• No results found

Recensie Jonathan Lopez, De laatste Vermeer. Han van Meegeren, vervalser en verrader.

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Recensie Jonathan Lopez, De laatste Vermeer. Han van Meegeren, vervalser en verrader."

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

University of Groningen

Recensie Jonathan Lopez, De laatste Vermeer. Han van Meegeren, vervalser en verrader.

Renders, Hans

Published in:

Het Parool

IMPORTANT NOTE: You are advised to consult the publisher's version (publisher's PDF) if you wish to cite from

it. Please check the document version below.

Document Version

Publisher's PDF, also known as Version of record

Publication date:

2020

Link to publication in University of Groningen/UMCG research database

Citation for published version (APA):

Renders, H. (2020). Recensie Jonathan Lopez, De laatste Vermeer. Han van Meegeren, vervalser en

verrader. Het Parool, 52-52.

Copyright

Other than for strictly personal use, it is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), unless the work is under an open content license (like Creative Commons).

Take-down policy

If you believe that this document breaches copyright please contact us providing details, and we will remove access to the work immediately and investigate your claim.

Downloaded from the University of Groningen/UMCG research database (Pure): http://www.rug.nl/research/portal. For technical reasons the number of authors shown on this cover page is limited to 10 maximum.

(2)

'"

'

l

'-52

boeken

·

f/

J

p~

Doortrapte strategie

AI

vroeg aangetrokken tot het nationaalsocialis.me

Vari

Meegeren-

: de

mythevermorzeld

A

om hteraf is niemand naar het het een raadsel w. aar-vroege ·

werk van Han van Meegeren

had gekeken toen hij

oritmas-kerd werd als kunstvervalser.

Onder zijn eigen naam

schil-derde hij Vermeerachtigemeisjes. Voor zover we weten is het in 1926 geschilderde

Kantwerk-ster

het eerste door Van Meegeren geschilderd

doekje dat hij voor een Vermeer liet doorgaan. (In het Louvre hangt een echte Vermeer onder dezelfde titel.) Hij heeft deze vezyalsing overi-gens nooit toegegeven, waarschijnlijk om zijn

handlangers in de onderwereld afte schermen.

Via tussenpersonen verkocht hij

Kantwerkster

voor 38.000 pond, ruim vier keer meer dan een groot doek van Picasso in die tijd opbracht.

jaren twintig bij duizenden in koperdiepdruk

aandemuur.

De mythe is nu dat Van Meegel'en wraak op

• zijn criticasters wilde nemen en daarom in 1937

De Emmausgangers

schilderde, een zogenaamd

nieuw ontdekt werk van de grote 17de-eeuwse

schilder Johannes Vermeer. De

gerenommeer-de kunsthistoricus Abraham Bredius was

met-een 'om' en verklaarde dater een meesterwerk,

'het meesterwerk' van Vermeer was opgedoken.

Dat het schilderij door de rijke Amerikaanse

· kunsthandelaar Joseph Duveen als vals werd

bestempeld, wekte geen argwaan. Dat soort

geruchten werd vaker verspreid, juist als ·

iemand belangstelling had want dat drukte

de prijs .. Bovendien was diezelfde Duveen

eerder de koper van Van Meegerens valse

....,_

B

I

OGRAF

I

E

JONATHAN LOPEZ DELAATSTE VERMEER-HANVAN MEEGEREN, VERVALSER EN

De Amerikaanse kunsthistoricus Jonathan

Lopez publiceerde ~en geweldig boek over 'de

legende' Han van Meegeren. Hij is zeker niet de

eerste. Zo verscheen in

2004Meestervervalser

van Frederik H. Kreuger. Maar hij is we! de

eer-ste die de mythe vermorzelt van Van Meegeren

als een soort Robin Hood, die wraak nam omdat

de kunstwereld hem nooit had geaccepteerd.

~ VERRADER

Vertaald door Koen Kleijn, Prometheus €24,99

352blz.

Collaboratie

Van Meegeren was een gesjeesde bouwkunde-student die liever wilde schilderen dan

ontwer-pen. Van moderne kunst moest hij niets

heb-ben. Hij greep terug op de vormentaal uit

ver-vlogen tijden. De kunstrecensenten zagen er

niet veel in, maar commercieel succes had hij

zeker; zijn in 1921 getekende

Hertje

bing in de

Lopez wect overtuigcnd

aan tc toncn dat

Van: Meegercn interessant

,verd voor de nazi's

ZATERDAG 29'AUGUSTUS 2020 HET PAROOL

Kantwerkster,

evenals diens vervalsing van

Frans Hals. ·

De echte Vermeer was aan een postume

opmars bezig. Het wereldberoemde schilderij

Meisje

met

de

par

el

werd nog in 1881 op een

kleine veiling in Den Haag verkocht voor een ·

schamele 2,50 gulden. In 1938 kocht Dirk

Han-nema, de directeur van museum Boijmans,

De Emmausgangers

voor het toen fabelachtige

bedrag van 520.000 gulden.

