Share "BOEKBESPREKING DR. KARL WEBER: AMERIKANISCHE STANDARD­ KOSTENRECHNUNG EIN UEBERBLICK"

1
0
0

(1)

BOEKBESPREKING

DR. KARL WEBER: AMERIKANISCHE STANDARD­ KOSTENRECHNUNG EIN UEBERBLICK WINTERTHUR 1960, X, 380 blz. door drs. L. A. Ankum

In dit boek van Weber vindt men de geschie­ denis van de standaardkostencalculatie in de Verenigde Staten met grote nauwkeurigheid beschreven. Zoals in het voorwoord wordt op­ gemerkt is het boek als een bronnenpublikatie te beschouwen, die de lezer de weg naar de oorspronkelijke geschriften wil wijzen. Slechts zelden laat de schrijver zich tot een eigen oor­ deel omtrent de door hem behandelde stof verleiden, hetgeen bij de gekozen opzet van het werk ook niet mag worden verwacht. Aan de hand van talrijke citaten worden de bij­ dragen tot de theorie toegelicht, die de vele behandelde auteurs hebben geleverd.

Het boek valt in drie gedeelten uiteen. In de eerste acht hoofdstukken komt de periode tot aan het begin der dertiger jaren aan de orde. Harrington Emerson wordt terecht als grondlegger van de standaardkostencalculatie beschouwd, doch een nadere uitwerking van het systeem geschiedde eerst door Charter Harrison. Aan hun werk, maar ook aan dat van in ons land minder bekende auteurs, wordt door Weber nauwgezet aandacht ge­ schonken. De ook thans nog niet geheel be­ sliste strijd tussen de aanhangers van ’current standards’ en die van ’basic standards’ neemt hierbij een grote plaats in. Achtereenvolgens worden de publikaties en conferenties van de National Association of Cost Accountants (NACA), het in 1925 door het Amerikaanse Department of Manufacture ingestelde onder­ zoek naar de toepassing van de standaard­ kostencalculatie en de internationale accoun- tantscongressen van 1926 en 1929 besproken.

De periode tussen 1930 en de tweede we­ reldoorlog komt in de volgende zeven hoofd­ stukken aan de orde. De standaardwerken van Charter Harrison (1930), Camman (1932)

en Gillespie (1935) vormen daarbij de hoofd­ schotel, terwijl ook aan de uitgebreide tijd­ schriftenliteratuur ruimschoots aandacht wordt geschonken.

De laatste acht hoofdstukken zijn gewijd aan de ontwikkeling van de theorie tussen 1940 en 1960. Behalve de hand- en studie­ boeken (waaronder dat van Henrici) worden o.a. ook de publikaties van de NACA (sinds 1957 NAA geheten) en van enige werkgevers­ verenigingen aan een onderzoek onderworpen. In een tweetal afzonderlijke hoofdstukken vinden we ten slotte een beknopte beschrijving van de ontwikkeling van de standaardkosten- theorie in Europa.

Weber behandelt de stof zeer diepgaand. Alle aspecten van de problematiek rond de standaardkosten, zoals de standaardvaststel­ ling, de verschillenanalyse, de toepassing van standaarden bij verkoop-, administratie- en beheerskosten, de boekhoudkundige verwer­ king en de flexibele budgetering, komen aan de orde. Doordat Weber een chronologische behandeling kiest, krijgt zijn boek een wat kaleidoscopisch karakter. Bij deze behande­ lingswijze is daaraan echter niet te ontkomen. Na lezing van Weber’s boek is weer duidelijk dat de standaardkostencalculatie niet als een gesloten systeem is te beschouwen. Ook het pragmatisch karakter van deze theorie komt sterk naar voren. Voor een deel is dit te ver­ klaren door het feit dat vele bijdragen tot de theorie door auteurs uit de praktijk werden geschreven. Met name de NACA heeft een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van de theorie der standaardkosten.

Omtrent de praktische toepassing van de standaardkostengedachte in de Verenigde Staten zijn weinig gegevens beschikbaar. De enkele door Weber daaromtrent vermelde publikaties laten geen conclusies toe. Aan hen die een inzicht willen verwerven in de theorie van de standaardkosten valt dit boek niet aan te bevelen. Het is ook niet als een inleiding geschreven. Als naslagwerk, zoals het is bedoeld, zal het vele malen nuttige diensten kunnen verrichten.