• No results found

S Werken met Kahoot!

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "S Werken met Kahoot!"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

www.cos-online.nl www.cos-online.nl

S

Werken met Kahoot!

Henk Botter

COS JAARGANG 31 NUMMER 6 – 2014

25

In de rubriek ‘How To’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek?

Stuur een e-mail aan de redactie

STAP 1 - VOORBEREIDINGEN

Kahoot! is een vraag-en-antwoordspel op de computer, tablet of smarthphone. Met Kahoot! kun je quizzen maken en spelen, discus- sievragen stellen en onderzoeken doen met behulp van allerlei devices.

De slagzin op de website van Kahoot! is: ‘Great learning starts by asking great questions’.

De uitdrukking ‘they’re in cahoots’ betekent dat je met elkaar in verbinding staat, dat je een onderlinge relatie hebt. Door als docent quizzen af te nemen, discussie- en onderzoeksvragen te stellen maak je kahoots. Volgens de website is een kahoot een verzameling van vragen over een specifiek onderwerp.

Via http://getkahoot.com kunnen we inloggen of een gratis account aanvragen, maar eerst klikken we op What is it? of we scrollen naar beneden. Op deze Engelstalige site wordt uitgelegd wat Kahoot! is en wat ‘blended learning’ is. In een fraaie lay-out wordt uitgelegd hoe Kahoot! werkt en wat de mogelijkheden zijn. Een van de laatste onder- delen is een filmpje waarin te zien is hoe betrokken leerlingen zijn bij het beantwoorden van de vragen die door middel van Kahoots! worden gesteld. Het wordt tijd dat we ons inschrijven!

Door te klikken op ‘Get my free account’ kiezen we bij stap 1 de rol van docent, maar je kunt ook kiezen voor leerling/student onder of boven de 16, voor zakelijk of sociaal gebruik. Je krijgt dan de vraag om je school, gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord in te vullen. Na deze registratie zien we het openingsscherm. We kunnen onder andere een video bekijken, de introquiz spelen of een openbare Kahoot vin-

den. We spelen eerst de introquiz. Daarvoor gaan we de tablet of smartphone gebruiken en installeren daarop eerst de Kahoot!-app. Als we deze app openen, wordt er naar de game-pin gevraagd. Deze staat groot op ons computerscherm en die nemen we over op ons mobiele apparaat. We typen daar onze naam ook in en willen deelnemen aan het spel. Op het computerscherm zien we dat we een van de deelne- mers zijn geworden. Daar klikken we op Start now. We zien dat er negen vragen gesteld worden en even later zien we op ons computer- scherm vraag 1 en we kunnen die op ons mobiele apparaat beantwoor- den. Het is een quiz over de mogelijkheden van Kahoot!, die vooral even laat zien hoe de verschillende schermen zijn vormgegeven. We sluiten deze testquiz af en gaan onze eigen quiz maken.

STAP 2 - WERKEN MET KAHOOT!

We klikken onder Creatie new Kahoot! op Quiz. Een quiz is een verza- meling meerkeuzevragen waarbij punten worden toegekend per vraag.

Het aantal vragen is onbeperkt. Door de quiz een naam te geven en op Go! te klikken kunnen we verder. We zien dan een scherm waarin we de eerste vraag kunnen formuleren. We willen de vraag toelichten met een afbeelding, hiervoor kan alleen een afbeelding van de harde schijf worden gebruikt, een link naar een afbeelding op internet gebruiken is niet mogelijk. We kunnen ervoor kiezen om de vraag wel of geen punten toe te kennen (het aantal punten is niet in te stellen) en een tijdlimiet in te stellen (5, 10, 20, 30, 60, 90 of 120 seconden).

Standaard wordt hiervoor 30 seconden gebruikt. Het maximum aantal alternatieven is vier en het minimumaantal twee. We kiezen voor vier alternatieven en klikken op Incorrect onder het juiste antwoord. Het rode vakje wordt nu een groen Correct-vakje. Onderin ons scherm klikken we op Add question om de tweede vraag toe te voegen. Zo maken we eerst een vijftal vragen. Rechtsonder in het scherm is een Preview-knop aangebracht, als we daarop klikken zien we de knop:

Next: reorder questions. In dit scherm kunnen we de vijf vragen in een andere volgorde slepen. Rechtsonderin staat nu een andere groene knop: Settings. Hiermee kunnen we de taal instellen (ook Nederlands), de privacy settings instellen en vastleggen wat de doelgroep is.

