zo-veel mogelijk pi onnen van de tegenpartij tussen deze
nieuwe pion en de al eerder geplaat
ste pionnen bevinden.
354 LOCATE Z,12:PRINT"Deze pionnen v an de tegenpartij krijgen dan auto matisch Uw kleur. Wie uiteindelij
k de meeste pionnen weet te bemach tigen is winnaar.
366 LOCATE 5,16: FRINT"U bent verplic ht om steeds een zette doen,ook al k unt U daarbij niet slaan.De zet ko mt dan wel te verval= lenshetgeen ui teraard alleen maar voordeel ople vert voor de tegenspeler
570 LOCATE 5,22: PRINT"Druk nu de spa tiebalk in voor de volgende bladzij
de,"
zeg ir STRIG(G) =d GOTO 280
594 IF STRIG(G) GOTO 44 CLS
418 LOCATE Z,@:PRINT"Mogelijk is U d eze uitleg niet voldoende duidelijk.
Daarom zal U door decomputer eerst e en korte demonstratieworden gegeven.
42 LOCATE @,&: PRINT" Als U het s pel dan door hebt,drukdan de ESCcap e toets in.
450 LOCATE 2, 2@: PRINT"Druk nu eerst de spatiebalk in om de demonstratie
te laten beginnen.
448 IF STRIG(G)=& GOTO 44 454 IF STRIG(G) GOTO 456
59
46 CC=5: IG=8:GOTO 724
47u 480 CLS: SCREENS: WIDTH 57: COLOR 15,4, 7
49 IF CCS5 THEN 51
54 LOCATE Z,@:PRINT"Zoals U zag wor dt er met rode en blauwe pionnen ge speeld.
51% CC=E:LOCATE 2,2: FRINT"Rood wordt
gespeeld met joystick 1 en is altij d als eerste aan zet.
52 LOCATE @,4:PRINT"Blauw wordt ges peeld met joystick Zn
550 LOCATE 5,6: PRINT"Met de joystick kan de zoeker (+) naar het gewenste
vak worden gediri- geerd.Als U daar na op de rode knop drukt wordt de pion geplaatst.
540 LOCATE ZS, A1: PRINT"Er is ook de mogelijkheid om
tweeën te spelen de computer (EE).
dan met blauw.
nog dit spel met z’n (Dof alleen tegen De comp.speelt
55% LOCATE 1,16:PRINT"In het laatste geval bestaat ook nogde mogeli jkhei d om de zoeker te besturen met de cu rsortoetsen alsmede de spatiebalk o p het toetsenbord (T).
56% LOCATE 1,21: PRINT"Tik dan nu Uw keuze (D,E of T) in.
578 IS=INKEY$S:IF I$=""GOTO 574 584 IF I$="E"OR I$="e"THEN CC=1
598 IF I$="D"OR I$="d"THEN CC=2:G0T0 724
64 IF I$="T"OR I$="t"THEN CC=G 618 IF CC*2 GOTO 574
624 CLS:LOCATEG, 13 PRINT "Wanneer de c omputer de tegenzetheeft berekend
dan wordt alleen dezet uitgevoerd.
658 PRINT" U kunt dan eerst rust ig bekijkenwat de consequenties van
die tegen-zet zijn.
64 FRINT'" De pionnen worden pa s gewisseldnadat U de spatiebalk
(of de rodeknop) hebt ingedrukt.
658 LOCATES, 14: PRINT"Als laatste bes taat er nu nog de mogelijkheid om d e IQ van de computerin te stellen op
èèn van de nivo's:
