• No results found

BESTUURSVERSLAG HENNY JURRIËNS STICHTING 2019

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "BESTUURSVERSLAG HENNY JURRIËNS STICHTING 2019"

Copied!
22
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

BESTUURSVERSLAG HENNY JURRIËNS STICHTING 2019

1. Inleiding 2. Over HJS

a. Raison d’être b. Schakel en spin 3. Activiteiten

a. Programmeringvisie en docentenkeuze b. Dagelijkse trainingen

c. Workshops en masterclasses d. Summer Intensive

e. HJS Dancers Onstage

f. Steun voor lokale dansinitiatieven en 'dansmakelaarfunctie' g. Initiatieven met derden - OBOC

4. Prestaties 2019 (omvang, bereik, statistieken) a. Trainingen

b. Workshops c. Masterclasses d. Summer Intensive e. Bezoekcijfers publiek 5. Bereik en impact

a. Doelgroep

b. Directe omgeving c. Stad

d. Kunstvorm

6. Stakeholders, partners, samenwerkingen en dansketen 7. Diversiteit en inclusiviteit

8. Positie in dansketen Amsterdam 9. Toelichting op de financiële resultaten 10. Toelichting organisatie, bestuur en directie

11. Risicoanalyse en reflectie op kansen en bedreigingen voor de organisatie in de komende jaren 12. Vrijkaartenbeleid

(2)

1. Inleiding

2019 is een succesvol derde jaar in het Kunstenplan 2017-2020. In dit jaar werd een vervolg gegeven aan de uitvoering van het ondernemingsplan en zijn de behaalde resultaten opnieuw positief.

De lesbezoekcijfers van de Henny Jurriëns Stichting (HJS) zijn in 2019 hoger dan in 2018, en 2019 is het succesvolste jaar qua lesbezoek sinds de bezuinigingen in 2013. Het gemiddelde aantal deelnemers per training is in 2019 bovendien weer licht gestegen. De workshopbezoekcijfers vielen iets lager uit, maar hier zijn duidelijke redenen voor aan te wijzen. Een nieuwe, belangrijke samenwerking is aangegaan met Anouk van Dijk/Countertechnique en vanwege de goede uitkomst is besloten om hiermee door te gaan in 2020.

Financieel was 2019 ook een geslaagd jaar. Na een periode van interen op de reserves, als gevolg van de bezuinigingen in het voorgaande Kunstenplan, kon de stichting voor het derde jaar op rij een financieel positief resultaat noteren. Wel is het resultaat minder dan in afgelopen jaren, doordat er minder workshopinkomsten waren dan in de afgelopen twee jaar en de personeelskosten iets hoger waren. Dit laatste valt te verklaren doordat een tijdelijke kracht is aangenomen ter voorbereiding op de

zomerperiode en dat een extra halve dag aan het dienstverband van de administratiemedewerker is toegevoegd, om de druk op de kleine bezetting van de organisatie te verlichten. Verder is het verbouwingskrediet in 2018 opgemaakt en er geen korting meer was voor studio huur

HJS heeft de ontwikkelingen in de Amsterdamse danswereld gevolgd. Met een ondergesubsidieerd productiehuis en weinig gezelschappen met geld voor talentontwikkeling, zijn er steeds minder kansen voor freelancedansers en -makers om op te treden. HJS heeft hier proactief op ingespeeld door constructieve acties te ondernemen, zoals een meer uitgebreid HJS Dancers Onstage-programma.

Hierdoor zijn meer optredens voor dansers gerealiseerd dan in 2018, en zijn de (publieks)bezoekcijfers voor deze optredens opnieuw gestegen met dertig procent.

Wat volgt in dit verslag is een toelichting op de activiteiten en resultaten uit het afgelopen jaar.

2. Over de Henny Jurriëns Studio

HJS is opgericht in 1996 en staat bekend als een van de belangrijkste open trainingsfaciliteiten in Europa.

HJS is het enige expertisecentrum voor professionele freelancedansers in Amsterdam en zelfs in Nederland. De open studio biedt al vijfentwintig jaar dagelijks trainingen, en periodiek workshops, die innovatief zijn op danstechnisch niveau, met docenten en dansers van toonaangevende gezelschappen en academies uit de hele wereld. In deze zin is HJS een essentieel deel van de ‘basisinfrastructuur’ van de Amsterdamse en Nederlandse dans.

Door de professionele insteek van de kleine organisatie, de aanwezigheid van een volledige keten van Amsterdamse dansinstellingen (van educatie tot internationale topgezelschappen in alle genres), de ligging in de hoofdstad, het onderscheidende aanbod en het grote netwerk binnen de (inter)nationale danswereld, weten professionele dansers vanuit de hele wereld HJS al vele jaren te vinden en te waarderen.

(3)

a. Raison d’être

Dansers zijn het kernelement van dansgezelschappen en choreografen. Na hun opleiding moeten

professionele dansers dagelijks trainen om in conditie te blijven, zich bijscholen in nieuwe stijlen en

methodieken, zich artistiek ontwikkelen en in contact blijven met het dansveld om werk te krijgen. De meeste dansers in Nederland hebben geen vast dienstverband bij een gezelschap en werken op productionele basis voor choreografen. HJS meent dat goede begeleiding en ontwikkelingsmogelijkheden voor professionele dansers essentieel zijn om de korte danscarrière ten volle te kunnen benutten én om de choreografen en gezelschappen instrumenten van het hoogste niveau te kunnen bieden, die voldoen aan de eisen van hun eigen

stijl of signatuur. Lifelong learning is vanzelfsprekend in het dansveld en HJS biedt deze mogelijkheid dagelijks aan. HJS kan met haar activiteiten het Amsterdamse en zelfs Nederlandse dansveld de garantie bieden van een freelancedansersbestand van topniveau en draagt daarmee onmiskenbaar bij aan het behoud en de continuïteit van de internationale toppositie van de Nederlandse dans.

b. Schakel en spin

Maar HJS doet meer. HJS is een onmisbare schakel in de keten van de Amsterdamse en landelijke dans, tussen dansacademies en het professionele danswerkveld, en tussen choreografen en beroepsdansers.

HJS voorziet in de behoefte van het dansveld voor verdere professionalisering van dansers, adviseert over scholing en ontwikkeling, zorgt voor (internationale) uitwisseling van dansers en docenten, informeert breed over opleidingen, audities, workshops en activiteiten in de hele wereld, koppelt dansers aan choreografen en andersom, en faciliteert studioruimte, artist residencies en audities voor binnen- en buitenlandse producties. HJS brengt internationaal toptalent naar Amsterdam, wat een aanzuigende werking heeft op getalenteerde dansprofessionals, die zich in de hoofdstad vestigen, wat een positieve bijdrage levert aan de kwaliteit en diversiteit.Sinds 2017 organiseert en faciliteert HJS ook activiteiten waarin dansers kunnen optreden – het ultieme doel van training – en zichzelf kunnen laten zien aan het publiek. Kortom, HJS is de spin in het web van de Amsterdamse en Nederlandse danssector en heeft in het derde jaar van dit Kunstenplan haar activiteiten bestendigd en uitgebreid.

3. Activiteiten

Voor HJS, als enige organisatie in Nederland met dansers als hoofdprioriteit, blijft het aanbieden van een uitgebalanceerd, professioneel trainings- en workshopprogramma de hoofdmoot van de activiteiten. In 2019is dit op een uitstekend niveau gebeurd. Het was een jaar waarin de reguliere activiteiten, zowel in aantal activiteiten als bezoekcijfers, zijn toegenomen.

a. Programmeringvisie en docentenkeuze

De artistieke uitgangspunten met betrekking tot de programmering en de manier waarop deze op de doelgroep aansluit, zijn van essentieel belang voor het functioneren van de stichting. Per definitie weerspiegelt HJS de artistieke en inhoudelijke ontwikkelingen in het dansveld. Nieuwe trends en een eigen artistieke visie, die is gebaseerd op het volgen van ontwikkelingen in danstechniek en -stijlen over vele jaren, bepalen de programmering (i.c. activiteiten) van HJS.

