Stageverslag
Lyanne van Westen
Stage bij Theatermaker/Theaterkrant, Amsterdam
Externe stagebegeleider: Simon van den Berg
Stagedocent: drs. L.D.M.E. van Heteren
Opleiding: Kunsten, Cultuur en Media
Studentnummer: S2887215
Adres: Goeman Borgesiuslaan 173
9722 VA Groningen
Telefoonnummer: +31 6 15323229
E-mailadres: l.van.westen@student.rug.nl
Datum: 9 februari 2018
2
Voorwoord
In het derde jaar van mijn bachelor studie Kunsten, Cultuur en Media had ik de keuze om in mijn Vrije Ruimte een stage van 10 ECTS gaan volgen. Ik heb direct voor deze optie
gekozen, aangezien het mij de kans gaf om praktijkervaring op te doen in het werkveld. Daarnaast draagt het zeker bij aan het opdoen van nieuwe contacten. Voor mij was het ook belangrijk om eindelijk mijn opgedane kennis in de praktijk te kunnen brengen. Na
verschillende opties ben ik uiteindelijk terecht gekomen als redactiestagiaire bij Theaterkrant.nl/Theatermaker op het Leidseplein in Amsterdam.
Ik ben in contact gekomen met het bedrijf met behulp van mijn stagedocent, en al snel volgde een afspraak in Amsterdam met mijn stagebegeleider Simon van den Berg en Joke Beekmans. Na een positief gesprek en goedkeuring van de stage is per mail uiteindelijk vastgesteld wat de stage zou inhouden het komende half jaar.
De stage zou een half jaar duren, drie dagen in de week. Ondanks dat de stage het
maximum uren van 10 ECTS ruim overschrijdt, heb ik toch voor deze stage gekozen omdat ik hier naar mijn idee veel nieuwe kennis op kon doen. Doordat ik hiervoor conservatorium heb afgerond en daardoor al heel bekend ben met de wereld van de klassieke muziek, leek het mij juist heel interessant om ook meer ervaring op te doen op een ander gebied. De wereld van theater was nog vrij onbekend voor mij (afgezien van de colleges over theater) en met deze stage wilde ik bredere kennis en overzicht verkrijgen van het huidige theaterveld. Ik wil daarom graag mijn stagebegeleider Simon van den Berg en Joke Beeckmans
bedanken voor alle hulp, informatie en feedback die ze mij hebben gegeven. Tevens wil ik mijn stagedocent mevrouw van Heteren bedanken voor deze stageplek, aangezien ik het erg naar mijn zin heb gehad op deze stageplek.
3
Inhoudsopgave
Inleiding 5 1. Over Theaterkrant.nl/Theatermaker 6 1.1 Algemene informatie 6 1.2 Korte historie 6 1.3 Theaterkrant.nl 6 2. Beschrijving stage 8 2.1. Reguliere werkzaamheden 8 2.1.1 Recensiequotes 8 2.1.2 Scènefoto’s 8 2.1.3 Mailbox en premièrelijst 8 2.1.4 Nieuwsbrief 9 2.1.5 Adlib nummers 9 2.2. Extra werkzaamheden 92.2.1 Onderzoek culturele omgevingen 9
2.2.2 Radioprogramma Theatermakers 10
2.2.3 Recensie schrijven 11
2.2.4 Nieuwsberichten schrijven 11
2.2.5 (Retro-)invoer Theatermakers 11
2.2.6 Onderzoek MBO-opleidingen 11
2.2.7 Interview Sander Janssens 12
2.3 Leerdoelen en competenties 12
3. Evaluatie 13
3.1 Bereikte leerdoelen en verworven competenties 13
3.2 Gemiste kennis en vaardigheden 14
3.3 Algemene indruk en toekomst 15
4. Literatuur 16
5. Bijlagen 18
Bijlage 1: Onderzoek schouwburgen: aanbod KAF, Almere 18 Bijlage 2: Onderzoek schouwburgen: omgeving KAF, Almere 25
4
Bijlage 4: Recensie ‘Wat jo wolle’ 28
Bijlage 5: Nieuwsberichten 30
Bijlage 6: Onderzoek MBO-opleidingen 47
5
Inleiding
Theaterkrant.nl is een website waar voornamelijk recensies van professionele voorstellingen worden gepubliceerd. Daarnaast zijn er ook nieuwsberichten te vinden gerelateerd aan alles binnen de professionele theaterwereld. Verder vind je er vacatures, een prikbord en artikelen uit Theatermaker. Theatermaker is een professioneel tijdschrift/theatervakblad met veel interviews, essays, beschouwingen etc. over theatermakers, gezelschappen en huidige ontwikkelingen binnen de theaterwereld en cultuurbeleid. Mijn stage bij
Theaterkrant.nl/Theatermaker bestond vooral uit redactiewerk, met name voor de Theaterkrant.
De stage bestond uit twee onderdelen: de vaste dagelijkse werkzaamheden voor
Theaterkrant.nl (o.a. beheer mailbox, de nieuwsbrief, het aanvragen foto’s en het bijhouden van de recensiequotes van andere kranten); maar ook extra werkzaamheden voor zowel Theaterkrant.nl als Theatermaker. Deze zal ik verder toelichten in de beschrijving van de stage.
Mijn persoonlijke doel van deze stage was vooral om praktijkervaring op te doen in het werkleven. Een ander leerdoel van deze stage was om meer ervaring opdoen in de
theaterjournalistiek en het redactiewerk. Daarnaast geeft deze stage mij de mogelijkheid om werkervaring op te kunnen doen in een professionele culturele organisatie. Verder wilde ik door deze stage een beter overzicht krijgen het theaterveld, de recente ontwikkelingen binnen de theaterwereld. Ten slotte wil ik door deze stage om mijn schrijfvaardigheid verbeteren, met name door het schrijven van nieuwsberichten en recensies.
6
1. Over Theaterkrant.nl/Theatermaker
1.1 Algemene informatie
Theaterkrant.nl is het grootste professionele online theaterplatform van Nederland. Op deze website is onder andere dagelijks het laatste nieuws uit de podiumkunsten, recensies van alle nieuwe voorstellingen en een theatervacaturebank te vinden.1 Theatermaker is een
onafhankelijk theatervakblad dat om de maand verschijnt en een overzicht biedt van wat er speelt in de wereld van de podiumkunsten: toneel, dans, mime, jeugdtheater, opera, muziektheater en kleinkunst. In het tijdschrift wordt veel aandacht gegeven aan het maakproces, interviews met regisseurs, choreografen, artistiek directeuren en andere podiumprofessionals. Daarnaast is er ook ruimte voor ontwikkelingen op het gebied van politiek en beleid en het debat daarover.2 Sinds april 2015 is Simon van den Berg de
hoofdredacteur van Theatermaker, daarvoor was dit Constant Meijers. Zowel Theaterkrant.nl als Theatermaker zijn uitgaven van Stichting ter Bevordering van de Podiumkunst in
Nederland (Stichting BPN).3
1.2 Korte historie Theatermaker
Theatermaker is in oudste instantie een voortzetting van het tijdschrift Het Nederlandsch Tooneel. Dit tijdschrift werd in 1870 gestart door het Nederlands Tooneelverbond, dat ook de eerste toneelschool oprichtte. In de loop der tijd heeft het tijdschrift verschillende namen gehad (Het Tooneel, Toneelschild) en verschillende benaderingen (soms meer op
toneelschrijfkunst gericht, dan weer meer op theaterwetenschap of op theatergeschiedenis). Steeds in de geschiedenis werden er alternatieve tijdschriften opgericht die zich ernaast of tegenover plaatsten, zoals Teatraal (van Hans Croiset vanaf 1962) of Mickery Mouth. In 1996 was er een harde breuk toen zowel Toneel Theatraal als danstijdschift Notes werden opgeheven en er een nieuwe stichting werd opgericht die een nieuw vaktijdschrift voor de hele podiumkunsten moest gaan uitgeven. Dat werd uiteindelijk TM, tegenwoordig
Theatermaker. 1.3 Theaterkrant.nl
De website Theaterkrant.nl is opgericht in 2012 en bestaat op 1 februari 2018 precies zes jaar. Theaterkrant.nl wordt gecoördineerd door Joke Beeckmans (door afwezigheid t/m mei door Sander Janssens). De website is nauw verbonden met Theatermaker, en publiceert ook de artikelen van het tijdschrift die gelezen kunnen worden door abonnees van Theatermaker
1 Over Theaterkrant.nl, 2012-2016, https://www.theaterkrant.nl/over-theaterkrant-nl/ (geraadpleegd op 19 januari 2018).
2 Virtùmedia, “Theatermaker & Theaterkrant,” Virtùmedia, https://virtumedia.nl/magazine/theatermaker-theaterkrant (geraadpleegd op 19 januari 2018).
3 Over Theaterkrant.nl, 2012-2016, https://www.theaterkrant.nl/over-theaterkrant-nl/ (geraadpleegd op 25 januari 2018).
7 of leden van Blendle. Toch is de voornaamste rol van Theaterkrant.nl het publiceren van recensies. Theaterkrant recenseert een groot deel van alle professionele voorstellingen, meestal rond de 800 voorstellingen per jaar. Vergeleken met andere kranten recenseert Theaterkrant verreweg de meeste voorstellingen per jaar. De recensies worden vooral geschreven door freelancejournalisten die ook schrijven voor andere kranten als Het Parool, de Volkskrant, Trouw en NRC.
