• No results found

Das alles nur wegen Gelt

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Das alles nur wegen Gelt"

Copied!
71
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

 

 

Das  alles  nur  wegen  Gelt!  

Taal,  geld  en  schuld  in  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  van  Elfriede  Jelinek  

                                                                           

Anne  van  de  Wetering  

Masterscriptie  RMA  Nederlandse  Letterkunde   Universiteit  van  Amsterdam  2014  

(2)

Inhoudsopgave  

Inleiding  ...  3  

1.  Taal  &  Geld  –  Theoretisch  kader  ...  7  

1.1   The  new  economic  criticism  -­‐  Literatuurwetenschappelijke  benadering  ...  7  

1.1.1.  De  homologie  ...  9  

1.2.  Geld  als  sociaal-­‐  politieke  constructie  ...  12  

1.2.1.  De  ruil  ...  13  

1.2.2.  Schuld  ...  16  

1.2.2.1  Moraal  ...  20  

1.2.2.2  Voorbeeld:  Derivaten  ...  22  

1.3.  Conclusie  ...  23  

2.  Taal  als  betekenisgever  –  taal  en  Interteksten  ...  24  

2.1  De  Meinlaffaire  ...  24  

2.1.1.  De  Meinl  Bank  ...  25  

2.1.2.  De  affaire  ...  26  

2.1.3  Jaarverslag  ...  30  

2.1.4  Dubbelzinnigheid  ...  33  

2.2.  De  postdramatische  tekst  ...  34  

2.2.1.Taal  als  hoofdrolspeler  ...  35  

2.3  Intertekstuele  analyse  -­‐  Europa  ...  40  

2.3.1.  Het  jaarverslag  van  de  Meinl  Bank  ...  42  

2.3.2.  Het  grote  niets  –  intertekst  Hermannslacht  ...  45  

2.3.3  Europa  ...  47  

2.5  Conclusie  ...  48  

3.  Performance  analyse  ...  50  

3.1.  De  postdramatische  enscenering  ...  51  

3.2  Taal  ...  53  

3.2.1  De  dood  van  de  auteur  ...  54  

3.3  Geld  ...  55  

3.3.1  Het  offer  van  het  geld  ...  56  

3.4.  Schuld  en  moraliteit  ...  58  

3.4.1.Geld  en  taal  in  de  sfeer  van  speculatie  ...  59  

3.5  Conclusie  ...  60  

4.  Conclusie  ...  63  

Bibliografie  ...  67  

Bijlage  1.  Inleiding  bij  het  Jaarverslag  van  de  Meinl  Bank  2006  ...  70    

(3)

Inleiding  

Het  jaar  2008  gaat  de  geschiedenisboeken  in  als  het  jaar  waarin  de  wereld  in  een  diepe   financiële  crisis  stortte.  Verschillende  grote  financiële  affaires  kwamen  aan  het  licht  en   een  grote  mondiale  recessie  werd  ingeluid.  De  Verenigde  Staten  kenden  de  affaire   Lehman  Brothers,  het  Verenigd  Koninkrijk  de  Madoff-­‐affaire  en  in  Nederland  staan  de   praktijken  van  Dirk  Scheringa  eenieder  nog  scherp  voor  de  geest.    

Na  ruim  zes  jaar  economische  recessie  is  de  crisis  logischerwijs  doorgedrongen   tot  de  (populaire)  cultuur.  Er  is  inmiddels  een  ruim  aanbod  aan  boeken  en  films  waarin   geprobeerd  wordt  de  gebeurtenissen  en  affaires  feitelijk  te  reconstrueren,  variërend  van   biografieën,  reconstructies  en  documentaires  tot  gefictionaliseerde  vertellingen  en   interpretaties.  Niet  alleen  de  waargebeurde  feiten  worden  tot  onderwerp  gemaakt,  ook   op  metaniveau  wordt  onderzocht  hoe  kapitaal,  geld  en  crisis  met  onze  leefwereld   vervlochten  zijn  en  hoe  de  structuren  hiervan  de  wereld  bepalen.  

In  Nederland  werd  de  driedelige  serie  De  Prooi1  uitgezonden,  gebaseerd  op  de  rol   van  Rijkman  Groenink  in  de  ABN  Amro-­‐affaire  en  de  ondergang  van  deze  bank.  Het   Nationale  Toneel  bracht  een  gelijknamige  toneelbewerking  van  dezelfde  affaire2    op  de   planken.  Abstractere  vragen  over  de  crisis  stelde  de  voorstelling  van  De  Warme  Winkel,   dat  met  San  Francisco3  in  het  (oude)  krakersbolwerk  Vrankrijk  een  visuele  zoektocht   startte  naar  wat  crisis  nu  precies  is  en  hoe  we  dit  kunnen  verbeelden.  NT  Gent  bracht  in   regie  van  Johan  Simons  met  Underground4  een  radicale  bewerking  van  Die  Kontrakte  des   Kaufmanns  die  geselecteerd  werd  voor  het  Theaterfestival  in  2010.  Ook  uit  Hollywood   kwamen  verschillende  grote  producties  over  de  crisis,  de  financiële  wereld  en  de  rol  van   banken  en  bankiers.  Margin  Call5  schetst  een  bankwezen  waar  niemand  meer  kan  

uitleggen  hoe  de  complexe  computersystemen  de  geldstromen  nog  in  de  gaten  houden,   en  hoe  dit  vervolgens  uit  de  hand  loopt.  De  documentaire  Inside  Job6  toont  de  hypocrisie   waarmee  verschillende  Amerikaanse  banken  hun  eigen  controle  uitvoeren  en  het  

toezicht  op  hun  eigen,  veel  te  complexe  datasystemen  verliezen.  Mede  omdat  het  

bankwezen  en  de  politiek  veel  te  nauw  met  elkaar  vervlochten  zijn.  In  2013  werd  aan  dit  

                                                                                                               

1   De  Prooi.  Dir.  Theu  Boermans,  VARA  &  IDTV,  2012.  Series  

2   De  Prooi.  Dir.  Johan  Doesburg.  Het  Nationale  Toneel,  2012.  Performance.  

3    San  Francisco.  By  Mara  van  Vlijmen  en  Vincent  Rietveld.  De  warme  winkel,  2012.     Performance.  

4   Underground.  Dir.  Johan  Simons.  NT  Gent,  2011.  Performance.  

5   Margin  Call.  Dir.  J.C.  Chandor.  Sony  Pictures  ,  2010.  Film.  

6   Inside  Job.  Dir.  Charles  Ferguson,  Sony  Pictures,  2010.  Film  

(4)

rijtje  nog  The  Wolf  of  Wall  Street7    van  Martin  Scorsese  toegevoegd,  waarin  de  excessen   van  Jordan  Belfort  tot  veel  morele  verontwaardiging  onder  het  publiek  leidden.    

