• No results found

Ik zoek de vlam in de visie : enkele overpeinzingen

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Ik zoek de vlam in de visie : enkele overpeinzingen"

Copied!
3
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

racht ken, en! ~e­ n. Ik ~n ~s-~n let 1gen len )C-ling :ipli-ving. eer <en Jan felijk tan-Jrg. ~n­

;e- twik-: zijn .ve-.rik chris-tijen aar- nq- wg->uden der e- Jardi-1. ek. :ege- 'dri-tijen gele-ttoe,

liscri-KERK EN POLITIEK-WEDERZI.IQSE VERWACHTINGEN

minatie uit te bannen. of dat nu is op grond van gehandicapt zijn. van geslacht (vrouwen. homosexuelen) of ras. Ten-slotte heb ik persoonlijk ervarcn hoe be-trokken vee! christen-politici, al of niet

bchorcnd tot een christelijke partij, wa-ren en zijn bij het lot van de 'dwaze moeders· in Argentinic en van zovelen in andere Ianden van Latijns Amcrika.

Dr. A. Dekker is docent ethiek a an de Theologische Hogeschool van de Gere(ormeerde Kerken in Nederland te Kampen.

lk

zoek de vlam in de visie

enkele overpeinzingen

I. Een paar jaar gelcden nam ik aan het eind van een semester colleges een schrif-telijke toets af waarin ik als 'zijvraagje' tegelijk een kleine enqucte inbouwde en vroeg naar politieke vookeur. Het betrof cen 'doorsnee'-jaar van ongeveer 65 stu-dentes en studenten. Een jaar met een rcchter- en een linkervleugel. Niet bij-zonder opvallend en bijna aan het einde van hun studie. Tachtig procent van hen gaat (zoals ook de overige bijna 440 stu-derenden die wij in Kampen hebben) het pastoraat in- wordt predikante of predi-kant.

Het toetsresultaat was duidelijk: twintig procent (/,!) stemde CDA. mecr dan de helft PvdA. de rest op kleine getuigenis-partijen. In volgorde: PSP. PPR, EVP. lk heb geen enkcle indicatie dat vandaag die keuzen anders uitvallen.

2. Oat zijn feiten. Je kunt je verbazen,

CJIRISTI''I JlFMOCRATISCJIF VERKE!'>NI'IGFN 7-X K4

ergeren, met leedvermaak reagcren. Het lijkt me beter die fciten te interpretercn, naar achtcrgronden en motieven te zoe-ken en- als dat naar onzc mening nodig is- niet aileen de werkclijkheid te inter-preteren. maar ze ook te veranderen (met een variant op Marx).

a. Zijn die studenten minder evange-lisch? Bepaald niet! Ook al weten ze S(VJlS weinig van 'Sehrift en Belijdenis', maar wat men thuis. op school. tijdens catechese, jarenlang niet (meer) doet, kunnen wij met zoveel vakken in redelijk korte tijd niet meer inhalen. Het is ook een feit dater op dit moment vee! theolo-giestudenten zijn; dat ze vaak op oudere leeftijd kiezen voor de studie en zo een bewuste keuze maken. Kennelijk ver-wachten ze iets van dat Evangelic en van de bestudering die wij er professioneel van maken.

(2)

maatschap-KERK EN POLITIEK-WEDERZI.IDSE \'ERWACHTIN<;E:-.J

pijgericht:' Allerminst! Wanneer de in onzc vermoeide oren wat clichcmatigc 'maatschappclijke rclcvantic van hct Evangelic· nog vragen oproepL dan is het juist bij hen die theologie studeren zcker hctg:cval.

3. Ook a! lees ik met rode oren ccn indring:cnde doctoraalscriptic over Hci-dcgger en de ethiek. of over Nietzsche en zijn doorborendc analyse van wat wij goed en kwaad noemcn. ik moet crken-nen dat het overgrote dec! van de studen-ten mikt op actuclc onderwerpcn. Voor mijn vak dan studcert men af op: eutha-nasic: andere relatics dan hct huwclijk: kerncnergicproblcmatiek: de zorg voor bejaardcn: de maatschappelijkc opvang van verslaafdcn.

