• No results found

Bezoekregeling gehandicaptenzorg in begrijpelijke taal

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Bezoekregeling gehandicaptenzorg in begrijpelijke taal"

Copied!
4
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Coronavirus en bezoek in de gehandicaptenzorg

Dit noemen we de bezoekregeling

Het Coronavirus is erg besmettelijk.

Je kunt het Coronavirus snel krijgen van anderen.

Of jij kunt het Coronavirus aan anderen door geven.

Het Coronavirus is gevaarlijk voor mensen die kwetsbaar zijn.

Zij kunnen heel erg ziek worden van het Coronavirus.

Dit zijn ouderen, mensen die veel zorg nodig hebben of mensen die al ziek zijn.

We moeten zorgen dat zij geen Coronavirus krijgen.

Zij moeten zo weinig mogelijk in contact komen met mensen.

De regering heeft hier maatregelen voor genomen.

Maatregelen zijn regels die er voor zorgen dat iets verandert.

Verpleeghuizen mogen geen bezoekers binnenlaten.

Woonvoorzieningen voor ouderen zijn gesloten voor bezoekers.

(2)

Mensen met een beperking

Zorgorganisaties voor mensen met een beperking mogen zelf zeggen of bezoekers komen.

Bij deze zorgorganisaties komt alleen bezoek als contact met de familie heel belangrijk is.

Het is wel belangrijk om hier goed naar te kijken.

Want cliënten zijn vaak kwetsbaar.

Cliënten, familie én zorgmedewerkers moeten beschermd worden tegen het Coronavirus.

Maar het is ook belangrijk voor cliënten dat zij contact houden met familie en vrijwilligers.

Dagbesteding

Bij dagbesteding komen veel mensen vanuit verschillende woningen.

Daar kunnen mensen elkaar ook snel besmetten met het Coronavirus.

Daarom is bij de meeste dagactiviteitencentra even geen dagbesteding meer.

Zorgorganisaties organiseren vaak op een andere manier activiteiten.

Bijvoorbeeld via internet.

De Bezoekregeling

De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft een bezoekregeling gemaakt voor bezoek in de gehandicaptenzorg.

De VGN heeft dit samen gedaan met organisaties van cliënten en naasten (familie).

En met het ministerie voor Volksgezondheid.

(3)

De bezoekregeling is een advies voor de zorgorganisaties.

Over hoe zij om kunnen gaan met bezoek aan cliënten.

Iedere locatie van een zorgorganisatie is anders.

Maar je kunt voor iedere locatie hetzelfde afspreken over bezoek:

• Zorgorganisaties zijn gesloten voor bezoekers.

• Bezoek mag alleen komen als dit echt nodig is.

Bezoek is echt nodig als het contact met familie of vrijwilliger heel belangrijk is voor de cliënt.

Omdat deze persoon dagelijkse verzorging geeft.

Of omdat de cliënt bang, verdrietig of boos wordt als hij deze persoon niet ziet.

Zo iemand heet een ‘cruciaal’ persoon.

• Zorgorganisaties kunnen dit met elke cliënt apart afspreken.

• Alleen zorgmedewerkers en belangrijke personen mogen naar binnen.

• Deze personen mogen zelf niet verkouden of ziek zijn.

• Iedere dag mag één persoon op bezoek komen bij een cliënt.

Deze persoon mag 1 uur blijven.

• Bezoekers moeten wel 1,5 meter van de cliënt of de zorgmedewerker weg blijven.

• Bezoekers moeten als zij binnenkomen hun handen wassen.

Handen wassen moet ook als zij weg gaan.

• Bezoekers komen alleen in de kamer van de cliënt. Of buiten de woning.

Zij komen niet in de ruimte waar iedereen kan komen.

• Wil de familie de cliënt meenemen naar huis?

Dan blijft de cliënt daar tot alles weer gewoon is.

De bezoekregeling geldt ook voor kleine woonvormen voor mensen met een beperking.

Tot wanneer?

De bezoekregeling in de gehandicaptenzorg blijft zo, tót de regering zegt dat het kan stoppen.

Deze maatregelen beschermen cliënten, zorgmedewerkers en familie.

De zorgmedewerkers weten dat dit moeilijk is voor cliënten.

En ook voor familie.

De zorgmedewerkers proberen het zo goed mogelijk te regelen.

(4)

Dit is een uitgave van

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Bezoekadres

Parnassusplein 5 | 2511 vx Den Haag Postadres

Postbus 20350 | 2500 ej Den Haag Telefoon 070 340 79 11

www.rijksoverheid.nl

Begrijpelijk gemaakt door Buro Opaal In samenwerking met de LFB, dóór en

vóór mensen met een verstandelijke beperking april 2020

Heb je hier vragen over?

Stel die dan aan je begeleider of aan je familie.

Of aan iemand anders die in jouw buurt is.

Zij kunnen je verder uitleggen waarom deze maatregel belangrijk is.

En wat je kunt doen om in contact te blijven met anderen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het is niet alleen belangrijk dat de komende jaren meer mensen kiezen voor een baan in de zorg, we moeten ook de medewerkers die nu al werken in de zorg, behouden voor dit

BV's van divers pluimage kwamen gisteren hun steun betuigen aan het eisenpakket van de Academie Levenseinde voor de volgende regering, onder het motto 'een waardig levenseinde is

In het afgelopen jaar heeft uw Kamer op verschillende momenten haar waardering uitgesproken voor de zorgprofessionals.. Vorige week werd zelfs met ruime meerderheid een

Uiterlijk 15 juni is bezoek mogelijk is voor alle cliënten en vanaf 1 juli heeft iedereen, die dat wenst, afspraken over op bezoek gaan en uit logeren gaan.. De genoemde data

De praktijk laat sinds 23 maart zien dat veelal het ‘nee’ generiek wordt toegepast, doordat locaties als hoog risico geduid worden. Zoals eerder gezegd adviseren we om toe te

Wanneer de cliënt in het Donorregister staat geregistreerd als iemand die géén toestemming geeft voor orgaandonatie of de keuze aan iemand anders heeft overgelaten die bereikbaar

Voor wilsonbekwame kinderen tussen de leeftijd van 12 en 18 jaar kunnen de ouders met gezag of de voogd toestemming geven voor orgaandonatie na overlijden, als het kind geen (of

Nieuwe woonzorgvormen – waar ouderen langer en zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen – zijn hard nodig om ouderen nu en in de toekomst beschikbare en betaalbare zorg te