Daarnaast is het zinvol om een beschrijving in te vullen en een aantal steekwoorden (tags) in te vullen. Ten slotte stellen we nog de moeilijk- heidsgraad in. Ook kunnen we nog een afbeelding voor de titelpagina kiezen. Als experiment is de mogelijkheid toegevoegd om een YouTube- video te laten afspelen als de leerlingen bezig zijn om in te loggen op het spel. We klikken op Done om onze eerst testquiz af te ronden. Op het volgende scherm kunnen we ervoor kiezen om de quiz te spelen, een preview te bekijken of om de quiz aan te passen. Ook is het mogelijk om de quiz te delen op de sociale media als Twitter en Facebook en kun je de link kopiëren en mailen of gebruiken op je

website of intranet. >>

(2)

www.cos-online.nl www.cos-online.nl

26

COS JAARGANG 31 NUMMER 6 – 2014

TAP 3 - TESTEN

We gaan de quiz testen en pakken er ook onze smartphone bij en openen Kahoot! In een strakke vormgeving zien we de naam Kahoot!

met eronder een wit vak waarin de game-pin moet worden ingetypt. Op de computer gaan we de testquiz spelen en klikken daarvoor op Play now. We kunnen nu diverse zaken instellen. Je kunt ervoor kiezen om de game-pin permanent te laten zien, je kunt een muziekje laten spelen tijdens het inloggen en je kunt ervoor kiezen om de antwoorden van elke vraag te laten husselen (randomise order of answers in each question). We kiezen enkele opties en klikken daarna op Launch. Een scherm: Ready to join? verschijnt en binnen enkele seconden zien we een scherm met uitleg voor de inlog op een andere pc, smartphone of tablet. Het belangrijkste is de game-pin, die gebruiken we op onze smartphone. Als je op een computer de quiz wilt maken, ga je naar de website: https://kahoot.it. Op de smartphone kiezen we een nickname en klikken op Join game. Op het computerscherm verschijnt onze nickname en via Start now starten we de quiz. De eerste vraag ver- schijnt op het scherm, de tijd loopt terug, de vier antwoorden zijn

zichtbaar met elke een eigen kleur en vorm. Deze kleuren en vormen zijn ook op de smarthphone te zien en daar kunnen we, tijdig, onze keuze maken. Het gekozen antwoord verschijnt op de smartphone en kan niet veranderd worden. Als de tijd per vraag verstreken is, zien we op ons computerscherm per vraag de gegeven antwoorden als een staafgrafiek. De speler op de smartphone krijgt een melding of het antwoord correct was en ziet ook hoeveel punten dit antwoord heeft opgeleverd. Bij een foutief antwoord krijg je feedback en zie je welk antwoord correct was geweest. Dit is ook het moment waarop je als docent extra uitleg kunt geven op de vraag en op de gekozen antwoor- den van de leerlingen.

STAP 4 - SNEL MOGELIJK

Hoe sneller je als speler een goed antwoord geeft, hoe meer Kahoots je scoort. Het is dus niet alleen van belang om de juiste antwoorden te kiezen, maar het is ook zaak om dit zo snel mogelijk te doen. Helaas moet je op je smartphone soms vaker dan één keer op een antwoord klikken om de keuze te kunnen maken. Dit kan voor leerlingen frustre- rend werken. Na afloop van de quiz zie je op de computer wie de winnaar van de quiz is en hoeveel kahoots deze winnaar gescoord heeft.

De spelers kunnen de quiz beoordelen door één of maximaal vijf sterren aan te klikken. Ook kunnen ze de twee vragen beantwoorden:

Did you learn something? en Do you recommend it? met een duim omhoog of duim omlaag icoontje. Ook kan de speler aangeven hoe hij of zij zich voelt door een smiley aan te klikken. Deze resultaten zijn vervolgens zichtbaar op het computerscherm van de docent. De spe- lers krijgen ten slotte op hun device te zien dat het spel is afgelopen en zien hun positie op de klassenranglijst. Deze score is eventueel te delen via Twitter of Facebook.

(3)

www.cos-online.nl www.cos-online.nl

Als docent krijg je het Final scoreboard te zien en de resultaten kun je downloaden als een spreadsheetbestand. Na het testen van de quiz kun je deze aanpassen: je kunt bijvoorbeeld de tijd per vraag aanpassen of een andere afbeelding aan een vraag toevoegen. <<

TIPS

Kahoot! zit ook op Facebook (https://www.facebook.com/

getkahoot) en Twitter (https://twitter.com/GetKahoot).

