• No results found

De Paaskaars en het lichtje van de kindernevendienst worden aangestoken. Orgelspel Fanfare - J.-N. Lemmens ( ) Welkom - Begroeting

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "De Paaskaars en het lichtje van de kindernevendienst worden aangestoken. Orgelspel Fanfare - J.-N. Lemmens ( ) Welkom - Begroeting"

Copied!
8
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Voorganger: ds. Piet Jan Rebel

Muziek: Dorien Schouten, Mariëtte

Goudzwaard, Mathilde Kroon, Len Borgdorff en Nico Plasmeijer Diaken: Wil van Dijk

Ouderling: Friso Smits Lectrix: Cock Voorrips Koster: André Koffeman

Beeld: Frits Erdmann, Hetty Grunefeld

Jaargang 10, nummer 13 28 maart 2021

We zijn op weg naar Pasen.

De veertigdagentijd is een stille tijd van inkeer en bezinning. Een tijd waarin we ons voorbereiden op de viering van het Paasfeest. In de weken

voor Pasen is de kleur van de bloemen paars. In de symbolische bloemsierkunst is paars de kleur voor rouw, boete en ingetogenheid. We

gebruiken in het boeket veel groen en ontluikende takken. Groen is de kleur voor hoop, rust, bezinning, verwachting, eeuwigheid, toekomst en nieuw leven. Op de liturgische tafel liggen gedurende de veertig dagen een

jute kleed, stenen, zand, brood en een kruik met water, deze voorwerpen symboliseren de soberheid en het op weg gaan naar Pasen. Vandaag,

zondag Laetare, worden er roze bloemen gebruikt. Het licht van het komende Paasfeest breekt door.

De bloemengroep

De Paaskaars en het lichtje van de kindernevendienst worden aangestoken

Orgelspel Fanfare - J.-N. Lemmens (1823-1881) Welkom - Begroeting

Lied NLB 552: 1 en 3

1. Dit is een dag van zingen!

Voorgoed zijn wij bevrijd.

Gods kracht zal ons omringen, zijn liefde duurt altijd.

Ontsloten is de poort

scharnierend op de vrede, wij zullen binnentreden en leven ongestoord.

3. Dit is een dag van zegen, een dag van feest en licht, van palmen hoog geheven, van zon en vergezicht.

Geef ons vandaag de moed het met uw naam te wagen, uw vrede uit te dragen.

Loof God, want Hij is goed.

Lied NLB 421 Vrede voor jou - We wensen elkaar de Vrede van de Heer

(2)

Litanie voor de Veertigdagentijd

Kinderlied NLB 839: 1, 3 en 4

1. Ik danste die morgen toen de schepping begon, ik danste de dans van de sterren, maan en zon, de golvende velden en de deinende zee

en alles wat ademt dat danste mee.

(3)

refrein: Dans, dans, en doe maar mee met mij.

Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

Ik ga je voor, Ik haal ook jou erbij

want Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

3. Ik danste voor blinden die mij riepen om licht.

Ik gaf aan verschopten een stem, een nieuw gezicht.

Ik danste voor kinderen, de koning te rijk.

Ik danste het lied van gerechtigheid.

refrein: Dans, dans, en doe maar mee met mij.

Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

Ik ga je voor, Ik haal ook jou erbij

want Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

4. De dans leek te breken, maar Ik deelde het brood.

Ik danste uit liefde veel sterker dan de dood.

Die liefde leeft in je nu Ik dans met jou,

de dans van de schepping, de dans van trouw.

refrein: Dans, dans, en doe maar mee met mij.

Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

Ik ga je voor, Ik haal ook jou erbij

want Ik ben de Heer van de dans, zegt Hij.

