• No results found

Meikoningin is niet vergeten

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Meikoningin is niet vergeten"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

24 oktober 2012

cultuur 11

Meikoningin is niet vergeten

Tentoonstelling in Jubelpark toont leven en garderobe van prinses Marie-José

X

X

Marie-José was enige zus Leopold III en tante van Albert II

X

X

Was in 1946 een maand lang koningin van Italië

X

X

Tentoonstelling focust op hofmantels en moderne avondjurken

Erik DE SmEt

Marie-José (1903-2001), de eni- ge dochter van Albert I en Eli- sabeth, ging de geschiedenis in als de Meikoningin. Dat klinkt sprookjesachtig, maar is het niet.

Met haar echtgenoot Umberto II besteeg ze op 9 mei 1946 de Itali- aanse troon. Op 2 juni stemde een meerderheid van de Italianen de monarchie echter weg en moest ook Marie-José na 33 dagen ko- ningschap in ballingschap gaan.

De enige zus van de Belgische vorst Leopold III is al vanaf haar peuterjaren voorbestemd om te trouwen met de Italiaanse troon- opvolger. Daartoe wordt ze ook opgevoed. Wanneer ze in 1930 daadwerkelijk Umberto huwt, is Italië slechts in name een monar- chie. In de praktijk is het land een fascistische dictatuur onder lei- ding van Benito Mussolini.

Vanaf haar huwelijksdag steekt de prinses haar sympathie voor het fascisme niet onder stoelen

of banken. Tijdens het bezoek in 1938 van Adolf Hitler aan Rome zit de prinses tijdens het staats- banket aan zijn zijde. Ze ontmoet de Führer andermaal op 17 oktober 1940, nu om een bezoek van haar broer Leopold III aan de nazilei- der te regelen. Wanneer de geal- lieerden in 1943 Mussolini ten val brengen, probeert Marie-José dan weer discrete onderhandelingen op gang te brengen.

Na de val van de monarchie ver- laat ze haar echtgenoot. Hun ge- arrangeerde huwelijk is dan al lang liefdeloos gebleken en bo- vendien gaan er geruchten over Umberto’s homoseksualiteit. Ma- rie-José vestigt zich in Zwitser- land, waar haar kinderen haar la- ter vervoegen.

De tentoonstelling in de Errara- zaal in het Jubelparkmuseum laat de herinnering aan de prin-

ses herleven. Haar uitzonderlij- ke garderobe is daarbij het cen- trale element. Een eerste deel focust op de cadeaus die haar door een nationale intekening bij haar huwelijk werden geschon- ken. Topstukken zijn de waarde- volle mantels die het hof in Rome grandeur moesten verlenen. We zien er bijvoorbeeld de sleep die de prinses droeg bij de inhuldi- ging van paus Pius XII in 1939.

Marie-José was ook een stijl- icoon. Getuige daarvan de avond- jurken in het tweede deel, die zo uit een hedendaags modedefilé lijken te komen. De expobouwers van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis deden er alles aan om de garderobe in haar historische context te duiden.

Prinses Marie-José verschijnt voor het laatst in het openbaar bij het huwelijk van Filip en Mathilde in 1999. Ze overlijdt hoogbejaard en vergeten in 2001 en wordt bij- gezet in de abdij van Hautecombe in de Franse Alpen, de necropool van de koningen van Savoie, waar ook Umberto rust.

Het ging de drie kinderen van Albert I niet voor de wind: zowel Marie-José als Leopold verloren hun troon. Karel trok zich na zijn regentschap verbitterd terug. „In ons beroep zijn veel werklozen”, zou Albert I tijdens Marie-Josés huwelijksfeest hebben gezegd.

Prinses Marie-José, tussen België en Italië. Een koninklijke garderobe.

Tot 3 maart in het Jubelparkmu- seum, Jubelpark 10 in Brussel, van dinsdag tot zondag van 10 tot 17 uur. Toegangsprijs: 10 en 8 euro.

Marie-José (midden) en Umberto begeven zich naar de inhuldiging van Pius XII.  © Copiepresse

Over hunkering en verlangen

In het kasteel van Gaasbeek tonen kunstenaars hoe zij omgaan met nostalgie en droomwereld

Nicole LEhoucq

Bekruipt u soms ook een onde- finieerbaar, nostalgisch gevoel?

De Duitse taal heeft er een woord voor, dat hunkering en hartstoch- telijk verlangen betekent: Sehn- sucht. Onder die titel loopt mo- menteel een tentoonstelling in het kasteel van Gaasbeek, in het Pajottenland. Die toont hoe kun- stenaars van vroeger en nu dat ge- voel gestalte geven.

