• No results found

Fakt und Fiktion : die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Fakt und Fiktion : die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Fakt und Fiktion : die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption

Spits, J.P.

Citation

Spits, J. P. (2008, August 5). Fakt und Fiktion : die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption. Retrieved from https://hdl.handle.net/1887/12931

Version: Not Applicable (or Unknown)

License: Licence agreement concerning inclusion of doctoral thesis in the Institutional Repository of the University of Leiden

Downloaded from: https://hdl.handle.net/1887/12931

Note: To cite this publication please use the final published version (if applicable).

(2)

Stellingen behorende bij het proefschrift

Fakt und Fiktion. Die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption

1) De huidige autobiografie is niet het resultaat van zelfkennis, maar een middel hiertoe, waarvan de deugdelijkheid nog maar moet blijken.

2) De studie van een autobiografie als figure of reading (De Man) hoeft niet tot de aanname te leiden dat er geen enkele verbinding mogelijk is met de werkelijkheid buiten de tekst.

3) In de receptie van de hier onderzochte werken krijgt de

herinnering aan een collectief verleden meer aandacht dan zuiver literaire aspecten.

4) Als elke poging om de werkelijkheid door taal weer te geven als een illusie is ontmaskerd, als différance (Derrida) betekenis onmogelijk maakt, dan is elke poging het eigen leven vast te leggen tot mislukken gedoemd.

5) Literaire herinneringen zijn geen onaanvechtbare waarheden. Je moet ze begrijpen vanuit hun literaire vorm, als constructie.

6) Interessanter dan de vraag of een boek in een bepaalde verhouding tot de werkelijkheid staat, is de vraag hoe.

7) Wetenschappers als Judith Okely en Susan Friedman houden vast aan de opvatting dat literatuur de werkelijkheid weerspiegelt als het om vrouwelijke identiteit gaat. Zij verliezen uit het oog dat het gaat om opvattingen over de werkelijkheid, niet over de

werkelijkheid zelf.

8) In de literatuurwetenschap is de ‘dood van de auteur’ (Barthes) gemeengoed geworden. Tegelijk besteden de media meer aandacht dan ooit aan het persoonlijk leven van de schrijver.

(3)

9) Wetenschap is niet dienstbaar aan welk politiek doel of welke macht dan ook.

10) Alleen in vrijheid beoefend kan wetenschap een

maatschappelijke betekenis vervullen die het nut en belang van de individuele onderzoeker overstijgt.

11) Promovendi moeten niet alleen geselecteerd worden op intelligentie, maar ook op discipline.

12) Elke wetenschapper moet verplicht op schrijfcursus.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

fragmentarische, weil durch ständige Reflexion unterbrochene Beschreibung der eigenen Kindheit, kurz: das Stilprinzip der Einschnitte und Zerstückelungen, das für

Fakt und Fiktion : die Autobiographie im Spannungsfeld zwischen Theorie und Rezeption..

Eine Erklärung für das rege wissenschaftliche Interesse an der Gattung liegt darin, dass die Autobiographie besonders geeignet scheint, literaturwissenschaftliche Fragen, wie die

Nach Lejeune bestimme der Autor einer Autobiographie sich als „eine wirkliche, gesellschaftliche Person“ und als „Schöpfer einer Rede.“ „Außerhalb des Textes und im

Seine Autobiographie führt nicht bis zu dem Punkt, „an dem der Erinnernde seinen Platz in der Gesellschaft gefunden und seine Rolle in ihr zu spielen begonnen hat.“ 380 Die

fragmentarische, weil durch ständige Reflexion unterbrochene Beschreibung der eigenen Kindheit, kurz: das Stilprinzip der Einschnitte und Zerstückelungen, das für

Apologetisch heißt es aber auch, dies sei nicht das Problem der „Generation Golf“ selbst, „sondern das Problem, das andere mit der Generation Golf haben.“ 779 Mit

893 Wenn man davon ausgeht, dass jede Autobiographie einen Dialog mit seinen Lesern führt und individuelle Vorstellungen die Rezeption lenken – und diese Vorstellungen wiederum