• No results found

Beeldvorming en burkini - streamdocument

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Beeldvorming en burkini - streamdocument"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

UvA-DARE is a service provided by the library of the University of Amsterdam (https://dare.uva.nl)

UvA-DARE (Digital Academic Repository)

Beeldvorming en burkini

Nieuwenhuis, A.

Publication date

2016

Document Version

Final published version

Published in

Mediaforum

Link to publication

Citation for published version (APA):

Nieuwenhuis, A. (2016). Beeldvorming en burkini. Mediaforum, 28(5/6), 137.

General rights

It is not permitted to download or to forward/distribute the text or part of it without the consent of the author(s)

and/or copyright holder(s), other than for strictly personal, individual use, unless the work is under an open

content license (like Creative Commons).

Disclaimer/Complaints regulations

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please

let the Library know, stating your reasons. In case of a legitimate complaint, the Library will make the material

inaccessible and/or remove it from the website. Please Ask the Library: https://uba.uva.nl/en/contact, or a letter

to: Library of the University of Amsterdam, Secretariat, Singel 425, 1012 WP Amsterdam, The Netherlands. You

will be contacted as soon as possible.

(2)

Mediaforum 2016-5/6 137

Opinie

Aernout Nieuwenhuis*

Beeldvorming en burkini

Het eerste ontwerp van een tweedelig badpak dateert uit 1932. Het model werd direct na de Tweede Wereldoorlog aan-gepast door de Franse auto-ingenieur Louis Réard.1 Die noem-de het ‘bikini’, naar het door atoomproeven bekennoem-de eiland. Het ontwerp zou moeten inslaan als een bom; de splitsing van het badpak was even revolutionair als die van het atoom.

De bikini stuitte onmiddellijk op de nodige weerstand, onder meer van het Vaticaan. In Italië en Spanje volgde verbo-den, zo ook in de zelfreguleringscode van de Amerikaanse filmindustrie. Pas toen deze code in de jaren zestig aan kracht inboette, kon Ursula Andress als een moderne Aphrodite oprijzen uit zee. De Franse film ‘Et Dieu créa la femme’ waarin Brigitte Bardot in bikini te zien is, dateert overigens al van een paar jaar eerder. The rest is history.

In 2004 ontwierp de Libanees-Australische Aheda Zanetti de burkini.2 Deze zou moslima’s, die bepaalde voorschriften wil-len navolgen, de mogelijkheid moeten geven toch aan sport te doen. De naam is een samentrekking van burqa en bikini, waarbij zij aangetekend dat de burkini anders dan de burqa het gezicht vrijlaat. Het gebruik als badkleding leidde hier en daar tot enige ophef of stuitte op zwembadreglementen. Het badkostuum werd echt een hot issue in de media, toen een dertigtal Franse gemeenten, vooral aan de Middellandse zee, de burkini in de zomer van 2016 van de stranden meende te moeten weren.

Zo vaardigde de burgemeester van Villeneuve-Loubet een verbod uit gebaseerd op de goede zeden, de laicité, de hygiëne en de zwemveiligheid: l’accès à la baignade est interdit (...) à toute personne ne disposant pas d’une tenue correcte, tueuse des bonnes mœurs et du principe de laïcité, et respec-tant les règles d’hygiène et de sécurité des baignades adaptées au domaine public maritime.3 Het verbod, dat overigens slechts tussen 15 juni en 15 september van kracht is, lijkt mede ingegeven door de publieke verontwaardiging over – uitwas-sen van – de (rigide) islam. Die verontwaardiging wordt op zijn beurt gevoed door terroristische aanslagen als die in Nice. Zonder veel kennis van deze ontwikkelingen schreef John Stuart Mill bijna 150 jaar geleden ‘On Liberty’.4 Daarin is zijn bekende verdediging te vinden van een ruime mate van vrij-heid van meningsuiting, juist omdat tegenspraak tot vooruit-gang leidt. Het boek vormt meer in het algemeen een pleidooi voor individuele vrijheidsrechten. Beperkingen daarvan zijn alleen toelaatbaar indien ze tegen aantoonbare nadelen zijn gericht. Omdat het individu zelf beter dan de overheid weet wat goed voor hem is, valt paternalisme niet te verdedigen. Het is dan ook niet vreemd dat Mill zich tien jaar later in

‘The Subjection of Women’ een voorstander van gelijke rechten voor vrouwen toont.

Mill heeft zich voor zover bekend niet uitgebreid uiteenge-zet met badkleding voor vrouwen. Desondanks lijkt op grond van zijn opvattingen de volgende redenering mogelijk: indien de overheid geen goede redenen heeft om het op het strand dragen van een bikini te verbieden, dan heeft ze ook geen goede reden om de burkini te verbieden.

