• No results found

Ook gamend kind legt contacten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ook gamend kind legt contacten"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

25

DE VOLKSKRANT DONDERDAG 25 APRIL 2019

Wetenschap

Ook gamend kind legt contacten

Voor het eerst is in een langlopende studie onderzocht of kinderen die videogames spelen ook de kinderen zijn met minder sociale contacten. Er werden 900 kinderen van hun 6de tot en met hun 12de voor gevolgd.

Thomas Kragten Amsterdam

Een opluchting voor ouders: het spelen van videogames gaat doorgaans niet gepaard met slechtere sociale vaardig- heden. Dit blijkt uit onderzoek naar de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij kinderen die videogames spelen.

Bijzonder aan de nieuwe studie is dat wetenschappers kinderen lange tijd volgden en dat de jongens en meisjes relatief jong zijn, in vergelijking met andere onderzoeken naar de sociale ef- fecten van videogames.

De wetenschappers, van onder meer de Universiteit van Wetenschap en Technologie in Noorwegen, namen bijna negenhonderd kinderen onder de loep. Bij het begin van het onderzoek waren ze 6 jaar oud en vulden hun ou- ders nog de enquêtes in over hoe vaak ze games speelden. Bij het einde van het onderzoek waren de kinderen 12 en mochten ze zelf de terugkerende vra- genlijsten van de onderzoekers invul- len. Leraren van de kinderen vulden en- quêtes in met vragen over gedrag op school, bijvoorbeeld of ze goed luister- den en communiceerden met anderen.

Uitkomst van dit alles: over het alge- meen gaat videogamen niet gepaard met vermindering van de sociale vaar- digheden, schrijven de onderzoekers in het tijdschrift Child Development. Bij meisjes zagen de onderzoekers wel een mogelijk effect van videogamen. Meis- jes die op 10-jarige leeftijd relatief veel gamen, scoren twee jaar later wat slech- ter qua sociale vaardigheden.

Een mogelijke reden hiervoor is dat gamen minder populair is bij meisjes dan bij jongens, stellen de wetenschap- pers. De gamende meiden zouden hier- door minder meiden tegenkomen in de videogames zelf, en misschien ook wel daarbuiten omdat andere meiden hun interesse niet delen. Voor jongens maakt gamen doorgaans een groter deel uit van het sociale leven, zowel bin- nen als buiten de videogame.

Een beperking van de nieuwe studie is dat de ouders en kinderen zelf moes-

ten aangeven hoeveel tijd er werd be- steed aan games; een lastige opgave, weet iedereen die weleens heeft moe- ten schatten hoeveel tijd hij bijvoor- beeld op een dag naar een scherm kijkt.

Het is ook belangrijk om te bedenken waarom een kind veel gaat gamen, stel- len de wetenschappers. Zo zijn jonge- ren met sociale problemen meer ge- neigd om achter hun (spel)computers te kruipen omdat een chatfunctie mak- kelijker praat dan direct contact, bleek al eens uit eerder onderzoek. Ook speelt

escapisme een rol: games staan toe de echt wereld te ontvluchten. Ten slotte kunnen jongeren een gevoel van vol- doening uit games krijgen, bijvoor- beeld wanneer een kind met weinig zelfvertrouwen virtueel wel de held kan zijn.

‘Het is een geruststellende studie’, stelt Patti Valkenburg, hoogleraar me- dia, jeugd en samenleving aan de Uni- versiteit van Amsterdam, die niet be- trokken is bij dit onderzoek. Volgens haar dragen spellen juist bij aan de so-

ciale ontwikkeling van kinderen.

‘Games worden steeds socialer’, meent Valkenburg. Zo maakt 63 procent van gamende jongens gebruik van chat- functies tijdens het spelen en 36 pro- cent van alle jongeren, blijkt uit een nog niet gepubliceerde nationale stu- die waaraan Valkenburg meewerkt.

Gamen kan zelfs de intelligentie van een kind bevorderen, meent Valken- burg. Zij publiceerde onlangs met col- lega’s van de Universiteit van Amster- dam en de Universiteit Utrecht een stu-

die waaruit blijkt dat de spellen het ruimtelijk inzicht en het vermogen om problemen op te lossen kunnen ver- sterken, vanwege de opdrachten die gamers moeten doen in hun spellen.

Dat betekent nog niet dat een kind ein- digt als een genie als het dat hele dagen en nachten doorspeelt. ‘Gamen kan be- vorderlijk werken, maar te veel is nooit goed’, vertelt Valkenburg. Die grens is lastig aan te wijzen, maar kan merk- baar zijn wanneer het gamen huiswerk of familiecontact gaat hinderen.

Een deelnemer aan een gamefestival tijdens het ontbijt. Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Robot zoekt zijn weg door het hart

Niels Waarlo Amsterdam

Een chirurgisch instrument dat zelfstandig door een pompend hart kruipt, op weg naar een lek- kende hartklep. Amerikaanse en Aziatische wetenschappers bouw- den zo’n rondtastend apparaatje en testten het met succes uit in le- vende varkensharten. Dit is het eerste instrument dat autonoom zijn weg door het lichaam vindt, schrijven ze in vakblad Science Ro- botics.

