• No results found

vanbeselaere pres

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "vanbeselaere pres"

Copied!
12
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

‘Integratie’ van minderheden: een pleidooi

voor conceptuele zuiverheid

Norbert Vanbeselaere, Joke Meeus & Filip Boen Labo voor Exp. Soc. Psychol., K.U.Leuven maart 2007

Belgische samenleving

= etnisch-cultureel divers

= multicultureel ?

Diversiteit is vooral een gevolg van

– arbeidsimmigratie, vooral vanaf 1946-1974

– ‘gastarbeiders’: evolueerden van tijdelijk naar

(2)

3

Vreemdeling = een persoon die in België verblijft

maar die de Belgische nationaliteit niet bezit

Immigrant = een persoon die haar/zijn

oorspronkelijke verblijfplaats tijdelijk of

permanent heeft verlaten

Oorspronkelijke gastarbeiders

= immigranten en vreemdelingen

Genaturaliseerde gastarbeiders = immigranten maar geen vreemdelingen meer

Italianen, Marokkanen, Polen, Turken,… van de 2e/3egeneratie:

zijn in België geborenÆ geen immigranten

hebben vaak Belgische nationaliteitÆ geen vreemdelingen Nederlanders, of Fransen, of… die in België komen wonen: zijn

vreemdeling en immigrant – worden vaak “buitenlanders” genoemd

Italianen, Marokkanen, Polen, Turken… van de 2e/3egeneratie:

zijn geen vreemdelingen noch immigranten maar Belgen – worden wel vreemdelingen/migranten genoemd

(3)

5

Belgische bevolking = etnisch-cultureel divers – een etnisch-culturele meerderheidsgroep

– verschillende etnisch-culturele minderheidsgroepen

Niet alleen leden van de meerderheidsgroep maar ook leden van de minderheidsgroepen maken een onderscheid en vinden dat belangrijk. Er is vaak geen juridisch verschil maar wel een verschil in zelfbeleving.

Allochtoon: een persoon die in België woont en die zichzelf verbonden voelt met en zichzelf definieert als lid van een etnisch-culturele minderheidsgroep

Autochtoon: een persoon die in België woont en die zichzelf

verbonden voelt met en zichzelf definieert als lid van de etnisch-culturele meerderheidsgroep

Citaat uit een interview met een jonge

Marokkaanse (in België geboren, Belgische

nationaliteit):

“Ik ben daar heel trots op dat ik Marokkaanse

ben en ik zal daar blijven voor vechten om op

dat vlak erkenning te krijgen”.

(4)

7

Samenleven van verschillende etnisch-culturele groepen resulteert in een proces van ACCULTURATIE

“Acculturation refers to those phenomena which result when groups of individuals having different cultures come into continuous first-hand contact, with subsequent changes in the original culture pattern of either or both groups”

(Redfield, Linton & Herskovits, 1936) Het samenleven van diverse etnisch-culturele groepen resulteert

in veranderingen

Mensen hebben verwachtingen/voorkeuren i.v.m. deze veranderingen = ACCULTURATIEHOUDINGEN

Acculturatiehoudingen van ALLOCHTONEN Oudere visie: een ééndimensionaal model

separatie – – bi-culturalisme – – assimilatie

• acculturatie = een geleidelijk vervangen van de oorspronkelijke cultuur door de cultuur van het gastland

• combineren van elementen uit beide culturen = overgangsfase • succesvolle acculturatie = assimilatie

• alleen nieuwkomers maken een acculturatieproces door

• monoculturele maatschappijvisie: etnisch-culturele diversiteit is tijdelijk Tegengesproken door de feiten

(5)

9

Nu: Tweedimensionale modellen

• acculturatie wordt bepaald door de houding t.a.v.de

eigen groep/cultuur en t.a.v. de meerderheidsgroep en

meerderheidscultuur

– betrokkenheid op eigen groep: laag – hoog

– betrokkenheid op meerderheidsgroep: laag – hoog

• deze twee dimensies zijn onafhankelijk

• succesvolle acculturatie = bi-culturalisme

• multiculturele maatschappijvisie

Hoe worden deze dimensies ingevuld?

Berry: contact/participatiemodel

• Wens ik de cultuur van de eigen etnisch-culturele groep te behouden? • Wens ik via contacten met de meerderheidsgroep te participeren aan de

maatschappij van het gastland?

