• No results found

Levensbeschouwelijke vitaliteit

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Levensbeschouwelijke vitaliteit"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

COLUMN 110

Levensbeschouwelijke vitaliteit

In zijn -voorshands- laatste column in dit blad (september 1982, onmiddellijk na de verkiezingen) stelde Ruud Lubbers de vraag, hoe aan de zedelijk-politieke band, die het CDA verenigt, naar de toekomst toe herkenbaar uitdrukking te geven. Deze vraag moet ons bezig blijven houden, omdat van de beantwoording ervan niet alleen de toekomst van de christen- demo-cratie afhangt, maar onze samenleving als geheel ermee gemoeid is. Ruud Lubbers signaleerde in dit verband o.m. dat het CDA de beschikking heeft over een uitste-kend beginselprogramma en over daarop gebaseerde verkiezingsprogramma's, die er mochten zijn. 'Maar toch! Te snel drij-ven wij af naar tactische keuzes, naar overaccentuering van financiële aspecten. Te weinig worden principiële uitgangs-punten werkelijk doorleefd.'

Een van de centrale zedelijk-politieke pro-bleemgebieden, waarop dit oordeel van toepassing is, is naar mijn mening het vraagstuk van de verdere uitbouw en het maatschappelijk vitaal houden van een vrije, geestelijk/levensbeschouwelijk plu-ralistische maatschappij onder en tegen-over een ten aanzien van die geestelijke verscheidenheid zelf neutrale staat. Niet ten onrechte roept het Program van Uit-gangspunten op 'tot het zoeken van nieuwe wegen om in de gewijzigde omstandighe-den in de heomstandighe-dendaagse culturele en maat-schappelijke werkelijkheid, aan de levens-beschouwing inhoud te geven.' Maar van een samenhangende uitwerking naar de verschillende maatschappelijke deelgebie-den, zodat de nationale, regionale en plaatselijke overheden meer doordacht

CHRISTEN DEMOCRATISCHE VERKENNINGEN 3/83

voor zich zien wat hun te doen staat, kan men nog niet spreken.

Men mag wellicht de stelling wagen dat de noodzaak van een levendige, vrije geeste-lijke pluraliteit zo benadrukt wordt omdat die vrijheid in de ethische crisis, welke de samenleving op vrijwel alle niveaus karak-teriseert, niet alleen zélf hoger gewaar-deerd, mc"ar tegelijkertijd als zeer bedreigd ervaren vmrdt. Van katholieke zijde-waar men op dit punt wat in te halen had- is- met name op het Tweede Vati-caans Concilie - ten aanzien van de vrij-heid van godsdienst, van levensbeschou-wing, van het recht op eigen persoonlijke levenszin3eving een 'afstandelijk' stand-punt verlaten voor een uitgesproken posi-tieve warrdering, die sindsdien alleen maar sterker tot uitdrukking komt. Maar de gevaren, die de geestelijke vrijheid be-dreigen v;orden daarbij steeds eveneens scherp aan de kaak gesteld. Het para-doxale van deze situatie is niet de laatste reden om ons met het vraagstuk bezig te houden. VI/ij houden een ideaal voor dat - om met Alexander Schwan 1 te

spreken-van een hooggcstemde antropologische visie op de mens getuigt, maar wij zijn tegelijkertijd niet blind voor de gebroken 'condition humaine' en de veelsoortige slavernij waarin de mensen én de maat-schappij gevangen zitten.

Wij moeten het inderdaad met de geeste-lijke vrijheid wagen, maar dan tevens een antwoord hebben voor de tegenkrachten welke een dergelijk ideaal juist nu, in een steeds meer gedemocratiseerde, econo-misch-technologisch beheerste en

gesecu-..,.

I

(2)

..