In  Oostenrijk  was  het  bankschandaal  rondom  de  zakenman  Julius  Meinl   aanleiding  en  inspiratiebron  voor  de  Oostenrijkse  schrijver  Elfriede  Jelinek  om  het   toneelstuk  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  –  Eine  Wirtschaftskomödie  8te  schrijven.  Met  dit   toneelstuk  over  geld,  economie  en  de  taal  van  de  financiële  wereld  beschreef  de  

Nobelprijswinnaar    maanden  voor  het  uitbreken  van  de  mondiale  financiële  crisis    een   economisch  systeem  van  geld  en  machtsstructuren.  Een  systeem  dat  de  wereld,  de   media  en  ook  de  kunsten  in  de  jaren  daarna  zou  gaan  domineren.  Jelinek  nam  met  haar   toneelstuk  een  profetische  voorsprong  op  de  golf  aan  kritiek  die  later  op  de  kredietcrisis   zou  volgen.  Hoewel  Jelinek  niet  de  enige  is  die  onderzoek  doet  naar  de  betekenis  van   kapitaal,  geld  en  crisis,    neemt  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  wel  een  bijzondere  positie   in:  Jelinek  slaagt  erin  niet  alleen  gebeurtenissen  anekdotisch  te  reconstrueren  (in  dit   geval  de  Meinlaffaire  ),  maar  legt  ook  de  complexiteit  en  structuur  bloot  van  het   economische  discours  waarbinnen  de  gebeurtenissen  plaatsvinden.  In  deze  scriptie   analyseer  ik  hoe  Jelinek  dit  onderzoek  uitvoert  via  een  voor  haar  oeuvre  kenmerkend   taalgebruik  en  hoe  ze  middels  dit  taalgebruik  een  verbinding  maakt  met  de  taal  en  de   betekenis  van  het  geld.  

Karakteristiek  voor  Jelineks  oeuvre  is  haar  discourskritische  taalgebruik9.   Daarmee  worden  talige  hiërarchieën  zichtbaar  gemaakt  en  ondermijnd  en  worden   omkeringen  gemaakt  tussen  vaak  twee  ogenschijnlijk  tegengestelde  discoursen.  In  Über   Tiere10  bijvoorbeeld  die  van  de  pooier  en  de  hoer,  in  Babel11  die  van  de  gevangene  en  de   bewaker  en  in  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  die  van  de  aandeelhouder  en  de  bankier.   Jelinek  vestigt  door  de  omkeringen  de  aandacht  op  de  taal  zelf  en  de  manier  waarop   deze  taal  een  bepaald  discours  tot  strand  brengt,  in  stand  houdt  of  kan  ondermijnen.   Bijzonder  aan  de  tekst  van  Jelinek  is  dat  ze  dit  mechanisme  niet  alleen  blootlegt  in  de   taal,  maar  een  verbinding  maakt  met  het  economische  discours  waarin  geld,  zo  toont   Jelinek,  volgens  een  zelfde  mechanisme  werkt.  Net  als  Babel  en  Über  Tiere  is  Die   Kontrakte  des  Kaufmanns    opgebouwd  uit  een  mengeling  van  fictieve  en  non-­‐fictieve   interteksten.  De  non-­‐fictieve  intertekst  van  het  jaarverslag  van  de  Meinl  Bank  speelt  een                                                                                                                  

7   The  Wolf  of  Wall  Street.  Dir.  Martin  Scorsese,  Paramount  Pictures,  2013  .  film  

8    Jelinek,  Elfriede,  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns,  eine  Wirtschafts  Komödie  Rohwolt    Taschenbuch  

Verlag,  Hamburg  2009  

9    Postpischil,  Tanja,  Kommunizierende  Gefüge  –  Zur  rekonstruktion  der  Nachstellingen  in  Elfriede  

Jelineks  “Stecken,  Stad  und  Stangl.  Eine  Handarbeit”    Druckhaus  Nomos,  Sinzheim  2010  

10    Jelinek,  Elfriede,  Über  Tiere,  Rohwolt    Taschenbuch  Verlag,  Hamburg  2009   11    Jelinek,  Elfriede,  Babel,  dir.  Nicolas  Stemann,  Burgtheater  Wien,  2005  

(5)

belangrijke  rol,  maar  even  belangrijk  zijn  de  fictieve  interteksten  waarnaar  de  titel  al   deels  verwijst:  De  Koopman  van  Venetië12  en  Der  Kontrakt  des  Zeichners13.  Het  voor   Jelinek  exemplarische  intertekstuele  spel  leidt  ertoe  dat  uitspraken  niet  tot  één  persoon   zijn  te  herleiden.  Hierdoor  roept  zij  vragen  op  over  wie  nu  precies  waar  

verantwoordelijk  voor  is.  Dit  intertekstuele  spel  met  taal  en  Jelineks  specifieke  

taalgebruik  staat  centraal  in  hoofdstuk  twee.  Ik  bespreek  de  verschillende  interteksten,,   evenals  de  functie  van  de  grote  hoeveelheid  aan  interteksten  en  de  betekenis  hiervan   binnen  Jelineks  discourskritische  taalgebruik.  Een  van  de  interteksten  die  ik  uitgebreid   analyseer,  is  die  van  de  Meinlaffaire  zelf.  

Het  derde  hoofdstuk  analyseert  de  enscenering  van  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns   door  Nicolas  Stemann14,    in  een  coproductie  tussen  Schauspielhaus  Köln  en  Thalia   Theater  Hamburg.  Jelineks  tekst  wordt  in  deze  opvoering  van  een  internationale  context   voorzien  die  zich  expliciet  richt  op  de  morele  implicaties  en  consequenties  van  de  

mechanismen  uit  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns.  In  regie  van  Stemann  wordt  het  spel  met   taal  en  betekenis  dat  in  Jelineks  tekst  al  in  gang  is  gezet,  verder  doorgevoerd  op  de   Bühne,  maar  daarnaast  ook  voorzien  van  andere  betekenisgevers.  Deze  betekenisgevers   richten  zich  juist  op  het  internationale  speelveld  van  de  financiële  wereld  en  laten  zien   dat  we  in  een  internationale  context  niet  onverschillig  kunnen  zijn  naar  de  manier   waarop  het  financiële  discours  de  werkelijkheid  domineert.  Jelinek  onderzoekt  in  Die   Kontrakte  des  Kaufmanns  de  parallellen  tussen  taal  als  betekenisgever  en  geld  als  middel   om  waarde  toe  te  kennen;  het  talige  discours  en  het  economische  discours.  Om  dieper   op  deze  parallellen  tussen  beide  in  te  gaan,  plaats  ik  in  het  theoretische  kader  -­‐  dat   voorafgaat  aan  de  analyse,  in  hoofdstuk  twee  en  drie,  -­‐de  verbinding  tussen  geld  en  taal   in  een  historisch  perspectief.  De  literair-­‐historische  stroming  die  zichzelf  het  new   economic  criticism  noemt,  onderzoekt  precies  deze  relatie  tussen  geld  en  taal  en  zoekt   vanuit  dit  perspectief  naar  breekpunten  in  het  denken  over  geld  en  taal.  Via  dit  

historische  kader  onderzoek  ik  of  Jelineks  denken  een  voortzetting  is  van  eerdere  ideeën   over  geld  en  taal  of  dat  er  juist  een  kanteling  plaatsvindt  op  dit  moment  van  crisis.  Het   theoretisch  kader  wordt  aangevuld  met  een  beschouwing  op  geld  uit  de  sociologische  en   antropologische  hoek.  Dat  is  nodig    om  de  enscenering  in  hoofdstuk  drie  van  een  sociaal-­‐   politieke  context  te  voorzien,  waarin  via  de  begrippen  ruil  en  de  schuld  de  neutraliteit                                                                                                                  

12    Shakespeare,  William,  De  koopman  van  Venetië,  1596    

13    Der  Kontrakt  des  Zeichners.  Dir.  Peter  Greenaway.  British  Film  Institute.  1983  

14    Stemann  en  Jelinek  werkten  al  vaker  samen;  Stemann  ensceneerde  eerder  Das  Werk,  Babel,  über          

(6)

van  geld  bevraagd  wordt.  In  dit  hoofdstuk  toon  ik  aan  hoe  geld,  net  als  taal,  een  sociaal-­‐   politieke  constructie  is,  een  gegeven  dat  van  belang  is  om  Jelineks  analyse  te  kunnen   doorgronden.  

