• No results found

Technologische vernieuwing: quo vadis?

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Technologische vernieuwing: quo vadis?"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

drs. J.WA van Dijk OOCU .

.,.1\TIECENTRUM

NEDERLANDSE

POL\T,EK&

PARTIJEtt

Technologische vernieuwing;

quo vadis?

'Met een rapport-van-Rome-achtig klimaat komt niets tot stand.' Met deze woorden maakte een der CDA-politici duidelijk dat de wind in ons land van richting veranderd is, om vervolgens een lofzang aan te heffen op economische groei en noodzakelijke tech-nologische vernieuwing. Er heerst in Neder-land een nieuw industrieel elan, onderne-mers voelen zich minder vaak een boef dan een aantal jaren geleden en onder de pu-blieke opinie is van een duidelijke anti-tech-nologie-stemrning geen sprake meer. Kon technologische vernieuwing in de jaren '70 nog verguisd worden als de concurrentie opzwepende motor van het laat-kapitalisme, vandaag de dag lijkt het een toverwoord om uit het economische dal te komen en tal van maatschappelijke problemen op te lassen. Deze heilspretentie blijkt haar eigenlijke wor-tels te vinden in het 18e-eeuwse vooruit-gangsdenken. Wetenschap, techniek en economie vormden in de ogen van toenmali-ge denkers een zichzelf sturend toenmali-geheel. Vandaag de dag lopen we opnieuw het

ge-Christen Democratische Verkenningen 1/85

vaar de technologische ontwikkeling te ver-zelfstandigen en elkaar voor te houden dat wat technisch kan ook mag, om ons vervol-gens als mens en samenleving onderge-schikt te maken aan de eisen die deze ont-wikkelingen aan ons stellen. Goethe's tove-naarsleerling, in de ban geraak( van de tover-kunst van zijn meester, wordt vroeg of laat zelf beheerst door zijn op hoi geslagen uit-vindingen. De 'homo faber' dreigt object te worden van zijn eigen kunsten.

Wetenschappelijke en technologische ver-nieuwingen volgen elkaar in snel tempo op en gunnen de samenleving nauwelijks de tijd de eerste nieuwe indrukken te verwerken. Maatschappelijke effecten kunnen door de doorwerking van de vernieuwingen in andere sectoren dan de oorspronkelijk beoogde nauwelijks meer worden tlgeschat. Er heerst een enorme kloof tussen inzichten in de toekomstige consequenties van techno-logische ontwikkelingen en de toenemende reikwijdte, cumulatieve werking en vaak on-omkeerbaarheid van deze processen.

(2)

Ka-merleden maken zich zorgen over hun ge-brek aan deskundigheid om grate technolo-gische projecten en de daarmee gepaard gaande miljarden overheidssteun verant-woord te beoordelen. De regering, beangst de boot te missen, maakt zich op Europees niveau sterk om vroegere concurrenten sa-men te brengen op bijvoorbeeld de terreinen van informatica en biotechnologie. Vroegere concurrenten zetten op bovennationaal ni-veau de koers uit om straks als monopolis-ten nationale overheden te confronteren met de gevolgen van hun gevoerde beleid. En door de enorme schaal van de ontwikkelin-gen en de technologisch zeer geavanceerde niveaus zullen keuzevrijheden nauwelijks meer aanwezig blijken te zijn. Philips en Siemens belanden vervolgens als participant in bijv. de onderwijspolitiek om de (liefst Eu-ropese) burger al vroeg te leren omgaan met moderne communicatietechnieken.

Als wetenschap en technologie mensen-werk moeten blijven, dan hebben we, zo stelde professor Tuininga onlangs in zijn ora-tie, behoefte aan meer zicht op keuzepro-cessen. Concreet betekent dat, dat we niet Ianger aannemen dat wat kan ook mag, om vervolgens bij neveneffecten de problemen haastig te lijf te gaan met nog meer toege-paste l<c:,nnis. Het gaat niet om moraal ach-teraf, zo onderstreept rlij, maar om ethiek vooraf. A:s we daarmee in kunnen stemmen, dan rijst de vraag op welk ethisch kompas we dan kunnen varen.