Tevens wordt er dagelijks nieuws geplaatst over professionele gezelschappen,
theatermakers prijzen, schouwburgen, maar wordt er ook nieuws geplaatst gerelateerd aan ontwikkelingen in het kunstbeleid. Het is ook mogelijk om tegen betaling een vacature te plaatsen op de website, die ook verschijnt in de nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief, om de week verstuurd per e-mail, verschijnen de meest opvallende recensies, nieuwsberichten en een aantal artikelen uit Theatermaker. Tenslotte is het voor iedereen mogelijk om
berichten/oproepen te plaatsen op het prikbord, voor bijvoorbeeld acteurs, vrijwilligers, etc. Het kantoor van Theaterkrant.nl/Theatermaker is tegenwoordig gevestigd op het Leidseplein, op de 4e verdieping van de Stadsschouwburg Amsterdam.
De vergadertafel voor het kantoor in de SSBA, van links naar rechts: Joke Beeckmans, Simon van den Berg, Lyanne van Westen en Demi Wester.
8
2. Beschrijving van de stage
Mijn stage bij Theaterkrant.nl/Theatermaker liep van 30 augustus 2017 t/m 19 januari 2018. Deze keer waren er twee stagiaires, mijn studiegenoot Demi Wester en ik. Ik ging vaak op woensdag en vrijdag met de trein naar Amsterdam, op donderdag werkte ik meestal thuis. Er werd contact gehouden met elkaar via Slack, waarin ik op donderdag altijd vragen kon sturen.
2.1 Reguliere werkzaamheden
Elke ochtend bestond vaak uit de reguliere werkzaamheden van de Theaterkrant. Dit waren voornamelijk administratieve werkzaamheden en gebeurde allemaal online, waardoor het gemakkelijk was om een dag thuis te werken. De mailbox beheerden we via webmail, en aanpassingen op de website werden gedaan door in te loggen op het dashboard via Wordpress.
2.1.1 Recensiequotes
Ik begon elke ochtend met het bekijken van recensies uit andere kranten. Zodra er een recensie van een theatervoorstelling instond, haalde ik hier een quote uit en koppelde deze aan dezelfde recensie op Theaterkrant.nl. Op deze manier kan de lezer in een oogopslag zien hoe de voorstelling is ontvangen. Ook verzamelden we de recensiequotes van
voorstellingen die Theaterkrant nog niet gerecenseerd had en zette deze in Slack, zodat de quotes later toegevoegd konden worden.
2.1.2 Scènefoto’s
Daarna ging ik vaak bezig met het opvragen en verwerken van scènefoto’s van
voorstellingen die in die week in première zouden gaan. Deze foto’s kwamen uiteindelijk na het klaarzetten in de mediabibliotheek bij de recensie te staan van de voorstelling. Eveneens moesten we ervoor zorgen dat de foto’s werden opgeslagen voor de theatercollectie van Bijzondere Collecties/Universiteit van Amsterdam (de voormalige collectie van Theater Instituut Nederland), die ervoor zorgt dat de foto’s worden gearchiveerd en gepubliceerd op Theaterencyclopedie.nl.
2.1.3 Mailbox en premièrelijst
De stagiaire was ook verantwoordelijk voor het beheren van de mailbox van info@theaterkrant.nl en foto@theaterkrant.nl. Via het eerste emailadres kregen we
persberichten binnen over voorstellingen, premières maar ook vragen over Theaterkrant.nl of Theatermaker of belangrijk nieuws. Van hieruit was het belangrijk om alle premières,
festivals en evenementen eruit te halen en deze te verwerken in de premièrelijst op de website. Deze lijst werd dan weer gebruikt door Joke Beekmans om de recensenten te
9 verdelen over de voorstellingen, en om bij te houden welke foto’s wel en niet waren
aangevraagd.
Zo af en toe kwamen er ook belangrijke persberichten binnen die gebruikt konden worden voor een nieuwsbericht op de website. Dit viel uiteindelijk onder de extra werkzaamheden, omdat ik vaak een nieuwsbericht schreef zodra er wat meer tijd was.
Het tweede e-mailadres werd gebruikt voor het opvragen van de scènefoto’s. 2.1.4 Nieuwsbrief
Om de week moest op woensdag een nieuwsbrief opgesteld worden die per email naar alle leden werd gestuurd. Hierin staan zoals eerder beschreven bij de omschrijving van
Theaterkrant een aantal opvallende recensies en nieuwsberichten, de nieuwste
theatervacatures en een aantal artikelen uit de nieuwste Theatermaker. Deze heb ik een aantal keren gemaakt, vaak om en om met de andere stagiaire Demi Wester.
2.1.5 Adlib nummers
Ten slotte was het onze taak om de Adlib nummers bij te houden: dit zijn nummers die de recensies/producties koppelen met de informatie van de Theaterencyclopedie. Aangezien dit erg achterliep hebben Demi en ik uiteindelijk voor bijna twee jaar aan producties gekoppeld aan de Adlib nummers.
2.2 Extra werkzaamheden
Naast de dagelijkse werkzaamheden waren er nog veel andere taken die erbij gedaan konden worden. De belangrijkste werkzaamheden die ik gedaan heb zijn: het onderzoek naar culturele omgevingen van theaters, het radioprogramma Theatermakers, recensie schrijven, nieuwsberichten schrijven, (retro-)invoer Theatermakers, onderzoek
MBO-opleidingen, en een interview met Sander Janssens voor Theaterkrant.nl. Daarnaast hebben we nog kleine klusjes gedaan als het interview met Peter Brook van Simon van den Berg uitwerken, en het controleren van e-mailadressen voor abonnees van Theatermaker. Geen enkele dag was hetzelfde, en de organisatie was erg flexibel. Hierdoor hing het af van de drukte en de reguliere werkzaamheden hoeveel tijd we over hadden voor de extra
werkzaamheden.
2.2.1 Onderzoek culturele omgevingen
Als eerste extra taak zijn Demi Wester en ik samen begonnen aan een onderzoek naar culturele omgevingen van regionale theaters. De resultaten van dit onderzoek werden gepubliceerd in de Theatermaker van december 2017. Het onderzoek werd gedaan door Hanka Otte, die in 2015 is gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen met haar
10 onderzoek naar sociale cohesie en het cultuurparticipatiebeleid.4 Voorafgaand aan het
onderzoek hebben we kort met mevrouw Otte besproken wat de bedoeling was van het onderzoek en wat onze taak daarin kon zijn. Uiteindelijk was het de bedoeling om vijf schouwburgen te onderzoeken die vrij recent zijn gebouwd of gerenoveerd. Deze schouwburgen waren: KAF - Almere, De Nieuwe Kolk – Assen, De Stoep – Spijkenisse, Agnietenhof – Tiel en De Meerse – Hoofdorp. Er werd hierbij gekeken naar het aanbod in het programma van de schouwburg, maar ook naar de omgeving van de schouwburg: welke andere gezelschappen, podia en opleidingen zijn daar te vinden?
Als eerste moesten we bij elke schouwburg elke geprogrammeerde voorstelling tot aan de kerst verwerken. Ik heb data verzameld voor de KAF, De Meerse en Agnietenhof. Hierbij moest gekeken worden naar het gezelschap, waar deze vandaan komt en of dit lokaal, regionaal of (inter)nationaal is. Dit hebben wij bepaald op basis van geografische ligging (dus waar het gezelschap vandaan komt ten opzichte van de schouwburg waar het
geprogrammeerd is) en op basis van reikwijdte (is het een lokaal gezelschap, of is het een regionaal/(inter)nationaal gezelschap dat op andere plekken in het land optreedt?).
Daarnaast zochten we nog antwoord op de vraag of het gezelschap gesubsidieerd was of niet (zie bijlage 1 voor voorbeeld Almere).
Het tweede deel bestond uit het onderzoek naar de culturele omgeving van de schouwburg. We zochten antwoord op de vraag ‘Wat is er binnen de gemeente zelf en binnen de regio aanwezig en in hoeverre maakt deze culturele sector gebruik van theater?’ We gingen op zoek naar professionele, theater- en dansgezelschappen, amateur theatergroepen,
theatermakers, (jeugd)toneelopleidingen, docenten of programma’s voor educatie, festivals (dans, theater, muziek), andere theaters of culturele centra voor podiumkunsten, en
repetitieplekken. Verder zochten we naar andere vormen van podiumkunsten zoals orkesten, koren en muziekbands. Dit hebben we gedaan op het niveau van de stad zelf, de direct naastgelegen gemeenten, de hele provincie en de omringende steden buiten de provincie (zie bijlage 2 voor voorbeeld Almere).
2.2.2 Radioprogramma Theatermakers
Ik heb de kans gehad om een aantal weken mee te lopen als productiestagiaire bij Radioprogramma Theatermakers. Dit was van tevoren niet afgesproken in het stageplan, maar het leek me wel een leuke uitdaging. Radioprogramma Theatermakers is een radioprogramma over theater dat elke week op donderdag live werd uitgezonden tussen 15.00 en 16.00 uur via StadsFM. De studio, onderdeel van SALTO, zat in Pakhuis de Zwijger
4 Rijksuniversiteit Groningen, “Sociale cohesie gebaat bij uitdagende cultuur,” Rijksuniversiteit Groningen, 2 oktober 2015, https://www.rug.nl/news/2015/10/art-culture-must-be-challenging-to-enhance-social-cohesion (geraadpleegd op 25 januari 2018).
