• No results found

B4un!stinicuvirs HET CONCERT IN »DE HARMONIE" OP

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "B4un!stinicuvirs HET CONCERT IN »DE HARMONIE" OP"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

B4un!stinicuvirs

HET CONCERT IN »DE HARMONIE"

OP

23 Fel)rnari 1875.

CJeen mensch , die 't u misduiden kan , O winkelier of handelsman ,

Wanneer gij onze kamerleén

In d' ooren schreeuwt: »Ziet toch hierheen ! sZiet toch, hoe reeds sinds jaar en dag

»Ons stadje afgescheiden lag

»Van allen handel en verkeer!

«Geen stoompaard vliegt nog op en neer

»0m, onder zuchtend, hijgend jagen,

«Ons rijkdom , welvaart, aan te dragen.

»'tls waar, twee raderbooten glijden,

»De Waal langs , 't zij alleen of beiden ,

«Maar zulk een boot, — 't ligt voor de hand —

«Zit bij laag water op het zand ,

«En bij hoog water kunnen dieggen

«Noch ankertouw haar aan doen leggen.

«En wat bij ijsgang te beginnen ?

«Dan ki'uipt de boot de Haven binnen ,

«De Brug verdwijnt, de schietschouw naakt,

«En , wijl het vriest dat het zoo kraakt ,

«Zit elk , die Lent wenscht te bereiken ,

«Van kou een paar uur scheel te kijken.

«Dan komt van Gendt, met zijn vriend Loos,

«En schudt en hotst hem nog een poos

«Om hem naar 't Arnhemsch veer te rijden ;

«Daar wacht hem weer hetzelfde lijden :

«Hij wordt weer in een schuit gestopt

«Die toch reeds flink is volgepropt,

«En eindlijk komt hij na veel sparrelen

«En duwen , trekken , wieglen , scharrelen

«Half dood van koü te Arnhem aan

«Om vei'der met den trein te gaan. —

«Ziedaar, o Kamer, het verband

«Van Nijmegen met Nederland.

«Ach , geef ons treinen, geef ons sporen ,

«Want anders zijn wij glad verloren!"

/

'T

< •

O

/ K

A.

C. z

V ' m

<

O

o

~\

>

^

r'

f—

>

Z U

•7^

0

-ei

• 7 "

-\ r c —1

Ja , 't volste recht, o handelaren Hebt g' om op die wijs uit te varen.

Maar — 'k wensch thans van de kunst te spreken.

En 'k vraag dan : «is het niet gebleken, Dat Nijmegen op dat terrein

Zichzelf genoeg zou kunnen zijn ?"

Niet dat w' ook hier de frissche krachten , Van buiten aangevoerd , verachten.

O neen ! Als Weyringer of Linde(n) Den weg naar deze vesting vinden , Wanneer zij zich getroosten willen , Om in een schuit te zitten rillen Of in een omnibus te schudden Of, op de boot, door gansche kudden Van trappelende schapen , koeien Hun hersenen te doen vermoeien ,

O waarlijk , meer dan goed of geld ^^

Wordt zulks door ons op prijs gesteld! ">

Maar nochtans durven wij te vragen: "^""^

«Indien tot aan het eind der dagen ^fv •t

«Tot aan den laatsten achterneef V Ov '

«Deez' stad eens afgescheiden bleef S f

«Van gansch het overig heelal, .^ .^

«Of wel , met muur en gracht en wal, '^

«Met burger en met ingezeten S"^

«In 't ledig ruim word neergesmeten , ^^

«Zou onze stad dan kunnen toonen -«J,

«Dat in haar wal ook kunstnaars wonen , " ^

«Dat, moest zij al wat vreemd i s , derven , ï.

«De kunst hier nimmer uit zou sterven?" — i

Het antwoord is ons thans gegeven : ^

«Neen — mocht ook alles om ons sneven •— ?[•

«Zoo lang dit stadje blijft bestaan ,

«Zal er de kunst niet ondergaan.

«Waar zooveel kunstgevoel en -kracht

«Gevonden wordt bij 't schoon geslacht,

«Waar van zulk moedig opwaarts streven

«Het loflijk vooibeeld wordt gegeven,

«Daar zal men op geen zandgrond bouwen

«Door eigen krachten te vertrouwen ,

«Daar zal, wat kome of verdwijn'

«De schoone kunst onsterflijk zijn!"

Ziedaar het antwoord; doch misschien Wil men het ook bewezen zien,

En vraagt men: «Waar bleek dan die kracht, Dat kunstgevoel van 't schoon geslacht ?"

Zijt gij zoo ongeloovig , vrinden ? ; Tracht zelf dan maar 't bewijs te vinden : '•'Het was nog voor een dag of drie

In d'achterzaal der «Harmonie." * Vïm.