In  het  eerste  deel  van  het  tweede  hoofdstuk  staat  de  Meinl  affaire  centraal  en   reconstrueer  ik  hoe  de  gehele  bedrijfsstructuur  van  de  verschillende  firma’s  van  de   familie  Meinl  zich  tot  elkaar  verhouden.  Deze  context  is  nodig  om  in  de  rest  van  dit   hoofdstuk  de  tekst  te  kunnen  analyseren  waarin  via  het  spel  met  taal,  voortdurend   gespeeld  wordt  met  betekenis  en  representatie.    Om  dit  spel  bloot  te  leggen,  is  eerst  een   verkenning  nodig  van  de  feitelijke  gebeurtenissen  die  aanleiding  tot  de  Meinlaffaire   waren.  In  de  tekstuele  analyse  die  in  hoofdstuk  drie  centraal  staat,  onderzoek  ik  hoe   Jelinek  in  haar  taalgebruik  de  verbinding  zoekt  tussen  het  systeem  van  de  taal  en  dat  van   het  geld.  Ook  kijk  ik  hoe  haar  zoektocht  naar  representatie  en  betekenis  in  de  taal  zich   verhoudt  tot  het  systeem  van  het  geld.  In  dit  hoofdstuk  krijgen  de  verschillende  

interteksten  en  de  veelheid  hieraan  betekenis  in  de  structuur  van  waaruit  de  tekst  is   opgebouwd.  

  Na  de  tekstuele  analyse  volgt  in  hoofdstuk  vier  de  analyse  van  de  opvoering  Die   Kontrakte  des  Kaufmanns  in  regie  van  Nicolas  Stemann.  In  zijn  regie  wordt  het  spel  met   taal  en  betekenis  dat  in  Jelineks  tekst  al  in  gang  is  gezet,  verder  doorgevoerd  op  de   Bühne.  Met  niet  alleen  de  taal  als  betekenisgever,  maar  ook  acteurs,  de  decorstukken,   muziek  en  media  die  de  voorstelling  betekenis  geven,  vindt  er  een  verandering  plaats  in   betekenis  en  wordt  een  internationale  context  opgeroepen.  Met  name  het  idee  van   schuld  neemt  hier  een  belangrijke  plek  in.    

(7)

1.  Taal  &  Geld  –  Theoretisch  kader    

 

Jelinek  onderzoekt  in  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  het  discours  van  de  taal  en  dat  van   de  economie.  Taal  en  geld  gelden  in  beide  discoursen  als  neutrale  ‘waarde  toekenners’:   een  bemiddelende  instantie  die  ervoor  zorgt  dat  de  dingen  een  naam  en  een  geldelijke   waarde  hebben.  De  overeenkomsten  in  de  logica  van  waaruit  ze  opereren,  zijn  

onderwerp  van  Jelineks  tekst  en  de  pretentie  van  neutraliteit  wordt  ontmanteld.  Om   Jelineks  omgang  met  geld  en  taal  beter  te  begrijpen,  licht  ik  in  dit  hoofdstuk  de  

grondslagen  van  het  new  economic  criticism  toe.  New  economic  criticism  is  een  stroming   die  de  verbinding  tussen  taal  en  geld  vanuit  een  historisch  perspectief  bestudeert  en   bepaalde  breekpunten  aanwijst  in  het  denken  over  taal  en  geld.    

In  het  tweede  deel  van  dit  theoretische  hoofdstuk  zoek  ik  naar  de  samenhang  en  de   verbinding  met  sociale  en  antropologische  onderzoeksvelden.  Op  die  manier  plaats  ik  de     ongrijpbaarheid  van  het  kapitaal  in  het  toneelstuk  in  een  globale  context  en  koppel  ik   deze  aan  vragen  over  schuld  en  verantwoordelijkheid.    

1.1 The  new  economic  criticism  -­‐  Literatuurwetenschappelijke  benadering    

Het  economisch  discours  in  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  is  naast  een  talig  discours  ook   een  plaats  waar  sociale  structuren  zichtbaar  worden.  Het  new  economic  criticism15  gaat   er  vanuit  dat  de  manier  waarop  ons  geld  is  vormgegeven  en  de  manier  waarop  we  ons   geld  uitgeven  van  invloed  zijn  op  hoe  we  de  wereld  om  ons  heen  ervaren.  Jean-­‐Joseph   Goux  beschrijft  in  zijn  artikel  Cash,  Check  or  Charge16,    gepubliceerd  in  The  New  

Economic  Criticism;17  hoe  veranderingen  in  de  manier  waarop  ons  geld  is  vormgegeven   (dus  of  het  papier  is,  munt  of  giraal),  breekpunten  vormen  in  de  manier  waarop  we  geld   en  daarmee  ook  de  geldeconomie  ervaren  en  hoe  dit  op  zijn  beurt  onze  beleving  van  de   werkelijkheid  stuurt.        

                                                                                                               

15    Het  new  economic  criticism  sluit  aan  bij  het  new  historicism,  een  literatuurwetenschappelijke  

stroming  die  vooral  vorm  kreeg  door  het  onderzoek  van  Stephan  Greenblatt  in  Shakespearean   Negotiations  (1988).  Zijn  onderzoek  naar  het  werk  van  Shakespeare  laat  zien  hoe  in  Shakespears   toneelstukken  verschillende  registers  resoneren  en  hoe  deze  naast  elkaar  bestaan.  Literatuur  is  daarbij   een  plek  waarin  confrontatie  en  verzet  zichtbaar  wordt.  Het  new  historicism  brengt  zo  machstrelaties  aan   het  licht  en  laat  bijvoorbeeld  zien  hoe  de  ideologische  constructie  waar  een  schrijver  onderdeel  vanuit   maakt,  zijn  werk  beïnvloed.    

16    Goux,  Jean-­‐Joseph,  ‘Cash,  Check  or  Charge?’  in:,  Woodmansee,  Martha  and  Mark  Osteen,  The  new  

economic  criticism:  studies  at  the  intersection  of  literature  and  economics  (Economics  as  Social  Theory).  

Londen  1999  

17    Woodmansee,  Martha  and  Mark  Osteen,  The  new  economic  criticism:  studies  at  the  intersection  of  

(8)

In  het  geval  van  Jelinek  is  de  relatie  tussen  economie  en  literatuur  -­‐  of  specifieker,   theater  en  theatertekst  –  een  zeer  particuliere.  Jelinek  heeft  geen  stuk  geschreven  zoals   De  Prooi,  waarin  economische  gebeurtenissen  zo  werkelijkheidsgetrouw  mogelijk   worden  ‘nagespeeld’,  of  met  andere  woorden  gerepresenteerd  worden.  Jelinek  gebruikt   allerlei  vervreemdingstechnieken  waardoor  de  werking  van  taal  zelf,  het  talige  

instrument  waarmee  betekenisgeving  tot  stand  komt,  op  de  voorgrond  treedt.    Ze  speelt   voortdurend  met  de  parallellie  tussen  vervreemdingstechnieken  in  taal  en  de  

ontvreemding  van  geld.  Anders  gezegd:  zo  gemakkelijk  als  woorden  van  plaats  en   betekenis  kunnen  wisselen  in  een  theatertekst,  zo  eenvoudig  kunnen  er  ook  hele   kapitalen  verdwijnen  naar  de  Kaaimaneilanden.  Dat  wordt  duidelijk  door  de  

voortdurende  verwijzing  naar  een  zaak  uit  de  werkelijkheid.  Jelinek  lijkt  er  in  haar  stuk   op  aan  te  sturen  dat  deze  parallellie  niet  toevallig  is,.  Integendeel,  er  is  een  veel  sterkere   eenheid  tussen  ‘het  wezen’  van  de  taal  (of  liever,  haar  gebrek  aan  een  eenduidig  wezen)   en  ‘het  wezen’  van  het  geld  (of  ook  hier  weer,  het  gebrek  aan  een  essentie).  Jelinek   maakt  deze  koppeling  tussen  het  gebruik  van  geld  en  de  manier  waarop  we  onze  wereld   ervaren,  door  de  onmogelijkheid  van  het  representeren  van  geld  te  thematiseren.      