De programmering is gebaseerd op kritische keuzes wat betreft het docentenpalet en het workshopaanbod. Vernieuwende stijlen en technieken, zoals Gaga Movement Language en

Countertechnique, worden vaker aangeboden, terwijl inmiddels een verminderde vraag bestaat naar

Balletles van HJS in de Chassé Dance Studios

(4)

oudere stijlen, zoals Cunningham, Graham en Limón. Actief inspelend op trends in het internationale veld en op de vraag van dansers, biedt HJS meer workshops en trainingen aan in de stijlen van de toonaangevende choreografen van wereldformaat, zoals Crystal Pite, Sidi Larbi Cherkaoui, Akram Khan, Hofesh Shechter en Ohad Naharin. Daarnaast speelt HJS in op de vraag naar bewegingsmateriaal van gevestigde, in Nederland werkzame choreografen en groepen, waaronder Conny Janssen, Club Guy &

Roni, Ann van den Broek en Kenzo Kusuda, evenals van jonge en aan de weg timmerende choreografen als Heather Ware, Liat Waysbort en Keren Rosenberg.

Urban contemporary, met daaraan verbonden een nieuwe generatie van (semi)professionele

(street)dansers, is een nieuw werkveld, waarin HJS momenteel investeert. Nieuwe HJS docenten met een streetdance-, freerunning- en martial arts-achtergrond, zoals Tomislav English en de Ultima Vez- danser Luke Jessop (zie video hier), trekken een nieuw publiek naar HJS. Deze succesvolle activiteit wordt verder uitgebreid in 2019. Hiermee beantwoordt HJS aan de vraag vanuit het danscircuit naar moderne dansers die urban kwaliteiten beheersen.

Ballet blijft regulier op het programma staan. Hoewel de meeste dansers die bij HJS trainen eigentijdse dansers zijn, blijft klassiek ballet dé basistraining om de danstechniek te onderhouden en verbeteren.

Docenten komen via verschillende kanalen in het vizier van HJS: door aanbevelingen uit het eigen netwerk, door actief scouten en door de talrijke ingezonden cv’s. Bij de keuze van les- en

workshopdocenten baseert de artistieke leiding zich op een aantal criteria, waaronder aantoonbare ervaring op het gebied van lesgeven aan professionals. HJS vraagt een vertegenwoordiging van een vernieuwende stijl/techniek of veelgevraagde klassieke techniek; pedagogische, vakinhoudelijke en didactische competentie; kennis van dansgezondheid en blessurepreventie; een inspirerende mentaliteit; en een (inter)nationaal goede reputatie.

Naast de kwaliteit en aantrekkingskracht van de docent speelt uiteraard ook de financiële component (kosten van reis, verblijf, honoraria) een rol. Het dansveld is altijd in verandering en om vernieuwing in het docentenpalet te waarborgen, heeft HJS het beleid om elk jaar een aantal nieuwe docenten uit te nodigen. In 2019 waren ertwintig nieuwe docenten. (Zie bijlage 3 voor de volledige lijst.)

Choreografie workshop tijdens de Summer Intensive

(5)

b. Dagelijkse trainingen

De dagelijkse trainingen vormen het fundament onder HJS. Een danser moet, net als een muzikant, dagelijks trainen om zijn instrument (zijn lichaam) in vorm te houden. De eerste voorwaarde voor professionele danstrainingen zijn docenten van hoog niveau, zowel op educatief en technisch vlak als op inhoudelijk gebied (stijl en genre). Andere voorwaarden zijn livemuziek (pianist, muzikant), een

muziekinstallatie, een ruime studio zonder pilaren en obstakels, met zwevende vloeren en professionele toplagen, barres en spiegelwanden. HJS beschikt over deze voorwaarden, organiseert de trainingen en faciliteert hiermee gestaag en op hoog niveau de dansexcellentie in Amsterdam. Jaarlijks worden rond de 650 trainingen geprogrammeerd en dagelijks trainen er 30 tot 60 professionele dansers bij HJS. In de zomer is er een verdubbeling van dit aantal.

HJS programmeert altijd een brede variëteit aan nationale en internationale gastdocenten, die in blokken van één of twee weken de trainingen verzorgen. Door het jaar heen wordt een gevarieerde en actuele mix aan stijlen aangeboden. Docenten die een puur academische training geven worden

afgewisseld met docenten die het accent meer leggen op het gebruik van de ruimte, muzikaliteit, flow of movement, floorwork en coördinatie. De danser krijgt dagelijks de keuze tussen twee trainingsstijlen, namelijk ballet en contemporary, met op zaterdag een extra les in Gaga Movement Language. Gezien de grote doelgroep van dansers die niet aan een vast gezelschap zijn verbonden, wordt op die manier rekening gehouden met een diversiteit aan stijlen, technieken en benaderingen. Dankzij de huisvesting in de Chassé Dance Studios is het mogelijk om flexibel in te spelen op een tijdelijke toename in de vraag, omdat extra studioruimte beschikbaar is. Dankzij deze studiefaciliteiten is het eveneens mogelijk om, naast de dagelijkse trainingen, complementaire trainingen en workshops te programmeren.

c. Workshops, masterclasses en labs

In de workshops is aandacht voor specifieke technieken en stijlen, die de veranderingen in de

danswereld weerspiegelen. HJS meent dat een hedendaagse danser met het oog op zijn eigen artistieke ontwikkeling en zijn positie in de markt moet beschikken over een breed scala aan vaardigheden. Ter ontwikkeling van deze vaardigheden kiest HJS voor een aantal thema’s. Dat zijn onder andere

danstechnieken en repertoire van bekende choreografen, improvisatie en compositie, gebruik van de stem, partnering, het maken van een auditiefilm en bewegingsonderzoek. In de workshops stelt HJS dansers in de gelegenheid om gedurende een intensieve periode met een choreograaf/docent te werken. In de masterclasses krijgen de dansers een korte introductie in de werkwijze van een specifiek choreograaf of stijl. In de labs, die vaak meerder dagen bestrijken word een bepaald thema onderzocht.

HJS speelt flexibel in op activiteiten, festivals, evenementen en reizende danskunstenaars en -groepen door de programmering af te stemmen op hun aanwezigheid in Nederland. HJS nodigt zelfstandig docenten en choreografen uit of wordt rechtstreeks benaderd door festivals of choreografen met de vraag of zij masterclasses kunnen geven. (Zie bijlage 2 voor een volledig overzicht.)

I’m so pleased we’ve had such a fruitful exchange in the last few years. Indeed Amsterdam is a favourite of mine, and we hope we can indeed continue to work with you in many ways as of course we would love to teach your students and be part of their education and energise the local dance community, the company is energised in return by delivering workshops and meeting the next generation and the local professionals.

Like said I would love to come and teach myself when we’re back in Amsterdam - I look forward to seeing the studios and meeting you again!

All the best

Hofesh Shechter, oprichter en artistiek leider van de wereldberoemde Hofesh Shechter Company, over zijn samenwerking met HJS:

(6)

d. Summer Intensive

HJS organiseert jaarlijks gedurende drie weken een internationaal programma van open trainingen, workshops en masterclasses, getiteld Amsterdam Summer Intensive. Daarmee initieert HJS een grootschalige uitwisseling met betrekking tot alle actuele ontwikkelingen in het dansveld, zowel

nationaal als internationaal. Tegelijkertijd voorziet HJS hiermee in een belangrijke behoefte, gezien de jaarlijkse deelname van meer dan 400 professionele dansers uit ruim 40 landen van over de hele wereld. Het aantal deelnemers groeit nog altijd en bevestigt de positie van HJS in het internationale circuit van zomerprogramma’s voor uitvoerende kunstenaars. In meerdere opzichten is de jaarlijkse Amsterdam Summer Intensive, naast het dagelijkse trainingsaanbod, een fundamenteel onderdeel geworden van het bestaansrecht van HJS.

