• No results found

Tussen de grenzen van twee culturen : Homoseksualiteit onder tweede generatie Chinese Nederlanders

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Tussen de grenzen van twee culturen : Homoseksualiteit onder tweede generatie Chinese Nederlanders"

Copied!
47
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Tussen de grenzen van

twee culturen

Homoseksualiteit

onder

tweede

generatie

Chinese

Nederlanders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Windy  Chan  (10271945)  

Bacheloronderzoek  Sociologie  

Universiteit  van  Amsterdam  

Faculteit  der  Maatschappij-­‐  en  Gedragswetenschappen  

Begeleidster:  dr.  Anna  Aalten  

Tweede  beoordelaar:  dr.  Marguerite  van  den  Berg  

16  juni  2014  

(2)

Voorwoord    

 

Voor   u   ligt   het   afstudeeronderzoek   dat   ik   heb   uitgevoerd   in   het   kader   van   de   studie   bachelor   sociologie   aan   de   Universiteit   van   Amsterdam.   Als   Chinese   Nederlander   was   ik   nieuwsgierig   naar  Chinees-­‐Nederlandse  homoseksuelen  die,  net  zoals  ik,  tot  de  tweede  generatie  behoren.  De   onzichtbaarheid  van  deze  groep  speelde  een  grote  rol  in  mijn  belangstelling  ervoor.  

Het   schrijven   van   deze   scriptie   was   leerzaam   en   interessant,   maar   ook   een   moeizaam   proces.   Ondanks   het   harde   werken   en   de   nodige   tegenvallen   kijk   ik   tevreden   terug   op   mijn   scriptieperiode.  Degenen  die  mij  hebben  geholpen  om  deze  scriptie  tot  stand  te  laten  komen  wil   ik  graag  in  dit  voorwoord  bedanken.  

Allereerst  Anna  Aalten,  voor  de  begeleiding  van  mijn  afstudeeronderzoek.  Bedankt  voor   de  inzet  en  tips  om  mijn  scriptie  beter  te  maken.  En  Joshua,  je  heerlijke  kookkunsten  gaven  mij   weer  energie  gaven  om  door  te  gaan.  Zonder  dat  had  ik  het  niet  gered.  Bedankt  voor  je  eeuwige   geduld  en  je  bemoedigende  woorden.  Ten  slotte  wil  ik  al  mijn  respondenten  bedanken  die  tijd   voor   mij   hebben   vrijgemaakt   en   die,   ondanks   het   moeilijke   onderwerp,   openhartig   hun   persoonlijke   verhalen   met   mij   gedeeld   hebben.   Ik   kijk   met   plezier   terug   op   de   leuke   en   interessante  gesprekken  die  ik  met  hen  heb  mogen  voeren.    

 

Windy  Chan  

Universiteit  van  Amsterdam   Juni  2014                              

 

(3)

Inhoudsopgave  

  Voorwoord                 1     1 Inleiding                   4    

2 Homoseksualiteit  in  de  Chinese  context         6  

2.1  Historische  achtergrond             6   2.2  Demografische  gegevens             7   2.3  Eerste  generatie               7   2.4  Tweede  generatie               8    

3 Chinese  homoseksualiteit  in  de  Nederlandse  context       9   3.1  Homo-­‐emancipatie               9   3.2  Homo-­‐acceptatie  en  homohaat           9   3.3  Wettelijke  regelingen               11    

4 De  familie  als  sociaal  systeem             13  

4.1  Seksuele  identiteit               13   4.2  Het  patrilineaire  systeem             14   4.3  Gezicht  en  gezichtsverlies             14   4.4  Impression  management             16   4.5  Sociaal  en  symbolisch  kapitaal             16    

5 Methodologie                 18  

5.1  Populatie  en  selectie  respondenten           18   5.2  Kenmerken  respondenten             19   5.3  Dataverzameling               19   5.4  Data-­‐analyse                 20   5.5  Conceptueel  model               21   5.6  Kwaliteitscriteria  van  kwalitatief  onderzoek         22   5.7  Problemen  in  het  veld               22    

     

(4)

6 De  onzichtbaarheid  en  onvindbaarheid  van  Chinese  

homoseksuelen                 24  

6.1  Het  patrilineaire  systeem             24   6.2  Gezichtsverlies  en  schaamte             26   6.3  Homoseksualiteit  als  taboe             28   6.4  Missende  referentiekaders             28    

7 Op  zoek  naar  een  identiteit             30  

7.1  Het  ervaren  van  identiteitsconflicten           30   7.2  Flexibele  seksuele  identiteiten             31    

8 Individuele  oplossingen  voor  een  familieprobleem       33  

8.1  Oplossingen  binnen  de  familie             33   8.2  Oplossingen  voor  vrienden             35    

9 Profielschetsen                 38  

9.1  CJ:  een  Chinese  homoseksueel  van  de  tweede  generatie     38   9.2  Ying:  een  Chinese  lesbienne  van  de  eerste  generatie       40     10 Conclusie                   42     Bibliografie                 44      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(5)

1  

Inleiding  

 

In   2012   kwam   Cecil   Chao,   een   tycoon   uit   Hong   Kong   in   opspraak.   Hij   bood   namelijk   $500   miljoen   HKD   (bijna   50   miljoen   euro)   aan   de   man   die   het   voor   elkaar   zou   krijgen   om   zijn   33-­‐ jarige  lesbische  dochter  te  ‘bekeren’  tot  heteroseksualiteit  en  te  huwen.  Zijn  dochter,  Gigi  Chao,   was   toen   al   elf   jaar   samen   met   haar   vriendin   en   sinds   twee   jaar   getrouwd.   Met   tegenslag   geconfronteerd  verdubbelde  meneer  Chao  zelfs  het  bedrag  in  januari  2014  in  de  overtuiging  dat   het  slechts  een  fase  was  waarin  ze  zich  bevond.  Gigi  denkt  niet  dat  haar  vader  zich  zo  gedraagt   vanwege  slechte  bedoelingen,  maar  ze  gelooft  dat  hij  homoseksualiteit  niet  begrijpt,  omdat  hij   uit  ‘een  andere  tijd’  komt1.    

Dit   veelbesproken   nieuwsitem   illustreert   goed   het   beeld   van   homoseksualiteit   dat   dikwijls   heerst   onder   de   hedendaagse   Chinese   bevolking.   Homoseksualiteit   wordt   door   sommigen  beschouwd  als  slechts  een  fase  en  tot  2001  werd  het  zelfs  gezien  als  een  psychisch   probleem   waarvoor   ouders   verantwoordelijk   worden   gehouden.   Bovendien   kunnen   homoseksuelen  –  als  Chinees  zijnde  –  niet  hun  vermeende  hoofdtaak  volbrengen,  namelijk  het   voortbrengen   van   nageslacht.   De   status   en   de   familienaam   worden   hierdoor   geschonden,   waardoor  de  familie  gezichtsverlies  lijdt.  Zodoende  zal  de  familie  er  dus  alles  aan  doen  om  het  tij   in  een  dergelijke  situatie  te  keren.  Oplossingen  en  hulp  worden  binnen  de  familiekring  gezocht   om  de  kans  op  schande  en  schaamte  te  verkleinen.  