De Nederlandse kunstenares Marijke van Warmerdam roept die sfeer alvast op in een poëti- sche video waarin een stel, in de

herfst van hun leven, mijmerend op een bank zit. De toeschouwer ziet de scène door een wat aan- geladen venster. De Franse fo- tograaf Eric Rondepierre beeldt twee keer dezelfde vrouw af op een foto, zodat ze zichzelf in de verte ziet, voortschrijdend aan de arm van een man. De vrouw is hier zelf toeschouwer van haar ei- gen verlangen om bemind te zijn.

Ook geuren kunnen een gevoel van heimwee oproepen. Af en toe neem je hier in het kasteel van Gaasbeek een zoete geur waar. Die is eigen aan het museum zelf. Dat

laat de bezoeker genieten van Ita- liaanse parfums, vervaardigd vol- gens aloude recepten. Ze passen bij het historische kader van dit middeleeuwse kasteel, dat in de zestiende eeuw nog toebehoor- de aan Lamoraal van Egmond. En bij het heimwee van de laatste be- woonster ervan, dat curator Oscar van den Boogaard voor deze ten- toonstelling inspireerde.

Licht en blauwe folie De lichtinval in het kasteel werd voor deze tentoonstelling be- perkt tot een minimum – de ra- men werden met blauwe folie afgeplakt – zodat de tentoonge- stelde werken alle licht vangen.

Roze schoentjes uit papier in de slaapkamer bijvoorbeeld, een werk van Isabelle de Borchgrave die er de achttiende-eeuwse mode mee toont. De verwijzing naar de sprookjeswereld is niet ver weg.

Naast schilderijen uit de roman- tiek of het symbolisme komen ook hedendaagse werken en in- stallaties tot hun recht in de kas- teelzalen.

Geplaatst tussen bed en bad, is de Betonmolen van Wim Delvoye een van de blikvangers. „Er ont- staat een spanning. Een beton- molen staat voor het industriële tijdperk. Toch krijgt dit gebruiks- voorwerp, beschilderd als was

het porselein, iets mysterieus. En maalt de Sehnsucht ook onze her- inneringen niet voortdurend?”, licht de stem in de audiogids toe.

Sehnsucht. Een onstilbaar verlan- gen tot 11 november, niet op maandag. Meer info via 02 531 01 30, www.kasteelvangaasbeek.be.

Mijn Stannah Starla, de stijl die me bevalt, de teruggevonden vrijheid ...

Documentatie en gratis prijsofferte op

0800 95 950 info@stannah.be

Naam + Voornaam ...

Adres ...

Postcode ... Stad ...

Tel: ... E-mail ...

Stannah bvba, Poverstraat 94, 1731 Relegem

www.stannah.be

advert stannah_NL_100x100.indd 1 10/08/11 15:50

Advertentie

Betonmolen van Wim Delvoye, een werk uit 1993 uit de collection   M HKA, geplaatst tussen bed en badmeubilair.  © Jo Exelmans

In 1947, na de val van de

monarchie, verlaat Marie-

José haar echtgenoot. Hun

huwelijk was liefdeloos

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

een of meer volledige zinnen en gebruik voor je antwoord niet meer dan 25 woorden. In tekstfragment 2 wordt een nuancering aangebracht ten aanzien van de betaling

gewaarborgd door de parlemenlair-democratische regeringsvorm, waarbij de conslilutionele monarchie onder hel nationaal koningshuis van Oranje, zoals deze zich in onze

wordt vederen 1en vel.en worden ontsla9en. De strijd gaat verder. - Socialistische arbeiders, kl,eine burgoers en S.A.-Iieden zijn de hoofdfigur;en.. Nog herinner ik me

Zaak is, zo schreef Jennifer Ru- bin, blogster voor de gezagheb- bende krant The Washington Post, dat Trump zoveel kwaliteiten en meningen heeft die onethisch zijn

Nienke werkte als gouvernan- te in een groot Vlaams gezin, had een sterke band met alle kinderen en een grote boon voor Gabrielle (50), Nienke en Gabrielle bleven die innige

't Ezelken en Aamlie durfden niet nalaten de woorden van den notaris te beamen, maar in de diepte van haar ziel voelde juffer Constance bittere spijt, dat haar broer, en nog wel

delen van de wereld door fundamentalisme, maar in andere delen van de. wereld (het Westen) door

Blijkt het verzekerde bedrag lager te zijn dan de werkelijke kosten van het huwelijk die onder de dekking van deze verzekering vallen.. Dan is er sprake van onderverzekering