668 LOCATEIG, 19: PRINT" 1-25 8
678 LOCATE 5,22: FPRINT"Tik gewenste nivo in.
dan nu het
68% IS=INKEY$:IF I$=""GOTO 684 69 IG=VAL (1)
78 IF IGI OR IQ>8 GOTO 68%
Jie *
720 "+4+tt+Frameconstructiettttttttt+t 758 *
744 OPEN"GRP: "FOR OUTPUT AS#1 75%
76 778 798 78 sg
SCREEN 2,@: COLOR 1,5,4: CLS RESTORE 2278
FOR I=1i TO ZS: A$=""
FOR J=i TO 8
READ A: AS=ZAS+CHR$ (A) NEXT J SPRITES(I)=AS: NEXT I
818 LINE (22,39)-(58,184) ,8,B 820 LINE (79,39)-(86, 184) ,5,E 85g FOR I=6@ TO 188 STEP 16
84% LINE (112,1) (246,1) : NEXT BSG FOR I=112 TO 246 STEP 16 868 LINE (I,6@)-(I,188) :NEXT
87% CIRCLE(16B, 116) ,5,8:FAINT (168, 11 6) „8
"Be CIRCLE (168, 152) ‚5,8: PAINT (168,15 2)„8
898 CIRCLE(184, 116) 5,5: PAINT (184, 11 0.5 200 CIRCLE (184, 152), 5,5: PAINT (184,15 91ú „5
92ú ad 9d gag 95 g6ü 97 98d
99
CIRCLE (168,52) ‚5, 17 PAINT (168,52) PRESET (59,8)
PRINT#1 , "SCORE OTHELLO IF CC=2 THEN 960
PRESET (216,8) : PRINTHI , PRESET (112,48)
FRINT#1, "SPELER AAN ZET"
PRESET (51,48) :PRINTHI,"— —
"Ig="1
FRESET (21,58) zPRINTHI, " —60—
zPRINT#1, "
166% PRESET (51,68) ig1 FRESET (51,78) 1826 PRESET (21,88)
sPRINT#I, "—50
1PRINT#1, "
1658 PRESET(51,98) sPRINTHI," —_40
194% PRESET (51, 188): PRINTHI, "—
”
155% PRESET (S1,118):PRINT#I1, "—50 16e PRESET (51, 128) : PRINTR1 , "—
1079 PRESET (51, 158) : PRINT#1 , "—20 198 FRESET (21, 148) : PRINT#1, "—
107 PRESET (51, 158) : PRINT#1 , "—10 1100 PRESET (51, 168) : PRINT#1 , "—
1115 FRESET (51, 178) : PRINT#1 , "—00 Leg a
115G "AAtttttspelcyclustttttttt 1148 7
115 RESTORE 2520
116% FOR I=&HDGGG TO &HDG7F 117% READ B$: A=VAL ("&H"+B$) 118% FOKE I,A:NEXT
1198 E=@: D=: POKE &HDG72, IO 124% X=164: Y=481CZ=D: BEEP
121% IF E MOD2=G THEN C=8:5=1@: 2520 122% IF E MOD2=1 THEN C=5:S=2@: Zei 125% POKE &HDG7G, Z: FOKE &HDG71,S
1248 CIRCLE (X+4, Y+4) ‚5, 17 PAINT (X+4, Y +4) „1
125% PUT SPRITE 2, (X,Y) Cs 2 126% FUT SPRITE 5, (X,Y), 15,5 127% IF CC=4 GOTO 147
128% IF S=2@ AND CC<2 GOTO 147
1298 IFS=1@ ANDCCX2GTHEN G=1 ELSE Q=
g 155 IF S=20 THEN Q=2 1518 O=STICK (GO)
1520 FOR I=1 TO 15@: NEXT
1550 IF O=8 OR O=i OR O=2 THENY=Y-16 1548 IF 0=4 OR O=5 OR O=6 THENY=Y+16 155% IF O=2 OR O=5 OR 0=4 THENX=X+16 156% IF O=6 OR 0=7 OR 0=8 THENX=X-16 157% IF X>228 THEN X=228
158% IF XX116 THEN X=116 1595 IF Y>176 THEN Y=176
14 IF Y564 AND O>@ THEN Y=64 1418 PUT SPRITE 2, (X,Y).Cs 2
142% FUT SPRITE & (XY), 1545
1456 IF STRIG(G)= Ok Y=48° GOTO1 51 1445 A=(X-1GH)/1.6+(Y-48) /16
1454 FOKE &HDGSC, A 146% GOTO 451
1478 CZ=1
148% R=USR2 (6)
149% A=PEEK (&HDG6C) 1500 BEEP: BEEP
151% AF=&HDGGG+A
152% AA=PEEK (AP) ,
1558 IF AA>7 THEN 1514 1548 X=CA\1G) K 1641
155% Y=(AMOD1G) X16+48
156% PUT SPRITE 2, (X,Y),C,2 1578 PUT SPRITE 3, (X,Y),15,5 158% FOEE AP‚S:E=E+1
159% CIRCLE(X+4,Y+4) ,5,C 164 FAINT(X+4,Y+4) ,C
1618 FUT SPRITE 1, (XY), 15,1 162% IF CZ=@ THEN 1675
1658 IF CCS4 THEN 166
1648 FOR I=@ TO 1: NEXT 165% GOTO 167
166% IF STRIG(@O)=@ GOTO 1666 1678 R=USRH (5)
1684 7
1698 "+t+tt+tillegale zettttt++t
17 *
171% T=PFEEK (&HDG&D)
1728 1758 174
IF T>@& THEN D=: GOTO 1784 FOKE (&HDBGG+A) , AAr D=D+1
CIRCLE (X4+4, Y+4) „Sa Ss PAINT (X4+4, Y +4) „5
