• No results found

Vb* c/e rec/ac/j'e. Verenigingsblad voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Verschijnt zeven keer per jaar. Jaargang 6. Nummer 5 ISSN:

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Vb* c/e rec/ac/j'e. Verenigingsblad voor jongeren van 12 tot 16 jaar. Verschijnt zeven keer per jaar. Jaargang 6. Nummer 5 ISSN:"

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

Verenigingsblad voor jongeren van 12 tot 16 jaar

Verschijnt zeven keer per jaar Jaargang 6

Nummer 5 ISSN:1568-8844

Redactie:

A. Heijboer (voorzitter) J. Hoekman

A.P.A. Overbeeke (eindredactie) D. Rosbergen

C.M. Simons - De Putter M. Smits

W. Veldhoen J.W.M. van Weelden

Abonnementen:

Particulieren: € 11,50

Leidinggevenden van aangesloten verenigingen gratis.

Abonnementen kunnen alleen aan het einde van een jaargang worden beëindigd. Het bericht moet dan voor 1 augustus binnen zijn.

Vormgeving en druk:

Crezée Meerkerk b.v.

J té 'J Z j W J I j J O ,J D

OKREPOHMER t'DK OBMIÏENTBM

Houttuinlaan 7- 3447 GM Woerden Postbus 79 - 3440 AB Woerden T (0348) - 48 99 48 F (0348) - 48 34 66

E info@jbgg.nl I www.jbgg.nl

Vb* c/e rec/ac/j'e

Toen een herbergier een rondreizende klompenmaker vroeg waar de reis naar toe was, antwoordde deze:

"Naar de hemel, en onderweg maak ik klompen."

Deze gebeurtenis speelde zich een aantal eeuwen geleden af. Toch laat het antwoord van deze klom- penmaker zien, dat het leven een reis is. Begonnen bij je geboorte en eindigend bij het moment van je sterven. In deze Treffer gaan we in op de woestijnreis, van Egypte naar het beloofde land. Alle Israëlieten zijn door de Rode Zee gegaan, maar ze zijn niet allemaal behouden in Kanaan aangekomen. Deze woestijnreis laat de reis van het leven zien. Jij bent op reis naar de rechterstoel van God. Zul je Hem daar ontmoeten als je Rechter of als je Redder? Je kunt alleen behouden in het hemelse Kanaan ingaan als je de Heere Jezus in dit leven hebt leren kennen als je Zaligmaker. Gebruik je kaart en kompas (de Bijbel) goed tijdens de reis. De Heere wil dat gebruiken om de richting te wijzen naar het beloofde land.

Inhoud

Intro 3 Water in de woestijn 4

Brood in de woestijn 5 Gods wet in de woestijn 6 Gods volk in de woestijn 8 Gods trouw in de woestijn 9 Het einde van de woestijnreis 10

Bijbelstudie 11

Even puzzelen 12

(3)

INTRO

Pesach avond. Het is ongewoon rustig in een joodse wijk in Jeruzalem. De meeste mensen zijn binnen. In een van de huizen zit een joods gezin rondom de gedekte tafel. Deze avond wordt er een heel oud feest gevierd: het Pesach.

Moeder heeft alles klaargemaakt voor de maaltijd. Vader drinkt als eerste uit de beker met wijn en daarna gaat de beker rond. ledereen drinkt

srden gedoopt in een bittere t koeken gebakken. Ze heeft ngedaan. Daardoor zijn de at gebleven. Het zijn onge-

koeken.

de Pesachtafel staat het 'lees van een lam. De on- gezuurde koeken worden

samen met het lamsvlees en de bittere kruiden ge- geten. Vader laat voor de tweede keer de beker met wijn rondgaan. Dan stelt

;vi, de jongste zoon de be- igrijke vraag van het feest:

2r wat is de betekenis van ach?" Vader vertelt: "Dit

belangrijkste feest van ons n het- elk jaar vieren. We n de verlossing uit Egypte.

1 alle Israëlieten een lam slachten. Het bloed moest aan de zijposten en de bovendorpel gestreken worden. In die nacht ging de verderfengel door Egypte. Als er bloed aan de deur zat, ging hij voorbij. Pesach betekent: voorbijgaan."

Stil luistert het hele gezin naar de woorden van vader. Elk jaar horen ze deze geschiedenis.

Het is een opdracht van de Heere om het telkens weer aan de kinderen te vertellen.

(4)

Exodus 1 5 : 2 2 - 2 7 )

Na de nacht van het Pesach begint de reis naar Kanaan. De Heere maakt een pad door de Schelfzee (= de Rode Zee). Farao en zijn leger verdrinken. Aan de oever de Schelfzee zingt het volk Israël: De HEERE is mijn kracht en lied, en Hij is mij tot heil geweest. Mirjam neemt een trommel en samen met de vrouwen zingt ze het refrein: "Zingt de HEERE want Hij is hogelijk verheven!"

De reis gaat verder. De wolkkolom wijst hen de weg in de woestijn Sur. Drie dagen trekken ze door de woestijn. Zand, rotsen, een verzengende hitte. Drie dagen zonder water. Op de derde dag zien ze iets glanzen in de verte. "Water, water! wordt er geroepen." Wat een teleurstelling, wanneer ze merken dat ze het water niet kunnen drinken. Het is bitter. Boze woorden worden er geroepen naar Mozes: Wat zullen wij drinken? Heel het volk moppert, één is er die bidt: Mozes. De Heere wijst Mozes een hout en dat werpt hij in het water.

Er gebeurt een groot wonder: het water wordt zoet.

Rafidim Exodus 1 7 : 1 - 7

J

De wolkkolom gaat hen voor. Het is een lange tocht door de woestijn Sin. Ineens zien ze een grote vlakte met daarachter de berg Horeb. Daar stopt de wolkkolom. Ze zetten hun tenten neer. Weer is er nergens water te vinden. Het volk staat met gebalde vuisten voor Mozes. "Geef ons water!" roepen ze. Mozes begrijpt het volk niet. Waarom kom je naar mij? Waarom verzoek je de Heere? Het volk wordt steeds bozer, ze willen Mozes stenigen.

