UJ
z
z
LL
Heimwee naar het klassieke, burgerlijke gezin mag gerelativeerd
worden. Maar de keuzen van de nieuwe generatie - gekenmerkt
door ambities en paradoxen -
dienen uitgangspunt te zijn voor
ons beleid. De studies en discussies binnen bet CDA gaan over
nieuwe wegen waardoor die keuzen tot hun recht kunnen komen.
Op de agenda van christen-democratisch gezinsbeleid dienen
zo-wel directe als indirecte maatregelen een plaats te krijgen.
D
e integriteit van de <,ar.m:n-lcving, dati., de be\angnjk-<;te zorg van hct rapport 'Nicuwc wegen, vastc waarden' van het Stratcgi-;ch Beraad. De <,amenleving bij elkaarhoudcn. contlicten en
te-gcnstcllingen overwinncn,
waarden ovcrdragt'n.
En naa<,t media, scholcn, kerken <>peelt het gczin daarin een centrale rol. Dat i<> ook het kader. waar-in het thema vanuit hct C:DA aar1 de orde i.,
ge-aan hct rapport 'I + I
=
<,anwn', denk Jan de promincntc plaat<> in het nicuweProgram van Uitgangspuntl'n n1aar het mol't wei wijlcn prolc<,<,or Van der Crinten worden nagezcgd, dat het
op-mcrkelqk wa'>. dat lwt woord in hct
verkiezing<>-progrL11111lEl van 1994- nict
voorkwam.
Waarom dan nu die actu-alitcit en die nadrukc AI die men-.en die aan het ge-'>prck met het Weten-schappelqk lmtrtuut en het C:DA meedocn over steld en sindsdien ntet de ontwikkeling van ecn mecr uit het nieuw<, i<> ver- hedcndaags gczimhelcid dwcnen. 1\'lr.
JJA.i\1.
Pcm Cw11i{l hl'bhcn rccht op verduidc-Hct zou niet in overeenstemming metde traditie van hct Wetemchappelijk lnstituut voor het CDA zijn om aan nieuwlichterij te docn ot te zoeken naar eetl politicke ilollt"rillr, die het CDA meer hekendheid kan geven. Het gezin hcelt in de algelopl'n jaren veclvuldig en intensiel aandacht gckregen Denk
li1king van de motievcn.
Het ouderlijk tekort?
Het CDA krijgt nogal eens tegenge-worpen, dat hct dit thcma aan de orde stclt uit ovcrhezorgdheid en heimwcc. f"aar aanleiding van de <;tcllingcn van prolc">or Hcrrnanm, dat er l'igenlijk
nict<; mi5 i5 met de opvoeding-;aandacht in Nederland. kwam cr vanuit <;ommige media een 5arca<;ti5che aanval op onze
agcnclcnng van hct gczin. En son1nli-gcn in onzc kringen rcagcrcn daarop
met een zekcre krampachtigheid om dan maar over 'hct modcrne gezin' tc <;preken. De airco aan, want cr moest een' ict5 van 5pruitJC5lucht blijven han-gcn~
Ovcrigen<; zou cr niet zoveel mi<; zi1n, al, indcrdaad het C:DA vooral bczorgd wa<; over de vraag, ot in de hedendaag-5C cultuur voldoendc aandacht be<;taat
voor de tocru'-.ting van de volgcnde
gc-nct·atte, voor de lli;lwl5e notie van
ge-,Jacht tot ge<;lacht, voor hct
doorbreken van hct circulaire denken van de nu lcvendcn en het herstcl van het illlcaitT be,el itl de ge,chicdeni5 We zouden om in goed gezel'>chap lw-vindetl van zovele onderzockers, dte
wcl hct vcrval van hct gczin at~nn1cTken
al5 ecn zwatT hypotheek op de toe-kom<;t van onzc <;amenlcving en al5 een van de centrale oorzaken van de
de<;in-tegratie en onveilighetd De luiml!lliou<ll
Hmtid Tnl'llllr van I (I Jllni Jong5tlcden
Wii5t op l't'n enqucte aan de
AnH.?nkJJ!l<..,C \vc-,rku~.,t, \vaarin 92(1{) van