11 in Amsterdam. De presentatie was voor het grootste deel in handen van Constant Meijers. Elke week nodigde Meijers een aantal theatermakers of acteurs uit om te vertellen over een voorstelling die in première gaat of net in première is gegaan. Mijn taak was om contact op te nemen met de gasten en een draaiboek te maken van de uitzending (zie bijlage 3).
Daarnaast moest ik de gasten ontvangen bij de studio en ze naar de juiste plek brengen. De eerste week heb ik een keer meegelopen om te kijken hoe het in zijn werk ging. Daarna heb ik twee keer het draaiboek gemaakt. Door familieomstandigheden (zie evaluatie) was ik echter genoodzaakt om mijn werkzaamheden als productiestagiaire eerder te stoppen dan gepland. Ik moest uiteindelijk keuzes maken; het radioprogramma kostte veel tijd en door veel last-minute veranderingen zorgde het ook voor veel stress. Daarom heb ik gekozen om me weer compleet te focussen op de werkzaamheden op de redactie.
2.2.3 Recensie schrijven
Tijdens de stage was het ook mogelijk om een recensie te schrijven. Dit was voornamelijk om te oefenen en om feedback te krijgen op de geschreven recensie. Ik ben naar een aantal voorstellingen geweest, maar heb uiteindelijk van de Friese voorstelling Wat jo wolle van Tryater een recensie geschreven en heb hierop ook feedback gekregen. Deze is uiteindelijk ook gepubliceerd op de website (zie bijlage 4 voor de recensie).
2.2.4 Nieuwsberichten schrijven
Zodra er tijd over was naast de reguliere werkzaamheden, was er ook ruimte om nieuwsberichten te schrijven voor de website. Deze konden we naar aanleiding van het persbericht opstellen, en zo nodig moest er nog gebeld worden voor extra informatie. Joke gaf elke keer na het schrijven van het bericht feedback en verbeterpunten, zodat ik er elke keer weer iets van kon leren. Ik heb naast de vele aankondigingen voor het radioprogramma ook een aantal nieuwsberichten geschreven die zijn gepubliceerd op de website (zie bijlage 5 voor alle nieuwsberichten).
2.2.5 (Retro-)invoer Theatermakers
Zoals ik al eerder beschreven heb, is Theaterkrant nauw verbonden met Theatermaker. Zodra er een nieuwe uitgave van Theatermaker aankwam, moesten de artikelen ingevoerd worden op de website zodat deze ook online beschikbaar zijn voor abonnees en leden van Blendle. We ontvingen alle gecontroleerde artikelen van Simon, om deze vervolgens in te voeren op de website en klaar te zetten voor publicatie op de juiste datum met de juiste foto en tags. Daarnaast heb ik ook een oude theatermaker van 2015 ingevoerd op Theaterkrant, aangezien ze oudere uitgaves ook online beschikbaar wilden maken.
2.2.6 Onderzoek MBO-opleidingen
MBO-12 opleidingen in Nederland opgezocht die toneel en/of dansopleidingen aanbieden, of die hieraan gerelateerd zijn. Hiervoor hebben we samen aan de hand van een overzicht van alle MBO-opleidingen in Nederland een lijst opgesteld met alle theater(gerelateerde) opleidingen in Nederland (zie bijlage 6), inclusief de contactgegevens van de opleiding, zodat er contact opgenomen kon worden voor het artikel.
2.2.7 Interview Sander Janssens
Tegen het einde van de stage kregen we nog de kans om een interview te houden met een van de recensenten van Theaterkrant. Deze zou dan op de website komen te staan, als extra informatie naast de korte beschrijving van de recensent. Ik heb uiteindelijk contact opgenomen met Sander Janssens, en heb hem per e-mail uitgenodigd voor een interview. Na een aantal vragen voorbereid te hebben heb ik op 19 december het interview afgenomen. Dit heb ik na de kerstvakantie uitgewerkt. Hierbij heb ik aan de hand van mijn opname het hele interview uitgeschreven, en vervolgens de belangrijkste informatie geselecteerd en uitgewerkt. Na wat feedback van Joke Beeckmans en wat kleine aanpassingen van Sander zelf is het interview uiteindelijk gepubliceerd op de website (zie bijlage 7).
2.3 Leerdoelen en competenties
Voordat de stage is begonnen heb ik een aantal leerdoelen en te verwerven competenties opgesteld. Een van mijn leerdoelen was meer ervaring opdoen in de theaterjournalistiek: het leren schrijven van nieuwsberichten, het oefenen van recensies, en het houden van
interviews. Daarnaast was het doel om meer te leren over redactiewerk. Een ander doel van deze stage was om een compleet overzicht te krijgen van het gehele Nederlandse en Vlaamse theaterveld. De te verwerven competenties die ik had opgesteld zijn: het omgaan met deadlines, leren plannen en organiseren, samenwerken, kritisch reflecteren en
publieksgericht schrijven, maar ook betere communicatieve en sociale vaardigheden op door veel contact met andere gezelschappen en publiciteitsmedewerkers.
13
3. Evaluatie
Na een half jaar stage bij Theaterkrant.nl/Theatermaker heb ik veel geleerd. Het half jaar is erg snel voorbijgegaan, en ik ben elke keer met veel plezier naar Amsterdam toe gegaan, ondanks de lange ritten in de trein van Groningen naar Amsterdam. We werden als stagiaire erg hartelijk ontvangen. De eerste twee weken moest ik nog even wennen, maar daarna voelde ik me helemaal op mijn plek. De sfeer op kantoor was altijd erg open en
ongedwongen, waardoor je je gauw thuis voelde.
3.1 Bereikte leerdoelen en verworven competenties
Als ik kijk naar de bovengenoemde leeruitkomsten en de te verwerven competenties, zijn deze zeker allemaal behaald. Als eerste heb ik veel geleerd over het werk op een
professionele redactie. Door het bijhouden van de premièrelijst, het klaarzetten van foto’s en het bijhouden van de mailbox had ik na een week al snel nieuwe gezelschappen ontdekt. Na een half jaar kan ik wel zeggen dat ik nu een uitstekend idee heb van wat er op dit moment speelt in het huidige theaterveld in Nederland en Vlaanderen.
Dit goede beeld van het hele theaterveld heb ik tevens verkregen door het onderzoek naar culturele omgevingen dat ik samen met Demi Wester heb uitgevoerd. Doordat we de
complete programmering van meerdere theaters door moesten nemen en daarnaast alles uit moesten pluizen wat er in de omgeving te vinden was, heb ik veel geleerd over huidige gezelschappen, voorstellingen en theatermakers. Het onderzoek zelf heeft uiteindelijk wel veel tijd gekost, en het uitzoeken van de herkomst van het gezelschap en geografische ligging was enorm veel werk. Er was ook maar weinig tijd aangezien het onderzoek op tijd klaar moest zijn zodat het artikel geschreven kon worden en ingeleverd kon worden voor de deadline. Hierdoor hebben we de eerste weken bijna alle tijd die we over hadden gestoken in dit onderzoek, wat op gegeven moment wel vrij eentonig werd. Toch heb ik door dit
onderzoek wel leren samenwerken, en kritisch leren denken over de opzet van een
onderzoek en de onderzoeksmethode. Het was voor dit onderzoek namelijk erg vaag wat er nou precies bedoeld werd met lokaal, regionaal en nationaal en hebben hier regelmatig een discussie over gehad.
Waar ik helaas weinig van geleerd heb is het invoeren van de Adlib nummers en de artikelen van Theatermaker. Het enige wat ik er misschien uit heb kunnen halen is heel precies en nauwkeurig werken. Dit werk bevatte weinig diepgang, en ik zag het vooral als een klusje wat gedaan kon worden als er echt niks anders was.
Ik heb uiteindelijk wel redelijk veel nieuwsberichten geschreven waardoor ik echt heb geleerd hoe ik deze het beste kan schrijven. Aan het begin had ik vooral de neiging om het te
14 dat het bericht zo neutraal en bondig mogelijk moet, (bijna) altijd in tegenwoordige tijd met het onderwerp van de zin vooraan. Daarnaast heb ik af en toe nog moeten bellen voor extra informatie of verduidelijking van het persbericht. Hier heb ik ook zeker geleerd om echt door te vragen, wat aan het begin niet altijd lukte waardoor ik soms nog een keer moest bellen. Dit heeft mij uiteindelijk weer geholpen bij het interview met Sander Janssens, waarbij ik ook heb geprobeerd om zoveel mogelijk door te vragen. Toch is dit niet altijd evengoed gelukt, wat ik vooral merkte nadat ik de opname weer terug had geluisterd. Dit is dus nog zeker iets waar ik nog verder aan kan werken.
