• No results found

Lamberigts

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Lamberigts"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

VATICANUM II (1962-1965)

Een poging tot antwoord op een crisis in de katholieke kerk

Toen Johannes XXIII (1958-1963) op 25 januari 1959 volledig onverwacht aankondigde dat hij een oecumenisch concilie wilde organiseren, deed hij dit omdat hij van oordeel was dat er in de Rooms-katholieke Kerk nood was aan een aggiornamento, een bij de tijd brengen van de kerk.

In deze les staan wij op de eerste plaats stil bij de problemen waarmee wereld en kerk

geconfronteerd werden in de halve eeuw voor het concilie. Tegelijk besteden wij aandacht aan de opkomst van een reeks bewegingen die zich in deze periode hebben ontwikkeld en die een

belangrijke bijdrage zullen leveren aan het concilie: de liturgische beweging, de Bijbelbeweging, de patristiek en de oecumenische beweging.

Vervolgens belichten wij kort de figuur van paus Johannes, de zogenaamde overgangspaus: Johannes XXIII was 76 jaar op het ogenblik van zijn verkiezing. Ook gaan we nader in op de wijze waarop het concilie werd voorbereid. Anders dan bij vorige concilies ging het immers niet om problemen in verband met dwalingen, maar om een interne crisis. Er werd geopteerd voor een open bevraging. Bisschoppen, rectoren van katholieke universiteiten en generale oversten van ordes en congregaties kregen de kans om hun wensen voor het komende concilie kenbaar te maken. De feitelijke

voorbereiding op het concilie gebeurde te Rome en was hoofdzakelijk in handen van de Romeinse curieleden, ook al werd er beroep gedaan op raadgevers van buiten Italië.

Aan de vooravond van het concilie waren de verwachtingen van verschillende concilievaders en theologen niet erg hoog, met name omdat de eerste 7 documenten die in de zomer van 1962 naar de conciliedeelnemers waren gestuurd, op één uitzondering na, weinig blijk gaven van een wil tot vernieuwing. Hetzelfde gold voor de verwachtingen van de waarnemers uit andere christelijke denominaties (protestanten en orthodoxen). De sfeer sloeg radicaal om naar aanleiding van de toespraak van Johannes XXIII op 11 oktober 1962, getiteld Gaudet Mater Ecclesia. In deze toespraak leverde de paus zware kritiek op de doemdenkers van zijn tijd. Voorts maakte de paus duidelijk dat hij van de concilievaders verwachtte dat zij hun verantwoordelijkheid zouden nemen om in overleg een echt aggiornamento te realiseren, verantwoordelijkheid die de conciliedeelnemers niet uit de weg zijn gegaan. Ten slotte hield hij een sterk pleidooi voor eenheid tussen de christenen.

Gedurende 4 sessies, steeds gehouden in het najaar, respectievelijk in 1962, 1963, 1964 en 1965, zouden zij over een ganse reeks thema’s debatteren en alle conciliaire documenten (16 in het totaal) werden met een zeer ruime meerderheid goedgekeurd. Sommige documenten zoals die over de liturgie of ook de openbaring waren het resultaat van ontwikkelingen uit de voorafgaande decennia. Andere documenten kwamen op de agenda tijdens het concilie. In dit verband denken wij aan het document over de taak van de Kerk in de wereld (Gaudium et Spes), de oecumene (Unitatis

redintegratio), de houding van de katholieke Kerk ten overstaan van de niet-christelijke godsdiensten

(Nostra Aetate) en de godsdienstvrijheid (Dignitatis humanae).

De belangrijkste verworvenheden van het concilie worden in herinnering gebracht. Ook zal ingegaan worden op de vaststelling dat het concilie de crisis in voornamelijk West- en Centraal Europa en in Noord- en Zuid Amerika niet heeft kunnen keren. Hierbij wordt gewezen op een aantal

(2)

gebeurtenissen uit de tweede helft van de jaren ’60 waarmee de concilievaders geen rekening hadden (kunnen) of (mogen) houden.

EXAMENVRAGEN

1. De openingstoespraak van Johannes XXIII, Gaudet Mater Ecclesia, werd door vele

concilievaders, theologen en journalisten omschreven als een programmaverklaring vanwege de paus. Welke waren de verwachtingen van Johannes XXIII?

2. Welke zijn de belangrijkste verworvenheden van het concilie? Waarom heeft het concilie de crisis niet kunnen keren?

3. Is er volgens U een nieuw concilie nodig? Indien ja, welke punten zouden volgens U absoluut op zo een concilie ter sprake moeten komen?

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Zijn confrater Eric Manhaeghe en historicus Benoit Lannoo stel- den een huldeboek samen dat veel breder blikt dan leven en werk van de eeuweling en dat in diverse

16,20), door de toehoorders aanvaard dank zij de werking van de Heilige Geest, brengen de univer- sele Kerk bijeen, die de Heer op de apostelen gevestigd en op de heilige Petrus,

They also give attention to the limiting case q ~ 0 (so~ called processor shared model) and the case where not all arriving jobs join the first queue but also other lower

De Stadspartij vraagt zich dan ook af in hoeverre weigering op basis van het niet kunnen tonen van een collegekaart strijdig is met de nota “Toegangsbeleid voor de horeca”, ook al

Indien een exploitant bezoekers die geen collegekaart/studentenkaart kunnen tonen ook weigert zonder dat sprake is van een doelgroepenavond, of deze weigeringsgrond

Door bedrijven te analyseren op het gebruik van de rookgasreiniger bij het gehandhaafde kasklimaat kan met het PBG-rekenmodel Gasverbruik [Raaphorst, 1999] worden berekend hoeveel

Paragraaf 3.1 bespreekt in hoeverre publiek en bedrijfsleven belangstelling voor en kennis op het gebied van de Europese monetaire eenwording hebben, en de mate waarin men zich

Door de overmaat aan kopij als gevolg van de Jaarvergadering en van het vele verkiezingsnieuws (berichten uit de afdelingen) moest deze rubriek telkens weer