Daartegenover staat het argument dat de burkini juist de onderdrukking van vrouwen bevestigt. Zo ziet de Franse pre-mier Manuel Valls achter de burkini het idee dat vrouwen van nature onzedelijk en onrein zijn en dat ze hun lichaam daar-om volledig moeten bedekken.5 Of misschien ook willen bedekken tegen de vuige blikken van mannen, zou men daar-aan toe kunnen voegen.6 Ook andere vragen dringen zich op: is het door de cosmeticareclame bevestigde idee, dat een vrouw zich dient op te maken om niet onverzorgd over te komen, ook niet in strijd met de gelijkheid? En tonen de genoemde films een nieuwe vrijheid of heeft God toch vooral een seksobject geschapen? Ingrijpen op grond van dat soort overwegingen zou al snel als paternalisme beschouwd wor-den. Het individu bepaalt immers zelf de mate van make up en badkleding, is het idee. Ook voor het rechtvaardigen van over-heidsingrijpen tegen de burkini lijkt daarom een directer vorm van dwang nodig dan die wordt aangevoerd.

De redenering van de Franse Conseil d’État, die het verbod uit Villeneuve beoordeelde, is tot op zekere hoogte vergelijk-baar. De bevoegdheid van de burgemeester ziet op de open-bare orde en er is onvoldoende verband aangetoond tussen het dragen van de door het verbod bestreken badkleding en de verstoring daarvan. De door de aanslagen veroorzaakte ongerustheid is bij lange na niet voldoende; het verbod vormt ‘une atteinte grave et manifestement illégale aux libertés fon-damentales que sont la liberté d’aller et venir, la liberté de conscience et la liberté personnelle’.7 Het valt op dat de vrij-heid van godsdienst in deze redenering geen speciale plaats toekomt. Dat is naar mijn mening terecht, nu de overheid zich sowieso niet met deze materie bezig moet houden.

Met het oordeel van de Conseil d’État is de zaak echter niet definitief afgedaan; het burkiniverbod lijkt een rol te gaan spelen in de aanloop naar de Franse presidentsverkiezingen en de publieke opinie8 staat in meerderheid9 afwijzend tegen-over deze afwijkende kleding. Daarom zouden politici die de ‘superioriteit van het Westen’ zijn toegedaan vaker naar voren moeten brengen dat deze superioriteit mede bestaat in het vrijlaten van dit soort afwijkend gedrag.

* dr. A.J. Nieuwenhuis is universitair hoofddocent aan de UvA en redacteur van dit blad.

1 https://en.wikipedia.org/wiki/Louis_R%C3%A9ard. 2 https://en.wikipedia.org/wiki/Aheda_Zanetti.

3 Zie daarvoor Conseil d’État, 26 augustus 2016, nr. 402742-402777. 4 J.S. Mill (1859), On Liberty, Harmondsworth: Penguin 1986.

5 Le Figaro, 5 september 2016 ; http://www.lefigaro.fr/flash-actu/2016/09/05/97001-20160905FILWWW00185-le-burkini-est-une-provocation-valls.php.

6 En zorgt de norm die mannen een grotere vrijheid geeft om in de openbare ruimte met ontbloot bovenlichaam rond te lopen, niet ook voor ongelijkheid?

Achter de protestbeweging Gotopless zit opmerkelijk genoeg de leider van een UFO-religie (zie ook Gotopless.org), de Mouvement Raëlien, in het mediarecht bekend van EHRM (GK) 13 juli 2012, no. 16354/06 (Mouvement Raëlien Suisse/ Zwitserland).

7 Conseil d’État, 26 augustus 2016, nr. 402742-402777.

8 Mill wijst ook al op de mogelijke spanningsverhouding tussen publieke opinie en individuele vrijheidsrechten.

9 http://www.lejournaldupeupledefrance.com/2016/08/sondage-les-francais-tres-majoritairement-contre-le-burkini.html.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Voorbeelden van juiste sociaaleconomische kenmerken van de zittende bewoners zijn:. −

The objectives of this study were to describe the water retention characteristics of soils from the Hararghe Region, eastern Ethiopia, in relation to certain soil properties;

Zij stelden expliciet dat dit type van afasie niet overeenstemde met de “Broca-achtige” symptomatologie die men toen bij alle kinderen achtte te vinden, maar met

KNOOP-3 betreft een interventie-onderzoek waarin behandeling met buisjes vergeleken is met een afwachtend beleid voor wat betreft het gehoor, de taalontwikkeling en de kwaliteit

In situaties waarbij de parkeerdruk in de openbare ruimte structureel hoog is, maar er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de parkeervoorzieningen op eigen ter- rein,

Een aanbestedende dienst of een speciale-sectorbedrijf stelt bij de voorbereiding van en het tot stand brengen van een overheidsopdracht of een speciale-sectoropdracht,

PEERS, voorzitter van de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen, inzake het nagaan van de coherentie tussen de besluiten die getroffen zijn in het kader van het