• No results found

Carpe diem -4. Wax. Creakor bv. Over het product : Benodigdheden algemeen: Algemeen gebruik : Jeanine Cremers.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Carpe diem -4. Wax. Creakor bv. Over het product : Benodigdheden algemeen: Algemeen gebruik : Jeanine Cremers."

Copied!
9
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Benodigdheden algemeen:

Bakje met water, sponsje( BT910 ), penselen, handdoek, bordje, potje, spatel, potlood, papier , carbon paper ( AC230 ) en/

of red saral transfer papier, tape ( Mayco tape MC001 of MC002; of Tesa schilderstape uit de bouwmarkt), transparant te- kenpapier, schaar, AC302 Wax resist, breed stoksponsje, Xiem tool Fluting tool ( FTS-10344 ) , noppenfolie, voedingskleur- stof,

Over het product :

Wax Resist is een afdekmiddel. Mayco AC302 Wax resist is op waterbasis en vloeibaar. Hiermee dek je delen af zodat er geen glazuur meer op hecht. Het product is blauw van kleur, dit maakt het goed zichtbaar. Tijdens het stookproces bakt de Wax weg. Het wegbranden van de Wax ruikt, zorg voor voldoende ventilatie in de stookplaats. Het verbranden van de Wax heeft geen invloed op de glazuren.

Verkrijgbaar in flesjes van 59 ml en potten van 437 ml.

Algemeen gebruik :

1. één volle laag is voldoende.

De Wax Resist mag niet te dik en niet te dun aangebracht worden.

Een te dikke laag Wax droogt niet, een te dunne laag dekt niet het hele oppervlak af. Een tweede laag Wax zal niet meer hechten op de eerste.

2. Als je met een glazuur over de Wax Resist gaat moet deze zich terug trekken van de wax. Indien dit niet het geval is , is de glazuur te dik en moet je deze een beetje verdunnen met water.

3. Druppeltjes glazuur die op de Wax zijn moeten weg geveegd worden. Dit kan met een vochtige penseel, sponsje of oorstokje. De Wax onder de druppeltjes glazuur brandt wel weg maar de glazuur zelf niet! Toch kan dit vaak een mooi resultaat geven. Indien echter te veel product op de wax is, bestaat de kans dat de glazuur van het werkstuk spat op de

Tijdens deze demonstratie leg ik uit wat Wax is en hoe je dit product kunt gebruiken.

(2)

Tijdens de demonstratie leg ik uit wanneer en hoe je Wax kunt gebruiken.

Wax Resist is een handig hulpmiddel en kan in elk stadium van het decoreren van pas komen.

1. Om de onderkant te beschermen bij het dompelen.

2. Op natte klei, bij het inkerven .

3. Op droge klei , voor structuur te creëren.

4. Op de gebakken scherf . 5. Tussen twee glazuren.

6. Wax als omlijning.

7. Wax voor een Fake -Raku effect.

1. Onderkant voorzien van wax :

Bij werkstukken die op hoge temperatuur gebakken worden mag het raakvlak aan de onderkant niet geglazuurd wor- den. Deze werkstukken worden namelijk rechtstreeks op de ovenplaat gezet om scheeftrekken te voorkomen. Het kleinste beetje glazuur op het raakvlak bakt vast aan de ovenplaat zodat zowel ovenplaat als het werkstuk beschadigd zijn. Bij kwastglazuren is het gemakkelijk de onderkant vrij te houden van glazuur. Na het glazuren tot aan de rand beneden, kan je de rand proper vegen met een vochtig sponsje. Een fijn randje

ongeglazuurde scherf mag/moet zichtbaar zijn als het werkstuk op tafel staat.

Diegene die glazuren dompelen of overgieten, gebruiken Wax om de onderkant vrij te laten. Dit gaat gemakkelijk met een brede stokspons . Spons nat maken en goed uitwringen. Wax aanbrengen. Na gebruik de spons goed uitspoelen met wa- ter en shampoo.

Let op : wax op de scherf kan enkel verdwijnen bij het bakken, het kan op geen andere manier van de scherf verwijdert worden.

Vaak wordt beweerd dat Wax het aflopen van de glazuur tijdens het bakken tegen houdt. Niets is minder waar, de Wax brandt reeds bij een paar honderd graden weg terwijl de glazuur pas op eindtemperatuur gaat lopen.

