UvA-DARE (Digital Academic Repository)
Alles was wir sehen, ist ein Bild : Philipp Otto Runge in het licht van de
vroeg-romantische poëzietheorie van Friedrich Schlegel en Novalis
Kintz, P.A.M.
Publication date
2009
Link to publication
Citation for published version (APA):
Kintz, P. A. M. (2009). Alles was wir sehen, ist ein Bild : Philipp Otto Runge in het licht van de
vroeg-romantische poëzietheorie van Friedrich Schlegel en Novalis. Eburon.
General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).
Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.
Gebruikte afbeeldingen
Tenzij anders vermeld, zijn alle werken van de hand van Philipp Otto Runge. De titels van Runges werken zijn conform Traeger 1975 en Richter 1981. Tr = catalogusnummer in Traeger 1975. R = catalogusnummer in Richter 1981.
Pag. 46, 238/Afb. 2.1, 12.88
Die Hülsenbeckschen Kinder, 1805, potlood
en pen op papier, 55,1 x 61 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 311
Pag. 58, 221, 226, 265/3.1, 12.24, 12.35, 13.24
Morgen, 1802, potlood en pen op papier, 73,3
x 47,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 265 Pag. 153/Afb. 7.1
Ludwig Schnorr von Carolsfeld, Die heilige
Cäcilia, 1823, olieverf op doek,
Landesmuseum Linz Pag. 205/Afb. 11.2
Leonardo da Vinci, Mona Lisa, ca. 1503-1506, olieverf op paneel, Musée du Louvre, Paris
Pag. 205/Afb. 11.4
Rafael, Die Sixtinische Madonna, ca. 1512-1514, olieverf op doek, 265 x 196 cm
Staatliche Kunstsammlungen, Dresden Pag. 205/Afb. 11.6
De Diana van Versailles, 1ste-2de eeuw na
Chr., marmer, Musée du Louvre, Paris
Pag. 205/Afb. 11.8
Correggio, Maria Magdalena, 16de eeuw olieverf op koper (sinds 1945 vermist) Pag. 216/Afb. 12.2
Rose, wit papier op grijs papier, 25,5x11 cm
Hamburger Kunsthalle, R 74
Pag. 216/Afb. 12.4
Scilla (?), wit papier op grijs papier, 26x11
cm
Hamburger Kunsthalle, R 76
Pag. 46, 238, 311/Afb. 2.2, 12.89, 15.5
Die Hülsenbeckschen Kinder, 1805, olieverf
op doek, 131,5 x 143,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 312
Pag. 58, 265/Afb. 3.2, 13.25
Abend, 1802, pen op papier, 72,5 x 51,8 cm
Winterthur, Stiftung Oskar Reinhart, Tr 266
Pag. 205/Afb. 11.1
Pauline im grünen Kleid, 1804, olieverf op
doek, 72 x 53 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 291
Pag. 205, 238/Afb. 11.3, 12.85
Pauline mit dem zweijährigen Sohn Otto Sigismund, 1807, olieverf op doek, 96,5 x
72,5 cm, Nationalgalerie Berlin, Tr 374 Pag. 205, 245, 280/Afb. 11.5, 13.3, 13.56
Die Freuden der Jagd, 1808-1809, pen en
aquarel op papier, 96,7 x 63,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 432
Pag. 205, 251, 309, 317, 322/Afb. 11.7, 13.14, 15.3, 16.1, 16.6
Quelle und Dichter, 1805, potlood, pen en
penseel op papier, 50,9 x 67,1 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 323
Pag. 216, 217/Afb. 12.1, 12.13
Lilie, wit papier op grijs papier, 25,5 x 13,5
cm, Hamburger Kunsthalle, R 73 Pag. 216/Afb. 12.3
Schlafmohn, wit papier op blauwgrijs papier,
26x13 cm
Hamburger Kunsthalle, R 69 Pag. 216/Afb. 12.5
Iris
wit papier op grijs papier, 18,2x9 cm Hamburger Kunsthalle, R 88
Pag. 216/Afb. 12.6
Tulpen, wit papier op zwart papier, 19,7 x 26
cm
Hamburger Kunsthalle, R 199 Pag. 216, 236/Afb. 12.8, 12.73
Aurora, ca. 1806, potlood en pen op papier,
43,5 x 26,9 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 383
Pag. 216, 236/Afb. 12.10, 12.75
Aurora, 1808, potlood en pen op papier, 46,8
