• No results found

De erfenis van Ignatius: Onderscheiding als sleutel tot paus Franciscus

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De erfenis van Ignatius: Onderscheiding als sleutel tot paus Franciscus"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tilburg University

De erfenis van Ignatius

Moons, Jos

Published in: Katholiek Nieuwsblad Publication date: 2016 Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record Link to publication in Tilburg University Research Portal

Citation for published version (APA):

Moons, J. (2016). De erfenis van Ignatius: Onderscheiding als sleutel tot paus Franciscus. Katholiek Nieuwsblad, 30(29 juli), 10.

General rights

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of accessing publications that users recognise and abide by the legal requirements associated with these rights. • Users may download and print one copy of any publication from the public portal for the purpose of private study or research. • You may not further distribute the material or use it for any profit-making activity or commercial gain

• You may freely distribute the URL identifying the publication in the public portal

Take down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

(2)

kn30 + 29 juli 2016 +p10

Op 31 juli is het 450 jaar geleden dat Ignatius

van Loyola stierf. Jos Moons denkt na over

wat er te vieren valt en vindt zo een

lees-sleutel voor het doen en laten van

jezuïet-paus Franciscus.

Midden in de zomer gedenkt de Kerk Ignatius van Loyola, die 450 jaar geleden overleed. Net als andere groten van het geloof laat de stichter van de jezuïeten een rijke erfenis na. Nee, niet de vermeende macht van de jezuïeten en evenmin de spreekwoordelijke jezuïti-sche sluwheid. De erfenis van Ignatius is tegelijk on-schuldiger en krachtiger: een methode voor onder-scheiding der geesten. Begrip van die methode helpt om paus Franciscus te verstaan.

Testament

Toen ik de overstap maakte van het bisdom Rotterdam naar de jezuïeten vroegen de parochianen mij wat de jezuïeten dan waren. Waar ging het hun om? Voor de benedictijn is dat een geordend leven van gebed en werk, voor de franciscaan is dat de evangelische ar-moede en solidariteit. En bij de jezuïeten? Ignatius zelf beantwoordt die vraag in het Dagboek van de pelgrim, een gestileerd verhaal ter lering over hoe God hem ‘als een leermeester’ vertrouwd maakte met onderschei-ding der geesten.

Dat begon op zijn ziekbed. Geveld door een ka-nonskogel bij een overmoedige verdediging van een kasteel – we zijn in de zestiende eeuw – beland-de Ignatius op een ziekbed, waar hij zich overgaf aan dromerijen. De volbloed Spanjaard droomde over de ridderij: kastelen, jonkvrouwen, overwin-ning, maar daarnaast ook over het volgen van Christus. Beide dromen bekoorden. Toch merkte hij een verschil: de eerste droom verdorde snel terwijl de tweede z’n smaak behield. Geleidelijk begreep hij dat God hem iets wilde zeggen via wat er om-ging in zijn ziel. De pointe van het verhaal is dus niet dat ridderij oppervlakkig is en heiligheid edel, maar dat God spreekt doorheen de affectieve uit-werking in de ziel.

Onderscheiding der geesten

Onderscheiding veronderstelt dus dat God persoon-lijk met iedere mens omgaat en laat merken wat de goede weg is. Niet door allerlei wonderlijke tekens maar in de diepte van de ziel. Wie probeert om de goe-de weg te gaan, goe-de weg van Christus, zal door God be-moedigd worden met rust en vrede, zodat hij beves-tigd wordt en doorgaat. Onrust en verwarring verraden eerder de hand van het kwaad.

Medebroeder Nikolaas Sinto-bin beschrijft dit als ‘leven op het kompas van de vreug-de’. Zelf heb ik het graag over

de afdronk of bijsmaak van wat je doet. Wat naar vreugde smaakt en tot vreugde leidt, dat is waar-schijnlijk de goede weg. Of ook: dat wat te maken heeft met geloof, hoop en liefde; met levenslust; met menslievendheid en vergeving; met Christus en met de Geest. Dat soort dingen wijst de weg. En het tegen-deel in feite ook, maar dan negatief. Cynisme, egoïs-me, wanhoop – bij dat soort smaken moet er een bel-letje gaan rinkelen.

Onderscheiding leren

Het hanteren van de onderscheiding moet je leren. Het kompas van innerlijke fi jngevoeligheid moet ge-kalibreerd worden. Ook bij Ignatius zelf. Hij vermeldt in zijn dagboek verschillende vermakelijke verhalen over hoe hij mistastte. Bijvoorbeeld toen hij meende door God getroost te worden in nachtelijke visioenen die er in feite voor zorgden dat hij niet aan zijn taak toekwam, om namelijk te studeren. Zo leerde hij dat

niet alles wat blinkt ook goud is. Zoals C.S. Lewis zo meeslepend schreef in Brieven uit de hel: het kwaad is bijzonder uitgekookt en vasthoudend, en kan zich zelfs voordoen als het goede.