Uit de Thoralezing van afgelopen sjabbat Leviticus 6: 17-23 De HEER zei tegen Mozes: ‘Zeg tegen Aäron en zijn zonen: “Dit zijn de voorschriften voor het reinigingsoffer: Op de plaats waar de dieren voor het brandoffer geslacht worden, moeten ook de dieren voor het

reinigingsoffer worden geslacht, ten overstaan van de HEER; dit offer is allerheiligst. Het vlees is bestemd voor de priester die het reinigingsoffer opdraagt. Het moet op een heilige plaats worden gegeten, binnen de

omheining van de ontmoetingstent. Alles waarmee het vlees van het offer in aanraking komt, wordt zelf ook heilig: het valt de HEER toe. Als het bloed ervan op iemands kleren spat, moeten die op een heilige plaats worden gewassen. Het aardewerk waarin het vlees gekookt is, moet worden stukgebroken, en als het in bronzen of koperen gerei is gekookt moet dat worden geschuurd en met water schoongespoeld. Alle mannelijke leden van de priesterfamilie mogen van het reinigingsoffer eten; het is allerheiligst. Maar reinigingsoffers waarvan het bloed naar de

ontmoetingstent is gebracht om te worden gebruikt voor de

verzoeningsrite in het heiligdom zelf, mogen niet gegeten worden; ze moeten worden verbrand.

(4)

Lied Psalm 95: 1 en 3

1. Steek nu voor God de loftrompet, Hem die ons in de vrijheid zet.

Kom voor zijn aanschijn met verblijden.

Breng Hem de dank van al wat leeft, Hem, die ons heil gegrondvest heeft.

Vier Hem, de koning der getijden.

3. Kom, werpen wij ons voor den Heer die ons gemaakt heeft biddend neer, wij, die het volk zijn van zijn weide.

Want onze God, Hij gaat ons voor, Hij trekt met ons de diepte door.

Zijn hand zal ons als schapen leiden.

Lezing uit het Tweede Testament Johannes 18: 1-14

Dit is het zesde verhaal van “Een spoor van Liefde”, het Veertigdagen- project van de kindernevendienst

Nadat Jezus dit alles gezegd had, ging hij met zijn leerlingen naar de overkant van de Kidronbeek. Daar liep hij een olijfgaard in, met zijn leerlingen. Judas, zijn verrader, kende deze plek ook, want Jezus was er vaak met zijn leerlingen samengekomen. Judas ging ernaartoe, samen met een cohort soldaten en dienaren van de hogepriesters en de farizeeën. Ze waren gewapend en droegen fakkels en lantaarns. Jezus wist precies wat er met hem zou gebeuren. Hij liep naar hen toe en vroeg: ‘Wie zoeken jullie?’

Ze antwoordden: ‘Jezus uit Nazaret.’ ‘Ik ben het,’ zei Jezus, terwijl Judas, zijn verrader, erbij stond. Toen hij zei: ‘Ik ben het,’ deinsden ze achteruit en vielen op de grond. Weer vroeg Jezus: ‘Wie zoeken jullie?’ en weer zeiden ze: ‘Jezus uit Nazaret.’ ‘Ik heb jullie al gezegd: “Ik ben het,”’ zei Jezus. ‘Als jullie mij zoeken, laat deze mensen dan gaan.’ Zo gingen de woorden in vervulling die hij gesproken had: ‘Geen van hen die u mij gegeven hebt, heb ik verloren laten gaan.’ Daarop trok Simon Petrus het zwaard dat hij bij zich had, haalde uit naar de slaaf van de hogepriester en sloeg hem zijn rechteroor af; Malchus heette die slaaf. Maar Jezus zei

tegen Petrus: ‘Steek je zwaard in de schede. Zou ik de beker die de Vader mij gegeven heeft niet drinken?’

De soldaten met hun tribuun en de Joodse gerechtsdienaars grepen Jezus en boeiden hem. Ze brachten hem eerst naar Annas, de schoonvader van Kajafas. Kajafas was dat jaar hogepriester en hij was het die de Joden had voorgehouden: ‘Het is goed dat één man sterft voor het hele volk.’

Nieuwe Bijbelvertaling

(5)

Lied NLB 547: 4, 5 en 6 4. Laten wij God loven, leven van het licht, onze val te boven in een evenwicht, Kyrie eleison,

wees met ons begaan, doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan.