(2)

II OUwVO"" Ü l l Clv^VUl

Verschijnt elkon

De prija per 3 maanden is f\,'i5, franco p.p. fi,50.—

I'ril» dei' aiUertciitiSii THH 1 - 6 gewone regels 60 ceiit, ledere regel meer lO cciit. Brieven franco aan den uitgever 11. C. A. THIEME, te Nijmegen.

aescMedenis van den Dag.

IX.

Toen Napoleon III in de maand Juli 1870 zijne oorlogsverklaring naar Berlijn zond, doortrilde een hevige schok geheel ona werelddeel van het éene einde tot het andere. Ook de minst ontwikkelde begreep terstond , dat een hardnekkige strijd voor de deur stond, die lichtelijk de reusachtigste afme- tingen aannemen en de verderfelijkste gevolgen na zich slepen kon.

Een dergelijk staatsstuk is dezer dagen uitgevaar- digd , niet door een wereldlijk, maar door een gees- telijk vorst. De paus van Rome heeft in eene ency- clika, aan de Pruisische bisschoppen gericht, de Pruisische Meiwetten van nul en geener waarde verklaard.

Niemand zal den naam oorlogsverklaring, door ons aan dat stuk gegeven , te sterk achten, wan- neer men slechts een oogenblik over zijne beteeke- nis en zijne onvermijdelijke gevolgen nadenkt.

Onderwerpen de bisschoppen zich aan dat bevel uit Rome , dan is het niemand hunner langer mo- gelijk , uit liefde tot zijn land eene gematigde hou- ding aan te nemen en althans ernstige botsingen te vermijden , maar dan moeten allen , zonder uit- zondering , tot de tanden gewapend zich tegenover de regeering plaatsen en weigeren , elke bepaling dier wetten op te volgen , ook wanneer zij op de vrijheid der kerk niet de geringste inbreuk maakt, zooals b. v. het geven van inlichtingen aan de re- geering omtrent inrichtingen van onderwijs , waar aanstaande geestelijken gevormd worden , zelfs waar zij van staatswege geldelijken onderstand genieten.

Dat de Pruisische bisschoppen dit zullen doen , betwijfelen wij geen oogenblik. Van het uur af dat zij , in weerwil van de zoo ondubbelzinnige verkla- ringen , voor de opening van het concilie afgelegd, het leerstuk der pauselijke onfeilbaarheid toch aan- namen , hebben zij den voet gezet op een hellend vlak , dat op de vernietiging van hun karakter als godsdienstige mannen , op de verkrachting van hun geweten uitloopen moest.

Op het thans door hen gekozen standpunt moeten zij óf met de R. Katholieke kerk breken en eene Duitsch-Katholieke kerk vestigen óf onvoorwaardelijk het bevel van het ook door hen als onfeilbaar er- kend hoofd der kerk gehoorzamen.

Dat zij niet het eerste , maar alleen het laatste zullen doen • staat vast als een paal boven water.

Maar wat dan ? Zal de Pruisische regeering dulden, dat een deel barer onderdanen , op bevel van een vreemdeling, die van den toestand in Pruisen niets"

weet dan alleen van hooren zeggeYi, — zij het dan ook in de mesning , dat de godsdienst dit eischt — haar openlijk en onverholen de gehoorzaamheid op- zeggen , zich zelven boven de wet plaatsen en^hunne

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wat ter wereld ziet God dan toch in de mens, Dat Hij wordt de ‘Man aan het kruis’.. De Farizeeërs samen, ja ze kijken

Nadat Hanna nog eens voor de zooveelste keer herhaald had hoe bang ze geweest was, toen ze van elkaar afgeraakt waren; hoe zij hen had willen zoeken, maar van Stralen dat niet

Der liefde zaligheid, der liefde lust, Den hemel in te drinken uit dien blik, Zich te bedwelmen door haar stem gesust, Te sterven door haar mond gekust.....

Het zeemans-leven, inhoudende hoe men zich aan boord moet gedragen in de storm, de schafting en het gevecht.. Moolenijzer,

'En hijbeval, datzíj zouden gedoopt worden in den Naam des Heeren.' Dit bevel werd door Petrus gegevery maar het is het bevel van de Meester; Petrus en

Daarom zal het van belang zijn dat we als mensen leren leven met de dood voor ogen maar er ons niet door laten verleiden.&#34;.. De homilie van de Brugse bisschop Roger Vangheluwe

‘Voor patiënten die euthanasie willen toepassen, blijven we zoeken naar valabele

De beslissing van de Belgische afdeling van de Broeders van Liefde, om in hun afdelingen