Toch bleef Ignatius geloven in onderscheiding. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de slotgroet waarmee hij de meeste van zijn talrijke brieven afsloot. Na eerst uitge-breid aanwijzingen en instructies gegeven te hebben, vaak met veel details, relativeerde hij tot besluit alles weer. Dan schreef hij iets in de trant van ‘Moge de god-delijke goed-heid ons geven om steeds meer zijn wil aan te voelen, en daarnaar te leven’ (vgl. het recente Ignatius

in zijn brieven). Met opstaan en vallen proberen jezuïe-ten dat nog steeds: onderscheidend aanvoelen wat de goede weg is.

Paus Franciscus

Dit charisma van onderscheiding der geesten, deze erfenis van Ignatius van Loyola, zou wel eens kun-nen helpen om paus Franciscus beter te snappen. Met name zijn vrijheid in de omgang met sommige ker-kelijke regels en gewoontes. Zo waste paus Francis-cus tegen de regels in op Witte Donderdag de voeten van mannen en vrouwen, en van christenen en niet-christenen. Ook bij hete hangijzers heeft de paus een opmerkelijke vrijheid. Hij sprak met grote vrijheid over homoseksuelen: ‘wie ben ik om te oordelen’, in plaats van behoedzaam te manen tot kuisheid. En in

Amoris Laetitia, waar overigens opvallend vaak het woord onderscheiding valt, hield hij de mogelijkheid open dat wie hertrouwt ter communie kan gaan.

Leessleutel

Sommige mensen betreuren het dat de paus de hel-derheid van de leer vertroebelt en verwarring schept. Valt ook de Kerk zelf nu ten prooi aan relativisme? Andere juichen de vermeende liberalisering en mo-dernisering toe. In feite is een andere leessleutel no-dig: onderscheiding.

Want het tot nu toe mooie-rustige spirituele verhaal over onderscheiding heeft een aantal scherpe kan-ten. Het is heel modern. Het veronderstelt persoon-lijke overweging en openheid. Men zoekt oriëntatie in de diepte van de eigen ziel waar, zoals de

Geeste-lijke Oefeningen dat zeggen, ‘de Schepper met het schepsel’ omgaat. Wat anderen zeggen en soms ook kerkelijke gewoontes en regels zijn belangrijk als deel van het proces van onderscheiding – maar niet doorslaggevend. Onderscheiding kan leiden tot ver-rassende uitkomsten.

Als paus Franciscus zich vrijheid permitteert, is dat niet omdat hij liberaal de kerkelijke leer veracht maar om-dat hij gelooft in onderscheiding. Hij leeft in het voet-spoor van Ignatius, van wie een tijdgenoot zei: “Igna-tius volgde de Geest zonder de Geest voorbij te steken: zo werd hij zachtjes geleid naar het onbekende; en langzaamaan opende zich voor hem de weg, die hij wijselijk onwetend ging, zijn hart eenvoudig gericht op Christus.”

Bij de 450e sterfdag van Ignatius gedenken we die le-venshouding van Ignatius die we ook aantreffen in één van zijn erfgenamen, de jezuïet Jorge Bergoglio die nu de kerk dient als paus. +

Jos Moons is jezuïet en verbonden aan de Tilburg School of Catholic Theology. Hij werkt aan een proefschrift over het Tweede Vaticaans Concilie en is studentenpastor.

De erfenis van Ignatius

‘Ignatius volgde de Geest

zonder de Geest voorbij te steken’

Foto:

AP

kn

inspiratie

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De keizer was hierover zeer gebelgd, en liet Ignatius gevangen nemen, doch in Antiochië zelf niet straffen, en wel omdat hij bevreesd was voor oproer, aangezien

In de inleiding schrijQ paus Franciscus dat niet alle discussies over doctrinele, morele of pastorale zaken beslecht moeten worden door het centrale leer- gezag: “Eenheid

Petrus Verburg, Een nieuw lied opgedragen aen de eerw.. paters van de societeyt, tot een nieuw

“De paus van Rome immers heeft, juist krachtens zijn ambt als plaatsvervanger van Christus en herder over de gehele kerk, de volledige, hoogste en universele macht, die hij

Zoals voorgesteld in het Evangelie worden zij, die door Gods genade alleen, door geloof alleen, ge- loven in de Heer Jezus Christus alleen, verklaard “kinderen van God” te

Waar het op neerkomt in Franciscus’ Rome is niet de overtuigende kracht van de Heilige Geest door het geschreven Woord, maar het is veeleer paus Franciscus zelf, en zijn

Door de Geest groeit de liefde voor elkaar steeds meer.. Daarom bidden we samen dat die eenheid

Door kerkelijke instellingen te be- vragen maakt hij dan duidelijk dat die niet het cen- trum zijn – dat is Christus. Hij is bereid tot aanpassing als kerkelijke regels of vormen