• No results found

Een nieuwe cultuur-politieke conceptie gevraagd

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Een nieuwe cultuur-politieke conceptie gevraagd"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

l

1

l

'l

! I I ! COLUMN 590

Een nieuwe cultuur-politieke

conceptie gevraagd

Een column als deze verdraagt een wat persoonlijke noot: geconfranteerd met de straam van discussies en stukken, die als vervalg op de behandeling van de Medianota thans onder grate tijdsdruk op gang is, stel ik bij mijzelf vast, dat heel deze- goeddeels zeker ook nuttige-excercitie, mijn onbehagen over bepaal-de cruciale cultuur-politieke beslissingen van het voorgenamen mediabeleid niet wegneemt. Integendeel, nog voedt. En dat dat een hypotheek legt op mijn affec-tieve relatie tot mijn partij, die meer dan welke andere nu eenmaal aangesproken kan worden op dit beleid.

Deze persoonlijke implicatie nu verder terzijde latend, acht ik het zakelijk van belang voor ogen te houden, dat met de Medianota de discussie binnen de partij over de verdere verdieping en concretise-ring van een christen-democratische visie op het te voeren cultuurbeleid, en daar-binnen op het mediabeleid, niet afgelo-pen kan zijn. Ondermeer en met name de introductie in het mediaveld van een nieuwe relatie tussen omroep en com-merciele, uitsluitend markt- en winstge-richte exploitatiemogelijkheden- een 'arbitraire beslissing' zoals de Medianota onthullend zegt -, betekent een koerswij-ziging in een tot dusver gevoerd christen-democratisch beleid en staat op gespan-nen voet met het Program van Uitgangs-punten en een aantal paragrafen van het Verkiezingsprogram. Zij dwingt ook tot bezinning op de vraag welke implicaties deze beslissing voor andere terreinen van

CHRISTEN DEMOCRA TISCHE VERKENNINGEN 12/S4

cultuurbeleid kan hebben. Aileen reeds met het oog op de totstandkoming van het nieuwe verkiezingsprogram is die be-zinning een dringende eis.

Mijn onbehagen met de Medianota en haar parlementaire behandeling betreft behalve bepaalde uitkomsten minstens evenzeer het feit dat het van de kant van de CDA-betrokkenen vrijwel geheel ant-broken heeft aan enigerlei paging tot analyse en vervolgens tot waardering van de wederzijdse relatie tussen de huidige economische machtsstructuren en het geestelijk-cultureel krachtenveld. Heb-ben zij een harmonische onderlinge rela-tie of vormt de een voor de ander een bedreiging?

De relatie en de onderlinge machtsver-houding economische orde/sociaal-cultu-rele orde is in christen-democratische kring geen nieuw, maar, naar het mij voorkomt, nog lang niet uitgerijpt vraag-stuk. Er is een duidelijk graeiend besef dat de sociale orde en het menselijk wel-zijn bedreigende knelpunten in deze rela-tie zijn, o.m. tot uitdrukking komend in een aantal als ongunstig beoordeelde ont-wikkelingen in het moderne levensgevael ('de ik-cultuur', een consumentistische en secularistische levensinstelling), maar van een systematisch volgehouden pogen om de oorzaken en de preciese werking van, en zo mogelijk een politiek ant-woord op deze complexe knelpunten te vinden en te formuleren, kan nog niet gesproken worden. Van een vertaling in

(2)

590 ~ds n be-n dt i1S van ont-van ige t :b- ela- r- tltu- lag-ef vel- rela-I in ont-voel 1e en r >gen ng te t ~in COLUMN

doordacht beleid is nog geen sprake. Ik heb, voorzover het het Mediabeleid betreft, destijds geprobeerd 1

) aan te

to-n eto-n hoe, vato-nuit de problematiek vato-n het grondrecht van meningsvorming en mc-ningsuiting gedacht. de sociaal-ethische implicaties van dat recht weerstand zou-den moeten doen biezou-den aan een van dat recht abstraherende en zich autonoom gedragende ondernemersvrijheid. Zij kunnen niet worden afgedaan met een klakkeloze behandeling van bovenge-noemde relatie, als waarvan de Media-nota een voorbeeld is.