Mozes roept tot de Heere: Heere, wat moet ik doen? De Heere antwoordt: "Mozes, ga naar de rots. Daar zal Ik ook zijn. Sla met uw staf op de rots en Ik zal water geven!"

Water in de Bijbel. Het volk Israël had bij Mara en Rafidim dorst. Dorst betekent in de Bijbel ook weieens iets anders.

Door de zonde is er een zondig verlangen (dorst) in ons leven gekomen.

1. Waar kun je in je leven naar verlangen?

2. Als de Heere je leven vernieuwt, dan ga je een andere dorst kennen. Waar ga je dan naar dorsten?(Psatm 42:1) 3. Wat roept de Heere (ezus uit op het Loofhuttenfeest?

(Johannes 7:37) Wat heeft dit te maken met het lessen van de dorst?

In de hemel zal er een zuivere rivier van water des levens zijn. Daar zal geen dorst meer zijn. Gods kinderen zullen eeuwig mogen drinken

(5)

[DU WCBESÏÏIIJN

( Exodus 16 J

Jizhar en Machri zijn twee jongens van het volk Israël. Ze reizen mee door de woestijn Sin.

Het is een maand geleden dat ze uit Egypte vertrokken zijn. Op een morgen vertelt Jizhar aan Machri dat hij niet gegeten heeft.

"Bij ons is het brood ook al bijna op," antwoordt Machri somber. Om hen heen horen de twee jongens meer mensen over eten praten. "Wij hebben ook niets meer," roept een vrouw. "Hoe moeten we hier aan eten komen?" zegt iemand. Vertwij- feld kijken de mensen om zich heen.

"We gaan het aan Mozes vragen,"

roept een man. Machri en Jizhar gaan ook mee naar Mozes. Ze horen het volk boos roepen: "Mozes waarom heeft u ons uit Egypte geleid? In Egypte hadden we genoeg eten. Hier sterven we straks van de honger."

Mozes wordt niet bang van het boze volk, hij vraagt de Heere om raad. De

Heere stuurt geen vuur naar de aarde om het volk te straffen, onverdiend

zal Hij brood uit de hemel doen regenen. Het volk moet wel weten dat de Heere hun on- tevreden mopperen gehoord heeft. In de wolkkolom komt een felle brandende gloed. Het is de heerlijkheid van de Heere. Hij is een heilig God. Jizhar en Machri schrikken. Ze kijken vol ontzag naar de wolkkolom. Beschaamd buigen ze hun hoofd.

De volgende morgen. "Jizhar, kom eens naar buiten!" Opgewonden klinkt Machri's stem.

Als Jizhar buiten komt, kijkt hij om zich heen. De zon is opgegaan en tussen de tenten lig- gen kleine korreltjes. Ze glinsteren als edelstenen. "Wat is dat," zegt Jizhar verbaasd. "Dit is het brood van de Heere," zegt Machri eerbiedig.

Lees Exodus 16 :19-21. Het volk mocht het manna niet bewaren tot de volgende morgen. De Heere wil dat ze elke dag afhankelijk van Hem zouden leven. Dat wil Hij nu nog. Hij leert ons bidden: Geef ons elke dag ons dagelijks brood. Wat betekent

dit voor jou?

Het Manna is een beeld van Christus.

Lees Johannes 6 : 30 - 35.

Waarom noemt de Heere Jezus zich het Brood des Levens?

(6)

rnmwi

C Exodus 1 9

Kijk Jizhar daar gaat Mozes!

Jizhar kijkt in de richting die Machri hem wijst. Hij ziet dat Mozes helemaal alleen de berg Horeb beklimt.

Waarom zou Mozes naar boven klimmen?

De twee vrienden weten het niet. De volgende dag komt Mozes naar beneden. De Heere heeft met hem ge- sproken op de berg. Bij deze berg gaat er iets belangrijks gebeuren: God gaat een ver-

bond met het volk sluiten. De Heere belooft: Als het volk naar Mij luistert, dan zullen ze Mijn volk zijn. Weer moet Mozes de rotsberg opklimmen. Op de berg hoort hij hoe de Heere zal spreken. "Ik zal tot u komen in een dikke wolk." Het volk moet, als de Heere spreekt, aan de voet van de berg gaan staan. Niemand mag de berg aanraken. Er moeten palen om de berg worden gezet. Het volk moet zich voorbereiden om de Heere te ontmoeten. Ze moeten zich heiligen.

Het volk moet zich heiligen voordat de Heere gaat spreken.

Hoe moeten wij ons heiligen (= voorbereiden) als we naar de kerk gaan?

Exodus 2 0

3

Het is drie dagen later. Als Machri zijn tent uitkomt, ziet hij het al. Er hangt een dikke donkere wolk boven de berg Horeb. Machri loopt naar de tent van zijn vriend. Plotseling klinkt er een schelle toon. Het is alsof e r o p een bazuin wordt geblazen. De twee vrienden kijken elkaar aan.

Dit is het teken kennen ze. Uit de donkere wolk komen bliksemstralen. Het geluid van zwaar onweer rolt over de vlakte. Ze zien dat Mozes naar de rokende berg toeloopt. Alle mensen volgen hem. Ook jizhar en Machri. Aan de voet van de berg blijft het volk staan. Niemand durft te praten.

Ze kijken vol ontzag naar de berg. "Kijk eens!" Zachtjes stoot Jizhar zijn vriend aan. De berg begint te beven. Boven op de top zien ze een helder vuur. Grote rookwolken verduisteren de lucht. Nog een keer zegt de Heere tot Mozes dat niemand de berg mag aanraken. Dan klinkt de stem van de Heere over de vlakte. De Heere spreekt Zelf tot Zijn volk: "Ik ben de HEERE, uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid heb."