Hoewel   de   eerste   Chinezen   in   Nederland   zich   ruim   honderd   jaar   geleden   hebben   gevestigd,   zijn   er   in   vergelijking   met   onderzoek   naar   Turkse,   Marokkaanse,   Surinaamse   en   Antilliaanse   Nederlanders   slechts   enkele   onderzoeken   te   vinden   over   deze   groep.   Een   reden   hiervoor   kan   zijn   dat   de   Chinese   bevolkingsgroep   tot   1   januari   j.l.   niet   erkend   werd   als   een   minderheidsgroepering   in   Nederland.   Deze   groep   staat   onder   andere   bekend   om   hun   sterke   gerichtheid  naar  de  eigen  gemeenschap  toe  en  de  lage  mate  van  participatie  in  de  Nederlandse   samenleving.  Dit  gegeven,  in  combinatie  met  de  slechte  beheersing  van  de  Nederlandse  taal  van   met  name  de  eerste  generatie  heeft  ertoe  geleid  dat  ze  gesloten  zijn  en  een  ‘onzichtbare  groep’   vormen.   De   tweede   generatie   Chinese   Nederlanders   heeft   daarentegen   meer   contact   met   autochtone   Nederlanders   en   voelt   zich   meer   thuis.   Deze   tweede   generatie   wordt   dikwijls   Chinees  opgevoed,  maar  ze  krijgen  ook  Nederlandse  normen  en  waarden  mee.  Een  kwestie  als   seksuele  geaardheid  heeft  dit  verschil  invloed  op  de  emoties  van  de  betrokkenen.  

De  Nederlandse  context  waarin  Chinese  homoseksuelen  van  de  tweede  generatie  leven   verschilt  dan  ook  van  de  Chinese.  Zo  wordt  homoseksualiteit  onder  de  Nederlandse  bevolking   sinds   de   jaren   zestig   steeds   meer   geaccepteerd   en   hebben   grootschalige   processen   zoals  

                                                                                                               

1  http://edition.cnn.com/2014/01/29/world/asia/hong-­‐kong-­‐tycoon-­‐lesbian-­‐daughter/  (geraadpleegd   op  2  juni  2014)  

(6)

individualisering,   ontkerkelijking   en   seksuele   liberalisering   bijgedragen   aan   de   seksuele   revolutie  in  de  jaren  zeventig.  Bovendien  heeft  de  homo-­‐emancipatie  zich  in  Nederland  sneller   en   radicaler   voltrokken   dan   elders   door   verscheidene   institutionele   en   wetenschappelijke   ontwikkelingen.  Ondanks  gelijke  rechten  voor  homoseksuelen  is  er  in  Nederland  tegenwoordig   nog  sprake  van  homogeweld,  homohaat  en  discriminatie  tegen  hen.  

Als  gevolg  van  honderd  jaar  aanwezigheid  van  Chinezen  in  Nederland  zijn  er  inmiddels   drie  generaties  Chinese  migranten.  Over  deze  derde  generatie  is  weinig  bekend,  omdat  ze  in  de   statistieken  geregistreerd  staan  als  autochtone  Nederlanders  en  er  geen  informatie  is  over  hun   Chinese  herkomst.  Daarom  beperk  ik  me  tot  een  bespreking  van  de  eerste  en  tweede  generatie.     Omdat  met  name  naar  homoseksuele  Chinezen  in  Nederland  weinig  onderzoek  is  gedaan,  wordt   er  met  dit  onderzoek  een  stap  in  de  goede  richting  gezet.  

Het   doel   van   dit   onderzoek   is   om   inzicht   te   krijgen   in   de   wijze   waarop   Chinees-­‐ Nederlandse   homoseksuelen   van   de   tweede   generatie   een   conflict   ervaren   met   betrekking   tot   hun  seksuele  geaardheid  en  de  manieren  waarop  zij  ermee  omgaan.  Om  dit  te  onderzoeken  staat   in  deze  scriptie  staat  de  volgende  onderzoeksvraag  centraal:  

 

Hoe   ervaren   tweede   generatie   Chinees-­‐Nederlandse   homoseksuelen   problemen   met   betrekking  tot  hun  seksuele  geaardheid  in  de  Chinese  en  de  Nederlandse  samenleving  en   hoe  gaan  zij  hiermee  om?  

 

Er  is  allereerst  achtergrondinformatie  nodig  over  de  Chinese  gemeenschap  in  Nederland  zodat   het  duidelijk  wordt  in  welke  context  de  tweede  generatie  Chinese  homoseksuelen  zich  bevinden.   Dit   wordt   besproken   in   hoofdstuk   twee.   In   hoofdstuk   drie   wordt   aansluitend   de   Nederlandse   context  gegeven  waarin  Chinees-­‐Nederlandse  homoseksuelen  zich  bevinden.  Ter  beantwoording   van  de  onderzoeksvraag  wordt  in  hoofdstuk  vier  het  theoretische  kader  uiteengezet  waarbinnen   dit  onderzoek  is  uitgevoerd.  De  belangrijkste  concepten  komen  hier  aan  bod,  namelijk  seksuele   identiteit,   gezicht,   het   patrilineaire   systeem,   sociaal   en   symbolisch   kapitaal,   impression   management   en   taboe.   Hoe   mijn   onderzoek   is   opgezet   laat   ik   zien   in   hoofdstuk   vijf,   waarin   aandacht  wordt  besteedt  aan  de  werving  van  respondenten,  de  dataverzameling,  uitvoering  van   het  onderzoek  en  de  kwaliteitscriteria  van  kwalitatief  onderzoek.  In  de  hoofdstukken  zes  tot  en   met  acht  worden  de  zeven  interviews  geanalyseerd.  In  hoofdstuk  negen  zijn  profielschetsen  te   vinden   van   twee   respondenten.   De   eerste   respondent,   CJ,   is   een   homoseksuele   jongen   van   de   tweede  generatie  Chinezen  in  Nederland  en  de  tweede  respondent,  Ying,  is  een  lesbienne  van  de   eerste   generatie.   Tot   slot   wordt   in   hoofdstuk   10   de   conclusies   van   mijn   onderzoek   gepresenteerd.    

(7)

2  

Homoseksualiteit  in  de  Chinese  context  

 

2.1  

Historische  achtergrond  

De  eerste  Chinezen  arriveerden  al  in  het  begin  van  de  twintigste  eeuw  in  Nederland  (Vogels  et   al.   2011:   21).   De   eerste   immigratiegolf,   jonge   zeelieden,   brachten   toen   hun   verlof   door   in   Rotterdam   en   Amsterdam   (Wubben   1986;   Hekma   &   Ho   2010:   305).   Zo   ontstonden   de   eerste   Chinese   woongemeenschappen   in   deze   steden.   Wegens   de   koloniale   banden   met   Engeland   kwamen  de  Chinese  mannen  grotendeels  uit  de  provincie  Guangdong  (“Kanton”),  waar  de  stad   Hong   Kong   deel   van   uitmaakt.   In   de   periode   rond   de   eerste   Wereldoorlog   bleef   het   aantal   Chinezen   in   Nederland   echter   beperkt   (Rijkschroeff   1998:   42).   Bovendien   leidde   de   economische  crisis  in  1929  en  de  overgang  van  kolen  naar  olie  als  brandstof  op  schepen,  tot  een   hoge   werkeloosheid   onder   de   Chinezen.   Vanwege   een   strenger   immigratiebeleid   werden   werkloze   Chinezen,   armen   en   zieken   tussen   1936   en   1939   vervolgens   uit   Nederland   gedeporteerd,  waardoor  er  in  1939  nog  maar  800  Chinezen  overbleven  (ibid.:  63).  Voornamelijk   na  de  Tweede  Wereldoorlog  heeft  de  migratiestroom  zich  doorgezet.  Deze  tweede  golf  kwam  uit   de   voormalige   Nederlandse   koloniën   Indonesië   en   Suriname,   waarvan   de   meeste   migranten   werk  in  de  Chinese  horeca  vonden.  Autochtone  Chinezen  en  Chinese  studenten  uit  Indië  samen   met  de  terugkeer  van  de  Nederlandse  militairen  uit  Nederlands-­‐Indië  gaven  een  impuls  aan  de   Chinese   eethuizen   die   Indische   gerechten   toevoegden   aan   de   menukaarten.   De   derde   golf   –   arbeidsmigranten  uit  met  name  Hong  Kong  en  China  –  kwam  in  de  jaren  ’60  voornamelijk  om   aan   het   werk   te   gaan   in   de   Chinese   horeca.   Het   personeelstekort   leidde   tot   de   komst   van   vrienden,   kennissen   en   dorpsgenoten.   Deze   kettingmigratie   zette   zich   voort   vanaf   1970   toen   vrouwen,   kinderen   en   grootouders   naar   Nederland   kwamen   met   het   oog   op   gezinshereniging.   Zo  kwam  er  een  evenwichtigere  demografische  samenstelling  van  de  Chinese  bevolkingsgroep   (ibid.:   191;   Vogels   et   al   2011:   22).   Na   2000   was   er   opnieuw   een   sterke   groei   van   een   nieuwe   groep   Chinese   immigranten.   In   tegenstelling   tot   de   eerdere   migrantengroepen   heeft   de   vierde   golf  geen  belangstelling  om  zich  permanent  in  Nederland  te  vestigen  (Vogels  et  al.  2011:  23).  Dit   komt   doordat   deze   groep   voornamelijk   bestaat   uit   hooggeschoolde   studenten   en   andere   kennismigranten   die   na   hun   opleiding   weer   terugkeren   naar   China   of   doormigreren   naar   een   ander  land  (Huijnk  &  Noam  2011:  178).    