Men kan het probleem ook anders bena-deren, door n.l. vragen te stellen aan het economisch systeem. Daartoe is een goe-de impuls gegeven in goe-de publikatie 'Werkloosheid en de crisis in onze sa-menleving' van ons Wetenschappelijk In-stituut. Nog fundamenteler is dat m.i. gedaan door prof. Weiler in zijn artikel in dit blad (jrg. 1983, nr. 9). waarin hij betoogt dat het steeds meer in de marge raken van cultuur en godsdienst en van de mogelijkheden voor een zinvolle orga-nische socialiteit, moet worden toege-schreven aan de dominerende positie van het vigerende economische systeem. Hij staat in deze fundamenteel-kritische benadering niet aileen. Ik noem de origi-nele benaderingen van denkers als Bau-drillard en Guillaume in Frankrijk. Ik zie die kritiek ook bij Duitse auteurs, die staan in de christelijk-sociale traditie. Ik

591

mr. L.B.M. Wiist

noem niet zonder eerbied de naam van de nestor, Von Nell Breuning.

Deze naam- van de man die het subsidi-ariteitsbeginsel, als auteur van 'Quadra-gesimo Anno', op een uiterst radicale wijze geformuleerd heeft- brengt mij op een suggestie. Het zou nuttig kunnen zijn het subsidiariteitsbeginsel in zijn toepas-sing niet te beperken tot de relatie van het persoonlijk/groeps-leven tegenover de overheid, maar het in zijn consequen-tie evenzeer te gaan doordenken ten aan-zien van in beginsel elke maatschappelij-ke machtsconcentratie, in het bijzonder de economische, welke de mens en zijn geestelijk groepsleven bedreigt. Wat daar van zij, het punt waar het mij om gaat is dat het CDA met kracht

ver-d~r uitwerking geeft aan een cultuur-poli-tiek concept, waarin de wisselwerking economisch systeem en sociaal-culturele orde onderkend en zonodig gecorrigeerd en gestuurd wordt. Anders blijft de cul-tuurpolitiek voor het CDA inderdaad een marginale zaak, terwijl intussen en voor het overige de maatschappij geeste-lijk en sociaal een heel andere kant wordt opgestuurd.

1

) Gastcollegc over Levcnsbeschouwing en Media. Katholieke Universitcit van Nijmegen, 17 mei 1984.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Maar jij weet net zo goed als ik dat deze storm niet normaal is.’ Iets in zijn stem bracht Ilva aan het twijfelen en toen Roan ervandoor ging, rende ze met hem mee.. De

Omdat de bezoekers op elk willekeurig moment in een van deze groepen ingedeeld werden en baliemedewerkers niet op de hoogte waren van het type handvest (ambities, weinig ambitieus,

Schepper, Bevrijder, Zoon van God, Redder en Heilige. Hoop voor wie zwak is, onbemind. Kracht in verdriet en pijn. Vreugde voor wie U zoekt en vindt. Goed voor wie lief wil

Maar ik weet dat deze man - in zijn lichaam of zonder zijn lichaam, dat weet ik niet, dat weet God alleen - werd weggevoerd tot in het paradijs en dat hij daar woorden hoorde die

Daarnaast zijn er vierenvijftig leerlingen die vinden dat de decanen meer informatie moeten verstrekken, in gesprek moeten gaan met leerlingen die niet weten wat ze willen gaan

Plannen die geen binnenkant kennen, die los staan van wie wij ten diepste zijn, los staan van het hart, plannen die slechts de buitenkant vertegenwoordigen, gaan

• houding: is bereid om zijn kennis, inzicht en vaardigheden met betrekking tot diverse soorten leermiddelen adequaat en op eigen initiatief te ontwikkelenb.

“We blijven natuurlijk niet stil zitten want ook volgend jaar gaan we weer op zoek naar nieuwe collega's maar deze zijn binnen!” aldus het projectteam