Computerwijs 4
pagina 1Hoe een klassieke muis werkt
De muis is een onmisbaar instrument van een computersysteem. In een Windows-omgeving worden twee knoppen van de muis gebruikt: de meest linkse (de linkermuisknop) en de meest rechtse (de rechtermuisknop). De eventuele derde knop wordt in zeldzame gevallen gebruikt (bv. bij spelletjes). Als je op een muisknop klikt, wordt een combinatie van enkele bits via het verbindingssnoer aan de systeemeenheid doorgegeven. Die combinatie is natuurlijk afhankelijk van de knop waarop je klikt. Bij het ingedrukt houden van een muisknop (bv. bij het slepen), wordt een andere bitcombinatie her-haaldelijk aan de systeemeenheid doorgegeven.
Naast knoppen bezit de muis ook een kogel (knikker) waartegen twee assen gedrukt zijn. Aan de uiteinden van die assen is telkens een soort molentje bevestigd. In de buurt van zo’n molentje bevindt zich een klein lampje dat een zwakke lichtstraal door het molentje stuurt. Dat licht wordt aan de an-dere kant van het molentje door een detector opgevangen. Als een as met het molentje eraan draait (door een beweging van de kogel), wordt het licht door de wieken van het molentje onderbroken. De toestanden licht-geen licht en geen licht-licht worden als een binaire 1 geïnterpreteerd (elke verander-ing van toestand dus). Elke niet-veranderverander-ing wordt als een 0 beschouwd (als het molentje niet be-weegt). Op die manier ontvangt de detector afwisselend 0 en 1. Die informatie wordt uiteindelijk omgezet in een beweging van de muisaanwijzer op het scherm. Als de as niet draait, ontvangt de de-tector een 0. In dat geval zal de muisaanwijzer in de aangegeven richting niet bewegen.
Schematisch:
De muis heeft een verticale en een horizontale as. Elke beweging met de muis is een combinatie van een horizontale en een verticale beweging die via de muis omgevormd wordt tot een combinatie van een horizontale en een verticale beweging van de muisaanwijzer.
is eigenlijk kogel as lampje molentje lichtstraal detector