de onclcrvraagdcn \lmu)IIJCit
j11111tfy
lies<111.! [<~ntrly Pllittcl' ak de belangrijbte
op-gJvc von onzc dJgcn aanwiht. Fen
dc-zer dagen zei ptT'>ident Clinton· "Solllli
fllohlclli
llttttthrr one;,cfli·fdmr
<Jrorl'llli)tt/J tt'ii-/Jottl <1]111/Jrr "
Ln we kennen dehenade-ring van Etzioni in ziJil T/Jc l'meuliruj
/)r/llrl over de duivel<;e drie,lag van
de5-Jntcgrattc <..,Jn1cnlcving-vl'rvcd \VCJarden
en normen-verval tamilielcven. 1 Fn al5
The
f,ononri<l tn de algelopen zomer een<;peciaal katem wiJclr aan het vcrval van het geztn en de cloem oproept van dat nog maar een op de lien kinderen in de
Amcrikaan5e binnen5teden '<; avond'
thui5 i' ol ziJil vader aantrdt, dan zou
een houding van 'waar hebben jullie het oved wei een., erg mi5plaatst kunnen zijn
Het i., vol5trekt lcgitiem om de aan-dacht, die in Noord-Amerika ont<;taan is voor het verval van het gezin, ook hicr serieus te nemen, en dat gebeurt in onze achterhan ook nadrukkelijk Daar lcelt die zorg biJ velcn over de afwezige ouder, de 5lcutelkinderen, de rol van de telcvi<;ie al., vervangende opvoedcr, en vooral over het wegvallcn van de con-tacten tussen de gencratie5.
Dat hoclt niet per .,e hetzelfde te zijn, a!, een heimwee naar het her<;tel van hct hurgerlijke, het kla-,sieke geztn met zijn dito rolverdeling tvlaar, wie de di5-cussie5 goed bcluistert, bespeurt dik-wijl5 dat heimwee wei lk hcb mezell noott zo thui5 gevoelcl bij die pleiclooi-en voor hehoud pleiclooi-en hers tel
Wte de vcrschillcnde typologieen gezin en lamilie in de laatste eeuwen op zich laat inwcrken, weet, dat bctrokkenheid op de volgende en vorige gencratie ook volledig tot zi1n recht bn komcn in an-dere gczi n~vorn1cn.
Wic nog hekencl is met hct prc-hurgcr-liJke, agrari.,che gczinspatroon, zal dat crkennen: de economi,chc functie, de andere helcvtng van de emotionelc tunctic, het werkcn van heide partner.,, het overlaten van de opvoecling<;taken
uan pcr<..,onccl ot dc vorigc, niet n1ccr
wcrkemk, gcneratie, <,oms ook het ma-triarchaal: het was het dominante pa-troon in [uropa tot ongeveer het midden van de vorige eeuw, en het was
ik mag het zeggcn niet 5lccht,
al-than<; niet voor de ei.,en van die dagen.
Het hcimweemoticl naar een type
ge-zin n1Jg gerclativccrd worden. ~~1aar wei moet aan de orde gc<;teld worden op welke wijzc die betrokkenheid up
)> r
z
Nz
v,....,,
z
N
z
u...
vorigc en volgcndc gcncratics kan
\Vor-den veiliggesteld, en ook die zo <;terk opgekon1en vraag naar ondcrlingc gc-horgenheJd. Dat zijn de vragen naar de nieuwe, hedendaagse functies van hu-welijk en gczin, en - voor een politieke parti) - de tot bescheidenheid manendc vraag, wat een overheid kan doen aan icts, dat zo nauw met per<,oonlijke overtuigingen en culturele ontwikkclin-gcn vcrbonden is.
d\vingend orkggcnd ccnzijdig
gcdrag<,-patroon en een dominant aanbod van een bepaald <,oort levensvisie
- In de status van memcn z1en we de accentuering van de zcllredzaamheid en de zellverwcrkelijking, maar tcrzelf-dcr tijd zien we een enorme toename van de emotionek en tysieke afhankc-liJkheJd, door het later volwa<,sen wor-den en door de dubbek vergri]zing.