Niet alleen vergroot het de zichtbaarheid en betekenis van HJS in het (inter)nationale dansveld, maar ook biedt het in financieel opzicht een goede buffer voor de continuïteit van de bedrijfsvoering gedurende de rest van het jaar. HJS heeft verschillende partners met wie samengewerkt wordt, onder andere Julidans Festival.

De planning en invulling van de programmering wordt medebepaald aan de hand van de gasten (choreografen, dansers, docenten, balletmeesters) die door Julidans worden uitgenodigd. Het

workshopprogramma sluit nauw aan bij de artistieke bronnen alsook de technische noden die leven bij artistieke leiders en choreografen in de danswereld. De Summer Intensive biedt dansers de gelegenheid om een intensieve periode met één choreograaf of docent verdieping te zoeken in stijl of techniek. Ten behoeve van de podiumervaring van (jonge) dansers en de profilering van HJS in de stad, worden veel workshops en masterclasses afgesloten met openbare presentaties voor publiek. Individuele dansers krijgen de kans om eigen werk te tonen tijdens de drie Summer Solo’s-voorstellingavonden in Café Belcampo. Naar aanleiding van de enquête afgenomen onder Summer Intensive-dansers is in 2018 gestart met een Get Together op de dinsdagavonden tijdens de Intensive. Deze bijeenkomsten voor dansers, docenten en HJS-collega’s dienen ertoe om de onderlinge communicatie bij aanvang van een nieuwe workshopweek te verstevigen. Netwerken gaat eenvoudiger wanneer je elkaar ook buiten de studio beter leert kennen.

Voor de Amsterdam Summer Intensive is een aantal structurele samenwerkingsverbanden aangegaan:

• Julidans: HJS heeft sinds 1997 een structureel samenwerkingsverband met Julidans, waarbij HJS de programmering van workshops en masterclasses afstemt op de gasten van het festival. Deelnemers van de workshops worden verbonden aan Julidans met acties en aanbiedingen rondom de

dansvoorstellingen.

• Hartford University (USA): Docent Stephen Pier komt jaarlijks met een aantal studenten naar

Amsterdam voor de HJS Summer Intensive. De studenten ontvangen studiepunten voor hun deelname (vanaf 2016 ook geldig voor andere Amerikaanse universiteiten).

Everything was arranged perfectly, the content of the workshops was great, we had chances to perform ourselves, there were a lot of network possibilities. In my opinion everything what needed to be there, was there, so it was perfect to be there for 3 weeks. I enjoyed it a lot!

Bo Jacobs (NL), deelnemer Summer Intensive

Banner Amsterdam Summer Intensive 2019

(7)

• LINK Dance Company (AU): Komt met tien tot vijftien dansers naar de Summer Intensive voor trainingen en workshops. HJS regelt dat de company elk jaar kan optreden in het Vondelpark Openluchttheater.

• Vondelpark Openluchttheater: Programmeert LINK Dance Company en HJS Dancers Onstage.

• Internationale danscompetities, onder andere Prix de Lausanne San Nicola, Bari (IT), Premio Roma, AmsterDans: HJS biedt een aantal getalenteerde dansers scholarships voor de Summer Intensive aan.

• Dancing on the Edge: Samen met deze organisatie biedt HJS scholarships aan twee getalenteerde dansers uit het Midden-Oosten en/of Noord-Afrika.

• The Student Hotel: HJS heeft een afspraak met The Student Hotel, waarbij HJS-dansers een flinke korting krijgen op de verblijfskosten, inclusief gratis fiets.

e. HJS Dancers Onstage

Als gevolg van de ontwikkelingen - minder geld voor talentontwikkeling en een ondergesubsidieerd productiehuis in de stad - in de periode 2017-2020 (zie ook uitleg in bestuursverslag 2017), zijn er minder performance opportunities voor makers en dus ook voor freelancedansers in het Amsterdamse dansveld. Daarom is HJS zich in 2019 meer gaan richten op het presenteren van dans. Als

freelancedansers geen werk hebben en daarmee geen mogelijkheid om zichzelf te presenteren en te ontwikkelen door op te treden, ontstaat het gevaar dat zij de stad verlaten of zelfs stoppen met dansen.

Dit vormt ook een bedreiging voor HJS, aangezien het grootste gedeelte van de bezoekers van

trainingen bestaat uit lokale freelancedansers. HJS heeft geen subsidie voor het produceren van dans, maar door nieuwe partnerships en een ondernemende geest, creëerde HJS in 2019meerdere

gelegenheden voor dansers om op te treden.

Onder de noemer HJS Dancers Onstage, in samenwerking met Vondelpark Openluchttheater, De Hallen Amsterdam, Café Belcampo en De Uitmarkt, biedt HJS dansers podiumkansen. Dit heeft tevens geleid tot een toename van dertig procent in de HJS-publieksbereikcijfers ten opzichte van 2018. Voor het optreden biedt HJS een bescheiden vergoeding* en/of gratis lessen aan, naast gratis studioruimte voor repetities. Van groter belang is dat dansers en choreografen de broodnodige ‘vlieguren’ op het toneel maken. De videoregistraties van de voorstellingen kunnen zij vervolgens voor audities gebruiken. HJS benadrukt het belang van het volgen van danstrainingen op voorstellingsdagen. Vaak doen dansers/

choreografen alleen een korte warming-up in het theater. Om de HJS-visie te uit te dragen, faciliteert HJS gratis lessen voor de dansers tijdens de voorstellingsdagen van HJS Dancers Onstage. Door het HJS Dancers Onstage-programma zijn veel optreedmogelijkheden gecreëerd.

f. Steun voor lokale initiatieven en 'dansmakelaarfunctie'

Om het lokale dansveld te steunen helpt HJS met initiatieven die dansers ‘aan het werk’ zet en

functioneert HJS als ‘dansmakelaar’ tussen opdrachtgevers die zoeken dansers en dansers zelf. In 2019 is de groep ‘31/20 Dance Collective’ ontstaan met het doel om gelegenheden te creëren waar

choreografen met dansers kunnen werken en anders om. HJS heeft studioruimte voor 31/20 geleverd en de groep heeft 3 stukken gemaakt. Zowel de choreografen (Jort Faber, Lela di Costanzo en Fernanda Gonzaléz Morales als de ongeveer 15 dansers trainen regelmatig bij HJS.

HJS wordt ook regelmatig gebeld door opdrachtgevers of artiesten die voorstellingen, choreografen of dansers voor optredens of docenten om les te geven zoeken. HJS heeft danseres Clara Cozzolina aan

The Henny Jurriens Stichting has provided me with tremendous support in beginning my

entrepreneurial endeavors. HJS has inspired me to combine individual practices and create stronger unity throughout the Amsterdam dance community, while also providing work opportunities that sustain me and many others. It has been an amazing resource providing me with access that allows me to be successful and competitive with other freelancers in the sector

AJ Negron (VS), freelance danser en oprichter 31/20 Dance Collective

(8)

theatermaker Alan Yadegarian gekoppeld voor zijn voorstelling 'Before you, just like you ...' in Podium Mozaïek; danser Uri Eugenio aan beeldend kunstenaar Moam ben Yacov voor een project dat in 2020 zal plaatsvinden; en dansers Paola Ghidini en Klevis Elmazaj met De Nieuwe of Littéraire Sociëteit De Witte in Den Haag voor een duet tijdens het Kerstdiner.

g. Initiatieven met derden - OBOC

In 2019 is de samenwerking met Anouk van Dijk/Countertechnique voor de workshop One Body One Career (OBOC) opnieuw gestart. HJS was al in 2006 betrokken bij de ontwikkeling. Dit jaar is OBOC teruggekomen naar Amsterdam in de Chassé Dance Studios als uitbreiding van de HJS Summer Intensive met twee weken. De workshop was zeer succesvol en uitverkocht met 55 deelnemers.

Besloten is om de OBOC in 2020 opnieuw te programmeren en uit te breiden met de Countertechnique Teacher Training. Het hele zomerprogramma zal volgend jaar zeven weken bestrijken.