Chirurgen opereren regelmatig met instrumenten die ze via een klein snee- tje door het lichaam heen begeleiden, om zo beschadigingen door operaties te beperken. Navigeren in het hart is een extra grote uitdaging door de klopbeweging en doordat bloed on- doorzichtig is, schrijft de groep onder leiding van Pierre Dupont van de Har-

250419 © de Volkskrant - bm. Bron: Science Robotics

1 2

3

1

3 2

Hartkatheter betreedt het hart door een gaatje dat de chirurg heeft gemaakt

De hartwand aftastend zoekt de hartkatheter zijn weg naar de lekkende kunsthartklep

Chirug neemt de besturing over en dicht het lek met een plug Varkenshart

Lek bij hartklep

AUTONOME OPERATIEROBOT

Chirurgisch instrument beweegt zelfstandig door hart Kunstmatige

hartklep

vard Medical School. Hun robot biedt een mogelijke oplossing: die bepaalt zijn route door tegen de wanden van het hart aan te kruipen en deze te vol- gen.

‘Zeer vernuftig, ze denken echt bui- ten de geijkte kaders’, is de enthousi- aste reactie van Ivo Broeders, hoogle- raar technische geneeskunde aan de Universiteit Twente. Vooral het idee om wanden te gebruiken om door het li- chaam te navigeren spreekt hem aan.

Volgens hem sturen chirurgen regel- matig instrumenten door de bloed- baan. ‘Daar ben je in wezen een beetje blind. Dit instrument zou zulke opera- ties nog preciezer kunnen maken.’

De wetenschappers demonstreren hun vinding voor een specifiek, ‘uitda- gend’ scenario: een lekkende kunst- hartklep in een varkenshart. De hartka- theter, zoals het apparaat heet, be- treedt het hart via een gaatje onderin.

Hierna zoekt en vindt hij dankzij kunstmatige intelligentie zelfstandig

zijn weg via de wanden van de hartka- mer, die hij beschijnt met een lampje en bekijkt met een cameraatje.

Wanneer de hartkatheter bij het lek is aanbeland, dicht de chirurg hand- matig het lek met een plugje. Het appa-

raat navigeert bijna net zo goed als menselijke chirurgen , schrijven de on- derzoekers.

Wat hen betreft is het principe nu aangetoond: een chirurgisch robotje door het lichaam laten navigeren kán.

Nu is het zaak om de technologie ver- der te ontwikkelen voor een breed spectrum aan operaties en te kijken of het ook bij mensenlichamen zou luk- ken. Het zou de operatie flink verge- makkelijken, zodat de chirurg zich en- kel op het uitvoeren van de operatie zelf hoeft te focussen.

Eerst is het de vraag of het autonome robotje bij vervolgonderzoeken ook zo vernuftig blijkt, zegt Ivo Broeders.

Daarna moet duidelijk worden hoe praktisch het werkelijk is. Door het li- chaam navigeren is immers maar een beperkt, zeer specifiek onderdeel van een operatie, zegt de hoogleraar. ‘Ver- geet niet: iemand moet eerst dat gaatje in de hartwand maken waar de kathe- ter doorheen kan. Dat is ook nogal een klusje.‘

Het moet nog blijken of een zelfstan- dig rondkruipende hartkatheter daad- werkelijk zoveel toevoegt, wil hij maar zeggen. ‘Door het hart navigeren is nu heel ingewikkeld, maar het gaat. Deze technologie moet echt stukken makke- lijker zijn, willen chirurgen haar gaan gebruiken.’

Met kunstmatige

intelligentie

navigeert hij

via de wanden

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

During the study period, 1,000 women with breast cancer, age , 35 years at the time of diagnosis, underwent surgery for primary breast cancer, constituting 2% of the total population

Continuous compliance compensation of position-dependent flexible structures Nikolaos Kontaras ∗ Marcel Heertjes ∗∗ Hans Zwart ∗∗∗ ∗ Control Systems Technology group,

More specifically, this study aims to investigate how romantic desire and fear as emotions elicited by a preceding context affect the female consumers’ attitudinal responses

Table 4 (on page 38) presents a univariate analysis of the cumulative abnormal returns (CARs) for each of the three sub-samples in my research – deals where acquirer is

161 Vervolgens geeft de Hoge Raad een aantal uitzonderingen op deze regel: de rechter kan ook ter weerlegging oordelen dat het alternatieve scenario (a)

Chapter three treats the question ‘What is the role of identity in conflict according to Samuel Huntington and Amartya Sen?’, chapter four treats the question ‘How could the

105 In particular, Tom Fawthrop argues that one of the biggest flaws of the UN was how they brought peace without justice as “Cambodia is widely hailed as one of the

The aim of the present study was to examine the impact of advertising models’ body size on women’s body-focused anxiety and mood, as well attitude towards the advertisement,