(7)

Het is zondagmorgen. Je zit in de kerk.

De dienst is net begonnen. De ouder- ling zegt: "Eerst luisteren we naar Gods heilige wet. Toen sprak God al deze woorden..." Hoe luister jij naar de wet van de Heere?

Aandachtig of hoor je het niet eens?

De Tien Geboden zijn ook nu nog belangrijk. De Heilige Geest gebruikt de wet om je iets te laten zien. De wet is een spiegel.

3-

Wat zie je als je in die spiegel kijkt?

(Lees ook vraag 3 van de Heidelbergse Catechismus)

Misschien denk jij als je in de kerk de wet hoort voorlezen: ik heb nog nooit gestolen, een beeld aangebeden, iemand vermoord ...

dus het valt wel mee met mij. Maar de Heere kijkt dieper. Hij kijkt in de verborgen hoeken van je hart. Ook onze zondige verlangens zijn zonde.

Lees de 10 geboden en schrijf bij elk gebod op hoe je kunt zondigen met je gedachten.

In Lukas 5:31 staat dat de wet een tucht- meester is tot Christus. Wat bedoelt de Heere Jezus met deze woorden?

Wat is het belangrijkste gebod?

(zie ook Mattheüs 22 : 37-40)

Stelling

u ft Mo finrk wet voor Zijn kinderen

De Heere jezus heeft de Gods wei . ^

meer belangrijk voor je.

Ben je het met deze stelling eens of niet mee e e n , Leg je antwoord uit.

Je hebt bloed nodig

Als je Gods kind mag zijn, krijg je een verlangen om naar de geboden van de Heere te leven.

Toch kom je erachter dat je dat uit jezelf nooit kunt. De Heilige Geest laat je steeds meer zien dat je elke dag de wet van de Heere overtreedt. Je hebt bloed nodig! Het bloed van de Heere Jezus kan je wassen van al je zonden Het volk Israël moet ook leren dat ze bloed nodig hebben. Mozes moet de wet nog een keer voorlezen.

Plechtig zegt het volk:"/4/ wat de Heere gesproken heeft, zullen wij doen en gehoorza- men." Mozes brengt een offer.

Hij sprengt het bloed over het altaar en het volk met de woorden: "Dit is het Bloed des j Verbonds."

(8)

M [DU OTlMKi

Elke dag kijken Jizhar en Machri naar de berg. Rond de top van de berg hangt nog de zwarte wolk. Het is nu al drie weken geleden dat Mozes omhoog is geklommen. Waarom duurt het zo- lang voordat hij terug komt? Het volk wordt ongerust. Wat is er met Mozes gebeurd op de berg?

De mensen gaan naar Aaron. "Maak voor ons een beeld van de Heere. We willen net als andere volken onze God zien," roepen ze. Aaron durft niet tegen het volk in te gaan. "Breng je gouden sieraden maar bij mij," zegt hij. De sieraden komen er. Het gouden kalf wordt gemaakt. Morgen is er een feest voor de Heere, vertellen de mensen tegen elkaar.

De volgende morgen. Opgewonden rennen Jizhar en Machri door het zand. Bij het kalf is een altaar gemaakt. Er worden offers gebracht. De jongens kijken ernaar. Nu kunnen wij onze God ook zien fluistert Machri. Er zijn vrouwen die op luiten spelen en er wordt gedanst. Wat een mooi feest!

ï. Waarom is het maken van een gouden kalf zo erg? Ze wilden toch de Heere dienen?

2. Mogen wij helemaal geen beelden maken?(Zie vraag 97 en 98 van de Heidelbergse Catechismus)

3. Wij zullen ons niet zo snel buigen voor een beeld. Toch hebben wij vaak verkeerde denk- beelden van de Heere. Geef eens een voorbeeld

Numerl 21:1-6

Het is bijna veertig jaar later. Voor de tweede keer is het volk dichtbij Kanaan gekomen.

De kortste weg naar Kanaën is door het land Edom. De koning van Edom weigert het volk door zijn land te laten trekken. Het volk moet nu een grote omweg maken dwars door de woestijn. Het water raakt op. Ze gaan naar Mozes en klagend zeggen ze: "We hebben geen water en we zijn het manna zat." Dat laat de Heere niet ongestraft. Hij zendt vurige slangen onder het volk. Velen sterven na een slangebeet. Het volk belijdt hun zonde en smeekt om redding.

Het volk murmureerde tegen God.

4. Wat is murmureren?

5. Doe jij dat ook weieens? Kun je een voorbeeld geven?

6. Wij zijn ook dodelijk gebeten door de slang. Wat wordt daarmee bedoeld? Hoe merk je dat thuis, op schoot, in de kerk en met je vrienden?

(9)

r E x o d u s 3 2 ~ J

Twee stenen tafelen. Gods vinger schrijft de tien woorden van het verbond in het steen. Mozes draagt ze de berg af. in het zonlicht schittert het kalf. Het volk heeft het verbond verbroken! De tafels vallen op de grond. Ze breken. Het kalf wordt verbrand, vermaald, gestrooid en gedronken.

Verschillende keren klimt Mozes op naar de Heere. Hij bidt, smeekt, en pleit voor het volk. Heere spaar het volk, delg mij uit uw boek, denk aan Uw verbond. De Heere verhoort. Ik zal het volk in Kanaan brengen, maar Ik ga Zelf niet mee. Een engel zal de weg wijzen. Voor de laatste keer klimt Mozes op. Heere als U niet meegaat, dan durf ik niet verder te reizen. De Heere belooft: Ik zal meegaan. Mozes moet nieuwe stenen tafels maken. De Heere schrijft weer Zijn woorden erop en het Verbond is hersteld

Het volk Israël staat bekend om zijn mopperen in de woestijn. Toch is de Heere lankmoedig en genadig. Dat is de Heere over ons ook.