Het schrijven van recensies vond ik uiteindelijk nog best lastig. Het heeft me ook veel tijd gekost voordat ik mijn recensie van Wat jo wolle af had, omdat ik er steeds niet helemaal uit was wat ik van de voorstelling moest vinden. Het schrijven van een recensie was voor mij wel een uitdaging en ik vond het erg leuk om te doen. Uiteindelijk heeft Joke mijn eerste versie bekeken feedback gegeven. Hierbij heb ik geleerd om vooral in de tegenwoordige tijd te schrijven, en om de voorstelling te beschrijven met leuke en opvallende details waardoor de recensie veel levendiger en persoonlijker wordt. Daarnaast heb ik ook geleerd om kritisch te zijn, en niet alleen maar ‘lief’ te zijn in de recensie. Als er iets niet goed is in een
voorstelling kan je dat gewoon uitspreken in de recensie. Hier heb ik uiteindelijk wel geleerd om kritisch te reflecteren op de voorstelling en om publieksgericht te schrijven.
De andere genoemde competenties heb ik tijdens deze stages ook verworven. Het omgaan met deadlines en leren plannen en organiseren heb ik vooral geleerd in mijn korte tijd bij het radioprogramma. Het op tijd opzetten van het draaiboek en de veranderingen op het laatste moment hebben mij wel geleerd om met druk om te gaan en alles van tevoren goed te plannen. Het samenwerken heb ik vooral geleerd doordat we deze keer met twee stagiaires waren. Vaak moesten de taken verdeeld worden, en hebben we samen uiteindelijk een soort systeem bedacht dat het beste werkte voor ons, aangezien we ook niet altijd op dezelfde dagen werkten.
3.2 Gemiste kennis en vaardigheden
Toch had ik wel meer recensies willen schrijven, maar door de eerdergenoemde
familieomstandigheden is dat er helaas niet echt van gekomen. Hierdoor heb ik uiteindelijk mijn doel om goede recensies te leren schrijven niet helemaal behaald. Eind september had ik namelijk een grote tegenslag door problemen in de familie. Door de plotselinge scheiding van mijn ouders had ik de eerste tijd moeite om me te concentreren op het werk. Ook heeft dit mij doen besluiten om niet in Amsterdam te gaan wonen maar toch in Groningen te blijven om voor mijn moeder te zorgen. Nadat ik, zoals ik eerder al had genoemd, uiteindelijk ben gestopt met het Radioprogramma Theatermakers had ik meer ruimte om me te focussen op
15 de werkzaamheden op de redactie. Hierdoor heb ik mijn draai weer een beetje
teruggevonden, en heb eerst vooral mijn aandacht gevestigd op de reguliere taken, met af en toe wat extra werkzaamheden erbij. Dit betekende uiteindelijk wel dat ik minder heb kunnen betekenen voor de organisatie, en uiteindelijk minder kans heb gehad om nieuwe vaardigheden op te doen.
Hierdoor heb ik helaas niet het gevoel dat ik alles uit de stage heb kunnen halen zoals ik eerder had gewild. Door alle omstandigheden was voor mij niet mogelijk om er veel extra dingen bij te doen, en door de lange reisafstand was het vaak ook niet mogelijk om bepaalde voorstellingen te bezoeken, voor het schrijven van eventueel een oefenrecensie. Ook was om deze reden het niet mogelijk om de redactievergaderingen in de avond bij te wonen, en heb ik uiteindelijk maar eentje overdag mee kunnen maken in januari.
3.3 Algemene indruk en toekomst
Ondanks dit heb ik toch een hele goede tijd gehad afgelopen half jaar, en ben ik erg blij dat ik de keuze heb gemaakt om deze stage te doen. Ik heb niet het idee dat ik veel kennis van de studie kon gebruiken voor de stage. Dit heeft ook te maken met dat ik de specialisatie kunstbeleid & management heb gekozen, waardoor ik weinig ervaring op heb kunnen doen met analyse en kritiek. Ik denk dat ik hierdoor toch kennis heb gemist die ik misschien toe had kunnen passen op deze stage. Desalniettemin heb ik wel veel nieuwe kennis en vaardigheden op gedaan die ik nog niet heb geleerd tijdens mijn studie. Ik zie dit zeker als iets positiefs, aangezien de stage me wel iets extra’s heeft kunnen bieden naast mijn opleiding. Of ik na mijn studie echt de kant van de journalistiek op wil weet ik nog niet. Ik wil vooral alle kansen openhouden en benutten om overal zoveel mogelijk ervaring en kennis op te doen, zodat mijn kansen een beetje verspreid voor een baan in de toekomst. Ik heb dan ook geen specifiek doel voor de toekomst of een toekomstige loopbaan voor ogen, maar probeer wel overal waar ik kan nieuwe werkervaring op te doen. Ik denk dat deze stage daarom zeker heeft bijgedragen aan mijn ontwikkeling en kennis die ik nodig heb voor later.
16
4. Literatuur
Over Theaterkrant.nl, 2012-2016. https://www.theaterkrant.nl/over-theaterkrant-nl/
(geraadpleegd op 19 januari 2018).
Virtùmedia. “Theatermaker & Theaterkrant,” Virtùmedia.
https://virtumedia.nl/magazine/theatermaker-theaterkrant (geraadpleegd op 19 januari 2018).
Over Theaterkrant.nl, 2012-2016. https://www.theaterkrant.nl/over-theaterkrant-nl/
(geraadpleegd op 25 januari 2018).
Rijksuniversiteit Groningen. “Sociale cohesie gebaat bij uitdagende cultuur,” Rijksuniversiteit
Groningen, 2 oktober 2015.
https://www.rug.nl/news/2015/10/art-culture-must-be-challenging-to-enhance-social-cohesion (geraadpleegd op 25 januari 2018). Bronnen bijlagen
Westen, Lyanne van. “Wat jo wolle”, Theaterkrant.nl, 23 oktober 2017,
https://www.theaterkrant.nl/recensie/wat-jo-wolle/tryater/ (geraadpleegd op 1 februari 2018). Westen, Lyanne van. “Özkan Gölpinar spreekt Staat van de Nederlandse Theatertekst uit”,
Theaterkrant.nl, 30 augustus 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/ozkan-golpinar-spreekt-staat-nederlandse-theatertekst/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “De Marathon visueel gemaakt voor blinden en slechtzienden”,
Theaterkrant.nl, 7 september 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/marathon-visueel-gemaakt-blinden-en-slechtzienden/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Rachel Beaujean benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau”, Theaterkrant.nl, 13 september 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/rachel-beaujean-benoemd-tot-officier-orde-oranje-nassau/ (geraadpleegd op 6 februari 2018). Westen, Lyanne van. ”Anne Breure te gast bij radioprogramma Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 21 september 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/anne-breure-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. ”Mustafa Duygulu, George Tobal en Boukje Schweigman te gast bij Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 5 oktober 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/mustafa-duygulu-george-tobal-en-boukje-schweigman-gast-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Karina Holla te gast bij radioprogramma Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 12 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/karina-holla-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Rockmusical War of the Worlds afgelast”, Theaterkrant.nl, 13 oktober 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/rockmusical-war-the-worlds-afgelast/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Malou Gorter en Teun Luijkx te gast bij radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 19 oktober 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/malou-gorter-en-teun-luijkx-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
17 Westen, Lyanne van. “Prijs van Verdienste voor prima ballerina Anna Tsygankova”,
Theaterkrant.nl, 24 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/prijs-verdienste-prima-ballerina-anna-tsygankova/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Manja Topper te gast in radioprogramma Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 26 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/manja-topper-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Mees Borgman en Espen Hjort te gast in radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 2 november 2017,
https://www.theaterkrant.nl/nieuws/mees-borgman-en-espen-hjort-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Dagmar Slagmolen te gast in radioprogramma Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 23 november 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/dagmar-slagmolen-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Paulina Prokop wint eerste Harry Wich Stipendium voor scenografie”, Theaterkrant.nl, 24 november 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/paulina-prokop-wint-eerste-harry-wich-stipendium-scenografie/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Nineties Productions te gast in radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 30 november 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/anne-maike-mertens-en-stephanie-louwrier-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Vrouw Holland stopt na twintig jaar”, Theaterkrant.nl, 5 december 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/vrouw-holland-stopt-twintig-jaar/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Acht Musical Award-nominaties voor ‘Fiddler on the Roof’”,
Theaterkrant.nl, 15 december 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/nominaties-musical-awards-2018-bekend-gemaakt/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Jan-Paul Buijs en Lowie van Oers in radioprogramma
Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 21 december 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/jan-paul-buijs-en-lowie-oers-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
Westen, Lyanne van. “Sander Janssens”, Theaterkrant.nl, 19 december 2017,
https://www.theaterkrant.nl/recensenten/sander-janssens/ (geraadpleegd op 1 februari 2018).