x 32,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 409 Pag. 216, 233, 236/Afb. 12.12, 12.65, 12.80
Aurora, 1809, potlood en pen op papier, 51,1
x 36,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 484 Pag. 217/Afb. 12.15
Feuerlilie, wit papier op blauwgrijs papier,
25,5 x 12 cm, Hamburger Kunsthalle, R 65 Pag. 218/Afb. 12.17
Maria Elisabeth Runge, 1788, oostindische
inkt op papier, 9 x 6,6 cm, Hamburger Kunsthalle, R 40
Pag. 218/Afb. 12.19
Frau O. Müller, oostindische inkt en aquarel
op papier, 9,6 x 7,4 cm, Hamburger Kunsthalle, R 52
Pag. 218, 221, 280/Afb. 12.21, 12.28, 13.55
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1805, olieverf
op doek, 104,7 x 85,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 301
Pag. 219, 268/Afb. 12.23, 13.31
Abend, ca. juni 1803, pen op papier, 71,9 x
48,3 cm (gravure-voorbeeld), Hamburger Kunsthalle, Tr 281
Pag. 221, 229, 268, 292/Afb. 12.27, 12.49, 13.26, 14.2
Morgen, ca. 1803, potlood en pen op papier,
74,3 x 49,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 275
Pag. 224, 226/Afb. 12.30, 12.36
Lilienstengel mit fünf Blüten und einer Knospe, 1808-1809, pen op papier, 29,5 x 24
cm (verblijfplaats onbekend) Tr 398
Pag. 216/Afb. 12.7
Hyazinthe, wit papier op blauw karton, 16,5 x
20,5 cm
Hamburger Kunsthalle, R 204 Pag. 216, 236/Afb. 12.9, 12.74
Aurora, 1807-1808, potlood en pen op
papier, 54,6 x 43 cm, Hamburger Kunsthalle Tr 390
Pag. 216, 236/Afb. 12.11, 12.76
Aurora, 1808, potlood en pen op papier, 62,7
x 44,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 410 Pag. 217/Afb. 12.14
Feuerlilie, wit papier, los bewaard, 25 x 13
cm, privébezit, Baden-Baden, R 151 Pag. 217/12.16
Lilie, wit papier op blauwgrijs papier, 25 x
11,5 cm, kunsthandel Düsseldorf, R 186 Pag. 218/Afb. 12.18
Dorothea Runge, 1786, oostindische inkt en
aquarel op papier, 10 x 7.3 cm, Hamburger Kunsthalle, R 49
Pag. 218, 221, 262, 308/Afb. 12.20, 12.25, 13.23, 15.2
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1803, olieverf
op doek, 103 x 84 cm, Tr 248 (in 1931 verbrand)
Pag. 219, 268, 292/Afb. 12.22, 13.27, 14.2
Abend, april 1803, potlood en pen op papier,
95,2 x 64 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 273
Pag. 221, 245, 247, 280/Afb. 12.26, 13.2, 13.6, 13.54
Die Freuden des Weins: Rahmenkomposition,
1803, potlood, pen en penseel op papier, 68,6 x 52,2 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 250 Pag. 221, 229/Afb. 12.29, 12.50
Morgen, 1807, kopergravure, 2de druk, Hamburg, Museum für Kunst und Gewerbe Tr 280B
Pag. 224/Afb. 12.31
Lilienstengel mit Blüten und Knospen,
1808-1809, pen op papier, 33 x 26 cm (verblijfplaats onbekend) Tr 399
Pag. 224, 226/Afb. 12.32, 12.37
Lilienblüte und –knospe, 1808-1809, potlood
op papier, 29,8 x 23,5 cm, München, Sammlung Dr. Alfred Winterstein, Tr 397 Pag. 225/Afb. 12.34
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
rechte geflügelte Genius auf der Lilie, 1809
potlood en pen op papier, 80,4 x 25 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 503 recto
Pag. 227, 268, 292/Afb. 12.40, 13.28, 14.2
Tag, 1803, potlood en pen op papier, 95,1 x
63,1 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 272
Pag. 227/Afb. 12.44
Natur und Geist, 1810, potlood en pen op
papier, 13 x 19,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 539
Pag. 227/Afb. 12.46
Tulpenblüte von oben, 1808, potlood en pen
op papier, 29,4 x 23,5 cm, Frankfurt Inv. 15715, Tr 416 recto
Pag. 228/Afb. 12.48
Konstruktionszeichnung zur Lichtlilie, ca.