In de levemorganisatie
De paradoxen
Een veel vruchthaarder he-nadering dan aileen zorg of he1mwce i'> het om
We kunnen geen
blauwdruk
zicn we ccn ongcdachtc toename van de vrije ti1d en van zccr vrocgc uittrc-dingen Terzeltdcr ti)d zien we biJ vclcn ecn zware toe-ncming van de werkhela<,-ting jui<;t in de pcrioden tu"en 25 en -1-5 jaM, 'al'> je het moet maken'
uittekenen van een
navolging
beleid dat van
weer in van
'Nieuwe wegen,
bovenaf
waardcn' - de kansen en de hcdrcigingcn van de nicu-we <,ituatie of hetcr gezegd de paradoxcn die op om afkomen, vollcdig op ons te Iaten inwcrken. lk noem
gedragsverandering
direct kan
- In de technologic zien we een <,uccewollecon-bewerkstelligen.
centratie op ontwikkelin-gcn, die arbeid hesparen en ovcrbod1g maken. Terzeltder tiJd zien we het onbetaalbaar worden van er enkclc, die misschien in dit vcrband
relevant ziJn,
In de economie zien we voor nieuwe men'>en, die de arbeid,markt betreden of een onderneming willen starten, fan-ta'>tische mogeli]khedcn, twceverdic-ners beginnen met grote inkomen<,- en he<,teding'>mogelijkheden, maar terzcll-der tijd zien we ccn giganti')chc onzc-kerheid over de inkomenvJntwik-kelingen op Iangen~ termijn, een plotse-ling verval van de per<,pectJeven op een langprige haan, zekcr op ecn baan voor het Ieven, en de noodzaak van extra in-'>panningen om 'binnen' te komen in het arheidshcstel e11 vooral binnen te blijven
- In de cultuur zien we het onhtaan van een brede piLu·ilormitcit in waardenop-vattingen e11 een cxplosie van de oricn-tatJe- en informatiemogelijkheden en terzelldcr tijd zien we een zich hiJna
de zorg- en dien<,tvcrlcning<,taken. - In de maahchappiJ zien we een duide-li]ke onder'>treping van de noodzaak van gehorgenheid in kkincre verban-den, zoal' het huwelijk - 'er wordt weer veel getrouwd' Terzelfder tijd zien we de heschcrmemk knngen rondom ge-zin en familie in de vorm van verban-dcn en verenigingen sterk afbrokkekn. De lij'>t van deze paradoxen is uit te brei den.
t\
\aar zij vormen de realiteiten, zoals die op ee11 nieuwe gcneratic afko-men. De vraag, die aan de politick en samenkving wordt ge'>teld, hoe de keu-zc voor en de inrichting van gczin en familie zich verhoudt tot deze werke-li]khcid, zoal'> er ooit een directe relatie\va-, tu:-,sen gezin en tocgang tot
vocd-sel, tussen lamilie en cconomisch ovcr-lcven.
De keuzen van een nieuwe
genera tie
llij de qudie nJJr gezin en tJmilic
die-ncn we ccr;.,t ccn tlnttlysc tc n1akcn van
het vcrwJchting<,pi!troon, dJt een nieu-we generJtie hecft, die 'ondanb alle-,' zo overcluideliJk voor ecn cxclu-,ieve en ecn vJqe rciJtie kie<;t
- Het i-, de keuze voor zeltvcrwcrkelij-kmg, 111JJr zonclcr de ontkenning vJn ruimte voor de zorghehoeftc VJn de pJrtner, u1 Jndercn, die in reiJtJe met dat vcrhJnd qJJn, kindercn, eigen nu-der<-.