De traditionele ethiek met een in beg1nsel beperkte tijdshorizon en een vooral antropo-centrische optiek vraagt om aanpassing. Geen enkele ethiek van het menselijk hande-len is in vroegere tijden zo vergaand gecon-fronteerd met de verre toekomst, het (voort) bestaan van de menselijke soort en de exis-tentie van mens en natuur als ge'integreerde delen van de schepping.

Nu is angst voor het nieuwe op zichzelf een slechte leidsman. Het is nog niet zolang geleden dat vanuit kerken en vakbeweging 'de chips' als een rechtstreekse aanslag op het ethisch recht van ieder mens op arbeid als mogelijkheid tot zelfontplooiing werden

2

Column

aangeduid. De angst voor mogelijke toe-komstige ontwikkelingen kan echter wei de negatieve duiding vormen van iets dat we niet willen om vanuit die 'heuristiek van de angst' te identificeren wat uiteindelijk op het spel kan komen te staan bij technologische ontwikkelingen en hun toepassingen. En vanuit welk perspectief zal de beoorde-ling worden uitgevoerd? Zo staan we bij-voorbeeld voor de vraag of de biosfeer, die zo langzamerhand binnen het machtsbereik van de handelende mens is gekomen ook een zelfstandig recht heeft op morele aan-spraken, 'nicht nur um unsretwilten, sondern auch um ihrer selbst willen und aus eigenem Recht' zoals Hans Jonas dat in zijn boek 'Das Prinzip Verantwortung' zo treffend aan-geeft 1

l. Oat geldt met name voor de geneti-sche manipulatie om nog maar een voor-beeld te noemen. De mens neemt de eigen ontwikkeling in handen, niet om het voortbe-staan als soort te bevorderen, maar om deze naar eigen antwerp te verbeteren. De vraag rijst dan wie de 'beeld-makers' zijn, naar wiens beeld zij zullen scheppen en op grand van welke kennis.

Bij dit alles blijft het een wezeni1jk dat we de toekomst niet slechts inzetlen ten behoeve van tijdelijk en tegenwoord1g gu.vin. Bewerken en bewaren van de schepping vormen de twee samensteilende de!-"'n van ons rentmeesterschap. Ju1st dc:taroT •-!eeft ook de Club van Rome ons nog Vc; ' te

zeggen. Als geen ander heeft zij '.::ns ~Jt !serd, dat we als huidige generatie dan rni.' :r1ien nog in staat mogen zijn om prob:enle :- a en nu op te lassen, maar dat daaruit ,N,Jd weer problemen straks en elders zullen ont-staan.

1) Hans Jonas, Oas Prinzip Verantwortung, Versuch einer Ethik fUr die technologische Zivilisation. lnsel Verlag, Frankfurt am Main, 1979.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Regenwormen vormen het grootste aandeel van het voedsel voor volwassen grutto's in het broedseizoen, en ze reageren op het onderwater zetten van percelen.. Mogelijk leidt plasdras

Bovendien kan deze groep zowel worden omgerekend naar ongevallen per afstand voor de jonge bestuurders (door het aantal ongevallen te delen door de mobiliteit van jonge

Has the British National Health Service (NHS) got talent? A process evaluation of the NHS talent management strategy. What is the value of talent management?Building

1 LA Geelhoed. 'Ministeries moeten 25 procent afslan- ken·.. pels die, zich aanvleiend tegen de centra- le overheid, het overheidsmanna voor hun clientele zo veel

Copyright and moral rights for the publications made accessible in the public portal are retained by the authors and/or other copyright owners and it is a condition of

Deze waren alle gevuld met een donkergrijze (met roestbruin) of een okergrijze vulling waarin zich in één kuil nog een donkergrijze kern aftekende.. De paal- kuilen (0,20

With the choice of “human dignity” as one of the focal areas at the SU’s Theological Faculty, the challenge of Practical Theology’s Quo vadis question can be summarised as

As ethics requirements clearly vary across national and institutional contexts, they argue that ethics should not be seen as merely a set of rules or restrictions, but is