5. Want de aarde jaagt ons naar de diepte toe,

maar de hemel draagt ons, liefde wordt niet moe.

Kyrie eleison,

wees met ons begaan, doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan.

6. Met de boom des levens doodzwaar op zijn rug droeg de Here Jezus Gode goede vrucht.

Kyrie eleison,

wees met ons begaan, doe ons weer verrijzen uit de dood vandaan.

Uitleg en overweging Lied NLB 582

1. Door wat voor grote eenzaamheden is Hij aan ons voorbijgegaan,

wij hebben wel zijn naam beleden maar niet zijn stem verstaan.

2. De laatste drie die Hem behoorden die sliepen in Getsemane;

en wij, wij waken wel met woorden, maar gaan niet met Hem mee.

3. Onder het duister van zijn Vader vernedert Hij zich in het stof,

en niemand, niemand komt Hem nader

(6)

4. Wij kunnen wel bij Hem verwijlen met onze woorden en ons lied, maar kunnen niet zijn lijden peilen, zijn duisternissen niet.

5. Wij stuwen wel met vrome wensen en met gebeden om Hem heen.

Maar de verlossing van de mensen die lijdt Hij heel alleen.

Gebeden – Stil gebed – Onze Vader Mededelingen (zie ook laatste pagina’s) Slotlied NLB 550: 1 en 3

1. Verheug u, gij dochter van Sion, en jonkvrouw Jeruzalem, juich!

Uw koning rijdt binnen, het rijk gaat beginnen, de zalige tijden,

Hij komt ons bevrijden rechtvaardig, zachtmoedig, de aarde zal spoedig

een bloeiende tuin zijn van vrede en recht,

de Heer heeft het heden gezegd.

3. Verheug u, gij dochter van Sion, en jonkvrouw Jeruzalem, juich!

Zijn daden, zij zullen de aarde vervullen,

voor jood en voor heiden door dood en door lijden draagt Hij met zich mede de blijdschap, de vrede, Hij rijdt op een ezel.

Hij lijdt als een knecht,

zo brengt Hij het leven terecht.

Willem van den Heuvel - Vrijheid

Zegen

Orgelspel Fuga e-moll - G. Raphael (1865-1904)

(7)

Collectedoelen 28 maart 2021: 1. Wijkdiaconie

2. Jeugdwerk Protestantse Kerk 3. Vastenpotten Blik&Pot

U kunt doneren via

- iDEAL-betaling https://site.skgcollect.nl/49/gift/formulier.html?id=4286 - Chrch app

- bankrekeningnummer NL56 RABO 0325 4090 21 onder vermelding van het doel

LET OP: DE VASTENCOLLECTE KAN HELAAS NIET MET IDEAL BETAALD WORDEN,

WEL MET DE CHRCH-APP OF VIA HET REKENINGNUMMER VAN DE DIACONIE (ZIE BOVEN)

O.V.V. BLIK&POT

2. Kinderen en jongeren hebben een plek in de kerk! Onderzoek en ervaring laten zien dat kerken die dit serieus nemen aantrekkingskracht hebben op jongeren en jonge gezinnen, of dit nu in een traditionele of in een vernieuwende omgeving is.

Daarom ontwikkelt Jong Protestant, de jeugdwerkorganisatie van de Protestantse Kerk, materialen voor jeugdwerkers en andere vrijwilligers die eraan bijdragen dat de kerk een plek is waar jongeren zich gezien, geliefd en veilig voelen en waar hun aanwezigheid en talenten impact hebben.

Vastenpotten voor Blik&Pot

Het Veertigdagentijdproject van dit jaar is ‘Blik & Pot’, een initiatief dat alleenstaande vrouwen in Overvecht gezond en lekker leert koken voor weinig

geld. Veel mensen in Overvecht en hun gezinnen hebben weinig geld te besteden. Daarom wordt iedere twee weken een kooksessie georganiseerd, waarbij naast met elkaar koken ook goede gesprekken, vertrouwen in elkaar en

humor een grote rol spelen. Alle culturen doen mee!