Vanwege  dit  specifieke  karakter  van  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  is  het  werk  een   relevant  onderzoeksobject  om  vanuit  de  aannames  van  het  new  economic  criticism  te   bestuderen.  Immers,  de  veronderstelling  dat  taal  en  geld  volgens  een  gelijksoortige   logica  opereren,  of  ‘homoloog’  aan  elkaar  zijn,  is  binnen  deze  benaderingswijze  een   belangrijk  punt  van  discussie:  ‘Economic  criticism,  in  short,  is  predicated  on  the   existence  and  disclosure  of  parallels  and  analogies  between  linguistic  and  economic   systems.’18Dat  wil  echter  niet  zeggen  dat  het  new  economic  criticism  louter  in  abstracte   zin  geïnteresseerd  is  in  de  relatie  tussen  taal  en  geld.  Integendeel:  inzicht  krijgen  in  de   historische  en  sociale  gesitueerdheid  van  deze  problematiek  is  een  belangrijk  doel  van   deze  aanpak  omdat  volgens  de  redenering  van  het  new  economic  criticism  de  literaire   tekst  onlosmakelijk  is  verbonden  met  de  politieke,  sociale,  culturele  of  economische   historische  context:  Because  it  [the  literary  text]  is  inevitably  involved  with  a  discourse   or  an  ideology,  it  cannot  help  being  a  vehicle  for  power.’19  De  tekst  als  drager  van   machtsverhoudingen  werkt  andersom  ook  mee  aan  de  constructie  van  deze  

machtsstructuren.  Het  doel  is  te  onderzoeken  ‘how  social  forces  and  conditions  both   shape  and  are  shaped  by  economic  discourses  and  practices.’20  Onderzocht  wordt  dus                                                                                                                  

18    Woodmansee,  The  New  Economic  Criticism,  14  

19    Hans  Bertens.  Literary  Theory;  The  Basics.  Routledge.  London,  2005.  177   20    Woodmansee,  The  New  Economic  Criticism,  12  

(9)

hoe  het  economisch  discours  een  sociale  realiteit  construeert21.  De  onderzoeksmethode   is  daarbij  niet  eenzijdig  gericht  op  de  literatuur,  maar  is  ook  bedoeld  om  via  het  literaire   werk  kritiek  te  kunnen  leveren  op  het  economisch  discours  en  vice  versa.  

 

‘[...]  without  an  explanatory  context,  economic  terms  seem  to  have  been  randomly   chosen  rather  than  dictated  by  intratextual,  intertextual  and  extratextual  dynamics.   Unless  one  considers  literary  discourses  as  one  of  many  social  discourses  in  a  time  and   place  there  seems  to  be  no  compelling  reason  to  use  economic  terms  instead  of,  say,   psychoanalytic  ones  to  describe  narrative  dyanamics.’22    

 

Wanneer  we  de  literaire  tekst  ook  als  een  sociaal  discours  beschouwen,  wordt  een   analyse  van  de  literaire  tekst  op  economische  tropen  interessant23.  Jelinek  lijkt  al  deze   velden  te  onderzoeken;  het  economische,  het  sociale  en  het  literaire  element  staan   voortdurend  met  elkaar  op  gespannen  voet  en  kunnen  niet  los  van  elkaar  geanalyseerd   worden.    

 

1.1.1.  De  homologie  

De  methodiek  die  het  new  economic  criticism  hanteert,  vloeit  voort  uit  de  ideeën  over   het  machtsdiscours.  In  de  literaire  tekst  komt  een  bepaald  discours  tot  uiting,  maar   nadrukkelijk  wordt  ook  gekeken  naar  de  werking  van  dit  discours  buiten  de  literaire   context24.  Omdat  de  taal  van  Jelinek  zich  van  meerdere  discoursen  bedient  -­‐ze  gebruikt   bijvoorbeeld    letterlijk  de  teksten  uit  het  jaarverslag  van  de    Meinl  Bank  -­‐  moet  

onderzocht  worden  hoe  deze  verschillende  discoursen  in  tekst,  intertekst  en  

opvoeringspraktijk  zich  tot  elkaar  verhouden  en  hoe  vanuit  die  verschillende  discoursen   de  vervreemding  van  kapitaal  en  taal  wordt  gethematiseerd.  Het  new  economic  critcism   onderzoekt  de  spanningsvelden  tussen  de  discoursen  van  taal  en  geld  en  doet  vanuit  een   historisch  perspectief  uitspraken  over  hoe  veranderingen  binnen  het  economisch  

discours  samenhangen  met  ideeën  van  representatie.  Marc  Shell  en  Jean-­‐Joseph  Goux                                                                                                                  

21    Dit  levert  bijvoorbeeld  studies  op  waarbij  wordt  onderzocht  hoe  er  op  het  moment  waarop  de  

economische  en  literaire  discipline  zich  van  elkaar  scheiden,  een  tegenstelling  ontstaat  waarbij  de   literatuur  als  vrouwelijk  gegenderd  wordt,  en  de  economie  vooral  als  mannelijk.  Zie  hiervoor  het   onderzoek  van  Armstrong  in:  Armstrong,  Nancy,  Desire  and  Domestic  Fiction:  A  Political  History  of  the   Novel,  New  York,  Oxford  UP,  1987het    

22    Woodmansee,  The  New  Economic  Criticism,  13  

23    Of  andersom  zoals  in  het  werk  van  Arjo  Klamer.  Hij  onderzocht  veelvoorkomende  metaforen  in   economische  teksten.  Klamer,  Arjo,  and  Thomas  C.  Leopard,  “So  What’s  an  Economic  Metaphor?”  In   Natural  Images  in  Economic  Thought:  “Markets  Read  in  Toot  hand  Claw”  Ed.  P.  Mirowski.  Cambridge  UP,   1994  

