• No results found

De speelruimte van theater - INDIANU209 210 SpeelruimteTheater

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "De speelruimte van theater - INDIANU209 210 SpeelruimteTheater"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

De speelruimte van theater

Bala, S.

Publication date

2014

Document Version

Final published version

Published in

India Nu

Link to publication

Citation for published version (APA):

Bala, S. (2014). De speelruimte van theater. India Nu, 209-210, 26-27.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)

and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open

content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please

let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material

inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter

to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You

will be contacted as soon as possible.

(2)

27

mei - augustus 2014

26

India Nu #209-210

Trommels roffelen. Een massa

mensen stroomt samen en

vormt een kring waarbinnen het

theaterspektakel zich afspeelt.

Aan de rand van de menigte

draven kinderen van hot naar

her, zetten straatverkopers

snel hun kramen op en fungeren

artiesten met aapjes, vogels

en goocheltrucs als informele

hulp-acts voor de wegdwalers.

Toeschouwers verschijnen

achter ramen en op daken, om

erbij te zijn zonder van huis weg

te hoeven.

n India vinden veel theatervormen plaats in de buitenlucht: op straat- hoeken, pleinen en gemeenschap- pelijke terreinen, in steegjes waar men geen last heeft van verkeer of politie. Iedereen die ooit in India een straattheater-optreden heeft bijgewoond, weet dat zo’n openbare plek niet alleen decor is, maar op allerlei manieren een actieve, scheppende rol heeft in het geheel. Een complete

micro-kosmos van sociale interacties groeit rond het centrale stuk.

Slechts drie ingrediënten zijn noodzakelijk om theater te maken, zo luidt een beroem-de uitspraak van Lope beroem-de Vega, Spaans to-neelschrijver uit de zestiende eeuw: men-sen, hartstochten en een platform. Zijn woorden snijden nog steeds hout: alles wat je nodig hebt om theater tot leven te bren-gen is een ruimte voor levendige interactie tussen mensen. Zonder die ruimte, zonder een podium kan geen interactie plaatsvin-den. Het gaat daarbij ook om esthetische

ruimte, omdat mensen die zich niet op de fysieke speelplek bevinden toch deelge-noot kunnen zijn. In de theaterruimte kun-nen dingen gebeuren die daarbuiten niet zijn toegestaan. De plek waar mensen thea-ter maken of cultureel actief zijn, vertelt ons in feite veel over de grotere sociale ruimte voor communicatie.

Tamasha

Of het nu gaat om klassieke podiumkun-sten zoals dansdrama, religieuze voorstel-lingen en vechtkunst of om populaire vor-men als worstelen en hanengevechten, in India zijn ze allemaal hecht vervlochten met de plattelandseconomieën en –milieus die hun voedingsbodem zijn. In een recent arti-kel in de landelijke krant The Hindu wijst de ervaren journalist P. Sainath op de negatie-ve invloed die cultuuruitingen als worstelen en het volkstheater tamasha ondervinden

van de landbouwcrisis en de hevige droog-tes in Maharashtra – een direct gevolg van de industrialisatie van de landbouw en in-ternationale vrijhandel. Boeren en landar-beiders die gedwongen worden het platte-land te verlaten en hun heil moeten zoeken in (semi-)stedelijke centra, dreigen hun culturele kennis en ervaring voorgoed te verliezen.

Over heel India hebben

straattheatergroe-pen een geschiedenis van engagement met de strijd om landrechten. Wie is eigenaar van ruimte? Wie bepaalt wat mogelijk en voorstelbaar is op een plek? Het zijn te-rugkerende thema’s in het repertoire van menige theatergroep, sinds openbare ter-reinen steeds vaker worden geprivatiseerd, sinds mensen gecriminaliseerd worden omdat ze arm en dakloos zijn, verdreven van hun land, uit hun huizen gezet om plaats te maken voor Speciale Economische Zones en geprivilegieerde burgers.

Doe-schouwers

Jana Natya Manch (Theaterfront van het Volk) of Janam (een acroniem dat ‘geboor-te’ betekent) uit Delhi definieert zichzelf als

straattheater. Safdar Hashmi, de vereerde oprichter ervan, werd in 1989 in opdracht van de toen heersende partij gedood door huurmoordenaars, midden in een stuk over arbeidersrechten dat Janam speelde in een arme voorstad van Delhi. Safdar Hashmi en Janam zijn zo het boegbeeld geworden van het recht op vrije meningsuiting en vrije openbare ruimtes.

Een ander voorbeeld is het theatercollec-tief Jana Sanskriti (Cultuur van het Volk) in West-Bengalen. De groep werkt

vol-gens de methode van het Theater van de Onderdrukten, gepopulariseerd door de inmiddels overleden Braziliaanse theater-maker Augusto Boal. Het is een vorm van interactief theater waarbij men het publiek

uitnodigt deel te nemen aan een stuk als

spect-actors, te vertalen als doe-schouwers.

De voorstellingen van Jana Sanskriti draai-en om onderwerpdraai-en als landonteigdraai-ening door grote nationale en internationale be-drijven. Oplossingen worden niet gegeven. Men ziet het publiek niet als onnozel, maar nodigt het uit om in de vrije verbeeldings-ruimte van het theater een probleem on-derhanden te nemen waarmee men in het dagelijks leven worstelt. Door een landloze boerin te vragen op het podium een

woeke-raar van repliek te dienen, wordt het podium een plek waar je zo’n daad van verzet kunt oe-fenen voor het leven buiten het theater. Een vrijplaats – maar niet zonder consequenties.

Sruti Bala

Dr. Sruti Bala is assistent-docent Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Bronnen: P. Sainath, ‘Wrestling with the rural economy’ in The Hindu 20 October 2013;

http://jananatyamanch.org; http://janasanskriti.org Verder lezen: Theatre of the Streets. The Jana Natya

Manch Experience, red. Sudhanva Deshpande (Delhi:

Janam, 2007); Development Dramas. Reimagining

Rural Political Action in Eastern India, Dia Da Costa

(New Delhi/New York: Routledge, 2010). Foto’s: Janam

De speelruimte van theater

I

Jana Natya Manch in 2008

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Momenteel komt het 600 tot 2800 keer voor dat een oudere ervoor kiest om op

Zo ook aan de ambtenaren (De vraag zoals deze geformuleerd is in de enquête: De Stedenestafette wil de lokale samenwerking in gemeenten versterken. Het is de bedoeling dat

Iedereen verwacht er een soort geheim ding van, maar op de werkvloer zijn wij alle vier bezig met onze passie en daardoor hebben we geen ruimte voor huishoudelijke bezigheden.. Na

Om dergelijke verzekeringen toch aan te kunnen bieden, kan er gebruik worden gemaakt van gedetailleerde en complexe verzekeringsvoorwaarden, waarbij er specifieke voorwaarden

voorinformatie mee, omdat in die eerste improvisaties vaak waardevolle interpretaties zitten. De rollen worden verdeeld, waarbij de regisseur het laatste woord heeft. Daarna gaan

No Name Konstruktion ® machinebouwprofielen zijn compatibel met Bosch en Item profielgroeven en daarmee met de gebruikelijke toebehoren. Dankzij de concentratie op

Deze vader wil het contact met zijn dochter weer herstellen, maar het gesprek verloopt moeizaam.. De zoektocht naar woorden kost te

SOPHIEKE NIJHUIS-BOUMA | Over het effect van gember bij verschillende ouderdoms- en verouderingsziektes verscheen in 2019 een review-artikel van Sahardi en Makpol met daarin