De verkoop van

De Emmausgangers

verliep

we! heel brutaal. De schatrijke Van Meegeren

woonde in een grote villa in de buurt van Nice.

Daar kreeg hij een keer bezoek van een kennis

uit de Liberale Staatspartij, Gerard Boon, een

overtuigd antifascist. Van Meegeren maakte

-hem wijs dat een vriend van hem uit 'een ouae Nederlandse famille' in Italie steeds werd

las-tiggevallen door Mussolini en zijn fascisten.

Daarom wilden ze naar Amerika vluchten. Om

dat te kunnen betalen, moesten ze een oude

meester uit familiebezit verkopen. OfBoon als

tussenpersoon wilde optreden.

Van Meegeren zelfwas al vroeg aangetrokken

door het nationaalsocialisme, zo blijkt ui_t zijn

in 1928 opgerichte tijdschrift

De Kemphaan,

waarin hij ideeen ontvouwde die we! uittreksels

leken

uitMeinKampf.

Het bleef allemaal niet

aan hem kleven.

Slim 11espeeld

Ult een enqu~te uit 1947 kwam Van Meegeren

op minister-president Louis Beel na uit de bus

als de populairste man van het land. Het gekke

is dat tijdens de rechtszaak tegen Van Meegeren

zijn collaboratie helemaal niet ter sprake

kwam. Hij had het slim gespeeld door tijdens de

verhoren na zijn arrestatie vrij snel op te biech-ten dat hij

De

Emmausgangers

had geschilderd.

Dat het door hem geschilderde

Overspelige

vrouw

als een echte Vermeer aan Hermann

Goring was verkocht voor 1.6SO.OOO gulden en

dus een daad van economische collaboratie

was, kwam niet aan bod.

Was Van Meegeren zo'n groot.schilder dat hij

Vermeer kon evenaren? Niet echt. Zijn strategie

was doortrapt. Met een lange voorbereiding

wist hij het verhaal de wereld in te krijgen dat

Vermeer door zijn huwelijk met een katholieke

vrouw zelf katholiek geworden was en daarna

katholieke kunst had gemaakt, die nooit boven

water was gekomen. Daarom waren alle 'ont

-dekte' Vermeers verwijzingen naar de Bijbel,

zoals

De

Emmausgangers

de viering van het

Paasfeest verbeeldde, volgens de beschrijving

in Lucas 24.

Lopez weet overtuigend aan te tonen dat het

werk van Van Meegeren steeds meer in

volki-sche

rich ting bewoog, nationaalsocialistisch

aandeed en dus interessant werd voor de nazi's.

Dat bleek ook we! toen na de oorlog in de

biblio-theek van Hitler een boek van Van Meegeren

opdook, met een warme opdracht van de auteur voor de Fuhrer. Tijdens zljn proces ·

kwam bet allemaal niet aan de orde. Hij werd

uitsluitend voor zijn vervalsingen veroordeeld,

tot een jaar gevangenisstraf en verbeurdverkla

-ring van zijn geld, goud en vele huizen. Hij heeft echter niet een dag achter de tralies

ge-zeten, want hij overleed op 30 december 1947

aan een hartaanval.

Hans Renders

-+ Het schllderij

De Emmaiisgangers

werd toegeschreven

··aan Vermeer, maar was

een vervalslng door

Han van Meegeren.

~

j .

..

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Het bedrag dat op de veiling voor het schilderij ‘Sint Praxedis’ is betaald, voedt niet alleen de twijfel over de vraag of het hier om een echte.. Vermeer gaat, het laat de

Hoewel de kleurstellingen in ‘Sint Praxedis’ typisch voor Vermeer worden geacht, wordt het toeschrijven van het schilderij aan Vermeer extra lastig, omdat de voorstelling sterk

• een uitleg dat de Kat volgens Mill bestaat: objecten als fenomenen bestaan niet alleen als zij worden waargenomen, maar ook als zij kunnen worden waargenomen; dat geldt voor de

• een uitleg dat de conclusie dat ‘Sint Praxedis’ een echte Vermeer is een afleiding naar de beste verklaring is: het is uit verschillende mogelijke verklaringen de beste

kennen, die zich na een opleiding tot zijdewerker wist los te maken van het milieu van handwerkslieden en zich wist op te werken tot een succesvolle en graag geziene herber- gier

De conclusie moet daarbij niet zijn dat uitgerekend het door Vermeer weergegeven huis op die plattegrond te zien is (daarvoor zijn die plattegrond en de weergave van de

Paul Begheyn has suggested that the house on the corner of Oude Langendijk and the east- ern corner of Molenpoort occupied by the Thins- Vermeer family, is just visible on

key input variables, and (2) to quantify the uncertainty in green, blue, and total water footprints of crops due to uncertainties in input variables at river basin level.. The