B U I T E N L A N D
16
K E R K + L E V E N - 2 4 D E C E M B E R 2 0 0 8
V
ROOM volk, de katholieke West-Afrikanen. Ons land telt twee katholieke ge- meenschappen (zeg maar parochies) voor Engelsta- lige Afrikanen, zijnde Nigerianen, Ghanezen, Zambianen... Father Sebastian Onah, priester van het Nigeriaanse bisdom Nsukka, is hun pastor. We hebben afgespro- ken na de mis in de Heilig-Hart- kerk aan de Antwerpse Lange Beeldekensstraat, maar drie- kwartier na aanvang zijn ze (nog maar) bij het evangelie.Ander aanvoelen van de tijd?
Wij zijn in elk geval onmiskenbaar in Afrika beland. Trommelgeroffel onderstreept de zang, maar de li- turgie verloopt ook deels in het Latijn. Ook ligt de gemiddelde leeftijd van de kerkgangers mer- kelijk lager dan wij in Vlaanderen gewend zijn. Veel klein grut vro- lijkt ongedwongen de viering op.
Jonge Kerk
Nigeria kan bogen op een van ’s werelds snelst groeiende katho- lieke gemeenschappen. Samen met Congo telt het land thans de meeste priesterroepingen ter we- reld. Een seminarie in het zuid- oosten zou met duizend studen- ten het grootste zijn op onze pla- neet, en toch houdt het aantal wij- dingen geen gelijke tred met de doopsels.
De Nigeriaanse Kerk is jong in menig opzicht. De eerste missie- post van betekenis werd pas opge- richt in 1883. Later trokken missi- onarissen naar het noorden, waar ze al gauw stootten op de islam. In Nigeria zijn er ook de verscheide- ne protestantse groepen evenals tal van typisch Afrikaanse kerkge- meenschappen, die een mix bie- den van christendom en inheem- se religieuze praktijken.
Pastoor Onah: „Ongeveer twin- tig procent van de bevolking is vandaag rooms-katholiek. De sterkste concentratie van katho- lieken vind je om historische re- denen in het zuidoosten van het
land, maar overal in Nigeria wer- den bisdommen opgericht. Het katholicisme verspreidde zich via de kusten van West-Afrika. De is- lam kwam dan weer uit het noor- den Nigeria binnen, door de woes- tijn van Niger. Daardoor staat de islam in het noorden zo sterk. An- dere gebieden, in het centrum en het zuidwesten, hebben een veel- eer gemengde bevolking.” Met- een de reden waarom deze Afri- kaanse katholieken zich veel zelf- bewuster opstellen tegenover de islam dan hun geloofsgenoten in het Westen.
De confrontatie tussen islam en christendom kwam onlangs nog maar eens negatief in het nieuws.
In Jos, de hoofdstad van een van de centrale deelstaten, kwam het al meermaals tot een bloedig tref- fen tussen aanhangers van beide godsdiensten. Vierhonderd men- sen verloren daarbij al het leven.
Tienduizenden zouden zijn ver- dreven uit hun huizen.
Aanleiding van het geweld was de uitslag van een plaatselijke verkiezing. De door christenen gesteunde Peoples’s Democratic Party eiste de overwinning op, zeer tot ongenoegen van de All Ni-
geria’s People’s Party, die de mos- lims wil vertegenwoordigen. Er braken rellen uit, er werd geplun- derd. Foto’s van opgestapelde do- de lichamen van moslims in een moskee gingen de wereld rond.
Het was overigens niet de eerste keer dat iets dergelijks plaats- vond in deze regio.
Father Onah reageert: „De pro- blemen lijken misschien religieus van aard, in wezen hebben ze niets te maken met godsdienst. De motieven van het geweld zijn lou- ter politiek. In de praktijk komt het echter wel erop neer dat mos- lims en christenen in het gebied lijnrecht tegenover elkaar staan.”
Dezelfde boodschap bij de aartsbisschop van hoofdstad Abu- ja, mgr. John Onaiyekan. De ka- tholieke kerkleider veroordeelde meteen het geweld in Jos. Hij be- treurde daarbij ook de grote scha- de die het conflict toebrengt aan de inzet voor goede relaties tus- sen de etnische, politieke en reli- gieuze groepen. Daarom riep hij de regering in Abuja op om de rust en de vrede in de getroffen regio te gaan herstellen. Ook hij wees op de politieke achtergronden van het conflict: „Wij betreuren
het dat er mensen zijn die politiek voordeel willen halen door gods- dienstige kwesties te manipule- ren, te gebruiken en te misbrui- ken.”
