• No results found

Leven maken in een laboratorium: wetenschap en religie

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Leven maken in een laboratorium: wetenschap en religie"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

COLUMN_NOV2013

Leven maken in het laboratorium Wetenschap en religie

Leven maken uit dode materie, kan dat? Voor veel mensen klinkt het misschien als het scenario van een horror-film, maar in de natuurwetenschap wordt er momenteel hard aan gewerkt. Wat zou het betekenen, als dat zou lukken: zelf leven maken? Afgelopen donderdag hield ik een lezing op een congres waar topwetenschapper Cees Dekker één van de andere sprekers was. Dekker is om twee redenen

spraakmakend. Ten eerste is hij één van de kandidaten om als eerste wetenschapper leven te maken in een laboratorium. En ten tweede is hij een christelijk

wetenschapper, die graag in de media vertelt over de manier waarop hij geloof en wetenschap samenbrengt.

Dekker verwacht dat het binnen 10 jaar zal lukken om leven te maken. Het hangt er alleen wel vanaf hoe je ‘leven’ definieert, zei hij erbij. Is iets levend als het zichzelf kan vermenigvuldigen? Dan leeft een computervirus ook. Moet het zichzelf kunnen bewegen en verplaatsen? Maar dan toch anders dan een auto. Of leeft iets als het zichzelf in stand kan houden met een stofwisseling: als het voeding opneemt en afvalstoffen afscheidt? Hij hield het maar even op dat laatste: een cel met een stofwisseling, dat is een mooi begin. Dat zou moeten lukken, binnen 10 jaar.

Dat uitgerekend een christelijk wetenschapper als Cees Dekker dit onderzoek doet, is bijzonder. Het creëren van leven, dat associëren de meeste mensen toch meer met goddeloze overmoedigheid dan met religieuze bescheidenheid. Zou Dekker niet van zijn geloof moeten vallen als blijkt dat hij zelf leven kan maken in zijn laboratorium? Wat blijft er nog over van het geloof in een schepper als we zelf ook leven kunnen scheppen? Als de evolutietheorie al moeilijk leek te combineren met het

scheppingsverhaal, wat moet het maken van leven dan wel niet betekenen? Toch ligt het allemaal veel subtieler dan dit. Evolutietheorie en kunstmatig leven kunnen alleen tegenover religie staan wanneer religie net als de wetenschap een verklaring zou willen bieden voor het ontstaan van de kosmos en het leven. Maar dat is wel een heel beperkt beeld van religie. Draait het in religie niet veel meer om het betekenis geven aan de ervaring dat sommige dingen je begripsvermogen en je macht te boven gaan? Om wat filosofen ‘transcendentie’ noemen? De ervaring dat het een wonder is dat de aarde en het leven er zijn, en er niet niet zijn – en dat dat uiteindelijk niet te bevatten is.

Die religieuze ervaring van de transcendentie van de dingen hoeft helemaal niet op gespannen voet te staan met wetenschap. Dat de aarde uit de Big Bang is ontstaan, roept immers weer de vraag op hoe het toch mogelijk is dat de natuur zo in elkaar zit dat er een Big Bang in kon optreden. En als we leven kunnen maken in een

laboratorium, is dat niet alleen een teken van onze macht over de natuur, maar ook een manier om te beseffen hoe bijzonder het is dat de natuur zo in elkaar zit dat dit mogelijk is.

Zo beschouwd is het beeld van een schepper vooral een hulpmiddel om woorden te geven aan ervaringen van transcendentie. Als die schepper zou bestaan zoals de dingen om ons heen bestaan, zou de transcendentie immers direct weer verdwenen zijn: dan is ‘hij’ ook weer ‘iets’ dat verklaard zou moeten worden – en daarmee zijn we de transcendentie weer kwijt.

Department of Philosophy

Page 1 of 2

column_nov2013

23-1-2014

http://www.utwente.nl/gw/wijsb/organization/verbeek/column_nov2013/

(2)

Wetenschap staat niet tegenover religie. Het is juist andersom: hoe meer we

begrijpen van de natuur, hoe meer ruimte we hebben om ons erover te verwonderen.

Page 2 of 2

column_nov2013

23-1-2014

http://www.utwente.nl/gw/wijsb/organization/verbeek/column_nov2013/

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer men probeert om bij kleine fluctuaties in te grijpen, (door bijvoorbeeld bij een iets te lage waarde te proberen de waarde van het proces te verhogen) dan zal het middel

26 procent van de patiënten werd zelfs twee of meer keren verhuisd; 10procent drie keer of meer: van thuis naar ziekenhuis naar rusthuis en terug, bijvoorbeeld.. Veel van

Bij de beoordeling van deze claims speelt zich nu een uitermate vervelende maar cruciale discussie af omtrent een specifiek onderdeel van dit uitbreidingsplan 1937 namelijk

Mijn Malmberg.. © Malmberg,

Kortom, de kans van personen, die werkloos worden, om terug te verdwijnen uit de werkloos- heid is duidelijk groter dan de kans van personen, die verdwenen zijn uit de

verslechtering, want meer risico. Ik ben ook ondernemer en alleenstaande moeder van een zoon van 12. De dilemma's in onze huidige samenleving in een notendop. Er zijn vier dingen

Levend in Hem, mijn Hoofd en Heer, ben ik rechtvaardig door zijn naam.. Vrijmoedig kom ik en ontvang de kroon die Christus voor

In het eerste deel van deze dichtbundel richt Ed Franck zich ‘in stille brieven’ tot personen uit zijn jeugd, of misschien zijn de namen toch fictief.. Het eerste