• No results found

Revolutie als geestelijke crisis

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Revolutie als geestelijke crisis"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

buitenland

10 8 NOVEMBER 2017

Nicole Boschaert, directeur, uw vertrouwenspersoon.

Contacteer mij in alle discretie, telefonisch 02/721.64.61 of per mail:

nicole.boschaert@nph-belgium.org

UW TESTAMENT biedt …

R

R een waardige toekomst voor kinderen R

R sterk verlaagde successierechten voor uw erfgenamen En met een duo-legaat betaalt Onze Kleine Weeskinderen

volledig de successierechten van uw dierbaren.

WENST U GRAAG MEER INFORMATIE?

IN HOOFDLETTERS INVULLEN A.U.B.

Naam: ...

Straat + nr: ...

...

Postcode + Woonplaats: ...

...

Tel: ...

E-mail: ...

Geboortedatum: .../.../...

Stuur deze coupon terug naar: Stichting Onze Kleine Weeskinderen, Heydenberglaan, 45/5 te 1200 Brussel. Of bel gerust op 02/721.64.61.

Geef uw hart een plaats in uw testament

‰

‰ JA, ik ontvang graag gratis de gedetailleerde brochure rond schenkingen en legaten.

‰

‰ JA, ik word graag vrijblijvend en in alle discre- tie gecontacteerd.

ONZE KLEINE WEESKINDEREN

Stichting

IBAN: BE74 431 7173381 07 • Nationaal N

r

: 451 68 61 41

Advertentie

Synode voor Amazonegebied

Paus Franciscus kondigde aan dat er in oktober 2019 in Rome een bijzondere bisschoppen- conferentie voor het Amazone- gebied zal plaatsvinden. Negen landen zullen erbij betrokken zijn. Uitzonderlijk is dat niet. In het verleden waren er al bijzon- dere synoden, bijvoorbeeld voor het Midden-Oosten.

Voor de paus moet de synode nieuwe wegen voor evangelisatie vinden, vooral van de vaak ver- geten inheemse volkeren. Ook moet de milieucrisis in het Ama- zonewoud worden aangepakt, omdat het een vitale rol speelt in de ecologie van de aarde. Een kwart van alle drinkwater komt uit het gebied. De uitdaging van de evangelisatie en de aandacht voor ecologie zijn niet toevallig de onderwerpen van Franciscus’

documenten Evangelii gaudium en Laudato si’.

Bisschoppen hebben het las- tig om de inheemse groepen van het Amazonewoud te berei- ken. Volgens kardinaal Claudio Hummes, voorzitter van de in- terregionale kerkelijke groep REPAM, is de enige oplossing voor de evangelisatie de uitbouw van een inheemse en geïncultu- reerde Kerk, gedragen door een inheemse clerus. Dat lijkt aller- minst eenvoudig. Wellicht stelt de synode ook de vraag of er geen gehuwde mannen in de gemeen- schappen zelf moeten worden opgeleid. (eds)

Revolutie als

geestelijke crisis

Honderd jaar geleden vestigde de Russische Revolutie het staatsatheïsme

X

X

Communisten voerden kerkvervolging door

X

X

Na 1945 milderde de onderdrukking

X

X

Orthodoxen zien band met ontkerkelijking in Europa vandaag

Erik DE SMET

Precies honderd jaar geleden, in de nacht van 7 op 8 november 1917 (in de juliaanse tijdrekening 25 en 26 oktober) grepen in Rus- land de bolsjewieken de macht en installeerden er een commu- nistisch eenpartijregime dat standhield tot 1990. Een van de kernpunten van hun ideologie was het staatsatheïsme. Zo werd Rusland de eerste staat in de ge- schiedenis die zich tot doel stel- de godsdienst te elimineren.

Was voor Karl Marx godsdienst een verdovend middel, voor de Russische revolutionair Vladi- mir Lenin waren geestelijken niets minder dan vijanden van de arbeidersklasse. In 1922 be- reikte de repressie een eerste hoogtepunt: 7.100 priesters wer- den geëxecuteerd, de patriarch van de Russisch-orthodoxe Kerk

werd gearresteerd en alle kerke- lijke eigendommen aangeslagen.