1. Wat betekent dat? Kun je voorbeelden geven uit je eigen leven?

2. Waarom is de Heere zo lankmoedig over ons?

(Romeinen 2:4) Lees Johannes 3:14,15 3. Hoe wordt de Heere Jezus

verhoogd?

4. Wat is dat 'in Hem geloven'?

Wij hebben gezondigd!

Vraag of de Heere de slangen wegneemt, zo smeekt het volk Mozes bidt voor het volk.

Wat een wonder...de Heere verhoort. Hij neemt de slangen niet weg. Mozes moet een koperen slang maken. Die slang maakt hij vast aan een stang.

Zo kan iedereen hem zien.

Wie naar de slang kijkt, wordt genezen!

(10)

HET EINDE

WAM DE W0E8TIJNKEIS

Er trekken boodschappers van Jozua door het tentenkamp van Israël. "Heiligt u, want morgen zal de HEERE een groot wonder doen!" De ark zal voorop gaan. Let goed op de ark.

Het volk heeft de tenten opgeslagen dichtbij Kanaan. Ze horen het bruisen van de rivier de Jordaan. In deze tijd van het jaar is de rivier breed en diep. Hij stroomt wild en snel. De volgende morgen pakken de priesters de ark en tillen hem hoog op. Het hele volk kan de ark zien. De priesters lopen naar het water. Op een afstand volgt het volk. De priesters blijven niet staan aan de oever van de jordaan. Met de ark hoog op hun schouders lopen ze het water in. De woeste wildstromende rivier staat in één keer stil. Aan de ene kant verrijst een muur van water, aan de andere kant stroomt het water weg. Er komt een breed pad. Middenin de droge rivierbedding bijven de priesters staan met de ark. Vol eerbied en ontzag kijkt het volk toe. Als de priesters blijven staan volgt het volk. Jozua kiest uit elke stam een man. Zij halen een steen uit de rivier.

Aan de oever stapelen ze de stenen op. Op de plek waar de priesters staan worden ook twaalf stenen opgestapeld, ledereen komt veilig aan de overkant. De priesters met de ark klimmen op het droge. Dan stort de muur van water in. Van het pad is niets meer te zien. Toch wel boven het snelstomende water zien we de stenen. Nooit mag Israël het vergeten.

Het is jaren later, Jozua is gestorven en het volk woont in het beloofde land. Jizhar loopt met zijn zoon langs de Jordaan. Opeens zien ze een stapel stenen staan. "Vader wat betekenen deze stenen?" Jizhar staat stil en vertelt het wonder van de Jordaan.

ï. Het volk moest de ark volgen. Van Wie is de Ark een voorbeeld? (Openbaringen u : 19) 2. Als de kinderen van de Heere gaan sterven, dan wordt er wel eens gezegd: De Ark is in

de Jordaan. Kun je uitleggen wat dit betekent?

3. Jozua laat een gedenkteken van stenen maken bij de Jordaan. Waarom? Ook in jouw le- ven zijn belangrijke dingen gebeurd. Welke en waarom moet je er nog vaak aan denken?

(11)

In verschillende psalmen kun je lezen over Gods trouwe leiding in de woestijn. De Heere wil dat de vaders de wonderen van Hem zullen vertellen aan de hun kinderen,

ï. Welke wonderen gebeurden in de woestijn?

2. Waarom is het zo belangrijk dat de wonderen doorverteld werden?( Psalm 78 : 6 en 7)

Psalm 105: "Maak Zijn daden bekend onder de volken. Psalmzingt Hem, spreekt aandachtelijk van al Zijn wonderen."

3. Wat is het grote doel wat de Heere voor ogen heeft met Zijn wonderen?

4. Lees psalm 105 : 4 en 45. Geldt dit ook voor ons?

Paulus spreekt in de brief aan de gemeente van Korinthe over de woestijnreis. In 1 Korinthe 10 : 1 gaat het over de doortocht door de Rode Zee. In ons Doopformulier lezen we dat dit een voorbeeld van de Doop is.

5. De Rode Zee maakt scheiding tussen Gods volk en de Egyptenaren. Hoe maakt de Doop scheiding?

6. Wat lees je over het volk dat door de Rode Zee getrokken is in vers 5. Waarom is dit een waarschu- wing voor ons?

In 1 Korinthe 10 : 3 en 4 lees je over de geestelijke spijs en drank.

7. Aan welk sacrament moet je denken en waarom?

8. De Steenrots was Christus. Waarom wordt Christus een Steenrots genoemd?

Paulus schrijft over het zondigen van het volk Israël. Hij doet dit om ons te waarschuwen, (vers 11)

9. Waarvoor worden wij gewaarschuwd?

Heden, indien gij Zijn stem hoort, zo verhardt uw harten niet. (Hebreen 3 : 7 en 8) 10. Hoe heeft het volk Israël het hart verhard in de woestijn?( vers 8 en 9) 11. Hoe kunnen wij ons hart verharden?

12. Wanneer horen we Zijn stem?

Aan het einde van de reis mag het volk ingaan in bet beloofde land. Kanaan is een beeld van de hemel.

In Hebreën 4 : 8 lezen we dat Jezus (jozua) hen in de rust gebracht heeft. In vers 9 zien we dat er een rust overblijft voor het volk van God.

13. Waarom wordt het verblijf in de hemel vergeleken met 'rust ?

(12)

r VMM fB D

J

n r

B

r

WaetS l J im M o © ©

Mozes Egypte Kwakkelen Horeb Levi Jozua Gilgal

Mirjam Mara Manna Sinaï Edomieten Murmureren Kanaan

Aäron Elim Rafidim Gouden kalf Koperen slang Jordaan

Streep de woorden door. De overgebleven letters vormen een zin.