           

(8)

2.3  

Demografische  gegevens  

Vanwege  de  geografische  grootte  en  diversiteit  van  China  bestaat  de  Chinese  bevolking  uit  vele   etnische   subgroepen.   Deze   subgroepen   hebben   elk   hun   eigen   taal,   cultuur,   geschiedenis   en/of   gewoonten   die   zij   aanhangen.   Classificaties   kunnen   plaatsvinden   op   basis   van   nationaliteit,   de   moedertaal,  het  geboorteland,  het  land  van  herkomst  van  de  persoon  in  kwestie  of  diens  ouders   (Yim  2004:  5).  

  Met  ruim  70  duizend  personen  vormen  Chinese  migranten  momenteel  de  vijf  na   grootste  niet-­‐westerse  bevolkingsgroep  in  Nederland  (Geense  2002:  42;  Gijsberts  2011:  11).  Er   wordt   hierbij   een   onderscheid   gemaakt   tussen   twee   categorieën   landen;   namelijk   de   Chinese   landen   en   de   niet-­‐Chinese   landen.   De   eerste   groep   bestaat   51   duizend   Chinezen   die   in   China,   Hongkong,   Macau   of   Taiwan   geboren   zijn.   De   tweede   groep   bestaat   uit   de   landen   Suriname,   Indonesië,  Maleisië  en  Singapore  en  zij  bestaan  uit  circa  25  duizend  personen  (CBS  2010).  Het   percentage  Chinezen  uit  deze  landen  verschilt  van  relatief  zeer  laag  tot  hoog.  Zo  is  77%  van  de   totale   bevolking   van   Singapore   van   Chinese   afkomst,   tegenover   nog   geen   20%   Indonesische   Chinezen  (Rijkschroeff  1998:  94).  De  eerste  generatie  Chinezen  –  in  2011  circa  49  duizend  –  zijn   voornamelijk   afkomstig   van   het   vasteland   van   China.   Het   CBS   schat   dat   circa   28   duizend   personen  tot  de  tweede  generatie  Chinezen  behoren.  Het  criterium  voor  deze  groep  is  dat  één   van  de  ouders  in  China  geboren  moet  zijn  (Linder  et  al.  2011).  

  Het  blijkt  dus  dat  Chinese  immigranten  in  Nederland  een  veelzijdige  achtegrond  hebben.   Door  de  diversiteit  van  deze  bevolkingsgroep  en  de  vele  etnische  subgroepen  uit  China  kan  de   Chinese   gemeenschap   in   Nederland   niet   gegeneraliseerd   worden.   Echter,   in   het   volgende   deel   wordt   een   aantal   kenmerken   besproken   die   specifieke   groepen,   de   eerste   en   de   tweede   generatie   Chinezen   in   Nederland,   goed   beschrijven,   want   in   sociaaleconomisch   en   sociaaldemografisch   opzicht   onderscheidt   de   eerste   generatie   zich   duidelijk   van   de   tweede   generatie.  Daarom  worden  ze  in  dit  hoofdstuk  in  afzonderlijke  paragrafen  behandeld.  

 

2.3  

Eerste  generatie  

De  eerste  generatie  Chinese  immigranten  kenmerkt  zich  door  een  sterke  voorkeur  voor  omgang   met  de  eigen  groepering.  Men  praat  Mandarijn  of  Kantonees  met  elkaar,  heeft  weinig  tot  geen   contact   met   autochtone   Nederlanders   en   beperkt   zich   tot   activiteiten   binnen   Chinese   verenigingen   (Rijkschroeff   1998:   104).   Meer   was   niet   nodig,   aangezien   het   plan   was   om   in   de   toekomst   weer   terug   te   keren   naar   hun   herkomstland,   zodra   de   prosperiteit   en   status   van   de   familie  in  China  was  verhoogd  (Geense  1994;  2002).  Vanwege  de  grote  vraag  naar  personeel  in   de  Chinese  horeca  vond  het  merendeel  werk  als  ober  of  kok  in  Chinese  eethuizen  en  hiervoor   hoefde   men   niet   over   veel   kennis   van   de   Nederlandse   taal   te   beschikken   (Rijkschroeff   1998:   117).  Bovendien  kwam  men,  door  het  harde  werken  om  het  gezin  te  onderhouden,  er  nauwelijks  

(9)

aan  toe  om  Nederlands  te  leren.  Toch  is  een  groot  deel  uiteindelijk  in  Nederland  gebleven  en  met   hulp  van  de  rest  van  de  Chinese  gemeenschap  hebben  ze  zich  weten  te  redden  (ibid.:  108).  Op   oudere   leeftijd   is   men   dan   nog   vaak   afhankelijk   van   anderen,   met   name   de   kinderen   (Rijkschroeff   et   al.   1993).   Over   het   algemeen   neemt   deze   groep   Chinezen   een   relatief   zwakke   positie  in  de  maatschappij  in.  

 

2.4  

Tweede  generatie  

De  tweede  generatie  Chinezen  wordt  over  het  algemeen  volgens  traditionele  Chinese  normen  en   waarden   opgevoed.   Toch   hebben   ze   te   maken   met   andere   referentiekaders   dan   de   eerste   generatie  (Rijkschroeff  1998:  104),  want  ze  krijgen  ook  Nederlandse  waarden  mee.  Verder  zijn   ze   over   het   algemeen   beter   opgeleid,   want   één   derde   heeft   een   hbo-­‐   of   universitair   diploma   (Vogels  et  al.  1999:  225).  Daarnaast  zijn  ze  minder  gesloten,  aangezien  het  merendeel  van  deze   generatie   meerdere   autochtone   vrienden   of   kennissen   heeft.   Tot   slot   identificeert   de   meerderheid  zich  sterk  met  Nederland.  De  tweede  generatie  is  duidelijk  minder  traditioneel  in   hun  denkbeelden  en  ze  worden  ook  gezien  als  een  modelminderheidsgroep  (Gijsberts  2011:  16-­‐ 20).  

  De   meeste   Chinezen   van   de   tweede   generatie   kan   zich   verstaanbaar   maken   in   het   Chinees,   omdat   ze   daar   van   huis   uit   mee   zijn   opgevoed.   Echter,   de   mate   waarin   zij   de   taal   beheersen  kan  verschillen,  afhankelijk  van  hun  leeftijd  en  de  belangstelling  ervoor.  Een  deel  van   hen   spreekt   de   taal   zeer   goed,   maar   veel   jongeren   beheersen   de   taal   in   veel   mindere   mate.   Opmerkelijk  is  ook  dat  een  deel  van  deze  groep  Chinese  taalcursussen  volgt  om  de  moedertaal  te   verbeteren.  Een  reden  hiervoor  kan  zijn  dat  de  communicatie  met  de  ouders,  die  in  het  Chinees   plaatsvindt,  zodoende  beter  verloopt.  Een  goede  beheersing  van  de  eigen  taal  draagt  tevens  bij   aan   de   vorming   van   de   eigen   identiteit,   aangezien   dit   kan   bijdragen   aan   een   verhoogd   groepsgevoel  (Rijkschroeff  1998:  117).  

