UvA-DARE (Digital Academic Repository)
Alles was wir sehen, ist ein Bild : Philipp Otto Runge in het licht van de
vroeg-romantische poëzietheorie van Friedrich Schlegel en Novalis
Kintz, P.A.M.
Publication date 2009
Link to publication
Citation for published version (APA):
Kintz, P. A. M. (2009). Alles was wir sehen, ist ein Bild : Philipp Otto Runge in het licht van de vroeg-romantische poëzietheorie van Friedrich Schlegel en Novalis. Eburon.
General rights
It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s) and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open content license (like Creative Commons).
Disclaimer/Complaints regulations
If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You will be contacted as soon as possible.
Inhoud
Voorwoord
Inleiding
Deel I
Hoofdstuk 1 Philipp Otto Runge versus Goethe: de tekens van de schilderkunst versus het Goetheaanse symbool
1.1. Runge stuurt zijn Zeiten naar Goethe
1.2. De grenzen van de schilderkunst volgens Goethe; een nieuw symboolbegrip
1.3. Goethe recenseert de Zeiten
Hoofdstuk 2 Tendenzen in het Runge-onderzoek: invloed van Goethes symboolbegrip
2.1. De ontwikkelingsgedachte 2.2. De analogie-gedachte 2.3. De harmonie-gedachte
2.4. Voorbeeld: Die Hülsenbeckschen Kinder
Hoofdstuk 3 Voorbij de grenzen: Runge en de tekens van de schilderkunst
Deel II
Hoofdstuk 4 Novalis. Notities over poëzie
4.1. Taal is geen nabootsing maar een zelfstandig systeem van tekens 4.2. Taal is een product van de vrije verbeeldingskracht
4.3. De taal als productie van waarheid
4.4. De taal is een spel met beelden en begrippen
1 15 17 17 22 29 37 37 40 44 45 49 59 61 63 67 72 75
4.5. De taal als kunst van het combineren
Hoofdstuk 5 Novalis. Notities over schilderkunst
5.1. De schilderkunst als kunst van de fenomenen 5.2. Het actieve kijken: de rol van de verbeeldingskracht 5.3. De elementen van de schilderkunst
5.4. De schilderkunst als romantiserende kunst
Hoofdstuk 6 Friedrich Schlegel. Notities en teksten over poëzie
6.1. Sentimentale poëzie
6.2. Moderne verhaaltechnieken, perspectief en reflectie
6.3. Transcendentaalpoëzie, de verhouding tussen het eindige en het oneindige
6.4. Allegorie van het oneindige 6.5. Arabeske poëzie
Hoofdstuk 7 Friedrich Schlegel. Notities en teksten over schilderkunst
7.1. De schilderkunst in de Studiumaufsatz
7.2. De schilderkunst in Schlegels vroeg-romantische periode 7.2.a. De formele aspecten van de schilderkunst
7.2.b. De oorspronkelijke schilderkunst: arabeske, portret, landschap 7.2.c. Portret, landschap en arabeske als fantastische kunst
7.2.d. Concrete voorbeelden van fantastische schilderkunst, en het ontbreken van voorbeelden van een toekomstige schilderkunst 7.3. Een verandering in Schlegels kunsttheorie; de allegorie in de
schilderkunst
Deel III
Hoofdstuk 8 Philipp Otto Runge. Inleiding
Hoofdstuk 9 Philipp Otto Runge. Teksten
9.1. Runge als naiv kunstenaar: constructie van een zelfbeeld
78 85 89 93 96 99 103 105 111 113 118 123 131 131 133 136 139 141 145 150 159 161 167 167
9.2. De naive zijde: de eenheidservaring en de analogie tussen kunst en natuur
9.3. De sentimentale zijde: wegen tot het doel, onderzoek naar de middelen van de kunst
Hoofdstuk 10 Philipp Otto Runge. Beelden, inleiding
Hoofdstuk 11 Keuze van motieven
Hoofdstuk 12 Tekening: karakteristieken en sjablonen
12.1. De eerste schreden: de knipsels als sentimentale kunstvorm 12.2. Natuurstudie in 1803 en in 1807 12.2.a. 1803 12.2.b. 1807 12.3. De amaryllis 12.4. Sjablonen 12.5. De vrouwenfiguur 12.6. Portretten Hoofdstuk 13 Compositie 13.1. Inleiding
13.2. De indeling van het blad 13.3. De driehoeksconstructie
13.4. Het model van de muziek als constructiemethode 13.5. Die Lehrstunde der Nachtigall als fuga
13.6. De Zeiten als symfonie 13.7. Het platte vlak
Hoofdstuk 14 Kleur
Hoofdstuk 15 Herhaling: intertextualiteit binnen Runges werk
15.1. Die Hülsenbeckschen Kinder 15.2. Die Eltern des Künstlers
174 179 195 199 211 213 218 219 221 228 231 235 237 241 241 245 248 256 260 264 276 285 305 310 312
Hoofdstuk 16 Epiloog: Twee kunstenaars, Quelle und Dichter en Wir Drei Conclusie Samenvatting Zusammenfassung Gebruikte afbeeldingen Bibliografie 317 325 333 339 345 351