Op Vimeo is een filmpje met duidelijke instructies te zien:

http://vimeo.com/81989458

Via http://kahoot.uservoice.com is een feedback service beschikbaar en wordt een grote lijst met FAQ’s behandeld.

ALTERNATIEVEN

Er zijn diverse alternatieven voor Kahoot!, elk alternatief heeft eigen specifieke mogelijkheden. Een willekeurige greep hieruit:

Socrative

Quizlet

Edmodo

Questbase

Mindmeister

Toekomst?

Zo aan het begin van het nieuwe jaar beginnen allerlei toekomstideeën rond te dwarrelen. Goede voornemens heb ik allang afgezworen, maar een beetje glazen­bol­

kijken vind ik wel leuk. Ik las een artikel van prof. Nauta van de Universiteit Twente. Een fascinerende kijk op de toekomst. Ik haal er een

paar punten uit.

De Google­bril: je herkent iedereen direct. Maar het belangrijkste: je hoeft geen vreemde talen meer te leren. De bril vertaalt alles direct in het Nederlands en projecteert dat in de bril. Als iedereen zo’n brilletje draagt,

kun je Mandarijn spreken….. Helaas spreek ik weinig Chinezen, maar de bestelling in een Chinees restaurant wordt een stuk eenvoudiger. En de Nederlandse taal?

Met al die rare spellingsregels is het voor kinderen, laat staan voor de buitenlanders, bijna niet meer te doen. En dat levert dan ook 6 uur minder taalonderwijs op. En het moment dat het gesprokene uitgewerkt op papier uit de printer rolt, is nabij.

Dan de ontwikkeling van de chip, met daarop miljarden onderdeeltjes, die steeds maar kleiner worden. Het eind is nog niet in zicht, je kunt ze namelijk ook stapelen.

Een leerling hield twee jaar geleden een spreekbeurt over een horloge c.q. tv als polsbandje waarbij het beeld in de ruimte verscheen en je ermee kon werken. Utopia?

Bijna realiteit….. Implanteren is de volgende stap.

Ethisch verantwoord? Kom nou zeg… Niet zo pietluttig graag. Als het ziektes kan voorkomen of zelfs een hartaanval kan voorspellen, implanteer je hem maar wat graag.

Een zelfbestuurbare auto? Er zijn genoeg films over gemaakt, en de eerste experimenten zijn er al geweest.

Geen kettingbotsingen meer, geen files, geen bekeurin­

gen, geen wegpiraten. Als ik over 5 jaar met pensioen ga, ziet ons onderwijs er heel anders uit. Maar dat zei ik 5, 10, 15 of 20 jaar geleden ook al. En zijn de kinderen echt veranderd? Het zijn nog steeds jongens en meisjes die aandacht willen…..

J O S E L B E R S E N

COS JAARGANG 31 NUMMER 6 – 2014

27

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voorbij de waterzuiveringsinstallatie Een derde voordeel van afkoppeling van regenwater is dat er geen piekafvoeren bij de waterzuiveringsinstallaties arriveren waardoor die

U kunt bijvoorbeeld aanwijzen of laten zien waar u over praat, hierbij kunt u handelingen of gebaren aan de woorden toevoegen. Ook kunt u plaatjes laten zien van de dingen waar u

Indien gedeelten van een in artikel 3 bedoeld perceel blijkens hun indeling bestemd zijn om als afzon- derlijk geheel te worden gebruikt, wordt de belasting geheven ter zake van elk

Bjuster kan zich het recht voorbehouden om in bepaalde situaties toestemming te geven voor een zelf aangebrachte verandering, maar daar geen of slechts een beperkte

De wanden worden niet nader afgewerkt en zijn niet gereed voor tegelwerk.. Het plafond wordt voorzien

Wij betalen voor de zes evenementenkasten en voor de kermisaansluiting (zeven aansluitingen in totaal) maandelijks vastrecht aan de energieleverancier, zie hieronder bij

Gedurende en na afloop van genoemde termijn zijn geen reacties op het ontwerp beeldkwaliteitplan / de voorgenomen aanpassing van het welstandsbeleid voor de locatie Heusden

In de Wet geluidhinder is bepaald dat voor locaties in het bestemmingsplan waar woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen kunnen worden gerealiseerd,