In   Nederland,   waar   de   nadruk   ligt   op   het   individu,   wordt   geacht   en   eigen   mening   te   vormen  en  voor  jezelf  op  te  komen  (Hofstede  et  al.  1995:  10).  Tweede  generatie  Chinezen  staan   hierdoor   met   het   ene   been   in   de   Nederlandse   samenleving   en   met   het   andere   in   de   Chinese.   Hierdoor  heeft  men  aan  de  ene  kant  niet  volledig  het  leef-­‐  en  denkpatroon  van  de  ouders  en  aan   de   andere   kant   voelt   men   zich   onvoldoende   betrokken   bij   de   Nederlandse   samenleving   (Rijkschroeff  1998:  126).            

(10)

3  

Chinese  homoseksualiteit  in  de  Nederlandse  context  

 

3.1  

Homo-­‐emancipatie  

Sinds  de  jaren  ‘60  is  de  acceptatie  tegenover  homoseksualiteit  onder  de  Nederlandse  bevolking   toegenomen  (Keuzenkamp  &  Ross  2010:  42).  In  de  jaren  ‘70  was  er  zelfs  een  keerpunt,  want  de   overheid   schrapte   artikel   248bis   van   het   Wetboek   van   Strafrecht.   Volgens   dit   artikel   was   seksueel  contact  tussen  meer-­‐  en  minderjarigen  (tussen  de  16  en  21  jaar)  van  hetzelfde  geslacht   strafbaar  –  met  de  bijbehorende  straf  van  vier  jaar.  Verder  erkende  de  Nederlandse  overheid  het   COC,  de  huidige  ‘Nederlandse  vereniging  tot  Integratie  van  Homoseksualiteit’.  In  1946  werd  het   opgericht   onder   de   originele   naam   ‘de   Shakespeare   Club’   en   deze   werd   in   1949   officieel   omgedoopt   tot   Cultuur-­‐   en   Ontspannings   Centrum   (COC).   Deze   organisatie   richtte   zich   op   cultuur,   ontspanning,   maar   ook   op   sociale   emancipatie   (ibid.:   24).   Veranderingen   onder   professionals   volgden   deze   politieke   besluiten.   Zo   beschouwden   juristen   en   psychiaters   homoseksualiteit  niet  langer  als  een  maatschappelijk  gevaar  of  stoornis,  maar  als  een  seksuele   geaardheid.   Deze   veranderingen   droegen   bij   aan   een   bredere   seksuele   revolutie,   waarin   er   tevens   veranderingen   plaatsvonden   met   betrekking   tot   voor-­‐   en   buitenechtelijke   seks,   voorbehoedsmiddelen,   abortus,   pornografie,   prostitutie,   echtscheiding   en   seksuele   variaties.   Bovendien   bevorderden   grootschalige   ontwikkelingen   zoals   individualisering,   ontkerkelijking   en   seksuele   liberalisering   de   seksuele   revolutie   (ibid.:   22;   Hekma   et   al.   2010:   211).   Door   de   individualisering  werden  mensen  minder  afhankelijk  van  strikte  sociale  banden,  met  name  van   familie.   Deze   ontwikkeling   was   voornamelijk   voor   vrouwen,   jongeren   en   homoseksuelen   belangrijk.  Met  ontkerkelijking  wordt  niet  alleen  kerkverlating  bedoeld,  maar  ook  kerkleden  die   minder   naar   de   kerk   gingen   of   zich   minder   aantrokken   van   wat   er   werd   uitgedragen.   Door   democratisering   lieten   burgers   minder   hun   gedrag   bepalen   door   de   autoriteiten.   Vrouwen   en   jongeren,   in   het   bijzonder   studenten,   kwamen   meer   op   voor   hun   belangen   en   wensen.   Democratisering  in  Nederland  ging  ook  gepaard  met  een  ontsnapping  aan  het  verzuilde  systeem   waarin   de   meeste   mensen   loyaal   waren   aan   hun   zuil.   Deze   drie   processen   –   individualisering,   ontkerkelijking   en   seksuele   liberalisering   –   hebben   uiteindelijk   bijgedragen   aan   de   homo-­‐ emancipatie  in  Nederland  die  zich  sneller  en  drastischer  voltrok  dan  elders  (ibid.:  214).  

 

3.2  

Homo-­‐acceptatie  en  homohaat  

Uit   grootschalig   onderzoek   van   het   Sociaal   Cultureel   Planbureau   (SCP)   blijkt   dat   over   het   algemeen   de   houding   van   de   Nederlandse   bevolking   over   homoseksualiteit   positief   is   (Keuzenkamp  &  Ross  2010:  33).  Keuzenkamp  et  al.  (2006)  onderscheiden  drie  dimensies  om  de   houding   tegenover   homoseksualiteit   te   onderzoeken.   De   eerste   dimensie   is   de   ‘algemene   aanvaarding’,   dus   de   waardering   en   beoordeling   van   homoseksualiteit   in   het   algemeen.   Bijna  

(11)

negen   van   de   10   Nederlanders   is   het   ermee   eens   dat   homoseksuele   mannen   en   vrouwen   hun   leven   moeten   kunnen   leiden   zoals   zij   dat   willen   (ibid.:   40).   Onder   deze   dimensie   behoren   ook   twee   stelling   over   seks.   Vooral   seks   tussen   twee   mannen   roept   walging   op   (27%   vindt   dat   walgelijk).   Door   homoseksualiteit   is   echter   het   verschil   tussen   mannen   en   vrouwen   wel   vervaagd.  Zo  vindt  één  op  de  10  mensen  homo’s  geen  echte  mannen  en  twee  op  de  10  mensen   hebben  een  tegenstrijdige  mening  erover.  

De  tweede  dimensie  gaat  over  gelijke  rechten  en  (anti)discriminatie.  Het  merendeel  van   de  ondervraagden  is  voor  de  gelijkberechtiging  van  homoseksuelen.  Echter,  zodra  er  kinderen   meespelen  is  de  steun  minder  groot,  want  20%  is  het  niet  eens  met  gelijke  rechten  op  adoptie   voor  homoseksuele  en  heteroseksuele  paren  (ibid.:  40).  

De  derde  dimensie  gaat  over  de  reacties  op  homoseksualiteit  in  het  openbaar.  Uit  de  SCP-­‐ enquête   van   2008   blijkt   dat   40%   het   aanstootgevend   windt   als   twee   mannen   elkaar   in   het   openbaar   zoenen   en   27%   als   twee   vrouwen   dat   doen.   Het   wordt   echter   als   minder   hinderlijk   ervaren   als   het   om   een   heteropaar   gaat   (13%).   Reacties   op   homoseksualiteit   in   de   naaste   omgeving  vormt  de  laatste  dimensie.  Hypothetische  situaties  zijn  voorgelegd  aan  ondervraagden   en  wanneer  het  bijvoorbeeld  gaat  om  een  kind  dat  les  krijgt  van  een  homoseksuele  docent,  dan   heeft  slechts  één  op  de  20  mensen  daar  moeite  mee  (ibid.:  41).    