(3)

2. Wax Resist op half droge klei ( leerhard ).

Werkwijze van Foto 1:

1. Op half droge klei werd een rand van boven en beneden 3 lagen UG34 Chestnut brown gezet met een kwast.

Chestnut Brown is een Mayco product uit de serie Fundamentals. Fundamentals zijn zoals een engobe gemaakt op basis van klei . Fundamentals zijn geen glazu- ren, ze blijven mat en dof want er vindt geen versmelting plaats bij het bakken.

Fundamentals kunnen gebruikt worden op natte klei, droge klei of op de gebak- ken scherf. Pas als er een glanzend ,transparant glazuur opgezet wordt, zijn de kleuren intens en glanzend.

2. Als volgt werd over de nog witte rand in het midden één volle laag Wax Resist gezet.

3. Zodra de Wax Resist droog is begin ik met de Fluting tool van Xiem tools een motief te kerven. Dit zijn op de foto de witte delen op de boven en onderrand en de bruine delen op het middelste gedeelte. Op de foto zijn de uitge kerfde delen op het middelste gedeelte reeds ingekleurd met bruin, zie nr 4.

Fluting tool van Xiem is een gereedschap om te kerven in de klei.

4. Als de vaas volledig gedroogd is, heb ik 3 lagen op de uitkervingen gezet in de middelste rand.

5. Achteraf volgt de biscuitbak ( 1060°C ) , 2-3 lagen SW001 Stoneware clear en glazuurbak ( 1220°C).

De foto toont het werkstuk na de biscuitbak.

De Wax Resist wordt hier alleen maar gebruikt om het inkleuren van de inkervingen te vergemakkelijken. Waar niet uitge- kerfd is, zorgt de Wax ervoor dat er geen glazuur kan hechten.

Foto 2 toont een ander voorbeeld.

1. Hier werden 3 lagen UG91 True Teal als basis gebruikt voor de volledige vaas.

2. Volledig bedekt met 1 laag Wax Resist.

3. Als de Wax droog was, werd gekerfd.

4. Na het drogen van de vaas werden sommige uitkervingen gekleurd met 3 lagen UG34 Chestnut brown.

1

2

(4)

3. Wax op droge klei.

Werkwijze van het ei op de foto :

1.Het ei is droge, ongebakken klei zonder chamotte.

2. Als basis werden 3 lagen UG91 True Teal gezet, volledig.

3. Met een potlood werden takjes met bladeren getekend.

4. De tekening werd voorzien van 1 laag Wax Resist.

5. Met een vochtige spons wordt voorzichtig de kleur van de ach tergrond weggewassen. Een beetje azijn in het water helpt.

De spons moet regelmatig gespoeld worden.

Als je niet alleen de kleur op de achtergrond wegwast maar ook een deel van de klei, krijg je zelfs een reliëf.

De wax dient hier om de glazuur op de tekening te beschermen zodat deze niet weggewassen wordt.

Na de biscuitbak volgt het transparant glazuren en de glazuurbak.

4. Wax op de gebakken scherf.

Wax op de gebakken scherf zetten zodat geen glazuur meer hecht doe je om volgende redenen : 1. Je hebt met gekleurde klei gewerkt en je wil deels dat deze vrij van glazuur blijft.

2. Na de glazuurbak kan je de niet-geglazuurde delen bewerken met acrylverf.

3. Bij het raku stoken worden niet-geglazuurde delen zwart in de rookton.

Voorbeeld met gekleurde klei.

De kom is gemaakt van antraciet kleurige klei ( Witgert nr 31 Pfeffer &

Salz ) en biscuit gebakken ( 1060° C).

Met noppenfolie rond een sponsje gewikkeld, is de wax op de scherf gedept. Niet te veel zodat nog voldoende glazuur gezet kon worden.

Met een waaierpenseel werden 3 lagen Stroke & Coat SC45 My Bleu Heaven gezet.

De kom werd gebakken op 1220° C.

(5)

Voorbeelden met acrylverf :

Op het tableau links : Wax op de stam en de takken met een penseel. Wax op de bladeren met noppenfolie. Daarna 3 lagen glazuur met Classic Crackle cc102 White Crackle. Gebakken op 1000° C.