1756 176 177%
1788 179 18ggi 1814 1824 1858 1844 PEEK 1858 186%
1878 1884 1894 ELSE 1984 1914 1928 1954 194 1954 1964 1978 198%
199 2e 2420 21 2454 204 25e +48 206 257
BEEF: BEEF: BEEP: BEEP: BEEP
IF D=2 GOTO 226% ELSE 212
"ttt++tomwisselen pionnen++t++
FOR J=@ TO 7: E=PEEK (&HDG64+J) IF K>1@@ THEN K=k-256
AC=&HD GGH AHF
IF PEEK(AC) 27 THEN 185%
IF PEEK (AC)MOD2=@ THEN POKE AC, (AC) +1
NEXT J
FOR H=@ TO 7: V=PEEK (&HDG64+H) IF V>1G@ THEN V=V-256
IF PEEK (&HDS7S+H) =S THEN 198 NEXT H 195
GOTO 2128
M=V: GOSUB 2650
IF PEEK (&HDG7E+H)=1 THEN 19G@
M=2KV: GOSUE 2450
IF PEEK (&HDG7E+H)=2 THEN 1900 M=EZEkVz GOSUE 20550
IF PEEK (&HDG7E+H) =S THEN 19 M=4KV: GOSUR 2450
IF PEEK (&HDG7S+H)=4 THEN 198 M=5XV: GOSUER 2650
IF PEEK (&HDG7E+H)=5 THEN 19G@
M=6XV: GOSUR 2050 GOTO 198
FOKE (&HDGGG+AAM) „51 N=ZA+M
X= (NNI) 16413 Y=(N MOD 1) X16 CIRCLE (X+4, Y+4) ‚54, C2 PAINT (X+44, Y
+4) ,C
248 2090 21e 2116 2128 215%
214g 2158 2168 2178 218%
2198 224%
2218 222%
FLAY"S1GV1607CE2
FOR J=@ TO 24: NEXT RETURN
"Att ttttpuntentellingttttttt+t+t
R=USR1 (5)
P1=PEEK (&HDG7D) : P2=PEEK (&HDG7E) LINE (29, 40) - (53, 189) ‚5, BF
LINE (77,40) (81, 186) ‚5, EF
LINE (29, 181-2KP1) - (55, 181) „8, BF LINE(77, 181-24P2) -(B1,181) ‚5, BF
IF Pi=ú OR P2=G GOTO 226 IF F1+P2=64 GOTO 2260
IF INKEYS=CHR$(27) AND CC=5 THE
N 224 2236
2244 225%
2268 2274 2284 2290 254 251 2520 2558
GOTO 1244
CLOSEH1 : SCREENS: CLS: GOTO 486 BEEF: BEEP: BEEP: BEEF: BEEP
IF Pi>P2 GOTO 2524 IF PZ2>F1 GOTO 2556 PRESET (E1 , 24)
PRINT#1, "REMISE'"
GOTO 2464
PRESET (51,24)
PRINT#1," HEEFT MET"P1"-"P2"GEW ONNEN "
254 2554 256 ON 257 5 2584
259 8
GOTO 2596
PRESET (31, 24)
PRINT#1," HEEFT MET"P2"-"P1"GEW CIRCLE (27,28) „4,5: PAINT (27, 28) ‚
GOT0 2400
CIRCLE (27,28) ‚4,8: PAINT (27,28) ‚
24 2418 2458 242 2448 245 2460 247 248 2499 2500 252 251 253 254 255 2568 2578 2588 259 26gg 2618 262 2658 264 265 2668 267ú
Sd 1 Sag ZEG 340 SS seg 57 Saed zg 51e Siig s12e 515 S14d 5158 516
IF STRIG(@)=& GOTO 244 CLOSER1 : SCREENS: CLS
IF STRIG(G) GOTO
GOTO 2424 48
"++ subr.tekst SCREEN 2 +444
FOR I=i TO LEN(AS) x=
FSET (X+6KI+15,8KY) „4 PRINTR1,MIDS (A$,‚ I, DD
IF IMOD37=
NEXT
RETURN
"++ USRG DATA
DATA DATA DATA
"++ USRI DATA
DATA DATA DATA DATA DATA DATA
“++ USRZ DATA
DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA DATA
DD, 21,64, DE, FD, 21475. DE ZE, GG, 32,6D, DH, 22, 6E, DG z2,6F. DO, DE, GB, ZE. DH, CE 46,C2,9F:D#, 32, 7E, DO, FD 77.00, 32.7C, DH, 4F. 67. DD SELGH, ZAL GC. DH, 83, SF, 16 D5, 1A,FE,G8,CA, 1E, Di, D6 BB FA,FE, D#, ZA, 70, DG, GF 1ALED:C2: CE: D#, BC, DD: 7E B, 85, 5F,CE, BC, DI, 61, 1A FE, G8,C2, DA, DE, 26, 30, C5 66, Di, 1A,D6, #8,F2,E9, DG 79132470, DH, 26, 1E, C5, AD D1,3A,71,D#,6F, 1A, ED. C2 FE, DG, FD, 71, @@, 24, DD, 7E UBE, SF, CHE, DI, 1A, D&
D8,F2,DE,D1,7C,D6, 1E, 67 CEL AD: Dis 34,70, DG, GF, 1A ED,C2,28,D1,7C,C6, 1E, 67 Ca, 1D, D1, 26, 3C, 3As 7E, DG