(10)

analyseren  hoe  de  manier  waarop  grote  veranderingen  van  het  denken  over  taal  en  de   vormgeving  van  het  geldsysteem,  historisch  aan  elkaar  gelijk  lopen  (Goux)  en  tonen    hoe   deze  breekpunten  in  dit  denken  over  het  taal  en  geld  van  invloed  is  op  de  beleving  van   de  werkelijkheid.  Daarnaast  gaan  zij  in  op  de  sociaal-­‐politieke  gevolgen  van  deze   breekpunten  voor  het  denken  over  het  taal-­‐  en  geldsysteem.  Jean-­‐Jospeh  Goux  en  Marc   Shell  maken  een  homologische25  vergelijking  tussen  beide  systemen:  het  geldsysteem   representeert  een  bepaalde  waarde,  het  taalsysteem  representeert  de  wereld  om  ons   heen.  Ze  zoeken  daarbij  niet  zozeer  naar  overeenkomsten,  maar  gaan  in  op  de  

ontologische  aard  van  beide  structuren:  ‘The  homological  method  [...]  studies   comparable  artifacts  or  entities  both  historically  and  ontologically  in  the  hope  of   discovering  a  common  anthropogenic  root.’26  Ze  onderzoeken  dus  hoe  zowel  geld  als   taal  de  werkelijkheid  vormgeven  en  wijzen  op  de  overeenkomstige  logica  in  de  manier   waarop  dit  gebeurt.  De  verbinding  tussen  taal  en  geld  toont  hoe  in  een  literaire  tekst  ook   een  sociaal,  politiek  en  economisch  discours  werkt.  In  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns   wordt  de  ervaring  van  geld  voortdurend  gethematiseerd.  In  bovenstaand  citaat  is  te   lezen  dat  Marc  Shell  dus  stelt  dat  deze  ervaring,  doordat  deze  berust  op  een  vorm  van   geloof  of  vertrouwen,  gelijk  is  aan  de  esthetische  ervaring  van  kunst.  Beide  ervaringen   worden  veroorzaakt  op  het  niveau  van  symbolisatie  en  representatie;  de  relatie  tussen   het  teken  en  datgene  waarnaar  het  verwijst.  De  ervaring  kan  er  één  zijn  van  

vanzelfsprekendheid,  maar  kan,  bijvoorbeeld  in  tijden  van  crisis,  ook  een  ervaring  van   absurditeit  en  vervreemding  worden.    

Shell  constateert  dat  de  verbinding  tussen  ‘inscription  and  thing’27  verdwijnt  op   het  moment  dat  het  papiergeld  wordt  geïntroduceerd.  Vanaf  dat  moment  wordt  de   waarde  van  het  geld  door  een  instantie  aan  het  geld  toegeschreven.  Dit  brengt  volgens   Shell  een  bepaald  soort  artistiek  mysterie  met  zich  mee  en  bevraagt  daarmee  de  

esthetiek  van  de  representatie  van  het  geld.  Vervreemding  is  volgens  hem  inherent  aan   het  geld  op  het  moment  dat  de  directe  waarde  wordt  losgekoppeld  van  het  object.  Jean-­‐ Joseph  Goux  kijkt  vervolgens  naar  de  verschillende  manieren  waarop  wij  geld  ervaren.   Deze  ervaring  kent  volgens  hem  verschillende  breekpunten,  die  zich  niet  alleen  

manifesteren  op  het  vlak  van  het  geld,  maar  zich  juist  laten  begrijpen  door  de  

homologische  vergelijking  tussen  taal  en  geld.  Vanuit  de  vraag  ‘Cash,  Check  or  Charge?’,                                                                                                                  

25   De  homologische  vergelijking  gaat  uit  van  een  sterke  overeenkomst  tussen  twee  delen  die  in  gaat  

op  de  vorm  en  structuur  van  de  delen  die  worden  vergeleken.    

26    Woodmansee,  The  New  Economic  Criticism,  15   27    Ibid.,  54  

(11)

gaat  Goux  op  zoek  naar  de  breukmomenten  tussen  ‘cash,  check  en  charge’,  de  momenten   waarop  het  betalingssysteem  op  een  andere  methode  overgaat.  Aan  de  hand  van  een   dollarbiljet  laat  hij  zien  hoe  bij  dit  tastbare  geldsysteem  de  onderliggende  waarde   vaststaat  en  beschermd  is,  onder  meer  doordat  het  is  uitgegeven  door  de  Federal   Reserve28.  Het  biljet  refereert  daarmee  aan  een  daadwerkelijke  waarde  en  is  in  die  zin   een  stabiel  teken.  De  overgang  naar  de  check  laat  een  verschuiving  zien  van  een  

politieke  en  publieke  ruimte  naar  een  persoonlijke  en  private  vorm  van  geld.  De  schuld   die  met  de  check  ontstaat,  is  een  schuld  bij  een  private  bankinstelling.  Hiermee  

verandert  volgens  Goux  de  manier  waarop  geld  betekenis  en  waarde  representeert   omdat  er  sprake  is  van  ‘loss  of  the  material  referent’29.  Geld  komt  hierdoor  in  een  sfeer   waarop  het  niet  meer  direct  geld  representeert,  maar  staat  voor  een  schuld  die  

doorgeschoven  kan  worden:  ‘[...]  marks  are  not  so  much  signs  of  value  [...]  as  they  are   signs  of  operations  upon  values.’30Deze  overgang  interpreteert  Goux  door  deze  te   vergelijken  met  het  moment  waarop  Ferdinand  de  Saussure  ook  de  waarde  tussen   betekenaar  en  betekende  loskoppelt  in  zijn  theorie  over  het  linguïstisch  systeem.  Net   zoals  in  de  beeldende  kunst  het  idee  van  representatie  ook  werd  losgelaten  door   stromingen  als  het  kubisme.  Deze  overgang  in  het  geldsysteem  van  ‘representative   money’  naar  ‘scriptural  money’31  gebeurt  tegelijkertijd  met  een  bredere  historische   overgang  die  zich  niet  alleen  voordoet  op  economisch  niveau,  maar  ook  in  de  linguïstiek   en  esthetiek  van  deze  tijd.        

Net  zo’n  breekpunt  is  te  vinden  in  de  overgang  van  ‘credit’  naar  ‘charge’.  Bij   betalen  met  een  kaart  gaat  de  daadwerkelijke  daad  van  het  schrijven  van  de  check  

verloren.  Charge  komt  daarmee  in  een  sfeer  van  ‘automatic  operations’32  waarbij  er  geen   mens  meer  nodig  is  voor  een  geldelijke  transactie.    Voor  Goux  is  de  creditcard  het  

symbool  die  deze  overgang  verduidelijkt.  Deze  kaart  ‘performs  all  by  itsellf’33  een  serie   operaties  om  een  betaling  uit  te  voeren.    De  relatie  van  de  betaler  tot  het  betaalmiddel   verandert  hiermee  zodanig,  dat  er  geen  sprake  meer  is  van  een  ‘stable  sign’  maar  van   een  kaart  die  diverse  complexe  handelingen  helemaal  op  zichzelf  uitvoert:  ‘the  card  

                                                                                                                28    Ibid.,  117   29    Ibid.,  120   30    Ibid.,  118   31    Ibid.,  118   32    Ibid.,  120   33    Ibid.,  121  

(12)

holding  subject  is  now  the  individual  bearer  of  a  disseminated  component  of  banking   competence’34.      