4. Prestaties 2019

In 2019 hebben meer dan 1390 Individuele dansers deelgenomen aan het reguliere HJS-programma van open lessen (ballet, contemporary, Gaga, labs, SAFE©FLOOR lessen, en choreography en partnering labs). Zoals te zien is in tabel 1 en 2, is in 2019 opnieuw een toename van het aantal deelnemers aan trainingen merkbaar.

 Ten opzichte van 2018 is er een daling in het aantal deelnemers aan de workshops. Redenen daarvoor zijn:

o David Zambrano (die in 2018 vijftig deelnemers trok) was in 2019 niet beschikbaar.

o Er is geen Winter Intensive geprogrammeerd, doordat het schrijven van de

subsidieaanvraag 2021-2024 en het voorbereiden van het jubileumjaar 2020 (met onder andere het schrijven van het jubileumboek) veel tijd en inspanning van de kleine

organisatie vroegen. Het organiseren van een Winter Intensive is daarom uitgesteld naar februari 2020.

 De deelnemers aan HJS-trainingen en workshops zijn in 2019 opnieuw afkomstig uit een groot aantal landen, tenminste 45.

 Er is in 2019 ingezet op het verhogen van het gemiddelde aantal deelnemers per workshop. Dat heeft positief uitgepakt (zie paragraaf 4b).

In 2019 heeft HJS haar ambitie gerealiseerd. Een overzicht van de prestaties is te vinden in tabel 1 tot en met 6.

a. Trainingen Aantal trainingen:

Het aanbod van balletlessen is stabiel vanaf 2016. Er zijn schommelingen in het aanbod van

contemporarylessen in de jaren 2016-2019, vanwege de beslissing voor dit lopende Kunstenplan 2016- 2020 om meer lessen in andere stijlen en op andere tijdstippen te programmeren. In dit kader zijn in 2019 voor het eerst SAFE© Floor-lessen (proefperiode van drie maanden) en verschillende Research Labs geprogrammeerd. Alhoewel de SAFE©Floor-lessen redelijk bezocht werden en de les inhoudelijk heel waardevol was, waren de kosten van extra studiohuur en het docentenhonorarium niet in verhouding met de inkomsten. Na de proefperiode is helaas besloten om met deze lessen te stoppen.

I expect to have a much longer professional career now that I know how to take care of myself while in class and long rehearsals.

Nicole Curtis – OBOC Amsterdam Participant Nicole Curtis (OBOC Amsterdam participant) Nicole Curtis (OBOC Amsterdam participant)

(9)

Daarnaast waren er in 2019 Research Labs, een partnering met Iñaki Azpillaga in januari en november, Choreography Training met Danielle Agami in september, en partnering met Nuhacet Guerra in oktober.

De Labs zijn niet altijd kostendekkend, maar vanwege de artistiek inhoudelijke waarde zal HJS deze af en toe blijven aanbieden. Vanaf 2019 tellen wij de Research Labs bij de Masterclasses.

Aantal deelnemers en gemiddeld aantal dansers per training:

Het aantal lesdeelnemers in zowel ballet als contemporary is aardig gestegen en heeft geresulteerd in het hoogste aantal totaal lesbezoeken in de afgelopen jaren. Daarnaast is het gemiddelde aantal deelnemers per les en per workshop gestegen.

TRAININGSLESSEN 2016 -

2019

Aantal trainingen

2016 2017 2018 2019 Begroot

Ballet 335 320 327 326 375

Contemporary 306 358 326 340 300

Totaal 641 678 653 666 675

Aantal lesdeelnemers

2016 2017 2018 2019 Begroot

Ballet 6829 6854 7021 7292 7500

Contemporary 4662 5162 5030 5300 3900

Totaal 11491 12016 12051 12592 11400

Gemiddeld aantal dansers per

les

2016 2017 2018 2019 Begroot

Ballet 20 21 21 22 20

Contemporary 15 14 15 16 13

Totaal gemiddeld 18,0 17,7 18,5 18,9 17

0 2000 4000 6000 8000 10000 12000 14000

Ballet Contemporary Totaal

Lesbezoek 2016-2019

2016 2017 2018 2019 Tabel 1: Overzicht trainingen en deelnemers 2016-2019

Tabel 2: Overzicht lesbezoek 2016-2019

(10)

b. Workshops

Het gemiddelde aantal deelnemers per workshop is in 2019 gestegen.

Zoals reeds werd benoemd, is de Winter Intensive van 2019, die normaliter in december plaatsvindt, verschoven naar februari 2020. Daarmee komt het totaalaantal workshops en deelnemers in 2019 iets lager uit dan in 2018. Niet meegeteld in deze cijfers is de OBOC, met 55 deelnemers.

WORKSHOPS 2016-2019

jaartaal 2016 2017 2018 2019 Begroot

Aantal workshops 23 29 30 26 25

Aantal deelnemers 578 606 640 613 500

Gemiddeld aantal deelnemers 25,1 20,9 21,3 23,6 20

c. Masterclasses en labs

In 2019 zijn elf masterclasses en labs aangeboden, één minder dan begroot. Het gemiddelde aantal deelnemers ligt nog wel onder de begroting. Niet alle masterclasses en labs haalden het beoogde aantal

deelnemers. Factoren voor deelname zijn niet alleen de docent of stijl, maar ook de kosten voor een extra les en beschikbaarheid (repetities, bijbaantjes) van de potentiële deelnemende dansers.

MASTERCLASSES 2016-2019

inclusief

labs

2016 2017 2018 2019 begroot

Aantal masterclasses 3 8 6 11 7

Aantal deelnemers 58 111 100 122 175

Gemiddeld aantal deelnemers 19,3 13,9 16,7 11,1 25

d. Summer Intensive

Het aantal workshop en bezoekers was iets minder dan 2018.

SUMMER INTENSIVE 2016-2019

2016 2017 2018 2019

Aantal workshops 21 22 24 22

Aantal deelnemers 401 408 550 515

Gemiddeld aantal deelnemers 19,1 18,5 22,9 23,4

e. Bezoekcijfers algemeen publiek

Tabel 3: Overzicht workshops 2016-2019

Tabel 4: Overzicht masterclasses 2016-2019

Tabel 5: Overzicht Summer Intensive 2016-2019

(11)

HJS Dancers Onstage zorgde ervoor dat de bezoekcijfers voor algemeen publiek fors zijn gestegen.

Publieksactiviteiten Aantal bezoekers

Begroot 2017 2018 2019 Begroot . 2017 2018 2019

Workshop-showings 6 5 6 5 600 575 600 600

Summer Solo-showings 3 3 3 2 225 225 225 150

HJS Dancers Onstage en

educatie 0 17

26 36 0 3900 5094

7888

Totaal 9 25 35 43 825 4700 5919 8638

Er moet gezegd worden dat een belangrijk deel van de stijging is te danken aan feit dat het heel mooi weer was tijdens de Vondelpark Openluchttheater-optredens. Dit heeft geresulteerd in een hoger bezoekersaantal dan in 2018.

Afgezien van de meetbare prestaties, is er ook een aantal prestaties dat de moeite waard is om te vermelden:

 De goede samenwerking met Anouk van Dijk/Countertechnique is een enorme aanwinst voor de organisatie. Deze wordt vervolgd en uitgebreid in 2020.

 HJS is een hecht team: drie medewerkers zijn al sinds 1995 werkzaam voor HJS. Er is ontzettend veel ervaring, maar inmiddels is de gemiddelde leeftijd hoog. Er is in 2019 meer ondersteuning gezocht bij jonge mensen voor bepaalde projecten:

o een extra assistent voor ondersteuning van de organisatie voor de Summer Intensive- en de OBOC-workhops.

o Een van de HJS dansers draagt zorg voor de inhoud van het Instagram-account. Het aantal volgers is in 2019 gegroeid van 900 naar 1800.

o Er is in 2019 een start gemaakt met afspraken over het laten cureren van delen van onze workshops en intensives door jongen docenten en choreografen, bijvoorbeeld Dalton Jansen en Emma Evelein.