&F,7C,85, 32, 7E, DG, CE, 40 CALS1, Dis 3A, 7E, DO, C6, GG FALSE, DI, DO, 14,F2, 3E, D1 C55 A0 Dis SE GD, 32, 7E, DH ZA, GF, DO, 6F SA, 7E, DH, 95 FALS1: Dis 34, 7E, DH, 32, 6F DH. FD, GE, GD, SA, 6D. DH, 85 3236D, Di, ZA, GE, DH, GF, SA 70. DÓ, 85, 32, 6E, DH, 45, CA 71;D1,DD, 23, FD, 25, C3,95 Dö; SAL 6D: D&, 87, B, CA, AF D1;3A472.D0,D6, 85, FA, AF D1,2A,6C,D#, SF, 1A, Do, 3 C2,95,D1, 3A, 6D, DH, C6, #4 3236D: D9; 1A; D6, 65, C2, Al D1;3A,6F, DD, C6, 94, 32, 6F DO, 1A,D&, 87, C2, AF, Di, SA 6D. D&, C6, BA, 22, 6D, DH, CH
Funtentelling +++
SE, 00,67, FP, 32, 7D, DE, 52 7E, DS, 16: D@, 6, DE, 58, 1A FE, As C2C>, D1,24,C5,CF
D1,FEs 14,C2, CF, Di, 2C, #4 78,FE,59,CA,D9,D1s CE, EE D1,7C,32.7D. DS, 7D, 32, 7E Dg, C9
comp-zetttttttt
16, DE, 26, 8E, 6, SE, 58, 78 52,6C, DG, 1A, CE, 47, CA, 37 D2, B&D, CD, 84, DA, BH, DS ZA 6D: DA, GA, FE, 0, CA, 27 D2, AF, ZA, 72. DE, E6, 04, ZE B7,C2, 18, D2: 3E, 5ó,C2, 18 D2: 2A; GE,DE,81,4F,3A:72 Dö, CE, 47; C2:27; D2,5A,6F DO,ED, 44,81, 4F,79,D6, G1
gi THEN ke X-222: Y=Ve1
Score berekening ++
DATA F2,2F,D2, 0E, 81,7C, 91, F2 DATA 37,D2,7E,6F, 61.04.78, FE DATA® 59, CA, 41,D2,C4, EB, Di, 70 DATA FE‚@0.C2, 5E, D2, Gé, GE, 58 DATA 1A.CB,47,CA.57:D2 78: 52 DATA &C,D&, CE, SF, D2, GA, CE, 49
DATA D2, 7D, 532,6, D#, C9 et Sprites +4tttt+
DATA D,E, 24,24, D
DATA @,24,24, 126, 126, 24,24,
298 DATA 65,36, 231, 129, 129, Zal La)
500 "++t+tVariabelentttttt+t
Ssi ?
SEZ DATA @8, 68, GB, GB, HB SEE DATA GB, fij=M 58, 8, 8 E54 DATA G8, 06, 04, 02, 02 555% DATA GZ, GZ, Da, ü6, HB
3560 DATA 08,04, 04, 00, 0
3537 DATA GG, HH, GA, DA, GE
3584 DATA GB, 02, B0, 1, G1
539 DATA G1,@1, aja DZ. 8
340 DATA GB, 02, BO, 1 , BA
3418 DATA GA, @1, GH, en ge
3420 DATA @8, 02,00, 01,14
3458 DATA 14,1, BE, Bz, 48 544 DATA @8, BZ, BH, GL, 1
545 DATA @1,@i, B, 52; ge
346@ DATA #8, 04, 4, HO, GO
3478 DATA BH, Bu, 4,04, 58 5484 DATA ü8, BE, GA, DBZ 3495 DATA BZ, GZ, DA, BE, ge
3500 DATA GB, 68, 48, 68, G8
3518 DATA Ge, Ge, ú8, De, 8 352 DATA F6, GA, FF. @1
555% DATA F5, OB, F7. Lalrd
5548 DATA GG, GD, GE, Ges, GES 355% DATA B, B, HO, aja gi 5564 DATA EN BE, B, an, es 557 DATA Bi, GE, BD, aa, Ga
EEL
Regel: 58 Regel: 390 - Regel Regel: 20 - 58 _ Regel: 400-159 Regel
Regel: 30 - 58 Regel: 410 - Regel
Regel: 40 - 58 Regel: 420 - 147 Regel
Regel: 50 - 58 Regel: 430 - Regel
Regel: 60 - 5B Regel: 440 - 63 _ Redel
Redel: 70-213 Regel: 450- 75 _ Ketel
Regel: 80-239 Regel: 460- 40 Regel
Regel: 90 - 56 Regel: 470 - Regel
Regel: 100 - 12 Regel: 480 - 151 Regel
Regel: 110 - 53 Regel: 490 - 92 Regel
Regel: 120 - 58 Regel: 500 - 238 Regel
Regel: 130 - 58 Regel: 510- 14 _ Regel Regel: 140 - 58 Regel: 520-131 Regel
Regel: 150 - 250 Regel: 530 - 136 Regel Regel: 160 - 241 Regel: 540-165 Regel
Regel: «170 - 241 Regel: 550-194 Regel
Regel: 180-228 Regel: 560-169 Reel
Regel: 190 - 49 Regel: 570 - 192 Regel
Regel: 200 - 72 Regel: 580 - 45 Regel
Regel: 240 - 121 Regel: 590 - 239 Regel Regel: ' 220 — Regel: 600 - 74 Regel
Regel: 230 - 156 Regel: 610 - 6 Regel
Regel: 240 - 4 Regel: 620-114 Regel Regel: 250 - 140 Regel: 630 — 207 Regel Regel: 260 - 100 Regel: 640 - 226 Regel:
Regel: 270 - 43 Regel: 650-235 Regel:
Regel: 280 - 157 Regel: 660 - 11 Regel:
Regel: 290 - Regel: 670-172 Regel:
Regel: 300 - 4 Regel: 680 - Regel:
Regel: 305-170 Regel: 690-218 Retel:
Regel: 310-180 Regel: 700-160 Regel:
Regel: 320-197 Regel: 710- 5 Regel:
Regel: 330 - 6 Regel: 720 - 58 _ Regel:
Regel: 340 - 9% Regel: 730 - 5 Regel:
Regel: 350 - 2 Regel: 740 - 241 Regel:
Regel: 360 - 152 Regel: 750 - 184 Regel:
Regel: 370 - 186 Regel: 760 — 140 Regel:
Regel: 380 - Regel: 770-235 Regel:
1,56,6
180 - 31 790 - 26 B00 - 255 B10 - 197 B20 - 34 B30 - 68 B40 - 136 B50 - 172 850 - 32 B70 - 239 880 - 15
B90 — 900 - A1
210 - 4 920 - 143 930 - 135 940 — 950 — 960 - 254 910 - bl 980 - 221 990 — 1000 — 241 1010 - 63 1020 - 5 1030 - B2 1040 — 249 1050 — 69 1060 -— 13 1070 - BB 1080 -— 33 1090 - 107 1100 - 53 1410 - 157 1120 - 5B 1130 - 58 1140 - 58 1150 — 190 1160 - 42
10
1170 - 100 1180 - 43 1190 — 201 1200 — 140 1210 - 190
1330 — 189 1340 — 192 1350 — 184 1360 — 197 1370 - 56 1380 - 90 1390 — 210 1400 — 120 1410 - 213 1420 - 178 1430 - 135 1440 — 133 1450 — 109 1480 — 147 1490 - 95 1500 - 186
1890 — 1431 0 - 235 1 190
0 7
1920 - 58 1930 - 145 1940 - 182 1950 — 151 1960 - 183 1970 - 152 1980 - 184 1990 — 153 2000 — 185 2010 - 154 2020 - 186 2030 - 155 2040 - 42 2050 - 170
2060 - 40
2070 - 73
2110 - 58 2120 - 5B 2130 - 58 2140 — 146
2340 - 22 2350 — 149
2360 - 225 2310 - 30 2380 - 32 2390 - 36
2570 - 108 2580 - 87 2590 - 88 2600 - 128 2610 - 104 2620 - 9%
2630 — 151 2640 - 145 2650 - 184 2660 — 102 2670 - 141 2680 — 119
2710 - 118 2780 -— 113 2790 - 138 2800 - 81 2810 — 135 2820 - 124 2830 - 128 2840 - 126 2850 — 112 2860 — 117 2870 - 136 2880 — 139 2890 — 120 2900 — 109 2910 - 99 2920 - 111 2930 - 132 2980 - 127 2950 - 58
2960 - 58
Regel:
Regel:
Regel:
Regel:
Regel:
Regel:
Regel:
Regel:
Totaal:
2970 - 58 2980 - 82 2990 - 90 3000 - 159 3010 — 137 3020 — 179 3030 — 119 3040 — 192 3050 -— 58 3060 -— 58 3070 - 5B 080 — 47 3090 — 122 3100 - 107 3110 - 115 3120 - 111
130 - 73 3140 — 113 3150 — 128 3160 — 107 3170 — 112 3180 — 114 3190 - 135 3200 - 106 3210 - 116 3220 - 115 230 -— 63 240 - 58 3250 -— 58 3260 - 5 3210 - 196 3280 -
3290 - 218 3300 - 5B 3310 -— 58 3320 - 92 3330 -— 92 3340 - 74 3350 - 74 3560 - 68 3310 -— 6B 3380 - 64 3390 -— 64 3400 - BO 3410 - BO 3420 - 68 3430 - 68 3440 - 64 3450 — 64 3450 - 68 3470 - 68 3480 - 74 3490 - 74 3500 - 92 3510 - 92 3520 - 2 3550 -— 251 3540 - 52 3550 - 52 3560 - 52 3570 - 52
41508
TOPOGRAFIE (2)
Dit nummer weer verder met de provincies
van Nederland per helicopter. Veel lezers zullen inmiddels wel ontdekt hebben dat grote stukken van de programma's gelijk zijn en dat daarom niet het gehele programma hoeft overgenomen te worden. Met het 'MERGE' commando kunnen de afwijkende stukken bij een vorige provincie worden ingevoegd. Wel moet hiermee opgepast
worden want in de onderdelen die gelijk schijnen zitten toch, zo hier en daar, kleine verschillen. Dit is ook de reden
waarom wij zelf geen 'MERGE' programma's hebben gemaakt en de complete listings afdrukken. Omdat de listings grote overeen komst vertonen en om niet het hele blad met vrijwel gelijke programma's te vullen blijven verder de controle tellingen achterwege. Voor de vaste stukken geldt uiteraard dezelfde telling als bij de vorige provincies.Succes!