E L 1 M ï A N 1 S D K 1 K E T Z M A N N A 1 W O J A N L P V G 1 L G A L P 0 N L K E Y A L S K B D E E A 1 H J V G D K E H A R N A E D 0 M 1 E T E N E E 0 N D R L R L E 1 D R D N E J A D A E E 0 0 U R w K l 0 E N U N F S B M 0 Z E S T 1 0 J Z N 1 R E N Z M L A N R D G 0 U D E N K A L F

A M J 1 N R

A M A J R 1 T G A

Oplossing:

(13)

Verschijnt 7 keer per jaar ISSN: 1568-8852

Treffer is bestemd voor leidinggevenden van +12 en +14 groepen. Het geeft informatie voor het werken met het ledenblad Treffer.

In dit blad treft u aan:

- Aanwijzingen voor het gebruik - Doel van de schets

- Programmasuggesties voor de +12 en de +i4-groepen - Toelichting en antwoorden op de vragen

AANWIJZINGEN VOOR HET GEBRUIK

Het onderwerp voor deze Treffer is de woestijnreis van het volk Israël. Onder de titel 'Op reis' worden een aantal elementen uit deze reis van het Israël besproken. Het zijn voor jongeren veelal bekende verhalen.

De vertaling naar hun leefwereld is noodzakelijk. Veel jongeren geven aan niet goed te weten hoe ze de inhoud en de boodschap van de Bijbel concreet toe kunnen passen in hun leven. Ook deze Treffer geeft hier handvatten voor. Denk heel concreet aan de doorgang door de Rode Zee als beeld van de doop, zoals dit in de Nederlandse Geloofsbelijdenis en in het dankgebed van het doopformulier aan de orde komt.

Mogelijke thema's die tijdens de clubavond aan de orde kunnen komen zijn:

- Water in de woestijn - Brood in de woestijn - Gods wet in de woestijn - Gods volk in de woestijn - Gods trouw in de woestijn - Het einde van de woestijnreis

Doel van de Treffer

Het doel van deze Treffer is om samen met de jongelui je te verdiepen in de woestijnreis. De geschiede- nissen zijn bekend. Daarom worden er een aantal thema's behandeld. Voor deze opzet is gekozen om ver- dieping aan te brengen in de stof. Bij elk thema worden er lijnen getrokken naar het Nieuwe Testament.

In de geschiedenissen van de woestijnreis zijn vele lessen voor ons. Paulus schrijft hiervan in 1 Korinthe 10:11 dat het voorbeelden zijn. Het is geschreven tot waarschuwing. Vele dingen hebben een geestelijke betekenis en wijzen naar Christus.

(14)

PROGRAMMASUGGESTIES VOOR + 12EN +14 GROEPEN

Lezen:

Bij pagina 4 Bij pagina 5

Exodus 1 5 : 2 2 - 2 7 of Exodus 17:1-7 Exodus 16 of Johannes 6 Bij pagina 6 en 7

Bij pagina 8 en 9

Exodus 19 en 20 of een stukje uit Psalm 119 Exodus 32 of Numeri 2 1

Bij pagina 10 Bij pagina 11

Jozua 3 en 4

Psalm 105 of 1 Korinthe 10

Zingen: Psalm 78, Psalm 105, Psalm 106, Psalm 119, de Tien Geboden des Heeren.

Idee voor + 12 groepen Opening

Korte interactieve introductie: woordveld maken op bord of flap over de vraag: Waaraan denk je als je het onderwerp hoort van deze avond: "De woestijnreis"

De verschillende antwoorden worden op de flap geschreven, ledereen is gelijk betrokken.

Als intro kan ook kort verteld worden van de Pesachavond.

Inleiding door de leidinggevende.

]e kunt bijvoorbeeld kiezen uit de volgende thema's:

Water en brood in de woestijn Gods wet in de woestijn

Gods volk en Gods trouw in de woestijn.

Pauze

In groepen worden de vragen beantwoord die bij het thema horen. Zijn ze klaar dan maken ze de woordzoeker op pagina 12

Plenaire afronding. U kunt de avond besluiten met het thema: Einde van de woestijnreis.

Idee voor + 14 groepen Opening

Korte intro: zie ideeën van de + 12 groepen

Een paar jongeren doen een korte inleiding over een thema uit deze Treffer

In groepen worden de vragen gemaakt die bij het thema horen. Er kan ook gekozen worden voor de Bijbelstudie op pagina 11

Pauze

Bespreek plenair de Bijbelstudie Sluiting

Bij dit thema kunt u ook als inleiding een Bijbelverhaal vertellen. U kunt de vertellingen bij de Bijbel van dhr. L. Snoek hulpmiddel gebruiken.

Toelichting bij pagina 3

De joodse historie kenmerkt zich door de zogenaamde 'oral history'. Van vader op zoon werd de ge- schiedenis van het jodendom doorverteld. Met name bij de viering van het Pascha werd door één van de kinderen de vraag gesteld of vader nog eens wilde vertellen van de exodus en hoe ze door de woestijn naar Kanaan waren geleid. Deze pagina laat zien hoe dit in zijn werk ging. Ook voor deze tijd heeft dit belangrijke waarden. Ouders moeten hun kinderen ook vertellen over de weg ter zaligheid. Met name binnen de beschutting van het gezin moet hier ruimte voor zijn.

Toelichting bij pagina 4

In warme droge landen is de betekenis van water groot. Door de gemakkelijke beschikbaarheid van water in onze samenleving zijn we de betekenis van water grotendeels verloren. Het beeld van water wat de dorst lest was in het oosten bekend. Geestelijke dorst kan alleen gelest worden door het water des

TOELICHTING OP DE VRAGEN

(15)

levens wat komt uit de levende fontein Jezus Christus. Voor de overdracht met jongeren kun je het beeld van water en dorst goed gebruiken,

ï. Waar kun je in je leven naar verlangen?