5. Bijlagen
Bijlage 1: Onderzoek schouwburgen: aanbod KAF, Almere
NAAM
SCHOUWBURG
KAF, Almere
Titel voorstelling Uitvoerende/maker Plaatsnaam Genre: muziek, klassiek, opera, theater, muziektheater, musical, circus, cabaret, dans, ballet, film, festival, overig (jeugd/familie; als toevoeging aan genre) a) lokaal, regionaal of (inter)nationaal: op basis van geografische ligging b) lokaal, regionaal of (inter)nationaal: op basis van reikwijdte b) structureel gesubsidieerd? (gemeente, provincie of rijk) Opmerkingen
KAFTIVAL KAF, Almere Almere Festival nationaal lokaal nee
North, East, West, South
N.E.W.S.: Jeroen de Rijk, Global
Performing Arts Group
Amsterdam Muziektheater regionaal nationaal nee
Sweeney Todd OpusOne, met o.a René van Kooten, Vera Mann en Marjolein Teepen
Amsterdam Musical regionaal nationaal nee
De Vervelende Bus Schippers&VanGucht Breda Jeugd, Toneel nationaal internationaal ja Benelux, Onderdeel van Festival 2 Turven Hoog Potjesman (1 t/m 4
jaar)
Jasmin Hasler & 2 Turven Hoog
Groningen Jeugd, Toneel nationaal nationaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog
19 Do Re Mier (2 t/m 4
jaar)
Linnet van der Wal Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal regionaal nee Onderdeel van Festival 2 Turven Hoog Kras (2 t/m 5 jaar) Alle Hoeken van de
Kamermuziek
Utrecht Jeugd, Toneel regionaal nationaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog Oost, West (4 t/m 8
jaar)
Saskia Tilanus, Suzie Roijmans
Utrecht Jeugd, Toneel regionaal nationaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog Stekeblind (3 t/m 6
jaar)
4hoog Gent (BE) Jeugd, Toneel internationaal internationaal nee Benelux,
Onderdeel van Festival 2 Turven Hoog Aangewaaid (2 t/m 6
jaar)
Cie sQueezz Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal internationaal nee Benelux,
Onderdeel van Festival 2 Turven Hoog Nao Nao (2 t/m 6 jaar) Le Vent des Forges
Montreul-le-Gast (FR)
Jeugd, Toneel internationaal internationaal nee Onderdeel van Festival 2 Turven Hoog Vaarwel (3 t/m 6 jaar) Marlou van Sluis Utrecht Jeugd, Toneel regionaal regionaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog Mappamondo (2 t/m 6
jaar)
Dadodans Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal regionaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog SSST (2 t/m 5 jaar) Florschütz & Döhnert Berlijn (DE) Jeugd, Toneel internationaal internationaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog
Stip it Cie sQueezz,
Beeldinstituut Smits
Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal regionaal nee Onderdeel van
Festival 2 Turven Hoog Podium Almeers Talent 2017 Podium Almeers Talent
20
Comedyclub Badaboom! Amsterdam Cabaret regionaal regionaal
De verzamelde werken van William Shakespeare
Theu Boermans, Het Nationale Toneel
Den-Haag Muziektheater nationaal (?) nationaal ja
Women in Cuban music: Mujeres de Luna
Estrella Acosta Amsterdam Muziek regionaal Internationaal nee
De Vier Jaargetijden (6+) Angela Schijf (Klassiek To Go), Vivaldi Consort Amsterdam Jeugd/familie, muziek nationaal nee
Science Battle Suzanne Streefland, René M. Broeders, meerdere
promovendi
Rotterdam Overig nationaal (?) nationaal nee
De Marathon KemnaSenf BV Amsterdam Musical regionaal nationaal nee
Neelie! Theatergroep
Suburbia
Almere Toneel lokaal nationaal ja
Divali KAF, Almere Almere Muziek lokaal lokaal nee
2 Landen … 1 liefde Clifton Braam Paramaribo (SU)
Cabaret internationaal internationaal nee Circles Ernst Daniël Smid &
Baritons
Barneveld Muziek regionaal nationaal nee
Oldtimers Right About Now Amsterdam Toneel regionaal ja
Ragus Fergal O Murchu,
Michael Ryan
Ierland Dans, Muziek internationaal internationaal nee Tina de musical Tina, Homemade
Productions
Amsterdam Musical regionaal nationaal nee
See You In Heaven PGK Events, Vincent Bijlo e.a.
Groningen Muziek nationaal nationaal nee
Temple At Midnight Deva Premal en Miten
Nürnberg (DE) Muziek internationaal internationaal nee Verhuringen Finalisten
Amsterdamse Kleinkunst Festival
Amsterdamse Kleinkunst Festival
21 Fien & Teun - Feest
op de boerderij
Van Hoorne
Entertainment, Sita Vermeulen
Molenaarsgraaf Jeugd, Toneel nationaal nationaal nee Benelux
Wild Romance Dany Lademacher Brussel (BE) Muziek internationaal internationaal nee
Kakmaker Ton Kas Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
? Hilbert Geerling Zaandam Jeugd, Toneel nationaal? nee
Jacques Brel & Stromae
Katell Chevalier Amsterdam Muziek regionaal nationaal nee
Koorts Ali B Almere Cabaret lokaal nationaal nee
Aangenaam Nick & Simon Volendam Muziek nationaal nationaal nee
De overdracht Jetty Matthurin Paramaribo (SU)
Cabaret internationaal internationaal nee From Routes II Crown Gianni Grot &
Company
Amsterdam Dans regionaal nationaal nee
(T)error - Het lot ligt in uw handen
SENF
Theaterpartners
Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
Carmen vs Carmen Iberica de Danza Madrid (SP) Dans internationaal internationaal nee Mr. Richard Parker,
The road of hope
Chris Hinze, Coen Molenaar
Hilversum Muziek nationaal nationaal nee
Telemann: Sonates voor blokfluit en klavecimbel
Erik Bosgraaf & Francesco Corti
Drachten Klassieke muziek
nationaal nationaal nee
Oudejaarsconference 2017
Guido Weijers Boxmeer Cabaret nationaal nationaal nee
Sounds of Silence: Simon & Garfunkel Acoustic
Jop Wijlacker & Dennis Kolen
Rotterdam Muziek nationaal nationaal nee
#Held Marcel de Groot Amsterdam Muziek regionaal nationaal nee
Peper en zuur Roué Verveer, Rayen Panday, Ronny Ormskirk, Eric
Amsterdam Cabaret regionaal regionaal nee Surinaamse
22 Schröder en Murth
Mossel
Stem Kwijt De Verleiders Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
De Blackout van '77 Orkater - De Nieuwkomers
Amsterdam Toneel regionaal nationaal ja
Dingen die ik dacht Pieter Jouke Kampen Cabaret nationaal nationaal nee
Tribute to Barbra Streisand
Petra Berger Amstelveen Muziek regionaal nationaal nee
Vive la France Braamtheater Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
Carmen Tania Kross Gouda Klassieke
muziek
nationaal nationaal nee
Ik beloof niks Rene van Meurs Schipluiden Cabaret nationaal nationaal nee
Tim's Secret Sessions Tim Akkerman Den Haag Muziek nationaal nationaal nee
Pepernotenpopconcert Jelle Amersfoort, de Pepernotenband
Den Bosch Muziek nationaal nationaal nee
Je Veux l'Amour Ellen ten Damme Warnsveld Muziek nationaal internationaal nee The Nation Het Nationale
Theater
Den Haag Toneel nationaal nationaal ja
Maximum Overdrive Brokstukken Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
Shop Till You Drop Theatergroep Golden Palace
Amsterdam Toneel regionaal nationaal ja
Hotel Op sterk water Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
Sinterklaas Musical 2017
Theaterschool Almere
Almere Musical lokaal lokaal ja
Jennie Lena theatertour
Jennie Lena Purmerend Muziek nationaal internationaal nee
Annie M.G. de musical Paul Eenens, Stage Entertainment
Amsterdam Musical regionaal nationaal nee
Polderman Tiert Welig Katinka Polderman s-Heer Abtskerke
23
De Afterparty Daniël Arends Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
Vastgoed B.V. KemnaSenf BV Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
Getekend Marc Marie
Huijbrechts
Tilburg Cabaret nationaal nationaal nee
Hans en Grietje (4+) Van Hoorne Entertainment
Molenaarsgraaf Jeugd, Toneel nationaal nationaal nee
Dad Nasrdin Dchar Culemborg Toneel nationaal nationaal nee
The Road Frédérique Spigt Rotterdam Muziek nationaal nationaal nee
The Christmas Show Rhythm of Dance Dublin (IRL) Muziek, Dans, Show
internationaal internationaal nee Popje, hou je muil (alle
schoenen de deur uit)
Feikes Huis Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal nationaal ja
Lastige Kinderen? Heb jij even geluk Omdenkshow
Berthold Gunster, Dion Vincken, Omdenken
Utrecht Toneel nationaal nationaal nee
Tijdmachine Nabid Aoulad Ayad Waalwijk Cabaret nationaal nationaal nee
Scrooge Musical Almere Almere Musical Lokaal lokaal nee,
sponsoren
Forever 27 de Rockacademie Tilburg Muziektheater nationaal nationaal ja
Het kerstmeezingconcert Theaterschool Almere, AJSO Almere Muziek, Toneel lokaal lokaal ja
In mijn hoofd Debby Petter Weesp Toneel regionaal nationaal nee
Met de moed der wanhoop
Aron Elstak Dordrecht Cabaret nationaal nationaal nee
Ierse nachten Leoni Jansen, Eric Vaarzon Morel
Amsterdam Muziek regionaal nationaal nee
The New York Gospel Singers Show
Sweebworks, New York Gospel Singers
Almere Muziek lokaal nationaal nee
South African Road Trip - Celebrating Life
Jitsvinger,
Khayelitsha United Mambazo Choir
24 Dummie de mummie Rik Engelkes
Producties
Amsterdam Jeugd, Toneel regionaal nationaal nee
Drs. Down SENF
Theaterpartners
Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
Droeftoeters Oeloek Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
Breaking Beats Ntjam Rosie Rotterdam Muziek nationaal nationaal nee
Het zandkasteel Mark Vijn
Theaterproducties & Programmering
Hoorn Jeugd,
Musical
nationaal nationaal nee
Jodymoon Digna Janssen,
Johan Smeets
Maastricht Muziek nationaal internationaal nee Shock (12+) DG Theater, Michiel
Morssinkhof
Nieuwegein Musical nationaal nationaal nee
De zachtmoedige radicaal
Johan Fretz Amsterdam Cabaret regionaal nationaal nee
Single Malt Folk Scrum Zwolle Muziek nationaal nationaal nee
Een reis door de muzekgeschiedenis
Apollo Ensemble Lelystad Klassieke muziek
regionaal nationaal nee
The Chet Baker Room Marijn Brouwers Amsterdam Muziek regionaal nationaal nee
Wat ik moest verzwijgen
SENF
Theaterpartners
Amsterdam Toneel regionaal nationaal nee
25
Bijlage 2: Onderzoek schouwburgen: omgeving KAF, Almere
Schouwburg: KAF Almere In de stad zelf (lokaal) In direct naastgelegen gemeenten (Lelystad, Zeewolde, Gooise Meren, Huizen)
In de provincie (alleen professionele theaterzalen) (Dronten, Noord-Oost Polder, Urk)
In omringende steden buiten de provincie (alleen professionele theaterzalen) (Harderwijk, Weesp, Hilversum, Naarden, Bussum)
Theatergroepen (professioneel) Theatergroep Suburbia, Theatergezelschap BonteHond, Vis à Vis, Ongeremd Cabaret, Groot Wild
Productiehuis Het Gezelschap, Theatergroep Poolse Vis,
Prins te Paard, Theatergroep HENS, Theater Kleintje Kunst, Toneelgroep Weesp
Theatergroepen (amateur) Toneelgezelschap ODI, De Speelwildernis,
Toneelgroep Triangel, Musical Almere
Flevolandse Theatervereniging JTL, Theatergroep Dinges/Dingetje, Toneelvereniging Spats, Altobi, Theatergroep Droog!, Theaterduo Nuchtere Meiden, Toneelvereniging Markanti, Toneelvereniging Ontwaakt
Theatergroep Noordoostpolder,
Theatergroep Sproet, Toneelvereniging Urk op de Planken
Toneelvereniging Tovenaar Naarden, De City Speelt, Theaterwerkplaats Harderwijk, Jeugdtheater Harderwijk, Toneelvereniging Kameleon, Amateurtoneelvereniging De Schakel Theatermakers (professioneel, alle disciplines) Nick Teunissen, Martin Mens Jan Reijmerink Rutger Bergboer
Andere podiagebruikers (professioneel): auteurs, musici, orkesten, balletgroepen, dansgroepen etc.