5. Bereik en impact a. Doelgroep

HJS onderscheidt vier doelgroepen op wie de activiteiten zich richten: professionele (beroeps)dansers, professionele choreografen en dansdocenten, stakeholders en publiek. Alle doelgroepen kennen een grote mate aan diversiteit op het gebied van westerse en niet-westerse achtergrond, land van herkomst, opleidingsniveau en leeftijd. Van een ‘blanke monocultuur’ is bij HJS nooit sprake geweest, zoals deze evenmin in de (inter)nationale danssector te vinden is.

Voor HJS bestaat het publiek waarop alle activiteiten zich richten primair uit uitvoerende professionele

(beroeps)dansers, die uit Nederland en de hele wereld afkomstig zijn. Deze doelgroep kan onderverdeeld worden in de volgende subgroepen:

 dansers die als professioneel freelancer binnen het danscircuit hun werk projectmatig

beoefenen, en tijdens en tussen projecten aan hun conditie en ontwikkeling werken om geschikt te blijven voor de arbeidsmarkt;

Tabel 6: Overzicht aantal bezoekers publieksactiviteiten

Een contemporaryles bij HJS

(12)

 dansers in (vaste) dienst van gezelschappen met een academische of moderne achtergrond, die kennis willen nemen van andere docenten, technieken, stijlen en ontwikkelingen dan die zij bij hun werkgevers krijgen aangeboden, of die tijdens vakanties of tournees van de groep in Nederland achterblijven en de continuïteit van hun training niet willen onderbreken;

 buitenlandse dansers die deelnemen aan de Summer Intensives en workshops, zich in Nederland vestigen of hier tijdelijk verblijven;

 (semi)professionele dansers uit andere danssectoren (waaronder de musical- en urban-scene);

 net afgestudeerde, jonge dansers die nog niet vast aan een gezelschap verbonden zijn;

 laatstejaarsstudenten van de dansacademies, die vanuit de opleiding de mogelijkheid krijgen om in het professionele werkveld trainingen en workshops te volgen;

 dansstudenten van dansdocentopleidingen;

 dansers in het laatste stadium van de vooropleiding (ouder dan 16 jaar);

 dansers die na een blessure of sabbatical hun techniek weer willen oppakken, ook als onderdeel van revalidatie;

 oudere dansers die na hun loopbaan moeten aftrainen en hun trainingsritme niet abrupt willen en kunnen beëindigen.

Met de bovenstaande activiteiten en prestaties in 2019 heeft HJS haar primaire doelgroep bereikt en positief beïnvloedt. Het motto van HJS, Get the tools that today’s dancer needs, wordt weerspiegeld in het aanbod. Dansers hebben de gelegenheid gehad om te trainen in een zeer breed scala aan

technieken binnen (en buiten) het eigentijdse dansveld, en in de stijlen van bekende lokale en internationale docenten en choreografen. HJS houdt dansers door haar stabiele, dagelijkse

lesprogramma op kwalitatief niveau, zodat zij in staat zijn om te kunnen functioneren als professioneel danser.

De tevredenheid van dansers over de HJS-programmering wordt gedurende het jaar steekproefsgewijs gemeten. In de zomer gebeurt dit door een uitgebreide enquête af te nemen. In 2019 waren de respondenten weer zeer positief. Tabel 7 geeft de antwoorden van de enquête weer, die is afgenomen na afloop van de Amsterdam Summer Intensive 2019.

Tabel 7: Enquêteresultaten waardering HJS-programmering

(13)

Het bewijs dat de inhoud van het programma goed aanslaat bij de doelgroep is te zien in de resultaten die te zien zijn in tabel 8.

b. Bereik en impact op de eigen directe omgeving

HJS is een expertisecentrum voor danskunstenaars. Onder de groep van professionals is HJS een begrip, maar HJS is dat niet bij de gewone Amsterdammer. HJS is geen zichtbaar gezelschap, theater of

opleiding. Toch zijn er meerdere verbindingen met de stad en haar bewoners. De thuisbasis van HJS, de Chassé Dance Studios, ligt midden in een woonwijk in West, en de deur staat voor alle bewoners altijd open. In de Chassé Dance Studios vinden de gymlessen van drie omliggende basisscholen plaats, evenals amateurtrainingen door tal van dansclubs. Deze kinderen komen op vanzelfsprekende wijze in aanraking met professionele dans en het resultaat is dat deze kinderen meer dan gemiddeld geïnspireerd raken, doorstromen naar de dans- en balletlessen in de Chassé Dance Studios, en wie weet, later, naar de dansacademie.

Educatie:

In 2017 is er een samenwerking gestart met twee basisscholen in de buurt, de St. Jan en Islamitische basisschool El Maes. HJS heeft met de scholen van studio geruild, zodat de workshops van HJS in de meer dan twee keer zo grote gymzaal konden plaatsvinden in de weken dat de scholen nog geen vakantie hadden. Als tegenprestatie heeft HJS korte voorstellingen en interactieve workshops verzorgd voor de St. Jan en (voor het eerst) voor El Maes voor groep 3 tot en met 8. In totaal ging het om meer dan 300 kinderen De voorstellingen en workshops werden verzorgd door danseressen Laila el Bazi en Dionne Bakker. De voorstelling was oorspronkelijk gemaakt voor Dance Stories, een project van Stichting KunstenDialoog, waar HJS heeft ook aan meegedaan. Dit was opnieuw zeer succesvol.

Tabel 8: Enquêteresultaten keuze Amsterdam Summer Intensive

(14)

c. Impact op de stad

Het beleid van de gemeente is als volgt: "Amsterdam wil een aantrekkelijke vestigingstad zijn en blijven voor musici en dansers, voor schrijvers en beeldhouwers, voor fotografen en schilders. Om een opleiding te volgen, om te werken en te wonen."

HJS is geworteld in Amsterdam. Beroepsdansers, choreografen en docenten uit de stad, maar ook van heinde en verre, komen naar Amsterdam om bij HJS te trainen en te netwerken. Door de aard van haar activiteiten en het open karakter van de studio, draagt HJS in veel aspecten bij aan de aantrekkelijkheid en aantrekkingskracht van de stad voor bezoekende danskunstenaars, en als vestigingsplaats voor jonge en gevestigde talenten. Dankzij haar subsidie kan HJS voor een betaalbare prijs de mogelijkheid bieden om het hele jaar door met internationale topdocenten te studeren, wat een unieke situatie oplevert.

HJS is voor danskunstenaars van buiten vaak de eerste kennismaking met de danswereld in de stad en fungeert in die zin als bestemming en als springplank. De Summer Intensive is voor veel dansers uit de hele wereld een eerste kennismaking met de stad. Het feit dat HJS het hele jaar door trainingen, workshops en activiteiten aanbiedt, is niet zelden een reden dat bezoekende dansers zich later blijvend in Amsterdam vestigen.

Voor de Amsterdamse (freelance)dansers en docenten die hier al wonen, fungeert HJS als een thuisbasis in hun vak, waar ze dagelijks trainen, netwerken en informatie vergaren voor werk en andere

danszaken. Met name freelancers kennen geen andere plek in de danssector waar ze zomaar binnen kunnen lopen. HJS is een bindende factor voor de dans in de stad en vergroot daarmee de leefbaarheid

Attending HJS summer workshops (twice) had been a real help for my career.

In addition to spending a really nice time, meeting a lot of new dancers, surrounded by a nice administration, working with Hofesh's dancer and learning the repertory of the company made me able to understand more about the style and to dive into the world of this choreographer. It gave me the key to feel my body and my mind ready for the audition of Shechter II.

And last but not least, the atmosphere of this place really inspired me a lot and made me want to never stop learning.

Marion Gautier de Charnacé, ex-dancer Paris Opéra, one of 10 dancers selected out of 1000 auditioners for Hofesh Shechter II Company in Autumn 2019

Interactieve dansworkshop voor basisschool

(15)

in de stad voor deze groep kunstenaars. Een groot aantal van hen is betrokken bij de activiteiten van HJS, wat een grote, positieve bijdrage levert aan de reputatie van Amsterdam als dansstad.

