• No results found

Territorialidades cívicas: espacio público y cultura urbana en Bogotá, Colombia

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Territorialidades cívicas: espacio público y cultura urbana en Bogotá, Colombia"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Territorialidades cívicas: espacio público y cultura urbana en Bogotá,

Colombia

Pardo, M.F.

Citation

Pardo, M. F. (2007, May 30). Territorialidades cívicas: espacio público y cultura urbana en

Bogotá, Colombia. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/11975

Version: Corrected Publisher’s Version

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the

Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/11975

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen behorend bij het proefschrift

Civiele territorialiteiten: Publieke ruimte en urbane cultuur in Bogotá, Colombia

1. De sterke mate van sociale segregatie, die de meeste hoofdsteden van Latijns- Amerika karakteriseert, heeft geleid tot een situatie van ruimtelijke apartheid.

2. De publieke ruimte heeft een fundamentele rol gespeeld in de ontwikkeling van de urbane cultuur van Bogotá.

3. Angst voor criminaliteit en de groeiende perceptie van gevaar in Latijns- Amerika heeft ertoe geleid dat burgers publieke ruimten zoals pleinen en parken in toenemende mate verlaten.

4. De ‘cultuur van de angst en onveiligheid’ in Bogotá is zeer winstgevend geweest voor zowel de media als de bouwwereld. De media vullen een groot deel van hun pagina’s en zendtijd met berichten over urbaan geweld, terwijl de bouwwereld gouden tijden heeft gekend met het bouwen van beschermde commerciële centra en afgesloten condominios.

5. Het geweld in Colombia is het resultaat van het onvermogen van de staat om de bevolking basisnormen te laten respecteren die het samenleven mogelijk maken.

6. Het centrum van Bogotá vormt de voornaamste plaats waarin het collectieve urbane geheugen zich bevindt.

7. De toenemende immigratie vanuit het platteland naar de hoofdstad heeft geleid tot de vorming van een hybride urbane cultuur die vele agrarische componenten vertoont.

8. De aanwezigheid van creatieve en efficiënte burgermeesters is bepalend geweest voor het succes dat Bogotá sinds 1990 heeft behaald bij het herstellen van diverse publieke ruimten.

9. De pogingen van de lokale overheid om processen van ruimtelijke en sociale integratie in de stad te bevorderen staan op gespannen voet met de toenemende sociaal-culturele fragmentering en privatisering van de publieke ruimten in Bogotá.

10. De urbane planning van publieke ruimten heeft in Latijns-Amerika vaak geleid tot sociale uitsluiting en ruimtelijke discriminatie in plaats van een hogere graad van sociaal-culturele interactie tussen de burgers.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

In order to get a grasp at children’s perceptions on tool involvement, attention was given to how they regarded the involvement of various risky man-made tools during play. The ways

Dat een praatpro- gramma niet de plaats is voor grappen die in de be- slotenheid van een kan- tine of kleedkamer ook misplaatst zijn, wil er bij Derksen niet in.. Ook niet als

Igualmente, esta obra analiza a la luz de estos conceptos, las principales transformaciones institu- cionales, físicas y socioculturales que han tenido lugar en Bogotá las últimas

Desde esta perspectiva la estrategia de Mockus para el espacio público tuvo como objetivo: “(...) delimitar a Bogotá a través de la construcción de grandes parques

De aanleg van een nieuw, kwalitatief hoogwaardig landschap van substantiële omvang (GIOS°) (Palmboom en van de Bout et.al., 2005).. Pagina 11 In het voorgaande wordt duidelijk dat

Wat is het effect van groene ruimten op het ontstaan van sociale contacten tussen bewoners van vroeg-naoorlogse wijken en laat-naoorlogse wijken en op welke manier wordt er

En dat is interessant, want de Kerk is dan misschien niet het belangrijkste, maar wel het op één na belang- rijkste sociale instituut geweest van koloniaal Latijns-Amerika en bleef

Want omdat de gemeenschap nu eenmaal een levensvoorwaarde is voor de mensen, zijn de mensen bang voor hun eigen drang tot vrijheid.. Ze onderdrukken