• No results found

Zelfbeschikking oflevensbescherming

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Zelfbeschikking oflevensbescherming"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Stervensbegeleiding bij ouderen die hun leven als

voltooid zien, heeft niets met euthanasie te maken. Dat maakt de discussie tot een ethisch mijnenveld.

Zelfbeschikking of levensbescherming

VAN ONZE REDACTEURS SIMON ANDRIES, BART BRINCKMAN

Nooit eerder worden zo veel mensen zo oud, tegelijkertijd voelen ze zich steeds meer beperkt in hun mogelijkheden. Het Nederlandse Kamerlid Pia Dijkstra (D66) spreekt over de ‘biologie en biografie die uit de pas lopen’. Het lichaam (biologie) blijft sterk genoeg om voort te leven, maar het leven zelf (biografie) voegt nog maar weinig toe.

In diverse interviews stelde de hartenkreet van Lutgart Simoens (91) de discussie op scherp. ‘Ik verwacht niks meer dat nog de moeite waard is. Ik heb het gehad.’ De radiocoryfee wil niet wachten op ondragelijk fysiek of psychisch lijden om in

aanmerking te komen voor euthanasie. Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten herinnerde gisteren aan een speerpunt uit haar Vrijheidscongres. Ze wil het debat heropenen over stervensbegeleiding bij bejaarden die hun leven als af beschouwen.

Juridisch

Het schrijven van een sluitend wetsvoorstel wordt een uitdaging.

Stervensbegeleiding bij bejaarden staat immers volledig los van euthanasie. Twee jaar geleden bracht het Raadgevend Comité voor Bio-ethiek daarover advies uit. De conclusie was duidelijk: een voltooid leven kan nooit een reden zijn voor euthanasie.

‘De wet koppelt euthanasie aan een medische aandoening. Met het voltooid leven is geen ziekte gemoeid’, benadrukt Paul Cosyns, de toenmalige ondervoorzitter van het comité, vandaag opnieuw.

Een voltooid leven kan nooit een reden zijn voor euthanasie

RAADGEVEND COMITÉ VOOR BIO-ETHIEK

Cosyns begrijpt de redenering die aan de problematiek voorafgaat. ‘Maar hoe verwoord je dat in juridische teksten? Het is niet verboden om daarover na te denken, maar die weg moet je heel voorzichtig bewandelen.’

Nederlands wetsvoorstel levenseinde-begeleiding

(2)

Sinds twee jaar heeft Nederland alvast een voorstel met een geheel eigen procedure (zie hiernaast). Het belangrijkste uitgangspunt is dat de bejaarde onder begeleiding zelf de dodelijke cocktail inneemt. Dat moet de gewetensnood bij artsen tegengaan. Voorts komt er een nieuwe categorie van

hulpverleners: de levenseindebegeleiders.

Maatschappelijk

De discussie bevindt zich op het snijpunt tussen absolute zelfbeschikking en de bescherming van het leven. In Nederland bracht een burgercollectief met vijftien prominenten het thema al in 2009 onder de aandacht van politici. Het maatschappelijk debat daarover staat meteen een stuk verder.

Diverse politici pikten de signalen op en zochten naar een wettelijk kader. Het thema verzeilde, niet zonder slag of stoot, in het regeerakkoord van Rutte III. Dat belooft een onderzoek naar ‘voltooid leven’;

tegelijkertijd rolde het kabinet maatregelen uit om de zorg naar ouderen te verbreden.

‘In tegenstelling tot in België werden in Nederland heel uitvoerige rapporten geschreven’, zegt Chris Gastmans, hoogleraar medische ethiek aan de KU Leuven. ‘De conclusie was toen dat het voor wetgevende initiatieven absoluut te vroeg

was.’ Momenteel wacht het kabinet-Rutte III op een rapport van Els Van

Wijngaarden vooraleer verdere stappen te zetten. Zij promoveerde in 2016 met een doctoraat over het thema.

‘Het thema verdient zeker een grondig politiek debat, maar ook over de onderliggende oorzaken’

CHRIS GASTMANS

Hoogleraar medische ethiek (KUL)

Gastmans heeft dat gelezen. ‘Zij voerde diepgaande interviews met 25 mensen die ermee geconfronteerd werden. Daar bleek een heel ambigue realiteit achter te zitten.