Economische impact op de stad

Afgezien van de dansers, docenten, en musici die trainen of werken bij HJS, is HJS – voornamelijk tijdens de intensive workshopperioden – een bestemming voor de ‘danstoerist'. Dit zorgt voor veel

overnachtingen en uitgaven bij lokale ondernemingen, evenals voor kaartverkoop bij festivals en theaters, zoals Julidans Festival en Over ’t IJ festival. Een grove inschatting van het aantal

overnachtingen van 400 dansers met gemiddeld minstens een week verblijf levert 3200 overnachtingen op, verspreid over jeugdherbergen, (studenten)hotels, Airbnb's en privéverhuur.

d. Impact op de kunstvorm

HJS is een expertisecentrum en weerspiegelt de artistieke en inhoudelijke ontwikkelingen in het dansveld. Door een ontmoetingsplek n platvorm voor danskunstenaars uit alle windstreken te bieden, brengt HJS de danswereld bij elkaar. Er vindt een internationale en interculturele uitwisseling en kruisbestuiving plaats tussen choreografen, docenten en dansers tijdens trainingen en workshops, en ongetwijfeld buiten de door HJS georganiseerde activiteiten. In een Summer Intensive komen docenten en choreografen uit 's werelds beste gezelschappen en met uiteenlopende stijlen in directe aanraking met elkaar en elkaars werk.

Een voorbeeld uit de praktijk: tijdens de Summer Solos, de showings op vrijdag van de Summer Intensive en tijdens de First Fridays Dance op de eerste vrijdag van de maand, gefaciliteerd door Café Belcampo, is er gelegenheid om het resultaat van workshopresultaten en eigen werk te tonen en feedback van het publiek te vragen, zodat dansers zich verder kunnen ontwikkelen. (Zie ook het HJS Dancers Onstage- programma hieronder), dat invloed heeft op de dans in Amsterdam door veel

performancemogelijkheden te creëren.)

6. Stakeholders, partners, samenwerkingen en dansketen

Behalve dansers en docenten zijn onafhankelijke choreografen en collega-organisaties stakeholders van HJS. De partners zijn artistieke directies van (internationale) dansgezelschappen en dansinstellingen, studieleiders van dansacademies, directies van (internationale) festivals en andere instellingen aan wie HJS activiteiten op maat levert of van wie HJS docenten en choreografen betrekt in haar

programmering. HJS werkt graag met deze partners samen. Hieronder staat een aantal voorbeelden van nieuwe en bijzondere samenwerkingen uit 2019. Een volledige lijst is te vinden in bijlage 1.

Packagedeals

HJS biedt deals aan voor dansgroepen en ad hoc-dansproducties. Dansers die werkzaam zijn bij

bepaalde groepen en producties kunnen op deze wijze voordeliger trainen. Een voorbeeld is een korting Henny Jurriëns Studio is een onmisbare en essentiële ontmoetingsplek voor freelancedansers en - choreografen in Amsterdam. Naast dat het uitstekende lessen en workshops verzorgt om op auditieniveau te blijven, biedt HJS ook een huis waar dansprofessionals elkaar ontmoeten voor werk en (emotionele) support. Als jonge danser/choreograaf heb ik veel te danken aan het netwerk en de trainingen die worden geboden. Henny Jurriëns Studio is een broedplaats voor de

freelancedans in Amsterdam.

Jort Faber, choreograaf Jort Faber Productions

(16)

van 20% bij aankoop van 50 of meer trainingen. Dansgroep LeineRoebana en Yourie en Marie Dance Company hebben deze kaarten ingekocht.

HNB Trainees / European School of Ballet en Nationale Balletacademie-dansers

Sinds september 2017 huurt het Nationale Ballet Trainee-programma dagelijks studio’s bij Chassé Dance Studios en zijn zij 'vaste buren' geworden. Vanaf 2018 heeft het programma de naam European School of Ballet gekregen. Deze opleiding biedt een vergelijkbaar, hoogwaardig programma. Deelnemers aan ESB en een hoger niveau van NBA-studenten nemen deel aan HJS-trainingen en -workshops tegen een door HJS aangeboden kortingsprijs. In 2019 werd er meer samengewerkt door het delen van docenten en pianisten.

Gaga Amsterdam

Sinds eind 2016 biedt HJS Gaga/dancers-trainingen aan in haar reguliere programmering en op de zaterdagen. Gaga is een movement language, die is ontwikkeld door Ohad Naharin, directeur en choreograaf van Batsheva Dance Company. De trainingen worden goed bezocht en voorzien in een nieuwe behoefte van dansers. Trainingen en workshops worden aangeboden in samenwerking met het Gaga-hoofdkantoor in Tel Aviv. Lokale partners zijn Chassé Dance Studios, die Gaga/people-les (voor amateurs) aanbieden en ITA. HJS is medestichter en medebeheerder van de Facebookpagina Gaga Amsterdam, waar meerdere Gaga activiteiten worden uitgelicht en gepromoot. Voor de trailer, zie https://www.youtube.com/watch?v=i4U3FnDjFo8.

Structurele relaties met prominente gezelschappen en instituten

Door de jaren heen, en ook in 2019 heeft HJS gewerkt met prominente nationale en internationale gezelschappen. Langdurige relaties zijn opgebouwd, en regelmatig worden workshops en masterclasses gegeven. Voorbeelden zijn Conny Janssen Danst, Club Guy and Roni, Kylian Foundation, Anouk van Dijk/Countertechnique Gaga/Batsheva Dance Company, Wim Vandekeybus/Ultima Vez, Akram Khan Dance Company, Hofesh Shechter Dance Company, Sidi Larbi/Cherkaoui/EASTMAN, en Kidd

Pivot/Crystal Pite. HJS spreekt deze groepen aan en dat zorgt voor een betrouwbare, wederzijdse partnerschap.

Gastenhuis

HJS beschikt over een woning met twee slaapkamers, waar gastdocenten kunnen verblijven. Met toestemming van de eigenaar mag HJS het doorverhuren aan culturele organisaties wanneer de woning niet door HJS-docenten bezet is. Dit gebeurt regelmatig en zorgt voor extra inkomsten voor HJS. Het levert een besparing op voor collega-instellingen, omdat deze accommodatie veel goedkoper is dan een hotel. AHK en andere kunst- of educatie-instellingen zijn regelmatige gebruikers. In 2019 hebben onder andere Danstheater AYA, Cinedans, Third Space, Sonic Acts Festival en Fringe Festival er gebruik van gemaakt.

(17)

Partnerschappen HJS Dancers Onstage Met HJS Dancers Onstage zijn de nieuwe partnerschappen, die zijn aangegaan in 2017, voortgezet. Het betreft:

Café Belcampo/First Fridays Dance/Belcampo Dance en andere dansavonden;

 Culturele Zondagen in De Hallen Amsterdam (in 2019: Dansdag, Kamermuziekdag, Operadag);

 Vondelpark Openluchttheater;

 lokale basisscholen;

 Uitmarkt

 Dance Stories Project van Stichting KunstenDialoog 7. Diversiteit en inclusiviteit

Dansers moeten over steeds meer kwaliteiten beschikken om een goede kans op de arbeidsmarkt te maken. Sinds 2016 zijn er nieuwe docenten bijgekomen, die opgegroeid zijn in de B-boy/urban- en streetdance-scene en tevens aansluiting hebben bij de academische en technische dans. Er vindt een natuurlijke doorgroei van dansers en docenten plaats, die een breed palet aan stijlen en technieken beheersen en tevens goed kunnen lesgeven. Voorbeelden uit 2019 zijn Luke Jessop, Victor Rottier, Marco di Nardo, Adam Khazhmuradov en Merel Lammers.

Diversiteit is altijd een belangrijk thema geweest in de toelating van dansers voor workshops. Dansers met een sterke academische achtergrond worden toegelaten. Daarnaast is er bewust een aantal plaatsen voor dansers uit het bijvoorbeeld het Midden-Oosten. Twee dansers uit het Dancing on the Edge-scholarshipprogramma, afkomstig uit Marokko en Algerije, hebben deelgenomen aan de HJS Summer Intensive. (Voor meer informatie, zie hier.)