COLUMN

lariseerde samenleving, zal kunnen oproe-pen. Psychisch-geestelijke desoriëntatie, skepsis, relativisme en onverschilligheid ten aanzien van het zoeken naar de laatste zin zullen de keerzijde van de medaille zijn. Juist daarom moeten de geestelijke wortels van onze cultuur vitaal blijven. Ik noem - meer als illustratie, resp. als vraag - enkele aspecten:

- Aan de hand van zo uiteenlopende- en betrekkelijk willekeurig gekozen - voor-beelden als 'democratisering van gesub-sidieerde instellingen' en 'al dan geen bede in de Troonrede' rijzen vragen als: Betekent een 'neutrale' staat, die de bur-gers levensbeschouwelijk vrijlaat, dat de levensbeschouwelijke zingeving, óók van de politiek zelf, politiek althans in de privé-marge van de niet-openbaarheid wordt gedrongen? Helpt de overheid dan zelf niet mee aan de taboeïsering van de geestelijke dimensie van de maatschappe-lijke werkelijkheid? En: hoe brengt de neutrale overheid haar zorg voor een le-vensbeschouwelijke vitaliteit ethisch uit-gewogen in hiërarchie met andere - in dit opzicht wellicht meer 'neutrale' waarden als democratisering, doelmatigheid, e.d.? Hoe moeten in dit verband de principiële en feitelijke mogelijkheden van de neutra-liteit van de overheid gewaardeeerd wor-den? Zij kan niet aan ethisch geladen politieke keuzen ontkomen. Maar hoe ver-antwoordt zij dan haar optreden? - Die laatste vraag lijkt zich meer toegc-spitst op te dringen daar waar er zich spanningen of zelfs tegenstellingen voor-doen tussen belangen van ideële en mate-riële aard. In het huidige politiek-econo-mische klimaat geen denkbeeldige situatie. Bij op het eerste gezicht uiteenlopende onderwerpen als de vormgeving van de ontwikkelingshulp, van het openbare com-municatie-bestel en van het cultuurbeleid

mr. L. B. M. Wüst

dreigt dit zich voor te doen. Gaat het hier niet om een spanning, of zelfs botsing van twee vrijheidsbeelden van onderling ver-schillend zedelijk gehalte, die beiden een appèl op de overheid doen? Hun door-werking hangt natuurlijk in eerste instan-tie af van de kracht van de die opvattingen dragende maatschappelijke groepen zelf. Maar de overheid kan door haar keuze of door een laisser faire zelf die kracht van dat groepsleven grotelijks beïnvloeden, ten goede of ten kwade. Hier kan zich een niet voldoende doordenken op de prin-cipiële uitgangspunten eneen-in bepaal-de zin - overaccentueren van financiële aspecten en belangen ernstig wreken. Het zou met name kunnen zijn dat wij de -met name óók zedelijke- crisisverschijn-selen die wij als CDA in de financieel-economische orde ontwaren en willen be-strijden, uit kortzichtigheid overplanten naar de orde van de fundamentele men-selijke relaties en zo de algemene maat-schappelijk-ethische crisis, de nood aan solidariteit en zingeving, alleen maar ver-groten.

1 Hoogleraar geschiedenis politieke theorie aan de Freie Universität te Berlijn.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

\'ergroting dient ook biJ de journalistieke aanpak rekening gehouden te worden. Het ma- gazine vereist meer planning en de technische vervaardiging vergt moor

Niet allen toonden zich echter volgzaam, maar zij werden consequent ge- weerd. Kuyper wilde namelijk dat de anti-revolutionaire Kamerleden zich in de Kamer aan

In Sjeptowka, het stadje dat jarenlang een belangrijke grensplaats zou zijn tussen Polen en de Sowjet-Unie, werd Nikolaj Ostrowski in een arbeidersgezin

De gevolgen van de CAO 2021 zijn niet functioneel verwerkt, wel is uit voorzorg in de Programmabegroting 2022 – 2025 van Albrandswaard een stelpost meegenomen in het programma

De Brieven werden ons niet gegeven opdat we Christus zouden leren kennen naar het vlees, maar opdat we onze opgestane en opgevaren Redder zouden kennen, Die, nadat Hij Zijn

Het is belangrijk dat u tijdens het oefenen goed in de gaten houdt of het echt wel goed gaat. Als uw hond toch nerveus begint te worden, kan dat uitlopen op verlatingsangst. Let

Maar respect voor het leven van een boom als uitgangspunt is altijd goed, voor iedereen.’. ‘Het is niet zo dat ik klakkeloos doe wat zij willen omdat

Gemeenten ontkomen niet aan forse beheersmaatregelen op de korte en lange termijn om in de toekomst de zorg en ondersteuning te kunnen blijven leveren aan die inwoners die het