Deze twee dimensies zijn onafhankelijk van elkaar cultuurbehoud

JA NEEN

JA integratie assimilatie

contact/ participatie

(6)

11

Bourhis: cultuurovernamemodel

• Wens ik de cultuur van de eigen etnisch-culturele groep te behouden? • Wens ik de cultuur van de meerderheidsgroep over te nemen? Deze twee dimensies zijn onafhankelijk van elkaar

cultuurbehoud

JA NEEN

JA integratie assimilatie

cultuur overname

NEEN separatie marginalisatie

Acculturatiehouding bepaald via identiteitspatronen

Hutnik: - identificatie met de eigen etnisch-culturele groep - identificatie met de meerderheidsgroep

identificatie met minderheisgroep

JA NEEN

acculturatieve assimilatieve JA

identificatie met identiteit identiteit

meerderheidsgroep

dissociatieve marginale NEEN

identiteit identiteit

Verschillende onderzoekers gebruiken metingen van identificatie om de acculturatiehouding te bepalen (Hutnik zelf niet!)

(7)

13

Deze verschillende modellen worden door elkaar gebruikt Terecht?

Onderzoek bij Turkse allochtonen in Vlaanderen Globale hypothese:

Het is voor leden van een etnisch-culturele minderheidsgroep psychologisch gemakkelijker om in te stemmen met contact/participatie dan met cultuurovername. Instemmen met cultuurovername is gemakkelijker dan zich identificeren met de meerderheidsgroep

Gevolg:

Een integratiehouding komt het meest voor bij het contact/participatiemodel, het minst bij het identificatiemodel.

Separatie komt het meest voor bij het identificatiemodel, het minst bij het contact/participatiemodel

Het effect van het acculturatiemodel op de acculturatiehoudingen van Turkse allochtone jongeren in Vlaanderen

Participatiemodel (Berry) Cultuurovernamemodel (Bourhis) Identificatiemodel (Hutnik) Integratie 82% 37% 10% Separatie 10% 56% 80% Assimilatie 6% 3% 2% Marginalisatie 1% 4% 8%

(8)

15

Belangrijkste conclusies:

• jonge allochtonen in Vlaanderen willen hun eigen cultuur behouden, willen contact/participatie, staan ambivalent tgo. cultuurovername, definiëren hun identiteit op basis van de eigen groep, wijzen een Belgische zelfdefinitie af

• is dit integratie? separatie? – hangt af van het gebruikte acculturatiemodel

• eenzelfde begrip, bv. integratie, krijgt een andere betekenis afhankelijk van het gebruikte acculturatiemodel

• niet alleen theoretisch maar ook maatschappelijk belangrijk • contact/participatie en cultuurbehoud: onafhankelijke dimensies

cultuurovername en cultuurbehoud: onafhankelijke dimensies

Acculturatiehoudingen van AUTOCHTONEN

• deze houdingen: impact op maatschappelijk debat en op de houding van allochtonen • contact/participatiemodel = cultuurovernamemodel

• houding t.a.v. 2 dimensies

– Ik vind het goed/belangrijk dat allochtonen hun eigen cultuur behouden

– Ik vind het goed/belangrijk dat allochtonen goede en regelmatige contacten hebben met de Belgen en zo effectief meedraaien in de Belgische samenleving / Belgische

cultuurovernemen

Aanvaarden van cultuurbehoud JA NEEN

JA integratie assimilatie

aanvaarden van contact/participatie

NEEN separatie marginalisatie (exclusie)

(9)

17

Belangrijk verschil tussen allochtone en autochtone acculturatiehoudingen allochtone houding: wat zij zelf wensen te doen

autochtone houding: wat men van anderen (= allochtonen) wenst/aanvaardt Autochtone integratiehouding:

integratie-tolerantie: men aanvaardt het cultuurverschil en het is geen hinderpaal voor maatschappelijke participatie

integratie-transformatie: men is bereid de publieke instellingen (onderwijs, gezondheidszorg, arbeidsmarkt…) aan te passen zodat allochtoon

cultuurbehoud mogelijk wordt

Integratie-transformatieÆ multiculturele samenleving Integratie-tolerantieÆ cultureel diverse samenleving

Onderzoek bij Vlaamse ASO leerlingen

Hun eigen acculturatiehouding:

integratie assimilatie segregatie marginalisatie

28% 33% 7% 32%

Welke acculturatiehouding schrijven ze toe aan allochtonen: integratie assimilatie segregatie marginalisatie

8% 5% 77% 10%

(82%) (6%) (10%) (1%)

Overeenkomst tussen gemeten acculturatiehouding en zelfbeschrijving • slechts 42% een juist beeld van acculturatiehouding

• “integrationisten”: 78% een assimilatiehouding, 12% een integratiehouding

• “assimilationisten”: 65% een assimilatiehouding, 24% een marginalisatiehouding, 10% een integratiehouding

(10)