We gaan als Tuindorpkerk ‘Blik & Pot’ ondersteunen voor de huur van de keuken en voor de aanschaf van basis-ingrediënten zoals kruiden, pasta, rijst.

Voor het verhaal van de kinderpaasviering moeten we naar zee. Die is nog te koud om in te zwemmen rond Pasen, maar je kunt wel op het strand lopen, daar een kuil of een kanaaltje

graven. Of je laat er je hond

rondrennen. Maar dat moet je wel een hond hebben. En dat is nou net het probleem voor David junior. Nee, dat is nog maar één van zijn problemen.

Vanmiddag om 17 uur, live via

kerkdienstgemist.nl

(8)

Sedermaaltijd 1 april 2021

We proberen ons in de veertigdagentijd te bezinnen op wat wezenlijk is voor ons leven; door bepaalde dingen los te laten of juist meer aandacht te geven.

Dit kun je ervaren als een bevrijding van de sleur van alledag. Het creëert ruimte die mogelijkheden biedt tot delen en ontmoeting.

Ook de Sedermaaltijd, die in de Tuindorpkerk altijd op Witte Donderdag plaatsvindt, is zo'n moment van het vieren van bevrijding, van verbinding met de Joodse bronnen en met elkaar. Dit verhaal van de Uittocht heeft veel

elementen die ook vandaag de dag nog goed invoelbaar zijn; je kunt vergelijkingen vinden met je eigen leven van alledag.

Dit jaar nodigen we je uit de Sedermaaltijd thuis met elkaar vieren. Op de website van de Tuindorpkerk en in de Mozaïek zijn aanwijzingen te vinden hoe je dit vorm kunt geven. Ook kun je je via de website opgeven om bij iemand te gast te zijn of iemand als gast te ontvangen.

Tevens is er de mogelijkheid om de viering van de maaltijd via kerkdienstgemist.nl te volgen.

Als je geen digitale mogelijkheden hebt, kun je contact opnemen met Pauline Winkler: 030 - 2420336

Op Stille Zaterdag kunt u van 10 - 12 uur witte en gele bloemen naar de kerk brengen. Na de viering op Paaszondag brengen we deze bloemen naar de

Buitenhof.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Want zie, Uw vijanden maken getier, en Uw haters steken de kop op. Zij maken listig een hei- melijke aanslag tegen Uw volk, en beraadslagen zich tegen Uw verborgenen. Zij hebben

3) Oorzakelijk verband tussen de schending van een resultaats- verbintenis met betrekking tot de medische behandeling en de lichamelijke schade. Bestaan van een oorzakelijk

(dus: Jan zei, dat zijn broer ziek is geweest). Aldus werd het kaartbeeld vertroebeld en misschien gedeeltelijk onjuist. Het is inderdaad waarschijnlijk dat de tijd van het hulpww.

Gerrit Krol, De schrijver, zijn schaamte en zijn spiegels.. Een goede roman is autobiografisch. Niet door de gebeurtenissen die erin beschreven worden, maar als verslag van de

13 februari 2012, heeft de RUG laten weten dat deze brief bedoeld was voor het college van B&W en niet voor de gemeenteraad... Alvorens de vragen te beantwoorden, het volgende:

En het laatste nieuws is dat geen aannemer de bouw aandurft en dat bouw door een buitenlandse aannemingscombinatie wel eens noodzakelijk zou kunnen zijn.. (...) Het zijn risico’s

In uw brief van 16 februari jl., waarin u antwoord geeft op de door het CDA gestelde vragen, maakt u melding van het feit dat de eigenaren van 85 panden die al een

Afgelopen week kwam ons het bericht ter ore dat de gemeente bij de bekendmaking van het definitieve hondenbeleid vergeten is te vermelden dat er tot 9 juni nog een