Annemieke Hereijgers, Sensation Performance Ensemble, dopebwoy, Ali B, New York Gospel Singers
Apollo Ensemble, KamerKoor Lelystad, Flevolands Symfonieorkest (amateur, maar voor hele provincie)
B4Music Metropole Orkest, Radio Philharmonisch Orkest Repetitieplekken theater CKV Almere, KAF De Kubus Lelystad Cultuurbedrijf Noord-Oost Polder Cultuurkust Harderwijk
Toneelopleidingen (kinderen, jeugd, volwassenen)
(professioneel en amateur)
CKV Almere, Theaterschool &
Productiehuis Almere
De Kubus Lelystad (ism. Centrum Amateurkunst Flevoland), Flevolandse Theatervereniging JTL, ROC van Flevoland (opleiding entertainer)
Cultuurbedrijf Noord-Oost Polder, Artistique Theaterpand Weesp, Cultuurkust Harderwijk, FanWorks Musical (Hilversum), Jeugdtheaterschool Maitta, Kristaltheater, Kidsproof 't Gooi, Globe CKC, De Gooische Muziekschool
Theaterdocenten/programma's voor educatie KIDD (Bonte Hond) Valentina de Fost, Ina Nilsen Laura Doorneweerd (Gooisch Theaterhuis) Festivals (dans, theater, muziek) Podium Almeers Talent, KAFtival, Almere
Haven Festival, Strandfestival ZAND, Forever Young Festival, Streetart Festival, Bevrijdingsfestival, Festival Gestrand, Festival 2 Turven Hoog
Lelystart, Beachfestival Zeewolde, Oogst Festival Zeewolde
Lowlands Festival, Defqon.1, Festival OORD, WijLand Festival, Meerpaaldagen Dronten, Wildeburg Festival
Lalaland Festival Harderwijk, Hilversum Alive, Bosjesfestival, Hilversum On Air
theaters/podia voor podiumkunsten (voor zowel professionele als amateur programmering)
De Kunstlinie, De Glasbak, De Meester, Backstage Almere, BG-22-24, Club Cell, Corrosia Theater, Expo & Film, J.C. Cobra, Trapnotov
Agora Theater, Theater Posa, Hoeve Karree, Theater De Kluit, Schouwburg
De Meerpaal, XL De Ateliers, De Hoeksteen, Theater 't Voorhuys
Theater Klein Arsenaal, DeMess Naarden, Plankeniers Theater, Theater Harderwijk, Theaterpand Weesp, City of Wesopa, De Vorstin, Theater Gooiland, Kunstencentrum Catharinakapel, Spant!
Bijlage 3: Draaiboek Radioprogramma Theatermakers
Draaiboek Theatermakers 5 oktober 2017 Presentator: Hans Smit
15:04 – 15:05 uur: Opening
Goedemiddag en welkom bij Theatermakers, het enige programma op de Nederlandse radio dat volledig is gewijd aan de podiumkunsten.
We hebben vandaag als gasten.
Als eerste ontvangen we regisseur Mustafa Duygulu en acteur Mark Kraan van Likeminds’ Non profit Kapitalist te gast die komen vertellen over de voorstelling Geef Rio maar de
schuld. Ook te gast is George Elias Tobal over zijn voorstelling Woestijnjasmijntjes bij de
Toneelmakerij. Tenslotte schuift Boukje Schweigmann aan bij het programma om te vertellen over de voorstelling For the time being, die zij samen heeft gemaakt met Slagwerk Den Haag: woordeloos, beeldend en muzikaal theater waarin de zintuigen op scherp worden gezet en een spel wordt gespeeld met de verwachtingen van het publiek en de codes van het theater. Tenslotte bel ik met Jörgen Raymann over de voorstelling Vastgoed B.V. waarin hij meespeelt. Deze voorstelling gaat maandag in première in het DeLaMar theater.
Loek Zonnenveld komt nog met de recensie van de week.
15:05 - 15:14 uur: Boukje Schweigman over de voorstelling For the time being, samen met Slagwerk Den Haag.
For the time being is nog tot en met zaterdag te zien in Frascati, aanvang 19.00 en 12.30 uur. Daarna gaat de voorstelling tot en met 20 december op tournee.
15.14 - 15:24 uur: regisseur Mustafa Duygulu en acteur Mark Kraan van Likeminds’ Non Profit Kapitalist over hun lunchvoorstelling Geef Rio maar de schuld.
Geef Rio maar de schuld is tot en met 21 oktober te zien van dinsdag tot en met zaterdag in het Theater Bellevue om 12.30 uur.
15:23 - 15:26 uur: MUZIEK
15:26 – 15:30 uur: THEATERNIEUWS
15:30 – 15:36 uur: Loek Zonneveld recensie van de week
15:36 – 15:45 uur: George Elias Tobal van de Toneelmakerij over zijn voorstelling
27 De première van Woestijnjasmijntjes is aankomende zaterdag 7 oktober te zien in De Krakeling, aanvang 16:00 uur.
15:45 – 15:48 uur: MUZIEK 15:48 – 15:50 uur: Theater Top 5
15:50 – 15:58 uur: Telefoon met Jörgen Raymann over de voorstelling Vastgoed B.V. Vastgoed B.V. gaat aankomende maandag in première in het DeLaMar Theater, aanvang 20.00 uur.
15:58 uur: Afkondiging. De techniek was vandaag in handen van Maarten Eilander, mijn naam is Hans Smit. Volgende week zijn we er weer, tot dan!
28
Bijlage 4: Recensie ‘Wat jo wolle’
5 Wat jo wolle – Tryater12 oktober 2017 – Posthuis Theater, Heerenveen ★★★★☆ Toneel
Uitbundige zoektocht naar de ideale theateravond
Hoe moet een theateravond eruitzien om voor écht iedereen, theaterliefhebber of niet, geschikt te zijn? Tryater stapte onder regie van Tatiana Pratley uit de eigen
theatermakerbubbel en probeerde het uit te vissen. Mensen van zowel binnen als buiten het Frieze culturele veld kregen een enquête voorgeschoteld. Het antwoord? Een leuke avond vol amusement en een voldaan gevoel na afloop.
In zijn nieuwste Friestalige voorstelling doet Tryater zijn uiterste best om al het publiek het zo goed mogelijk naar zijn zin te maken. Titel: ‘wat jo wolle’, wat u wilt. Voor het ultieme
zitgemak worden er kussentjes uitgedeeld bij de ingang. In de zaal lezen we ‘Ús grutste prestaasje is jim ferdivedaasje’ (onze grootste prestatie is jullie vermaak): het motto van de avond, om nog eens te benadrukken dat het publiek en amusement in het middelpunt staan.