Ons leven is vervuld met verlangens. We verlangen vaak naar de dingen van de wereld: geld, goed, een lang en gezond leven, geluk, goede resultaten op school/werk en vriendschap.

2. Als de Heere je leven vernieuwt, dan ga je een andere dorst kennen. Waar ga je dan naar dorsten?(Psalm 42:1)

Dan gaat je ziel dorsten naar de Heere zoals het hert dorst naar water. Je gaat zien dat het water van de wereld je dorst niet kan lessen, dorst naar de Heere laat zien dat je Hem kwijt bent. Probeer jongeren te laten zien dat Hem kwijt zijn, écht alles kwijt zijn betekent, maar ook de Heere te mogen eigenen betekent, met Jakob te mogen zeggen dat je alles hebt.

3. Wat roept de Heere Jezus uit op het Loofhuttenfeest? (Johannes 7:37) Wat heeft dit te maken met het lessen van de dorst?

"Een ieder die dorst heeft, die komt tot Mij en drinke." Wanneer je de Heere kent, wordt je dorst werkelijk gelest.

Toelichting bij pagina 5

1. Lees Exodus 16 :ig-2i. Het volk mocht het manna niet bewaren tot de volgende morgen. De Heere wil dat ze elke dag afhankelijk van Hem zouden leven. Dat wil Hij nu nog. Hij leert ons bidden: Geef ons elke dag ons dagelijks brood. Wat betekent dit voor jou?

We moeten bidden om ons dagelijks brood. Elke dag vragen om alles wat we nodig hebben. De Heere Jezus wil ons afhankelijkheid leren. Niet te bezorgd zijn voor de dag van morgen. Elke dag zal de Heere zorgen. Bij deze vraag kunnen jongeren zich doorgaans niet veel voorstellen. Waarom moet je nu vragen om eten wat al voor je staat, toch? In de westerse samenleving hebben we overvloed aan eten en aan drinken. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat we toch iedere dag alles weer uit Gods hand ontvangen.

2. Het Manna is een beeld van Christus. Lees johannes 6 :30 - 35. Waarom noemt de Heere jezus zich het Brood des Levens?

Als we de Heere Jezus mogen kennen als onze Zaligmaker, is Hij het Brood voor onze ziel. Aards brood hebben we nodig om in het leven te blijven, zo zullen we eeuwig blijven leven als we Hem ken- nen. Brood stilt onze honger. Zo vervult Hij onze geestelijke begeerten.

(16)

Toelichting bij pagina 6

Het volk moet zich heiligen voordat de Heere gaat spreken. Hoe moeten wij ons heiligen (= voorberei- den) als we naar de kerk gaan?

Voor we naar de kerk gaan, moeten we bidden of de Heere Zijn knecht wil helpen en het Woord wil brengen in ons hart. Het moet ook aan onze kleding te zien zijn dat naar het huis van de Heere gaan. De bestelding van de zaterdagavond heeft hier ook alles mee te maken. Spreek met de jongeren over de besteding van de zaterdagavond, maar ook hoe ze de zondag besteden en hoe ze dat ervaren.

Toelichting bij pagina 7

1. Wat zie je als je in die spiegel kijkt? (Lees ook vraag 3 van de Heidelbergse Catechismus) Door te kijken in die spiegel zie je hoe zondig je bent. Uit jezelf zie je dit niet. De Heilige Geest kan je ogen openen. Bid daarom om de komst van de Heilige Geest in je hart.

2. Lees de Tien Geboden en schrijf bij elk gebod op hoe je kunt zondigen met je gedachten.

Achter elk gebod is een voorbeeld genoemd van een overtreding op een gebod. Je kunt dit ook uitbreiden met hoe je deze geboden juist wél goed kunt opvolgen. Het zijn namelijk niet de Tien verboden.

ie gebod - in onze gedachten vele afgoden- je geld, je mobiel, je computer enzovoorts.

2e gebod - Als we een verkeerd denkbeeld maken van de Heere 3e gebod - bidden zonder na te denken

4e gebod - niet luisteren in de kerk

5e gebod - stiekem dingen doen waarvan je weet dat je ouders het niet goed vinden 6e gebod - boos zijn op iemand

7e gebod - lezen van pornoblaadjes, bekijken van verkeerde sites 8e gebod - al je tijd voor de wereld besteden, je steelt genadetijd 9e gebod - roddelen over iemand

10e gebod - jaloers zijn

3. in Lukas 5:31 staat dat de wet een tuchtmeester is tot Christus. Wat bedoelt de Heere Jezus met deze woorden?

De Heere Jezus bedoelt met "ziek zijn" als we zien hoe zondig we zijn. We zijn dodelijk ziek. Als we dat door de werking van de Heilige Geest voelen, dan krijgen we een Dokter (Medicijnmeester) nodig.

De tollenaars hadden last van hun zonden gekregen. Zij kwamen naar de Heere Jezus. De Farizeeërs hadden Hem niet nodig.

4. Wat is het belangrijkste gebod? (zie ook Mattheüs 22 :37-40)

De Heere Jezus leert dat de kern van de wet is: God liefhebben boven alles. God liefhebben met ons gehele hart wil zeggen met al onze gevoelens, met heel onze ziel (=onze wil), met heel ons verstand (=al onze gedachten). We moeten onze naaste liefhebben als onszelf. De Liefde waarmee we onszelf liefhebben horen we te geven aan onze naaste.

Stelling

De Heere jezus heeft de wet voor Zijn kinderen volmaakt gehouden. De wet geldt niet meer voor hen. Als je een kind van de Heere bent, dan is de wet niet meer belangrijk voor je.

Gods kinderen krijgen een begeerte om de geboden van de Heere te houden omdat zij de Heere en Zijn wet liefhebben. Ze gaan steeds meer zien dat ze dat niet in eigen kracht kunnen. De hulp van de Heere is daarbij altijd nodig. (Tien Geboden des Heeren vers 9) We kunnen wel zeggen dat de wet niet meer heerst in hun leven, de Heere jezus heeft dit overgenomen van Zijn volk.

