kerk & leven
12 augustus 2015in de pen 15
lezersbrieven
Reageren op artikelen in deze krant? U kan schrijven of mailen (met vermelding van uw naam en adres) naar:kerk & leven, Halewijnlaan 92, 2050 Antwerpen of lezersbrieven@kerknet.be
Vieren met jongeren
kerk & leven,1 juli 2015
Ik reageer graag even op de opbeurende brief van Tim Van Nieuwenhove. Akoestische lie- deren? Bravo! Door schoolband, leerlingen en medeleerkrachten gebracht? Bravissimo! „Angst dat men enthousiast zou applau- disseren”? In godsnaam, laat de parochiale werkgroep de hemel danken dat er levendig (live) gezongen wordt. Het applaus is een ontlading en een manier om mee te doen. Dat is positief en een aanmoediging voor al wie zich heeft ingezet. Vieren kan vol respect gebeuren, maar moet niet – en zeker voor de jonge- ren – mijlenver staan van heden- daagse opbeurende klanken.
Monique Van DorMael, Brugge
Huwelijk (1)
kerk & leven,22 juli 2015
Aartsbisschop Léonard reageerde ferm op de artikels over het homohuwelijk in kerk & leven.
Een christelijk huwelijk is voor- bestemd voor man en vrouw. Uit die verbintenis worden kinderen
geboren en zij maken het gezin compleet. Hier doen uitschij- nen dat aan het homohuwelijk dezelfde waarde moet worden toegekend als aan het traditio- nele gezin, is de waarheid geweld aandoen. Diep vanbinnen weten we dat het huwelijk exclusief voor man en vrouw is. Waarom dan toch meedrijven op de gol- ven van het populisme en het relativisme om een ‘huwelijk’
tussen mensen van hetzelfde geslacht toch goed te praten? Ik dank de aartsbisschop dat hij de moed opbrengt om de visie van de katholieke Kerk nog eens te berde te brengen.
luc Verreycken, aarschot
Huwelijk (2)
kerk & leven,22 juli 2015
Ik steun hoofdredacteur Luk Vanmaercke in zijn eerlijke en vrijmoedige standpunt over het homohuwelijk, in tegen- stelling tot de reactie van aarts- bisschop Léonard daarop. In de Nederlandse taal is er geen beter woord dan ‘huwelijk’ voor de legitieme band van liefde en
van rechten en plichten tegen- over elkaar. De term ‘partner- schap’ is te algemeen. De verwij- zing naar de Katechismus van de katholieke Kerk is een zwak argu- ment. Die is immers cultuur- historisch gedateerd, meerdere nummers zijn voor herziening vatbaar. Zolang de liefde niet in het gedrang komt, volgt de Kerk beter de algemene tendensen in de maatschappelijke ethiek dan ze te bestrijden. Zowel de Kerk als de islam zal die thema’s bovendien moeten regionalise- ren. Men moet respect hebben voor het verschil in evolutie in de diverse delen van de wereld, zonder daarom elkaar te ver- ketteren. Die regionale vrijheid zou ook een oplossing zijn voor andere discussies, zoals het ver- plichte priestercelibaat.
Jef D’Haenens, Zaventem
30-urige werkweek
kerk & leven,1 juli 2015
De beleidsmedewerkster van Femma pleit voor een 30-urige werkweek. Ze gaat ervan uit dat economische groei en
arbeidsduurverkorting in het verleden altijd hand in hand gin- gen en dat een dergelijke ver- korting een must is voor onze economie. En ze schrijft dat we weer moeten aanknopen „bij het beleid dat we tot de jaren 1980 voerden, een beleid dat de winst beter herverdeelde en ook omzette in collectieve arbeids- duurverminderingen”. Tot in de jaren 1980 hadden we meestal een reële economische groei, ook dankzij de productiviteits- stijgingen. Sinds 2007 is die groei omzeggens stilgevallen en is onze handelsbalans jaar na jaar negatief, mede door onze verzwakkende industrie. Onze
‘maakindustrie’ blijft verzwak- ken door het nog steeds slechte ondernemingsklimaat. Arbeids- duurvermindering zou die situ- atie nog meer verslechteren.
Pol DescaMPs, kortrijk
Gezinssynode
kerk & leven,1 juli 2015
De gezinssynode zal in okto- ber niet als een rustige dialoog verlopen. De tegenstellingen in
verband met de toegang van her- trouwde gescheiden koppels tot de communie zijn aanzienlijk.
Kardinaal Walter Kasper en mgr.
Johan Bonny verdedigden het standpunt van de Duitse, Zwit- serse en Franse bisschoppen, met name het verzoenen van de kerkelijke leer met de pastorale praktijk. Daarop volgden ech- ter tegenreacties van het Pause- lijk Instituut Johannes-Paulus II en de aartsbisschop van Bologna.
Die discussie stelt immers de fundamentele vraag of de katho- lieke Kerk echtscheiding zal aan- vaarden. Ook inzake de houding tegenover homoseksuelen staan de standpunten lijnrecht tegen- over elkaar, met name die van de Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse bisschoppen versus de westerse.
Thomas Knieps zegt dus terecht dat er geen revoluties te verwach- ten zijn inzake de kerkelijke leer over huwelijk en gezin. En al hul- digt paus Franciscus een nieuwe aanpak, zijn talrijke uitspraken en benoemingen eerder dit jaar gaan veeleer in de richting van het behoud van de leer.
Fernand Van lierDe, Dilbeek