• No results found

Voor Europa, veel liefs

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Voor Europa, veel liefs"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

S H O W B I Z Z 20

K E R K + L E V E N - 7 M E I 2 0 0 8

S

TRAKS is het erop of eron- der, maar wij zijn er alvast van overtuigd dat België geen betere vertegen- woordiger naar Belgrado kon sturen dan Ishtar. Het vrolijke O Julissi is dan wel een eigen com- positie, het grootste deel van het repertoire van de groep bestaat uit (bewerkte) antieke liefdeslie- deren uit Europa, van Portugal tot de Balkan, en van Ierland tot Bul- garije. „Als kunstenaar probeer ik de gemeenschappelijke bron van de menselijke ziel aan te boren en die tastbaar te maken voor men- sen”, aldus Michel Vangheluwe.

„Als dat lukt, ontstaat een diepe verbondenheid.”

Kinderen voelen dat heel goed aan, meent de muzikant. Het zal hem dan ook groot plezier doen dat O Julissi klein en groot spon- taan doet lachen en meezingen.

Al geraken de meesten niet ver- der dan de klanken uit de titel.

Van de denkbeeldige taal waarin het lied is opgesteld, doen alleen de twee laatste woorden een bel- letje rinkelen. Met zijn „kolosali krokodili” voegt Vangheluwe een donkere noot toe aan het op het eerste gezicht zo onschuldige liedje. Wie zich in het diepst van zijn ziel laat raken, is erg kwets- baar.

Na zijn humaniora aan het Klein Seminarie in Roeselare droomde Michel Vangheluwe van een sportcarrière. Een zwaar ongeval met blijvend knieletsel besliste er anders over. Piano en gitaar speel- de hij tot dan amateuristisch, maar hij kreeg toch een kans om professioneel muziek te studeren aan het Lemmensinstituut te Leu- ven. Het orkest had contrabassen en fagottisten nodig, en Michel zag dat eerste instrument wel zit- ten. „Je kunt er alle kanten mee uit: klassiek, jazz, pop.” Op korte tijd stoomde Etienne Siebens de talentvolle student klaar voor het laureaatsdiploma. Vandaag houdt Michel Vangheluwe zich voorna- melijk bezig met Ishtar. Daarnaast is hij verbonden aan het Vlaams Radio Orkest en treedt hij op met gelegenheidsensembles.

Na zijn studies kwam de West- Vlaming in het Brusselse terecht.

Op zoek naar een eigen woonst, verzeilde hij net over de grens van het Pajottenland in de Vlaamse

Ardennen, waar hij zijn oog liet vallen op een vervallen boerderij- tje. „Ik bricoleer graag”, klinkt het.

Dat geloven we graag. Het woon- huis oogt sober, maar toch warm.

Enkele beelden en schilderwer- ken sieren de ruw gekalkte wan- den. In de afgebleekte sofa ligt een pluchen krokodil. Ondanks zijn zichtbaar hoge leeftijd mag die straks als mascotte mee naar Bel- grado.

Livinus

Of er een kluizenaar schuilt in Michel Vangheluwe? „Ik heb niet veel nodig, ben gelukkig als ik in eenvoud kan leven en creatief zijn. Om te componeren, moet ik afstand kunnen nemen in tijd en ruimte. Dan leef ik twee weken in stilte en eenzaamheid. Ik verlang ernaar terug aan de slag te gaan na de drukte rond Eurosong.”

Maar kluizenaar is toch te sterk uitgedrukt: „Ik ben een sociale mens, hoor.”

Intussen ligt het dromerige Sint-Lievens-Esse de kunstenaar

na aan het hart. Vorig jaar stelde hij zijn talenten ten dienste van de Sint-Livinusfeesten. Die worden één keer om de vijftig jaar georga- niseerd ter herdenking van de marteldood van de monnik Livi- nus die de streek kerstende.

„De organisatoren hadden het thema geactualiseerd en twee martelaars van deze tijd naar hier gehaald, de Vietnamese Kim Phuk (het ‘meisje van de foto’, n.d.r.) en de Rus Alexander Ogo- rodnikov, die jarenlang in goelags opgesloten zat. Het was een in- drukwekkend gebeuren met een waaier aan culturele activiteiten waaronder heel wat kunstenaars mee hun schouders zetten.” Aan Michel Vangheluwe werd ge- vraagd een lied te componeren.

Het werd een hele plaat vol eigen composities, afgewisseld met mid- deleeuwse melodieën en medita- tieve poëzie door Patrick Lateur.

Betekenen Kerk en geloof nog iets voor de artiest? „Net als voor de meeste mensen vroeger, draai- de ook voor mij als kind het leven rond de kerktoren. Parochie en verenigingsleven waren immers

nauw verbonden. Van de jeugdbe- weging tot de muziekschool, waar je ook ging, kwam je de vriendjes van de parochie tegen. Vandaag leven de mensen individueler. De band met de parochie is doorge- knipt. Toch is de Blijde Boodschap voor mij nog altijd even belangrijk en actueel. Ze blijft een leidraad voor de manier waarop ik met mensen omga.”