Diversiteit en inclusie was het hoofdthema in verschillende conferenties en bijeenkomsten in 2019, als voorbereiding op de Kunstenplannen 2021-2024. De volgende bijeenkomsten zijn bezocht:

17-1-2019 Verkenning AKr - Het Sieraad, Amsterdam

20-3-2019 Sector advies Raad voor Cultuur - Vestzak, Arnhem 20-6-2019 De inclusieve stad - Podium Mozaïek, Amsterdam 27-6-2019 Contouren Cultuur - De Liefde, Amsterdam

1-11-2019 Presentatie Nieuwe Code Diversiteit & Inclusie - Den Haag

Geïnspireerd door de maatschappelijke tijdgeest is HJS aan de slag gegaan met dit thema. In 2019 zijn gesprekken gevoerd met verschillende groepen die dans en diversiteit en inclusiviteit als hoofddoel hebben, namelijk Dance Connects, Misiconi Dance Company en Cardiac Output. Met Cardiac Output wordt in 2020 al een kleine samenwerking als proef gestart. Met Dance Connects (danslessen voor 60+) is al een samenwerking aangegaan om docenten te leveren voor hun gastprogrammeringsweken in 2020. Nina Funk wordt ondersteund in het volgen van de Countertechnique Teachers Training in 2020.

Zij heeft een onderzoeksvraag op het gebied van dans voor mensen met een beperking. Met Dalton Jansen wordt gesproken om een deel van de Autumn Intensive 2020 te cureren. Hij heeft een grote kennis van en een sterke achterban in de hiphop-dancescene.

First Fridays Dance in Café Belcampo

(18)

8. Positie in dansketen Amsterdam

Samenvattend kan gesteld worden dat de intentie van alle partnerschappen en

samenwerkingsverbanden gericht is op een verhoging van de synergie in het Amsterdamse dansveld.

Het doel is om het hoge niveau van de dans in Amsterdam te bestendigen, te continueren, kleurrijker en meer diverse te maken en waar mogelijk verder te verbeteren. Bovendien fungeert HJS in deze

verbindingen als spin in het web, waarbij (freelance)beroepsdansers op diverse wijzen in nauw contact worden gebracht met gezelschappen en choreografen, zodat over en weer een vruchtbare

kruisbestuiving tot stand wordt gebracht. De spin-off van deze integrale werkmethode is de profilering en promotie van de dans in Amsterdam (voorstellingen, audities, workshops, trainingen en

presentaties), oftewel alle activiteiten die toegankelijk zijn voor danspubliek. Tot slot leiden de

Positie HJS in Amsterdam

(19)

partnerships tot aantoonbare kostenbesparingen op het vlak van honoraria, faciliteiten en overige kosten.

9. Toelichting op de financiële resultaten

a. De staat van baten en lasten en de balans, ofwel de financiële positie van de organisatie en de analyse ten opzichte van de begroting. Dit onderdeel van de verslaglegging is verantwoord in de jaarrekening 2019.

b. Door eerdergenoemde redenen (minder workshopbezoek, meer personeelskosten) is het percentage aan eigen inkomsten afgenomen van 66% tot 64%. Dat is nog ver boven de eisen voor cultuurinstellingen. De verhoging van het aantal personeelsuren om de werkdruk te verlagen, was een overwogen besluit uit 2018, zoals destijds in het bestuursverslag werd benoemd: “In 2019 zullen de personeelskosten hoger zijn dan in 2018. Het eigeninkomstenpercentage zal dan zakken.”

De kernactiviteiten van HJS bestaan uit de organisatie van de dagelijkse trainingen, de workshops en workshopclusters. De uitgaven richten zich globaal op personele lasten, overheadkosten (huisvesting, studiohuur, HJS-gastenaccommodatie), en honoraria en reiskosten van docenten en musici. De

inkomsten bestaan uit de bijdragen van dansers voor trainingen en workshops, de subsidie van het AFK en een bescheiden bedrag uit de verhuur van de HJS-gastenaccommodatie.

In 2019 zijn verder geen grote afwijkingen, behalve hogere kosten in front- en backofficesoftware en abonnementen, wegens een verdere ontwikkeling van de website, registratiesystemen en

fees/comissies voor producten voor onlinebetalingen. Daarnaast is er een aantal kosten geweest voor adviezen ter voorbereiding op het Kunstenplan 2020-2021 en de voorbereiding op het 25-jarig jubileum in 2020.

Het verslagjaar 2019 eindigt met een positief resultaat van € 6184,-. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de algemene reserves. Een deel hiervan zal nodig zijn om de verwachte hogere studiohuur in de komende jaren te kunnen bekostigen.

10. Toelichting organisatie, bestuur en directie

Eind 2016 is zakelijk leider Willy Campman met pensioen gegaan na een dienstverband van vijftien jaar.

De organisatie is door haar in zeer goede staat achtergelaten, zowel op financieel gebied als qua structuur en procedures. Algemeen directeur Gary Feingold heeft de meerderheid van de taken overgenomen. De stabiliteit van de kleine organisatie is in 2019 intact gebleven.

In 2019 werken bij HJS vier medewerkers, met een totaal van 2,1 fte. Door het organiseren van meer activiteiten en een verhoogd les- en workshopbezoek is de werkdruk hoog geweest. Het bestuur heeft voor 2019 een kleine uitbreiding in uren goedgekeurd, en voor de administratieve medewerker is een verhoging in het dienstverband ingezet (van 0,40 naar 0,50). Daarnaast is een tijdelijke medewerker aangesteld, die assisteert bij de Summer Intensive en OBOC.

HJS houdt zich aan de normen van goed bestuur. De door de sector opgestelde Code Cultural

Governance en de best practice bepalingen voor bestuur en directie dienen daarbij als uitgangspunt. HJS hanteert sinds 2010 het Bestuur + Directiemodel. Het bestuur heeft de voorbereiding en de uitvoering van bestuursbesluiten gedelegeerd aan de directie. Het bestpracticemodel ten aanzien van het rooster van aftreden wordt nagenoeg gevolgd. In 2016 en 2017 is een aantal bestuursleden afgetreden. Een aantal nieuwe leden is begonnen. Met het oog op een meer culturele diverse samenstelling van het bestuur is eind 2017 een oproep voor een nieuw bestuurslid gedaan aan Binoq Atana en is Nita Gharbharan Manurat als nieuw, betrokken bestuurslid gevonden.

(20)

De directie is aanwezig bij nagenoeg alle vergaderingen van het Dance en Theater Overleg (subgroep van het Amsterdamse Culturele Instellingen-overleg (ACI)). De directie bezoekt conferenties en bijeenkomsten in de kunstsector over relevante onderwerpen, zoals de door de gemeente georganiseerde The Next Step Diversiteitsconferentie op 14 september en de conferentie ‘Goed werkgeverschap en opdrachtgeverschap’ op 21 november. Verder is de directie actief bezig om de Fair Practice Code te analyseren en heeft het hier tijdens een Dance Theater-overleg een presentatie over gegeven.

De directie voorziet het bestuur gevraagd en ongevraagd van alle benodigde informatie om optimaal te kunnen functioneren. Het stichtingsbestuur komt in de regel driemaal per jaar bijeen. Daarnaast vindt per e-mail en telefoon regulier overleg plaats met een of meer bestuursleden op bepaalde thema's of aandachtspunten.

Bestuur/functie/datum aantreden en (indien van toepassing) aftreden:

Naam Functie Aanvang Beroep

Gabriëlle Kuiper Voorzitter 28-01-2016 (afgetreden 31-12-2019)

Directeur van de School Kunst en Economie aan de HKU

Melanie Merx Penningmeester 01-01-2017 Director

PricewaterhouseCoopers Accountants N.V

Nita Gharbharan Manurat

Lid 17-06-2018

(vanaf 01-01-2020 bestuursvoorzitter)

Bestuursdeskundige

Brandon O’Dell Lid 01-01-2016 Director AmsterdamDiner

Foundation Directie:

Naam Functie Aantal fte

Gary Feingold Algemeen directeur 0,50

Staf

HJS streeft naar een cultureel diverse samenstelling van de staf. In 2019 bestond deze uit drie vrouwen en één man. Twee stafleden zijn Nederlands, een lid is Amerikaans, en een lid is van oorsprong Ghanees.

