• No results found

Niet in een funerarium

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Niet in een funerarium"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

X

X

Afscheidsgebed in cre- matorium kan nog wel

X

X

Ondernemers bieden wel eens niet-erkende voorgangers aan

X

X

Christelijke uitvaart hoort bij voorkeur in parochie thuis

Erik DE SmEt

De voorbije jaren onderging het uitvaartwezen in Vlaanderen gro- te veranderingen. Uitvaartonder- nemingen investeren in funeraria met voldoende parkeergelegen- heid en meerdere zalen, en bie- den rouwende families almaar vaker de gelegenheid om in de ei- gen aula een afscheidsmoment te organiseren. Daardoor groeiden praktijken waarbij in deze fune- raria priesters, diakens of gebeds- leiders voorgaan in een christelij- ke afscheidsdienst, die qua vorm en inhoud sterk lijkt op wat in de kerk gebeurt.

Begin januari publiceerden de Vlaamse bisschoppen nieuwe richtlijnen terzake. Dergelijke fu- neraria zijn geen door de rooms- katholieke Kerk erkende cultus- plaatsen. De bisschoppen kiezen er dan ook duidelijk voor geen voorgangers te mandateren om daar in afscheidsvieringen voor te gaan.

Joris Polfliet (iclz): „Aula’s zijn privé-initiatieven van onderne- mers. We hebben met de paro- chiekerken onze eigen herken- ningsplaatsen. Daar hoort een katholieke uitvaartliturgie thuis.

Bovendien ontstaat er soms ver- warring omdat mensen van de uitvaartondernemer een volwaar- dige katholieke uitvaart verwach-

ten, maar er plots niet-erkende voorgangers opduiken, van Rent a Priest of van scheurkerkjes bij- voorbeeld. Vraag is ook of en hoe- veel er wordt betaald, en waar dat geld naartoe gaat.”

De bisschoppen willen op het vlak van uitvaartvieringen de parochies verstevigen. In alle Vlaamse bisdommen wordt op dit moment veel tijd en energie ge- stoken in een goede uitvaartpas- toraal voor de parochies. Leken- medewerkers worden gevormd om deze zorg mee op te nemen.

„Dat de kerkelijke uitvaartlitur- gie effectief in een kerkgebouw gebeurt, geeft ook de beste ga- rantie dat de viering geen voor- stelling wordt die los staat van de geloofsgemeenschap en van

de bredere pastorale zorg van de kerk voor zieken, stervenden en rouwenden”, zo stellen de bis- schoppen in het document.

Opmerkelijk, in crematoria kun- nen priesters of gebedsleiders nog wel officieel een afscheids- dienst houden. Joris Polfliet:

„Crematoria zijn publieke instel- lingen en de bisschoppen man- dateerden mensen om er in naam

van de Kerk een afscheidsgebed te leiden. Deze rituelen moeten we zien als parallel aan de gebeden op het kerkhof, al is de grens dun met een uitgebreide gebedsdienst die de liturgie in de kerk lijkt te vervangen.”

Sommige priesters betreuren de beslissing van de bisschoppen om geen uitvaarten in funeraria meer toe te laten en zien het als een ge- miste kans om kleine families of mensen, die niet veel contact heb- ben met de Kerk, toch nog nabij te zijn op momenten van afscheid.

Joris Polfliet:„Er kunnen pasto- rale redenen zijn voor een viering in een kleinere openbare kapel, rekening houdend met de fami- liale situatie. Dat laten wij aan de pastorale wijsheid over.”

Nicole LEhoucq

„Als theoloog en diaken zeg ik dat het goede van God komt. Wij geloven dat het goede de macht van het kwade zal overwinnen”, getuigt Johan Van der Vloet, me- deauteur van het magazine Tussen goed en kwaad. Als psycholoog in- teresseert hem de vraag waarom sommigen goed doen en anderen kwaad. Hierover modereert hij op 24 februari een debat met diverse levensbeschouwelijke stemmen.

Zit het antwoord in onze na- tuur? Voor de Gentse professor Jan Verplaetse wel. Hij beweert dat we bij onze geboorte de mo- gelijkheid meekregen om ons te hechten of mee te voelen. „Deze mechanismen die de natuur ons meegaf, maken dat we ons eigen- belang kunnen opzijzetten. Wie dat doet, handelt moreel.”

„Je moet een mens ook op- voeden”, nuanceert Luc Braeck- mans, filosoof aan de Universi-

teit Antwerpen en ucsia. „Onze natuurlijke determinanten zijn een noodzakelijke voorwaarde om tot mens uit te groeien, maar

er is bijkomende vorming nodig.

Dé vraag in deze ethische proble- matiek is of de mens vrij is. Zo ja, dan heeft het zin om over goed en

kwaad te spreken, want dan is er verantwoordelijkheid.”

„Als de oorsprong van mo- reel handelen te vinden is in de natuur,” vraagt moraaltheo- loog Johan de Tavernier van de K.U.Leuven zich af, „kan er dan sprake zijn van vrijheid of is ons gedrag voorgeprogrammeerd in onze genen? En hoe reageert de christelijke ethiek op de opgeda- ne biologische kennis over mo- raal?” Stof genoeg voor een debat.

Naast hogervernoemde professo- ren neemt ook psychologe Adel- heid Rigo van de Vrije Universi- teit Brussel daaraan deel.

