• No results found

Boris Dieleman Maart Juni 2020

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Boris Dieleman Maart Juni 2020"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Notities 001 t/m 006

Zoals de flarden van een ateliergesprek
 in een notitieboekje terecht komen,
 zijn deze notities ontstaan tussen het
 briefcontact in een tijd van afstand.

Boris Dieleman


Maart 2020 - Juni 2020

(2)

Notitie 001:


Omdat ik verkouden ben breng ik de dagen binnen door. Eens per dag maak ik een wandeling door het park tegenover mijn huis. De frisse buitenlucht doet me denken a a n S c h i e r m o n n i k o o g . D e parkwandelingen transformeren naar herinneringen aan het grijze e i l a n d . H e t o p h a l e n v a n d e herinneringen kleurt de dagen waar ik veel hetzelfde zie.

Notitie 002:


V a n f o t o ’ s d i e i k o p Schiermonnikoog gemaakt heb, heb ik postkaarten en zegels gemaakt.

De postkaarten worden naar naasten gestuurd om contact te houden in deze tijd maar ook een aantal hebben het grijze eiland bereikt.

Zo heb ik de Noordertoren, het veerpont en de lokale bibliotheek een brief gestuurd. Stiekem hoop ik op respons of op het retour krijgen van mijn post. Ronja

Terwindt stuurde mij, ook via post, een heel toepasselijk boekje mee; Mr. Kaor Yamamoto door Lex Boon. In dit kleine boekje wordt de journalistieke zoektocht naar een mysterieuze brievenschrijver uit Japan beschreven. Deze man stuurt zo’n drie maal per week dezelfde brief naar hotel Spaander in Volendam, al veertig jaar lang.

Ik zal bovengenoemde locaties niet analoog stalken zoals Mr. Kaor Yamamoto, het schrijven zonder verwachting vind ik mooi.

Notitie 003:


Het blauw van de lucht, de heldere hemels van de afgelopen dagen heb ik proberen te fotograferen. Ik ga terug naar de basis van mijn fascinatie voor de kleur grijs en observeer. Als ik nu uit mijn raam kijk zie ik weer de monochrome lucht. Ik ben mijn horloge kwijt, het is moeilijk om zo een ritme te behouden.

Notitie 004:


Laatst ben ik gaan vliegeren. Waar ik eerst met mijn kin omhoog naar de hemel keek zocht ik nu de felle kleuren van de vlieger op. De lucht was zo monochroom, het blauw is in feite een tint grijs.

(3)

Geen wolken of strepen in de lucht alleen blauw en af en toe een vlieger.

Notitie 005:


O n l a n g s o n t v i n g i k p r a c h t i g papier, twintig vellen. De emoties gieren door mij heen wanneer ik dit papier vast heb, de maat zie.

Hier wil ik op schrijven, op fotograferen op zeefdrukken, of misschien wel schilderen.

Ik voel me zo verwijderd van mijn werk en het atelier waar een vel goed papier tot zijn recht komt en meer kan zijn dan papier.

Notitie 006:


In 2009 trok ik een aantal posters van muren die ik tot heden bewaard heb. In het najaar van 2019 neem ik het hoofd van een lantaarnpaal mee mijn atelier in en steek ik deze in een stopcontact. De lamp vraagt om meer energie dan het gebouw deze geven kan, om die reden dooft de lamp voordat het zijn felste punt bereikt. Ik hang de posters uit 2009 achterstevoren op en geef de lamp opnieuw de kans zijn felste punt te bereiken. De witte muren van het atelier, waar d e p o s t e r s z i j n o p g e h a n g e n , kleuren met de sterkte van de lamp mee tot vlak voor het hoogtepunt en alles wordt opnieuw zwart.

Het is maar even duister voor het gezoem van de lantaarn weer

aansterkt en het licht opnieuw zijn sterkte punt probeert te bereiken. Gefaseerd aanschouw ik de groeiende intensiteit van de lamp en kleurt wederom de ruimte, van roest oranje tot een

industrieel wit, met daarin de achterstevoren hangende posters.


De tijd vervliegt en de architectuur versimpelt, het

moment verstilt voor heel even. Ik heb alleen oog voor de nuances in het licht.


Polaroids van een monochrome hemel en het drukken van grijze vlakken verlengen de vluchtigheid van die verstilling in mijn atelier, een jaar geleden. Al dat grijs heeft op een gegeven moment niet veel meer met grijs te maken. Het weerspiegeld een keuze, een

(4)

gefixeerd punt in ruimte en tijd.


De verstilling van een dorp dat ik fotografeer, de lucht die ik

vastleg of de stilstand in het mengen van grijzen voor ik deze overbreng op een zorgvuldig gekozen drager.

Stoep

Huisstof

Nat zand

Zaklint

Lijmresten

Zwerm

Lood

Mauve

Mountbatten

(5)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Rooilijn wordt mede mogelijk gemaakt door de Universiteit van Amsterdam, afdeling GPIO en door de Hogeschool van Amsterdam, onderzoeksprogramma’s Urban Technology en

De oplossing en zeer veel andere werkbladen om gratis te

onderlegger, water, naald, plakband, penseel, schaar, edelsteenlijm Klanten upload van mevrouw Verenaco..

Veel meer spellen om gratis te downloaden en het benodigde materiaal en

Veel meer spellen om gratis te downloaden en het benodigde materiaal en

Isometrisch papier kun je gebruiken om ruimtelijke figuren in het plat te tekenen. » Ga na hoe

Sein Tipp: Alle Bewerbungen, auch solche, die später per Mail oder Internet verschickt werden, sollte man erst, ganz

Op basis van de eerste twee fasen van het onderzoek zijn vijftien hypotheses opge- steld over registratie-effecten in relatie tot de geregistreerde jeugdcriminaliteit, zoals deze