• No results found

Eigen volk eerst

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Eigen volk eerst"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Drs. Th.B.F.M. Brinkel

'Eigen volk eerst'

Het is niet alleen het zogenaamde Vlaams Blok dat zich laat leiden door de 18US 'Eigen volk eerst'. Er is over heel Europa een tendens waarneembaar van landen, regeringen en partijen die het eigenbelang van hun volk vooropstellen. De gebeurtenissen in de ruimte die nog Joegoslavië wordt genoemd zijn daarvan voorlopig het akeligste voorbeeld. Maar ook de Britse premier Major is de onder-handelingen in Maastricht over een 'hechtere Europese Unie' ingegaan met deze slagzin. Hoe om te gaan met die houding, die Europa in het verleden wel meer heeft beziggehouden, zal een van de grootste politieke en maatschappelijke uitdagingen worden.

De christen-democratie als Europese politieke beweging is mede opgericht als reactie op de extreme uitingen van natio-nalisme. De oprichters van deze stro-ming hadden persoonlijk meegemaakt het racistische nationalisme van Adolf Hitier en de zijnen, de imperialistische dictaturen van Stalin en Mussolini, het economisch nationalisme van de jaren dertig en de grote oorlog die daaruit was voortgekomen. Met de christen-democra-tie beoogden zij juist een alternachristen-democra-tief te bieden. Op vrede en solidariteit tussen de volken was hun programma gericht, op democratie en naleving van de

rech-Christen Democratische Verkenningen 2/92

ten van de mens, op economische ont-wikkeling en samenwerking. Het streven naar Europese integratie, die moest uitlopen in een federaal opgezette Ver-enigde Staten van Europa, was hun belangrijkste beleidsinstrument.

Vergelijkbare uitdaging

Nu staat Europa voor een vergelijkbare uitdaging. De erfenis van Stalin, de ma-nier waarop de Europese eenwording tot nog toe verlopen is en de groeiende onderlinge verstrengeling van volken leiden opnieuw tot het opflakkeren van het nationale vraagstuk.

Het door het stalinisme beheerste deel van Europa heeft geleden onder een van buitenaf opgelegde eenheid. Een een-heid die tot diep in het dagelijks leven ingreep. Het is niet gek, dat in reactie op het stalinisme de betrokken volken de grootste nadruk op hun eigenheid leg-gen. De Europese eenwording is vooral beperkt gebleven tot het afbreken van de belemmeringen voor onderling econo-misch verkeer. Op zich een enorme prestatie, maar het scheppen van tegen-wichten door voldoende sterke Europese instellingen, bijvoorbeeld in cultureel en democratisch opzicht, is minder goed mogelijk gebleken. In reactie op de drei-ging van een door de economie

(2)

Column

de Europese smeltkroes krijgt de natio-nale eigenheid nieuwe aantrekkings-kracht. De groeiende onderlinge ver-strengeling van volken tenslotte, heeft mede als resultaat dat steeds meer men-sen in de landen van Europa rondlopen die daar niet geboren zijn. Zij zijn hier-naar toe gehaald om in de behoefte aan arbeidskrachten te voorzien. Anderen is een heenkomen geboden wanneer zij in eigen land onderdrukking en vervolging te vrezen hadden. Weer anderen maken gebruik van de mazen in de wet om te profiteren van de welvaart. In reactie op deze ontwikkeling groeit de neiging om de grenzen te sluiten voor nieuwkomers; zoal niet de grenzen van de nationale staten, dan toch wel de Europese buiten-grenzen.

Wat moet het antwoord op dit vraag-stuk zijn? Allereerst moet de christen-democratie er onomwonden voor uitko-men, dat het nationalisme politiek ver-werpelijk is. Politiek nationalisme leidt, in zijn consequenties doorgevoerd, tot dis-criminatie of gedwongen assimilatie van degenen die zich -willen- onderscheiden van de massa. Politiek nationalisme leidt tot ontkenning van godsdienstige, cultu-rele en taalkundige pluriformiteit binnen de nationale staat en in het internationale verkeer en daardoor tot onderdrukking van wezenlijke kenmerken van het mens-zijn. Politiek nationalisme leidt tot een zich afsluiten voor het lot van andere volken, zoals op het terrein van mensen-rechten en ontwikkeling en laat daarmee de oorzaken van onrecht en onvrede in de wereld in stand.