5 Lyanne van Westen, “Wat jo wolle”, Theaterkrant.nl, 23 oktober 2017,
29 Geen zware heftige onderwerpen dus, of zoals de titel insinueert, geen ‘as you like it’ van Shakespeare, maar een avond vol amusement waarin het publiek simpelweg vermaakt wordt. Voorafgaand aan de voorstelling wordt nog eens een enquête uitgedeeld waarin het publiek aan kan vinken naar welke genres, thema’s en theatrale middelen de voorkeur uitgaat. Het blijkt vooral om het publiek in de stemming te krijgen, aangezien uiteindelijk alle genoemde opties in de voorstelling de revue passeren.
We zien in een dorpshuisachtige variété-setting een romantische scène (natuurlijk Romeo & Julia als cliché), een New-Kids achtige klucht, een mislukte vlog, een ode aan Friesland, BN’ers, een existentieel crisismoment bij de plaatselijke snackbar, een musical over
verschillende, botsende meningen, en de loterij die natuurlijk niet mag niet ontbreken. Voor die paar mensen die toch diepgang in de voorstelling wilden, voegde Tryater de Tweede Wereldoorlog in Friesland toe, uiteraard met een komische noot.
De vier acteurs brengen hun rol zeer overtuigend, zelfs in de rappe wisselingen tussen scènes en personages. Ze spelen zowel zichzelf als andere personages waardoor de grens tussen fictie en werkelijkheid af en toe spannend vervaagt. Aly Bruinsma als veteraan van het theater, Lourens van den Akker en Ali Zijlstra als de verliefde jonkies en Nynke Heeg als twijfelkont.
Voor de pauze is de voorstelling het sterkst. Daarna raakt het concept wat uitgewerkt en begint het een beetje te kabbelen. Het is ook jammer dat de enige act met een beetje ruimte voor twijfel en levenslessen, ook een komisch laagje behoeft, waardoor het toch niet
helemaal goed uit de verf komt.
Maar daar tegenover staat voor iedereen in de zaal wel een ferdivedaasje: kermisachtige taferelen, veel show en humor. Een zeer dynamische en uitbundige voorstelling dus waarin Tryater op een vermakelijke manier verschillende keuzes en meningen van het publiek belicht.
Of deze voorstelling echt voor iederéén, alle culturen, jong en oud, liefhebber of niet, geschikt is kan ik natuurlijk niet goed beoordelen, maar voor mij als 23-jarige Friezin kwam het dicht bij een ‘ideale theateravond’.
30
Bijlage 5: Nieuwsberichten
Nieuwsbericht 1
Özkan Gölpinar spreekt Staat van de Nederlandse Theatertekst uit6
Schrijver en Raad voor Cultuur raadslid Özkan Gölpinar spreekt de Staat van de Nederlandse Theatertekst 2017 uit. Tijdens de ‘Middag van de Toneeltekst’ van het
Nederlands Theater Festival op 11 september zal hij een spoedcursus ‘Leren omgaan met schizofrenie’ geven.
Gölpinar heeft meerdere boeken, essays, toneelstukken, documentaires, artikelen, recensies en adviezen op zijn naam staan, en was als adviseur verbonden aan onder andere het Fonds voor de Letteren. Hij laat weten dat hij in zijn Staat gaat bedrukken dat we ‘allemaal moeten leren om te leven in een maatschappij die zich steeds meer kenmerkt door
schizofrenie. Een omgeving waarin we soms thuis zijn, maar waarvan we ons soms ook mijlenver verwijderd voelen en waarin het begrip ‘thuis’ niet vanzelfsprekend meer is maar steeds opnieuw moet worden uitgevonden, aan de hand van soms botsende en dan weer constructieve conversaties.’
Het Nederlands Theater Festival, De Tekstsmederij en het Prins Bernhard Cultuurfonds organiseren samen de ‘Middag van de Toneeltekst’, een programma dat volledig in het teken staat van hedendaagse toneelteksten en hun schrijvers. Tijdens de Middag wordt ook het TheaterTekstTalent Stipendium 2017 uitgereikt aan Koen Caris. Een korte geënsceneerde lezing presenteert fragmenten van zijn nieuwe toneeltekst MIJN. Toneelauteurs Kees Roorda, Esther Duysker en Rik van den Bos dragen uit eigen werk voor. Schrijver Abdelkader Benali presenteert.
6 Lyanne van Westen, “Özkan Gölpinar spreekt Staat van de Nederlandse Theatertekst uit”, Theaterkrant.nl, 30 augustus 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/ozkan-golpinar-spreekt-staat-nederlandse-theatertekst/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
31 Nieuwsbericht 2
De Marathon visueel gemaakt voor blinden en slechtzienden7
De voorstelling De Marathon is de eerste Nederlandse musical die toegankelijk wordt gemaakt voor mensen met een visuele beperking. Bij de voorstelling in het Luxor Theater Rotterdam op vrijdag 15 september verzorgt stichting Komt het Zien een zogenaamde ‘live audiodescriptie’ tijdens de voorstelling.
Mensen die blind of slechtziend zijn kunnen voorafgaand aan de voorstelling samen met hun begeleiders het toneel op om kennis maken met het decor en de spelers. Tijdens de
voorstelling vertelt blindentolk Dave van der Wal van stichting Komt het Zien via een koptelefoon wat er op het podium te zien is, wanneer er niet gesproken of gezongen wordt. Blindentolken van deze stichting werden al eerder gebruikt bij voorstellingen als Voorstelling
waarin hopelijk niets gebeurt van Theater Artemis en BonteHond en Chasse Patate van
Studio Orka.
7 Lyanne van Westen, “De Marathon visueel gemaakt voor blinden en slechtzienden”, Theaterkrant.nl, 7 september 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/marathon-visueel-gemaakt-blinden-en-slechtzienden/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
32 Nieuwsbericht 3
Rachel Beaujean benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau8
Rachel Beaujean, voormalig soliste en de huidige adjunct-artistiek directeur van Het Nationale Ballet, is gisteravond benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De Amsterdamse wethouder Eric van der Burg reikte de onderscheiding gisteren uit tijdens het Gala van Het Nationale Ballet. Hij noemde het ballet een van de beste gezelschappen van de wereld en schreef dat mede toe aan de inzet van Beaujean.
Rachel Beaujean (Helmond, 1959) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze danste daarna in werken van onder meer George Balanchine, William Forsythe, Martha Graham, Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Ted Brandsen. Maar ze maakte vooral naam met haar vertolking van choreografieën van Hans van Manen, van wie ze jarenlang de muze was.
Als balletmeester studeert Beaujean nog steeds regelmatig de balletten van Van Manen in. Voor Het Nationale Ballet maakte ze een eigen versie van Les Sylphides en een hernieuwde productie van Giselle en van Paquita. Ze is tevens bestuurslid van de Nederlandse
Dansdagen, de Stichting Toer van Schayk en de Stichting Hans van Manen.
8 Lyanne van Westen, “Rachel Beaujean benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau”, Theaterkrant.nl, 13 september 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/rachel-beaujean-benoemd-tot-officier-orde-oranje-nassau/ (geraadpleegd op 6 februari 2018).
33 Nieuwsbericht 4
Anne Breure te gast bij radioprogramma Theatermakers9
In de eerste uitzending van het nieuwe seizoen van Theatermakers ontvangt Constant Meijers Anne Breure. De artistiek leider praat ons bij over haar Veem Huis voor Performance dat ze transformeerde tot een ‘100 Dagen Huis’. Vrijdag gaan ze weer open.
Ekaterina Levental en Chris Koolmees zijn te gast over de voorstelling De Grens, die donderdagavond in première gaat in het Ostadetheater. Jouman Fattal komt vertellen over haar voorstelling Terug en een laboratoriumproject die zij heeft ontwikkeld bij Fraslab, beide onderdeel van Frascati Producties.
Loek Zonneveld komt met zijn recensie van de week. Vaste rubrieken van Theatermakers zijn het theaternieuws en de Theater Top 5 van Theaterkrant.nl.
Theatermakers is elke donderdag van 15:00 tot 16:00 uur live te beluisteren via StadsFM, ether 106.8 en kabel 103.3. Terugluisteren kan via
http://www.salto.nl/programma/theatermakers
9 Lyanne van Westen, ”Anne Breure te gast bij radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 21 september 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/anne-breure-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
34 Nieuwsbericht 5
Mustafa Duygulu, George Tobal en Boukje Schweigman te gast bij Theatermakers10
In de derde aflevering van het radioprogramma Theatermakers van dit seizoen ontvangt presentator Hans Smit regisseur Mustafa Duygulu en acteur Mark Kraan van Likeminds’ Non Profit Kapitalist over Geef Rio maar de schuld, de nieuwe lunchpauzevoorstelling in
Bellevue.
Ook te gast is George Elias Tobal over zijn voorstelling Woestijnjasmijntjes bij de
Toneelmakerij. Boukje Schweigman schuift aan om te vertellen over de voorstelling For the
time being, die zij samen heeft gemaakt met Slagwerk Den Haag en die deze week speelt in
Frascati. Ten slotte belt Hans Smit met Jörgen Raymann over zijn nieuwe voorstelling
Vastgoed B.V. waarin hij speelt samen met onder anderen Huub Stapel en Frederik Brom.
De voorstelling gaat maandag in première in het DeLaMar Theater.