19

Algemene houdingen van deze ASO leerlingen i.v.m. acculturatie

• integratie is een matig positieve houding, assimilatie neutraal/licht negatief, segregatie en vooral marginalisatie zijn negatieve houdingen (gevoelens van bedreiging – geen racisme)

• sterkere Vlaamse identificatie – negatievere houding

• ze verwerpen allochtoon cultuurbehoud en verwachten cultuurovername • allochtoon cultuurbehoud wordt gezien als een hinderpaal, als een weigering

van intercultureel contact en maatschappelijke participatie

• houdingen tgo. allochtoon cultuurbehoud en tgo. contact/participatie zijn niet onafhankelijk

cf. “oude” assimilationistische acculturatiemodellen

Vlaamse en Waalse BSO/TSO leerlingen

• 50% allochtone, 50% autochtone leerlingen, zowel in een Vlaamse als in een Waalse school, uit een regio waar veel allochtonen wonen

• intercultureel contact: resulteert dit in een positievere houding bij de autochtonen?

Autochtone acculturatiehoudingen:

integratie assimilatie segregatie marginalisatie

Vlamingen: 54% 35% 2% 9%

Walen: 49% 37% 7% 7%

• Vlaamse BSO/TSO leerlingen veel positiever dan ASO leerlingen • Vlaamse leerlingen even positief als Waalse leerlingen

(11)

21

Hoe zien de allochtone leerlingen de acculturatiehouding van hun autochtone medeleerlingen?

integratie assimilatie segregatie marginalisatie

Vlaamse 46% 36% 6% 12%

allochtonen (54) (35) (2) (9)

Waalse 66% 16% 9% 9%

allochtonen (49) (37) (7) (7)

• percepties vrij accuraat

• Waalse allochtonen schatten de acculturatiehouding van hun schoolgenoten positiever in dan de Vlaamse allochtonen

gevolg van het meer gepolariseerde Vlaamse debat?

Algemene houdingen van Vlaamse en Waalse autochtone BSO/TSO leerlingen

• 56% van Vlaamse leerlingen en 56% van de Waalse leerlingen stemt in met cultuurbehoud (bij ASO: 35%)

• 89% / 86% wenst intercultureel contact (ASO: 61%)

• Vlaamse en Waalse autochtonen verschilden niet voor wat betreft hun affectieve houding tgo. allochtonen

• dagdagelijks contact en samenwerking gaat samen met een positievere houding

(12)

23

Een eendimensionaal of een tweedimensionaal acculturatiemodel?

bij allochtonen:

wens tot cultuurbehoud en wens tot participatie of cultuurovername zijn onafhankelijk van elkaar

de mate van cultuurbehoud zegt niets over de bereidheid tot participatie/cultuurovername

= een tweedimensionaal acculturatiemodel bij autochtonen:

zij zien allochtoon cultuurbehoud als een afwijzen van intercultureel contact en van maatschappelijke participatie

de twee dimensies zijn niet onafhankelijk = een eendimensionaal acculturatiemodel

dagdagelijkse effectieve samenwerking gaat dit tegen

Een belangrijke afsluitende opmerking

Dé allochtonen, dé autochtonen, dé allochtone cultuur,

dé autochtone cultuur: dit zijn abstracties die in de

realiteit niet eens bestaan. Elk van deze woorden

verwijst naar een grote verscheidenheid van personen

en culturele gebruiken. Dit betekent dat een stelling als

‘zij moeten zich aan ons aanpassen’ (van welke kant

die ook komt) zinloos is want de facto onuitvoerbaar.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

The measured heat conductance (the ratio of measured heat flow to the frontal area and temperature difference between the heater and the heat sink) of the heat switch for

The research design explores the subjecti- vity of one non-user of mobile services and mobile in- ternet and the subjectivity of one heavy user.. Both par- ticipants were submitted

The tool DFTCalc provides important support here: given an advanced maintenance strategy and a system model given as a fault tree, DFTCalc computes standard relia- bility measures

Suikers kunnen bij dieren in lever en spieren opgeslagen worden in de vorm van glycogeen. Glycogeen lijkt veel

2p 33 Leg uit dat er tussen deze receptoren meer variatie te verwachten is in bindingsplaatsen voor allosterische modulatoren, dan in de?. bindingsplaatsen van agonisten

Er zijn twee bindingsplaatsen voor GABA en er is een aparte bindingsplaats voor benzodiazepinen?. In afbeelding 1 is de receptor

More recently, these monoclinic domains have indeed been observed in thin films using X-ray Diffraction (XRD) measurements [36]. Interestingly, in non-magnetic bulk LCO,

7 , MIPs of reconstructed data of the right breast of healthy volunteer 2 using 1064-nm light with two different illumination schemes (illumination ratio bottom/side 67/33 and