Op het eerste gezicht hadden ze een diepe wens om te sterven, maar in de

gesprekken ging het vervolgens ook over een negatief zelfbeeld en de manier waarop we met hen omgaan. Het thema maar ook de onderliggende oorzaken verdienen dus zeker een grondig politiek debat. Daar hoor ik nu weinig over, terwijl dat toch het eerste is dat moet gebeuren. Wat zijn de uitlokkende factoren?’

Gwendolyn Rutten wilde alvast de discussie openen. De conclusie volgt wellicht pas over enkele jaren. blg

(3)

Politiek

Voor een concreet initiatief in België blijft het nog te vroeg. Open VLD geeft

overigens toe dat een wettelijke euthanasieregeling rond dementerenden dringender is. Maar Rutten wilde alvast de discussie openen, waarvan de conclusies wellicht pas over enkele jaren worden getrokken. Ondertussen zien de andere partijen reden noch zin om bijkomende brandstof te leveren.

Het Nederlandse voorbeeld tekent het mijnenveld waar de politici doorheen moeten, al exploiteren de liberale regeringspartijen VVD en D66 daar het onderwerp. Het kabinet-Rutte blijft sterk verdeeld en de aanwezigheid van de christelijke partijen CDA en CU maakt het hoogst onzeker dat de wettelijke regeling er komt. Net daarom houdt D66 een wetsvoorstel achter de hand om de nodige druk te kunnen zetten.

Nederlands wetsvoorstel levenseinde-begeleiding

Het wetsvoorstel van de Nederlandse partij D66 (2017) voorziet in een nauwgezette en toetsbare procedure in het geval van levenseindebegeleiding. Die staat volledig los van - euthanasie, die alleen van toepassing is in het geval van medische redenen.

De hulpvragende oudere moet minstens 75 jaar zijn en contact opnemen met een ‘levenseinde begeleider’. Dat is een hulpverlener die speciaal voor deze opdracht wordt opgeleid en erkend. Het gaat niet alleen om artsen, maar ook om verpleegkundigen en - psychotherapeu ten.

Twee gesprekken maken duidelijk dat de stervenswens ‘duurzaam, weloverwogen en zonder druk’ wordt uitgesproken en dat een ‘onderzoek naar een nieuw perspectief’ op niets uitdraait. Een tweede, onafhankelijke begeleider voert ten minste een gesprek ter controle.

De levenseindebegeleider schrijft de ‘benodigde dodelijke middelen’ voor, dit doorbreekt welbewust het voorschrijfmonopolie van artsen. Op een afgesproken tijdstip overhandigt de begeleider de middelen aan de oudere. Hij ziet er persoonlijk op toe dat de bejaarde, die zijn of haar leven als ‘voltooid’ beschouwt, het gif ‘zelf en op de juiste wijze

inneemt’. (bbr)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

“Mijn vader en mijn biologische moeder waren intellectueel wél een goeie match”, zegt Myriam terwijl ze naar de jonge versies van haar ouders kijkt.. “Het is zonde dat ze de grip

Maar mijn huisarts, die geen grote voorstander van euthanasie is, heeft veel minder begrip voor mijn standpunt.. 'Hoe kun jij nu beoordelen hoe ik mij voel?' heb ik

• Gelukkige mensen weten wat ze kunnen, ook wat ze niet kunnen en zijn daarmee tevreden. Ze willen wel werken aan tekorten, maar eisen van zichzelf

‘Praten kan helpen, maar is vaak niet vol- doende en voor die mensen die letterlijk niet goed in hun vel zitten en opnieuw verbinding willen maken met zichzelf kan

Dat is niet goed voor de wortels en zorgt voor afster- ving van de boom. Blijf op

905 Doen sprac die nonne toter gu o eder lutgarden, wat eest o heilege mu o der wat es mi nv hier saen gescied jc en quam hier elders om nyet dan ic v eren ende werdeghen woude 910

Hij vond het een nuttige ervaring, en toen zijn broer Hans een paar jaar later op zijn beurt werd ontgroend, schreef Joris: ‘'t Is wel een tijd waarin vreselijk veel te leren is,

4645 Nochtan so wart also beraden, Omdats die nonnen hare baden, Die vrowe dat si sonder beide Ontboet Lutgarden ende onsseide Dat sacrament tontfangene hare 4650 In allen tiden, het