Wat   genoteerd   moet   worden   is   dat   bovenstaande   onderzoeken   gebaseerd   zijn   op   ‘zeggedrag’.   Daadwerkelijke   gedragingen   tegenover   homoseksuelen   kunnen   door   de   sociale   wenselijkheid  van  antwoorden  verschillen  van  de  hypothetische  situaties  en  stellingen  die  zijn   voorgelegd   (ibid.:   51).   Dit   komt   naar   voren   in   het   rapport   van   het   Verwey-­‐Jonker   Instituut.   Hierin  blijkt  namelijk  dat  het  aantal  incidenten  tegen  homoseksuelen  en  lesbiennes  in  Nederland   van  2011  op  2012  is  verdubbeld  (van  623  naar  1.143)  (Tierolf  et  al.  2013).  Zo  zijn  er  meerdere   gevallen  bekend  geworden  in  het  nieuws  waarin  homostellen  worden  weggepest  door  de  buurt.   Zo   is   in   2011   een   stel   uit   de   Achterhoekse   Ulft   uiteindelijk   verhuisd,   omdat   de   lokale   jeugd   urineerde  in  hun  tuin  en  dreigden  hun  winkel  in  brand  te  steken.  Soortgelijke  incidenten  vonden   plaats  in  hetzelfde  jaar  in  Utrecht  en  Den  Haag2.  Een  ander  recent  geval  van  homodiscriminatie   is   een   homoseksuele   docent   die   in   2011   door   zijn   gereformeerde   school   werd   ontslagen   vanwege   zijn   homoseksualiteit.   Hij   besloot   zijn   ontslag   publiekelijk   aan   te   vechten.   Door   de   kantonrechter  werd  hij  uiteindelijk  in  het  gelijk  gesteld,  omdat  het  ontslag  in  strijd  was  met  de   wet  gelijke  behandeling3.  

                                                                                                               

2  http://www.nrc.nl/nieuws/2011/09/30/opnieuw-­‐homostel-­‐weggepest-­‐nu-­‐door-­‐autochtone-­‐jeugd-­‐in-­‐ achterhoek/  (geraadpleegd  op  12  juni  2014)  

3  http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/2937164/2011/09/30/   Homoleraar-­‐vecht-­‐zijn-­‐ontslag-­‐aan.dhtml  (geraadpleegd  op  12  juni  2014)  

(12)

In  2013  heeft  de  politie  voor  het  eerste  een  landelijk  beeld  van  de  aard  en  omvang  van   geweld  tegen  homoseksuelen  in  kaart  gebracht.  Uit  het  rapport  ‘Anti-­‐homogeweld  in  Nederland’   blijkt   dat   er   in   ruim   4,5   jaar   tijd   (van   januari   2009   tot   september   2013)   gemiddeld   drie   meldingen  van  homogeweld  per  week  geregistreerd  zijn.  Aangezien  dit  een  nulmeting  is,  toont   het  onderzoek  over  de  meetperiode  geen  toename  of  afname  van  homogerelateerd  geweld4.    

Vanwege  de  grote  publiciteit  rondom  weggepeste  homostellen  en  homohaat  lijkt  geweld   tegen   homo’s   te   zijn   toegenomen   in   de   laatste   jaren,   maar   dit   wil   niet   zeggen   dat   er   daadwerkelijk  meer  geweld  is  tegen  homo’s.  De  toegenomen  aangiftebereidheid  en  beschikbare   meldpunten   hebben   bijgedragen   aan   het   gegroeide   aantal   aangiftes   van   homogerelateerd   geweld3.  

 

3.3  

Wettelijke  regelingen  

In  Nederland  zijn  er  verschillende  nationale  en  internationale  regels  en  wetten  waaraan  we  ons   moeten   houden.   Over   discriminatie   is   de   wet   heel   duidelijk,   namelijk   dat   het   verboden   is.   In   artikel   1   van   de   Grondwet   staat:   ‘Allen   die   zich   in   Nederland   bevinden,   worden   in   gelijke   gevallen   gelijk   behandeld.   Discriminatie   wegens   godsdienst,   levensovertuiging,   politieke   gezindheid,   ras,   geslacht   of   op   welke   grond   dan   ook,   is   niet   toegestaan’5.   Dit   artikel   is   verder   uitgewerkt   in   de   Algemene   wet   gelijke   behandeling   (AWGB).   Volgens   deze   wet   mag   er   geen   direct   of   indirect   onderscheid   worden   gemaakt   tussen   mensen.   Bij   direct   onderscheid   wordt   iemand   gediscrimineerd   op   basis   van   bijvoorbeeld   de   huidskleur   of   een   hoofddoek.   Indirect   onderscheid   is   lastiger   te   herkennen,   zoals   seksuele   geaardheid,   dus   het   feit   dat   iemand   heteroseksueel   of   homoseksueel   is   mag   geen   reden   zijn   tot   onderscheid6.   En   sinds   1971   is   de   wettelijke   discriminatie   van   homoseksueel   gedrag   ook   uitgebannen.   Daarnaast   voerde   Nederland  als  eerste  land  ter  wereld  op  1  april  2001  het  wettelijk  huwelijk  voor  partners  van   hetzelfde   geslacht   in.   Daarnaast   mogen   Nederlandse   gehuwde   homoparen   ook   kinderen   uit   binnen-­‐  of  buitenland  wettig  adopteren7.  

Tevens   zijn   de   rechten   van   lesbische   vrouwen,   homoseksuele   mannen,   biseksuelen   en   transgenders  (LHBT’s)  de  afgelopen  jaren  verder  verbeterd.  Zo  hebben  lesbische  ouders  volgens   de   Wet   Lesbisch   ouderschap   sinds   1   april   2014   dezelfde   rechten   als   gezinnen   met   heteroseksuele  ouders.  De  lesbische  partner  van  de  biologische  moeder  hoeft  dus  niet  meer  naar   de  rechter  om  juridisch  ouder  te  worden  van  een  kind.  Bovendien  pakt  de  Nederlandse  overheid  

                                                                                                               

4  http://www.politie.nl/nieuws/2014/januari/22/00-­‐anti-­‐homogeweld-­‐in-­‐nederland.html  (geraadpleegd   op  12  juni  2014)  

5  http://www.art1.nl/artikel/1198-­‐artikel_1_van_de_grondwet  (geraadpleegd  op  12  juni  2014)   6  http://www.fnv.nl/themas/lgbt/wet-­‐en-­‐regelgeving/  (geraadpleegd  op  12  juni  2014)  

7  http://www.amnesty.nl/mensenrechten/encyclopedie/homoseksuelen-­‐homofobie-­‐homohaat   (geraadpleegd  op  12  juni  2014)  

(13)

geweld  tegen  LHBT’s  harder  aan.  Het  Openbaar  Ministerie  (OM)  eist  sinds  1  juni  2011  dubbele   straffen   bij   geweldsincidenten   die   met   discriminatie   te   maken   hebben.   Ook   heeft   de   overheid   veiligheidsnetwerken  met  lokale  COC-­‐afdelingen  om  homofoob  geweld  te  signaleren.  Daarnaast   mogen   trouwambtenaren   die   geen   homohuwelijken   willen   voltrekken   niet   langer   ambtenaar   van   de   burgerlijke   stand   worden.   In   juni   2013   heeft   de   Tweede   Kamer   het   wetsvoorstel   aangenomen,  waarna  ook  de  Eerste  Kamer  volgde8.    

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                               

8  http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/homo-­‐emancipatie/gelijke-­‐rechten-­‐   homoseksuelen-­‐en-­‐transgenders  (geraadpleegd  op  12  juni  2014)  

(14)

4  

De  familie  als  sociaal  systeem  

 

De  Chinese  cultuur  is  sterk  beïnvloed  door  het  Confucianisme.  Het  Confucianisme  gaat  niet  uit   van  het  bestaan  van  een  god  of  goden,  waardoor  het  niet  een  theïstische  religie  is  (Yang  1961:   244).  Het  richt  zich  op  zichtbare  feiten,  en  zelfdwang  en  orde  staan  hoog  in  het  vaandel  (Gaw   1993:   248).   In   deze   ideologie   ligt   de   focus   op   menselijke   relaties   en   het   scheppen   van   een   harmonieuze   samenleving   die   gebaseerd   is   op   deugdzaamheid   en   wederkerigheid   (guanxi)   (Huijnk   2011:   142).   Daarnaast   staat   balanceren   en   bewegen   centraal,   het   yin-­‐yangprincipe,   waarbij  alles  draait  om  evenwicht  en  redelijkheid.  