11. Risicoanalyse en reflectie op kansen en bedreigingen voor de organisatie in de komende jaren Artistiek

Zoals in het verslag beschreven, weerspiegelt HJS de artistieke en inhoudelijke ontwikkelingen in het dansveld. De artistieke leiding is stabiel, sterk in het volgen van nieuwe ontwikkelingen en trends, beschikt over een eigen artistieke visie, die is gebaseerd op jarenlange ervaring, en is in staat om deze eigenschappen om te zetten in een pakkende, boeiende en prikkelende programmering.

HJS is niet meer de enige in het veld die zich op het terrein van trainingen en workshops begeeft. Internationaal imiteren en presenteren steeds meer organisaties de succesformule van HJS door workshops en Summer Intensives te organiseren. HJS beschikt over jarenlange, sterke relaties en vaste contacten met toonaangevende gezelschappen en excellente choreografen. De

gezelschappen en docenten hebben goede ervaringen bij HJS, maar 'kijken ook in de keuken' en zijn daarmee partner

Instant composition training bij HJS

(21)

en concurrentie. HJS onderscheidt zich door de variëteit van de programmering, de 'kleinschaligheid' en de persoonlijke benadering. Door activiteiten te blijven vernieuwen, zoals het HJS Dancers Onstage- programma, kan HJS haar voorsprong behouden en zich onderscheiden.

Stilstaan bij de langetermijnontwikkelingen staat vaak haaks op de 'waan van de dag'. Kansen liggen in het gebruik van het nationale en internationale netwerk door regelmatig gesprekken met dansers, docenten en choreografen te voeren, zodat de artistieke leiding informatie kan uitwisselen en gevoed wordt. Onderwerpen die de artistieke leiding signaleert kunnen aan de orde komen: de dalende nadruk op danstechniek, minder werk voor dansers in Amsterdam, minder mogelijkheden voor dansers om zich te presenteren, minder mogelijkheden voor talentontwikkeling (geuit in de - mede door HJS

ondertekende – brandbrief, die eind 2016 is verstuurd aan de gemeente, het AFK en collega-

instellingen), HJS als auditiecentrum en als instelling voor de scouting van kwalitatief goede docenten.

Sociaal-maatschappelijk

HJS beschikt over adequate studioruimte in de voormalige Chassékerk voor de structurele activiteiten. In het gebouw zijn daarnaast meerdere studio's van diverse grootten. De trainingsfaciliteiten zijn op zowel buurt- en stadsniveau als op nationaal en internationaal niveau bekend. De schakel- en spinfunctie kan derhalve uitstekend worden vervuld.

De omvang van de studio's in de Chassékerk zorgt ervoor dat altijd studio's beschikbaar zijn voor de niet-structurele activiteiten van HJS. De huurovereenkomst is tot en met 2020 op een acceptabel financieel niveau. De verwachting bestaat dat daarna een 'commerciële' prijs wordt gevraagd. Hiervoor worden reserves opgebouwd.

Met HJS Dancers Onstage en het educatieprogramma wordt een brug geslagen met de buurt, scholen in de buurt, lokale partners en festivals. HJS biedt met haar activiteiten het Amsterdamse en Nederlandse dansveld de garantie van een freelancedansersbestand van topniveau, heeft een voortdurende

aantrekkingskracht voor buitenlands talent, en draagt daarbij onmiskenbaar bij aan het behoud en de continuïteit van de internationale toppositie van de Nederlandse dans.

Financieel en economisch vlak

De organisatie verkeert in een stabiele fase wat betreft medewerkers en huisvesting. De

leeftijdsopbouw van de medewerkers ligt boven het gemiddelde. Het grotendeels vernieuwde bestuur is qua expertise een aanvulling en zorgt qua leeftijd voor een verjonging. Binnen een kleine organisatie met een beperkt team is het niet altijd mogelijk om over specifieke kennis te beschikken en

ontwikkelingen te volgen. Dit gemis is merkbaar op het gebied van IT-kennis en -ondersteuning, en op het gebied van digitale communicatie met de vooral jonge doelgroep en stakeholders. In 2019 werd het team tijdelijk ondersteund door meer specifieke kennis, op gebied van social media door een van de dansers. Voorts is een goed expertisenetwerk van buiten beschikbaar, dat kan worden ingezet.

Financieel:

Uitgaven:

De kosten voor extra studiohuur voor masterclasses en extra workshops zullen stijgen en zullen uit de reserves worden gefinancierd. De reserves zijn toereikend. Er zijn onvoldoende middelen beschikbaar om nieuwe programma’s te ontwikkelen die aansluiten op behoeftes uit het veld.

Inkomsten:

De lesprijzen worden niet aangepast, omdat rekening wordt gehouden met de zwakke financiële positie van de doelgroep (zie SER-rapport januari 2016). De inkomsten uit de Summer Intensive zorgden voor een financiële buffer. Met de toenemende concurrentie en de stijging van de kosten voor de huur van extra studio's, zal kritisch worden gekeken of een workshop kan doorgaan. Het aantal betalende deelnemers versus de kosten is hierbij het uitgangspunt. In het verleden vonden artistiek inhoudelijk interessante workshops doorgang, ook wanneer het streefaantal deelnemers niet was behaald. De

(22)

jaarrekening toont een gezond bedrijf met een redelijk reserve, maar weinig financiële ruimte om risico’s te nemen.

De voorlopige conclusie is dat kansen om de organisatie verder te ontwikkelen momenteel onvoldoende worden benut door de beperkte financiële middelen en de omvang van de organisatie. De wil is er en de ideeën zijn er, maar het dagelijkse leiden van de organisatie laat te weinig ruimte over voor andere zaken.

12. Vrijkaartenbeleid

HJS geeft geen gratis trainingen en/of workshopdeelname. Een uitzondering wordt incidenteel gemaakt voor deelnemers aan een HJS Onstage-programma en voor prijswinnaars van verschillende

internationale danscompetities die een scholarship krijgen aangeboden in ruil voor gratis publiciteit.

HJS-docenten hebben recht op een gratis training als zij een volle week lesgeven. Dit heeft als doel om kennis uit te wisselen en de binding en onderlinge dialoog tussen docenten te versterken.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

‘Koud’ huisvesten houdt in dat gedurende de eerste tien dagen na het werpen van de zeug alleen het biggennest verwarmd werd (middels vloerverwarming). De vloerverwarming in de overige

Bij deze druk gaven de buizen het water gelijkmatig af door een groot aantal kleine poriën.. De ingegraven poreuze buizen zijn voortdurend gevuld gehouden met

Bij een pH van 4,5 à 6,5 ont- staat het meeste onderchlorig zuur en heeft de oplossing een goede ontsmettende werking, bij hogere pH meer hypochloriet en een minder

geënquêteerde boeren was 97% zoon van een boer of tuinder en bij de tuinders 92;o. Van deze laatste groep was bovendien nog 5% zoon van nan land- of tuinbou arbeider.. Dit

Ruimte voor de Rivier heeft laten zien dat bij majeure projecten de borging van ruimtelijke kwaliteit goed kan worden ondersteund door inschakeling van een expertteam dat

rassen Barbarouxe, fire Ball, Graaf Arenthal, Snperor of China, Jupiter,Ia Surpris« Orange Eteperor en Roi Soleil gaven meer dan 2 bloemen per knol.. De overige rassen

To be endorsed for adoption by IOSCO members, a standard has to be able to serve as a baseline for consistent and comparable approaches to mandatory

Een groeiend aantal gemeenten laat zien dat er in Nederland wel degelijk medemenselijkheid en draagvlak bestaat voor het opvangen een deel van deze vluchtelingen, beginnend bij