Het i<; de inzet op Jutonomie en ge-lijkheid, lllJJr met tcrzelfdcr tijd cen ciJJm op de relatic VJil heveqiging, emotionecl her<;tcl, genezing
- Het i-, de vcrwJchting vJn
cxclu-,ivi-tcit en trouw, n1aar nict op ha.:.,i-, van
cen cxtcrnc normqelling, mJJr vJn een telkem opnieuw te heve<;tigcn keuze
Het i-, de hoop op geborgenheid, de ',ouJOIJ', het zich thu" voclen, mJJr wei in een glohali-,erende wereld, WJJrnJJr men uren per cbg de clcctroni<;che ven-<;ter-, openzet
- Het i-, het <,treven nJJr welvJJrt, maar in evcnwicht met tijd voor clbJr en
voor ccn dagindcling en agenda, die
nict door het werk, de hetJJidc haan, vollcdig gedictccrd worllt
Het i<; het piJn d1kwijls om kindcrcn te kri1gen zondcr dJt de keuze daJrvoor cc11 onomkecrhJJT verandcnng bctc-kent ten aJnzien vJn Jndere lunctie'> vJn cJrricrc ot tijdshe-,teding
- Het i-, de in<;pJnning om die kmdcren toe tc ru-,ten opvocdkundig en moreel, om ze op hun heurt weer in <;tJJt te <;tellcn tot zcltverwcrkelijking en wel-VJJrt, zonder lbt de oudcrs hen willcn Jt-,luitcn vJn de Jmkrc hronnen VJn
oril;ntat1c-.. en wJardcn
( )ok hicr gJJt hct weer om pJrJdoxen Het zip1 111 wczc11 de vertJIJilgen in het
per<;oonlijk Ieven en in de pcrsoonlijke kcuzen van de ohJcctievc pJradoxcn zoJI<; die eerder bcschreven werden,
AI-; ze kloppen hier ziJn het -,lcchl'>
vooronder<;tellingen en intuitie<; - dan diencn die keuzcn van een nieuwe ge-nerJtie op de ecrste piJJh uitgJngspunt tc zip1 voor on<; helcid.
Niet Jng<,t, nict heznrgdheid, niet hcimwee, mJJr de amhitie-, binnen de-ze parJdoxen.
NJtuurlijk is de christen-democratic daarbij niet neutrJa! en volgt zij niet -;impelweg de keuzcn. \'Vij blijven om kenmcrk trouw, dat wij gehondcn zijn en willcn zijn aan extcrnc hronnen vJn waarden en moraal.
Daarom i'> altijd doorsbgg"vend de
vraag naar de hun1anitcit van dezc kcu-zeni cr i;., de vraag naar de
verenighaar-heid vJn zekere amhitics; cr i'> vnoral de JJmlacht voor wJt hiJzondcrc zorg hehoclc daar wJar gezinnen talen, WJJr
gezinncn verzwakt zijn, waar zi_i
uitgc-slotcn worden.
ln waar wij zo dikwqls tegcn die ver-<;chijnsclcn aanlopen, kcnnen wij in de chri<;ten-dcmocratic ook onzc eigen pa-rJdox: uitgangspunt in het helcid dient te zijn de kennelijke wil van zovelcn
on1 ccn nicu\vc relevantic te gcvcn aan
hct gezin zonder de ontkenning van de hcdendaagsc realitciten en aan de ande-re kant de noodzaak van hijzondeande-re zorg voor het zwakke en het gekwetstc. DJt is onze cerste studie- en discu<,<;ic-opdracht: hoc kunncn we bcvordcren, dat de amhitie<; wJJrgemaakt kunnen worden, en dat, daJr waJr die ambitic-;
gelaald hehbcn en zo is het nu
een-maal zo d1kwijl' -, opvang en herstel mogeli1k i'>
Een sterke samenleving
Vanuit die uitgang~puntcn n1octen we
m m
z
Nz
m r mw
z
Nz
LLnu de agenda van ccn chri'>ten-demo-crati'>ch gczin'>beleid lormulcrcn. Dan i'> cr allereer'>t de vraag, wclke maatregclcn cr direct van ovcrhcid'iwc-gc nodig zijn voor die '>ituatie'i, waarin de ambities door handicap'> ot nict gc-haald worden of kunnen worden. het eenoudergczin; verbanden, waarvan de kmtwinner('>) wcrklom i'i lzijnl, tami-lics. die de traditie van ongc'>choold zijn niet kunncn doorhrckcn. of die de aansluiting hi) onzc cultuur mis.,en, gc-zinnen, waarin deviatie'> voorkomcn Daarnaa<;t ;., er de vraag met we ike di-recte overhcidsmaatrcgelen de amhities en paradoxen bcantwoord worden. zondag'>rll'>l, studichcurzcn, kmderbiJ-'ilag, weltelijkc maatrcgclcn voor in- en uittreding bij betaalde arheid, fi'icalc
voorzicningen, etc.