Ten tweede moet de christen-demo-cratie zich bezinnen op haar eigen bena-dering. De zorg om de eigenheid van volken is terecht. Taal, cultuur, gods-dienst of levensovertuiging zijn wezenlij-ke factoren voor de ontplooiing van ieder mens. Maar het spreekt niet vanzelf dat de nationale staat zich volledig met deze factoren moet identificeren. De scheiding

50

van kerk en staat is een groot goed. De vorming en ontwikkeling van culturen is evenmin afhankelijk van staatsbemoeie· nis. De taal ontwikkelt zich wel buiten de overheid om. Gelukkig maar, als je de geschriften van sommige staatsdienaren leest. (Menig redactiesecretaris van poli-tiek-staatkundige tijdschriften zou daar-van kunnen meepraten.)

Naïef en gevaarlijk

Natuurlijk heeft de staat een rol in het scheppen van de voorwaarden waaron-der mensen hun taal, cultuur en gods-dienst in vrijheid en verantwoordelijkheid kunnen beleven. En steeds meer zal dat ook een taak zijn voor het overheidsni-veau van de Europese Unie. Maar zij moet ervoor waken de ene meer waarde toe te kennen dan de andere. In die richting zal het antwoord van de christen-democratie gezocht moeten worden. Het is naïef en gevaarlijk te koketteren met neo-nationalistische stokpaardjes, zoals het opgeven van het Europese ideaal, het afsluiten van de grenzen, de ge-dwongen assimilatie van minderheden. CVP-lijsttrekker bij de laatste Belgische parlementsverkiezingen, Wilfried Mar-tens, zei het treffend, toen hij zijn mening gaf over de uitslag: 'Als de grote demo-cratische partijen kiezers denken te trek-ken met het in afgezwakte zin overne-men van standpunten van neo-nationalis-tische groeperingen, spelen zij met vuur. Zij dragen bij aan de aanvaardbaarheid daarvan. En de ontevreden kiezer zal zich minder geremd voelen uiteindelijk toch de voorkeur geven aan die partijen, die die standpunten duidelijker, conse-quenter en zonder compromissen naar voren brengen.'

Christen Democratische Verkenningen 2/92

P I

E

E

fT, k I

P

V V

c

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

(Klaassen; 2005, p. 30) Gebundelde deconcentratie is de eerste poging van de Nederlandse overheid om op nationaal niveau richting te geven aan de inrichting van

Bijzonder veel plezier heb ik beleefd aan het experiment om de studenten elke keer een stukje meer ontwerp te laten doen in het derdejaarscollege, waarbij allerlei kennis

In maar liefst 150 dorpen zonder elektriciteitsvoorziening in het West-Afrikaanse land Togo in- stalleerde Solar Zonder Grenzen de voorbije jaren een zonne-

Onze maatschappij dient wel na te denken hoe zij het mogelijk kan maken om deze mensen op een veilige manier uit het leven te helpen stappen zonder hierbij hulpverleners te

Asielzoekers, zogenaamde vluchtelingen en overige vreemdelingen, die bij binnenkomst in Nederland niet over de noodzakelijke identiteits-papieren beschikken dienen onverwijld naar

De bestuurdersvereniging dient een sluitende rekening te hebben. Dat be- gint met het indienen van een sluiten- de begroting, die door de ledenverga- dering wordt vastgesteld,

Thans heeft Stevenson, na twee jaren volkomen op de achtergrond te zijn ge- treden (vrijwillig!) opnieuw bewezen, dat hij de aangewezen candidaat voor de

Deze gedachte is niet nieuw, zij werd in feite reeds in 1927 door Dijker naar voren gebracht, zij het dat hij hetgeen in de praktijk ,,gemiddeld” werd verricht tot