• No results found

Moraalridders?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Moraalridders?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

~~ ~

""

~

~

'" ~

~

"-t

I

~ '" ~ ;:;:"

."'"

-t

c

"

~

-.

~ ~

!

-.

~

"

OT

"

" }3 5 ~ " ~

-~

-"

Moraalridders?

Met het bijkans magische jaar 2000 in het vizier is er vorige maand heel wat teruggeblikt op de eeuw die voorbijging. Jaartallen met een symbolische beteke-nis nodigen vrij dwingend uit 0111 de zaken eens op een rij te zetten. Ook ik ontsnap er niet aan.

'Ethiek en passie' is de naam van de jongste publicatie

van Roger Burggraeve. Deze Leuvense priester en hoogleraar zet hedendaagse christenerl. een beetje op hun nummer. In onze geseculariseerde samenleving slaat veel christenen de schrik om het hart '0111 nog onomwonden en direct vanuit het geloof te spreken en te handelen. Om toch maar een beetje gehoord te worden ( ... ) zoeken ze naar aanknopingspunten en spreken ze zoveel mogelijk in algemeen menselijke, herkenbare taal.' Burggraeve vindt dat begrijpelijk en zelfs zinvol, maar wijst op risico's. 'De kans is groot dat men de eigen boodschap naar beneden haalt en aanpast om ze toch nog een beetje verkoop-baar te maken. Dit leidt onwillekeurig tot een afVlak-king en een verslapping van de uitdagende kracht van de christelijke boodschap, omdat men veel te omfloerst en verholen moet spreken om nog een beetje van deze wereld te zijn'. ( ... ) Het 'eigen gelovig profiel van de christelijke ethiek' komt op de achter-grond. Burggraeve pleit daarentegen voor 'ethisch lef in het lijf.

NWn"10J

passies, hartstochten, haat en dergelijke met zich mee. Dezelfde als de sterke mens. Hij is alleen te bang om er uitdrukking aan te geven, maar zij zijn er wel. Hij moet de passies verdringen. Dat hele pro-ces creëert kreupele en verwrongen, kleinburgerlijke mensen. Tegen die naargeestige schepsels, die 'met hun moraal elkaar de ogen uitkrabben' fulmineert Nietzsche. Het kost weinig moeite hier eerste contou-ren van het denken van S. Freud te onderkennen. Ook hij zette, met zijn psycho-analyse een belangrijk stempel op de afgelopen eeuw. Vooral in de jaren zestig brak dit denken breed door. Tegenover de ver-starde moraal, tegenover de verzuiling stond het spontane gevoel, de authenticiteit, de passie. Het

i(-'n}~Slp hoek V~lll B:1S van S"tokknll1.. 'Ell1otÎollclc

l!Cll!()-t~ N

(2)

'

s·~'

~)

,

)

dr.A. Klink

VVaarmn nou eigenlijk een gebrek aan lef l'n Vl'ei vrees'J On1 niet meer serieus genmnen tc worden'J Oat lijkt me op de keper beschouwd een raar soort angsL Met fletsheicl schiet je in de regel niks op. Oat dwingt geen respect af. Mensen en instellingen die zich uit berekening ofwat dan ook gedeiscl houden, bereiken niet vee!. Waar komt die vrees clan wei van-daan. Burggraeve clenkt clat het komt omclat christe-nen niet voor fanatici, voor funclamentalisten uitge-maakt willen worden. Als ik me niet vergis, ligt er echter nog wel wat meer onder de schroom van vee! christen en. Reclen om eens naar de afgelopen eeuw

te kijken.

Precies honclercl jaar geleclen overleed, na 12 jaar in de schemering van de waanzin te hebben verkeercl,

cle grate clenker F. Nietzsche. Als geen ~meier opencle hij de aanval op de geloof en ethiek. Moraalridclers waren in zijn ogen roncluit verachtelijk. Deze riclclers van benepenheicl kunnen zelf het Ieven niet goed aan. Zij voelen zich nietig tegenover de sterken en degenen die ruimte geven aan hun passies. Maar zij nemen op een subtiele manier wraak. Het jooclse en het christelijk geloof staan in het teken van die wraak. De tegenstrategie was die van de moraal, die van goed en kwaacl. Levensmoecl gingen zij onbezon-nen ruwheicl noemen, superieure kracht werd omge-cloopt tot machtsmisbruik. De annen, de weduwen,

de wezen kwamen in het micldelpunt te staan.