De  homologie  met  taal  komt  hier  volgens  Goux  op  een  essentieel  structureel   niveau  waarbij  de  twee  systemen  nagenoeg  samenvallen:  ‘Money  is  language’35.  Het   samenvallen  staat  voor  Goux  voor  een  ontologie  waarin  het  subject  een  ‘operative   subject’  is.  Taal  en  geld  zijn  autonome  betekenisgevers  geworden  die  werken  op  het   subject  in  plaats  van  dat  het  subject  er  invloed  op  heeft.  Het  individuele  subject  wordt   daarbij  gedicteerd  door  de  structuur  van  beide  systemen  die  de  verbinding  met  het   stabiele  teken  volledig  hebben  losgelaten  en  raakt  van  beide  systemen  vervreemd.  Met   dit  idee  komen  we  onherroepelijk  terug  bij  Jelinek  die  zowel  het  taal-­‐  als  het  

geldsysteem  de-­‐naturaliseert  en  toont  hoe  beide  systemen  als  ‘operatieve  systemen’   werken  op  de  personages  in  haar  toneelstuk.    Jelinek  past  deze  techniek  in  haar  oeuvre   wel  vaker  toe,  maar  de  specifieke  koppeling  die  hier  gemaakt  wordt  met  de  

vervreemding  van  het  geld  is  opvallend.  Net  als  Goux  lijkt  Jelinek  hiermee  aan  te  tonen   dat  beide  systemen  ontologisch  aan  elkaar  verbonden  zijn  en  hoe  die  werking  van  beide   systemen  op  het  subject  vorm  krijgt.  Haar  visie  op  de  manier  waarop  geld  en  taal  sturing   geven  aan  onze  werkelijkheid  is  echter  niet  het  eindpunt.  Vooral  in  Stemanns  

enscenering  raken  de  systemen  van  geld  en  taal  ook  aan  het  sociale,  het  morele,  het   antropologische  en  het  politieke.  Om  deze  aspecten  in  kaart  te  brengen  is  een  theorie   nodig  waarmee  we  het  denken  over  geld  en  taal  in  een  groter  kader  van  sociale   structuren  kunnen  plaatsen  en  waarmee  een  link  gelegd  kan  worden  met  de  politieke   implicaties.  

 

1.2.  Geld  als  sociaal-­‐  politieke  constructie    

Na  het  historische  frame  zoek  ik  in  dit  tweede  deel  van  het  theoretische  kader  een   verbinding  met  sociologische  (aan  de  hand  van  de  filosoof  Georg  Simmel)  en   antropologische  theorie  (aan  de  hand  van  het  werk  van  David  Graeber).  Zo  kan  ik   onderzoeken  hoe  in  beide  onderzoeksvelden  geld  als  sociaal-­‐  politieke  constructie   geanalyseerd  wordt.  Hierbij  stel  ik  de  ruil  en  de  schuld  centraal  omdat  in  deze   mechanismen  waarvoor  geld  wordt  gebruikt  de  implicaties  op  sociaal-­‐  politiek  vlak   zichtbaar  worden  en  de  analyse  van  ruil  en  schuld  de  werking  van  geld  aan  het  

                                                                                                               

34    Ibid.,  121   35    Ibid.,  121  

(13)

oppervlak  komt.  Beide  onderzoekers  bevragen  via  deze  constructies  de  neutraliteit  van   geld.    

1.2.1.  De  ruil  

De  Duitse  filosoof  en  socioloog  Georg  Simmel  (1858-­‐1918)  onderzoekt  in  zijn  bekendste   werk  Philosophie  des  Geldes36  geld  als  sociaal-­‐politieke  constructie  en  kijkt  naar  de   manier  waarop  onze  blik  op  de  wereld  via  geld  gestuurd  wordt.  Vanuit  een  sociologische   en  filosofische  achtergrond  analyseert  Simmel  geld  als  een  sociologische  constructie  en   onderzoekt  hij  de  implicaties  van  hoe  waarde  aan  geld  wordt  toegeschreven.  De  

historische  visie  van  Simmel  laat  zien  hoe  geld  functioneert  in  een  kapitalistische   geldeconomie  en  welke  implicaties  dit  heeft  voor  onze  ervaring  van  de  wereld  om  ons   heen.  Simmel  onderzoekt  de  sociale  en  politieke  implicaties  van  geld  als  inherent   onderdeel  van  een  kapitalistische  markteconomie.  Net  als  de  onderzoekers  binnen  het   new  economic  criticism,  beschouwt  Simmel  het  economische  daarbij  altijd  als  onderdeel   van  de  sociale  wereld  en  wil  hij  deze  economische  wereld  nadrukkelijk  niet  isoleren  van   andere  domeinen.  Simmels  analyse  van  geld  richt  zich  op  twee  aspecten  van  geld:  de   waarde  (Wert)  en  de  ruilfunctie  (Austauschfunktion,  exchange).  Juist  met  deze  twee   aspecten  toont  het  geld  namelijk  een  sociaal-­‐politieke  functie  die  ook  buiten  de   economische  wereld  zijn  weerslag  kent.    

 Geld  wordt  gebruikt  om  een  bepaalde  waarde  van  iets  uit  te  drukken.  Waarde  en   werkelijkheid  vallen  daarbij  samen:  de  waarde  van  iets  wordt  gelijkgesteld  aan  hetgeen   het  in  de  werkelijkheid  representeert.  Simmel  beargumenteert  dat  dit  een  valse  

gelijkenis  is  omdat  deze  waarde  in  feite  een  subjectiviteit  is  van  de  werkelijkheid37.   Waarde  doet  zich  dus  voor  alsof  het  inherent  is  aan  hetgeen  gerepresenteerd  wordt.  Het   geld  drukt  die  intrinsieke  waarde  uit  en  wordt  daarmee  als  een  objectiviteit  

gepresenteerd.  Simmel  stelt  vast  dat  deze  waarde  niet  inherent  is  maar  een  subjectief   oordeel.  

In  welchem  empirischen  oder  transzendentalen  Sinne  man  auch  von  »Dingen«  im   Unterschied  vom  Subjekte  sprechen  möge  -­‐-­‐  eine  »Eigenschaft«  ihrer  ist  der  Wert  in   keinem  Fall,  sondern  ein  im  Subjekt  verbleibendes  Urteil  über  sie.38    

 

Het  waardeoordeel  is  dus  een  oordeel  dat  het  subject  geeft  over  het  object  waarbij  het   geld  de  bemiddelende  en  neutraliserende  instantie  vertegenwoordigt.  Deze  subjectieve                                                                                                                  

36    Georg  Simmel,  Philosphie  des  Geldes.  1900.  Suhrkamp.  Frankfurt  am  Main,  1989     37    Ibid.,  4  

(14)

waarde  komt  tot  uiting  in  de  ruilfunctie  van  geld.  Omdat  in  de  ruil  een  verbinding  tussen   mensen  wordt  aangegaan,  komt  in  deze  ruil  de  sociale  constructie  van  geld  bloot  te   liggen:  

‘Aus  alledem  ergibt  sich:  der  Tausch  ist  ein  soziologisches  Gebilde  sui  generis,  eine  

originäre  Form  und  Funktion  des  interindividuellen  Lebens,  [die  sich  keineswegs  aus  jener   qualitativen  und  quantitativen  Beschaffenheit  der  Dinge,  die  man  als  Brauchbarkeit  und   Seltenheit  bezeichnet,  durch  logische  Konsequenz  ergibt.’]39    

 

Simmel  beargumenteert  dus  dat  de  relatie  van  een  object  tot  zijn  waarde  arbitrair  is40  en   maakt  de  vanzelfsprekende  verbinding  tussen  de  waarde  van  dingen  en  de  dingen  zelf   problematisch.  Geld  geeft  geen  neutraal  waardeoordeel  maar  is  in  plaats  daarvan  een   vehikel  van  een  subjectieve  ervaring.    