Toelichting bij pagina 8

1. Waarom is het maken van een gouden kalf zo erg? Ze wilden toch de Heere dienen?

De Heere wil niet afgebeeld worden (tweede gebod). De Heere kan niet afgebeeld worden, Hij heeft geen lichaam.

2. Mogen wij helemaal geen beelden maken?(Zie vraag 97 en 98 van de Heidelbergse Catechismus) We mogen wel beelden van andere dingen maken maar niet om ze te aanbidden.

Heidelbergse Catechismus: We moeten niet wijzer zijn dan God zelf. Hij wil ons niet door beelden maar door Zijn Woord onderwijzen.

3. W// zullen ons niet zo snel buigen voor een beeld. Toch hebben wij vaak verkeerde denkbeelden van de Heere. Geef eens een voorbeeld We kunnen wel verkeerde gedachten over God hebben: denkbeel- den.

(17)

Voorbeeld: Als we iets doen en we denken niemand ziet het. We vergeten dan dat Hij alles ziet. Of als we in grote nood zijn en we denken niemand kan mij helpen. We vergeten dan dat de Heere almachtig is.

Numeri 2 1 : 1 - 6

4. Wat is murmureren ?

Murmureren (mopperen) betekent dat het volk boos is op God. Ze zijn het niet eens met Zijn leiding.

Ze vertrouwen niet meer op Hem (we zullen straks sterven van de dorst). Ze zien niet meer de zege- ningen van de Heere (we zijn het manna zat). Ze vergeten dat hij altijd gezorgd heeft voor water.

5. Doe jij dat ook wel eens? Kun je een voorbeeld geven?

We zijn het ook vaak niet eens met Gods leiding. Als we ziek worden en we worden niet zo snel beter.

Als we hard leren en de resultaten blijven onvoldoende. Als er mensen van wie we veel houden ster- ven. Moeilijk is het eens te worden met de Heere. Vraag of Hij je wilt leren zeggen: Uw wil geschiede.

6. Wij zijn ook dodelijk gebeten door de slang. Wat wordt daarmee bedoeld? Hoe merk je dat thuis, op school, in de kerk en met je vrienden?

Wij zijn door de zondeval dodelijk ziek geworden. Ons hart is gericht op het kwade. Thuis door bij- voorbeeld ruzie met broer(tjes) en zus(jes), op school door een leraar het leven zuur te maken, in de kerk doordat je gedachten worden afgeleid en met vrienden door te roddelen over anderen.

Toelichting bij pagina 9

1. Het volk Israël staat bekend om zijn mopperen in de woestijn. Toch is de Heere lankmoedig en gena- dig. Dat is de Heere over ons ook. Wat betekent dat? Kun je voorbeelden geven uit je eigen leven?

Lankmoedig betekent dat de Heere ons niet gelijk straft maar ons nog genadetijd geeft. Hij geeft ons ondanks onze zonden ons elke dag wat we nodig hebben. Boven alles geeft hij ons Zijn Woord en klopt op de deur van ons hart

2. Waarom is de Heere zo lankmoedig over ons? ( Romeinen 2:4)

De Heere is zo goed, verdraagt ons ondanks onze zonden, stelt de straf uit om ons tijd te geven om ons te bekeren. Niet alleen tegenspoed maar ook zegeningen kunnen ons tot bekering leiden.

3. Hoe wordt de Heere Jezus verhoogd?

Aan het kruis op Golgotha.

4. Wat is dat 'in Hem geloven'?

Bij de wedergeboorte geeft de Heere ons het zaligmakende geloof. Het geloof is de band die er is tus- sen je ziel en de Heere jezus. Hij is alles voor jou geworden. Hij heeft de vergeving van de zonden en het eeuwige leven voor jou verdiend.

(18)

Toelichting bij pagina 10

ï. Het volk moest de ark volgen. Van Wie is de Ark een voorbeeld? (Openbaringen 11:19) De ark is een voorbeeld van de Heere Jezus.

2. Als de kinderen van de Heere gaan sterven, dan wordt er wel eens gezegd: De Ark is in de Jordaan.

Kun je uitleggen wat dit betekent?

Dat betekent dat de Heere lezus hen als de Goede Herder zal leiden door de doodsrivier en veilig naar de overkant zal brengen. De dood jaagt hun dan geen schrik meer aan.

3. Jozua laat een gedenkteken van stenen maken bij de jordaan. Waarom? Ook in jouw leven zijn be- langrijke dingen gebeurd. Welke en waarom moet je er nog vaak aan denken?

)ozua laat een gedenkteken van stenen maken als een blijvende herinnering aan de doortocht, (lozua 4:6) Ouders moeten hun kinderen ervan vertellen. In ons leven kunnen er ook dingen gebeuren die je nooit kunt vergeten: je krijgt een erg ongeluk of je moet iemand die je lief is verliezen.

Toelichting bij pagina 11

1. Welke wonderen gebeurden in de woestijn?

- Gods leiding door de wolk-en vuurkolom;

- Het wonder van het manna, kwakkels;

- Water uit de rots;

- De overwinning op Amalek;

- Op de berg Sinaï gaf de Heere Zijn wet.

2. Waarom is het zo belangrijk dat de wonderen doorverteld werden?(Psalm 78: 6 en 7)

De wonderen moeten verteld worden aan de kinderen. Het doel is; dat zij hun hoop op God stellen, Gods daden niet vergeten en Zijn geboden bewaren. De Heere kan de in lijn van de geslachten wer- ken, we noemen dat wel eens een gouden draad in een geslacht.

3. Wat is het grote doel wat de Heere voor ogen heeft met Zijn wonderen?

Het grote doel is: Ik zal u tot een God zijn en gij zult Mij tot een volk zijn. Het is allemaal gericht op het behoud van het volk.