1809, pen op papier, 39,5 x 46,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 477
Pag. 229/Afb. 12.52
Voorstudie voor Der Kleine Morgen. Linke
obere Seitenleiste, ca. 1808, potlood en pen
op papier, 98,7 x 19 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 393
Pag. 230, 231, 236, 279, 296/Afb. 12.54, 12.59, 12.79, 13.53, 14.7
Der Kleine Morgen, 1808, olieverf op doek,
109 x 85,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 414
Pag. 230/Afb. 12.56
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
rechte Genius auf der Amaryllisblüte, 1809
potlood en pen op papier, 61,6 x 18,2 cm Hamburger Kunsthalle, Tr 502
Pag. 225, 226/Afb. 12.33, 12.38
Voorstudie voor Der Große Morgen. Die
Lichtlilie, 1809, potlood en pen op papier,
60,9 x 44,5 cm, Tr 476
Pag. 226, 235, 236, 296/Afb. 12.39, 12.70, 12.83, 14.8
Der Große Morgen, 1809, olieverf op doek,
152 x 113 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 497 - afmetingen van het stuk doek met,
links, de twee rozengenii: ca. 66 x 36 cm
- afmetingen van het stuk doek met de vrouwenfiguur: ca. 43,5 x 23,5 cm - afmetingen van het stuk doek met,
rechts, de twee rozengenii: ca. 64 x 37 cm
Pag. 227/Afb. 12.42
Konstruierte Kornblume, 1808-1809, pen op
papier, 25 x 19,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 415
Pag. 227/Afb. 12.45
Not des Vaterlandes, 1810, potlood en pen op
papier, 35,4 x 23,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 470
Pag. 227/Afb. 12.47
Tulpenblüte von oben, 1808, potlood en pen
op papier, 29,4 x 23,5 cm, Frankfurt Inv. 15715, Tr 416 verso
Pag. 229/Afb. 12.51
Amaryllis formosissima, ca. 1808, olieverf op
doek, 56,4 x 29,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 396
Pag. 229/Afb. 12.53
Voorstudie voor Der Kleine Morgen. Rechte
obere Seitenleiste, ca. 1808, potlood en pen
op papier, 98,7 x 19 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 394
Pag. 230/Afb. 12.55
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
linke Genius auf der Amaryllisblüte, 1809,
potlood en pen op papier, 61,6 x 18,2 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 501
Pag. 231/Afb. 12.57
Fragment zu einem Liliengewächs, niet
gedateerd, pen en zwarte inkt op transparant papier, 18,9 x 17,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 506c
Pag. 231, 236/Afb. 12.58, 12.77
Voorstudie voor Der Kleine Morgen. Oberer
Teil des Mittelbildes mit Kopfleiste, 1808
pen en potlood op papier, 73,1 x 54,8 cm, Kiel, Stiftung Pommern, Tr 411
Pag. 232/Afb. 12.61
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
linke weibliche Rosengenius, 1809, pen en
witte inkt op transparant papier, 37,6 x 36,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 496b
Pag. 233/Afb. 12.64
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
rechte männliche Rosengenius, 1809, rood,
wit en zwart krijt op papier, 40,5 x 52,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 492
Pag. 234/Afb. 12.67
Voorstudie voor Der Große Morgen. Die
zwei rechten Engel der Musika, 1809,
potlood en pen op papier, 39,1 x 50,2 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 487
Pag. 235, 236/Afb. 12.69, 12.82
Voorstudie (belichtingsstudie) voor Der
Große Morgen. Aurora, 1809, rood, zwart en
wit krijt op papier, 56,3 x 39,5 cm, Nationalgalerie Berlin, Tr 485
Pag. 236/Afb. 12.72
Aurora, ca. 1806, potlood en pen op papier,
33,4 x 20,3 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 382 recto