De  functie  van  geld  is  volgens  Simmel  de  ruil  tussen  dingen  vereenvoudigen.  Ook   hier  wordt  gedaan  alsof  deze  ruil  neutraal  is,  maar  Simmel  beweert  in  zijn  analyse  juist   het  tegenovergestelde.  In  de  ruil  wordt  getoond  dat  er  een  overeenstemming  is  over   waarde  en  dat  een  gemeenschap  op  een  bepaalde  manier  overeenstemming  heeft   bereikt  over  deze  waarde  en  er  zodoende  vertrouwen  in  heeft.    

 

Nun  scheint  es  mir  klar:  das  Fundament  und  der  soziologische  Träger  jenes  Verhältnisses   zwischen  den  Objekten  und  dem  Gelde  ist  das  Verhältnis  der  wirtschaftenden  Individuen   zu  der  Zentralmacht,  die  das  Geld  ausgibt  oder  garantiert.41    

 

Geld  wordt  een  vanzelfsprekend  middel  om  de  ruil  tussen  dingen  mogelijk  te  maken.  In   de  ruil  is  geld  een  ultiem  middel  geworden  om  neutraliteit  te  waarborgen  en  er  voor  te   zorgen  dat  alles  voortdurend  tegen  alles  kan  worden  uitgewisseld.  ‘Wert’  en  ‘Austausch’   veroorzaken  zodoende  beide  een  subjectieve  ervaring.  In  deze  subjectieve  ervaring   komt  ook  een  bepaalde  moraal  of  een  bepaald  wereldbeeld  tot  uiting.  Laidler  en  Rowe   zeggen  hierover:  

                                                                                                               

39    Ibid.,  89  

40    Eenzelfde  denkstap  maakt  is  de  Franse  linguist  Ferdinand  de  Saussure  in  zijn  invloedrijke  

beschouwing  op  het  linguïstisch  systeem  Course  de  Linguistique  Generale.  Net  als  Simmel  onderzoekt  De   Saussure  een  systeem  van  representatie.  De  Saussure  stelt  vast  dat  representatie  in  taal  berust  op   arbitraire  conventies.  Het  woord  dat  we  gebruiken  om  iets  mee  te  beschrijven  houdt  geen  direct  verband   met  het  ding  in  de  werkelijkheid  dat  we  ermee  bedoelen.  Met  andere  woorden:  het  woord  boom  heeft   geen  directe  relatie  tot  het  ding  boom.  De  Saussure  maakte  een  onderscheid  tussen  de  betekenaar  (het   woord  boom;  signifier)  en  het  betekende  (het  ding  boom;  signified).    

(15)

 

In  Simmel's  view  the  monetary  system  is  not  the  conscious  creation  of  any  political   entity,  but  is  the  unintended  product  of  social  evolution.  In  this,  the  development  of   money  as  a  social  institution  resembles  the  growth  of  a  moral  code  or  a  legal  system42  

Dit  ‘unintended  product  of  social  evolution’  is  van  invloed  op  de  wijze  waarop  subjecten   de  wereld  ervaren.  Het  moderne  geldsysteem  maakt  de  scheiding  tussen  de  objectieve   wereld  van  de  dingen  en  de  subjectieve  wereld  van  de  mensen  steeds  groter.  De   ontmanteling  van  het  gegeven  van  waarde  maakt  dat  er  een  vervreemding  plaatsvindt   tussen  het  subject  en  het  object.  Subject  en  object  vallen  niet  meer  samen,  in  plaats   daarvan  wordt  alles  een  subjectieve  ervaring.  Deze  vervreemding  wordt  opgevangen  in   de  categorie  van  ‘exchange’  of  ‘Austauschfunktion’  omdat  exchange  tussen  subject  en   object  in  komt  te  staan  en  deze  via  een  subjectieve  ervaring  aan  elkaar  verbindt.  De   waarde  van  het  object  ligt  niet  vast  in  de  werkelijke  wereld,  maar  wordt  een  subjectief   gegeven  en  juist  die  subjectieve  ervaring  komt  tot  stand  in  de  ruil.    

 

Das  Spezifische  der  Wirtschaft  als  einer  besonderen  Verkehrs-­‐  und  Verhaltungsform  besteht  –   wenn  man  einen  paradocen  Ausdruck  nicht  scheut  –  nicht  sowohl  darin,  dass  sie  Werte  

austauscht,  als  dass  sie  Werte  austauscht.43  

 

De  vervreemding  van  subject  en  object  staat  symbool  voor  het  moderne  wereldbeeld   waarin  subjecten  de  wereld  niet  meer  direct,  maar  altijd  via  de  bemiddelende  instantie   van  geld  ervaren.  Ruilen  en  het  neutraliseren  van  waarde  via  geld  worden  zodoende  een   inherent  kenmerk  van  dit  wereldbeeld  en  alle  subjectieve  relaties  worden  gevat  in  deze   ruilfunctie.    

  De  bemiddeling  van  dit  geld  wordt  dominant.  Geld  wordt  een  doel  op  zich  en  dit   gaat  ten  koste  van  de  persoonlijke  autonomie  van  het  subject.  Alles  bevindt  zich  in  een   toestand  van  'exchange  and  circulation'  waarin  goederen,  producten,  diensten  

voortdurend  tegen  alles  uitgewisseld  worden.  Dat  veroorzaakt  een  afwezigheid  van  een   anker  'buiten'  dit  circuit.  Het  is  niet  langer  doel  om  de  waarde  vast  te  stellen,  maar  het   ruilen  (exchange)  is  een  doel  op  zich  geworden.  Er  is  voortdurende  circulatie  zonder  dat  

                                                                                                               

42    Laidler,  David  en  Nicolas  Rowe,  “Georg  Simmel’s  Philosophy  of  Money:  A  Review  Article  for  

Economists”  In  Journal  of  Economic  Literature,  vol  18.  1980,  98  

(16)

er  een  ijkpunt  van  waarde  is44.  Het  geld  pretendeert  hierin  te  neutraliseren,  maar  dit  is   een  illusie.      

De  afwezigheid  van  een  vaste  waarde,  of  in  de  taal  een  betekenis  buiten  het  talig  

systeem,  maakt  Jelinek  tot  onderwerp  van  haar  tekst.  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  toont   een  voortdurende  zoektocht  naar  de  waarde  van  geld  en  koppelt  deze  waarde  

bovendien  aan  politieke  vraagstukken.  De  vergelijking  die  Jelinek  maakt  tussen  het  taal-­‐   en  geldsysteem  zal  daarom  nog  uitvoerig  besproken  worden  in  hoofdstuk  twee.  Om  de   tekst,  en  vooral  ook  de  enscenering,  in  de  hedendaagse  politieke  context  te  plaatsen,  is   echter  een  theorie  nodig  die  reflecteert  op  geld  als  uiting  van  een  hedendaags  politieke   context  en  ingaat  op  de  morele  implicaties  van  dit  geldsysteem.    

 

1.2.2.  Schuld  

 

Goux  stelt  dat  de  systemen  van  taal  en  geld  operatieve  systemen  zijn  geworden  die   werken  op  het  subject.  De  metafoor  waarmee  hij  deze  ontwikkeling  beschrijft,  is  die  van   de  creditcard.  Via  deze  kaart  worden  complexe  computergestuurde  operaties  uitgevoerd   op  ons  geld.  Een  systeem  dat  gebaseerd  was  op  de  representatie  van  een  bepaalde  

waarde,  is  een  systeem  geworden  waarbij  via  computers  complexe  handelingen  verricht   worden  waarop  het  subject  geen  invloed  meer  heeft.  De  verbinding  tussen  de  referentie   en  datgene  waarnaar  het  verwijst,  is  verloren  gegaan.  De  metafoor  van  de  bankkaart   heeft  vooral  betrekking  op  de  geldeconomie,  maar  bij  Goux  loopt  deze,  zoals  in  het   eerste  deel  van  dit  hoofdstuk  beschreven,  parallel  aan  de  manier  waarop  de  taal  het   subject  dicteert.    