Na het bakken wordt het volledige tableau geverfd met Mayco acrylverf SS138 Flat black. Met een stuk papier of een doek, veeg je de verf weer af. Daar waar geen glazuur zit , blijft de acrylverf hechten. Op die manier wordt de craquelé zichtbaar en de bomen zwart van kleur.

Bij de kerstbal op de foto werd ook wax aangebracht met noppenfolie. Daarna werden 3 lagen Stroke & Coat SC86 Old Lace gezet en gebakken op 1000° C.

De kerstbal werd niet met zwart maar met goud ingewassen, Duncan UM951 Solid gold.

Deze voorbeelden zijn gemaakt met laag-bak glazuren, uiteraard kan deze tech- niek ook met de hoog-bak glazuren gedaan worden maar enkel voor decoratie- ve stukken en niet voor gebruiksgoed.

5. Wax tussen twee glazuren.

Ook dit is mogelijk.

Bij het eerste voorbeeld werden 3 lagen Fundamental UG50 Jet black als basis gezet.

Net zoals vorige voorbeelden werd de Wax gezet met noppenfolie.

Daarna werden drie lagen Stroke & Coat SC15 Tuxedo, SC35 Gray hare en SC86 Old lace gezet. Het zwart beneden, dan het grijs en van boven de beige kleur.

(6)

Bij dit voorbeeld werden 3 volle lagen gesponsd met Stroke & Coat SC6 Sunkissed, SC75 Orang-a-peel en SC74 Hot Tamale. ( Volle lagen sponzen : zie Carpe diem 3 : Sponzen en schaduwen ).

Daarna werden met een penseel afgeronde vierkanten Wax gezet.

Daarna 1-2 lagen Stroke & Coat SC34 Down to earth lichtjes verdund met water over alles.

De druppeltjes SC34 zijn niet wegge- veegd zoals je kunt zien op de foto links.

Het is een Mayco aardewerk schaal, daarom was de glazuurbak op 1000° C.

Als je bij deze werkwijze ervoor zorgt dat er onder de Wax voldoende glazuur zit en de scherf goed bedekt is, kan deze techniek ook gebruikt worden voor gebruiksgoed.

Het is fascinerend dat je met deze techniek zoveel kan doen. Verander de kleuren of het motief en de mogelijkheden zijn oneindig! In plaats van een motief kun je ook tekst afdekken met Wax.

6. Wax als omlijning.

Verschillende glazuren over elkaar zetten geeft vaak een mooie resultaat. Een voorbeeld hiervan is de combinatie van Foundations en Elements.

De Foundation FN009 Black werd als basis gebruikt, het motief werd inge- kleurd met Elements.

(7)

Tijdens de demonstatie toonde ik deze kerstbal.

Op voorhand had ik reeds 2 lagen Foundation FN008 Brown gezet zodat deze goed kon drogen. Twee lagen is in dit geval voldoende.

Met een potlood heb ik de kerstroos en de bladeren getekend.

Met een Liner penseel ( CB200 ) heb ik AC302 Wax resist over de potloodlijnen gezet, ook de details.

Dan heb ik elke kleur 2 lagen gezet, de glazuur lichtjes verdund.

EL125 Sahara Sands voor de achtergrond, SC74 Hot tamale voor de kerstroos, SC26 Green Thumb voor het blad. SC2 Melon-choly voor de puntjes in het midden van de roos.

De Wax dient hier om het inkleuren gemakkelijk te maken.

Als je de glazuur verdunt, een penseel neemt die veel kleur kan op- nemen ( zoals de CB106 Script liner ) , kun je bijvoorbeeld over de

details gaan van de kerstroos. Het glazuur zal wegtrekken van de waxlijnen.

Omdat de kleur die als ondergrond gebruikt werd donker is, heb je meteen een mooie omlijning van het motief.

De kerstbal is achteraf gebakken op 1000° C.

7. Het Fake-Raku-effect.

Wat ik zo mooi vind aan Raku zijn de aardse kleuren, het verweerd uiterlijk. Een speling van kleurnuances en “ gebarsten “ glazuur.

Dit effect wou ik bekomen in een gewone elektrische oven.

Aan aardse kleuren ontbreekt het niet in het Mayco gamma. Vooral de serie Elements en de Stoneware bevatten mooie aardse tinten.