  In  Chinese  families  worden  kinderen  de  waarden  van  xiao  ()  –  vaak  vertaald  als  filial   piety  of  kinderlijke  piëteit  –  geleerd.  Dit  gaat  om  respect,  gehoorzaamheid  en  de  plicht  om  voor   bejaarde  ouders  te  zorgen  en  hen  tegemoet  komen  in  hun  behoeftes.  De  nadruk  wordt  gelegd  op   het   collectieve   zelf   waarin   familiebehoeftes   en   eer   belangrijker   zijn   dan   persoonlijke   wensen   (Stacey  1983;  Yang  1988).  

Volgens   het   Confucianisme   is   familie   de   belangrijkste   sociale   eenheid   (Wolf   1968:   23).   Behoren   tot   een   familie   is   belangrijker   dan   het   lidmaatschap   van   een   andere   sociale   eenheid   (Rijkschroeff  1998:  135).  Er  is  ook  een  sterke  hiërarchische  ordening  binnen  de  familie  waarin   iedereen  zijn  plaats  en  verantwoordelijkheden  moet  kennen  (Geense  &  Pels  2008:  71).  Families   worden   bovendien   geordend   naar   generatie,   leeftijd   en   geslacht.   De   jongere   generatie   is   namelijk   ondergeschikt   aan   de   oudere,   vrouwen   zijn   ondergeschikt   aan   mannen   en   binnen   generaties  wordt  naar  leeftijd  gekeken  (Geense  2002:  43).    

 

4.1  

Seksuele  identiteit

 

Volgens  Bucholtz  (1999:  209)  zijn  identiteiten  constant  in  beweging,  omdat  ze  tot  stand  komen   in   de   praktijk,   door   de   combinatie   van   structuur   en   agency.   Daarnaast   hebben   homoseksuele   mannen  en  vrouwen  een  bivalente  identiteit,  omdat  zij  soms  als  regulier  worden  beschouwd  en   andere   keren   als   marginale   subjecten.   Identiteit   is   bovendien   relationeel,   omdat   het   dusdanig   wordt  gevormd  afhankelijk  van  de  situatie  en  in  de  interactie  met  anderen  (Crossley  2005).  

Seksuele  identiteit  kan  onderverdeeld  worden  in  drie  componenten  (Shively  &  De  Cecco   1977:   41).   De   eerste   component   is   de   genderidentiteit   en   dit   is   de   basisovertuiging   van   de   individu  dat  diegene  een  man  of  een  vrouw  is.  Deze  overtuiging  hoeft  niet  overeen  te  komen  met   het   geslacht   van   het   individu.   De   genderidentiteit   is   deel   van   de   zelfidentificatie   van   een   individu,   terwijl   het   geslacht   een   manier   is   waarop   individuen   zichzelf   identificeren   en   door   anderen   worden   geïdentificeerd.   Het   tweede   component   is   de   sociale   sekserol   die   cultureel   geassocieerd  wordt  met  mannen  of  vrouwen.  Deze  kenmerken  worden  gezien  als  stereotypisch   masculien  of  feminien.  De  sociale  sekserol  is  grotendeels  verbonden  met  uiterlijke  kenmerken,  

(15)

gedrag  en  persoonlijkheid.  Afhankelijk  van  de  culturele  normen  wordt  van  individuen  verwacht   dat   ze   zich   sociaal   stereotypisch   gedragen   op   de   manieren   die   geassocieerd   worden   met   hun   geslacht.  Dus  mannen  worden  geacht  zich  te  gedragen  als  masculien  en  vrouwen  als  feminien.   Gedragingen   die   hiervan   afwijken   worden   beschouwd   als   ongepast.   De   derde   component   van   seksuele   identiteit   omvat   de   seksuele   oriëntatie.   Dit   bestaat   uit   twee   aspecten,   namelijk   de   fysieke   voorkeur   en   de   affectieve   voorkeur.   De   fysieke   voorkeur   kan   heteroseksueel,   homoseksueel  of  beide  heteroseksueel  en  homoseksueel  zijn.  En  de  affectieve  voorkeur  bestaat   uit  affectieve  heteroseksualiteit  of  affectieve  homoseksualiteit  (Shively  &  De  Cecco  1977).    

Butler  (1990:  179)  heeft  het  over  de  ‘performativiteit  van  gender’  waarin  individuen  een   gender   krijgen   door   culturele   normen   in   relatie   tot   mannelijkheid   en   vrouwelijkheid   aan   te   halen  en  te  herhalen.  Het  performatieve  karakter  kan  veranderen  in  tijd  en  plaats.  Gender  kent   bovendien   een   normatief   kader,   waardoor   er   in   de   samenleving   een   stelsel   aan   normen   en   waarden   ontstaat   dat   de   grenzen   van   gender   in   stand   houdt.   Subjecten   die   afwijken   van   de   norm,  bijvoorbeeld  vanwege  hun  seksuele  voorkeur,  worden  buitengesloten  en  beschouwd  als   abnormaal  of  pervers  (Butler  1993).    

 

4.2  

Het  patrilineaire  systeem    

Chinese  families  worden  beschreven  als  patrilineair.  Er  wordt  veel  waarde  gehecht  aan  gender   gerelateerde   familierollen   (Stacey   1983).   Zo   wordt   er   verondersteld   dat   dochters   gehoorzaam   moeten   zijn   aan   hun   vaders,   hun   echtgenoten   en   hun   zonen.   Bovendien   is   in   het   patrilineaire   familiesysteem  de  geboorte  van  mannelijk  nageslacht  van  belang  (Cong  &  Silverstein  2011:  429).   Zonen  geven  namelijk  de  eer  en  de  familienaam  door  en  ze  kunnen  voorzien  in  de  behoeftes  van   hun   bejaarde   ouders.   Dochters   trouwen   echter   in   de   familie   van   hun   man,   waardoor   zij   de   familienaam   niet   doorzetten   en   beschouwd   worden   als   tijdelijke   familieleden   (Greenhalgh   2008).   Wanneer   een   Chinese   man   niet   zijn   plicht   vervult   als   een   volwaardige   zoon,   omdat   hij   bijvoorbeeld   niet   voor   mannelijk   nageslacht   kan   zorgen,   dan   wordt   hij   beschouwd   als   een   verloren  zoon  (Huijnk  2011:  143).    

 

4.3  

Gezicht  en  gezichtsverlies

 

 

Gezicht  of  face  is  het  respect  dat  iemand  voor  zichzelf  kan  claimen  bij  anderen,  op  basis  van  de   relatieve  positie  die  hij  heeft  in  zijn  sociale  netwerk,  zijn  mate  van  adequaat  functioneren  en  zijn   acceptabele   gedrag   in   het   algemeen   (Ho   1976:   883).   Het   is   het   beeld   dat   anderen   van   een   persoon   hebben.   Het   gedrag   van   mensen   in   sociale   interacties   wordt   hierdoor   gestuurd.   Bovendien   voegt   gezicht   een   moreel   discours   toe   aan   het   maatschappelijk   leven   (Yang   en   Kleinman  2008:  401).  Doordat  gezicht  in  relatie  staat  tot  anderen  verschilt  het  per  situatie  welke   positieve  sociale  waarden  verkregen  worden  (Goffman  1967:  5;  Ho  1976:  868).  Goffman  (1967)  