  Sinds  het  uitbreken  van  de  kredietcrisis  in  2008  staat  de  manier  waarop  ons   geldsysteem  is  opgebouwd  volop  in  de  aandacht.  Deze  crisis  maakt  duidelijk  hoe  dit   systeem  met  de  samenleving  verweven  is  en  wat  de  uitwerking  ervan  is  op  domeinen   zoals  de  politiek  of  het  sociaal,  maatschappelijke  leven.  In  de  documentaire  Inside  Job45                                                                                                                  

44    Ook  hier  is  de  overeenkomst  met  De  Course  de  la  Linguistique  van  Ferdinand  de  Saussure  

sprekend.  Betekenis  van  taal  kent  geen  ijkpunt  meer  in  de  werkelijkheid,  maar  is  een  voortdurende   circulatie  van  betekenis.  Woorden  krijgen  betekenis  in  een  complexe  relatie  tot  elkaar  in  plaats  van  via   een  ding  dat  buiten  het  talige  systeem  ligt.  Simmel  stelt  dat  geld  en  de  waarde  van  geld  niet  natuurlijk  of   neutraal,  maar  subjectief  zijn.  De  waarde  van  geld  is  hierdoor  een  sociaal-­‐politieke  constructie  die   impliciet  in  het  systeem  ligt  opgesloten.  Hetzelfde  kan  gezegd  worden  over  het  taalsysteem:  de  koppeling   tussen  betekenaar  en  betekende  berust  op  conventies  die  in  plaats  van  neutraal  of  natuurlijk,  net  als  geld,   een  plaats  hebben  in  het  machtsdiscours.  ‘Both  function  to  constitute,  transmit  and  alter  values.’  De   homologie  tussen  het  denken  van  Simmel  en  De  Saussure  is  sprekend  doordat  ze  beiden  ingaan  op  het   loskoppelen  van  een  bepaalde  waarde.  In  het  post  structuralisme  zullen  de  consequenties  van  het  werk   van  De  Saussure  verder  getrokken  worden.    

(17)

wordt  bijvoorbeeld  gesteld  dat  de  financiële  wereld  zich  tegen  de  maatschappij  gekeerd   heeft.  De  manier  waarop  het  geldsysteem  momenteel  is  ingericht  zou  alleen  maar  leiden   tot  hebzucht,  zowel  van  bankier  als  van  de  gewone  mens.  De  bekendste  beweging  is  die   van  Occupy  Wall  Street  die  zich  met  de  slogan  ‘We  are  the  99  %’  afzet  tegen  de  

oneerlijke  verdeling  van  rijkdom.  Men  ziet  de  financiële  crisis  als  de  diepste  sinds  de   crisis  van  de  jaren  ’30.  Omdat  de  crisis  zowel  op  economisch  als  sociaal  vlak  grote  

invloed  heeft,  en  er  door  deze  crisis  veel  aandacht  is  voor  het  geldsysteem  en  de  werking   van  dit  geldsysteem,  is  deze  crisis  een  markering  in  het  denken  over  geld.  Deze  crisis  kan   net  zo  een  breuk  zijn  in  de  manier  waarop  we  tegen  geld  aankijken  als  de  eerder  door   Goux  gesignaleerde  overgangen  van  contant  geld  naar  virtueel  geld  en  naar  krediet.  Die   Kontrakte  des  Kaufmanns  kijkt  daarbij  op  een  analytisch  niveau  naar  dit  geldsysteem  en   vermijdt  daarbij  vragen  over  schuld,  verantwoordelijkheid  en  moraal  niet.    

  Grote  zondebok  in  deze  crisis  is  de  exponentiële  toename  van  kredieten,  en  dus   van  schuld.  Overheden  (begrotings-­‐  en  financieringstekorten),  banken  (te  lage  

dekkingsgraden,  slechte  hypotheken,  niet  transparante  derivaten)  en  particulieren   (consumptief  krediet,  aflossingsvrije  hypotheken)  leven  massaal  op  te  grote  voet.  Er   wordt  voortdurend  meer  geld  uitgegeven  dan  er  binnenkomt  waardoor  de  schulden   steeds  verder  oplopen.  In  de  jaren  negentig  bereiken  de  schulden  bij  zowel  particulieren   als  banken  een  zorgelijk  hoogtepunt.  Schuld  lijkt  inherent  aan  de  huidige  economische   crisis.  Niet  voor  niets  wordt  de  crisis  bij  de  banken  vaak  als  schuldencrisis  aangeduid.     Dit  basisprincipe  van  schuld  brengt  Die  Kontrakte  des  Kaufmanns  op  verschillende   manieren  tot  uiting,  waarbij  vooral  de  enscenering  van  Stemann  rekenschap  geeft  aan   de  religieuze  en  morele  implicaties  van  het  idee  van  schuld.    

   Schuld  is  het  centrale  onderwerp  van  het  boek  Debt  The  First  5000  Years46  van  de   Amerikaanse  antropoloog  David  Graeber,  die  tevens  een  belangrijke  rol  speelde  in   Occupy  Wall  Street.  Graeber  analyseert  in  dit  boek  hoe  schuld  in  onze  samenleving  een   steeds  belangrijkere  rol  is  gaan  spelen.  Voor  een  groot  deel  gebeurt  dit  volgens  Graeber   via  ons  taalgebruik.  Zo  wordt  ons  beeld  van  moraliteit  en  rechtvaardigheid  volgens  hem,   doordat  het  vaak  in  termen  van  schuld  wordt  beschreven,  in  grote  mate  gedefinieerd  in   economische  termen.  Graeber  zegt  zelfs  dat  we  zo  doordrongen  zijn  van  de  notie  van   schuld  dat  het  ons  taalgebruik  voor  een  belangrijk  deel  beheerst.    

 

                                                                                                               

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Der Lobgesang tanzt durch das All, und Gottes Volk singt überall!.

Natuurpunt is de grootste natuurvereniging van Vlaanderen met 97.000 gezinnen als lid en beschermt al meer dan 50 jaar planten, dieren en hun natuurlijke omgeving.. En dat is

Dit voorstel gaat over hoe in de komende periode 2016 tot 2021 de openbare verharding in de gemeente Bergen onderhouden kan worden (beleidsplan Wegen 2016-2021).. Het beleidsplan

Mail ze dan naar Aduis (info@aduis.nl) en wij plaatsen deze dan als downlaod op onze web

Die ersten Christen waren also Juden, die in ihm den bereits durch das Alte Testament der Bibel verheißenen Messias er- kannten und sich zum Glauben an Jesus Christus bekannten..

Zij kunnen of willen de hoge kosten bij eventuele juridische conflicten niet dragen en willen dit financiële risico daarom afdekken met een verzekering.. Niet tot de

DAS betaalt alleen voor zover de kosten van externe deskundigen echt nodig zijn om de opdracht uit te voeren en deze kosten ook redelijk en noodzakelijk zijn.. Als er meer

Bij een conflict tussen de verzekeringnemer en een andere verzekerde, of tussen twee verzekerden onderling, geldt wat in de algemene polisvoorwaarden staat in artikel 7, ‘Wat