• No results found

Corona-routekaart in begrijpelijke taal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Corona-routekaart in begrijpelijke taal"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Routekaart Corona-maatregelen

voor mensen met een beperking

Het Coronavirus is gevaarlijk voor mensen die kwetsbaar zijn.

Dit zijn ouderen, mensen die veel zorg nodig hebben of mensen die al ziek zijn.

We willen zorgen dat zij geen Coronavirus krijgen.

Dat zij veilig zijn als zij contact hebben met mensen.

Ook zorgen we dat er niet teveel mensen tegelijk ziek worden.

Zodat de ziekenhuizen niet te vol raken.

De regering heeft hier maatregelen voor genomen.

Maatregelen zijn regels waardoor iets verandert.

Door die maatregelen konden grote groepen niet meer bij elkaar komen.

En konden mensen ook geen bezoek meer ontvangen.

Iedereen bleef zoveel mogelijk thuis.

Het gaat beter met het Coronavirus in Nederland.

Er zijn iedere dag minder besmettingen.

En er gaan steeds minder mensen dood.

We zeggen dan dat we het Coronavirus onder controle hebben.

Dat komt door de maatregelen van de regering.

Waar we ons allemaal goed aan hebben gehouden.

Dat betekent dat we ook meer kunnen gaan doen.

We kunnen meer naar buiten.

En we kunnen meer mensen gaan zien.

We noemen dat ‘versoepelen van de maatregelen’.

Dat is voor mensen die kwetsbaar zijn heel fijn.

(2)

Het is belangrijk dat we voorzichtig zijn met het versoepelen van de maatregelen.

Want we willen dat het Coronavirus onder controle blijft.

We willen dat mensen die kwetsbaar zijn niet weer ziek worden door Corona.

De regering heeft hier een plan voor gemaakt.

Hierin staat wat er stap voor stap verandert in de komende maanden.

Dit noemen we een routekaart.

Er is ook een routekaart voor mensen met een beperking.

De routekaart gaat over bezoek, logeren en dagbesteding.

Hij is bedoeld voor mensen die thuis wonen.

En ook voor mensen die bij een instelling wonen.

Zij hebben vaak zorg en ondersteuning nodig.

Mensen die hen helpen, moeten zich aan richtlijnen houden.

Mensen die op bezoek komen moeten dat ook.

De richtlijnen zijn:

• 1,5 meter afstand houden

• niet met veel mensen bij elkaar zijn

• vaak je handen wassen

• als je verkouden bent, blijf je thuis

• Kun je moeilijk ademen of heb je koorts?

Dan blijven ook de mensen met wie je samenwoont thuis.

(3)

Routekaart voor mensen met een beperking thuis

Vanaf 6 mei 2020 geldt:

• Mensen met een beperking die veel zorg nodig hebben, mogen geen bezoek ontvangen.

• Huishoudelijke hulp die verkouden is of koorts heeft, mag niet bij jou werken.

Hij moet zorgen dat iemand anders jou helpt met het huishouden.

• Krijg je zorg thuis van een wijkverpleger?

Dan houdt de wijkverpleger zich zoveel mogelijk aan de richtlijnen.

De wijkverpleger kan zich laten testen als hij zich ziek voelt.

Om te kijken of hij besmet is met het Coronavirus.

• Heb je dagbesteding?

Dan mag je daar niet aan meedoen in grote groepen.

• Krijg je zorg van familie of iemand die je goed kent (mantelzorg)?

Dan kan dit gewoon doorgaan.

Deze persoon moet zich wel aan de richtlijnen houden.

• Reis je met de auto of bus samen met een groep andere mensen?

Dan mag dit alleen met mensen van jouw gezin of groepswoning.

Anders mag het niet.

Vanaf 11 mei 2020 geldt:

• Huishoudelijke hulp en mantelzorgers kunnen zich nu ook laten testen als zij zich ziek voelen.

(4)

Vanaf 19 mei 2020 geldt:

• Voor mensen die bij jou in het huishouden werken, zijn er beschermingsmiddelen.

Zij kunnen vanaf nu ook een mondkapje, bril, schort en handschoenen dragen.

• Ook mantelzorgers kunnen nu beschermingsmiddelen gebruiken.

Ze doen dat alleen als ze denken dat er kans is op besmetting.

Vanaf 25 mei 2020 geldt:

• Mensen met een beperking die veel zorg thuis nodig hebben, mogen weer bezoek ontvangen.

Dit bezoek moet zich wel houden aan de richtlijnen.

Vanaf 1 juni 2020 geldt:

• Iedereen heeft weer dagbesteding.

Soms is dat anders dan je was gewend.

Op een veilige manier die bij jou past.

• Je mag nu ook weer met meer mensen tegelijk reizen (groepsvervoer).

Ook in het vervoer moet iedereen zich aan de richtlijnen houden.

(5)

Routekaart voor mensen met een beperking in een instelling

Vanaf 6 mei 2020 geldt:

• Zorginstellingen zijn gesloten voor bezoek.

Bezoek mag alleen komen als dit echt nodig is.

• Dagbesteding in grote groepen mag niet.

Vanaf 25 mei 2020 geldt:

• De zorginstelling gaat afspraken maken met jou en je familie.

Zodat de zorginstelling weer open kan voor bezoek.

Iedereen moet zich wel zoveel mogelijk aan de richtlijnen houden.

• Er kunnen afspraken worden gemaakt over dagbesteding.

Samen zorg je dat het veilig is voor iedereen.

Vanaf 1 juni 2020 geldt:

• Iedereen heeft weer dagbesteding.

Soms is dat anders dan je was gewend.

Op een veilige manier die bij jou past.

Vanaf 15 juni 2020 geldt:

• Op alle locaties van de zorginstelling kan bezoek komen.

Iedere locatie heeft hier een goed plan voor gemaakt.

Vanaf 1 juli 2020 geldt:

• Je kunt weer bij anderen logeren buiten de zorginstelling.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Tussen deze dijkpalen bestaat de bekleding van zowel onder- als boventafel uit gezette basalt. De kwaliteit van de bekleding is goed, het

In veld bezoek zijn een paar stukken schor en strand aangetroffen: Nabij km 98.7 ligt het natuurgebied "de pluimpot" en bij km 98.3 ligt een binnendijks schor. Uit te

Er is een melding gedaan bij Veilig thuis omdat verpleegkundigen en/of artsen van het ziekenhuis zich zorgen maken over het welzijn van uw kind(eren).. Er kunnen verschillende

▪ Samen er zijn; Palliatieve terminale zorg voor mensen met een verstandelijke beperking, door VPTZ-vrijwilligers. Matla, P., Eiling, e., Mantel, D.,

- Uw zuurstofsaturatie bij de 2 e meting is tussen de 92%- 93% en u heeft zulke ernstige klachten die niet tot morgen kunnen wachten of u twijfelt?. - Uw zuurstofsaturatie bij de

Op die manier zijn je kippen niet enkel veilig voor de steenmarter, maar ook voor andere nach- telijke rovers zoals vossen. Een volière (die ook bovenaan afge- sloten is) is

Bij de test wordt een beetje van de stof waar- voor u misschien allergisch bent, met een prikje net onder uw huid gebracht.. Als u allergisch bent voor deze stof, ontstaat er op die

Als u een nieuw recept voor oogpleisters nodig heeft, dan belt u naar de polikliniek Oogheelkunde.. Graag het merk, type en maat van de