DRENTHE
Beeldscherm: WIDTH 56
*MARIAL COMPUTING & MSX GIDS KEYOFF
GOSURB 1606 GOTO 5445
‘Veranderd voor DRENTE door A.Vuij
* HOOFDLUS
18 SOUND @,@:S0UND 1,4:S0UND &, 24 2% SOUND 7,&R1111@11@:S0UND 8, 16
50 SOUND 12,5:S0UND 11,5@:S0UND 15,1 49 CO=STICK (EE)
50 IF CO=@ THEN 156
6 ON CO GOTO 74,8%, 98, 180, 110, 120, 1 30, 140
70 YA=YA-E:G0T0 156
BIJ XA=XA+E:YA=YA-E:GOTD 159 9 XA=XA+5:G0TO 15
100 XA=XA+Er YA=YA+E:GOTO 150 118 YA=YA+5:G0T0 15%
120 XA=XA-E1YA=YA+E:GOTO 156 150 XA=XA-5:G0T0 159
140 XA=XA-Er VA=YA-5:G0TO 150
15% IF TIME>=3000 THEN LINE(17, 178) — (255,188),7,BF:GOTO SHH
168 IF TIME>250@ THEN AA=9 178 TI=TIMEX. 48535
188 LINE(TI, 189) (TI, 191) , AA
266 FUT SPRITE 1, (XA-4, YA=4) 15 220 PUT SPRITE 1, (XA-4,YA-4) 15 24@ FUT SPRITE 1, (XA-4,YA-4) , 15,
26G IF ABS (XA-X1)Z11 AND ABS (YA-Y1 )Zil THEN CIRCLE (X1,Y1) 42,7: PAINT (X 1,Y1),71CIRCLE (X1,Y1) 42, 43 PAINT (X1, Yij,4
284 IF AES (XA-X1)45 AND ABS (YA-Y1)
<5 THEN GOSUR 160 ze GOTO 49
998 …
999 * PLAATS GEVONDEN 1888 CUR=TIME
161% LINE (17,178)-(255, 188) ‚7, EF 1920 FOR G=# TO 7:COLOR „6: NEXT
1636 SC=5C+25
OON
ARJ
1649 LINE(159, 21) -(248,29) ‚14, BF 1950 PSET (152,22), 14
1959 COLOR 1:PRINT#1, "SCORE: "3 USING"
Bed un wr; SC
1978 AP=APeI:IF APSB THEN 5000 1999 * B PLAATSEN GEVONDEN
2999 SOUND 7,&B11111999
2019 PLAY"T17GV1102LACLEDELAFGL2F. ",
“T170V1205L 2C.L404BAGG" ,"R"
2620 FOR F=i TO 10G:FOR G=i TO 7 2930 COLOR, , G: NEXT: NEXT
204% BO=INT{ (3000-CUR) /50)
2945 SOUND 13,8:S0UND 12,2:S0UND 1,4 SOUND 7, &E111111G: SOUND B, 16
2050 FOR F=i TO BO SC=5C+1 99
LINE (159,21) - (248,29) ‚14, BF PSET (152,22), 14: COLOR 1
PRINT#I, “SCORE: "zUSING "#tenen”
NEXT F
SOUND 8,9
LINE (9,189)-(255,191),7,BF NIV=NIV+1: IF NIV>6 THEN 5909 GOSUB 63040
2999 * PLAATS KIEZEN
IFNIV=@THENRESTORE 4000 IFNIV=1THENRESTORE4G 1 4 IFNIV=2THENRESTORE 4020 IFNIV=STHENRESTORE 4922 IFNIV=4THENRESTORE 4050
IENIV=STHENRESTORE4G4G IFNIV=bTHENRESTORE4GSG PNR=INT (RND (-T IME) «8) US=STR$ (PNR)
FOR F=@ TO PNR READ A$,X1,Y1
NEXT F
IF INSTR(BS,US) < >OTHENSOGG B$=B$+U$
Xi=X1/1.3+29
PSET(17,178),7: COLOR 1
PRINT#1, "VLIEG NAAR: "3 A$
TIME=CUR GOTO 19
3999 * DATAREGELS MET PLAATSEN
DATA ASSEN, 135, 74, HOOGEVEEN, 125
„141,COEVORDEN, 164, 154, EMMEN, 187, 120
"MEPPEL, 83, 149, SCHOONEBEEK, 184, 152,5 MILDE, 129,87, ZUIDLAREN, 152, 48
ago1 *
401 DATA NIEUW-EUINEN, 199,81, BEILEN 130, 108, DWINGELO, 107, 1 14 ,NIEUW-AMST ERDAM, 182, 14%, ROLDE, 148,75, FREDERIKS OORD, 81, 114,WESTERBORK, 143, 199, SCHOO
NOORD, 184, 119
agi1 }
4020 DATA WIJSTER, 132, 129, VEENHUIZEN
‚112,63, KLAZIENAVEEN, 291, 136, RUINEN, 197, 131,NIEUW-WEERDINGE, 291, 194, RODE N, 114, 39, GIETEN, 164,79, ODOORN, 189, 19
3 4021 »
4922 DATA BORGER, 169,89, EELDE, 134, 39
„ERIKA, 192, 139, VRIES, 136,54, ANLO, 154
"60, EMMERCOMPASCUUM, 298, 1 16,EXLO; 181 796, HAVELTE, 89, 139
5038 DATA VALTERMOND, 195,98, HOOGHALE N, 132,91, DIEVER, 99, 199, WITTEVEEN, 150