(16)

noemt   dit   gezichtswerk   (face-­‐work),   dat   in   alle   samenlevingen   gevonden   kan   worden.   Tijdens   persoonlijke   ontmoetingen   wordt   schaamte   bewust   vermeden,   maar   de   impressie   van   zelfrespect  wordt  opgehouden.  Ontmoetingen  moeten  zodoende  een  bepaalde  ordening  hebben   om   goed   te   kunnen   verlopen.   Hiervoor   moet   een   duidelijke   definitie   van   de   situatie   worden   gecreëerd,   door   in   houding   en   gedrag   duidelijk   te   maken   wie   men   is,   wat   hij   doet   en   hoe   hij   gezien   wilt   worden   (Rademaker   &   Petersma   1974:   30).   Zo   krijgt   de   ander   een   gezicht   waar   correct   op   gereageerd   kan   worden.   Om   dit   te   bereiken   is   informatie   nodig   en   deze   informatie   kan  via  twee  soorten  expressies  worden  verstrekt,  namelijk  de  expressie  die  hij  geeft  en  die  hij   ‘afgeeft’.   Het   eerste   soort   expressie   is   de   verbale   communicatie,   dus   het   betreft   de   overdracht   van   vooral   vocale   symbolen   met   het   doel   om   informatie   over   te   dragen.   Deze   manier   van   communiceren  is  relatief  makkelijk  in  de  hand  te  houden,  omdat  men  weet  wat  hij  zegt  en  kan   bepalen   wat   hij   zegt.   Het   tweede   soort   expressie   is   de   non-­‐verbale   communicatie,   zoals   onze   gebaren,  lichaamshouding  en  gelaatsexpressie.  Deze  moeilijk  manipuleerbare  aspecten  zijn  tot   op   een   zekere   hoogte   onder   controle   te   houden   (Goffman   1959:   5).   Het   gaat   daarnaast   niet   alleen   om   een   geloofwaardige   presentatie,   maar   ook   om   een   presentatie   waarin   men   zelf   kan   geloven  (Rademaker  &  Petersma  1974:  30).    

In  nieuwe  sociale  situaties  zal  iemand  zich  dusdanig  proberen  te  profileren  dat  de  ander  een   gunstige  indruk  van  hem  krijg.  Meestal  zijn  de  verschillende  definities  van  de  betrokken  partijen   in  een  nieuwe  situatie  adequaat  op  elkaar  afgestemd  om  de  ontmoeting  mogelijk  te  maken.  Om   een   consensus   te   bereiken   moeten   diepere   gevoelens   onderdrukt   worden   en   de   werkelijke   behoeftes  verborgen  worden  (Van  Woerkum  1979:  37).    

Goffman  (1967)  onderscheidt  verschillende  soorten  gezichtswerk,  maar  de  veiligste  manier   voor  een  persoon  om  gezicht  te  behouden  is  het  vermijden  van  contacten  waarin  gezichtsverlies   kan   optreden.   Er   is   sprake   van   gezichtsverlies   wanneer   een   bepaalde   gedraging   onder   het   geachte  minimum  valt  of  wanneer  er  niet  wordt  voldaan  aan  de  sociale  vereisten.  Wanneer  hier   niet  aan  wordt  voldaan,  dan  vindt  er  een  incongruentie  plaats  tussen  de  sociale  onbekwaamheid   van   het   individu   en   de   sociale   erkenning   die   hij   beweert   te   krijgen.   Gezichtsverlies   is   een   uitdrukking  die  alleen  van  toepassing  is  op  openbare  en  discrete  gebeurtenissen.  

Het   is   niet   alleen   van   belang   om   gezicht   te   verkrijgen,   maar   ook   om   gezichtsverlies   te   voorkomen   vanwege   de   demoraliserende   gevolgen   ervan.   In   het   geding   is   dan   de   positie   van   diegene  in  de  maatschappij.  Gezichtsverlies  kan  wel  weer  worden  rechtgezet  –  door  middel  van   compensatie   of   corrigerende   acties   –   maar   het   herwinnen   van   gezicht   is   niet   hetzelfde   als   het   verkrijgen   van   gezicht.   Het   is   enkel   een   herstel   van   het   individu.   Gezichtsverlies   is   echter   niet   een  alles-­‐of-­‐niets  fenomeen.  Er  zijn  hierin  gradaties  te  vinden  die  worden  gemeten  aan  de  hand   van   de   consequenties   ervan.   In   de   meeste   gevallen   kan   gezichtsverlies   worden   hersteld,   maar  

(17)

het   kan   ook   permanent   zijn   wanneer   een   misdraging   serieus   is   en   direct   tegenstrijdig   is   met   rolvereisten  en/of  taboes.  Zoals  Goffman  (1967:  14)  het  verwoordt:  ‘ones  face  is  a  sacred  thing’.    

4.4  

Impression  management

 

Om   controle   te   krijgen   over   de   informatie   die   de   ander   kan   verkrijgen   worden   verschillende   technieken   en   strategieën   gebruikt.   Dit   noemt   Goffman   (1959)   impression  management   en   het   gaat  om  verschillende  onderdelen.  Ten  eerste  is  de  performance  zelf  van  belang,  waarbij  het  gaat   om  de  geloofwaardigheid  van  het  optreden.  Een  geloofwaardig  optreden  wordt  gegeven  middels   een  juiste  setting,  een  personal  front,  maar  ook  via  de  enscenering  van  de  boodschap,  het  beter   voordoen  dan  je  bent  en  via  het  suggereren  van  een  diepere  betekenis.  Ten  tweede  probeert  een   team,  een  groep  van  samenwerkende  mensen,  een  bepaalde  definitie  van  een  situatie  te  geven.   Alleen  wanneer  er  samenwerking  plaatsvindt  en  het  mogelijk  is  om  fouten  te  verbeteren  kan  het   team  een  samenhangend  geheel  van  activiteiten  vormen.  Ten  derde  is  er  een  scheiding  tussen  de   front   region   en   back   region   nodig   om   een   geloofwaardige   performance   te   kunnen   geven.   Ten   vierde   is   er   het   verschijnsel   van   de   afwijkende   rollen,   waarbij   buitenstaanders   niet   over   informatie   mogen   beschikken   die   afbreuk   kan   doen   aan   de   geloofwaardigheid   van   de   situatie,   zoals   het   team   die   probeert   te   geven.   Ten   slotte   zullen   teams   bij   afwezigheid   van   publiek   niet   steeds   hun   performance   kunnen   ophouden.   Wanneer   een   ‘misstap’   wordt   begaan,   dan   is   dit   doorgaans   bedoeld   voor   leden   van   het   team.   Het   doel   kan   bijvoorbeeld   zijn   om   de   back   stage   solidariteit  te  bevestigen  of  op  ongenoegen  te  uiten  op  het  consensus.  Dit  wordt  communication   out  of  character  genoemd  (Rademaker  &  Petersma  1974:  31).  

 

4.5  

Sociaal  en  symbolisch  kapitaal  

Onder   sociaal   kapitaal   vallen   de   sociale   connecties   die   een   persoon   verbinden   met   een   duurzaam   netwerk.   Maar   het   kan   ook   sociaal   geïnstitutionaliseerd   zijn   door   middel   van   een   gedeelde  naam,  zoals  de  familienaam.  Het  volume  van  het  sociaal  kapitaal  van  iemand  hangt  af   van   de   netwerkgrootte   die   hij   kan   mobiliseren   en   het   volume   van   het   kapitaal   (economisch,   cultureel   of   symbolisch)   waarover   diegene   beschikt   (Bourdieu   1986).   De   status   van   elk   groepslid  wordt  bepaald  op  basis  van  de  verkregen  toegang  tot  het  collectieve  kapitaal  (Yang  &   Kleinman  2008:  401).    