4. Lees psalm 105 :4 en 45. Geldt dit ook voor ons?

Vers 4 het volk moet elke dag de Heere zoeken in het gebed.

Vers 45 Het volk moet de Heere dienen.

5. De Rode Zee maakt scheiding tussen Gods volk en de Egyptenaren. Hoe maakt de Doop scheiding?

Door de Doop zijn wij apart gezet van de wereld. De Doop is een scheidslijn, (zie ook het gebed in het doopformulier)

6. Wat lees je over het volk dat door de Rode Zee getrokken is in vers 5. Waarom is dit een waarschu- wing voor ons?

Het hele volk is door de Rode Zee getrokken. Het hele volk is niet zalig geworden. De meeste zijn ver- loren gegaan door hun ongeloof. Dit is een waarschuwing voor ons. De doortocht door de Rode Zee is een beeld van de Doop. Als we gedoopt zijn betekent dit niet dat we automatisch Gods kind zijn. We moeten wederomgeboren worden!

(19)

7- Aan welk sacrament moet je denken en waarom?

We denken aan het Heilig Avondmaal. De geestelijke spijs is het brood en de geestelijke drank is de wijn. De Heere Jezus geeft de dorstige en hongerige ziel eten en drinken.

8. De Steenrots was Christus. Waarom wordt Christus een Steenrots genoemd?

De steenrots is een voorbeeld van Christus. Christus is geslagen en nu is Hij de Fontein van levend water.

9. Waarvoor worden wij gewaarschuwd?

Wij zijn net als het volk Israël apart gezet. Door onze Doop gebracht op het erf van het Verbond. Het is een waarschuwing dat we niet zo moeten leven als het volk Israël. Velen gingen door op hun zonde- weg en bekeerden zich niet. De Heere roept ons toe: Geef aan Mij je hart!

10. Hoe heeft het volk Israël het hart verhard in de woestijn?(vers 8 en 9)

Ze hebben vaak gemurmureerd, de Heere verzocht. Verzoeken (= twijfelen aan Zijn bestaan), regering, trouw en almacht. Vers 10- zij dwaalden met het hart- ze keerden zich van de Heere af. Ze luisterden niet naar Hem. Ze overtraden Zijn geboden.

11. Hoe kunnen wij ons hart verharden?

Wij kunnen ons verharden als we de waarschuwingen van onze ouders in de wind slaan. Toch onze eigen weg gaan en dingen doen waarvan we weten dat het niet goed is. In het begin waarschuwt ons geweten ons, later niet meer. We wennen eraan en gaan door. Als we onder de indruk zijn na een preek of plotseling sterfgeval en er niet meer aan willen denken. We leven er bewust overheen.

12. Wanneer horen we Zijn stem?

In Zijn Woord horen we Zijn stem. Zijn stem horen we ook in de zegeningen en roepstemmen in ons leven. De Heilige Geest moet wel onze oren openen om die stem te horen.

13. Waarom wordt het verblijf in de hemel vergeleken met 'rust?

Kanttekening 23 bij deze tekst wijst op het Griekse woord sabbatismos dat hier voor rust gebruikt wordt. Er wordt hier gesproken over een rust die uitgaat boven de rust van de sabbat en de rust in het land Kanaan. het is een rust voor lichaam en ziel en die rust duurt eeuwig. Daar rusten zij van hun arbeid (Openbaring 14:13)

Toelichting bij pagina 12 Uitkomst van de puzzel:

DIE ZIJN VOLK ALS BIJ DE HAND LEIDDE DOOR WOESTIJN EN ZAND

E L 1 M ï A N 1 S D K 1 K E T Z M A N N A 1 W 0 J A N L P V G 1 L G A L P 0 N L K E Y A L S K B D E E A I H J V G D K E H A R N A E D O M 1 E T E N E E 0 N D R L R L E 1 D R D N E J A D A E E O O U R W O E N U N F S B M 0 Z E S T 1 0 J Z N 1 R E N Z M L A N R D G O u D E N K A L F

A M J m 1 N R n

A M A J R i M G A

(20)

GEREFORMEERDÉ G E M E E N T E N

Houttuinlaan 7 - 3447 CM Woerden Postbus 79 - 3440 AB Woerden T (0348)-48 99 48 F (0348) - 48 34 66

E info@jbgg.nl I www.jbgg.nl

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Op zich is het geen probleem om de maaltijd eens (voor een deel) te vervangen door iets kant-en-klaars, maar vaak bevatten deze producten niet de hoeveelheid voedingsstoffen die

De pasjes zullen zoals vorig jaar weer door een aantal IJCE vrijwilligers in de eerste 2 week- enden op de ijsbaan worden uitgedeeld.. Leden die hun pasje niet tijdig ophalen of na

We hebben nog weer wat trainingen kunnen opstarten en enkele wed- strijden zijn weer gespeeld en verder gepro- beerd zolang het kon, door te gaan met de trainingen voor de jeugd..

Zoals jullie kunnen lezen zijn we nog een hele levendige club, die gaat voor de volgende 25 jaar.. Willen jullie onze vogelwacht steunen, word dan

Derk Havink overleed reeds op 3 november 1849, toen hij met paard en wagen nabij café De Witte in de Ruwenhof te Neede reed en een trap van zijn trekdier kreeg, Enkele jaren

De Gelrepas is er speciaal voor mensen die weinig inkomsten hebben en daardoor vaak te weinig geld voor activiteiten zoals een dagje uit, het volgen van cursussen, bezoek aan theater

Op specifiek verzoek van de monitoren kiezen we er voor om de groepen reeds bij inschrijving op te splitsen in een groep kleine (3-4 jaar) en grote (5-6 jaar) kleuters en kleine

zou willen doen. Met elkaar in gesprek gaan bij alles wat er in dit leven gebeurd en voor welke keuzes je komt te staan. Als predikant ben ik verbonden aan de GKv van Drogeham