Met de Mayco Classic Crackles hebben we het effect van “ gebarsten “ glazuren.

Voor het verweerd effect komt de wax van pas.

(8)

De beschrijving van het werkstuk op foto 3

1. Begin met biscuit gebakken werkstuk op 1060°C, verwijder stof met een vochtig sponsje.

2. Teken met potlood de indeling, de randen en de driehoeken. Houd geen rekening met de bruine rand tussen de verschillende kleuren.

3. Zet elke glazuur 3 lagen. Overlap de kleuren lichtjes zodat zeker alles bedekt is met glazuur.CC107 Geen tea, EL125 Sahara Sands, EL141 Aged bronze.

4. Laat drogen.

5. Bedek het volledige werkstuk met AC302 Wax Resist.

6. Laat drogen.

7. Kerf met een spatel de wax op de scheidingslijnen weg. Des te onregelmatiger, des te mooier. Zet ook een paar extra krasjes.

8. Spoel voorzichtig alle glazuur bij de gekerfde delen weg met een nat sponsje zodat de scherf weer zichtbaar is.

9. Laat drogen,

10. Zet 1 dunne laag SW403 Manganese Wash op blootliggende scherf.

11. Bak het werkstuk op 1000° C.

12. Na het bakken worden de delen die met Classic crackles gekleurd zijn ingewreven met SS138 Black acrylverf.

Tip : heb je de mogelijkheid om raku te stoken, kun je deze werkwijze ook toepassen. NR 10 in de beschrijving laat je dan weg. Nr 12 is dan ook niet van toepassing want dat gebeurt dan in de rookton.

Op foto 4 zie je een vaasje wat helemaal geglazuurd is met CC108 China sea.

Beneden is een vrij groot deel van de glazuur weggehaald en de barst van boven is ook gekerfd. Door met Wax te werken en te kerven, krijg je een meer onregelmatigere rand wat ten voordele van het hele werkstuk is. Het effect waar de SW403 Manganese Wash de CC108 raakt, maakt het ook mooier.

Bij het vaasje op foto 5 zijn Mayco stoneware glazuren gebruikt : SW149 Crackle White en SW168 Coral Sands.

3

4

5

(9)

Slot :

1 product , zoveel mogelijkheden.

De technieken op zich zijn niet moeilijk het is echter niet altijd evident om een juiste keuze te maken van de producten.

Als je deze technieken gaat gebruiken met andere glazuren dan beschreven, denk aan de glazuren en hun eigenschappen.

Op een gekleurde ondergrond mag de bovenliggend glazuur bijvoorbeeld niet te transparant zijn.

Bij fijne details zoals bij de kerstbal met de roos, mag het glazuur niet te vloeiend zijn.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Mocht de spiraaltechniek bij biscuit producten worden gebruikt, spoel je de voorwerpen voor het aanbrengen van het glazuur goed schoon, zodat deze het glazuur niet meer

Stichting BAK, basis voor actuele kunst (hierna: BAK) is een jonge postacademische instelling in Utrecht, die deel uitmaakt van de..

Burgemeester en wethouders en de werkgeverscommissie voor de grif- fie van de gemeente Velsen maken hierbij bekend dat per 15 juli 2014, 1 oktober 2014, 1 januari 2015, 1 april 2015

de wet verderven als een werkverbond. En dan de wet der liefde, en het levengevend gebod des Evangelies, op haar puinhopen oprichten. Het gebod van Sion en het gebod

Voor klantma- nagers werkt dat ook: als hun baan door bezuinigingen op de tocht komt te staan, zijn ze geneigd eff ectief te gaan werken. Vaak in combinatie met beweegredenen uit

ZEDELGEM q Steve Ryde van wielerclub Carpe Diem neemt deel aan de ‘Tour for Life’ ten voordele van de ALS Liga België. De club bleef niet bij de pakken zitten en organiseerde

The research questions of the bachelor assignment is: Which design of cargo for Bakfiets.nl, that can be produced, speaks to a new target group who doesn’t mind spending

• Vertel de kinderen dat u één hoofdstuk nog een keer voor gaat lezen en vraag hen extra goed te luisteren. Ze gaan na het voorlezen namelijk een kopieerblad maken met vragen