Het zijn dezc studcnten die- andcrs dan toen ikzelf nog nict zo heel lang gcledcn colleges liep- de zolcn van hun schoenen verslijten in kou en regen met dcurcollec-tes voor hct astmafonds. voor hct gehan-dicapte kind. en ga zo maar door. Kennc-lijk is voor hen hun gcloofsbcleving

cor-r~laat met hun houding in de maatschap-pij. Wat doe je. wat is jc keus?

4. Daar ben ik- denk ik- prccies bij hct punt dat mij ook- ik voel me soms sterk verbonden met de studenten- steeds weer bczig houdt. zodra het over politick en gcloof gaat. Wanneer ik als mens die probccr christen te zijn. kijk naar het politiekc bedrijf dan doc ik dat soms met aarzeling. soms met wrevel. Ik begrijp best dat een partij die regeringsverant-woordelijkheid draagt moet passcn en mden. Argumenten voor kcuzen moet afwcgen.

Ik begrijp ook dat een vlucht naar splin-terpartijen die met grote leuzen kleinc verantwoordelijkheid dragen geen oplos-sing is. Maar waar is nude visie waarop we elkaar kunnen aanspreken als christe-nen'! Waar is nude bewogenheid waarin niet altijd de mysterieuze "achterban' of

( IIRISTI '\ lli~IOCRATISCIIE VERKE~NINCiEN 7-K 1-14

"de haalbaarheid" of 'hct compromis" het laatste woord hccft'1 Politick

gemarchan-dccr- ook al krijgt het nog zulke mooie namen- is en blijft op gespannen voet staan met de klem van de stemmen uit het evangelic.

5. Oat is gcmakkelijker gezegd dan ge-daan. De profcten in Israel keken imlcr-daad niet naar de achterban wanneer de klcine man in de verdrukking kwam. Omdat voor armen en rijkcn hctzelfdc vcrhaal gold: ·want gij zult gedenken dat ge in Egypte geweest zijt'. Men was toen in annocdc en onderdrukking aan elkaar verbonden en op elkaar aangewczcn. Dan k{m het gewoon nict zo zijn dat de maatschappelij kc tegenstellingen ( te) vcr uit elkaar gaan !open.

Het Oude Testament kent hct exodus-motief ( weg uit de macht van de onder-drukker). het Nieuwc Testament het Op-standingsmotief (weg uit de machten van de dood. in welke vorm ook!). De machtsvraag kwam toen en vandaag steeds weer a an de ordc. Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat CDA. NCW en CNV. om maar wat organisaties te noe-men die daarop aanspreekbaar willen zijn. in hun programma's er vanzclfspre-kend het woordje 'evangelische noties' in stoppen. Om zich dan vcrder in het prag-matische spel van maatschappelijke krachten en machten tc werpen. alsof die toevoeging aileen cen herkenningsvaan-tje is. Waar is de priemende kracht van de Bergredc of de inspiratie van de tradi-tie van de eerstc christenen die iets voel-dcn van dat andere. dat samen delen. van solidaritcit en verantwoordelijkhcid voor elkaar'!

6. De kleinste eenheid mens is nog altijd ccn tweevoud of verdere meervouden. Altijd is er de ander. zijn er de anderen. de groep. de gemecnschap. Oat hetekent ccn veld van spanning tusscn praktische politick en evangelische stimulans. Ik

KEF zoe die op Wa kie wet z6 1 die Cell aar ev< ger der dar COl 7. chr gel

I

H m 0\

dE

pt B tit 01 [I Cll

(3)