„129, OOSTERHESSELEN, 162, 133, PATERSWO LDE, 135, 35, HOLLANDSCHE-VELD, 136, 146,
DALEN, 157, 145
5
4848 DATA ZUIDWOLDE, 118, 153, NORG, 1 20 57, TYNAARLO, 142, 53, GROLLO, 152, 87,RO SWINKEL, 92, 144, ZWEELO, 163, 123, NIEUW- SCHOONEBEEK, 198, 155, SLEEN, 175, 125
4041
4U5E DATA ZWINDEREN, 151,141,GEES, 156
‚134, EEXT, 168, 67 ‚ NIEUW-DORDRECHT , 194
‚ 138, GASSELTENIJVEEN, 175, 72, RUINÈRWO
LD,95,144,ELP, 158, 192, SCHOONLO, 169, 9 5 4998 *
4999 * EINDE SPEL
500 FOR F=1 TO 3:PUT SPRITE 1, (299, 290) ,7,F: NEXT
IF NIV>6 GOTO 5929
5018 LINE (93,119)-(164,120) ‚14, BF PSET (96, 112), 15:PRINT #1,"TIJD
SOUND 1,@:SOUND 9,@: SOUND 7,&E1 1111119
5025 FOR G=1 TO 7:S0UND B,15-G:FOR F
=179 TO 255:SOUND G,F: COLOR ‚‚G1NEXT
:NEXT
5933 SOUND 8,
5035 LINE (90,11) -(164,120) ‚4, BF
LINE (@, 189) -(255, 191) „7, BF
IF SC>HS THEN HS=SC SC=i NIV=g
GOSUR 63949
XA=145: YA=10D GOTO &
5999 * _INTRODUCTIE-TUNE SOUND 7,&B11111999 FOR F=1 TO 2
6918 PLAY *T178V13","T178V12", 19" "T17GV 6929 C$= "OSLACEFEDCO4BOSCL 2DDL4CEFE DCCO4BOSL 2CC"
6040 D$= "O4L4EGAGB. LBABGOSL4CO4L 2BE OSL 4CO4GAGBAAGL ZEE"
6068 E$= "O4L4CCFCGCGAL 266L4CCFCGAFG
8 Dh
6190 PLAY C$,D$,E$
6129 C$= "OSL4DCO4BOSCDEL 2DL 4DCO4EBOS CDEL 2DL 4CEFEDCCO4BOSL2CC"
614 D$= "O4L4ROSCO4G. LBAL4BOSCOA4L 2E L4B05CO4G. LBAL 4B0SCO4L 2B0SL 4CO4GAGBA AGLZEE"
616% E$= "O4L4GAGCGCL 26L 4GCGCGCL 26L 4 CCFCGAFGL2CC"
6200 PLAY C$,D$,E$
630D NEXT F 659% RETURN
TITELPAGINA 19599 SCREEN 2,9,
19949 COLOR 15,4,4:CLS
19969 OPEN"GRP:" FOR OUTPUT AS#1 19989 RESTORE 19459
19993 SOUND1,9: SOUND1 3, B: SOUND12, 5: 5 OUND7 ,&B1111@11@%: SOUNDB, 16
19199 FOR F=62.5 TO 187,5 STEP 25 19129 LINE (125,5) -(F, 25) ,7
19149 CIRCLE STEP (4,9) „9,7 19160 READ A$
19180 PSET (F-2, 30) „4
16198 COLOR 7:PRINT#I,A$
10200 NEXT F
14229 FOR F=25 TO 225 STEP 25 19240 LINE(125,45) -(F,70) „9
19269 CIRCLE STEP(9,9) „9,9 19289 READ A$
19399 PSET(F-2,75) ‚4
19319 COLOR 9:PRINT#1,A$
19529 NEXT F
19349 FOR F=87.5 TO 167.5 STEP 25
18564 18258 1405 1842 184 185440 18450 18455 1846 et dd
LINE (125,92) (F, ct hk CIRCLE STÊP(9,9) 49. 11
READ A&
PSET (F-2, 120) „4
COLOR 11:PRINT#1,A$
NEXT F
DATA A‚L,E‚E‚ Ra T4 Cs 0. Ms PU DATA T.I.N,G:1,9,8,6
PSET (66, 148) ;4
COLOR 14: FRINT#I, "
1480 PSET (25, 165) „4 18485 COLOR 1: PRINTH#1,
HELICOPTER"
18490 PSET(95,178) ,4
18495 COLOR 14:PRINTBI, " (C)
— presenteer
DRENTE PER 1986"
18498 FOR F=5GGTOGSTERP-1: SOUNDB, F/ 2 sNEXT
185 FOR F=i TO 15@G: NEXT 18999 * INSTRUCTIES
1185 SCREEN @ 11828 WIDTH 57
11448 COLOR 1,5,5:CLS
11842 LOCATEA, 1G:PRINT"WIL JE INSTRU KTIES? IAN/)
11844 I&=INKEY$: IFIS=""THENI1G44
11446 IFI$="J"ORIS="j"THENI 1GAGELSEI FI$="N"ORIË="n"THENGEGGOGELSEL 1444
11865 CLS:PRINT" DRENTE PER HELIKOPF TER"
11885 LOCATE 4,4: PRINT DIT SREL 18 HET
JS LEREN VAN PLAATS- E PROVINCIE DRENTE. "
1114 LOCATE 2,8: PRINT
helicopter naar de gde plaatsen voordat
is. Houd de tijdbalk in het oog!"