Liefde

„Muziek en geloof hebben iets gemeenschappelijks. Beide zijn geïnspireerd. Als componist voel ik me een soort medium. Ik geef door wat me ingeblazen wordt.

Muziek is communicatie zonder woorden, gevoelens in klank om- gezet, en kan een heel sterke boodschap meegeven.” Het mag verbazen, maar de muzikant kwam louter toevallig in aanra- king met de Europese liefdeslite- ratuur. „Een meisje stak me eens een bundel in de hand. Het waren honderden liederen, met Duitse vertaling erbij. Toen ik ze voor het

eerst al spelend beluisterde, was ik meteen onder de indruk door de eenvoud en soberheid. Liede- ren van honderd jaar oud, die toch nog zo kunnen aanspreken. Ik put er nog geregeld uit.”

We zeiden het al, straks is het voor Ishtar erop of eronder. Niet iedereen gelooft in de Eurosong- kansen van de groep. Voor som- migen steekt het liedje overal to- renhoog bovenuit, maar anderen winden zich op, omdat het ‘simpel’

zou zijn en zelfs ‘heksachtig’. Eén ding is zeker, O Julissi laat nie- mand onberoerd. „Voor ons is het hele Eurosongavontuur alvast ge- slaagd”, zegt een tevreden Michel Vangheluwe, die de bekendheid van zijn ensemble gestaag ziet groeien. Hoewel voor het brede publiek Ishtar totnogtoe een no- bele onbekende was, kwam de groep toch ook niet volmaakt uit het niets opgedoken. Met haar re- pertoire, dat nog het best als ‘we- reldmuziek in een jasje van klas- siek’ kan worden omschreven, stond Ishtar immers al op het ge- kende Sfynxfestival, naast vele an- dere podia.

Brengen Soetkin Baptist en Michel Vangheluwe met Ishtar ons land nog eens door de preselecties van Eurosong? © Belga

Voor Europa, veel liefs

L i e v e Wo u t e r s

Met een oom-bisschop en een vader verantwoordelijk voor de inzending van het parochienieuws in Kerk+Leven prikkelt muzikant en componist Michel Vangheluwe onze nieuwsgierigheid. De frontman van Ishtar, de groep die op 20 mei ons land vertegenwoordigt op het Eurovisiesongfestival, brengt met zijn volksmuziek een vreemde verbondenheid tot stand tussen mensen, hoe verschillend ze ook zijn.

Licentie A1297

GRATIS BROCHURES

070/35.08.18 www.lauwers.be

Nederlandstalige begeleiding vanuit België !

Onze cruises zijn beter dan je denkt

LANGS DE VALLEI VAN DE SEINE 5d/4n vp 29/8 534 p.p.

DE LAGUNE VAN VENETIË

8d/7n vp 15/8 909 p.p.

CRUISE OP DE NIJL

8d/7n vp 3/10 999 p.p.

MAGIE VAN DE MIDDELLANDSE ZEE 10d/9n vp 27/7 va 1.659 p.p.

GRIEKSE EILANDEN

10d/9n vp 19/7 va 1.390 p.p.

Advertentie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

JSO expertisecentrum voor jeugd, samenleving en opvoeding en het Tympaan Instituut hebben in opdracht van de provincie Zuid- Holland een project uitgevoerd dat zich richt op

Sterker nog: het houdt mensen in een uitkering (lock-in-effect) want mensen met gesubsidieerd werk zoeken niet verder naar een andere baan.. Wie gesubsidieerd werk in de lucht

Maar dat mijn vader diaken was, speelde zeker geen positieve rol in mijn eigen keuze.. Jarenlang al zie ik van dichtbij dat er veel dingen in de Kerk anders zouden moeten

‘In Nederland, waar dit al langer mogelijk is, blijft het cijfer ook heel laag. Ze

In het wetsontwerp zijn vele waarborgen ingebouwd, met vooral de beslissingsmacht van het kind en elk van beide ouders, zonder wie de keuze voor euthanasie nooit

Uitval van plantmateriaal beperken, daarvoor hanteert boombeheerder Martin Tijdgat van de middelkleine gemeente Wijdemeren een beleid van direct contact met kwekerijmateriaal,

Van de reis is de gemeente bovendien niet de eindbestemming, want voor veel taken geldt dat de verantwoordelijkheid weliswaar overgaat naar gemeen- ten, maar dat van daaruit voor

Daarnaast heb ik hun lees- en interpretatieproces onderzocht door hen gedichten hardop den- kend te laten lezen, naar analogie van het onderzoek van Janssen (2009) naar het lezen