Debatavond op donderdag 24 fe- bruari om 20 uur in het Theologisch

& Pastoraal Centrum, Groenenbor- gerlaan, 149 Wilrijk. Info: 03 326 85 31 of oomspaul@skynet.be. In- kom 7 euro, inbegrepen het maga- zine Tussen goed en kwaad, Hale- wijn, 2010.

10 kerk

2 februari 2011

kerk & leven

Niet in een funerarium

Vlaamse bisschoppen staan geen christelijke uitvaart toe in aula’s van uitvaartondernemers

Crematoria zijn publieke instellingen. Daar mandateren de bisschoppen wel gebedsleiders.  © Belga

Kies je voor goed of kwaad?

Levensbeschouwelijk debat over de wortels van goed en kwaad in Antwerpen Franse Kerk kiest

voor solidariteit

Met het project Diaconia 2013 willen de Franse bisschoppen de naastenliefde en solidariteit be- vorderen. „Wij worden hard ge- troffen door de crisis. Die raakt de armsten nog het meest. Ka- tholieken hebben zich steeds in- gezet voor een rechtvaardiger sa- menleving. Daarom willen wij de solidariteit versterken. Naasten- liefde en solidariteit zijn niet en- kel het werk van specialisten. Ze gaan ons allen aan”, zegt woord- voerder Bernard Podvin. Het pro- ject loopt drie jaar en krijgt de steun van ruim vijftig katholieke overlegorganen en organisaties.

In mei 2013 mondt het uit in een massabijeenkomst in Lourdes.

Anglicanen

worde n katholiek

De wijding van drie oud-angli- caanse bisschoppen midden ja- nuari 2011 tot katholiek priester luidt het begin in van het ordi- nariaat voor anglicanen die over- stappen naar de katholieke Kerk maar wel hun eigen tradities be- houden. In de paasweek zal nog eens een vijftigtal anglicaan- se priesters naar de katholieke Kerk overstappen. Een gebeurte- nis zonder voorgaande, die heel wat controverse uitlokt in de an- glicaanse Kerk, in de katholieke Kerk en in oecumenische krin- gen. Want eigenaardig genoeg wordt dit dossier niet door de Pauselijke raad voor de Eenheid onder de Christenen behandeld, maar door de Congregatie voor de Geloofsleer.

Griekse Kerk wil geen muur

De Griekse katholieke bisschop- pen reageren boos op de bekend- making van de plannen voor de bouw van een 13 kilometer lan- ge muur langs de grens met Tur- kije. Die moet de toeloop van ille- galen naar Griekenland stoppen.

„Dit is een muur van scheiding en van verdeeldheid. Het is een illu- sie om te geloven dat wij met der- gelijke maatregelen het probleem van migratie kunnen oplossen”, stelt mgr. Papamanolis. Hij ver- wijst naar Cyprus en Berlijn, waar muren mensen niet konden te- genhouden. „De geschiedenis is een goede leermeester, maar mensen slagen er niet in er lessen uit te trekken.”

Katholieke Kerk vs voor wet op gezondheidszorg

De Amerikaanse katholieke bis- schoppen willen in 2011 blij- ven focussen op de verdediging van de meest kwetsbaren, in het bijzonder ongeborenen, men- sen met een handicap en termi- naal zieken en blijven steun vra- gen voor het gezin. Opmerkelijk is hun hernieuwde oproep voor een algemene gezondheidszorg.

Aartsbisschop Timothy Dolan van New York benadrukt: „Ele- mentaire gezondheidszorg is es- sentieel voor de menselijke waar- digheid en een fundamenteel mensenrecht. Ze moet kwalitatief zijn en ook migranten moeten hiertoe toegang hebben.” (ivh)

Het gedenkteken voor Annick Van Uytsel in Lummen. Hoe kan  iemand een gewaardeerd leraar én moordenaar zijn? © Belga

Sommigen zien het

documen t van de bis-

schoppen als een gemiste

kans om mensen toch na-

bij te zijn bij een afscheid

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De Commissie is van oordeel dat de woorden “overheden, instellingen en personen” in voormeld artikel, ingegeven zijn door de instanties die in toepassing van artikel 5

Een raadslid dat lid is van een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a, derde lid, van de Gemeentewet of van een bijzondere commissie zoals bedoeld in artikel 3.1.4,

Als de vragen ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend, vindt mondelinge beantwoording plaats in de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college

“Van overeenkomstige toepassing” betekent bijvoorbeeld dat waar in de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen staat “het college van B en W” of “burgemeester en wethouders” dan

Gebedsweek voor de Eenheid van de Christenen geeft tijd om samen te bidden en om uit te zoeken hoe we minder naast elkaar kunnen leven. Processie in de Heilig-Grafkerk in

In de bodemprocedure heeft de rechtbank appellante niet ontvankelijk verklaard wegens overschrijding van de ‘Alcateltermijn’ (wettelijke termijn van 20 dagen waarbinnen

Deze wijzigingen van beleid zijn verwerkt in de Verordening Meedoenpremies gemeente Tynaarlo 2009 zoals die nu ter vaststelling wordt voorgelegd aan de

Alle artikelen samen leveren de bouwstenen voor burgerinitiatieven om zich verder te ontwikkelen, en effectief en productief samen te werken met de gemeente en andere lokale