11125 LOCATE 2, 15:PRINT"Nadat de ach tste plaats bereikt is, kom je
op een hoger niveau.
11145 LOCATE 12,17: PRINT"VEEL SUCCES
TE NRA
“HET DOEL VAN SPELENDERWI
NAMEN IN D
"Vlieg met je acht gevraa
de tijd om dus goed
1116 LOCATE 4,49: PFRINT"Druk na het
tekenen van de kaart:
— spatieb
alk voor toetsen — vuurkn
op voor joystick 1"
11185 GOSUR 60
GEEA SCREEN2, @, Gs COLOR7, 7,7: CLS GEDHZ Xb"
GEEA RESTORE 65004
&EGG4 DATA @,9B,54,4, 32, 108,70, 0, 24, 24,24, 2851, Zei, 24,24,24. ö, 78, 108, 52,4
‚54, 98, ú
bzdös FOR Fet TO E:FOR G=1 To 8 Sb READ X
6EBGDT7 XE EHCHRE (CX) GEEGDB NEXT G
65609 SPRITES(F)=X$
SOI Xe"
SOI NEXT F
&E817 RESTORE 65026
&s418 COLOR 4
&EH19 Xi=AlüsYi=l6 E12 READ X2, YZ
6SB21 LINE(CX1/1.E+20, YI) -(X2/1. 5420, va)
GEH2E GEGZE Z024 6EG25
SWAP X1,X2:5WAP Y1l,YZ ON ERROR GOTO 62025
GOT SEG
FAINT (14, 1105) ,4
6EE26 DATA 215, 152, 213,115,215, 149,2 15, 198, 215, 100, 204, 100, 210,90, 205 ‚ae
„158,41, 145,45, 140,37, 136,56, 137,52, 155, 52
12
65427 DATA 129,25,125,24, 125,22, 128,
| 21,115,26. 115,27, 112, Ze, 110,29, 118,5
3,155, 40, 19 de, 56
63028 DATA 185,65, 115,86, 118,90, 101, 95,97,95, 90, 9284 101,72, 110,84: 125.
78, 155,72, 136,79, 151,82, 154,84, 155,8 7.152
65029 DATA 88, 154,90, 153,90, 155,95, 1 54,95, 157,98, 156,99, 157, 104,155, 104,
158, 116,165, 114, 169, 116, 167, 118, 167,
119, 165, 124, 168
6305 DATA 125, 166.134, 167.123, 160, 1 37. 155, 147, 1550160, 157 162, 161, 166,1 57,17, 158172, 156: 176, 157017731561 90, 156, 195, 158, 200: 156, 2105 160
6504 AP=O: CUR=Ó1 XÀ=1451 Biz" n VALLGE: AA=1:
6506@ COLOR „7
63062 LINE(15Ö,5)- (248,13) „14, EF
63D6E FSET(152,6): COLOR 12PRINTHI,"N IVEAU: "; USING" BRB; NIV
63065 LINE(150,21) - (248,29) „14, BF 65067 PSET (152122) „14
65069 COLOR 1: PRINTHI, "SCORE: "USING nERRRRR SC
62070 LINE(15, 69) (75,89) „14, BF: FSET (17,70) ‚14: PRINT#1 , "HOOGSTE"
62072 PSET (17,86) „14: COLOR 6: PRINTH1
„USING" BEHEERD 7 HS: COLOR 1
65075 LINE(7, 5) (60,15), 14, EF: PSET (B 14) „14: PRINT#1, "DRENTE"
63075 PSET (17, 178) „7: PRINT#1, "DRUK 5 PAT LEBALK/VUURENOP:
6308 IF STRIG(G)=-1 THEN EE=ü ELSE IF STRIG(1)=-1 THEN EE=1 ELSE 63089 6209H LINE(17, 178) -(255, 188) „7, EF 62180 RETURN
GEZEGD "MET DANK AAN RICHARD ALTENEUR EN ZIJN PROGRAMMA TOPOOV
5.45, 142,52, 98, DE, 65E 1
GELDERLAND
Mare VUIJK EEYOF
GOSUE 1500 GOTO Zeg
COEVORDEN 1986
* HOOFDLUS
S SOUND @, 4: SOUND 1,4:S0UND 6,24 5 SOUND 7, ERIS 1Ë: SOUND 8, i6
S SOUND 15,3: SOUND 11,5@: SOUND 15.1