Lafheicl en voorzichtigheicl werclen uitingen van noblesse en goecle smaak. Via de moraal werden rol-len clus omgekeercl. Maar claarvoor moest 'de moraal-riclcler' wel een prijs betalen. Immers, ook hij clraagt

<Tutic', staat bol van cle hier becloelde tegenstl'lling.

De zogenaamcle gepantsercle tnoraal van het chris-tendom plaatst hij tcgenover de ongeclwongen emo-tionalitcit van het postmoclernisme. Daarin is voor buitenissigheden aile ruimte is, zolang er maar respect over en weer is.

Ik breng claar tegen in clat bepaalcl vee! goecls over die verzuiling te zeggen valt. Zij gaf weggedrukte

bevolkingsgroepen een stem en zelfVertrouwen (emancipatie). Zij zorgde voor sociaal elan: zieken-illlizen, scholen, welzij nsinstellingen werden opge-richt. Toch neemt dat niet weg dater inderdaad nogal eens sprake was van benepenheicl, van 'een moraal die werd gebruikt om de ander de ogen uit te krabben' (Nietzsche), als clat zo uitkwam. Is dat een zelfstandige reden om schutterig te doen over de christelijke ethiek en deze maar overboard te zetten? Nee, ook dat niet. Wat Nietzsche, Freud en de

bestrij-ders van de verzuiling voor christendom en ethiek hielden, heeft claar op de keper beschouwcl weinig tot niets mee van doen. Het Evangelic staat haaks op morele zelfVerheffing en ethische keurslijven. Christenen als Dostojewski, Kierkegaarcl, Guarclini en in onze tijcl Charles Taylor Iaten een heel ~meier Iicht op de christelijke ethiek vallen: zelfbewust, niet schutterig, maar inderclaacl -Nietzsche ten spijt- wei met een raclicale aandacht voor de zwakken en gemarginaliseerclen. Oat clit zelfbewustzijn niks met rigoureus fanatisme, maar alles met christelijke authenticiteit te maken heeft, maakt ook Burggraeve

in zijn millennium-publica tie 'Ethiek en passie'

cluicle-lijk.

n

u

<

z ::c --. ;, z c:: > ::c N 0 0 0 N N}\1[110:1 W

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Niet alleen is die bewering wel erg kort door de bocht, het getuigt ook van weinig respect voor de toezegging dat samen met belanghebbenden parkeerregulering op maat zou

De gedreven salesiaan werd en is immers maar moraaltheoloog dankzij en vanuit zijn engagement bij jongeren en zijn nabijheid bij gebroken mensen.. Zijn denken en doen

Dat ik in zijn laatste levensmaanden zo goed voor hem heb kunnen zorgen, al zijn wensen heb kunnen realiseren en wij tijd hebben gekregen om afscheid te nemen is een rijkdom voor

Denk hierbij aan het luisteren naar elkaar, elkaars ideeën respecteren en het uitwisselen van de diverse

11.2 Is er sprake van een overmachtssituatie, dan stelt de Verkeersschool de leerling daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte en zal met de leerling een nieuwe afspraak voor de

Het is in deze moeilijke tijd belangrijk om heel goed te begrijpen wat onze klanten beweegt.. Door begrip te kweken en kort op de bal proberen te spelen, kunnen we met zijn allen de

De zomer van 2013 laat groenspecialist Chris Winter echter proactief nadenken over iepenbeheer: veertig iepen laten in een korte periode zien dat zij zwaar geïnfec- teerd zijn

We willen alle kinderen naar een vorm van voortgezet onderwijs laten uitstromen, die voor het kind het meest geschikt is.. ‘Leervakken’ als lezen, taal, rekenen en