Vaste rubrieken van Theatermakers zijn het theaternieuws en de Theater Top 5 van
Theaterkrant.nl. Loek Zonneveld komt met zijn recensie van de week. Theatermakers is elke donderdag van 15:00 tot 16:00 uur live te beluisteren via StadsFM, ether 106.8 en kabel 103.3. Terugluisteren kan via Salto.nl.
10 Lyanne van Westen, ”Mustafa Duygulu, George Tobal en Boukje Schweigman te gast bij Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 5 oktober 2017,
35 Nieuwsbericht 6
Karina Holla te gast bij radioprogramma Theatermakers11
In het radioprogramma Theatermakers ontvangt Constant Meijers vandaag als eerste Karina Holla. Zij komt vertellen over Romp, de nieuwe voorstelling van De Gemeenschap, gespeeld door Holla en Gerardjan Rijnders.
Verder komen Liesbeth Gritter en Markell Helmann praten over Het script, de nieuwe voorstelling van Kassys. En Kees Scholten van het Volksoperahuis licht toe welke figuur achter de voorstelling Greaseman schuilgaat. Loek Zonneveld deelt zijn ‘recensie van de week’.
Vaste rubrieken van Theatermakers zijn het theaternieuws en de Theater Top 5 van Theaterkrant.nl.
Theatermakers is elke donderdag van 15:00 tot 16:00 uur live te beluisteren via StadsFM, ether 106.8 en kabel 103.3. Terugluisteren kan via
http://www.salto.nl/programma/theatermakers
11Lyanne van Westen, “Karina Holla te gast bij radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 12 oktober
2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/karina-holla-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd
36 Nieuwsbericht 7
Rockmusical War of the Worlds afgelast12
Producent Mike Vullings heeft de geplande tour van de rockmusical War of the Worlds de dag voor de première in Tilburg afgelast. De Engelse Jeff Wayne Music Group die de rechten beheert van de Musical Version of War of the Worlds gaat niet akkoord met de uitvoering van de muziek.
De Brabantse producent had van Buma/Stemra toestemming gekregen voor het gebruik van de muziek. De Jeff Wayne Music Group beslist echter over de uitvoering ervan en was het op basis van de laatst ingediende plannen oneens met producent, onder meer over het gebruik van instrumenten en het missen van een dirigent.
Volgens Vullings gaat het maar om kleine verschillen in de muziek en hoeven er geen grote aanpassingen gedaan te worden in de arrangementen. Maar het lukt de makers niet meer om voor de première morgen de gevraagde wijzigingen door te voeren. Er is nu besloten ‘om meer tijd te nemen en de tour uit te stellen naar volgend voorjaar zodat de onderhandeling in goede banen geleid kan worden en ze een kwalitatief goede voorstelling neer kunnen
zetten’. Vullings benadrukt dat hij net als de Engelse organisatie ‘kwaliteit wil neerzetten uit liefde voor de muziek van Jeff Wayne. We vinden dit gewoon een te gek stuk.’
Begin oktober werd de eerste try-out in Uden al last minute afgelast. Het publiek was toen al in het theater aanwezig. Er worden nu in totaal 16 opvoeringen gecanceld. Daarbij zijn 26 medewerkers betrokken, die nu plots zonder werk zitten. Wat ze nog aan betaling zullen ontvangen, is nog onduidelijk. Vullings laat weten in ieder geval te proberen om ze zoveel mogelijk over te plaatsen naar andere van zijn producties. En van verschillende acteurs verwacht hij dat ze door hun naamsbekendheid ‘genoeg nieuwe aanbiedingen zullen krijgen’. Bezoekers die al een kaartje hebben gekocht hebben de mogelijkheid om deze te laten overzetten naar een van de shows komend voorjaar.
12 Lyanne van Westen, “Rockmusical War of the Worlds afgelast”, Theaterkrant.nl, 13 oktober 2017,
37 Nieuwsbericht 8
Malou Gorter en Teun Luijkx te gast bij radioprogramma Theatermakers13
In het radioprogramma Theatermakers ontvangt presentator Anne de Loos vanmiddag acteurs Teun Luijkx en Malou Gorter, zij spelen momenteel Revolutionary Road onder regie van Erik Whien bij Theater Rotterdam.
Rainer Hofmann, artistiek directeur van Spring Festival, vertelt over de herfsteditie Spring in Autumn dat dit jaar voor het eerst plaatsvindt. Verder bellen we met Francesca Lazzeri, lid van performance collectief Wild Vlees, over de voorstelling An Incomplete Life, komend weekend te zien in het Veem House for Performance. Ten slotte praat Samira Elagoz ons bij over haar spraakmakende voorstelling Cock, cock, who’s there.
Loek Zonneveld komt weer met zijn ‘recensie van de week’. Vaste rubrieken van Theatermakers zijn het theaternieuws en de Theater Top 5 van Theaterkrant.nl.
Theatermakers is elke donderdag van 15:00 tot 16:00 uur live te beluisteren via StadsFM, ether 106.8 en kabel 103.3. Terugluisteren kan op via
http://www.salto.nl/programma/theatermakers
13 Lyanne van Westen, “Malou Gorter en Teun Luijkx te gast bij radioprogramma Theatermakers”,
Theaterkrant.nl, 19 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/malou-gorter-en-teun-luijkx-gast-radioprogramma-theatermakers/ (geraadpleegd op 7 februari 2018).
38 Nieuwsbericht 9
Prijs van Verdienste voor prima ballerina Anna Tsygankova14
De Russische prima ballerina Anna Tsygankova ontvangt dit jaar van het Dansersfonds de Prijs van Verdienste. De uitreiking vindt plaats tijdens het Nederlands Balletgala op 13 november in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Tijdens deze jaarlijkse benefietvoorstelling van het Dansersfonds worden ook de Aanmoedigingsprijzen uitgereikt aan dansers Kim van der Put en Timothy van Poucke. Choreograaf Stephen Shropshire krijgt de ‘Speciale Prijs’. Ballerina Anna Tsygankova is sinds tien jaar verbonden aan Het Nationale Ballet en danste er bijna alle hoofdrollen in het klassieke balletrepertoire en eigentijdse versies daarvan. Volgens het juryrapport is ‘de plaats die Tsygankova binnen het solistenteam van Het Nationale Ballet inneemt, een bijzondere vanwege haar gerijpte, doorleefde karakterisering en stijl en de nuancering in haar grote, als vanzelfsprekende, danstechnische vaardigheden’. Dansers Kim van der Put (Introdans) en Timothy van Poucke (Het Nationale Ballet)
ontvangen de jaarlijkse Aanmoedigingsprijs. Beide dansers hebben volgens de jury ‘een stevige technische beheersing, zijn alert, kunnen zich in- en aanpassen aan de stijl en sfeer van een choreografie en tonen een duidelijke potentie tot verdere artistieke groei’.
De zogeheten ‘Speciale Prijs’ gaat dit jaar naar de Amerikaanse, al jaren in Nederland woonachtige choreograaf Stephen Shropshire. De jury prijst hem om de ‘consequente esthetische harmonie in zijn werk en de hechte relatie met de gekozen muziek’. Tijdens het Nederlands Balletgala zal Schropshires The Golden Pas de Deux worden uitgevoerd door dansstudenten van Codarts Rotterdam.
Het Dansersfonds, opgericht door Alexandra Radius en Han Ebbelaar, is bedoeld voor het financieel ondersteunen van dansers die om leeftijdsredenen of vanwege hardnekkige blessures hun danscarrière moeten beëindigen én voor jong danstalent in staat te stellen zich met behulp van een studiebeurs of geldprijs te toetsen aan internationale
dansmaatstaven. De Dansersfondsprijzen van Stichting Dansersfonds ‘79 zijn de langst bestaande Nederlandse dansprijzen.
14 Lyanne van Westen, “Prijs van Verdienste voor prima ballerina Anna Tsygankova”, Theaterkrant.nl, 24 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/prijs-verdienste-prima-ballerina-anna-tsygankova/
39 Nieuwsbericht 10
Manja Topper te gast in radioprogramma Theatermakers15
In het radioprogramma Theatermakers ontvangt presentator Constant Meijers vandaag actrice Manja Topper. Zij komt vertellen over de nieuwe voorstelling van Dood Paard, Victor
of de kinderen aan de macht.
Ook te gast zijn Daisy Benz en Marjolein Vogels van Festival WhyNot, dat dit weekend plaatsvindt in de Tolhuistuin in Amsterdam en zorgt voor drie dagen vol hedendaagse dans, muziek, kunst en korte films. Actrice Maartje Remmers schuift aan om meer te vertellen over de Wunderbaum-voorstelling Superleuk maar voortaan zonder mij. Ten slotte komt Koen van Kaam van Zuidpool praten over De felomstreden kroon, een nieuwe bewerking van Edward II door Tom Lanoye.
Loek Zonneveld deelt zijn recensie van de week. Vaste rubrieken van Theatermakers zijn het theaternieuws en de Theater Top 5 van Theaterkrant.nl
Theatermakers is elke donderdag van 15:00 tot 16:00 uur live te beluisteren via StadsFM, ether 106.8 en kabel 103.3. Terugluisteren kan via
http://www.salto.nl/programma/theatermakers
15 Lyanne van Westen, “Manja Topper te gast in radioprogramma Theatermakers”, Theaterkrant.nl, 26 oktober 2017, https://www.theaterkrant.nl/nieuws/manja-topper-gast-radioprogramma-theatermakers/