Na Lenins dood in 1924 temper- de de vervolging enigszins. Ze bereikte in 1937 onder Jozef Sta- lin een nieuw hoogtepunt. Tal- loze kerken en kathedralen wer- den gesloopt of herbestemd tot graanschuur of garage. Aan de vooravond van de Tweede We- reldoorlog was het kerkelijke leven vermorzeld: duizenden geestelijken zaten in de beruchte goelags (straf- en werkkampen) en amper vier bisschoppen wa- ren nog in vrijheid. De inval van de nazi’s in 1941 in de Sovjet-Unie bleek een keerpunt want Stalin had de Kerk nodig voor de mo- bilisatie. Na 1945 bleef het staats- atheïsme echter overeind (op school werd nog altijd het athe- isme onderwezen). Toch kon de orthodoxe Kerk zich (weliswaar onder staatscontrole) allengs op- nieuw ontwikkelen.

Mislukt experiment

De Russisch-orthodoxe Kerk besliste ‘1917’ niet te gedenken met vieringen maar met gebed en reflectie. „Miljoenen gelovi- gen werden onderworpen aan gruwelijke vervolging en onder- drukking, gaande van spot tot terechtstelling”, stelt Hilarion,

metropoliet van Volokolamsk en verantwoordelijk voor de ex- terne relaties van zijn Kerk. „On- ze Kerk bracht een grote menig- te martelaren en belijders voort.

Niemand in Rusland vóór 1917 kon bevroeden dat het eeuwen- oude christendom zou vervan- gen worden door een atheïstisch regime. Ook dacht niemand dat het zo lang zou duren.”

Vandaag leggen de Russisch- orthodoxe kerkleiders een band tussen de gebeurtenissen in 1917 en de huidige ontkerkelijking in Europa. De revolutie had niet enkel sociaal-economische maar

ook spirituele gronden. „De elite en de meeste intellectuelen ver- wierpen het geloof en gewone mensen volgden dat voorbeeld”, zegt metropoliet Hilarion. Een geestelijke crisis bracht dus de tragedie voort, zodat christenen op hun hoede moeten blijven.

Katlijn Malfliet, Ruslandken- ner en hoogleraar aan de KU Leuven, begrijpt die op het eer- ste gezicht vreemde stelling. „De orthodoxe cultuur en religieuze ideologie vullen de leemte die het marxisme-leninisme ach- terliet”, zegt ze. „Het strijdende atheïsme is volledig verdampt.

Het was een experiment dat mis- lukte. Met veel cynisme wordt het vandaag weggelachen en be- schouwd als een vergissing.”

Malfliet besluit: „Rusland wil het beter doen dan het Westen, dat het beschouwt als te weinig religieus onderbouwd, met een christendom dat niet bestand is tegen wat op zich afkomt. Het gaat Russen veeleer om een re- ligieuze cultuur dan om geloof en Kerk. Orthodoxie maakt in- tegraal deel uit van de Russische beschaving, die de ambitie heeft buiten haar grenzen aan invloed te winnen.”

Onlangs werd een monument voor de slachtoffers van het communisme ingewijd. © Belga Image

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“Met dit soort di- lemma’s worden wij als Zorginstituut steeds vaker geconfronteerd, zeker nu er steeds meer dure geneesmiddelen op de markt ko- men.” Het zijn dilemma’s

Eén ster, één licht, één nacht, één Kind Eén hoop, één droom, één hart, één Zoon. Jezus, de Enige Jezus,

Uit het onderhavige onderzoek blijkt dat veel organisaties in de quartaire sector brieven registreren (van 51% in het onderwijs tot 100% of bijna 100% in iedere sector in het

To be endorsed for adoption by IOSCO members, a standard has to be able to serve as a baseline for consistent and comparable approaches to mandatory

The search strategy consisted of both medical subject headings (MESH) terms as well as alternative terms known for each of the MESH terms. The search terms included

Ik ben van mening dat ook niet volgehouden kan worden dat het niet mogen ge- bruiken van het gehuurde, krachtens rechtshandeling (de overeenkomst) of de in het verkeer

Hier na volgen noch, voor de Sondaghen ende alle bequame tijden, eenighe Lof-sangen, betreffende de Christelijcke devotie tot verscheyden deughden, bestaende soo in oeffeninge

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of