Pag. 238/Afb. 12.84
Pauline mit dem zweijährigen Sohn Otto Sigismund, 1806, potlood en pen op papier,
24,9 x 17,2 cm, Tr 373 (sinds 1945 vermist) Pag. 238/Afb. 12.87
Wilhelmine Helwig, 1807, olieverf op doek,
116 x 91 cm, Kiel, Stiftung Pommern (Inv. B. 228), Tr 375
Pag. 247/Afb. 13.5
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1802, studie
voor het middenveld, pen en penseel op papier, 57,8 x 46,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 240
Pag. 249/Afb. 13.8
Triumph des Amor, ca. 1800,
Pag. 232/Afb. 12.60
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
linke weibliche Rosengenius, 1809, potlood
en pen op papier, 45,7 x 35,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 481
Pag. 233/Afb. 12.63
Voorstudie voor Der Große Morgen. Der
rechte männliche Rosengenius in
Seitenverkehrung, 1809, pen en witte inkt op
transparant papier, 36,4 x 43,1 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 496c
Pag. 233, 236/Afb. 12.66, 12.81
Voorstudie voor Der Große Morgen. Aurora
in Seitenverkehrung, 1809, pen en witte inkt
op doorzichtig papier, 38,6 x 52,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 496a
Pag. 234/Afb. 12.68
Voorstudie voor Der Große Morgen. Die
zwei rechten Engel der Musika, 1809, rood,
zwart en wit krijt op papier, 34,9 x 53,2 cm, Nationalgalerie Berlin, Tr 488
Pag. 236/Afb. 12.71
Venus Medici, 1801, zwart en wit krijt op
papier, 53,2 x 27,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 209
Pag. 236/Afb. 12.78
Oberer Hälfte der Aurora mit Lichtlilie und Musika, 1808, pen en potlood op papier, 85,8
x 61,3 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 407 Pag. 238/Afb. 12.86
Skizze zum Bildnis Wilhelmine Helwig, 1806,
potlood pen en op papier, 33,4 x 20,3 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 382 verso
Pag. 245, 247, 261/Afb. 13.1, 13.4, 13.22
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1802, studie
voor de omlijsting, potlood en krijt op papier, 63,6 x 51,7 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 241
Pag. 247/Afb. 13.7
Die Freuden des Weins: Bacchus und Ariadne, 1803, studie voor het middenveld,
potlood en pen op papier, 60.8 x 44,7 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 251
Pag. 249/Afb. 13.9
compositieontwerp, potlood en pen op papier, 16,2 x 20,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 103
Pag. 249/Afb. 13.10
Triumph des Amor, 1800, potlood, pen en
penseel op papier, 31,3 x 40,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 110
Pag. 250, 305/Afb. 13.12, 15.1
Triumph des Amor, 1802, olieverf op doek,
66,7 x 172,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 233
Pag. 253, 294/Afb. 13.16, 14.4
Der Gegensatz Ideales – Reales, ca. 1809,
tekening, Tr 522 (niet bewaard)
Pag. 261/Afb. 13.18
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1802,
potlood, pen en penseel op papier, 62,6 x 52,3 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 239 Pag. 261/Afb. 13.20
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1802, pen en
penseel op papier, 57,8 x 46,8 cm Hamburger Kunsthalle, Tr 240
Pag. 268, 292/Afb. 13.29, 14.2
Nacht, april 1803, potlood en pen op papier,
95,3 x 62,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 271
Pag. 268, 278/Afb. 13.32, 13.51
Tag, mei t/m juli 1803, potlood en pen op
papier, 71,6 x 48 cm (gravure-voorbeeld), Hamburger Kunsthalle, Tr 282b