Een   netwerk   van   relaties   kan   echter   alleen   ontstaan   middels   inspanningen   en   belangrijke  momenten.  Dit  kan  leiden  tot  een  duurzame  relatie  waarin  geprofiteerd  wordt  van   materiele   of   symbolische   voordelen   (Bourdieu   1982).   Het   gaat   om   individuele   of   collectieve   investeringsstrategieën   die   bewust   of   onbewust   als   doel   hebben   om   sociale   relaties   vast   te   stellen   of   te   reproduceren.   Dit   wordt   gedaan   gebruikmakend   van   de   symbolische   constitutie   geproduceerd   door   een   sociale   institutie,   zoals   een   familielid   (een   ouder   of   broer   en   zus).  

(18)

Bovendien   wordt   dit   oneindig   gereproduceerd   in   en   door   de   uitwisseling   van   bijvoorbeeld   geschenken  of  woorden.  Dit  creëert  en  spoort  wederzijdse  kennis  en  herkenning  aan.  

Om   sociale   relaties   te   behouden   kunnen   families   ook   op   andere   manieren   legitieme   uitwisselingen  bevorderen  en  de  ongewenste  uitwisselingen  uitsluiten  door  het  organiseren  van   bepaalde   gelegenheden   of   op   specifieke   locaties.   Zodoende   komen   individuen   bijeen   die   zo   homogeen  mogelijk  zijn  waardoor  de  groep  kan  blijven  voortbestaan.      

  Om   toegang   te   krijgen   tot   sociaal   kapitaal   en   netwerkbronnen   (informatie,   geld   en   gunsten)   is   het   bovendien   nodig   om   symbolisch   kapitaal   te   bezitten   (Yang   &   Kleinman   2008:   401).  Symbolisch  kapitaal  is  de  mate  van  geaccumuleerde  prestige,  bekendheid  of  eer  en  het  is   gebaseerd  op  kennis  en  herkenning  (Bourdieu  1993:  7).  Het  is  de  uitkomst  van  de  conversie  van   andere  soorten  kapitaal.  Het  wordt  niet  beschouwd  als  een  andere  vorm  van  kapitaal,  maar  het   moet  gezien  worden  als  een  gelegitimeerde  vorm  van  de  andere  kapitalen  (Bourdieu  1986).  In   andere  woorden,  het  is  de  classificatieschema  waardoor  een  bepaalde  vorm  van  kapitaal  gezien   wordt.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(19)

5  

Methodologie    

 

Dit   hoofdstuk   bevat   een   verantwoording   van   de   methodologische   keuzes   die   gemaakt   zijn   voorafgaand   en   tijdens   het   onderzoek.   Ter   beantwoording   van   mijn   onderzoeksvraag   zijn   zes   semigestructureerde   interviews   gehouden   met   Chinees-­‐Nederlandse   homoseksuelen   van   de   tweede  generatie  en  één  met  iemand  van  de  eerste  generatie.  In  dit  hoofdstuk  wordt  beschreven   hoe   ik   mijn   respondenten   heb   verworven,   op   welke   manieren   de   data   is   verzameld,   hoe   het   onderzoek  is  uitgevoerd  en  op  welke  manier  de  kwaliteit  van  het  onderzoek  gewaarborgd  is.    

5.1  

Populatie  en  selectie  respondenten  

De  onderzoekseenheden  zijn  individuele  personen  die  behoren  tot  de  eerste  of  tweede  generatie   Nederlandse  homoseksuelen  met  ten  minste  één  ouder  die  in  China  geboren  is.  Ouders  hebben   als  geboortegebied  China,  Hong  Kong,  Taiwan  of  Macau.  Chinezen  van  de  tweede  generatie  zijn   in  Nederland  geboren  of  voor  hun  vijfde  levensjaar  naar  Nederland  gekomen.  Chinezen  van  de   eerste  generatie  hebben  zich  pas  na  hun  vijfde  levensjaar  in  Nederland  gevestigd.    

Het  doel  was  om  10  respondenten  te  werven.  Ik  heb  eerst  een  bezoek  gebracht  aan  twee   verschillende  locaties,  namelijk  de  homobar  ‘Prik’  aan  de  Spuistraat  en  de  lesbiennebar  ‘Viva  la   Vie’  aan  het  Rembrandtplein.  In  ‘Prik’  is  er  toenadering  gezocht  aan  één  (en  de  enige)  Aziatische   jongen   aanwezig.   Hij   bleek   een   Chinese   homo   te   zijn   van   de   eerste   generatie   en   ik   heb   zijn   contactgegevens   gekregen.   Ook   aan   de   twee   aanwezige   barmannen   is   gevraagd   of   zij   mensen   kenden   die   in   mijn   doelgroep   pasten,   maar   zij   konden   me   niet   verder   helpen.   In   ‘Viva   la   Vie’   waren   geen   Aziaten   te   bekennen,   waarna   ik   ook   daar   het   barpersoneel   heb   benaderd.   Ook   zij   kenden  geen  mensen  die  ik  zou  kunnen  interviewen.  

Vervolgens   heb   ik   zes   LHBT-­‐organisaties   via   e-­‐mail   en   Facebook   benaderd   en   via   het   netwerk  van  twee  organisaties  kon  ik  oproepen  plaatsen,  maar  de  respons  hierop  was  nul.    

Bovendien  heb  ik  via  Facebook  een  privé-­‐bericht  gestuurd  naar  in  totaal  178  personen.   Hiervan  waren  86  vrienden  en  92  onbekenden.  Deze  onbekenden  heb  ik  via  mijn  eigen  vrienden   gevonden  en  op  basis  van  hun  profielfoto,  namelijk  een  Aziatisch  uiterlijk,  heb  ik  hen  benaderd.   Van  al  deze  personen  hebben  uiteindelijk  17  mensen  een  reactie  terug  gestuurd,  maar  13  van   hen   bleken   niet   in   de   doelgroep   te   passen.   De   overige   vier   zijn   wel   geïnterviewd.   Aan   hen   is   gevraagd   of   zij   nog   Chinese   homoseksuelen   kennen,   waardoor   er   nog   twee   respondenten   zijn   gevonden.   Eén   van   deze   respondenten   raadde   nog   twee   anderen   aan,   een   vorm     van   snowball   sampling  (Bryman  2012).  Bovendien  is  sprake  van  convenience  sampling,  omdat  de  selectie  van   mijn   respondenten   hoofdzakelijk   afhing   van   hun   beschikbaarheid   en   bereidheid   om   deel   te   nemen  aan  mijn  onderzoek  (Bryman  2012).  Op  de  problemen  die  ik  ondervond  bij  het  vinden   van  respondenten  wordt  later  in  de  scriptie  meer  ingegaan.  

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

ling voor het bebossen van landbouwgrond.” Deze belangstelling uit zich vooralsnog meer op het verkrijgen van meer inzicht naar de verschil- lende mogelijkheden, dan op

Om meer meisjes naar wiskunde-gerelateerde opleidingen te krijgen moet het beeld dat de leerlingen, meer in het bijzonder de meisjes, van wiskunde hebben of krijgen zo

Evenals in 2003 gaf één procent van de Nederlandse veehouders aan volgend jaar de overstap te maken naar jaar- rond opstallen, in Vlaanderen is dit aandeel tot nul

Hoewel sake nie heeltemal verloop het soos die ANV, en veral die afdeling Kaapstad, by die oprigting van die HdN in gedagte gehad het nie, het die ANV deur sy inisiatiewe in

Voor zover er verschillen zijn naar deze factoren wijzen deze alle in de richting van, kortweg, meer ruimte voor autonomie en participatie bij vrouwen die hoger zijn opgeleid en

Deze brandstoffen komen voort uit restproducten van de landbouw zoals bijvoorbeeld stro, in plaats van alleen uit de zaden van speciaal geteelde gewassen zoals koolzaad en

Uit het antwoord moet blijken dat via de oogst van de restproducten een deel van de mineralen van het land verwijderd wordt (en dit leidt tot uitputting van de landbouwgrond).

Percentage of Annexin V positive cells after 72 hours incubation with DMSO or I-BET151 in different concentrations (technical triplicate ± s.d of 3 independent experiments)