Tot .,Jot en vooral gaat hct dan om de indircctc maatregelen. l)aar waar de ovcrhcid de voorwaardcn en de kader'> .,chept waarhinncn een 'iki-ke samenlc-ving zich kan ontwikkelen.
Hoc kri)gt het begrip participatic in
onze -,anlcnlcving nicuwc inhoud en
wordt hct nieuwe realitci\7 Hoc krijgt het begrip maat'ichappclijke veilighcid inhoud (dcnk aa11 gezamenli1kc aLliC'i van ouder'i en 'icholen). Vooral hoc vcr-'itcrken we de in'ititutic'i, die zowel aan
de ~an1cnlcving al'i aan het gezin in
on-dcrlingc WI'i'>clwcrking de band en de
nodige stcun gcvcn: de naar eigen
ovcr-tuiging hcrkenbare school, de media. die iets andcr'> dan hct dominante cul-tuurpatroon vcrhecrlijken, de door de
"'an1enlcving gcdragcn thui~zorg; de hcnvaardcring van vrijwilligcr<.,\vcrk.
De ba'>i'inotJc, dat een <;lerkc
'iamcnlc-ving c;tcrkc gczinncn n1aakt en onlgc-kccrd, kan om ook behoedcn voor ccn val'itrik. namelijk tc dcnken dat we een blauwdruk kunnen uittekencn van cen
bclcid, dat van hovenaf gedragwcran-dcringcn direct kan bewcrk'itclligen Zo dikwijl'> hcbben we de laat'itc kwart eeuw mccgcmaakt. dar bepaalde voor-zicnmgen. die vour cen wclgcdefiniecr-dc '>ituatie waren bcdoeld, gedrag'>-verandcringcn opriepen waardoor die voorzicningcn zeit uit de rail'> licpcn en
onvoor'ipelde maatschappeliike
ettec-ten haddcn. Dcnk aan de wcrking van de Algcmcne Bijstand'iwet of de Wet op de Arbcid'iongc<;chiktheidwerzekc-ring 1WAOJ llij het gczin gaat hct om ccn cultuur. om een pcrsnonliJke
ovcr-tutging, on1 gcdrag'-.ratroncn. f)e
ovcr-hcid hcdt een rol, maar zc dicnt hc'>cheiden tc zi1n
lk'ichciden, wal haar rol hetrdt, ambi-tieus wal het ondcrwcrp aangaat.
De
'>ludic'> en d!'>CLI'>'>IC'> hinncn hctCI)A
gaan over nicuwe wcgcn,waar-door de kcuzcn van ccn nicuwc genera-tic tot hun rccht kunnen komen, zc
gaan over het bouwcn van vrijplaahcn waardoor gczinncn kan<.;cn krijgen up
opvang, her<;tcl, ommckcer, het gaat om 'ilaghomcn te zcttcn voor Oiltwik-kelingen en automati'>mcn. die de <,a-mcnlcving en hct gczin daarhinncn dc'illltegreren en dchumani'iCITil. Dat '>taat in dczc 'itudic'> en di'>Cll'>'ie'i rond gcz1n en tamilie in de
hcdcndaag-'>C om-,tandighcdcn op
de
agenda, nictminder dan clat'
1\
lr.
JJ;\
1\ I. Jltlll Crlllll/' is dun leur 1'1111/Jri
Wrirllsc/Jii/J/Ic/iJk
!11sliluul Poorf,rl (
I JA
Noot
Arllll<lr ! Lzror1r Tilt f\uu!/rn1/ /Jtlr,d lkmo-,