KERK E" POLITIEK-WEDERZI.JDSE \ERWACHTJC'ojGE:--1

zoek de vlam in de politieke visie van hen die ik g:raag als christenen wil aanspreken op hun typisehe verantwoordelijkheid. Wanneer komt er een moment dat je kiest zonder "ja-maars · en "tenzij" en \vie weet"'? Waar zal Matthei.is 25 onder ons

z(\ resoneren en stimulercn dat de ander die mij nodig: heeft ook zonder vee! ophcf centraal gaat staan'? Oat g:rocpen die niet aan de bak kunnen komen juist vanuit evang:elische waarden bescherming: krij-gen'? Dat een aan armoede stervcnde derclc we reid ons Ianger wakkcr houdt dan het gckrakcel over ecn mogelijk compromis inzakc twccverdiencrs? 7. lk zock de vlam in de visie. Wie zich christen noemt. moct dat ook proberen geloofwaardig te makcn. Is daarop ook

aanspreekbaar. Leven in een permanent spanningsveld tussen wat zou moeten en wat ·haalbaar" is. kan uitzichtloos en ver-moeiend worden. Daardoor haken men-sen met goede wil en inzet af. ook de g:rocp van de toekomst. Waar komt juist ccn g:rote ehristelijke partij op voor men-sen tusmen-sen de raderen- zowel maatschap-pelijk als soeiaal? Waar komt ze op tegen mensvernederende discriminatie- ook in Nederland? En wanneer zal de politieke discussie wat minder vaktechnisch ·ont-moedigingsjargon· krijgen en mogelijk wat meer visie? Oat is waar ik op hoop. Wic geen kleur bekent. verliest zijn ge-zicht. En werd ons niet bcloofd dat zij die hct evangelic kennen het gezicht van de aarde zullen vcranderen?

Drs. L. P. Dorenbos is stichtingsdirecteur van de Emngelische Omroep.

Hoop en teleurstelling

Hct was zeer spannend in de Eerste

Ka-mer toen de stemming werd gehouden over het eerste abortuswetsontwerp. dat de Tweedc Kamer had gehaald. Vanaf de publieke tribune zag ik de "slagers· van Bloemenhove zitten. Er was grote poli-tieke druk. Vclen beseften dat het niet om 'een klomp vlees· ging. of om het ·reeht in eigen buik". Het ging om met

CIIRISTf·N IJFMOCRATISCIIL Vt:RKI:NNINGLN 7-H S~

Francis Schaeffer te spreken om: de toe-komst van de mens! Een gewetensvolle mcerderheid. ook uit de VVD. stemde het voorstel af. Een historisch moment. De hysteric van de andere kant brak los. Wie durft het in zijn hersens te halen om dat "recht" van de vrouw te betuttelen. lk zie nog de dcmonstratie van vrouwen compleet met wandelwagens met

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

- Het volgen van formele scholing (cursussen). Met betrekking tot de veranderbaarheid van de opvattingen van docenten geven onderzoeken verschillende uitkomsten. Sommigen achten

1 Een biologische ouder die zijn/haar kind niet erkend heeft, alsook een pleegouder en een stiefouder, zijn ouders die geen juridische band hebben met het kind en dus geen

Maar ook veel inheemse Amerikaanse talen zijn toontalen en zelfs ons eigen Limburgs heeft iets van een toontaal.. In een toontaal bepalen niet alleen de klin- kers en medeklinkers

Het hoge percentage heeft niets te maken met de kwaliteit van de zorg die de ALS-patiënten krijgen of met de- pressieve gevoelens, zo blijkt uit een promotieonderzoek aan

'Wij konden als familie respect opbrengen voor haar wens om te sterven, omdat

3 “Small Claims Tribunal” at http://www.courts.gld.gov.an/136.html: “The Small Claims Tribunal is sometimes called a consumer’s court because it is generally concerned

Bijlage: Op stap naar het secundair onderwijs.. MOET IK EEN

Nu de vier deelvragen beantwoord zijn kan een antwoord worden gegeven op de die centraal heeft gestaan in dit onderzoek: Welke factoren zijn voor 6 VWO leerlingen met Wiskunde B2