Pag. 269, 271/Afb. 13.34, 13.42-13.45
Morgen, mei t/m juli 1803,
constructie-tekening, potlood en pen op papier, 73 x 50,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 276
Pag. 269, 278/Afb. 13.36, 13.52
Tag, mei t/m juli 1803, constructie-tekening,
potlood en pen op papier, 72,1 x 50,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 278
Pag. 288, 294/Afb. 14.1, 14.3
Die erste Figur der Schöpfung, 1803,
tekening, Tr 258 (niet bewaard)
de middengroep, potlood en pen op papier, 14,4 x 20,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 108
Pag. 249/Afb. 13.11
Triumph des Amor, 1800 (de zg. Schmidtsche
Hauptzeichnung), penseel op papier, 26,5 x 39,5 cm, Hamburg, privé-verzameling, Tr 111
Pag. 251, 296, 309/Afb. 13.13, 14.6, 15.4
Die Ruhe auf der Flucht, 1805, olieverf op
doek, 96,5 x 129,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 322
Pag. 261/Afb. 13.17
Die Lehrstunde der Nachtigall, 1802,
potlood, pen en en penseel op papier, 35,2 x 29,9 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 237 Pag. 261/Afb. 13.19
Eichengeäst mit schlafender Amorette, 1802,
zwart en wit krijt op papier, 61,9 x 50,8 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 245
Pag. 261/Afb. 13.21
Die Lehrstunde der Nachtigall, schets van de
omlijsting, 1802, potlood en penseel op papier, 52,1 x 47,2 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 238
Pag. 268/Afb. 13.30
Morgen, mei t/m juli 1803, potlood en pen op
papier, 71,7 x 48,2 cm (gravure-voorbeeld), Hamburger Kunsthalle, Tr 280
Pag. 268, 277/Afb. 13.33, 13.50
Nacht, mei t/m juli 1803, pen op papier, 71,3
x 48,1 cm (gravure-voorbeeld), Hamburger Kunsthalle, Tr 283
Pag. 269/Afb. 13.35
Abend, mei t/m juli 1803,
constructie-tekening, potlood en pen op papier, 71,8 x 49,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 277 Pag. 269, 270/Afb. 13.37, 13.38-13.41
Nacht, mei t/m juli 1803,
constructie-tekening, 72,9 x 50,5 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 279
Pag. 294/Afb. 14.5
Geometrische Figur zur Farbenkugel, 1810,
potlood en pen op papier, 5,6 x 6,4 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 509d
Pag. 298/Afb. 14.9
Der Morgen. Gesamtkomposition, 1808
potlood, pen en penseel op papier, 42,2 x 33,4 cm, Nationalgalerie Berlin, Tr 395
Pag. 301/Afb. 14.11
Sonnenuntergang im Walde, ca. 1805, pen op
papier, Tr 324 (niet bewaard)
Pag. 313/Afb. 15.8
Die Eltern des Künstlers, 1806, krijt, pen en
penseel op papier, 53,9 x 36,5 cm, Nationalgalerie Berlin, Tr 350
Pag. 320/Afb. 16.2
Triumph des Apollo, 1802, potlood en pen op
papier, 21,3 x 52,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 225
Pag. 320/Afb. 16.4
Ossian, ca. 1804-1805, potlood en pen op
papier, 39,8 x 24 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 334
Pag. 301/Afb. 14.10
Die Farben des Regenbogens, 1810, stukjes
geschilderd papier, geplakt op grijs geschilderd papier, 18,8 x 6,1 cm (digitale reconstructie van het origineel), Hamburger Kunsthalle, Tr 521
Pag. 313/Afb. 15.6
Die Eltern des Künstlers, 1806, olieverf op
doek, 196 x 131 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 355
Pag. 313/Afb. 15.9
Die Eltern des Künstlers, 1806, olieverf op
doek, 63,5 x 41,6 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 351
Pag. 320/Afb. 16.3
Arions Meerfahrt, 1809, pen en aquarel op
papier, 51 x 118,7 cm, Hamburger Kunsthalle, Tr 443
Pag. 322/Afb. 16.5
Wir Drei, 1805, olieverf op doek, 100 x 122