Hoe sterk staat het Nigeriaanse christendom spiritueel? „De ge- loofspraktijk onder Nigeriaanse christenen is zeer sterk”, verze- kert Sebastian Onah. „In elke stad in Nigeria is het elke zondag feest.
Volledige families zie je piekfijn uitgedost ter kerke gaan. Bij el- kaar komen en samen God loven en prijzen is voor een Nigeriaanse christen vanzelfsprekend. In onze liturgie is het Afrikaanse element het duidelijkst door het dansend bewegen tijdens de dienst.”
Per opbod
Maar er is blijkbaar meer. Na het slotgebed van de viering die wij in Antwerpen bijwonen start zowaar een veiling van kalenders.
Een financiële actie voor de Kerk overzee, zo blijkt. De handen van de gelovigen gaan snel de lucht in.
Twintig euro, vijftig, honderd...
„Hoe meer je geeft, hoe meer ze- geningen je in 2009 krijgt toebe- deelt!”, roept een lector enthou- siast. En ook: „Mirakels kunnen gebeuren!” Slik.
„Dit is nu typisch Afrikaans”, verklaart pastoor Onah. „Als je iets wil, moet je wat geven. Het idee van het offer zit ingebakken in de cultuur. En een Afrikaanse katholiek is allereerst Afrikaan, pas dan katholiek. Het Afrikaanse wereldbeeld toont zich dus in on- ze godsdienstige praktijk. Ook bij de Nigeriaanse moslims overi- gens.”
En moreel handelen? Welke plaats krijgt dat? De evangelisatie moet in de diepte gebeuren, geeft de priester nog mee. Woorden uit zijn preek zinderen na: „Een waarachtige christen discrimi- neert zijn medemens nooit. Niet naar kleur, etnische groep of gods- dienst.” Mag het nog een keer worden gezegd? De gelovigen antwoorden met Amen.
De geloofsbeleving van Afrikaanse katholieken is doordesemd van de Afrikaanse kosmologie. Hier nemen Nigeriaanse christenen deel aan oeroude, sommigen zouden zeggen heidense, rituelen. © Reporters
Eerst Afrikaan
Bij conflicten tussen christenen en moslims in het noorden van Nigeria vielen recent nog honderden doden. Het grootste Afrikaanse land wat betreft bevolking komt meermaals minder gunstig in het nieuws. Toch zal volgens sommigen net deze streek in de toekomst uitgroeien tot een van de bloeiende centra van het christendom. Hoezo? Op een zondag trokken wij naar katholieke Nigerianen van bij ons.
E r i k D e S m e t
I]n hhZc@gjee
C>:JL dd`kddg
hbVaaZigVeeZc lll#bdcda^[i#WZ
KZg]j^oZc½YVicdd^i
6aaZkZgY^Ze^c\ZclZZgWZgZ^`WVVg
I]nhhZc@gjeeBdcda^[ick"@VaZlZ\'%".%(%<Zci";Vm%.'&++*,*"^c[d5bdcda^[i#WZ GZ\^dcVaZXZcigV/%''&,(,-)"%('(.'&)( "%&&'*'*)("%.'&++*+*"%*%()*)*%
IgVea^[iZc " =j^ha^[iZc
?V!hijjgb^_jl<G6I>HYdXjbZciVi^Z C66B
69G:H I:A#
DkZgVa^c7Za\^ "')j$')j
:hi]Zi^hX]ZcY^hXgZZi
:^\Zc[VWg^XVVi
KgVV\kg^_Wa^_kZcY^c[dgbVi^Z
%-%%.)(+*"<G6I>H
@A
Advertentie
NIGERIA
•
Werd in 1960 onafhankelijk van het Verenigd Koninkrijk
• Meer dan 300 talen, officiële taal Engels
• Met 148 miljoen inwoners het grootste land van Afrika
• Belangrijkste etnische groepen:
Yoruba, Hausa en Igbo
• Voornaamste inkomsten: olie uit de Niger-delta
• Levensverwachting: amper 47 jaar
• Islam: 50 procent, in het noorden
• Christenen: 40 procent, verdeeld over verschillende confessies
Afrika Afrika Afrika
Nigeria Nigeria Nigeria
NIGERIA NIGERIA NIGERIA
NIGER NIGER NIGER
BENIN BENIN BENIN
KAMEROEN KAMEROEN KAMEROEN
Jos
Lagos
Abuja
Niger
Golf Golf van Guinee van Guinee Golf van Guinee
0 kmkm 400400
0 km 400
Benue